Logitech Squeezebox Classic
(Mediaspelare)
|
5
|
(199)
|
Inga priser | |
Pinnacle SoundBridge
(Mediaspelare)
|
1
|
(33)
|
Inga priser |
* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter (3224 inlägg)
|
2 år sedan |
Pioneer Lx71 vs Squeezebox classic (5 inlägg)
|
16 år sedan |
Soundbridge (Roku, Pinnacle, JoS) (295 inlägg)
|
16 år sedan |
Datorn som HiFi källa? (76 inlägg)
|
16 år sedan |
SqueezeBox, Qnap NAS, Spotify (1 inlägg)
|
16 år sedan |
Squeezebox-DAC mot Musical Fidelity hörlursförstärkare, vilken är bäst? (0 inlägg)
|
16 år sedan |
Squeezebox bla bla bla (6 inlägg)
|
17 år sedan |
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg)
|
17 år sedan |
SACD / HDCD (53 inlägg)
|
17 år sedan |
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg)
|
17 år sedan |
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg)
|
17 år sedan |
Ska byta ut min Soundbridge... (25 inlägg)
|
18 år sedan |
Tror ni jag gjorde ett dumt val ... ? (14 inlägg)
|
18 år sedan |
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg)
|
18 år sedan |
Extern DAC (90 inlägg)
|
19 år sedan |
Tips på aktiva högtalare till en Roku Soundbridge. (2 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 13 June 2007 - 00:20
Undrar även om det finns någon väsentlig skillnad mellan Soundbridge och Soundbridge HomeMusic?
Postad 13 June 2007 - 07:54
Tack för svaret.. Finns det någon annan mojäng i den prisklassen som även streamar filmljud i vettig kvalitet (streama bild är jag måttligt intresserad av)?
Undrar även om det finns någon väsentlig skillnad mellan Soundbridge och Soundbridge HomeMusic?
https://www.minhembi...howtopic=159087
Postad 14 June 2007 - 12:32
Okej, nu har jag suttit och läst (i den här och diverse andra trådar om närliggande ämnen) i tre timmar men jag hoppas att alla ursäktar att jag inte orkar ta mig igenom allting och därmed riskerar att upprepa en redan ställd fråga.
Squeezebox är en kvalitetsprodukt, så mycket har jag förstått. Men mina behov och förutsättningar verkar se lite annorlunda ut jämfört med de flesta andra tveksamma:
Jag har inte råd med en squeezebox. Antingen köper jag en soundbridge (eller något annat budgetmässigt motsvarande, kom gärna med förslag), eller så köper jag ingenting (åtminstone inte på ett bra tag). Samtidigt har jag (givetvis) ingen lust att kasta bort dom pengarna, så om soundbridgen är helt kass så låter jag hellre bli helt.
Vidare: jag har varken tid, lust eller hårddiskutrymme till att sitta och konvertera min skivsamling till FLAC. Det jag är intresserad av är framför allt att streama de mp3-filer (av varierande kvalitet) som redan ligger på datorn på ett bekvämt sätt och (om det går) att streama filmljud om man kör en divxfilm från datorn till tv:n. Självklart ska det låta bra, men jag är inte jättekänslig och inte min anläggning heller.
Så, kort och gott.. Duger Soundbridge, ja eller nej?
Ja! Jag har en Soundbridge och använder den varje dag. Både till att streama musik från datorerna i huset och internetradiostationer. Jag har inte haft några som helst problem. En arbetskamrat köpte samtidigt en Squeezebox och använder inte den till mer än det jag gör. Han känner lite att det kanske inte var värt de stålarna extra...
Postad 17 June 2007 - 21:51
Ja! Jag har en Soundbridge och använder den varje dag. Både till att streama musik från datorerna i huset och internetradiostationer. Jag har inte haft några som helst problem. En arbetskamrat köpte samtidigt en Squeezebox och använder inte den till mer än det jag gör. Han känner lite att det kanske inte var värt de stålarna extra...
Det var ju väldigt koncist och bra, tack för det. Tror att det hela är avgjort då, det får bli en soundbridge.
