Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkalibrering

3789 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blåfilterglasögon) (Övrigt) 0 (0) Inga priser
Samsung LE37S86BD (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Calibrite i1Display 2 (Hårdvarukalibratorer) 1 7 (4) Inga priser
Spears & Munsil HD Benchmark - 2nd Edition (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT50Y (TV) 9 9,2 (34) Inga priser
LG 47LS560T (TV) 7 7,38 (12) Inga priser
Andersson LED6581FDC PVR (TV) 3 (0) Inga priser
LG 55LA965W (TV) 9 9,25 (19) Inga priser
Samsung UE40J6275 (TV) 1 7 (1) Inga priser
Samsung QLED QE65Q60R 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 4 7,33 (5) Inga priser
Samsung 65" The Frame 4K QLED TV TQ65LS03DAUXXC (TV) 9 6,75 (3) 12 990:-
41 relaterade trådar
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 4 år sedan
En "OK" 65"-75" för 10k? (6 inlägg) 4 år sedan
Köpråd Philips 65PUS7354/12 Eller Samsung QE65Q60RATXXC (2 inlägg) 5 år sedan
Panasonic Plasma 2012 (5449 inlägg) 6 år sedan
QE65Q60R eller QE65Q6FN (9 inlägg) 6 år sedan
LG 55LA965W erfarenheter? (58 inlägg) 7 år sedan
Koppa in en Samsung UBD-K8500 i min LG 55LA965W och få 4K (4 inlägg) 7 år sedan
Nyheter 2015 (202 inlägg) 8 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 9 år sedan
Har inte LG 55LA965W ARC?? (10 inlägg) 9 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 9 år sedan
CCFL eller LED (1 inlägg) 9 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 9 år sedan
Spears & Munsil High Definition Benchmark 2nd Edition (11 inlägg) 9 år sedan
Inställningar för LG 55LA965W? (8 inlägg) 9 år sedan
Vilken inställning för sport? (27 inlägg) 10 år sedan
Bättre TV än tx-p55vt50? (1 inlägg) 10 år sedan
Epson lanserar nya projektorer (1011 inlägg) 10 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 10 år sedan
Input lag - varning, LG 4K (9 inlägg) 10 år sedan
LG 55LB671V eller 55LA860w ? (5 inlägg) 10 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 11 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 11 år sedan
Andersson LED6581FDC (7 inlägg) 12 år sedan
LG 47LS560T Ljusläckage. (3 inlägg) 12 år sedan
HDMI in i TV, Optisk ut, surround? (4 inlägg) 12 år sedan
LG 47LS560T - Billig men ej så populär "led" tv? (25 inlägg) 12 år sedan
Ni som har en PS64E8005 är ni nöjda? (22 inlägg) 12 år sedan
Vad är skillnaden mellan LG 47LS560T VS LG 47LS5600? (4 inlägg) 12 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 12 år sedan
LG LED-TV 47LS5600 är den bra? (6 inlägg) 12 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 12 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 13 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 14 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 14 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 14 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 15 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg) 15 år sedan
Samsung LE-37S86BDX (10 inlägg) 16 år sedan
Vilken tv < 10000 kr (32 inlägg) 17 år sedan
problem: x264 från dator till tv (3 inlägg) 17 år sedan

Postad 03 december 2012 - 14:55

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Hos LG är det Eco-läget som styr hur mycket luminans du får ut. Kontrastreglaget arbetar mot signalnivån.

Förstår jag dig rätt då att på min LG så om jag slår av ECO-läget så får jag max luminans. Därefter justerar jag kontrast och brightness, gamma och slutligen vitbalans innan jag ger mig på cms?
Bifogar en länk till avsforum som kräver att man är reggad för att se filen. Mellan default och isf kalibreringen skiljer det luminansen så mycket (fL: 19.6891 och fL: 50.2589) Är det endast den skillnaden att det är eco-läge på som default eller?
http://www.avsforum....ttachments/8065

Postad 03 december 2012 - 15:32

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0

Förstår jag dig rätt då att på min LG så om jag slår av ECO-läget så får jag max luminans. Därefter justerar jag kontrast och brightness, gamma och slutligen vitbalans innan jag ger mig på cms?

