Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Optoma HD65 & HD71 *

1526 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 October 2009 - 13:41

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Ser ut som en trasig projektor.

Postad 26 October 2009 - 07:51

Unregistered263fd5cc
  • Unregistered263fd5cc
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej har precis blivit med en hd65 och tycker att den är toppen. Men det är en sak jag stör mej lite på och det är att djupskärpan är kass. Jag har inte varit runt i en massa butiker för att jämföra utan läste på nätet innan. Är det så att alla projektorer lider av detta lr har jag inte ställt in den rätt. Problemet är alltså när personer i bild befinner sig en bit bort (ca 20m och mer) kommer gående emot kameran så är de förts suddiga och sedan skarpare o skarpare.
Ha de Anders

Postad 27 October 2009 - 17:49

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Nån som har en ide?

Kontakta projektorsystem.se

(Sen tycker jag personligen att man kanske inte måste posta en 4MB stor bild för att visa två vertikala streck.)

Problemet är alltså när personer i bild befinner sig en bit bort (ca 20m och mer) kommer gående emot kameran så är de förts suddiga och sedan skarpare o skarpare.

Det är nog så att oskärpan syns tydligare ju mindre saker du tittar på (t.ex. människor långt bort). Antingen är fokus felinställt,källmaterialet lågupplöst eller linsen skitig. Vad har du för källa när du ser film, och var har du för kabeltyp?

Postad 28 October 2009 - 22:17

ZH666
  • ZH666
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Har länge gått och funderat och läst och funderat lite till på om jag ska köpa en HD65:a, har ju sett hur ###### bra den kan prestera, men efter att ha läst den här tråden så avskräcks man ju lite, eller ganska mycket... Verkar vara otroliga problem med projektorn, när man haft den ett tag.

Inte märkt så många som klagat på den på detta forum: http://www.avsforum....ad.php?t=947156
och där finns ju en hel del fina screenshots man kan kika på.

Är det så att folket inte kan hantera sin projektor rätt, eller är det dålig kvalitet på den?
7000kr är ändå ganska mycket pengar för något som går sönder vid 200-900h...

//ZH666

Redigerat av ZH666, 28 October 2009 - 22:18.

Postad 29 October 2009 - 10:36

Unregisteredb2c17384
  • Unregisteredb2c17384
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Min HD65s är strax över ett år och har nu gått 575 timmar och den fungerar ypperligt.
Vår anime klubbs HD65s är någon månad äldre och har gått ca 450 timmar och det inga problem med den heller.

Med tanke på hur populär den var så lär det finnas ett mycket stort antal ute i stugorna och ju fler det finns desto fler kommer att krångla. Sen är det mer troligt att folk postar om de har problem än om de inte har problem. Jag ser inget som tyder på att den här projektorn skulle ha mer problem än andra.

Postad 30 October 2009 - 19:26

ZH666
  • ZH666
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Min HD65s är strax över ett år och har nu gått 575 timmar och den fungerar ypperligt.
Vår anime klubbs HD65s är någon månad äldre och har gått ca 450 timmar och det inga problem med den heller.

Med tanke på hur populär den var så lär det finnas ett mycket stort antal ute i stugorna och ju fler det finns desto fler kommer att krångla. Sen är det mer troligt att folk postar om de har problem än om de inte har problem. Jag ser inget som tyder på att den här projektorn skulle ha mer problem än andra.

Okej men det låter ju jätte bra isåfall, för jag har märkt det mer när det gäller just den här projektor, då jag kollat på olika.

Postad 15 November 2009 - 17:27

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Hejsan,

Har fått ett problem med min Optoma HD65.
Saken ligger i att när jag startar projektorn så kommer ingen bild upp. Power lampan blinkar som om att lampan håller på att värmas upp men sen händer inget. Fläkten drar igång och blåser på för fullt som om den försöker "boota" upp eller liknande men sen tystnar det. Denna procedur upprepar sig gång på gång.
Vad kan felet vara/vad bör jag göra?

EDIT:
Jag såg nu att när projektorn är avstängd så lyser dioden för lampan rött. Detta betyder ju att något är knas . Är den sönder måntro?

