Någon som vet?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
12 990:- |
Postad 04 november 2012 - 15:35
Någon som vet?
Postad 04 november 2012 - 15:38
står det inte på spectracals hemsida?Har glömt hur många grader CalMAN Rechargeable DryPack for Colorimeter skall värmas upp på i ugnen?
Någon som vet?
Postad 04 november 2012 - 17:03
står det inte på spectracals hemsida?
Nope, står inget.
Funderar om det skall vara typ 75C men kanske har fel och vill inte förstöra den.
Postad 04 november 2012 - 20:43
maila till [email protected] , där får du support, han är bra att fråga.Nope, står inget.
Funderar om det skall vara typ 75C men kanske har fel och vill inte förstöra den.
Postad 05 november 2012 - 09:09
MVH /Andreas
Postad 05 november 2012 - 09:57
Som sagt innan, utan mätutrustning är det nog omöjligt att utföra en 20 punkters. Men det finns väl ett 2 punktersalternativ också?Hej! Jag har fortfarande inte gett upp hoppet att kalibrera en lg 50PM680T Plasma tv. Finns det någon bra guide där man förklarar hur man går till väga för att kalibrera en tv med 20p ire?
MVH /Andreas
Postad 05 november 2012 - 10:22

Nu så vill jag förtydliga mig själv och säga att jag förstår att det är ett enormt kunnande innan man förstår alla parametrar. Det jag är ute efter är att få bättre bild på min 6000:- tv för rimlig peng. (Att köpa konsultimmar för 3000:- är inte försvarbart hur mycket bättre bild jag än kan få av proffesionell hjälp). Så förstå mig rätt att detta är endast på hobby/amatörnivå som frågorna ställs

Är mer intresserad av hur själva mätningen går till? Mäter man gråskala i 20 steg och får ut en graf för röd grön och blå och därefter kompenserar? Vilka mer mätningar gör man? Har ni tips på videogudier?
MVH /Andreas
Postad 05 november 2012 - 11:02
Kolla på youtube,där finns massor med kalibreringsvideor av alla möjliga tv apparater.Jo så långt att jag behöver mätutrustning är jag med
Nu så vill jag förtydliga mig själv och säga att jag förstår att det är ett enormt kunnande innan man förstår alla parametrar. Det jag är ute efter är att få bättre bild på min 6000:- tv för rimlig peng. (Att köpa konsultimmar för 3000:- är inte försvarbart hur mycket bättre bild jag än kan få av proffesionell hjälp). Så förstå mig rätt att detta är endast på hobby/amatörnivå som frågorna ställs
Är mer intresserad av hur själva mätningen går till? Mäter man gråskala i 20 steg och får ut en graf för röd grön och blå och därefter kompenserar? Vilka mer mätningar gör man? Har ni tips på videogudier?
MVH /Andreas
Postad 05 november 2012 - 13:27
Postad 05 november 2012 - 13:45
pröva med calman eller spectracal i sökordet t.ex calibration with calman eller nåt sånt. Utförliga videor finns nog inte utan snarare quick start guide och sånt. Här är en länk till spectracals lilla tipshörna. (inga videor,bara text.)trodde jag var hyggligt duktig att söka, men hittar bara videor för enklare färgjusteringar och inte med instrument. Tips på vad jag skall söka på?
http://store.spectra...ation-base.html
Postad 05 november 2012 - 15:42
Har glömt hur många grader CalMAN Rechargeable DryPack for Colorimeter skall värmas upp på i ugnen?
Någon som vet?
Om man tittar på bilden så ser det ut som det står tryckt på boxen? "Reactivate when green 2 hours at XXX F"
Postad 05 november 2012 - 15:49
kolla om nån på Component vetNope, står inget.

Postad 07 november 2012 - 04:43
Glömt, visst skaffade du dem alldeles nyligen?Har glömt hur många grader CalMAN Rechargeable DryPack for Colorimeter skall värmas upp på i ugnen?
Någon som vet?

Hursomhelst, det är 280°F (=~ 140°C) i 2 timmar och om den är ordentligt mättad i 3 timmar. Som oxbow skrev ovan, det står på själva boxens metallhölje.
BTW, hur kan du redan ha en som är mättad? Du bör kanske se över vilken bärväska du använder eller var du har grejjorna ståendes, speciellt om du har en filterbaserad mätare.
Postad 07 november 2012 - 07:55
http://www.curtpalme...pic.php?t=10457trodde jag var hyggligt duktig att söka, men hittar bara videor för enklare färgjusteringar och inte med instrument. Tips på vad jag skall söka på?
Där har du gråskalan i 16 punkter btw.

ska bli

Redigerat av pacman, 07 november 2012 - 07:56.
Postad 09 november 2012 - 10:14
. Behöver inte vara i sverige, bara det blir billigt