Ja, men du måste hela tiden gå tillbaka och kontrollera allting igen. Ändrar du vitbalans påverkar du gamma, brightness och kontrast. Alla fyra påverkar varandra. CMS:n kan i sin tur påverka vitbalansen och vitbalansen påverkar väldigt tydligt sekundärerna, cyan, magenta och gul. Nu har inte LG mycket till gammareglage så du får det du får så att säga.

Bifogar en länk till avsforum som kräver att man är reggad för att se filen. Mellan default och isf kalibreringen skiljer det luminansen så mycket (fL: 19.6891 och fL: 50.2589) Är det endast den skillnaden att det är eco-läge på som default eller?
http://www.avsforum....ttachments/8065

Mycket möjligt att det är så. Eco-läget är på som default och med ljussensorn aktiverad. 50 fl = 170 candela. Beroende på panelen, testbilden och hur mycket du styr över kontrasten kan du få mer eller mindre, så utgå inte från att det är det "rätta" värdet.

Postad 03 december 2012 - 15:45

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Tackar!

Postad 06 december 2012 - 17:17

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Tackar!

Om du mailar mig så har jag massa material som du kan få utav mig som hjälpte mig när jag var mer nybörjare än vad jag är nu.

Postad 22 december 2012 - 16:09

Daniel Assor
  • Daniel Assor
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Hej!

Har beställt en Sony 46" HX855 nu som kommer nästa fredag. Har någon nått tips på bra inställningar för TVn? Jag är inte så hemma på det här med kalibrering av TV.

Annars, hur mycket kostar det att hårdvarukalibrera en sådan?

Postad 23 december 2012 - 20:40

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Det är svårt att peka ut vad som är viktigast i en CMS för det varierar från fall till fall. Men om det ska någon tumregel så är det att få luminansen så nära 0% avvikelse som möjligt och därmed prioritera DeltaL. Det finns ingen poäng i att göra felet lika stort på alla färger för vi upplever dem _väldigt_ olika. Grundregelnjag arbetar utifrån en CMS är:

Jag tror jag har fattat detta nu:

Delta L: Lumiance
Delta C: saturation
Delta H: tint eller Hue

Sen skall ju alla färgerna vara under Delta 3, använder mig utav en chart med DeltaE 2000.

Vad är att rekommendera för CMS?
DeltaE 94
DeltaE 2000
DeltaE UV

Lika för Gråskalan? vilken är att rekommendera?

DeltaE 94
DeltaE 2000
DeltaE UV

Redigerat av Calby, 23 december 2012 - 21:00.

Postad 27 december 2012 - 11:16

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
DeltaE-metoderna är olika sätt att räkna. Det finns inte särskilt många rätt/fel eller rekommendationer utan det handlar om att begripa vilka situationer de olika metoderna är tänkta att hantera och att finna hur detta förhåller sig till det man försöker uppnå med mätningen. Calman tillåter att man använder flera metoder samtidigt, så det är ett utmärkt tillfälle att tillsammans med testbilder hitta sitt fotfäste i tillvaron. :)

DeltaE uv är endast relevant för gråskala och är den "hårdaste" på gott och ont eftersom små fel vid låga IRE får stort utslag. Jag föredrar denna för gråskala.

dE94 är den mest etablerade för färg på display. Jag har inte utvärderat dE 2000 (som främst svarar på krav från textil- och lackeringsindustrin) utan finner att dE94 ger de svar jag också kan observera med ögonen. Håller sig färgen som helhet kring dE94-värde på 3 brukar de förändringar man gör inte uppfattas med ögat. Att sätta dE04 under 3 för L, C och H är inte lika kritiskt och ofta heller inte möjligt.

Värt att notera är att utan en spektrafotometer så är det sällan någon större idé att ge sig på en CMS eftersom de filterbaserade trikromaterna riskerar att lägga sig på betande mätfel från början. Hade jag endast en trikromat skulle jag möjligen justera luminansnivån på färgen men inte mycket mer.

Postad 27 december 2012 - 18:39

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

DeltaE-metoderna är olika sätt att räkna. Det finns inte särskilt många rätt/fel eller rekommendationer utan det handlar om att begripa vilka situationer de olika metoderna är tänkta att hantera och att finna hur detta förhåller sig till det man försöker uppnå med mätningen. Calman tillåter att man använder flera metoder samtidigt, så det är ett utmärkt tillfälle att tillsammans med testbilder hitta sitt fotfäste i tillvaron. :)

DeltaE uv är endast relevant för gråskala och är den "hårdaste" på gott och ont eftersom små fel vid låga IRE får stort utslag. Jag föredrar denna för gråskala.

dE94 är den mest etablerade för färg på display. Jag har inte utvärderat dE 2000 (som främst svarar på krav från textil- och lackeringsindustrin) utan finner att dE94 ger de svar jag också kan observera med ögonen. Håller sig färgen som helhet kring dE94-värde på 3 brukar de förändringar man gör inte uppfattas med ögat. Att sätta dE04 under 3 för L, C och H är inte lika kritiskt och ofta heller inte möjligt.

Värt att notera är att utan en spektrafotometer så är det sällan någon större idé att ge sig på en CMS eftersom de filterbaserade trikromaterna riskerar att lägga sig på betande mätfel från början. Hade jag endast en trikromat skulle jag möjligen justera luminansnivån på färgen men inte mycket mer.

Tackar!

Har självklart en i1pro till cms.

Kör c6 till gråskalan som jag profilerar mot min i1pro innan.

Gällande ovan så ät det korrekt?
Tänkte på vilka reglage som påverkar vilken delta

Redigerat av Calby, 27 december 2012 - 18:40.

Postad 27 december 2012 - 19:16

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0

Tänkte på vilka reglage som påverkar vilken delta

Det är ju det man måste ta reda på. Reglagen i en CMS har effekt på bilden. Kanske inte alltid den man önskar. :)

Postad 28 december 2012 - 08:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Har självklart en i1pro till cms.
Kör c6 till gråskalan

Har du provat att mäta upp en random displays gamut med i1pro resp C6 och konstaterat några skillnader?

Postad 28 december 2012 - 19:57

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Har du provat att mäta upp en random displays gamut med i1pro resp C6 och konstaterat några skillnader?

Ja det har jag, publicerade resultaten på ett amerikansktforum och skillnaden var ytterst små.
Detta gjorde jag samma kväll som min c6 kom hem till mig och då får man hoppas att den inte har gått ifrån så mycket.
Den är ju trots allt NIST-cert.

Men litar ändå mer på min i1pro som att den inte är lika känslig för miljön m.m eller hur skulle du resonera?

Kan ta och göra lite mätningar under morgondagen / kvällen utan att c6 är profilerad så kan du få se hur värdena ser ut.

Här är en liten intressant artikel:
http://www.99mac.se/...i-nya-imac.html

Verkar som att Apple är påväg åt rätt håll, men detta har dom iofs varit länge.
ÄR stolt ägare utav en MBP och skulle aldrig gå tillbaka till PC.
Ända anledningen man kör MS i pararellese är för CalMan inte finns till Mac.

Edit:
PacMan som att ISF kurserna inte blev av, hur mycket skulle det kosta att skicka ner min i1pro till dig för att kolla upp den mot eran utrustning?
Svara i PM

Redigerat av Calby, 29 december 2012 - 16:08.

Postad 29 december 2012 - 19:56

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Hej!
Ska snart försöka mig på att göra mätningar i HCFR, men har inte ritkigt förstått hur jag skall gå till väga med gråskalemätningen (eller mätningar över huvud taget :D)
Jag kör först meassure greyscale och stegar igenom 20 steg. Därefter när jag skall justera gråskalan förstår jag inte hur jag skall göra.
Jag ser till vänster ett fält där selected color finns och ser en bullseye bild eller vad de kallas. När jag nu ska justera nivåerna hur gör jag nu? kan jag använda mig av det fönstret för att se var respektive nivå av gråskalan ligger? Borde jag inte på nätt sätt säga att det är exempelvis 15% gråskala som jag mäter? Eller hur kan den veta att det är den jag försöker justera? :D
Har försökt att ställa mig i greyscale fönstret och markera den % som jag skall mäta men jag ser inte att nått ändras om jag hoppar mellan de olika %:en.
Är det någon som förstår vad jag menar och kan förklar för mig hur det ligger till? :D
MVH /Andreas

Postad 30 december 2012 - 17:37

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Har köpt DVE HD Basic för att kalibrera min Panna 65ST50. Men känner inte att jag ku u nnat göra så mkt... Kontrast och Brightness och Colour var ju snabbt avklarat, hade i stort sett rätt från början. Men sen då? Gamma och färger i detalj?? Eller måste man ha mätinstrument då??

Och hur mäts det som kallad luminans??