Mvh
/Martin

Redigerat av D-Crawler, 15 November 2009 - 17:31.

Postad 23 November 2009 - 17:04

Dr_fil
  • Dr_fil
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Min lampa lyste rött ett tag när jag råkade dra strömmen mitt under en filmvisning. Testa dra ut strömsladden och sen sätta in den så långt in som möjligt igen.

Mittproblem:
Min projektorbild på min HD65:a är lila. Jag tror att det har o göra med strömmen då strömkabeln har legat i kläm och den har böjts under tiden. Strömintaget till projektorn vickar lite.

Detta kan i och för sig också ha att göra med att jag kör med VGA då datorn jag kör HDMI med har kraschat.
Någon som har upplevt samma problem?

Mvh Filip

Postad 29 November 2009 - 11:47

Derox
  • Derox
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Måste fråga nu. Har läst lite, jag behöver ett takfäste som kan vridas höger/vänster och tiltas,( gärna röra sig lite i vänster/högerled om det är möjligt men detta är minst viktigt). Pga takhöjden måste linsen vara ca 43 cm från taket. Det jag kollat på är om man skulle ta Kjell & Co roxcore med 30+8 cm rör. Då borde jag hamna med linsen iaf 41 cm från taket, men är dessa tiltbara/vridbara? Och passar de HD65an bra? Några andra tips?

Postad 30 November 2009 - 09:14

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Japp dom är tillt/vridbara och passar iaf ok på en HD700X som jag tror har samma skal som HD65an

Postad 30 November 2009 - 13:47

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Mittproblem:
Min projektorbild på min HD65:a är lila. Jag tror att det har o göra med strömmen då strömkabeln har legat i kläm och den har böjts under tiden. Strömintaget till projektorn vickar lite.

Det låter som om inställningen för färgrymden (color space) är fel. Den borde stå på "RGB" om du kör via VGA. Testa att ändra inställningen i projektorn.

Postad 30 November 2009 - 16:10

Bejje
  • Bejje
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Min fjärrkontroll för HD65:an har gått sönder och jag måste ha en ny. Hittade att det går att köpa via DustinHome, men där var det fruktansvärt dyrt, 595 spänn ska dom ha. Har försökt googla lite, men hittar inte var man kan köpa en ny. Några hundringar billigare än så måste väl gå att hitta? Jag menar 600 för en fjärrkontroll är ju hemskt. Tips mottages varmt.

Postad 30 November 2009 - 21:31

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Tyvärr kostar originalfjärrar obscena summor, så är det till alla märken. Köp en bra multifjärr istället.

Postad 01 December 2009 - 11:35

Dr_fil
  • Dr_fil
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen men bilden förblir fortfarande lila.
Har garantin kvar så det blir väl att skicka in den på service. Eller?`

/Filip

Postad 06 January 2010 - 15:12

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Ser att fler har fått vertikala linjer. Jag lämnade in min strax före jul för just det problemet, har inte hört något från El-Giganten om det än.

Postad 06 January 2010 - 19:13

decahb
  • decahb
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Hej

Har nu nästan bestämt mig för en HD65
Har lite frågor;

Ser man ngt flimmer ?
Jag har läst att man kan se flimmer på DLP projektorer ?

Sen skulle jag ha en 90 tums duk, men med offsett så hamnar den lite för högt över golvet
Vad händer om man tiltar fästet ?

Deca

Postad 07 January 2010 - 08:20

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Tilta inte fästet.

För högt? Kan du inte sätta projektorn i "nästan tak-höjd" och vända den upp och ner? Det kvittar ju om den står på sina fötter eller är upp och ner, går att ställa in för båda. Om den sitter i takhöjd och upp och ner skjuter den ju bilden neråt.

För jag antar att du har den på ett bord nu, eftersom bilden kommer för högt upp?

Flimmer har jag inte lagt märke till. Regnbågseffekt ser man nog OM man ser det från den här typen av projektorer (dvs dlp-projektorer), jag ser det inte.