MVH /Andreas
Postad 09 november 2012 - 11:31
http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_ss_i_0_8/275-5126556-5095709?url=search-alias%3Daps&field-keywords=calibration&sprefix=calibrat%2Caps%2C0#/ref=nb_sb_ss_i_0_11?url=search-alias%3Daps&field-keywords=colorimeter&sprefix=colorimeter%2Caps%2C0&rh=i%3Aaps%2Ck%3AcolorimeterNågon som har nått tips på var man köper i1Display billigt? Utan programvara om det finns...Tänkte köra ColorHCFR till att börja med
. Behöver inte vara i sverige, bara det blir billigt
MVH /Andreas
Postad 11 november 2012 - 22:57
Har kalibrerat min vt50 efter en kalibrerings-cd.
Men undrar om ni kan uppge era värden för "ljus" "kontrast" & skärpa?
Är inte nöjd med min inställning. Får inte svärtan och kontrasten att gå hand i hand.
Postad 12 november 2012 - 01:04
Kontrast = Panasonic ABL-reglage, det styr i första hand ljusflödet och effekten varierar med APL och även panelen.
Ljus = "brightness". Styr gränsen för svart i bilden. Mot korrekta källor hamnar det så gott som alltid på 0. Vitbalanskalibrering kan flytta detta något.
Svårt att veta vad "Får inte svärtan och kontrasten att gå hand i hand." innebär.

Redigerat av Ringblixt, 12 november 2012 - 01:05.
Postad 12 november 2012 - 21:26
Postad 12 november 2012 - 21:33
Kalibrerar med cd(kommer ej i gågnamnet) men när man kalibrerar svärtan så är det en bild med 6 stplar och de yttersta ska matcha bakrundwen de innersta ska knppt vara synliga och då hamnar man på -5. Vilket inte blir bra när man sedan ska ställa kontrasten. Då man fpr ställa upp svärtan lite. Men då stämmer inte första kalibreringen.
http://www.component.se/docs.php?id=65
Postad 13 november 2012 - 09:01
Postad 20 november 2012 - 08:51
Finns det något testmönster till datorn som byter bild själv när calman läst klart?
Postad 20 november 2012 - 09:49
Du får byta testmönster själv med dvd fjärren, calman talar om vilket och var det är för avsnitt på dvd:n förutsatt att dvd:n finns med i calmans lista över testmönster dvd:s.Har du Calmans infrared "grunka" så har en del skivor automatiskt byte till rätt mönster om dvd:n ( spelaren alltså) också finns listad i calman.Hur funkar testmönstrerna till mätningar i Calman? Måste man manuellt byta bild på dvd:n därefter gå in i calman för att läsa av detta, byta bild ingen osv?
Finns det något testmönster till datorn som byter bild själv när calman läst klart?
Postad 20 november 2012 - 10:08

Jag förstår att det inte funkar till kalibrering av dvd-spelaren, men till HTPC:n så borde det ju gå?
Postad 20 november 2012 - 10:26
Det finns ett addon att ladda ner på spectracals hemsida som heter pc-client,du får köpa en addon licens av dem för att kunna använda den. Kanske det är vad du söker? Hur den funkar vet jag inte men som det beskrivs verkar det som den sköter testmönstret utan att du behöver bläddra.Du får läsa själv. http://store.spectra.../downloads.html.Finns det något testmönster till datorn som byter bild själv när calman läst klart? Detta borde väl vara nått för Spectracal att fixa
Jag förstår att det inte funkar till kalibrering av dvd-spelaren, men till HTPC:n så borde det ju gå?
Postad 20 november 2012 - 11:36
Finns det något testmönster till datorn som byter bild själv när calman läst klart? Detta borde väl vara nått för Spectracal att fixa
Ja, men det kostar pengar - CalMAN har flera olika sätt att "automatisera" testpatterns, där precisionen beror på hur mycket pengar du vill lägga. Det finns både PC baserade (inte speciellt hög precision) och testgenerator baserade där det också finns en varierande grad av högre precision, upp till helt perfekt

mvh
/Pär
Postad 20 november 2012 - 13:43
En PC är därför mycket sämre som källa jämfört med en PS3:a och framför allt en Oppo 83/93/95. Sämre i betydelsen opålitlig. Jag skulle aldrig använda en PC som källa utan att första stämma av mot en korrekt källa, som en signalgenerator.
Postad 20 november 2012 - 15:20
Postad 20 november 2012 - 15:37
Ett annat sätt att vända på det är att du är dubbelblind. Du har en TV som är fel och du har en dator som är fel. I slutändan kan du kalibrera den bildkedjan rätt, men både dator och TV:n kan i grunden vara fel så att när du kopplar in någon annan bildkälla blir det i alla fall inte rätt.
http://www.d65.se/vi...-kalibreri.html
En PS3:a som signalkälla har sina begränsningar men kan på många sätt vara den billigaste lösningen för att kalibrera TV:n rätt.
Postad 20 november 2012 - 20:48

