Bildkalibrering
3789 svar till detta ämne
Postad 31 januari 2013 - 23:13
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Har ett litet problem som jag har spekulerat i.
Det är så att nu efter kalibrering så har min LG börjat dimmat ner sig lite väl ofta.
När jag undersökte detta så händer detta väldigt ofta i te.x serier med ganska brutalt skiftande ljusflöde.
Big Bang theory 720P stream.
Min idé är att detta kanske händer pga. min gamma dyker från 70IRE ner till 1,5 och sedan upp igen kring 100IRE.
Sådet jag tänkte är att om just dessa scener ligger i 70IRE och sedan så ändras vinkeln på kameran och så blir det 50IRE (Ligger på 2.2 gamma) så kanske ljusflödet ändras för häftigt och får min TV att dimma ner?
Detta händer inte när det är ett jämt ljusflöde om ni förstår hur jag menar?
Detta händer inte så vitt jag kan se när jag kollade på en film, Flight 1080P stream.
Där det är jämna ljusflöden m.m.
För övrigt en väldigt bra film som jag starkt kan rekommendera.
Så min teori är att ljusflödet ändras för häftigt från 70-90IRE där min gamma ligger på 1,5 till 30-50 IRE där min gamma ligger på 2.2 och då dimmar TV:n ner sig.
Vad tror ni om den?
Ska självklart försöka ordna till gamman lite bättre, får se hur den slutar skall finslipa den imorgon kväll.
Postad 01 februari 2013 - 01:42
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2 744 inlägg
Ringblixt! Jag läste ditt inlägg om kalibreringsskivor i senaste numret av HB att Rec 709 kompletteras med fördel till DVE HD basics. Hur kan det komma sig? DVE kostar ju dock 300 spänn och torde ju vara mer komplett än en gratisvariant. PS, jag laddade ner THX appen förresten och den var j*gt bra att sätta brightness och kontrast och färg med, dock använde jag rödfiltret istället för att stå med moblien för färg, det gula mönstret var inte mycket annat att göra än att stå och darra med mobilen i handen för den blir otymplig med hdmiadaptern och hdmi kabeln inpluggad. En liten passus bara
Postad 01 februari 2013 - 08:59
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Så min teori är att ljusflödet ändras för häftigt från 70-90IRE där min gamma ligger på 1,5 till 30-50 IRE där min gamma ligger på 2.2 och då dimmar TV:n ner sig.
Spontan, nej. Med en plasma kan det vara andra faktorer, som ABL- och APL-interaktion som får det att pendla. Och det kan lika gärna vara så att det pendlar i det material du tittar på. Bara "720p stream" säger mig att det inte går att dra några slutsatser. Sitcoms har dessutom sällan produktionsmöjligheten att ljussätta varje kameravinkel exakt, så det kan vara så enkelt att du ser det du ska se men din vana att titta på bilden men allt kalibrerande gör att du numera lägger märke till produktionskvaliteten. Ringblixt! Jag läste ditt inlägg om kalibreringsskivor i senaste numret av HB att Rec 709 kompletteras med fördel till DVE HD basics. Hur kan det komma sig? DVE kostar ju dock 300 spänn och torde ju vara mer komplett än en gratisvariant.
Det viktiga är väl vad saker och ting är, inte vad de "torde" vara?  Två olika skivor med innehåll som skiljer sig åt men samtidigt kompletterar varandra. Inte mer komplicerat än så.
Postad 01 februari 2013 - 17:25
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
En till fråga dock om Hz.
Det är så att jag håller på att installera en AppleTV 2 i min LG anläggning.
Min LG spelare (anläggning) konverterar upp allt till 1080P så har jag ställt in att den visar allt 1080P i 24Hz.
Mitt problem är att AppleTV 2 skickar ju ut matrealet i antingen 720P 60 Hz eller 720P 50Hz.
Skall jag ställa den på auto läget i AppleTV 2:an eller skall jag ange något utav dom som står ovan?
Vad blir best överlag?
Postad 01 februari 2013 - 18:30
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Du jämför och observerar.
Postad 01 februari 2013 - 18:41
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Kör just nu på auto gällande allt, dvs på upplösning och Hz.
Min LG BD verkar klarar av att hantera det galant.
Får duga tillsvidare.
Postad 01 februari 2013 - 20:24
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Hej igen alla!
Fan vad man skriver i denna tråd.
Det är så att när jag mäter med AVSHD 709 skivan så går min gråskala fint från 0IRE till ca 60 där den dyker.
Men när jag mäter med GCD så går min gamma över 2.2 kanske ligger på ca 2.4 från 0 IRE till ca 70 IRE sedan så börjar den gå sick sak dvs uppe på 2.5 ner till 1,5 osv osv.
Blir samma sak om jag mäter med APL pattern eller bara window på GCD.
Vilken skall man lita på?
Edit:
Här kommer bilder
AVSHD Window
AVSHD.JPG 66,54K
6 Antal nerladdningar
GCD APL Window
GCD.JPG 69,13K
6 Antal nerladdningar
Edit2:
Kör en LG Plasma.
Redigerat av Calby, 01 februari 2013 - 20:39.
Postad 02 februari 2013 - 00:57
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Lita på båda. Det du ser är effekten av APL kombinerat med hur ABL:en är utformad. Mäter du med andra inställningar lär du få andra resultat. Nu är LG och Samsungs plasma rätt enkla och konsekventa. Med Panasonic blir det verkligen olika beroende på bildläge och vill du verkligen tills kossorna kommer hem så mät också hur de olika energisparlägena inverkar.
Postad 02 februari 2013 - 01:13
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Lita på båda. Det du ser är effekten av APL kombinerat med hur ABL:en är utformad. Mäter du med andra inställningar lär du få andra resultat. Nu är LG och Samsungs plasma rätt enkla och konsekventa. Med Panasonic blir det verkligen olika beroende på bildläge och vill du verkligen tills kossorna kommer hem så mät också hur de olika energisparlägena inverkar.
Okej, men vilken är bäst att mäta efter på just lg? Ju mer man lär sig ju mer frågor blir det när det gäller kalibrering
Postad 02 februari 2013 - 10:28
rajjejosefsson
-
rajjejosefsson
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Hej undrar lite över break in, ska man stänga av allt å låta orbiter påslahet, plasma vt50 då thx cinema stänger av detta ..
Redigerat av rajjejosefsson, 02 februari 2013 - 10:43.
Postad 02 februari 2013 - 12:34
Unregistered88042daf
-
Unregistered88042daf
-
Användare
-
-
159 inlägg
Okej, men vilken är bäst att mäta efter på just lg? Ju mer man lär sig ju mer frågor blir det när det gäller kalibrering
längesen ja kalibrera min Pio plasma..men ja använde 2% windows..(dpg pattern generator) testat med mindre fönster? typ 1-6.5%? prova för skojs annars! =) http://www.avsforum....atterns-1-4-6-5cheers!H
Postad 02 februari 2013 - 12:55
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Du har svaret framför dig. GCD:n får ABL:n att pendla mer och blir därför kanske missvissande. Med AVSHD har du också APL-baserade mönster vilka kanske kan stabilisera mätningarna än mer.
Postad 03 februari 2013 - 15:39
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2 744 inlägg
Jag är inte säker ifall detta är rätt tråd men jag kopplade in min iscan duo i helgen och undrar ifall det bästa är att plugga in alla enheter i duon och bara ta ut ljudet från Onkyon eller om man tar Onkyons hdmi ut och pluggar in den i duon och sen från duon till tv och låter alla enheter vara kvar i Onkyon ? Hoppas ni förstår vad jag menar.
Postad 03 februari 2013 - 20:37
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2 744 inlägg
Anledningen till frågan är att jag pluggade in allt i duon och upplever att SD sändningarna blivit sämre, nu kan jag inte kalibrera duon för jag har W8 installerat och det finns inga drivisar till usb till seriell adaptern. (Vilken är ny till skillnad mot deras senaste drivisar) så calman hittar inte duon.
Postad 04 februari 2013 - 12:54
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Du har svaret framför dig. GCD:n får ABL:n att pendla mer och blir därför kanske missvissande. Med AVSHD har du också APL-baserade mönster vilka kanske kan stabilisera mätningarna än mer.
Alla AVSHD's pattern visar samma gråskala dvs både window och APL. Båda GCD's pattern visar exakt lika men med annorlunda resultat från AVSHD. Så verkar vara skivorna som skiljer sig åt. Någon har skrivit på ett annat forum: " If you are using generic calibration disk in calman? Then use gcd as calmal uses 50% to calculate gamma so the mathematical rounding would be correct." Stämmer det?
Postad 04 februari 2013 - 14:34
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Kör med DVE:s gråskalemönster och du får ytterligare en variant på mätningarna. Kör med Videoforge/signalgenerator och ytterligare en ytterligare en. Det ligger i en plasmas natur. Min erfarenhet är som skrivet att du spårar skillnaden i hur TV:ns ABL hanterar olika APL och inget annat.
För att veta ifall skivorna skiljer sig (jag har aldrig använt GCD) behöver man jämföra mot en skärm som inte har ABL-problematiken. Men det vore synnerligen oväntat ifall det skiljde sig.
Däremot måste du givetvis se upp ifall du kör en DVD/NTSC-GCD och kalibrerar mot Rec.709.
Postad 04 februari 2013 - 18:29
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Kör med DVE:s gråskalemönster och du får ytterligare en variant på mätningarna. Kör med Videoforge/signalgenerator och ytterligare en ytterligare en. Det ligger i en plasmas natur. Min erfarenhet är som skrivet att du spårar skillnaden i hur TV:ns ABL hanterar olika APL och inget annat.
För att veta ifall skivorna skiljer sig (jag har aldrig använt GCD) behöver man jämföra mot en skärm som inte har ABL-problematiken. Men det vore synnerligen oväntat ifall det skiljde sig.
Däremot måste du givetvis se upp ifall du kör en DVD/NTSC-GCD och kalibrerar mot Rec.709.
Okej då kör jag med avshd verkar som att de blir enklast så.
Postad 05 februari 2013 - 08:49
MCRobban87
-
MCRobban87
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Vad skulle ni rekommendera för kalibireringsverktyg för Panasonic Viera TX-P42ST50Y (plasma)? Har aldrig kalibirerat en monitor i hela mitt liv. Bör jag ändra någon fabriksinställning direkt i teven? Tycker bilden är riktigt bra även med fabriksinställningar men kan man få det bättre?
Postad 05 februari 2013 - 08:55
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Börja med klassiska kalibreringsskivor som DVE HD Basics.
Postad 05 februari 2013 - 19:29
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Någon som vet hur man kan få ut kontrast pattern från DVE BD till en dator?
Jag tänkte kalibrerar min ATV3, dom andra mönstrena från AVSHD709 streamar jag via iTunes i MP4 format.
Referens filmerna från DVE BD har jag fått ut genom att kopiera skivan med MakeMKV sedan så gjorde jag om codecen till x264 i Handbreak och till sista omvandlade jag den i iFlick till MP4 så streamar jag dom via iTunes.
Självklart utan kvalités förlust.
Dock så lyckas jag inte få ut kontrast pattern.
Postad 10 februari 2013 - 12:28
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Har nu kalibrerat min atv3 som källa.
Blev faktiskt riktigt bra, bilder kommer sen.
Det som jag såg är att med atv3 så var kontrasten bättre samt gamman.
Så man kan lugnt säga att min Bd-spelare påverkar bildkedjan negativt.
Detta trots att jag kör passthrue på min Bd-spelare som att den är min "bild / ljud reciver"
Postad 10 februari 2013 - 17:25
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Tada! Har kalibrerat min ATV3. Bilden blev mycket bättre än på min BD spelare, verkar som att LG har gjort samma tabbe med sin BD spelare som dom gjorde med sin TV. Pratar om kontrasten / ljusflödet. Jag skall finslipa gråskalan med min i1pro på torsdag tänkte jag. Självklart var min c6 profilerad mot min i1pro, men känner ändå att jag vill ta en runda med min i1pro. Kunde mata ut 96 cd/m2 vid 100 vitt, mycket bättre än dom 80 cd/m2 jag kunde få ut med min BD spelare. Går inte att göra något mer åt blått, 5% IRE kan jag inte heller göra något mer med. Om jag pushar upp gamman där så klipper den BTB, precis som när jag kalibrerade min BD spelare. Tyvärr har displayen sina brister. Så vad tycker ni?Gråskalan okalibrerad:
atv_okalibrerad.JPG 79,98K
7 Antal nerladdningarGråskalan kalibrerad:
atv_kalibrerad_gråskala.JPG 68,27K
9 Antal nerladdningarCMS okalibrerad:
atv_okalibread_cms.JPG 84,07K
7 Antal nerladdningarCMS kalibrerad:
atv_kalibrerad_cms.JPG 80,03K
5 Antal nerladdningar
Redigerat av Calby, 10 februari 2013 - 17:26.
Postad 11 februari 2013 - 09:46
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Ser ut som det ska se ut.
Postad 11 februari 2013 - 10:31
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
ISF nationalsång:
http://www.youtube.c...h?v=Mb3iPP-tHdA
Redigerat av pacman, 11 februari 2013 - 10:32.
Postad 11 februari 2013 - 10:47
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2 744 inlägg
ISF nationalsång: http://www.youtube.com/watch?v=Mb3iPP-tHdA

Helt klart en höjdare,sån musik görs tyvärr inte idag.
Postad 11 februari 2013 - 11:03
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2 744 inlägg
Helt off topic,men såg ni Från Star Wars till Avatar på kunskapskanalen igår om analogt vs digitalt inspelade filmer? Om inte så är det repris i kväll , på onsdag och på lördag. :Edit går även på UR play. ;.)
Redigerat av Askungen, 11 februari 2013 - 20:14.
Postad 12 februari 2013 - 21:51
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1 711 inlägg
Postad 14 februari 2013 - 15:52
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Har en liten fråga bara.
Så här gör jag med mina mätare under tiden jag kalibrerar.
1. Profilerar c6 mot i1pro.
2. Kalibrerar gråskalan med c6
3. Kalibrerar CMS med i1pro
4. Profilerar c6 mot i1pro
5. Rensar upp gråskalan med c6
Detta borde väll vara så säkert som det kan bli?
Dock så har jag upptäckt att om jag mäter RÖD i CMS med min c6 så är saturation högre med den än vad den är om jag mäter med min i1pro detta trots att jag har profilerat min c6.
Detta syns tydligt om jag kör med DeltaE UV
Kör jag på DeltaE 94 så ser det snarlika ut som om jag mäter med i1pro.
Det övriga är snarlika.
Dom tankar jag har kring detta är spectrometern är bättre än colormeter att mäta CMS enligt div googlingar stämmer detta?
För det röda syns inte i gråskalan, utom där ser allt OK ut med ögat så att säga.
Något man bör oroa sig för?
Tar ju år och dar att kalibrerar gråskalan med i1pro då man lär köra på att den mäter 5 ggr när det är ljust och under 20cd/m2 så har jag ställt in så att den mäter 10ggr.
Redigerat av Calby, 14 februari 2013 - 16:13.
Postad 14 februari 2013 - 16:39
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Du ska inte använda delta-E uv för färgtoner och CMS, endast för gråskala.
Spektrafotometern är alltså betydligt säkrare på att mäta rena färgtoner. Därför ska man profilera. Vanligt är just att rött sticker iväg, troligtvis på grund av närheten till infrarött. Vill du vara extra noga med CMS:n kör med i1 Pro där.
Postad 14 februari 2013 - 17:12
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Du ska inte använda delta-E uv för färgtoner och CMS, endast för gråskala.
Spektrafotometern är alltså betydligt säkrare på att mäta rena färgtoner. Därför ska man profilera. Vanligt är just att rött sticker iväg, troligtvis på grund av närheten till infrarött. Vill du vara extra noga med CMS:n kör med i1 Pro där.
Precis som jag misstänkte! Ringblixt the calibration king.
Redigerat av Calby, 15 mars 2013 - 21:39.
Postad 15 februari 2013 - 12:59
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Sådär nu är jag klar med min ATV3 kalibrering.
Nu har TV:n stått på i ca 10h per dygn i 3 dagar efter jag har kalibrerat och mina eftermätningar ser ut så här:
klart.JPG 65,26K
11 Antal nerladdningar
Är detta godkänt?
Alla DeltaE är under 2.
Gamman ligger mellan 2,1 samt 2,3.
Postad 15 februari 2013 - 14:11
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Ja, det ser ut som det ska. Du kan ta en kall öl i kväll och skåla över att du bemästrat LG:ns reglage.
Postad 15 februari 2013 - 14:44
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Ja, det ser ut som det ska. Du kan ta en kall öl i kväll och skåla över att du bemästrat LG:ns reglage. 
Blir nog så, skall fortsätta med en programkod som vägrar fungera. Gud vad man har fått kompensera och trixat med lg:n. Mycket enklare med en samsung och panasonic. Är nog pga kontrasten som lg är strulig
Postad 18 februari 2013 - 11:04
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Är det någon som har erfarenhet av Hifiklubbens kalibreringsskiva? Verkar som att man kan få en sådan gratis som medlem. Är den något att ha? Jag är helgrön på bildkalibrering men vill gärna lära mig lite mer om detta.
Gjorde en snabb-check av den. Grundtanken är god men testbilderna är bara en uppsättning jpeg-bilder och beroende på vad man har för källa så är det inte säkert att källans foto-visare ger samma signaler ut som ditos video-visare. I min setup hade det inte funkar t.ex. Eftersom den är gratis, och den på enklaste möjliga sätt pekar ut en lämplig arbetsmetod för att bli av med den fabriksinställda Kalle Anka bilden, så kan man ju alltid hämta ut den men stanna inte där. Avs709 är ju oxå gratis och DVE är inte dyr heller så kör med de med.
Postad 18 februari 2013 - 17:31
rajjejosefsson
-
rajjejosefsson
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Vad ska man söka på om man vill att någon kommer hem å kallibrerar bilden åt en? Eller hur är enklast att gå tillväga, använt dve men går å få ett bättre djup i bilden vt50
Postad 18 februari 2013 - 19:26
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2 077 inlägg
Vad ska man söka på om man vill att någon kommer hem å kallibrerar bilden åt en? Eller hur är enklast att gå tillväga, använt dve men går å få ett bättre djup i bilden vt50
Hej, Jag är ansvarig för ISF certifieringar i Norra Europa, och har bra koll på vilka som är certifierade och har bra utrustning och kunskap - skicka PM var du bor så kan jag rekommendera en lämplig kalibrerare i närheten. Med vänlig hälsning, Pär
Postad 18 februari 2013 - 23:04
rajjejosefsson
-
rajjejosefsson
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Snabb fråga färgomfång rec 709 smpte-c remaster ebu vad ska man köra på. har ej uppnått 100h på min vt50 ännu så inte lagt större energi på kalibrera så vad ska man välja. Smptec ger mindre rödhet i huden än Rec 709 men vad är de man ska ha från grunden.
Postad 18 februari 2013 - 23:46
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2 077 inlägg
Snabb fråga färgomfång rec 709 smpte-c remaster ebu vad ska man köra på. har ej uppnått 100h på min vt50 ännu så inte lagt större energi på kalibrera så vad ska man välja. Smptec ger mindre rödhet i huden än Rec 709 men vad är de man ska ha från grunden.
Det beror ju på vilket material som du kikar på - och hur det är kodat. Vanligast är dock Rec709, men det får/bör man testa per källa och beroende på material  Med vänlig hälsning, Pär
Postad 19 februari 2013 - 08:40
rajjejosefsson
-
rajjejosefsson
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Hur ser man det då? Å vad är till vad  är de fel när det är röd aktigt i hudtonen osv svårt å veta då man kan vara lite solbränd, inget som stör mig nått större men kul om allt var så bra som möjligt
Postad 19 februari 2013 - 10:38
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Det baseras på källmaterialet du använder.
SMPTE-C är för SD-material utgiven för en marknad där man använder SMPTE-C-systemet, exempelvis nordamerikanska DVD-filmer.
EBU/PAL för motsvarande inom länder som använder PAL-systemet, till exempel inom Europa.
Rec709 är för HDTV, dvs Blu-ray etc. Internationellt. Skiljer sig minimalt från EBU/PAL.
"Remaster" är Panasonics variant där man använder displayens egen och något större färgrymd.
Postad 19 februari 2013 - 14:34
rajjejosefsson
-
rajjejosefsson
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Så då är de rec 709 på 720p material samt 1080p?
Postad 19 februari 2013 - 14:39
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Så då är de rec 709 på 720p material samt 1080p?
Ja, det kan man hoppas.  Är källan korrekt och definierad, till exempel en film på Blu-ray, ska det vara Rec.709. Tankar du hem godtyckligt jox märkt "720p" etc. kan det vara vad som helst, men i de lägena kanske man inte är så noga med kvaliteten.
Postad 19 februari 2013 - 17:03
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
fråga: finns det nån liknande gamma justering som 10point IRE till datorn?
typ en software videoprocessor ?
det vore ju optimalt för att kalibrera dom kassa gammakurovrna som dom flesta skärmar släpps med.
håller på och kalibrerar min Samsung S27A950D
gamman kastar från 2.1 till 2.36 och är omöjlig att få rak med dom fjuttiga inställningar man har på monitorn och nivdia kontroll panelen.
finns det nåt program som fixar mer avancerade färginställningar?
Redigerat av Unregistered1008, 19 februari 2013 - 17:09.
Postad 19 februari 2013 - 17:30
rajjejosefsson
-
rajjejosefsson
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Hittar inte minhemmabiotidningens guide som ja tänkte använda till min dve basic nu. har det tagit bort sidan?
Postad 19 februari 2013 - 20:30
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
finns det nåt program som fixar mer avancerade färginställningar?
Basiccolor eller CalPC (ihop med calman) torde ge dig profileringsmöjligheter så att du kan kalibrera grafikkortet efter skärmens svagheter.
Postad 19 februari 2013 - 20:36
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2 744 inlägg
Hittar inte minhemmabiotidningens guide som ja tänkte använda till min dve basic nu. har det tagit bort sidan?
http://www.component.se/docs.php?id=65
Postad 19 februari 2013 - 22:13
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
Basiccolor eller CalPC (ihop med calman) torde ge dig profileringsmöjligheter så att du kan kalibrera grafikkortet efter skärmens svagheter.
tack men Basiccolor ändrar ju inget det är ju bara en kontroll av värderna. är det fel så är det och programmet kan inte göra ett skit åt det. totalt värdelöst. jag trodde värden kunde ändras och uppdateras i ICC profilerna? då kan man ju även slänga dom åt helv  hur kommer man åt monitorns LUT ? utan den så är det ju kört att ändra nåt mer än standard inställningarna
Redigerat av Unregistered1008, 19 februari 2013 - 22:15.
Postad 19 februari 2013 - 22:43
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Basiccolor ska kan skapa profiler. Kanske kan vara licensen som styr vad som är möjligt?
Monitorns interna LUT kommer du normalt inte åt utan den möjligheten finns endast på ett fåtal apparater där du betalar ett premiumpris, till exempel NEC Spectraview som använder Basiccolor.
Annars är det som du skriver kört att ändra något i skärmen. Här har man kommit betydligt längre inom TV och projektorer, men så har också traditionen inom datorvärlden varit att reglera det som enkelt kan regleras: grafikkortet.
Postad 23 februari 2013 - 18:20
rajjejosefsson
-
rajjejosefsson
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Hur ställer man i färger osv? Använt plattan ifrån dve basic men alla rutor blir inte samma, antingen blir alla samma som bakgrunden förutom 2 rutor som blir ljusa då ja ändrat rbg men sen har ja gått å ändrat ycm å fått alla rutor stämma mer överens med bakgrunden, bara luminansen ja ändrat på följande . Men huden blir rödare än va det är orört
Redigerat av rajjejosefsson, 23 februari 2013 - 18:23.
Postad 23 februari 2013 - 20:33
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Hur ställer man i färger osv? Använt plattan ifrån dve basic men alla rutor blir inte samma, antingen blir alla samma som bakgrunden förutom 2 rutor som blir ljusa då ja ändrat rbg men sen har ja gått å ändrat ycm å fått alla rutor stämma mer överens med bakgrunden, bara luminansen ja ändrat på följande . Men huden blir rödare än va det är orört
CMS (färgerna) kan inte kalibreras perfekt utan mätare lika som med gråskalan. Dock så kan du få bilden någorlunda bättre utan en mätare med hjälp utav DVE, dock så krävs det att man verkligen ser instruktionerna på den. Gör i detta flöde: *skärpa *Kontrast *Svärta (sen får du hoppa mellan kontrast och gråskala tills den är ok) *färg När du ställer in färg så justerar du "färg" reglaget fram tills det blåa ser OK ut. Självfallet kollar du genom det blåa filtret.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|