Redigerat av SC-Zap, 07 January 2010 - 08:21.

Postad 07 January 2010 - 10:43

decahb
  • decahb
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Tilta inte fästet.

För högt? Kan du inte sätta projektorn i "nästan tak-höjd" och vända den upp och ner? Det kvittar ju om den står på sina fötter eller är upp och ner, går att ställa in för båda. Om den sitter i takhöjd och upp och ner skjuter den ju bilden neråt.

För jag antar att du har den på ett bord nu, eftersom bilden kommer för högt upp?

Flimmer har jag inte lagt märke till. Regnbågseffekt ser man nog OM man ser det från den här typen av projektorer (dvs dlp-projektorer), jag ser det inte.

Ok
Jag är nog lite lost nu.
jag har hela tiden tänkt att sätta den upp och ner i taket.
När man räknar på "projection calculator" är det inte då default att den skall vara upp och ner ?
Alltså gäller ovan rätt vänd ?

Alltså vilken offset får jag på 3m om den hänger upp och ner ?

Deca

Postad 07 January 2010 - 12:21

Unregisteredb2c17384
  • Unregisteredb2c17384
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0

Sen skulle jag ha en 90 tums duk, men med offsett så hamnar den lite för högt över golvet
Vad händer om man tiltar fästet ?

Deca

Om du tiltar fästet så får du en bild som ser ut lite som en pyramid, bredare nere än uppe. Du kan ta bort den effekten med trapets funktionen i projektorn men den minskar bildkvaliteten rejält.

Hur stort är rummet du ska hänga upp den i? För med "rätt" rumsstorlek så kan du istället för att hänga den i taket lägga den på eller hänga den under en hylla på bakre väggen. Ett praktiskt sett att komma ner är bit utan att behöva skaffa ett jättelångt fäste.

Postad 08 January 2010 - 01:40

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

jag har hela tiden tänkt att sätta den upp och ner i taket.
När man räknar på "projection calculator" är det inte då default att den skall vara upp och ner ?
Alltså gäller ovan rätt vänd ?

Alltså vilken offset får jag på 3m om den hänger upp och ner ?

Jag missförstod dig tydligen lite. Men Mcgreag har ju ett bra förslag. Angående offseten på 3 meters avstånd (tänk nu på att det är från lins till duk), så kolla här:
http://www.optomausa...ecalculator.asp

Postad 13 January 2010 - 19:13

matshell
  • matshell
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har inte orkat läsa igenom alla trådens 49 sidor, men jag har exakt samma problem som Zubayr80, ligh och D-Crawler, nämligen att min HD65 bara blev svart igår kväll. Ingen varning, ingenting, bara svart skärm och lysdioden för lampan lyser rött med fast sken. Jag har gissningsvis 500 timmars brinntid på lampan och jag tycker att det är oroväckande att det vi är flera som får det här problemet.

Postad 14 January 2010 - 00:37

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Jag fick tillbaks min igår. Hade ju, som några andra, vertikala streck i bilden.

På ett av de papper jag fick tillbaks hade rearatören noterat:
"Det uppkommer lodräta linjer över hela bilden. Har bytt ut DMD kortet och fungerar nu normalt.
Uppgradering gjord.

DMD Board: 80.89F02G001"

Har ingen aning om det sista är serienumret på den där "DMD Board" (som jag inte heller vet vad det är), eller om det är versionsnummer.

Postad 14 January 2010 - 14:43

Unregisteredb2c17384
  • Unregisteredb2c17384
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
DMD är Texsas Instrument chippet som utgör hela kärnan i DLP konceptet. DMD står för Digital Micromirror Device och är ett chip med en massa små speglar på (en per pixel). Dessa speglar kan anta 2 olika positioner som styrs av chippet, en där de reflekterar ljuset mot linsen och en där de reflekterar bort ljuset. Speglarna kan byta position flera hundra gånger på sekund.

DMD chippet är en ganska stor del av en projektors totala kostnad.

http://www.youtube.c...h?v=eD_xZcYQE50

Redigerat av Unregisteredb2c17384, 14 January 2010 - 14:58.

Postad 13 February 2010 - 16:05

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Inatt sa det POPP! Högt. När jag stängde av projektorn. Och nu går den inte igång. Fläkten går igång, men mer händer inte.

Lampan som gått sönder, antagligen? F-n, den hade gått under 300 timmar senast jag lämnade in den, lär ju inte ha gått mer än 400 nu. Inte f-n ska lampan gå sönder så tidigt?

Postad 15 February 2010 - 13:53

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Inatt sa det POPP! Högt. När jag stängde av projektorn. Och nu går den inte igång. Fläkten går igång, men mer händer inte.

Lampan som gått sönder, antagligen? F-n, den hade gått under 300 timmar senast jag lämnade in den, lär ju inte ha gått mer än 400 nu. Inte f-n ska lampan gå sönder så tidigt?

det ska den inte göra. Men du har antagligen någon lampgaranti på x antal timmar?
Viktigt att man låter projektorn svalna av på rätt sätt efter avstängning och inte sätta på den igen direkt efteråt osv.

Postad 15 February 2010 - 13:57

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0

Tjena,

Hoppas ni tar er tid att hjalpa mig... Jag vet inte vad jag ska ta mig till!!

Jag har anvant min Optoma HD65 i snart ett ar, bara kommit upp i typ 900h, men helt plotsligt sa dog hela projektorn!!!

Jag skulle spela Halo 3 till Xbox 360, och var tvungen att andra till 60Hz.
Da helt plotsligt, sa blev bilden svert vit, och nagra sekunder senare stangdes projektorn av.
Sen dess fungerar den inte alls. NAr jag forsoker satta pa den hor jag hur den startar upp, och flakten borja snurra, men lampan startar aldrig. Sedan efter typ 30s, sa tands varningslampan for lampbyte (??) pa projektorn...

Jag kopta projektorn i England och kan sjalvklart inte hitta kvittot...

Vad ar felet... Brandes lampan? Gar det da bra ifall jag koper ny lampa (typ 2000kr!!!)
Gick hela projektorn sonder...

Vad ska jag gora... jag ar desperat, kan inte lagga 8000kr till pa en ny projektor...

Snalla hjalp!

Låter som att lampan är trasig helt enkelt.
har själv erfarenhet mest av projektor med två lampor och då är det ju ganska tydligt om ena lampan är trasig eller om det är ett större fel.

Postad 15 February 2010 - 14:12

Loud
  • Loud
  • Beroende

• 1462 inlägg
  • 0
Verkar som sagt oroväckande att många har felet på sina att lampan i fler än ett fall har brinntid på runt 500timmar...

Jag fick tillbaks min igår. Hade ju, som några andra, vertikala streck i bilden.

"Det uppkommer lodräta linjer över hela bilden. Har bytt ut DMD kortet och fungerar nu normalt.
Uppgradering gjord.

Har ingen aning om det sista är serienumret på den där "DMD Board" (som jag inte heller vet vad det är), eller om det är versionsnummer.

vad kostade kalaset? Antar att det är en av de saker som byts ut efter ett tag liksom filter gör i LCD proj?

Postad 23 February 2010 - 17:30

Unregisteredb2c17384
  • Unregisteredb2c17384
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
I går gick lampan i min HD65 med hög smäll.
Den var då 1 år 4 månader gammal och hade gått strax under 800 timmar. Ljusstyrkan försämrades snabbt de sista två veckorna innan den small.

Som tur var var den inköpt då den förlängda garantin gällde (med minimal marginal, inköpt 23/10 -08. Garantin gällde inköp fram till och med 31/10 -08. Fick bekräftat idag att det går som garanti ärende.

Ska skicka in den i morgon, ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan jag får tillbaka den.

Postad 23 February 2010 - 20:46

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

DMD är Texsas Instrument chippet som utgör hela kärnan i DLP konceptet. DMD står för Digital Micromirror Device och är ett chip med en massa små speglar på (en per pixel). Dessa speglar kan anta 2 olika positioner som styrs av chippet, en där de reflekterar ljuset mot linsen och en där de reflekterar bort ljuset. Speglarna kan byta position flera hundra gånger på sekund.

DMD chippet är en ganska stor del av en projektors totala kostnad.

http://www.youtube.c...h?v=eD_xZcYQE50

Jag vill bara inflika att speglarna vippar omkring flera tusen gånger per sekund, det skulle bli svårt att få något vidare färgdjup annars.

Postad 23 February 2010 - 22:11

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

det ska den inte göra. Men du har antagligen någon lampgaranti på x antal timmar?
Viktigt att man låter projektorn svalna av på rätt sätt efter avstängning och inte sätta på den igen direkt efteråt osv.

Jag sätter aldrig igång den direkt, ska jag bara vara borta i 10-15 minuter så stänger jag inte av den. När jag väl stänger av den är den inte igång igen förrän tidigast nästa dag.

Tyvärr är lampgarantin på ett antal timmar (kommer inte riktigt ihåg, 800-900 timmar) eller ett halvår, det som infaller först. Och min är inte inköpt under den tid när de hade förlängd garanti.

vad kostade kalaset? Antar att det är en av de saker som byts ut efter ett tag liksom filter gör i LCD proj?

DET gick däremot på garantin, så jag har ingen om vad det kostade att byta DMD-kortet och att göra uppgraderingen.

Postad 01 March 2010 - 09:49

Unregistered699cc5a6
  • Unregistered699cc5a6
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Har inte orkat läsa igenom alla trådens 49 sidor, men jag har exakt samma problem som Zubayr80, ligh och D-Crawler, nämligen att min HD65 bara blev svart igår kväll. Ingen varning, ingenting, bara svart skärm och lysdioden för lampan lyser rött med fast sken. Jag har gissningsvis 500 timmars brinntid på lampan och jag tycker att det är oroväckande att det vi är flera som får det här problemet.

Det som var fel på min projektor var nätdelen som var paj, de bytte även lampa för mig så den hade väl rykt också eller så bytte dom den i förebyggande syfte. Hade bara gått 170h som sagt.

(Vet att det är gammal post jag svarar på men kunde inte hitta någon som skrivit vad som vart åtgärdat för detta problem vi 3-4 har haft)

Postad 24 March 2010 - 12:30

MrVan
  • MrVan
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Har ca 3.10 mellan tänkt dukplacering och tänkt projj-placering. Vilken bildstorlek kan man få vid det avståndet med en HD65?

mvh: MrVan

Postad 24 March 2010 - 12:51

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
http://www.projector...culator-pro.htm

182-200cm bred bild verkar det som (16:9)

Postad 08 April 2010 - 17:08

Nahoj21
  • Nahoj21
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag har tänkt slå till på en HD65, men jag har lite funderingar kring dukstorlek och takfäste.

Jag har 2,5m takhöjd och 4,35m vägg till vägg. Jag tittade på en 90tums duk (Kingpin LMS-210), men då måste jag visst ha 3,25m mellan duk och proj, vilket innebär att projektorn kommer en bit ut i rummet plus att duken har 60cm blackdrop vilket gör att jag måste ha proj ganska långt ner (50cm).

Tittade då istället på Kingpin LMS-240 104tum och då kan jag ha 3,91m mellan duk och proj. Och då kommer proj även att sitta bara 10cm från taket. Men nu vet jag inte vilket takfäste jag bör skaffa för att få det att funka. Har ni några tips?

Blir 4m avstånd för lite för 104tum, dvs blir det pingis-effekten?

Är det någon annan som kör denna proj med 104tums duk, och vilka mått har ni isåfall?

Postad 08 April 2010 - 18:45

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Jag tror du bör tanka hem manualen till HD65 och kolla lite:
www.aboutprojectors.com/pdf/optoma-hd65-manual.pdf
Kolla sidan 16, den visar vilken bild du får på vilket avstånd, offset osv. Kan vara bra att dubbelkolla där, så inte det är nåt fel på projectorcentrals räknare.