Postad 20 november 2012 - 21:25
undrar om det går, hur få den att generera testpatterns? Det kanske går att lägga in på en usb och använda, men jag undrar det? Det är nog bättre och låna en bluray eller en ps3 av en polare om du har möjlighetHar någon här nån erfarenhet av boxee box som signalkälla? (har en sådan hemma och måste hålla i slantarna
)
Postad 20 november 2012 - 21:30
Postad 23 november 2012 - 09:34
Postad 23 november 2012 - 09:44
kolla först ifall din bluray har stöd för uirt,annars är det meningslöst att köpa en sån. Det finns i listan över signalkällor i Calman. Jag har en LG bluray och den har stöd. Jag tror inte att DVE skivan går att använda heller för den delen,men AVS Rec 709 funkar.någon som vet om calman måste köras med deras USB-UIRT eller funkar det med noname? http://www.ebay.de/s...cat=0&_from=R40
borde gå långt mycket snabbare än att göra det manuellt?
Redigerat av Askungen, 23 november 2012 - 09:46.
Postad 23 november 2012 - 09:53
DVE går att använda men har endast mönster för gråskala. AVS HD 709 är den skiva som rekommenderas för kompletta mätningar.
Redigerat av Ringblixt, 23 november 2012 - 09:54.
Postad 23 november 2012 - 10:45
Det står inte vlka specifika modeller det stöds, bara att de testat med LG och andra märken och konstaterat att många av dess modeller funkar. Så ,visst det är ju en liten chansning om just din modell funkar eller inte.Jag har en LG BD550. tror ni att den skall funka?
Postad 26 november 2012 - 22:39
Finns ev på HifiKkubben i Malmö för ca 300kr, litar dock inte på deras lagerstatus då den brukar fela.
Den verkar vara slut överallt annars.
Postad 27 november 2012 - 00:14
prova hos Pär på Tiwia.seNågon som har tips på var man kan köpa DVE HD Basics?
Finns ev på HifiKkubben i Malmö för ca 300kr, litar dock inte på deras lagerstatus då den brukar fela.
Postad 30 november 2012 - 15:22
Glömt, visst skaffade du dem alldeles nyligen?
Hursomhelst, det är 280°F (=~ 140°C) i 2 timmar och om den är ordentligt mättad i 3 timmar. Som oxbow skrev ovan, det står på själva boxens metallhölje.
BTW, hur kan du redan ha en som är mättad? Du bör kanske se över vilken bärväska du använder eller var du har grejjorna ståendes, speciellt om du har en filterbaserad mätare.
Jag köpte den för ca 4 månader sedan och körde den i ugnen efter jag skrev inlägget, Dock så tycker jag det är otroligt svårt att se om dom är orange, jag får vinklar och trixa med den i starkt ljus för att se om dom är orange.
Men när dom är grön ja då är dom grön som sagt.
Kör den i 3h i ugnen rakt av bara så bör jag slippa oroa mig för div olika färger, sedan svalna och in i väskan.
Har en C6 samt en i1pro =) och förvarar dom i väskan som följde med 1ipro skar ut ett litet fack för C6 i skumgummit i väskan.
Sedan skar jag ett litet fack som är öppet mot c6 facket och har fuktsaken där.
Fungerar bra.
Postad 30 november 2012 - 15:26
Har någon här nån erfarenhet av boxee box som signalkälla? (har en sådan hemma och måste hålla i slantarna
)
Bara att köra AVCHD 709 över på ett USB minne, finns att ladda ner i deras forum tråd.
Postad 02 december 2012 - 17:01
http://www.amazon.co...ef=pd_cp_d_h__1Någon som har tips på var man kan köpa DVE HD Basics?
Kommer i lager i början på Januari, om du kan vänta. Kommer säkert i lager här med, men priset är bra.
Redigerat av Megaman1, 02 december 2012 - 17:02.
Postad 03 december 2012 - 10:47
Hur börjar jag...
Om jag har fattat det rätt så börjar jag att ställa in kontrast och brightness med ögonen, därefter kollar jag Luminansen? (har för att jag har sett en mätning på en liknande tv som jag har att luminansen var väldigt låg innan kalibrering.) Om jag skall öka luminansen ökar jag kontrasten på en plasma? (ökar till ca 40fL) det får till följd att jag inte kommer att se alla vita partier om jag måste öka mycket? Därefter kör jag en mätning av gamma? och sedan gråskalekalibrering och får då tillbaka de partier som jag inte ser (ifall jag ökat luminasen)`? och itererar ett antal gånger till graferna planar ut?...
MVH Grönjölingen
Postad 03 december 2012 - 14:35
Hos Panasonic är kontrastreglaget främst en styrning av tröskeln hos ABL-kretsen och dess effekt varierar med det bildläge du försöker kalibrera samt panelen storlek. 50-tummaren beter sig inte som 55:an till exempel. Bildläget "Normal" är mycket mer ljusstarkt än "bio" som ett annat exempel.
Hos Samsung finns en reglage "Celljusstyrka" som reglerar luminansen. Kontrastreglaget arbetar mot signalnivån.
Hos LG är det Eco-läget som styr hur mycket luminans du får ut. Kontrastreglaget arbetar mot signalnivån.
Sedan kommer allt detta också att påverkas av alla andra inställningar som reglerar luminans, dynamisk kontrast och andra typer av autojusteringar. Därför måste du gå igenom och kartlägga apparaten innan du kör igång. Annars finns risken att du måste göra om allt pga av någon onödlig "bildfiness" var påslagen.
Redigerat av Ringblixt, 03 december 2012 - 14:35.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar