Bildkalibrering
3789 svar till detta ämne
Postad 10 september 2012 - 17:30
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2 744 inlägg
10/20-stegs gråskala ska du arbeta i ordningen uppifrån och ned, dvs från IRE 100 ned till botten. Ifall du går från botten till toppen blir det problem med gamman som byggs på mot toppen.
Nu brukar inte LG gå på en perfekt gammakurva då de saknar reglagen hos Panasonics plasma. Low/mid/high är endast en övergripande inställning av typen du-får-vad-du-får.
Bildkällan har också betydelse. Många konsumentspelare micklar med gammakurvan ut ur spelaren.
Dessutom kan du få variationer pga av plasmatekniken. När Calman mäter från botten och uppåt kan det bli annorlunda jämfört med om du mäter om manuellt från toppen till botten. Du får vanligtvis ut mer ljus vid 90% ifall bilden först får stå en stund i 100% och den skillnaden syns i mätningarna.
Välkommen hit
Postad 10 september 2012 - 20:04
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Jag har alltid kört från 0-100 ire, vilket även div guider säger att man ska göra.
Känner inte till några guider, men alla sådana här 10 eller 20-stegs system jag träffat på får problem ifall man börjar i botten. Lärt mig den hårda vägen. Timmar av mitt liv jag aldrig får tillbaka.  Autokalibreringen av Panasonics plasma börjar i toppen och går nedåt för att ta ett exempel. Guiderna du läst kanske inte tar hänsyn till gammaproblem och gör misstaget(*) att arbeta med relativa nivåer så att det blir en snygg RGB-kurva. Ifall du arbetar med absoluta nivåer - en av de stora fördelarna med Calman - i båda RGB Balance-fönstren, punkt- och 0-100-grafen så kommer du att se du direkt hur R, G och B ligger i förhållande till gamma och D65. Du ser direkt ifall du ligger för högt eller för lågt med R, G och B. Relativa nivåer ger endast guidning mot D65 utan hänsyn till ifall du ligger för högt eller för lågt med nivåerna, därav att gamman kör slalom. Nu blir det inte helt perfekt med en LG, även med korrekta signalkällor, men det bör gå att tweaka till inom +/- .15 så länge som det inte är andra fel i bildkedjan. (*) misstag och misstag - det är inte helt uppenbart att absoluta nivåer ger bättre guidning och Calman defaultar dessutom på relativ nivå av gammal ovana.
Postad 11 september 2012 - 21:30
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Nu har jag fått till det riktigt bra, körde med absolute i calman.
Dock så gick det inte att sänka blått något mer vid 70 IRE men ja, det är väll brist i displayen.
För att matcha färgerna så va jag tvungen att sänka grönt på vissa ställen i RGB men det spelar väll ingen roll när man kör ner alla andra?
För nu är det iaf korrekt, skall köra en fin justering om några dagar igen.
god.JPG 87,43K
13 Antal nerladdningar
Allt i gråskalan är under 3 DeltaE och gamman är rak, gråskalan är lite så där i RGB men skall försöka fin juster som sagt.
Jävla skillnad det blev i bilden iaf.
Postad 11 september 2012 - 22:57
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Ja, det blev ju en skillnad till bättre. Du tyglade din LG.
Postad 11 september 2012 - 23:29
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2 744 inlägg
Det däringa dyket i RGB vid 10 ire, beror det på kolorimeterns begränsning eller burkens?
Postad 12 september 2012 - 00:43
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2 077 inlägg
Nu har jag fått till det riktigt bra, körde med absolute i calman. Dock så gick det inte att sänka blått något mer vid 70 IRE men ja, det är väll brist i displayen. För att matcha färgerna så va jag tvungen att sänka grönt på vissa ställen i RGB men det spelar väll ingen roll när man kör ner alla andra?
För nu är det iaf korrekt, skall köra en fin justering om några dagar igen.
god.JPG 87,43K
13 Antal nerladdningar
Allt i gråskalan är under 3 DeltaE och gamman är rak, gråskalan är lite så där i RGB men skall försöka fin juster som sagt.
j*vla skillnad det blev i bilden iaf.
Vad var det jag sa  kul att det rätade upp sig för dig  Med vänlig hälsning, Pär
Postad 12 september 2012 - 07:09
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Det däringa dyket i RGB vid 10 ire, beror det på kolorimeterns begränsning eller burkens?
Du tänker på dyket vid 0 IRE, alltså svart? Det beror på att det är "svart" och ingenting ska visas. Egentligen finns det lite ljusaktivitet där eftersom ingen panel släcker ned fullständigt, men det går inte att mäta på ett vettigt sätt. i Calbys fall lär det vara mätaren som inte registrerar någonting eller så är ännu ingen mätning genomförd. Calby - har du genomfört ett nytt traditionellt mätsvep från 0 till 100? Då bör det inte bli lika flacka mätkurvor men det ligger i naturen hos panelen.
Postad 12 september 2012 - 08:28
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Ringblixt: nej, ska göra eftermätningar och justeringar nästa gång frugan jobbar natt sen ska jag ge mig på cms.
Askung:
0 ire är som ringblixt sa inget alls.
Min display släcker ner sig själv vid 0 så jag gjorde en mätning där när den va av bara.
Postad 12 september 2012 - 11:57
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Sätt PS3an att skicka YCbCr och supervit på så klipper den inte BTB WTW.
Det var precis det som behövdes för att få btb och wtw att visas, det gjorde också en skillnad från - 2till + 1 på ljusstyrke reglaget... Tillsammans med att gamma sattes till 2.4 från 2.2 då det verkar vara ny standard för mörka rum , tack för input ! En del som förbryllar lite är när man ska sätta kontrast reglaget med http://www.google.se...WPX172Jf-IA2xM:Då händer det inte något med vitnivån efter 48 av 60 när man ändrar kontrast reglaget ,det vita klipper inte gråskalan heller kanske att delen wtw glider ut lite, jag tar det som att man kan stanna på 48 :-) ? Att använda färg filtret var inte lika kul efter att Pacman nämnt att det ine var klockrent med panna :-) men justerade en pinne ner från default då den blå blev lite jämnare... Hur som så känns TVn svår att göra mycket bättre för en amatör ,bästa var att få ordning på var svartnivån ska vara och i viss mån vitnivån även om jag inte fattar ifall jag har någon vinning att kräma på lite till med kontrastreglaget trots att det inte märks tydligt på skärmen.... Perra : det är dig man kontaktar när man blivit rik och ska bygga ett hemmabio rum av rang då ser det ut som ;-)
Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 12 september 2012 - 12:17.