Duken, man vill rent generellt inte ha duken för högt upp, om det ska kännas perfekt. Börja i ändan med dukens höjd, räkna sedan fram på vilken höjd projjen måste sitta(ingen lensskift gör ju att det blir ett bestämt läge). Välj sen fäste efter det...

Jag kör med 104" duk mot en optoma HD82, vi sitter på avstånd mellan 3m till 4.5m...det är kanon. Hade en 192cm duk(knappt 90") innan, och den större storleken känns klockren. Defenitivt inte för stor.

Redigerat av AAKEE, 08 April 2010 - 18:47.

Postad 29 April 2010 - 22:27

Unregistered57359c7e
  • Unregistered57359c7e
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Uppgradering gjord.

För ett par månader sen upplevde jag precis samma fenomen och började förtvivlat leta runt på nätet efter en förklaring. Sen drog ur ur strömkabeln och pillade lite och sen var helt plötsligt alla vertikala streck borta, har fungerat klockrent sen dess. Märkligt.

Dock så har ett ###### hårstrå letat sig in nånstans för det syns längst upp till höger i bilden. Man ser hur det fladdrar lite smått av fläkten, sjukt irriterande. Jag vågar mig inte på att sruva isär skiten, då sabbar man väl allt.

Redigerat av Unregistered57359c7e, 29 April 2010 - 22:28.

Postad 30 April 2010 - 06:56

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Köp tryckluft på burk och blås igenom.

Postad 30 April 2010 - 18:01

Unregisteredb2c17384
  • Unregisteredb2c17384
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0

För ett par månader sen upplevde jag precis samma fenomen och började förtvivlat leta runt på nätet efter en förklaring. Sen drog ur ur strömkabeln och pillade lite och sen var helt plötsligt alla vertikala streck borta, har fungerat klockrent sen dess. Märkligt.

Dock så har ett ###### hårstrå letat sig in nånstans för det syns längst upp till höger i bilden. Man ser hur det fladdrar lite smått av fläkten, sjukt irriterande. Jag vågar mig inte på att sruva isär skiten, då sabbar man väl allt.

Börja med att plocka ur lampan, den är designad för att enkelt plockas ur och stoppas tillbaka. 2 skruvar på undersidan öppnar ett lock, sedan 2 skruvar till för att lossa lampan och en liten uppfällbar hake att dra i för att lossa den.

Om du har tur sitter det mellan lampan och färghjulet och kan då lätt tas bort där. Sitter det djupare får du fundera på om du vill gå längre.

Jag skulle ta bort ett liknande smuts som satt just där och såg då att ett antal synliga partiklar fastnat på insidan av färghjulet. Plockade av skalet på projektorn (var lite krångligare än jag förväntat mig) och torkade rent hjulet med en glasögonduk. Resultatet blev ett märkbart bättre ljustryck. Och det var med en nästan helt ny lampa (ca 80 timmar på den).

Postad 03 May 2010 - 15:57

kimpa888
  • kimpa888
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Tänkte låna tråden lite om någon har hört om det blir någon uppgradering till HD65 råkar nämligen sitta på en sån.

Postad 03 May 2010 - 18:02

Unregistered1839
  • Unregistered1839
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Tänkte låna tråden lite om någon har hört om det blir någon uppgradering till HD65 råkar nämligen sitta på en sån.

Om du menar en uppgradering för att kunna se 3D så undrar jag samma sak är också ägare till en, någon där ute som vet???

Postad 03 May 2010 - 19:32

kimpa888
  • kimpa888
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
jo det var just det jag menade, har läst runt lite och det sägs ju troligtvis ska komma en, men har inte hittat nån riktigt ny fakta allt är några månader tillbaka:P tänkte nu när HD67 börjar gå köpa vore det ju king om en uppdatering kom:D

Postad 18 May 2010 - 16:33

Unregistered57359c7e
  • Unregistered57359c7e
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Vad sitter ni på för avstånd? Själv kör jag 90" från ett avstånd av ca 2 meter. Ibland får jag för mig att det är aningen för nära..