Postad 30 december 2012 - 18:13

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Hej!
Ska snart försöka mig på att göra mätningar i HCFR, men har inte ritkigt förstått hur jag skall gå till väga med gråskalemätningen (eller mätningar över huvud taget :D)
Jag kör först meassure greyscale och stegar igenom 20 steg. Därefter när jag skall justera gråskalan förstår jag inte hur jag skall göra.
Jag ser till vänster ett fält där selected color finns och ser en bullseye bild eller vad de kallas. När jag nu ska justera nivåerna hur gör jag nu? kan jag använda mig av det fönstret för att se var respektive nivå av gråskalan ligger? Borde jag inte på nätt sätt säga att det är exempelvis 15% gråskala som jag mäter? Eller hur kan den veta att det är den jag försöker justera? :D
Har försökt att ställa mig i greyscale fönstret och markera den % som jag skall mäta men jag ser inte att nått ändras om jag hoppar mellan de olika %:en.
Är det någon som förstår vad jag menar och kan förklar för mig hur det ligger till? :D
MVH /Andreas

Kan tyvärr inte så mycket om hcrf, rekommenderar calman faktiskt.

Har köpt DVE HD Basic för att kalibrera min Panna 65ST50. Men känner inte att jag ku u nnat göra så mkt... Kontrast och Brightness och Colour var ju snabbt avklarat, hade i stort sett rätt från början. Men sen då? Gamma och färger i detalj?? Eller måste man ha mätinstrument då??

Och hur mäts det som kallad luminans??

Du lär ha mätinstrument för resten.

Lumians är ljusflödet från skärmen.
En kort förklaring

Postad 30 december 2012 - 19:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Edit:
PacMan som att ISF kurserna inte blev av, hur mycket skulle det kosta att skicka ner min i1pro till dig för att kolla upp den mot eran utrustning?
Svara i PM

Antar att du menar Perra, inte pacman... ;)

Ang gamutmätningen, funderade mest på om det finns några typfall där C6 går bet. Har aldrig sett någon bekräftelse på det.

Postad 30 december 2012 - 23:01

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Pacman, här nere kommer lite data, enligt mitt tycke så ligger dom tämligen lika i värdena eller?
Man får tänka på att jag inte satt dom exakt på samma plats på skärmen min.

Jag kanske inte behöver profilera min c6 innan jag använder den.

Mätt på 75%.

White är mätt på 75% IRE
100W är mätt på 100% IRE

c6:
Postad bild

i1pro:
Postad bild

Lite information gällande senaste kalibreringen utav min TV.
Var ca 1-3månader sedan jag kalibrerade den sist och uppdaterade alla mjukvaror m.m.
Har tidigare mailat med LG gällande att om man kalibrerar med 2-punkt så påverkar det inte 21 punkts.
Detta hade dom åtgärdat i senaste uppdateringen, detta tackar man för och gråskalan blev 1000ggr enklare att handskas med.
Är väldigt nöjd med resultatet.

På måndag skall jag ge mig på CMS och sedan fin justera allt.

Gråskala:
Postad bild

Redigerat av Calby, 30 december 2012 - 23:05.

Postad 31 december 2012 - 23:22

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Lite bra läsning:

http://www.tlvexp.ca

I denna artikel kan man läsa varför man skall profilera colourmeter's.
Som man ser i denna artikel där dom använder c6 så ser man hur bra samt även hur dåligt tablets fungera.

http://www.tlvexp.ca...i-stim-devices/

Postad 02 januari 2013 - 10:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Sa han 22 minuter efter tolvslaget...så ska det se ut! :)

Tack för info.

Sprang på den här föresten, inte kollat än, men det kanske kan vara nått intressant:
http://www.thx.com/p...nt-101-webinar/

Postad 02 januari 2013 - 19:09

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Sa han 22 minuter efter tolvslaget...så ska det se ut! :)

Tack för info.

Sprang på den här föresten, inte kollat än, men det kanske kan vara nått intressant:
http://www.thx.com/p...nt-101-webinar/

Ja, man sitter ju oftast vid datorn med detta då det är en hobby,
Har inte fått tummen ur att göra CMS ännu, man önskar att man fick tid över men jobbar man från 05:00 till 17:00 och har tre ungar så får man inte så mycket tid över.

Blir oftast att man kollar på en bra rulle och somnar vid den på kvällarna.

Postad 07 januari 2013 - 15:04

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Det finns så mycket att skriva om i detta ämne, och många som frågar efter kunskap material m.m.

Tror ni att det skulle finnas någon form utav lönsamhet om man översatte te.x CalMan och skrev en bok om ämnet?
Med lönsamhet menar jag inte bli miljonär men att man skulle få ersättning för nerlagd tid?

För som jag har sett så finns CalMan endast på Engelska.
Och det är inte alla som är super haj på engelska så att säga.

Postad 07 januari 2013 - 22:17

henrlk
  • henrlk
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Skulle vilja kalibrera min nya Samsung UE46ES6715 efter att ha skummat igenom era inlägg känns det som ett evighetsprojekt. Jag hittade en som kalibrerat en 40" av samma serie. Känner mig rätt säker på att den inte till fullo stämmer, men får nöja mig med det. Finns ju inte en chans att någon som man inte ens känner skulle orka ge en komplett guide till vad man behöver lära sig och vilka instrument man ska använda sig av.

Här är de inställningarna jag använder mig av iaf:
http://www.hardware....es6715/112261/3

Postad 07 januari 2013 - 23:16

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Skulle vilja kalibrera min nya Samsung UE46ES6715 efter att ha skummat igenom era inlägg känns det som ett evighetsprojekt. Jag hittade en som kalibrerat en 40" av samma serie. Känner mig rätt säker på att den inte till fullo stämmer, men får nöja mig med det. Finns ju inte en chans att någon som man inte ens känner skulle orka ge en komplett guide till vad man behöver lära sig och vilka instrument man ska använda sig av.

Här är de inställningarna jag använder mig av iaf:
http://www.hardware....es6715/112261/3

Du kan anlita någon som gör det åt dig, vart i landet bor du?

Eller så köper du dig en mäter:
http://www.amazon.co...57596722&sr=8-1

Och använder dig utav CalMan:
http://store.spectra...me+Theater+LINK

Det där är fall om du vill kunna kalibrerar gråskalan samt CMS (färgrymden).

Eller så köper du dig DVE som du kan ställa in, skärpa, svärta och sedan kan du ställa in kontrasten lite halvbra.
http://www.amazon.co...57596879&sr=1-1

Se till att du köper Bluray om du har en sådan annars köper du DVD PAL om du har en sådan.

Du kan inte kopiera inställningar från andra på forum m.m dom är helt fel för din TV och i värsta fall så förstör du bilden ännu mer.

En början utan att du har div verktyg är att stänga av allt extra lull lull.
Ställ in TV:n i film / movie mode och välj Varm / Warm.

Postad 08 januari 2013 - 12:37

henrlk
  • henrlk
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag bor i Falun. När jag får tid över ska jag sätta mig in i det här med kalibrering och införskaffa mät utrustning. Känns som att jag inte kommer kunna lämna det här området ogjort när jag använder teven så mycket som jag gör vill jag ha den tip top.

EDIT: Ingen hade varit mer tacksam än mig om någon med kunskaper och utrustning bodde tillräckligt nära Falun för att det skulle löna sig att anlita honom/henne.

Redigerat av henrlk, 08 januari 2013 - 12:40.

Postad 08 januari 2013 - 13:10

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Självstudier är det bästa sättet att lära sig. Att mäta och nöta in hur det hänger ihop för att ta frågorna i den takt de kommer. Ämnet är för komplext för att enkelt kunna svara på frågan "hur gör man?" :)

Postad 11 januari 2013 - 20:46

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Så nu har jag gått igenom gråskalan efter 12 dagar och som ni ser på bilden nedan så är den inte lika som några inlägg ovan.
Jag misstänker att det endast beror på att mätaren inte hade exakt samma plats m.m.
För det ser ändå tämligen lika ut.

Bifogad fil  Grey.JPG   85,76K   15 Antal nerladdningar

Sedan så höll jag på med min CMS, den blev helt OK.
Men en sak är att blå är under "Saturation" vilket även syns på denna bild om man kollar på Delta C.
Jag kalibrerade CMS på 75% skulle ni rekommendera att man kör en kalibrering på 100% och ser om det blir någon skillnad?
Felet ligger ju ändå där vid 75% så jag vet inte hur man skall göra, några tips?

Bifogad fil  Blue.JPG   74,59K   23 Antal nerladdningar

Även Magneta kunde jag inte få bättre "Saturation" på, men den blev tämligen OK ändå.

Bifogad fil  Magneta.JPG   74,68K   18 Antal nerladdningar

Här har ni en bild som visar hur CMS blev totalt:

Bifogad fil  CMS.JPG   78,37K   16 Antal nerladdningar

Edit:
Både blå och magneta har för mycket grönt i sig vilket framgår utav bilderna.
Har kommit fram till att det är displayen som skapar detta problem.

Skall testa kalibrerar om Gråskalan men tvivlar på att det blir någon skillnad.

Frågan som dock kvarstår är om jag skall kalibrerar CMS med 75% som jag har gjort nu eller om jag skall kalibrerar om den med 100%?
Felet finns väll förmodligen kvar vid 75% ändå så det känns meningslöst eller?

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  CMS.JPG   78,37K   8 Antal nerladdningar

Redigerat av Calby, 14 januari 2013 - 12:59.

Postad 12 januari 2013 - 11:44

Garrett
  • Garrett
  • Guru

• 6 980 inlägg
  • 0
Har beställt en samsung 6505 60" och får den nästa vecka nån gång.
Vad skulle det kosta och få en kalibrering i Falkenberg tror ni?
Och sen måste man väl kalibrera för varje källa? Såsom boxee box, ps3an osv, då betalar man för varje källa eller?

Postad 12 januari 2013 - 20:11

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Har beställt en samsung 6505 60" och får den nästa vecka nån gång.
Vad skulle det kosta och få en kalibrering i Falkenberg tror ni?
Och sen måste man väl kalibrera för varje källa? Såsom boxee box, ps3an osv, då betalar man för varje källa eller?

Skickade PM gällande min kostnad för att åka till dig.

Ja, man måste kalibrerar varje källa.
Oftast betalar man Grunden + en källa och sedan betalar man för endast varje källa vilket brukar vara billigare än grunden + källa.

Postad 14 januari 2013 - 23:13

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Aha, ok - det är jag med på 100%, men däremot är standarden för ljusflöde på kalibrerad skärm (oavsett SMPTE_C, EBU eller rec709) grading 80cd/m2 i mörkt rum (med neutral grey), och 200cd/m2 i dagsljust rum.

Att det sedan varierar enormt hos de flesta är en annan sak :lol:

Jag tror att Patrik G blandar bort sig med vad som är standard, och vad som har varit ungefärligt klassiskt ljusflöde från en normal CRT, dvs 35ftL eller ungefär 120cd/m2. Det är dock ingen standard som någon jag känner till jobbar emot, däremot brukar man hänvisa som referens till d65 belyst fotopapper, som belyses till ungefär 120cd/m2 - men det är inte displayen som skall trycka på den nivån ;)

mvh

/Pär

Hur är det?
Jag har fått för mig att det inte finns någon standard i ljusflödet på 100 IRE eller är jag ute och cycklar?
Du skriver där att 80 cd/m2 är standard för mörkt rum och 200 är för ljust rum.

Känns iaf som att jag inte skulle trivas med en skärm som ligger på 200 cd/m2.

Jag gillar 80-100 cd/m2

Postad 14 januari 2013 - 23:46

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

Hur är det?
Jag har fått för mig att det inte finns någon standard i ljusflödet på 100 IRE eller är jag ute och cycklar?
Du skriver där att 80 cd/m2 är standard för mörkt rum och 200 är för ljust rum.

Känns iaf som att jag inte skulle trivas med en skärm som ligger på 200 cd/m2.

Jag gillar 80-100 cd/m2

Det finns standarder för grading, men inte för viewing - däremot så finns ett antal recommendations och "best practises". För D-Cinema däremot finns minimum requirements, men jag antar att du främst snackar om TV? Jag brukar, precis som Joel, säga att den upplevda kontrasten är viktigare på en TV än absolut ljusflöde - och om kontrasten är "tillräcklig" så upplevs bilden som bra. I ett ljust rum blir således ljusflödet viktigare än i ett mörkt rum, därav ISF Day/Night inställningar.

Vad som i slutändan blir resultatet är ju lite olika beroende på vilka möjligheter displayen har, och vilka kompromisser som accepteras.

Med vänlig hälsning,

Pär

Postad 15 januari 2013 - 00:26

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Det finns standarder för grading, men inte för viewing - däremot så finns ett antal recommendations och "best practises". För D-Cinema däremot finns minimum requirements, men jag antar att du främst snackar om TV? Jag brukar, precis som Joel, säga att den upplevda kontrasten är viktigare på en TV än absolut ljusflöde - och om kontrasten är "tillräcklig" så upplevs bilden som bra. I ett ljust rum blir således ljusflödet viktigare än i ett mörkt rum, därav ISF Day/Night inställningar.

Vad som i slutändan blir resultatet är ju lite olika beroende på vilka möjligheter displayen har, och vilka kompromisser som accepteras.

Med vänlig hälsning,

Pär

Inte funderat på att skriva en bok i ämnet?
Säkert många som skulle köpa den.

Finns lite studie material om just allt som rör kalibrering, då menar jag inte bara displayen utom allt som rör ämnet.

Postad 15 januari 2013 - 15:25

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

Inte funderat på att skriva en bok i ämnet?
Säkert många som skulle köpa den.

Finns lite studie material om just allt som rör kalibrering, då menar jag inte bara displayen utom allt som rör ämnet.

Håller redan på ;)

mvh

/Pär

Postad 15 januari 2013 - 16:07

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Håller redan på ;)

mvh

/Pär

Jag förbokar ett exemplar!!!

Postad 15 januari 2013 - 17:13

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Håller redan på ;)

mvh

/Pär

du får gärna pm:a eller maila mig också när du är klar med boken. Jag vill ju gärna fixa cert så jag blir mer kunnig och kan göra ett nytt försök senare��

Postad 17 januari 2013 - 23:14

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Nu har man varit på TV:n igen, blev OK dock så flyttade sig gråskalan när jag gjorde en eftermätning på TV:n.

Så jag får väll ta och rensa upp lite i gråskalan om någon dag.

Vad tycks:

Direkt efter kalibrering:
Bifogad fil  cal.JPG   61,86K   2 Antal nerladdningar

Eftermätning:
Bifogad fil  matning efter.JPG   65,71K   4 Antal nerladdningar

CMS direkt efter kalibrering:
Bifogad fil  cal_CMS.JPG   77,15K   4 Antal nerladdningar

CMS eftermätning:
Bifogad fil  after_CMS.JPG   77,79K   3 Antal nerladdningar

Anledningen att jag endast justerade RGB i 5% IRE är för att annars så skulle svärtan bli för mörk.

Blått är som det är fortfarande.

Såg i gråskale rampen på DVE att jag har grönstick vid 80 IRE vilket stämmer tämligen bra med eftermätningen utav gråskalan.

En liten annan fråga, visst bör man kunna köpa en förlägningskabel till USB:n?
har en c6 samt en i1pro, blir lite halvdrygt att sitta vid TV:n hela tiden.

Man borde inte tappa något eller?

Edit:
När jag skall rensa upp i gråskalan skall jag nollställa cms innan då och sedan kalibrerar om cms efter jag har justerat till gråskalan?

Redigerat av Calby, 18 januari 2013 - 00:25.

Postad 18 januari 2013 - 11:27

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0

När jag skall rensa upp i gråskalan skall jag nollställa cms innan då och sedan kalibrerar om cms efter jag har justerat till gråskalan?

Du hoppar fram och tillbaka och kontrollmäter så att inga stora förändringar har skett. När det ändras är det oftast intensitetsnivåerna i CMS:en som påverkas, samt ton/mättnad på sekundärerna. Men eftersom du endast finputsat gråskalan bör förändringen i gamuten vara försumbara.

Postad 18 januari 2013 - 11:40

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Hur ser det ut med deltaE u'v'?
2000 säger mig inget. :)

Anledningen att jag endast justerade RGB i 5% IRE är för att annars så skulle svärtan bli för mörk.

Nu hängde jag inte med? För mörk?

Vilken ftL vid window pattern landa du på?

Redigerat av pacman, 18 januari 2013 - 11:41.

Postad 18 januari 2013 - 11:50

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Hur ser det ut med deltaE u'v'?
2000 säger mig inget. :)

Nu hängde jag inte med? För mörk?

Vilken ftL vid window pattern landa du på?

Fan blev det med DeltaE 2000 ändå, jag skiftade själv till Delta UV, den ser iaf bra ut över hela gråskalan.

Japp, om jag justerar grönt för att stabilisera gamman vid 5% så blir bilden för mörk där och 2% staplarna syns inte längre.
Om man går efter AVCHD709 så slutar den att blinka ca 2-4 st staplar innan Black.

Det är just vid 5% som påverkar det där.

Någon som vet om man kan köpa en förlägningskabel till USB utan att påverka signalen från mätaren?
http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Postad 18 januari 2013 - 11:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Aha, du menade "strax ovanför svart".

Har kört med USB förlängning från mätare, funkar.

Postad 18 januari 2013 - 15:47

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Aha, du menade "strax ovanför svart".

Har kört med USB förlängning från mätare, funkar.

Köpte en 3m fungerar bra.

Redigerat av Calby, 15 mars 2013 - 21:52.

Postad 18 januari 2013 - 18:25

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Va roligt. Stort grattis!

Fira med att bränna av en 20 punktare... :)

Postad 18 januari 2013 - 18:58

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Va roligt. Stort grattis!

Fira med att bränna av en 20 punktare... :)

....

Redigerat av Calby, 15 mars 2013 - 21:53.

Postad 18 januari 2013 - 20:04

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Haha aa, får hoppas att den sista godkänner min profil.

Men antar att man har fått jobbet när man har gått så här långt som jag har gjort + att hon sa så där, men man vet ju aldrig förens man har skrivit under.
Har "jobbat" gratis åt dom som beta testare i två år så de är dags att få pengar för "mödan".

Bästa är att jag arbetat ca 75% hemifrån och resten på resande fot.
Och i mina ögon väldigt bra förmåner, dock nördiga men bra enligt mig.

Direkt jag har skrivit under papprena avslöjar jag vilket företag.
Är lite skrockfull av mig.

Lycka till!

Postad 19 januari 2013 - 17:31

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Finns det en lista över bluray filmer som följer standard som man kan kolla på som ref?
Avatar vet jag redan men några fler?

Jag har nästan alla militärfilmer som släpps samt pulpe fiction.

Anledningen man frågar är att sen när man är helt klar med sin tv vill man kunna kolla på några ref filmer.

Finns det en sida med alla filmer som följer standard?

Redigerat av Calby, 19 januari 2013 - 17:50.

Postad 19 januari 2013 - 18:03

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Finns det en lista över bluray filmer som följer standard som man kan kolla på som ref?
Avatar vet jag redan men några fler?

Jag har nästan alla militärfilmer som släpps samt pulpe fiction.

Anledningen man frågar är att sen när man är helt klar med sin tv vill man kunna kolla på några ref filmer.

När jag köpte min tv och bluray sa säljaren att de brukade visa transformers 2 som visningsobjekt. Den kanske?

Redigerat av Askungen, 19 januari 2013 - 18:07.

Postad 19 januari 2013 - 18:26

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Okej, den verkar inte finnas som ref film.

Hittade denna sida:
http://www.thx.com/c...eleases/?title=

dock så borde det finnas fler filmer....

Får invänta svar från proffsen, Pacman , Perra1, Ringblixt?

Redigerat av Calby, 19 januari 2013 - 18:27.

Postad 19 januari 2013 - 18:34

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Okej, den verkar inte finnas som ref film.

Hittade denna sida:
http://www.thx.com/c...eleases/?title=

dock så borde det finnas fler filmer....

Får invänta svar från proffsen, Pacman , Perra1, Ringblixt?

Det verkar bara vara dvd på den listan och inte bluray, men det spelar kanske ingen roll. :)

Postad 19 januari 2013 - 19:16

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Det verkar bara vara dvd på den listan och inte bluray, men det spelar kanske ingen roll. :)

De missade jag, då är den inte aktuell.

Jag har ju kalibrerat efter 709 och inte 601

Postad 20 januari 2013 - 00:05

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0
Calby. Tror du inte att många av BR är thx standard bara det att utgivarna gett tusan i att betala en förmodligen hög avgift för att få använda loggan?

Star Wars på BD borde vara certifierade

Postad 20 januari 2013 - 00:45

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Jo det vet jag om, det jag vill veta är filmer som följer ISF standard.

Sen om dom är cert eller inte är inte så noga bara jag vet att dom är OK.

har inte star wars och vägrar köpa för jag gillar dom inte.

Redigerat av Calby, 20 januari 2013 - 00:45.

Postad 20 januari 2013 - 01:01

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0
Prova med att kontakta universal , paramount , warner bros osv ifall de vet vilka releaser som följer thx/isf standard. De borde väl ha en "contact us" eller liknande.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.