Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Har du surrande ljud på din LG PC1R?

537 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Har du surrande ljud på din LG PC1R? (332 medlem(mar) har röstat)

Har du surrande ljud på din LG PC1R?

1. Ja, och den är störande på 2 meters avstånd. (145 röster [43.67%])

Procent av omröstning: 43.67%

2. Ja, fast det stör inte på 2 meters avstånd. (74 röster [22.29%])

Procent av omröstning: 22.29%

3. Nej, jag har inga störande ljud från TVn. (113 röster [34.04%])

Procent av omröstning: 34.04%

Rösta Gäster kan inte rösta
LG 42PC1R (TV) 1 8,56 (167) Inga priser
28 relaterade trådar
Röda prickar på min LG 42PC1R (314 inlägg) 14 år sedan
LG 42PC1R och LG 42 PC1RR (112 inlägg) 14 år sedan
Flimmer på LG PC1R/XD-3 (29 inlägg) 15 år sedan
acer aspire 5113 som htcp (7 inlägg) 16 år sedan
Skillnad LG42PC1R och LG42PC3R? (49 inlägg) 16 år sedan
LG 42PC1RR (286 inlägg) 16 år sedan
Finns det tysta Plasmor? (22 inlägg) 16 år sedan
Officiell Tråd - LG 42PC1RA (1551 inlägg) 17 år sedan
NAD T515 HDMI problem (3 inlägg) 17 år sedan
LG plockar isär en lcd-tv/plasma (20 inlägg) 17 år sedan
Problem med skenande kanaler (1 inlägg) 17 år sedan
Hur får man bra bild på LG 42PC1R? (17 inlägg) 17 år sedan
Samsung PS-42E71H eller LG PS-42PC1R ? (112 inlägg) 18 år sedan
Upplösning på LG 42PC1R (10 inlägg) 18 år sedan
Sjyst Plasma TV 42" (4 inlägg) 18 år sedan
Mormor vill ha en stor TV (20 inlägg) 18 år sedan
Pioneer VSX-1016V OSD Problem (20 inlägg) 18 år sedan
LG42PC1R: Optimala inställningar för XBOX 360 (0 inlägg) 18 år sedan
blinkande pixlar på le40m51 (13 inlägg) 18 år sedan
DVD-spelare med HDMI/uppskalning etc (4 inlägg) 18 år sedan
LG 42PC1R eller Panasonic PV60E ? (39 inlägg) 18 år sedan
Dags för plasma... (4 inlägg) 18 år sedan
Att se sport på LG 42PC1R (10 inlägg) 18 år sedan
Hur ska jag välja? För och nackdel? (55 inlägg) 18 år sedan
Panna 42PV60 vs. LG 42PC1R* (8 inlägg) 18 år sedan
LG PX4R/PX5R VS LG PC1R/PC3R (13 inlägg) 18 år sedan
LG 42PC1R Vs Samsung LE-40R72B (3 inlägg) 18 år sedan
film visning dvd o xbmc (1 inlägg) 18 år sedan

Postad 04 augusti 2006 - 10:34

palisv
  • palisv
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har nu haft min LG PC1R i 3 veckor och är som alla andra mycket nöjd med bildkvalite.

Men som många andra har jag problem med brummet, jag är inne på min andra PC1R, jag bytte den första efter 3 dagar med förhoppning att brummet enbart var ett måndagsfel. Dock så är ju inte fallet.

Problemet är att brumljudet har olika spridningsgrad beroende på hur man sitter framför TV:n. Om man sitter ca 2 meter ifrån TV men inte ramframför så hörs brummet mycket svagare.

Dock så är det största problemet är om man sitter mitt framför TV ca 2 meter ifrån den i med huvudet i höjd med mitten av själv TV bilden är brummet enormt. Om man sätter ljudvolymer under nivå 10, så hörs brummet mer än själva volymen.

Jag hoppas att LG skärper sig och tar fram en reperationlösning som service verkstäderna kan fixa nätdelen. Det räcker inte med att säga att alla platt-TV låter lite eftersom de dra så mycket ström. Det är inte tekniskt omöjligt att konstruera en nätdel utan detta brum.

Postad 04 augusti 2006 - 13:19

woel
  • woel
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Hämtade ut min "lagade" tv. Det verkar som de inte har gjort någonting. Det verkar surra ungefär som innan. Dvs det hörs ett surr vid mute men inte när man har ljud på. Jaja det verkar som man får leva med det.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker du ska ringa o klaga. Säg att felet inte är åtgärdad. Ring LG och klaga att servicen suger.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror surret är lite mindre störande nu. Problemet med att ringa och klaga är att det är så mycket arbete med att lämna in sin tv och ha den inne några veckor. Men jag kanske borde ringa och uppmärksamma dem på att de inte hade fixat något. De flesta hör ju inte att min tv surrar förrän jag mutar och påpekar det för dem.

Postad 04 augusti 2006 - 15:25

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Hämtade ut min "lagade" tv. Det verkar som de inte har gjort någonting. Det verkar surra ungefär som innan. Dvs det hörs ett surr vid mute men inte när man har ljud på. Jaja det verkar som man får leva med det.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker du ska ringa o klaga. Säg att felet inte är åtgärdad. Ring LG och klaga att servicen suger.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror surret är lite mindre störande nu. Problemet med att ringa och klaga är att det är så mycket arbete med att lämna in sin tv och ha den inne några veckor. Men jag kanske borde ringa och uppmärksamma dem på att de inte hade fixat något. De flesta hör ju inte att min tv surrar förrän jag mutar och påpekar det för dem.

<{POST_SNAPBACK}>

Det surret får du nog leva med...taskigt isolerad nätdel helt enkelt=billig...men med så lite surr är det i alla fall inget fel på nätdelen. Om det varit fel på den hade du hört surr även då volymen varit på en del....då surrar det riktigt störande.

Sen att du hör surret allt mindre med tiden, beror nog mest på att du vänjer dig allt mer vid surrljudet och psykologiskt accepterat det numera med tanke på allt merjobb det skulle krävas att skicka in den på nytt...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 04 augusti 2006 - 15:26.

Postad 05 augusti 2006 - 15:07

Picarden
  • Picarden
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Min är knäpptyst (om jag inte kryper upp bakom tv´n och lägger huvudet mot plåten)! :blink:

Postad 05 augusti 2006 - 15:10

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Min är knäpptyst (om jag inte kryper upp bakom tv´n och lägger huvudet mot plåten)!  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Var o när köpte du din apparat?
Mvh
Fredrik

Postad 05 augusti 2006 - 18:34

woel
  • woel
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Det skulle ju vara väldigt intressant om någon som haft en surrande fått sin fixat så den blir knäpptyst eller som fått den utbytt mot en knäpptyst. Jag talade lite med verkstaden angående surrandet och de påstod ju att lite surrande inte gick att undvika pga den höga strömförbrukningen. Den verkstaden var inte uteslutande en LG-verkstad så de borde inte säga så bara för att slippa reparera saker, de får ju pengar när något ska fixas...

Postad 05 augusti 2006 - 18:50

wergon
  • wergon
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har haft min PCR1 i 2 veckor nu.Och jag hör inget surr från den.Köpte den på Power i Örebro

Ps jag är inte hörselskadad!!!!

Postad 05 augusti 2006 - 19:34

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Polaren köpte sin hos Technistore Högdalen/Sthlm. Knäpptyst. Jag har försökt lyssna eftersom jag är i valet att välja Plasma.

Postad 06 augusti 2006 - 16:43

Technew
  • Technew
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Min LG låter precis som lysrörsarmaturen jag har i pannrummet fast lägre, ändå något störande. Exakt samma surr. Bytte drossel (reaktor) i armaturen och nu är den helt tyst. Köpte för ett år sedan en Harman Kardon surroundförstärkare. Den surrade som tusan, lämnade in den, dom bytte trafo sen är den tyst. Detta om något visar att det är transformatorn i plasman som är av dålig kvalitet.
Att få skruttiga LG att erkänna det verkar vara hopplöst.

Postad 06 augusti 2006 - 17:02

Unregistered23455
  • Unregistered23455
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Min är rätt tyst den med, köpt hos Technistore förra veckan. Klart jag hör lite surr om jag i stort sett lägger örat min skärmen men abslout inget som hör 1 m från Tv'n.

Postad 08 augusti 2006 - 07:38

najkon
  • najkon
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Någon mer som upplever surrande högre när det är väldigt ljusabilder?
mitt surrande är inte störande på två meter, om jag inte trycker på mute och det är ljusabilder
då surrar den till riktigt störande.

Kanske ska gå ihop och göra en namnlista och ge till LG ;=)
dom måste ju komma fram med en lösning på problemet.

Postad 08 augusti 2006 - 07:50

widen
  • widen
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Själv har jag gått i köptankar på en plasma i en dryg månad nu och kikat runt på det mesta. PC1R verkar vara en grymt bra plasma för det priset den ligger på nu, men sen upptäcker man den här tråden. :)

Känns väldigt osäkert att man har ca 33% chans att få hem en tv som INTE surrar som en humla. Det är ingenting jag är sugen på, den saken är klar.

Frågan är om LG, som uppenbarligen känner till problemet, även om dom mörkar det gentemot konsumenterna, har gjort någonting åt surret på de nya PC1R som skickas ut till leverantörerna?

Tråkigt nog verkar ju många av er även ha stora problem med LG´s kundservice, vilket inte heller känns speciellt tryggt... VILL man förlora kunder, eller vad handlar det om?!

Fortsätter att följa denna mycket intressanta tråd i tysthet...

Postad 08 augusti 2006 - 08:19

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Känns väldigt osäkert att man har ca 33% chans att få hem en tv som INTE surrar som en humla. Det är ingenting jag är sugen på, den saken är klar.

<{POST_SNAPBACK}>

En sån här poll blir lätt lite missvisande. Det är 25% som angett att de hör ett surr men inte störs av det. Jag är en av dem. Jag är rätt säker på att jag hade svarat så för så gott som alla plasmor på marknaden, alla plasmor jag sett i ett tyst rum surrar lite (men oftast inte så att det stör).

Tänker man så är det 45% risk att du får en störande plasma.

Jag försöker verkligen inte förminska problemet med surrande PC1R, men betänk även att det oftast är de som har problem som medverkar i en sån här röstning. Det är de som surfar runt och letar en lösning eller andra som upplever samma fel, många av dem som har en tyst tv sitter hemma och är nöjda och letar inte upp denna poll.

Med det sagt kan jag medge att jag skulle vara rätt osäker på att köpa en PC1R nu när jag vet om surr-problemet, tur att man inte visste det när man köpte LG'n :)

Kom vi nånsin fram till om PC1RR har samma surrproblem som PC1R(A)?

Postad 08 augusti 2006 - 08:32

najkon
  • najkon
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
TV'n i sig är super bra tycker jag, och ljudet är inte störande när man tittar på film enl. mig
det är väldigt sällan det är tyst längre stunder i filmer, men visst det är jävligt surt att LG som är så bra på att göra plasmor har slarvat med denna när det gäller just det surrande ljudet. Är ingen tekniker så jag har inte den blekaste vad det kan vara som gör att det surrar. Har dock jobbar som tv försäljare och har aldrig upplevt att en plasma surrar mer eller mindre beroende på ifall bilden är ljus eller inte.

skulle vara kul om någon från LG kunde läsa forumet och kommentera lite ;=)

Postad 08 augusti 2006 - 10:15

Unregistered15c83304
  • Unregistered15c83304
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag fick hem min plasma igår. Packade upp den och det var ett JÄVLA högt surr. Å då satt jag inte med örat mot tv:n utan ca 3 m. Lät dottern se på en film och tog en dusch, när jag kom tillbaka så var ljudet plötsligt borta, jag får hoppas att det var något tillfälligt. Annars är Tv:n helt perfekt men man sitter ju faktiskt å undrar om missljudet ska komma tillbaka eller ej. Man kan ju bara hoppas.

Postad 08 augusti 2006 - 15:13

widen
  • widen
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Nu har jag pratat med en kompis som jobbar på en av kedjorna som säljer denna modell.

Jag frågade honom om surret och han berättade att dom inte upplevt någonting på den modellen dom hade demat, men att han kände till "surr-ex." Dom hade även fått mail från en av de andra butikerna där man frågade om deras demo-ex också lät som ett ###### reaplan.

Detta tycker jag säger det mesta.... Är bara en stor ###### chansning att köpa denna tv, framförallt över nätet.

Jag kommer nog att köpa min i polarens butik eftersom priset kommer att ligga på samma som de billigaste på nätet, men jag hade ALDRIG vågat beställa en över nätet, ifall det skulle vara strul med den. Skulle bli på tok för jobbigt att skicka tillbaka den med post, tjafsa med LG o dyl.

Det känns det tryggt att jag dels har en bra kontakt i butiken + nära till hands om jag får ett surr-ex. och måste lämna tillbaka den.

Redigerat av widen, 08 augusti 2006 - 15:14.

Postad 08 augusti 2006 - 15:49

A_lind
  • A_lind
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Jag har tagit en chans, beställde i Söndags en PC1R från Technistore!
För mig så väger dom possitiva aspekterna över till köp-läge, som jag ser det finns det idag ingen Plasma eller LCD som kan mäta sig mot PC1R vad gäller prestanda/bildkvalitet gentemot priset.
Desutom är den en av dom snyggaste apparaterna på marknaden i mina ögon vilket också bidrar endel.

Jag lämnar rapport under helgen ifall den hinner anlända, jag håller tummarna för att den skall vara knäpptyst! Låter den som ett Boing 747 blir det reklamation :)

Postad 08 augusti 2006 - 19:09

Unregistered5ede6c7c
  • Unregistered5ede6c7c
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Förstår inte riktigt er som fortfarande tvekar för att köpa denna kanon plasma pga surret! Köp ett ex, får ni en med enligt er för mycket surr så bara lämna tillbaks den ju!

Jag håller helt med distortion2, jag hade mest troligt också svarat "Ja, fast det stör inte på 2 meters avstånd" oavsett vilken plasma jag valt. Har polare med andra plasmor och dom har liknande ljud som på min LG...

Postad 08 augusti 2006 - 22:41

Technew
  • Technew
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Själv har jag gått i köptankar på en plasma i en dryg månad nu och kikat runt på det mesta. PC1R verkar vara en grymt bra plasma för det priset den ligger på nu, men sen upptäcker man den här tråden.  :)

Frågan är om LG, som uppenbarligen känner till problemet, även om dom mörkar det gentemot konsumenterna, har gjort någonting åt surret på de nya PC1R som skickas ut till leverantörerna?

Tråkigt nog verkar ju många av er även ha stora problem med LG´s kundservice, vilket inte heller känns speciellt tryggt... VILL man förlora kunder, eller vad handlar det om?!

Fortsätter att följa denna mycket intressanta tråd i tysthet...

<{POST_SNAPBACK}>

LG hette ju tidigare GOLDSTAR. Då ett skitmärke och nu skitkundservice.

Postad 08 augusti 2006 - 23:35

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

äh, lägg av. enligt samma logik är allt sony ericsson tillverkar dåligt eftersom de tidigare hette ERICSSON och gjorde fula mobiler :)
Eller att alla AMD:s processor suger, för jag minns K6-2 och K6-3 och de sög fett på 90-talet.

Postad 09 augusti 2006 - 07:19

Technew
  • Technew
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
[quote name='distortion2' date='Aug 9 2006, 00:35 ']
[quote name='Technew' date='Aug 8 2006, 23:41 ']

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

äh, lägg av. enligt samma logik är allt sony ericsson tillverkar dåligt eftersom de tidigare hette ERICSSON och gjorde fula mobiler :)
Eller att alla AMD:s processor suger, för jag minns K6-2 och K6-3 och de sög fett på 90-talet.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote

äh, lägg av, skrev inte att LG är ett skitmärke idag utan att deras kundservice är urdålig=skit

Postad 09 augusti 2006 - 11:35

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

äh, lägg av, skrev inte att LG är ett skitmärke idag utan att deras kundservice är urdålig=skit

<{POST_SNAPBACK}>

det har du rätt i, my bad. det känns dock fortfarande som att du tycker att det beror på att LG en gång i tiden hette GOLDSTAR...
men men, vi glömmer det. har inte så mycket med tråden att göra.

Redigerat av distortion2, 09 augusti 2006 - 11:42.

Postad 09 augusti 2006 - 11:59

najkon
  • najkon
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Några som har testat sina plasmor om surrande ljudet är avsevärt mycket högre vid ljusa bilder?

Postad 09 augusti 2006 - 17:45

bubba ho-tep
  • bubba ho-tep
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej!
Jag är ny här i forumet. Har tänkt attt köpa en 42PC1R från Digitalo i tyskland. Har pratat med deras svenska(!) support, de hävdar att surrandet har varit ett problem på tidiga tillverkningsbatchar men de hävdar följande:

"Hej!
Det var dom första serien av pc1r som hade ett lite högre ljudniva, den senare tiden har vi inte fatt nagra problem med denna modell. Men skulle du mot förmodan fa en produkt som inte uppfyller dina förväntningar maste vi sklart förska ordna det pa ett eller annat sätt.. "

Dessutom så skall man enligt samma kille som ovan kunna få sin LG servad i sverige om något händer under den tvååriga garantin. Känns inte som de är sämre en någon annan internetbutik i sverige. Dessutom det bästa av allt, den kostar 1409 EUR + ca 80 EUR i frakt vilket blir ca 13700 SEK inkl frakt.

/Bubba

Postad 09 augusti 2006 - 19:04

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

det har du rätt i, my bad. det känns dock fortfarande som att du tycker att det beror på att LG en gång i tiden hette GOLDSTAR...

<{POST_SNAPBACK}>

LG är fortfarande ett lågprismärke, dock bättre än de två "fusionerade" företagen... :(

LG har, tack vare att de producerar lågprisprodukter med billigare komponenter, fler felexemplar än medelmärket....så whats is new...? :)

LG är därför en chansning att köpa...förstår dock inte varför man tar den risken då det finns bättre grejer, även mindre risk för felex, för bara lite mer pengar?

Men den som vill göra det...äre bara att shoppa lös...och hålla tummarna...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 09 augusti 2006 - 19:06.

Postad 09 augusti 2006 - 19:12

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

LG är fortfarande ett lågprismärke, dock bättre än de två "fusionerade" företagen... :(

LG har, tack vare att de producerar lågprisprodukter med billigare komponenter, fler felexemplar än medelmärket....så whats is new...? :)

LG är därför en chansning att köpa...förstår dock inte varför man tar den risken då det finns bättre grejer, även mindre risk för felex, för bara lite mer pengar?

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>

"fler felexemplar än medelmärket" Vad baserar du det på?

Postad 09 augusti 2006 - 21:31

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>

"fler felexemplar än medelmärket" Vad baserar du det på?

<{POST_SNAPBACK}>

Fattar inte...skulle jag ha skrivit att Skoda eller Peugeot har sämre kvalitét än BMW hade ingen reagerat...men nu?

Några tips - läs ägarnas erfarenheter på detta forum :lol: ...eller fråga en serviceverkstad eller hör med en säljare "du kan lita på".... :lol:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 09 augusti 2006 - 21:33.

Postad 10 augusti 2006 - 07:08

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1 117 inlägg
  • 0
JB: Har DU hört att LG har fler felreturer än andra märken? Mer returer än Samsung och Panasonic då eller?
Jag säger inte att du har fel, för jag undrar också hur de kan ligga lägre i pris än de andra med motsvarande produkter. Men det är ändå en annan sak om man vet detta än om man misstänker.

Edit: Skriver som en apa...

Redigerat av t93pan, 10 augusti 2006 - 10:27.

Postad 10 augusti 2006 - 07:17

najkon
  • najkon
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Eftersom jag jobbat i butik som sålde mycket LG, Panasonic, Samsung och Philips plasmor så kan jag lätt säga att LG är en av dom som hade få returer eller service ärenden.
Så vad du baserar detta på undrar jag oxå.

LG's plasmor håller högkvalitet och får ofta bra i tester, kan hålla med om att vissa lågpris produkter från LG typ vissa video, hembio och dvd modeller var kvaliten lite halvdan men plasmorna håller hög kvalitet.

Sen att LG strulat till det med vissa exemplar av denna modell är ju tragiskt, men hoppas på att dom kommer fram till en lösning på problemet.

Har upptäckt på min plasma att det finns 2 olika surrande ljud, ett lågt konstant surr som dom flesta plasmor har men även ett högre ljud som uppstår vid ljusa bilder (drar man ner på ljusstyrkan så låter det mindre). Och det ljudet borde LG kunna få bort på något vis. Det låga konstanta surret är ju panelen som låter så det blir nog svårt att få bort, dock så är det inte störande på 2m avstånd.

Postad 10 augusti 2006 - 08:43

stinger32
  • stinger32
  • Forumräv

• 529 inlägg
  • 0
Najkon-->Om du nu har jobbat med Tv-apparater så borde du nog också veta att det är ett högre ljud vid ljusa bilder på varenda tv det är ingenting som är LG specifikt

Postad 10 augusti 2006 - 08:52

najkon
  • najkon
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
inte så här högfrekventljud som LG'n sänder ut

Postad 10 augusti 2006 - 12:59

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

inte så här högfrekventljud som LG'n sänder ut

<{POST_SNAPBACK}>

Säkert beror att just LGs PC-serie surrar lite mer än andra modeller/märken på att det inte finns något frontglas som "dämpar" det allmänna pipande/surrande ljud som alla tv-aparater ger ifrån sig....även min Pana PV60, dock ytterst, ytterst lite....

Att det blir ett högre "pipande ljud" vid ljusare bilder beror på att skärmen då behöver/använder mer ström vilket gör att nätdelen/transformatorn får jobba hårdare med mer störningar som följd...dvs pipet och bildens ljushet går hand i hand beroende på strömförbrukningen...

Men de apparater som piper/surrar riktigt högt har en defekt nätdel/transformator...som om den byts ut till en hel får mindre surr...frågan är dock hur många som har en defekt nätdel och hur många det är som "typ sitter med ljudet på mute i ett helt tyst rum och hör ett pip som de klagar på"...?

Angående olika märkens kvalla har jag självklart har ingen vetenskaplig statistik att publicera/hänvisa till...så alla får väl tro vad den vill. Det är inte heller mitt problem om man tror sig vara säker på att LG håller en bra kvalitet...detta ansvar får de som säger att LG har bra kvalla ta på sig i så fall...men helt säkert är i alla fall att just denna så kallade revolutionerande LG-PC1-serie utan frontglas har problem på "pip/surr" och dessutom kvallaproblem långt över medel....

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 10 augusti 2006 - 17:35.

Postad 10 augusti 2006 - 14:54

Starstedt
  • Starstedt
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Bra inlägg JB,
Mitt surrande ljud varierar faktiskt lite. Ibland är det påtagligt störande även på lite låg volym. Min bedömning är att det är ett elsurr. Jag gissar på någon komponent som inte håller måttet och reagerar på ett "dåligt" sätt vid tex viss temperatur, om den till exempel är kall.
Jag har lyssnat på en annan LG 42 plasma (PX4 tror jag det var) hos en kompis och den är knäpptyst. Du kan iofs ha rätt i din teori om frontglaset, men då borde det vara lika ljud för alla tycker jag.

Det jag undrar över är om vi kan undersöka vilka tillverkningsveckor som skärmarna med problem har repektive skärmarna som fungerar utmärkt. Enligt något tidigare inlägg som jag läste hade en affär påpekat att det varit problem med surr på tidiga batchar av skärmarna.

Så fort jag kommer hem kan jag Editera detta meddelande och lägga till vilken vecka jag har på min tv, en TV som jag varit på väg att lämna tillbaka på grund av att jag tycker det är ett störande surr.

Om det finns bara en gnutta av ett mönster kanske det kan vara värt att prova byta osv, eller är jag bara ute och cyklar i mina funderingar. Är hemskt nöjd med Tv:n i övrigt, men blir galen när det surrar.

Redigerat av Starstedt, 10 augusti 2006 - 14:57.

Postad 10 augusti 2006 - 17:51

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Mitt surrande ljud varierar faktiskt lite. Ibland är det påtagligt störande även på lite låg volym. Min bedömning är att det är ett elsurr. Jag gissar på någon komponent som inte håller måttet och reagerar på ett "dåligt" sätt vid tex viss temperatur, om den till exempel är kall.

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, det beror inte på temperaturen utan på att då nätldelen/transformatorn alstrar mer stöm ger den även ger ifrån sig större störningar i form av ett kraftigare magnetiskt fält.

För att få bort dessa magnetiska störningar är alla nätdelar/transformatorer isolerade, men de är tyvärr mer eller mindre bra isolerade.
(Tvns högtalarna bör oxå vara lite isolerade eller i alla fall sitta isolerade, det spelar oxå roll)

Billigare nätdelar är generellt sämre isolerade än dyrare och billigare nätdelar har även en större felfrekvens...som vanligt får vad man betalar för...inte bara konsumenten utan även den som tillverkar apparaterna....

Istället för att kartlägga leveransveckorna som du föreslår vore det intressant att se om alla LG-appareter har samma märke/tillverkare på sina nätdelar...? Om så inte är fallet är mönstret rätt lätt att räkna ut...

För jag kan inte se något annat än just nätdelen/transformatorn som boven i detta LG pip/surr-drama...

Detta med olika komponenttillverkare var t ex problemet på Panasonic 37"PV60 där en viss series fläktar surrade störande högt, klart högre än brukligt. Det visade sig att dessa hade fläktar av ett annat märke än de tysta...men dessa hgljudda fläktar fick ägarna utbytta utan kostnad och sen blev tvn tyst som graven...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 10 augusti 2006 - 23:22.

Postad 10 augusti 2006 - 21:23

palisv
  • palisv
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag antar att om man läser på klisterlapparna bak på TV, kan man utläsa serienummer och tillverkningtidpunkt.

Kan vi inte försöka sammanställa en lista med detta så vi kan se om vi finner något samband mellan vilka som surrar och inte surrar?

Postad 10 augusti 2006 - 22:03

Unregistered2423a5b8
  • Unregistered2423a5b8
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Är det samma surrande ljud på LG 42PC1RR? någon som vet.

Postad 11 augusti 2006 - 10:14

Figgis
  • Figgis
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Ni som har surr i plasmorna, bor ni i kabeltv hus så kan detta vara lösningen.
Det kan vara så att skärmen på antennsladden blir strömförande från antennuttaget(alltså inte 220 v utan lite bara). Detta kan orsaka störningar på TV´n.
Har en kollega på jobbet som har jobbat som Tv tekniker och har pratat lite med honom.
Det står att det ska motverka brum i hemmabion, men det kan också störa TV´n har du t.ex breda streck eller liknande som liksom vandrar sakta över bilden så kan detta filter även ta bort dessa.
Är det många volt som vandrar in i skärmen på antenningången på TV´´n kan detta t.om orsaka brand.
Detta fenomen verkar bara uppträda i kabeltv anläggningar.

Kanske värt att testa, kostar bara 79:-

www.kjell.com

> TV-Antenn, parabol / Antenntillbehör / Överspänningsskydd / 30411

Mantelströmfilter

jordavskiljare för antenn
Separerar jorden mellan antennen och mottagaren.

Detta är vad du behöver om du har brum i din
hemmabioanläggning när antennkabeln är inkopplad.

Galvanisk avskiljare som förhindrar så kallad jordningskonflikt vilket kan resultera i överspänning.

Filtret ansluts mellan antennkabeln och mottagare. Idealisk för 100 Hz TV/Plasma/LCD utrustning.

Avskärmning: 75 dB

Postad 11 augusti 2006 - 14:05

najkon
  • najkon
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Man kanske kan testa att köra DVD'n och ha antennsladden urkopplad kanske och se om surr ljudet är borta då?

Postad 11 augusti 2006 - 14:29

palisv
  • palisv
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Om ni läser hela tråden så ser ni att brum ljudet inte har med jordloop:ar att göra. Utan är att nätdelen brummar.

Postad 12 augusti 2006 - 07:16

Unregistered15c83304
  • Unregistered15c83304
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej jag har fått tillbaka surret i min TV B) jag har dragit ur alla sladdar som går förutom strömmen hjälper inte. Det kommer något surrande ljud som är mycket irriterande ur någon komponent. Ringer Technistore kl 11 idag å hoppas att de byter ut den utan en massa strul.

Så de som försöker höja/ sänka ljusstyrkan mm kan sluta med det, är ngt fel på en/flera komponenter dvs måste in på service.

Jävligt irriterade att man chansade trots att man visste att man kunde få ett surrande ex. Trodde dock att LG skullle ha kommit tillrätta med detta om man bara väntade tillräckligt länge.

Postad 12 augusti 2006 - 10:38

Supersmurfen
  • Supersmurfen
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Citat:
"Säkert beror att just LGs PC-serie surrar lite mer än andra modeller/märken på att det inte finns något frontglas som "dämpar" det allmänna pipande/surrande ljud som alla tv-aparater ger ifrån sig....även min Pana PV60, dock ytterst, ytterst lite...."

Bra teori, men den faller på att jag - med flera andra - har PC1R-apparat som INTE SURRAR ALLS trots att den saknar frontglas.
Min teori är fortfarande att det är olika komponenter på olika serier av PC1R. Jag råkade få en från en serie med bättre komponenter och därför låter den inte.

Om LG menade allvar med att fixa problemet för de kunder som har "surrande" apparater kunde de fråga i detta forum vilka serienummer de surrande och icke-surrande apparaterna har. Därefter borde de kunna analysera vad det är för skillnad på komponenterna i de olika serierna. Samt naturligtvis åtgärda felet kostnadsfritt för dem som har problem.

Redigerat av Supersmurfen, 12 augusti 2006 - 10:40.

Postad 12 augusti 2006 - 11:48

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Citat:
"Säkert beror att just LGs PC-serie surrar lite mer än andra modeller/märken på att det inte finns något frontglas som "dämpar" det allmänna pipande/surrande ljud som alla tv-aparater ger ifrån sig....även min Pana PV60, dock ytterst, ytterst lite...."

Bra teori, men den faller på att jag - med flera andra - har PC1R-apparat som INTE SURRAR ALLS trots att den saknar frontglas.
Min teori är fortfarande att det är olika komponenter på olika serier av PC1R. Jag råkade få en från en serie med bättre komponenter och därför låter den inte.

Om LG menade allvar med att fixa problemet för de kunder som har "surrande" apparater kunde de fråga i detta forum vilka serienummer de surrande och icke-surrande apparaterna har. Därefter borde de kunna analysera vad det är för skillnad på komponenterna i de olika serierna. Samt naturligtvis åtgärda felet kostnadsfritt för dem som har problem.

<{POST_SNAPBACK}>

Alla apparater surrar eller rättare sagt piper mkt svagt med ljudet avstängt och min teori var att PC-serier surrar ytterst lite mer då, dvs de som typ varit oerhört petiga med att påpeka att deras apparat surrar/piper...jag menade naturligtvis inte att frontglaset skulle påverka så mkt att pipet skulle vara störande även med ljudet på...då är det något fel...

Mvh JB

Postad 15 augusti 2006 - 02:07

Unregisteredc677d7a3
  • Unregisteredc677d7a3
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Helt otroligt att LG inte verkar ta tag i saken. Skriv gärna om ni får reda på motsatsen. Går själv i köptankar, väger mellan olika, har funderat mycket på PV60 men jag tycker verkligen inte om dess utseende (en faktor som jag sällan brytt mig i i dessa sammanhang men jag hakar upp mig på PV60). Kan dock inte tänka mig att chansa på en pc1r om inte LG tar problemet på allvar. Får leta upp nåt annat och avråda vänner från denna. Det verkar ju tom. som att vissar fått lite hånfulla svar från LG:s support med uppläxningar om självklarheter - dåligt! Men det är synd, för annars verkar det ju va en schysst tv...

Postad 15 augusti 2006 - 07:17

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Helt otroligt att LG inte verkar ta tag i saken. Skriv gärna om ni får reda på motsatsen. Går själv i köptankar, väger mellan olika, har funderat mycket på PV60 men jag tycker verkligen inte om dess utseende (en faktor som jag sällan brytt mig i i dessa sammanhang men jag hakar upp mig på PV60). Kan dock inte tänka mig att chansa på en pc1r om inte LG tar problemet på allvar. Får leta upp nåt annat och avråda vänner från denna. Det verkar ju tom. som att vissar fått lite hånfulla svar från LG:s support med uppläxningar om självklarheter - dåligt! Men det är synd, för annars verkar det ju va en schysst tv...

<{POST_SNAPBACK}>

Ring o fråga LG:s support/helpdesk om dom tar problemet på allvar: 0771-41 43 79

Postad 15 augusti 2006 - 17:41

Unregistered89ff21ed
  • Unregistered89ff21ed
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Ring o fråga LG:s support/helpdesk om dom tar problemet på allvar:  0771-41 43 79

<{POST_SNAPBACK}>

Yep.
Ingen Plasma/ LCD ägare idag utan har avvaktat köp av ex. LG Px5R innan den utgick. Velat fram och tillbaka mellan Plasma eller LCD, och sitter således kvar med 28":arn. Trodde mig ha hittat skärmarnas skärm i denna, tills jag fick läst denna tråden.

Så, tog dig på orden i eftermiddags.
Ringde alltså supporten som en potentiell nykund till LG kan man säga.

Förklarade att jag var bra nära att slå till på denna modellen, men var lite orolig efter alarmerande trådar på olika forum om ljudnivån.

Svaret blev, så väl återgivet jag kan, ungefär såhär.
Att OM jag kunde tänka mig en annan modell, så var LG 42PC3R, en modell hon tyckte jag skulle kika närmare på framför denna.
Samma skärm i stort sett, lite annorlunda design och saknar en scart i jämförelse.
Den hade de inte några kända reklamationer på. Att det kommit in rapporter om 1R, det medgav hon. Så 3R är en säkrare produkt ur det avseendet.
Hua.. inget svar man vill ha från supporten när man som ny kund ringer och hör sig för.

Min fråga blev då. Att OM jag nu ändå köper 1R, får en felaktig produkt. Så vad händer då?

Svaret blev.
Att de flesta ju erbjuder 30dgr öppet köp. Så det går ju alltid att lämna tillbaka om man är missnöjd... (tog aldrig diskussionen om använda produkter osv.)
Lite fräckt tycker jag att konsumenten i ett känt reklamationsfall skall vara den som testkör. Och sen utnyttjar butikens öppna köp garanti, som ett sätt att få tillbaka felaktiga kapitalprodukter.

I övrigt fick jag beskedet att LG's mätvärde/ ljudgränsen går vid 21 decibel vid visst mätavstånd.

Inget samtal som övertygade mig, trots snäll och glad tjej i supporten.
LG har säkerligen massvis med supportpersonal vid telefonlurarna, så svaret hade säkert blivit ett annat med annan person.

Men att de faktiskt, indirekt rekommenderar annan produkt i sitt sortiment torde ju vara lite alarmerande.
Svaret jag önskar att jag hade fått är ju nått liknande det här. "Att köp du din utsedda produkt i lugn och ro. Visar det sig, då vi känner till tidigare fel, att din produkt visar samma defekt, så byter vi den direkt åt dig, utan frågor och krångel och utan att du behöver blanda in din handlare."
Den policyn hade jag haft vid ett varumärkesbyggande företag i vart fall...

Vidare sa hon att LG har 2 års garanti, men att det inte gäller nätbutiker?! För de kan ju ha importerat sina osv. (Lyssnade utan att argumentera mot det med.)
Så att inte handla i fysisk butik avråddes...?

Jaja, olika svar säkert från vem man frågar även på LG.
Jag har fått mer att fundera på, säkert andra med. Och då jag inte hittar 3R på prisjakt så känns inte hennes alternativ så speciellt bra..

Var det någon istället sa Samsung... Panasonic... Pioneer? :)

Postad 16 augusti 2006 - 11:42

Rulleking
  • Rulleking
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Köpte en Pc1r för några dagar sen och den surrade såklart, lämnade tillbaka den och köpte en Pv60 istället. Pv60:n är ju fulare men den har då bättre bild iaf tycker jag. Dessutom surrar den inte :)

Postad 16 augusti 2006 - 12:29

Fixy
  • Fixy
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Idag så ska jag äntligen lämna tbx min surrande LG PC1R, tror att jag ska ta panasonic th-42pv60 istället, känns skönt att bli av med lg:n, förövrigt så måste jag säga att lg supporten är det absolut sämsta som jag upplevt så ett stort tack till POWER i Örebro som gick med på att ta tbx tv:n, även butiken upplevde lg:s kundservice som skit. Bara till att hoppas på att man blir nöjd med panasonicen men som sagt men har ju ändrat sig i butiken förr så än kn mycket hända.

/Fixy

Postad 16 augusti 2006 - 19:10

Fixy
  • Fixy
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Så nu är bytet klart , Power tog tbx min Lgpc1r efter 2 månader ,men det blev inte en Panasonic som ersatte lg:n som det var tänkt från början, måste nog erkänna att jag tappade allt för den när jag såg på riktgt hur ful den var, absolut inte tilltalande alls, så vad blev det då? jo det ska jag berätta, det blev en Hitachi 42PD7200 och den är så J**la grymt fin,erotik vid första ögonkastet och den är helt knäpp tyst och jag vill nog påstå att jg upplever bilden som mycket skarpare oxå,mycket mer inställningar m.m tufft med motordrivet stativ oxå, fick lägga 5000kr imellan ,men det var det helt klart värt för att slippa en sunkig surrande sur LGpc1R, med tanke på LG:s beteende hos kundservice så kan jag garantera att jag aldrig någonsin mer kommer att köpa Lg.
Så jag bara säger det igen som så många här tidigare har sagt, KÖP INTE LGPC1R om ni inte är riktigt sugna på en massa strul med LG supporten samt en surrande irriterande tv, jag vet att det finns några få som har lyckats få ett ex som har varit knäpptysta, säger bara Grattis till er.

Hitachi rules!
/ Fixy

Postad 17 augusti 2006 - 21:36

bollebygden
  • bollebygden
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Funderar på ett köp?!
Jag undrar om missljudet hörs direkt eller om det kommer efter ett tag, eller om det kommer och går, eller hur det uppträder.
Min ide var att: kan man inte bara be dom packa upp tv:n på plats innan man tar hem den så man kan konstatera om den surrar eller inte, och om den surrar får dom väl fortsätta att bära fram apparater tills man får en som är tyst, eller lagret tar slut. Men det förutsätter ju att eventuella missljud finns där redan från start. Så min fråga till de som har köpt tv:n är: hörs missljudet omedelbart från start eller...? :)

Postad 18 augusti 2006 - 06:31

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1 117 inlägg
  • 0

Funderar på ett köp?!
Jag undrar om missljudet hörs direkt eller om det kommer efter ett tag, eller om det kommer och går, eller hur det uppträder.
Min ide var att: kan man inte bara be dom packa upp tv:n på plats innan man tar hem den så man kan konstatera om den surrar eller inte, och om den surrar får dom väl fortsätta att bära fram apparater tills man får en som är tyst, eller lagret tar slut. Men det förutsätter ju att eventuella missljud finns där redan från start. Så min fråga till de som har köpt tv:n är: hörs missljudet omedelbart från start eller...? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet kanske är att hitta en handlare som är beredd att göra det jobbet...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.