Postad 12 september 2012 - 12:54
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2 077 inlägg
Perra : det är dig man kontaktar när man blivit rik och ska bygga ett hemmabio rum av rang då ser det ut som ;-)
Det går bra det, oavsett budget  Med vänlig hälsning, Pär
Postad 12 september 2012 - 14:50
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Då händer det inte något med vitnivån efter 48 av 60 när man ändrar kontrast reglaget ,det vita klipper inte gråskalan heller kanske att delen wtw glider ut lite, jag tar det som att man kan stanna på 48 :-)
Panasonics plasmor klipper inte i vitt utan kontrast-reglaget fungerar efter 40-någonting (beroende på modell och aktuellt bildläge) som en ljusventil och påverkar gränsen för brightness limiter-funktionen. Drar du till 60 är det i Normal-läget märkbar skillnad mot 48, medan Bio-läget inte lär visa någon skillnad. I slutändan beror skillnaden på bildens snittljusnivå, APL. Visar testbilder på att det klipper i vitt på en Panasonic ligger detta tidigare i bildkedjan.
Postad 12 september 2012 - 16:45
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Panasonic är faktist ganska grymma displayer jag kollat på några som verkar rätt OK.
Ska ge mig på att kalibrerar en polares 63" Samsung 3D kommer ej ihåg vilken modell inom kort återkommer med lite före och efter osv, säkert någon som har användning utav det.
Kan tillägga att jag bara skrev det där om Panasonic för att skriva det hade inga grunder egentligen förutom att ni pratade om det.
Postad 12 september 2012 - 18:41
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Panasonics plasmor klipper inte i vitt utan kontrast-reglaget fungerar efter 40-någonting (beroende på modell och aktuellt bildläge) som en ljusventil och påverkar gränsen för brightness limiter-funktionen. Drar du till 60 är det i Normal-läget märkbar skillnad mot 48, medan Bio-läget inte lär visa någon skillnad. I slutändan beror skillnaden på bildens snittljusnivå, APL.
Visar testbilder på att det klipper i vitt på en Panasonic ligger detta tidigare i bildkedjan.
Då eftersom jag kör True cinema på st50 så är det en vanlig reaktion från reglaget och allt stämmer om jag förstår rätt ?Min tanke var att maximera kontrasten och öka till det klippte i vitt för att sen sänka men då stannar jag på 48 och är nöjd. Vad har Brightness limiter funktionen för funktion ?
Postad 12 september 2012 - 19:39
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Då eftersom jag kör True cinema på st50 så är det en vanlig reaktion från reglaget och allt stämmer om jag förstår rätt ?Min tanke var att maximera kontrasten och öka till det klippte i vitt för att sen sänka men då stannar jag på 48 och är nöjd. Vad har Brightness limiter funktionen för funktion ?
Det är som det ska. "Brightness limiter" kallas funktionen/metoden för att reglera det totala ljusuttaget och energiåtgången på en plasma. Kortfattat att ljusstyrkan (och därmed också kontrasten) varierar med den totala ljusnivån (APL, Avarage Picture Level) i den bild som visas. För att en mätning av ljusstyrka och kontrast ska få ett sammanhang på en plasma måste man också redovisa APL vid mätningen. Det kan vara - och är ofta - en väldig skillnad på ljusstyrka hos en plasma när man visar vitt över hela bildytan jämfört när det vita koncentreras till en fyrkant som utgör 10% av bildytan.
Postad 12 september 2012 - 20:03
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Inser nu att ycbcr och super vit ger den rödaktiga tonen på BD men TVn klipper inte Btb och wtw som den gjorde innan jag byte från rgb och begränsad från ps3. Finns det någon enkel lösning , kan förstärkaren Fippla med signalen txsr609 eller finns det någon annan inställning i ps3 som är fel ?
Ringblixt : Ok det ger alltså högre ljusstyrka vid lägre snittljus du den inte behöver begränsa sig som vid vitt över hela bilden.
Postad 12 september 2012 - 23:14
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Kolla in lite nyare resultat från kalibreringen.
Under kalibreringens gång så körde jag colourwash på displayen.
Dock när jag gjorde efterläsningarna så gjorde jag det endast innan jag påbörjade efterläsningen för den tar ju inte så lång tid.
Men som ni ser så diffar den från själva kalibreringen, är detta pga. i1display 3 läser olika resultat vid 100 IRE och således så påverkar det ju hela gamma kurvan?
Självklart så kan det även hända att den läser olika på dom andra IRE:na med.
Då i1display 3 har dom där få procentens felmarginal eller hur jag skall förklara det.
Ljuset i rummet ändrades inte utom efter kalibreringsbilderna togs ca 1-4 minuter efter själva kalibreringen ägde rum.
Kan iofs hända att det diffade lite då katten rev undan gardinen men det behövs ju ändå inte nu med tanke på att det är mörkt ute.
Hade gardinerna för när jag kalibrerade, därför jag skrev det om katten.
Ny kalibrerad:
cal.JPG 78,52K
7 Antal nerladdningar
Efter kalibrering 1:
after1.JPG 79,86K
4 Antal nerladdningar
Efter kalibrering 2:
after2.JPG 86,14K
6 Antal nerladdningar
Så vad tycker ni?
Ska jag ge mig in och försöka räta ut gråskalan och gamman ännu mer imorgon eller skall jag gå vidare och kalibrerar CMS imorgon?
Postad 13 september 2012 - 07:06
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Det finns variationer och felmarginal i mätarna, men i det här fallet är det variationer i panelen. Det är inga atomur det handlar om.
Tycker definitivt att du ska gå vidare med CMS:en. Du har gjort ditt här. Efter CMS måste du dock tillbaka till gråskalan och kontrollera samt troligtvis återjustera.
Postad 13 september 2012 - 07:10
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Inser nu att ycbcr och super vit ger den rödaktiga tonen på BD men TVn klipper inte Btb och wtw som den gjorde innan jag byte från rgb och begränsad från ps3. Finns det någon enkel lösning , kan förstärkaren Fippla med signalen txsr609 eller finns det någon annan inställning i ps3 som är fel ?
Det finns ingen enkel lösning utan man måste gå till botten och utföra ett detektivarbete efter vad i bildkedjan som orsakar en synlig färgskiftning. Har förstärkaren ett aktivt bildchip kan den definitivt fippla med signalen och det finns exempel på förstärkare som är förinställda eller t.o.m låser sig på felaktiga nivåer. Ovanligt idag men man ska inte ta för givet att förstärkaren beter sig korrekt.
Postad 13 september 2012 - 10:04
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2 744 inlägg
Om videoprocessorn är av och videosignalen skickas "via" (Onkyo 608) kan avr:n ändå ge upphov till ev. avvikelser i videokedjan? Hur står sig förresten Onkyons videoprocessor? Suger den eller är den en bra processor?
Postad 13 september 2012 - 11:07
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Det finns ingen enkel lösning utan man måste gå till botten och utföra ett detektivarbete efter vad i bildkedjan som orsakar en synlig färgskiftning. Har förstärkaren ett aktivt bildchip kan den definitivt fippla med signalen och det finns exempel på förstärkare som är förinställda eller t.o.m låser sig på felaktiga nivåer. Ovanligt idag men man ska inte ta för givet att förstärkaren beter sig korrekt.
Så är det med allt tex så har jag varit med om att samsungs Bd spelare verkligen förstör gamman om man inte neutraliserar den så att säga. Medans en annan samsungspelare kan vara perfekt. Har även varit med om att endast byte utav hdmi kabel kan förstöra en del med. Det jag menar är att man aldrig vet hur div olika saker påverkar bilden även trots man byter en kabel med en identisk kabel tex
Postad 13 september 2012 - 11:53
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Om videoprocessorn är av och videosignalen skickas "via" (Onkyo 608) kan avr:n ändå ge upphov till ev. avvikelser i videokedjan? Hur står sig förresten Onkyons videoprocessor? Suger den eller är den en bra processor?
"Via" eller "Through" är endast ett ord i en meny. Vad som faktiskt sker på vägen är en annan sak och måste utredas. Man kan ju hoppas att Onkyon inte inverkar allt för mycket, men man kan aldrig ta något för givet. Eller ja, man ta något för givet och det är att en receiver påverkar EDID och metadata vilket kan effekt senare i kedjan. Ur TV:n synpunkt är det därför två olika situationer när man kopplar direkt mot källan jämfört med via receivern. Om detta sedan har effekt på bilden - återigen något som måste utredas från fall till fall. Vet inget om processorn i just 608:n men andra onkyomaskiner i kedjor jag har kalibrerat har fungerat utan att de har negativ effekt på bilden.
Postad 13 september 2012 - 20:59
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Tada!
Nu tror jag iaf att jag är klar med min 60PA550T.
Gråskalan osv ändras beroende på mätningar osv osv detta pga. det är -+2% på denna mätare (i1display 3) skall köra igen när jag får min c6.
Efter direkt när jag är klar med kalibreringen:
cal.JPG 78,52K
0 Antal nerladdningar
Efter mätning nr1:
after1.JPG 79,86K
1 Antal nerladdningar
Efter mätning nr2:
after2.JPG 86,14K
9 Antal nerladdningar
CMS direkt efter kalibrering:
new.JPG 91,34K
19 Antal nerladdningar
CMS i eftermätningen:
after.JPG 94,16K
17 Antal nerladdningar
När jag kalibrerade CMS så siktade jag på att lumiancen för dom primära färgerna skulle vara så lika som möjligt.
Lika så gjorde jag så gällande dom sekundärarna färgerna men där siktade jag även på att få ner DELTA H skulle ner så mycket som möjligt.
Är det så man skall tänka kring CMS?
Hur tycker ni att mina resultat blev?
Sedan har jag ett litet problem jag har en mac mini mid 2011 med moutain lion senaste uppdateringen på.
Jag kör den direkt in i min TV genom HDMI.
När jag skall kalibrerar gråskalan så kan jag endast påverka gråskalan upp till 30 IRE sedan så slutar reglagen i TV:n att bita jag har försökt och försökt spelar ingen roll den vägrar.
Jag har bytt HDMI kabel inte den som det är fel på, det är inte fel på ingången osv.
Har bytt profil i ML fungerar inte heller, dock så ändrar sig gråskalan men det är inte jag som kan reglera den så att säga genom TV:n.
Någon som vet hur man kan fixa detta?
Postad 13 september 2012 - 22:18
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Det får bli så , kolla direkt mellan spelare och tv ,byta hdmi sladd osv. Min sovrums Bd spelare som är Sony också ger samma kraftiga röda skimmer över bilden så kan vara en ide att testa en annan tillverkare.... blir intressant att se vad det är. Tack för inspel !
Postad 13 september 2012 - 23:47
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Nej konstigt nog syns det inte, utom på Y-värdet för grönt innan kalibreringen, som var högre än Y för 100% vitt. Hursomhelst så syns det tydligt på DVE, du vet den här bilden:

På min TV innan kalibrering ser den ut såhär, dock bara på blurayspelaren:

Samma med denna bilden på AVS HD 709:

Ser ut såhär innan kalibrering:

Detta löste jag genom att sänka kontrasten, och att sänka grönt rejält i CMS.
Efter vad jag har läst, så ska man prioritera 1. Y/Luminance 2. Hue 3. Saturation/mättnad. På hdtvtest där de kalibrerade en TV som min, samt avforums där de hade den lite dyrare 3D-versionen fick de ungefär samma färgresultat som mitt, och de rekommenderade inte heller att höja Y, och jag håller nog med om att det ser bättre ut när det är smått undermättat istället för överintensifierat.
Har precis samma problem som dig, suck.... Någon som har några bra tips? Känns inte så där jätte roligt att sänka kontrasten då jag tappar ljusflödet. Kan man mätta ut grönt bara och försöka justera till det på det viset? Någon som har några tips? Ni ser alla mina mätresultat ovan.
Postad 14 september 2012 - 08:01
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
När jag kalibrerade CMS så siktade jag på att lumiancen för dom primära färgerna skulle vara så lika som möjligt.
Lika så gjorde jag så gällande dom sekundärarna färgerna men där siktade jag även på att få ner DELTA H skulle ner så mycket som möjligt.
Är det så man skall tänka kring CMS?
Hur tycker ni att mina resultat blev?
Det ser bra ut.  Däremot "lumiancen för dom primära färgerna skulle vara så lika som möjligt." - varför det? Är det något du läst i en nätguide eller bara kör på? Det är svårt att peka ut vad som är viktigast i en CMS för det varierar från fall till fall. Men om det ska någon tumregel så är det att få luminansen så nära 0% avvikelse som möjligt och därmed prioritera DeltaL. Det finns ingen poäng i att göra felet lika stort på alla färger för vi upplever dem _väldigt_ olika. Grundregelnjag arbetar utifrån en CMS är: Rött prioriteras för den har störst effekt på hudtoner. Hjärnan reagerar direkt när det blir onaturligt, drar mot orange, läderbrunt etc. Grönt slår i växtlighet, självlysande gräsmattor etc. Men felnivåerna kan bli något högre innan hjärnan ser det som onaturligt. Blått kan ha stora fel innan vi reagerar. Fel i blått kan många gånger dessutom missuppfattas som något positivt som att himlen är mer vykortsblå. Dessutom är ljusnivån i blått så låg att många mätare blir opålitliga. Sedan har jag ett litet problem jag har en mac mini mid 2011 med moutain lion senaste uppdateringen på. Jag kör den direkt in i min TV genom HDMI. När jag skall kalibrerar gråskalan så kan jag endast påverka gråskalan upp till 30 IRE sedan så slutar reglagen i TV:n att bita jag har försökt och försökt spelar ingen roll den vägrar.
Jag har bytt HDMI kabel inte den som det är fel på, det är inte fel på ingången osv. Har bytt profil i ML fungerar inte heller, dock så ändrar sig gråskalan men det är inte jag som kan reglera den så att säga genom TV:n.
Någon som vet hur man kan fixa detta?
Macen bör i färginställningarna presentera en icc-profil som heter HDTV eller 709-någonting och då brukar det ligga riktigt bra. Det kan också fungera med sRGB-profilen. Sedan tillkommer sådana problem att Macen hela tiden ligger på datanivåer 0-255 men det bör LG:n kunna hantera via en inställning. Sedan kan du alltid leka med programvaran till din mätare och via profilera skärmen mot Macens grafikkort. Eller leka med de manuella kalibreringsinställningarna som är, förvisso klumpigt, men ett slags 5-punkter gråskaler- och gammareglage.
Postad 14 september 2012 - 08:22
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Någon som har några bra tips? Känns inte så där jätte roligt att sänka kontrasten då jag tappar ljusflödet. Kan man mätta ut grönt bara och försöka justera till det på det viset? Någon som har några tips?
Det finns flera orsaker till att det kan klippa i en kanal. Många Blu-rayspelare klipper därför att de micklar med bilden. Det kan också orsakas av en felaktig YCbCr->RGB-omvandling, såväl i spelare som i TV. Det kan också vara en medveten åtgärd i syfte att få ut mer ljusflöde. Tyvärr är den senare typiskt för LG:s plasmor. Din erfarenhet är att du måste dra ned kontrastreglaget och tappa ljusflöde för att få bort klippningen i den gröna kanalen. Även Färg-inställningen kan påverka detta. Har man tid över kan man testa att mäta färgnivåerna med reglaget på neutralt läge, öka det 30% följt av 30% minskning och sedan jämföra. Många reglage påverkar inte alla färger lika mycket. LG brukar hålla kvar rött när man sänker och liknande fenomen. Det är en anledning till tankesättet med ISF Day och Night. Med Day-inställningen kan man tillåta fler kompromisser för att apparaten ska fungera bättre i en mer ogynnsam rumsmiljö. Med Night-inställningen kan man sedan prioritera bildkvaliteten.
Postad 14 september 2012 - 08:58
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Det ser bra ut. 
Däremot "lumiancen för dom primära färgerna skulle vara så lika som möjligt." - varför det? Är det något du läst i en nätguide eller bara kör på?
Det är svårt att peka ut vad som är viktigast i en CMS för det varierar från fall till fall. Men om det ska någon tumregel så är det att få luminansen så nära 0% avvikelse som möjligt och därmed prioritera DeltaL. Det finns ingen poäng i att göra felet lika stort på alla färger för vi upplever dem _väldigt_ olika. Grundregelnjag arbetar utifrån en CMS är:
Rött prioriteras för den har störst effekt på hudtoner. Hjärnan reagerar direkt när det blir onaturligt, drar mot orange, läderbrunt etc. Grönt slår i växtlighet, självlysande gräsmattor etc. Men felnivåerna kan bli något högre innan hjärnan ser det som onaturligt. Blått kan ha stora fel innan vi reagerar. Fel i blått kan många gånger dessutom missuppfattas som något positivt som att himlen är mer vykortsblå. Dessutom är ljusnivån i blått så låg att många mätare blir opålitliga.
Macen bör i färginställningarna presentera en icc-profil som heter HDTV eller 709-någonting och då brukar det ligga riktigt bra. Det kan också fungera med sRGB-profilen. Sedan tillkommer sådana problem att Macen hela tiden ligger på datanivåer 0-255 men det bör LG:n kunna hantera via en inställning.
Sedan kan du alltid leka med programvaran till din mätare och via profilera skärmen mot Macens grafikkort. Eller leka med de manuella kalibreringsinställningarna som är, förvisso klumpigt, men ett slags 5-punkter gråskaler- och gammareglage.
Jag fick bara för mig att man skulle sikta på att alla färgerna skulle vara lika starka, tror jag läste det någonstans men anade att det var fel. Misstänkte att det va något sådant med macen, ja man kan säga att macen med hjälp utav HD-709 profilen ligger kring 2.2 - 2.4 i hela gamma kurvan med endast Delta UV över 3 på 10 IRE - 30 IRE sedan ser allt bra ut. Det finns flera orsaker till att det kan klippa i en kanal. Många Blu-rayspelare klipper därför att de micklar med bilden. Det kan också orsakas av en felaktig YCbCr->RGB-omvandling, såväl i spelare som i TV. Det kan också vara en medveten åtgärd i syfte att få ut mer ljusflöde.
Tyvärr är den senare typiskt för LG:s plasmor. Din erfarenhet är att du måste dra ned kontrastreglaget och tappa ljusflöde för att få bort klippningen i den gröna kanalen.
Även Färg-inställningen kan påverka detta. Har man tid över kan man testa att mäta färgnivåerna med reglaget på neutralt läge, öka det 30% följt av 30% minskning och sedan jämföra. Många reglage påverkar inte alla färger lika mycket. LG brukar hålla kvar rött när man sänker och liknande fenomen.
Det är en anledning till tankesättet med ISF Day och Night. Med Day-inställningen kan man tillåta fler kompromisser för att apparaten ska fungera bättre i en mer ogynnsam rumsmiljö. Med Night-inställningen kan man sedan prioritera bildkvaliteten.
Jag har tagit beslutet att efter jag sett The Burma Conspiracy så skall jag sänka ner kontrasten ännu mer och göra om gråskalekalibreringen samt CMS. Då jag oftast bara kollar på filmer på kvällarna så kommer detta inte spela sådan större roll om skärmen går ner till ca 25 - 29 ftl. På dagarna så är det endast barnen som kollar på barnprogram och ja, dom lär ju inte bry sig faktiskt. Jag inväntar min c6 mätare och jag har även beställt en colormunki photo , om jag samkör dessa så lär jag kunna uppnå ett tämligen mer korrekt resultat än med endast en i1display pro 3. Då har jag både en colorimeter och en spectrameter vilket borde blir super bra. eller?
Postad 14 september 2012 - 09:06
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
När jag kört en LG så korrekt som möjligt har jag aldrig kommit över 85 candela/25 fL så det låter som kompromissen man får ta.
Kombinationen med spectrafotometer och colorimeter kommer leda till mer exakta mätningar, särskilt med CMS:n. Superbra blir det nog aldrig. Kanske ifall man får tag på något från NASA, men då lär det bara bli ännu tydligare att det inte finns någon perfekt display.
Postad 14 september 2012 - 11:53
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
När jag kört en LG så korrekt som möjligt har jag aldrig kommit över 85 candela/25 fL så det låter som kompromissen man får ta.
Kombinationen med spectrafotometer och colorimeter kommer leda till mer exakta mätningar, särskilt med CMS:n. Superbra blir det nog aldrig. Kanske ifall man får tag på något från NASA, men då lär det bara bli ännu tydligare att det inte finns någon perfekt display. 
Jag sänkte kontrasten nu från 80 till 70 och det blev en markant skillnad på det gröna fältet. Skall kalibrerar om gråskalan osv nu för att se resultatet. Även gråskalerampen på DVE blev mycket "renare" du hade rätt i ditt påstående och jag tackar du. =) Lite trökigt att man lär göra om allt bara men ja, så är det ibland.
Postad 14 september 2012 - 14:37
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Kan man krydda toppen på gamman genom att låta den dyka lite vid 90-95? Eller är inte de att rekommendera?
Ska iaf över till staterna och gå samtliga isf kurserna.
Skriver från mobile. Så stavfel kan finnas
Postad 14 september 2012 - 14:44
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Vad innebär "krydda på toppen"?
Att få den att "dyka" (antar att du menar minska) vid 90-95 kräver att det sker ett större ljusutbyte mot 100 jämfört vid en 2.2-gamma. Och är det något som är svårt så är det att få ut mer ljus.
Vad du kan uppnå för att få till en Day-inställning och en bild som fungerar bättre i ljus rumsmiljö är att arbeta mot en lägre gamma, till exempel använda LG:ns övergripande gammainställning och ställa om Calman mot ett ny målgamma.
Redigerat av Ringblixt, 14 september 2012 - 14:44.
Postad 14 september 2012 - 15:34
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Vad innebär "krydda på toppen"? 
Att få den att "dyka" (antar att du menar minska) vid 90-95 kräver att det sker ett större ljusutbyte mot 100 jämfört vid en 2.2-gamma. Och är det något som är svårt så är det att få ut mer ljus.
Vad du kan uppnå för att få till en Day-inställning och en bild som fungerar bättre i ljus rumsmiljö är att arbeta mot en lägre gamma, till exempel använda LG:ns övergripande gammainställning och ställa om Calman mot ett ny målgamma.
Mer ljus i bilden = gamma under 2.2 . Mörkare bild = gamma över 2.2 right? Kör med lg's gamma på high då får man den mest jämna gamman från nederdelen utav gamma kurvan dock så dyker min lite från 90-100 dvs går ner till 2.0. Men jag skulle tro att om jag sänker kontrasten lite till så fixar det sig. Har 26 ftl nu ska testa att sänka lite till.
Postad 14 september 2012 - 15:53
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Inser nu att ycbcr och super vit ger den rödaktiga tonen på BD men TVn klipper inte btb och wtw som den gjorde innan jag byte från rgb och begränsad från ps3. Finns det någon enkel lösning, kan förstärkaren fippla med signalen txsr609 eller finns det någon annan inställning i ps3 som är fel?
Här kan du få lite tips på olika PS3 inställningar och vilka testbilder du kan använda för att kontrollera t ex färgupplösningen på din TV med RGB eller YCbCr signaler ifrån PS3 och eventuella färgskiftningar vid för hög kontrast. Bildinställningar Sony KDL-40NX710
Postad 14 september 2012 - 16:19
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Mer ljus i bilden = gamma under 2.2 .
Mörkare bild = gamma över 2.2 right?
Ja, ifall man ska peka med hela handen.
Postad 14 september 2012 - 17:47
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Ska inhandla en i1pro eller en colormunki som kompliment till min c6 mätare.
Är detta en i1pro? Den heter i1 basic.
http://www.amazon.co...47641068&sr=8-7
Sedan har vi colormunki Photo:
http://www.amazon.co...47641173&sr=8-4
eller denna som hette colormunki disagn:
http://www.amazon.co...7641173&sr=8-12
vilken av dessa är att föredra?
Dvs vilken är mest korrekt om man kör med CalMan samt har en c6.
Alla dessa är en spectrameter som jag har förstått det.
Postad 14 september 2012 - 17:55
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
i1 Pro från Spectracal, så att du får en mätare kontrollerade i ett NIST-certifierat labb med kompensationstabeller för alla idag förekommande displaytyper.
Skillnaden mellan mätarna som "Pro", "basic", "design" etc. handlar om bundlingen och mjukvaran. Det är samma hårdvara.
Postad 14 september 2012 - 18:06
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
i1 Pro från Spectracal, så att du får en mätare kontrollerade i ett NIST-certifierat labb med kompensationstabeller för alla idag förekommande displaytyper.
Skillnaden mellan mätarna som "Pro", "basic", "design" etc. handlar om bundlingen och mjukvaran. Det är samma hårdvara.
Funderar ändå på colormunki photo dels ca 4.000kr billigare och sedan enligt AVS forum så skiljer sig inte resultatet så mycket. Min c6 är ändå NIST-cerifierad. Men skall kolla deras pris.
Redigerat av Calby, 14 september 2012 - 18:14.
Postad 14 september 2012 - 18:36
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2 744 inlägg
Det tråkiga med att handla från usa är dom förbenade tull och momsavgifterna, man får betala tull och moms på frakten med så det är tyvärr svindyrt att handla därifrån då Borgs giriga fingrar ska kladda i allt. Calby, ska du gå alla isf kurser, medicin med? Tuff utmaning måste jag säga men du kan ju iallafall mycket från scratch, så lycka till.
Postad 14 september 2012 - 19:34
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2 077 inlägg
Kan man krydda toppen på gamman genom att låta den dyka lite vid 90-95? Eller är inte de att rekommendera?
Ska iaf över till staterna och gå samtliga isf kurserna.
Skriver från mobile. Så stavfel kan finnas
Varför gå dem där, när jag och ringblixt kör dem här?  Med vänlig hälsning, Pär
Postad 14 september 2012 - 20:48
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Varför gå dem där, när jag och ringblixt kör dem här? 
Med vänlig hälsning,
Pär
Jag PM:ar dig och skriver inom 2h. Det tråkiga med att handla från usa är dom förbenade tull och momsavgifterna, man får betala tull och moms på frakten med så det är tyvärr svindyrt att handla därifrån då Borgs giriga fingrar ska kladda i allt. Calby, ska du gå alla isf kurser, medicin med? Tuff utmaning måste jag säga men du kan ju iallafall mycket från scratch, så lycka till.
Jag skall endast handla från england om du syftar på mina amazon länkar. Från england är det tull fritt som att det är inom eu.
Postad 14 september 2012 - 21:07
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2 744 inlägg
Jag PM:ar dig och skriver inom 2h.
Jag skall endast handla från england om du syftar på mina amazon länkar. Från england är det tull fritt som att det är inom eu.
jag syftade närmast till att handla från usa, det är för jäkla dyrt jag fick en iscan duo som ingick i priset vid uppgradering av calman och då upgick frakt och värde till $475 (som jag inte behövde betala) men tullen ville ha tvåhundra dollar i avgift av mig, nära 40% av värdet. Så handlar man från usa så räkna med ett påslag som får sms-lån att vara billigt. Hur det nu ska gynna företagsamhet? Jag har med kollat på Amazon tidigare frågan är om calman licensen gäller de mätarna.
Postad 14 september 2012 - 21:33
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
Att det läggs på först tull och efter det moms väl inget att orda om? På de amerikanska priserna hade du, om du bott i USA fått betala moms (oftast, finns ett par stater som inte har det), med lite olika procentsatser, men givetvis inte tull. Om du däremot importerar saker TILL USA får du ofta räkna med rejäla tullkostnader. USA är ett av de mer protektionistiska länderna.
Redigerat av SC-Zap, 14 september 2012 - 21:34.
Postad 14 september 2012 - 21:48
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Jaha, då har man kalibrerat gråskalan igen pga. jag fick dra ner kontrasten ännu mer. Jag märkte att trots hur mycket jag än fipplade med cms så blev ändå grönt för starkt trots alla bra värden och grafer. Då hade jag kontrasten satt så att jag hade 32 ftl. Jag var tvungen att dra ner kontrasten ända ner till 24ftl innan jag fick bort eller ja, de gröna blev bättre iaf. Detta resulterade i att jag blev tvungen att kalibrerar om gråskalan, gamma grafen låg mer stabilt nu också och störtade inte mellan 85-95 IRE längre. Kalibrering direkt:
calibration.JPG 91,29K
0 Antal nerladdningarEn mätning efter kalibreringen:
after.JPG 88,62K
0 Antal nerladdningarDet jag även upptäckte att jag kunde mäta gråskalan gång på gång ändå så kunde jag få olika resultat dock så såg alla snarlika ut diffade endast lite. Detta skulle jag tro har att göra med att i1display 3 har en diff på +-2% och även att displayen inte är den bästa. Som ni även kan se på bilderna så visar bilden direkt efter kalibrering att 80 IRE samt 90 IRE går ner lite i gamman. Så kollar ni på min mätning efter kalibreringen så ser ni att 90 IRE går upp lite i gamma. Jag vet inte vad ni andra som kan detta säger, men jag tycker iaf att mina resultat är godkända om man tänker på sakerna jag har skrivit ovan. Och det viktigaste utav allt är ju att bilden är OK vilket den ser ut att vara kollat på DVE skivan med restaurangen samt NASA och även NY filmen, skall slänga in en BD film och kolla på strax hur det ser ut med verkligt material. LG dimmar ner sig efter ca 1min när man har samma storlek på IRE fönstret detta löste jag genom att först kalibrerar RGB samt gamma och sedan sätta på Colorwash ett tag och därefter fin kalibrerar osv osv. Mätare: i1display 3 Mjukvara: Calman 4 Display: LG 60PA550T Source: AVCHD BD versionen BD-spelare: LG hemmabio system. Test material: DVE BD, Pulpe Fiction Bluray Imorgon eller ev söndag skall jag kalibrerar CMS igen nu när grönt är OK. Nu förstår jag vad perra menade tidigare med att man inte skall hänga upp sig på data dom kan se jätte bra ut men behöver inte vara bra i verkligheten. Att det läggs på först tull och efter det moms väl inget att orda om? På de amerikanska priserna hade du, om du bott i USA fått betala moms (oftast, finns ett par stater som inte har det), med lite olika procentsatser, men givetvis inte tull. Om du däremot importerar saker TILL USA får du ofta räkna med rejäla tullkostnader. USA är ett av de mer protektionistiska länderna.
Inom EU är det tullfritt och ingen moms läggs på. Det är ju det som är EU dvs öppna gränser. Jag vet hur det fungerar med skatterna i usa. jag syftade närmast till att handla från usa, det är för jäkla dyrt jag fick en iscan duo som ingick i priset vid uppgradering av calman och då upgick frakt och värde till $475 (som jag inte behövde betala) men tullen ville ha tvåhundra dollar i avgift av mig, nära 40% av värdet. Så handlar man från usa så räkna med ett påslag som får sms-lån att vara billigt. Hur det nu ska gynna företagsamhet? Jag har med kollat på Amazon tidigare frågan är om calman licensen gäller de mätarna.
Då skulle SpectraCal märkt paketet med GIFT som att det är typ en present då hade du sluppit det där. Jo då, CalMan stödjer den där mätaren.
Redigerat av Calby, 14 september 2012 - 21:58.
Postad 14 september 2012 - 22:50
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2 744 inlägg
Jaha, då har man kalibrerat gråskalan igen pga. jag fick dra ner kontrasten ännu mer.
Jag märkte att trots hur mycket jag än fipplade med cms så blev ändå grönt för starkt trots alla bra värden och grafer. Då hade jag kontrasten satt så att jag hade 32 ftl. Jag var tvungen att dra ner kontrasten ända ner till 24ftl innan jag fick bort eller ja, de gröna blev bättre iaf.
Detta resulterade i att jag blev tvungen att kalibrerar om gråskalan, gamma grafen låg mer stabilt nu också och störtade inte mellan 85-95 IRE längre.
Kalibrering direkt:
calibration.JPG 91,29K
0 Antal nerladdningar
En mätning efter kalibreringen:
after.JPG 88,62K
0 Antal nerladdningar
Det jag även upptäckte att jag kunde mäta gråskalan gång på gång ändå så kunde jag få olika resultat dock så såg alla snarlika ut diffade endast lite.
Detta skulle jag tro har att göra med att i1display 3 har en diff på +-2% och även att displayen inte är den bästa.
Som ni även kan se på bilderna så visar bilden direkt efter kalibrering att 80 IRE samt 90 IRE går ner lite i gamman.
Så kollar ni på min mätning efter kalibreringen så ser ni att 90 IRE går upp lite i gamma.
Jag vet inte vad ni andra som kan detta säger, men jag tycker iaf att mina resultat är godkända om man tänker på sakerna jag har skrivit ovan. Och det viktigaste utav allt är ju att bilden är OK vilket den ser ut att vara kollat på DVE skivan med restaurangen samt NASA och även NY filmen, skall slänga in en BD film och kolla på strax hur det ser ut med verkligt material.
LG dimmar ner sig efter ca 1min när man har samma storlek på IRE fönstret detta löste jag genom att först kalibrerar RGB samt gamma och sedan sätta på Colorwash ett tag och därefter fin kalibrerar osv osv.
Mätare: i1display 3 Mjukvara: Calman 4 Display: LG 60PA550T Source: AVCHD BD versionen BD-spelare: LG hemmabio system.
Test material: DVE BD, Pulpe Fiction Bluray
Imorgon eller ev söndag skall jag kalibrerar CMS igen nu när grönt är OK.
Nu förstår jag vad perra menade tidigare med att man inte skall hänga upp sig på data dom kan se jätte bra ut men behöver inte vara bra i verkligheten.
Inom EU är det tullfritt och ingen moms läggs på. Det är ju det som är EU dvs öppna gränser.
Jag vet hur det fungerar med skatterna i usa.
Då skulle SpectraCal märkt paketet med GIFT som att det är typ en present då hade du sluppit det där. Jo då, CalMan stödjer den där mätaren.
Jag har en C6 och funderar på en spectrometer eller vad de nu kallas,menar Ringblixt att de som man köper från annat håll inte har kompesationstabeller men Spectracals "utgåva" har? Eller är spectracals tabeller verifierade och andra inte?
Postad 14 september 2012 - 23:05
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Jag har en C6 och funderar på en spectrometer eller vad de nu kallas,menar Ringblixt att de som man köper från annat håll inte har kompesationstabeller men Spectracals "utgåva" har? Eller är spectracals tabeller verifierade och andra inte?
Jag förstår inte riktigt din fråga men så här fungerar det. En spectrometer skall ha mer korrekt läsning än vad en c6 har. c6 är NIST-Certificerad vilket innebär att SpectraCal har gjort div tester så att den är så nära korrekt som möjligt. Dom har kalibrerat den mot en kalibrator som kostar te.x 28k dollar. Sedan kan dom uppdatera den med div patterns osv osv. te.x colormunki har självklart också testats dock hos x-rite. Enligt vad jag har läst så är denna korrekt med. Det jag skall göra är att använda mig utav c6 samtidigt som jag använder mig utav min colormunki för att kunna kompensera på div ställen om det skulle behövas så att säga. Te.x så läser colormunkin bättre än en c6 från 50 IRE och uppåt medans c6 läser bättre från 30 IRE och neråt. Då antar man också såklart att bägge fungerar som dom skall. Edit: Utifrån vad Derek på SpectraCal säger så skall Colormunki var ett prisvärt kompliment till en c6. Mitt tips är att du beställer den från Amazon.co.uk där är den nästan 1000kr billigare än i Sverige och jag har erfarenhet ifrån service ärenden med x-rite och det går bra att ta det direkt med dom så skickar dom en gratis fraktsedel osv.
Redigerat av Calby, 14 september 2012 - 23:37.
Postad 15 september 2012 - 02:57
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
Calby: om du vet hur det fungerar, varför då bli upprörd över ett köp från USA?
Postad 15 september 2012 - 03:05
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2 077 inlägg
Jag förstår inte riktigt din fråga men så här fungerar det. En spectrometer skall ha mer korrekt läsning än vad en c6 har.
c6 är NIST-Certificerad vilket innebär att SpectraCal har gjort div tester så att den är så nära korrekt som möjligt. Dom har kalibrerat den mot en kalibrator som kostar te.x 28k dollar. Sedan kan dom uppdatera den med div patterns osv osv.
te.x colormunki har självklart också testats dock hos x-rite. Enligt vad jag har läst så är denna korrekt med.
Det jag skall göra är att använda mig utav c6 samtidigt som jag använder mig utav min colormunki för att kunna kompensera på div ställen om det skulle behövas så att säga. Te.x så läser colormunkin bättre än en c6 från 50 IRE och uppåt medans c6 läser bättre från 30 IRE och neråt.
Då antar man också såklart att bägge fungerar som dom skall.
Edit: Utifrån vad Derek på SpectraCal säger så skall Colormunki var ett prisvärt kompliment till en c6.
Mitt tips är att du beställer den från Amazon.co.uk där är den nästan 1000kr billigare än i Sverige och jag har erfarenhet ifrån service ärenden med x-rite och det går bra att ta det direkt med dom så skickar dom en gratis fraktsedel osv.
Det som Spectracal gör är inte att testa, utan att verifiera och kalibrera mätaren till så bra precision som är möjligt. Detta gör man i ett labb, och genom att verifiera den mot en referens. Man lägger sedan in vad som kallas LUT, dvs en kompensationstabell, för flera olika typer av ljuskällor. Detta är inget som görs som default från fabrik, dvs en mycket stor förbättring. Från fabrik levereras mätare med de, beroende på typ och fabrikat, fastställda noggrannheter och tokeranser som fabriken bestämt. Skillnaden mellan en Munki och C6 handlar inte om IRE, utan huruvida den mäter spektrum eller Ljus. C6 är en trichromat, den har tre filter - RGB - dessa mäter energin i ljuset inom de tre filtrens begränsning. Denna mätare är mycket korrekt vad gäller ljus och gråskala. Colormunki är en spektraphotometer, den har en diodarray - den mäter spektrum, oavsett hur energidistributionen ser ut. Den rapporterar i band om 10nm. Denna mätare är inte ljuskänslig, och rätt kass på gråskala, men mycket mer korrekt än C6 vad gäller färg. För att nå bästa resultat med dessa två mätare bör man använda C6 som huvudmätate, men profilera C6 med Colormunki för att öka precisionen för färg. Med vänlig hälsning, Pär
Postad 15 september 2012 - 11:23
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Det perra1 skrev ovan plus mina tillägg:  I flera av mätarna man köper över disk, postorder finns det minnen med kompensationstabeller för olika displaytyper. CRT, CCFL, UV-LED, RGB-LED, OLED, UHP-lampor och plasma (för att nämna de vanligaste) är ljuskällor vilka ser extremt olika ut i fråga om hur energin är fördelat över det synliga ljusspektrat. Våra ögon och hjärnor kanske tycker att det ser likadant ut men för mätarna är det helt olika saker, särskilt då filterbaserade kolorimetrar. Dessa tabeller är satta i fabrik och beroende på mätare kan det mycket väl röra sig om schablonvärden vilket ger stora individuella avvikelser. Kanske finns det endast tabeller för två eller tre typer av ljuskällor. Andra mätare har inga sådana minnen alls och kan därför svara väldigt olika mot olika displaytyper. Lågt pris på en mätare förutsätter masstillverkning och det finns det inte möjlighet att manuellt kontrollera varenda mätare i ett labb. Ganska typiskt att man får vad man betalar för alltså. Fördelarna med att köpa mätaren från Spectracal är därför att du får mätaren referenskalibrerad, med intyg och mätdata mot de idag vanligaste displaytyperna nämnda ovan. Detta lagras som nya tabeller i mätarens minne eller nås via Calman och internet ifall mätaren saknar eget minne. Det finns en knapp för att hämta tabellerna i Calman - det knyts till mätarens serienummer. Med andra ord får du mätare som har sina (1) fabriksvärden korrigerade, kommer med (2) kompensationstabeller för displaytyper originaltillverkaren inte tog hänsyn till, exempelvis LED. Dessutom riskerar du (3) inga måndagsexemplar. Mätare som avviker för mycket blir Spectracals problem. När du köper över disk finns det sjuttioelva varianter av samma mätare "Basic", "Pro", "Design", "TV" och så vidare. Detta är samma hårdvara men olika programvaror. Gemensamt är att denna programvara främst är till för att profilera displayen via en dator. Det vill säga att programmet skapar en icc-profil vilket i praktiken innebär att man kalibrerar grafikkortet att kompensera för skärmens fel. Alla som köpt en sådan mätare, hängt den på sin skärm och sedan låtit programmet tugga på har alltså inte "kalibrerat sin skärm" som man ofta säger, men det är en annan historia.  Det finns en poäng med dessa program och det kan vara att man vill använda mätaren till både Calman och till att profilera sin datorskärm för exempelvis fotoredigering. Har man en fin skärm, en fin TV och en fin mätare, så varför inte? En eventuell nackdel med att välja Spectracals mätare är därför att deras mätare ofta är OEM-versioner. Du får inte med någon av ovanstående programvara från originaltillverkaren eller så är det inte mer än den enklaste och i hemmabiosammanhang ofta värdelösa eller skadliga (i betydelsen mäter fel) programvaran. Viktigt att komma ihåg är dessutom att (1) och (2) endast blir åtkomliga från Calman men det ju ligger i sakens natur. Tillverkarens egen programvara kan endast kännas till de egna fabrikstabellerna. Nackdelen med att köpa mätaren över disk är att du aldrig är helt säker på precisionen. Det kan vara så att mätaren endast har tabeller för CRT, CCFL och LED. Så när du kör den mot en projektor med UHP-lampa eller Plasma mäter den fel. Dessutom är tillverkare som exempelvis X-rite rätt tarva på sina licenser. Jag kan inte ta en mätare såld med en "basic"-licens eller Spectracals OEM-mätare och köra med en mer avancerad programvara. Kortfattat: Är man ute efter att köra Calman och mäta mot dagens displaytyper är de mätare Spectracal säljer de lämpligaste. Vill man köra både Calman och originaltillverkarens program måste man köpa en mätare över disk med den licens som motsvarar behovet och användningen. Dessa mätare fungerar ihop med Calman men kommer att sakna fördelerna av (1) och (2) med risken att man har en mätare som inte klarar den displaytyp man vill kalibrera.
Postad 15 september 2012 - 19:11
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2 744 inlägg
Bör LLH vara ibockat när en c6 är mätare och är defaultvärdet (0) att föredra? Har jag fattat rätt att den isåfall mäter från 0 cdm? Är c6 så känslig att det blir bra mätt?
Postad 16 september 2012 - 09:02
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Low Light Handler kör jag alltid påslaget med en colorimeter. Värdet ska vara en tröskel, när ljusflödet är under värdet aktiverar den LLH och gör fler mätningar så värdet bör gå upp en bit till 5.
Detta får man sedan experimentera med för varje displaytyp när man märker att det blir problem vid svagt ljus. Men räkna alltid med en fluktation hos själva displayen.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|