Postad 18 May 2010 - 16:39

Unregistered1839
  • Unregistered1839
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Vad sitter ni på för avstånd? Själv kör jag 90" från ett avstånd av ca 2 meter. Ibland får jag för mig att det är aningen för nära..

Aldeles för nära flytta bak så du sitter c.a 3-4m från duken så blir det bättre om du har möjlighet annars får du nog gå ned i dukstorlek, ska ju vara behagligt att se på film inte bara stort.

Postad 18 May 2010 - 22:02

figman
  • figman
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Beror oxå på vad man ser. Tv- för nära. Film (som är smalare) funkar bra tkr jag. Det handlar säkert om faktorer som textning, typ av film, hur man filmat samt smak..

Hur gör du när du går på bio? Personligen gillar jag att sitta i främre delen av biosalongen för att få en upplevelse att bli innesluten i filmen. Jag har en 108 tumsduk o sitter ca 3 meter från när jag tittar på film. 4 meter när jag kollar på tv. Har provat fram och tillbaks och kommit fram till vad jag tkr är bäst.
Så prova :)

Postad 19 May 2010 - 12:42

Unregistered57359c7e
  • Unregistered57359c7e
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Aldeles för nära flytta bak så du sitter c.a 3-4m från duken så blir det bättre om du har möjlighet annars får du nog gå ned i dukstorlek, ska ju vara behagligt att se på film inte bara stort.

Det sura är att jag sitter med så långt avstånd det går.

Känner att det ofta blir att man letar fel och tänker "fan det ser nog lite bättre ut på min tv ändå" när man sitter för nära och kollar på HD-material.

När man kollar på HD som håller riktigt hög klass blir det grym bild, men ser man något som är lite halvtaskig kvalité så blir det väl ännu mer tydligt på 90" än 42" antar jag.

Postad 19 May 2010 - 18:46

figman
  • figman
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Mm visst är det så. Kanske kan du zooma ut max på projjen och ta att duken istället är lite för stor..
Viktigt oxå att ställa in bilden på projjen bra, men det kanske du har gjort.
Får väl ha både tv o projje :)

Postad 16 June 2010 - 16:08

Unregisteredfff96a6f
  • Unregisteredfff96a6f
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
I manualen står det att 1280 x 1024 ska ha 60hz eller 75hz analogt/digitalt och tillomed 85hz i bara analog signal. Går det då att ha 75hz i 1280 x 720 istället för 50/60hz som det står att man ska ha... Vågar man testa om det blir skarpare bild eller kan HD65an gå sönder? Fattar inte varför 720 skulle kräva lägre HZ än 1024 :D

Postad 21 June 2010 - 20:21

Unregisteredfff96a6f
  • Unregisteredfff96a6f
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

I manualen står det att 1280 x 1024 ska ha 60hz eller 75hz analogt/digitalt och tillomed 85hz i bara analog signal. Går det då att ha 75hz i 1280 x 720 istället för 50/60hz som det står att man ska ha... Vågar man testa om det blir skarpare bild eller kan HD65an gå sönder? Fattar inte varför 720 skulle kräva lägre HZ än 1024 :)

bump.

1280x720 75hz ?? :blink:

Postad 17 July 2010 - 15:04

Speldosa
  • Speldosa
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Detta gäller alltså problemet med de vertikala sträcken.

Kan du ge lite mer detaljerad beskriving angående exakt vilken natur detta pillande hade? Öppnade du projektorn eller fingrade du bara utanpå den?

Dessutom. Är det någon som har någon aning om vad ett nytt DMD-chip skulle kunna kosta? Jag ska ringa supporten och fråga men de öppnar inte förän på måndag igen.

Postad 02 September 2010 - 07:53

Samp0
  • Samp0
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Min HD65 har börjat låta helt sjukt mycket om fläkten. Även i eco-mode.
När jag går från eco till light så lugnar den ner sig i några minuter men börjar sen låta massor igen.
Den har gått ca 900timmar och jag har nu dammsugit den på sidorna men det hjälpte inte.
Försökte öppna nån lucka och dammsuga men kom inte åt så mycket där ifrån.
Vad kan det vara för fel? Någon som har haft liknande problem?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.