(Sorry förresten, hade helt och hållet missat att det redan fanns en tråd om soundbridge/soundbridge homemusic.)
Postad 18 June 2007 - 15:32
Kan någon av apparaterna spela olika musik i olika rum? Zoner är det jag vill uppnå.
Ställer detta högra krav på dator- eller nätverkskapacitet?
Jag försöker se varför jag inte skall köpa flera av dessa och inte SONOS.
Kravställningen är inte toppljud överallt utan mer en smidig lösning för att få musik och radio till olika rum på ett enkelt sätt utan att det kostar för mycket.
Rookiefråga men jag hoppas på överseende....
Postad 20 June 2007 - 17:44
Någon som har några tips?
Postad 20 June 2007 - 20:19
Några givna som jag själv använder mig avBeställde en Squeezebox som kommer imorn, sitter här och kollar vad man ska ha för grejer till den, plugins osv. Kunde vara bra och användbart för nybörjare på SBn om alla kunde skriva ner sina erfarenheter från olika plugins och vilka som är mest användbara osv...
Någon som har några tips?
Sök snabbt!
http://hickinbottom.....uk/lazysearch/
För Last.FM, om du inte har det så skaffa
http://slimscrobbler.sourceforge.net/
Sen har du ju ett multum här: http://wiki.slimdevi...imServerPlugins
Bara att kolla igenom vad som verkar vara intressant!
Postad 20 June 2007 - 22:55
Jag är mycket intresserad av en Squeezebox men avaktar för att jag inte har behov av en riktigt än. Min fråga är nu om nån vet nått om uppdateringar och nyare versioner. Vad jag skulle vilja ha är en SB med en fjärrkontrol som SONOS ungefär, med album art och bra menyer. Mitt rum är lite för stort för att jag ska kunna se det nuvarande teckenfönstret hos SBn. Skulle ju vara trevligt med en kontroll som fungerar även i andra rum så att man inte måste sita i samma rum som SB och byta låtar.
Någon som vet något?
Postad 20 June 2007 - 23:18
Hur långt ifrån ska du sitta? Det är inga problem med normal syn att se på 8-10 meter.Hej,
Jag är mycket intresserad av en Squeezebox men avaktar för att jag inte har behov av en riktigt än. Min fråga är nu om nån vet nått om uppdateringar och nyare versioner. Vad jag skulle vilja ha är en SB med en fjärrkontrol som SONOS ungefär, med album art och bra menyer. Mitt rum är lite för stort för att jag ska kunna se det nuvarande teckenfönstret hos SBn. Skulle ju vara trevligt med en kontroll som fungerar även i andra rum så att man inte måste sita i samma rum som SB och byta låtar.
Någon som vet något?
Ang fjärrkontroller så finns det mycket info om vad som kan användas på slimdevices egna forum/wiki.
Postad 22 June 2007 - 13:15
Postad 22 June 2007 - 14:23
vad är egentligen den stora skillnade mellan squeezeboxen och soundbridgen. De verkar klara precis samma saker? Är det egentligen bara designen och att squeezeboxen är opensource ?
Bridgen stödjer inte WPA-krypterat wlan, det gör Boxen.
Bridgens mjukvara ska vara sämre än Boxens.
Bridgen ha vissa fel som att den tappar nät och liknande, kan vara fel på vissa boxar eller dåliga nät för långt i från alla verkar ha det problemet.
Boxen stöjder FLAC, inte Bridgen.
Boxen ska ha bättre ljudkvalitet.
Detta är saker jag läst och hört av andra. Jag har inte jämfört som side by side hemma hos mig, dock är jag riktigt nöjd med min Box, en kalasprodukt, tog 2 min från att jag började öppna lådan till att den spelade musik. (hade satt upp servern innan)
Redigerat av Unregistered530c48a5, 22 June 2007 - 14:24.
Postad 27 June 2007 - 16:09
Alltså, vad jag frågar är, är ljudet någorlunda likvärdigt om man inte kopplar det på en analog utgång?
Postad 28 June 2007 - 14:11
Från och med aktuell firmware 2.7 stödjer Soundbridge WPA. Snart (releasekandidat finns) kommer version 3.0 med stöd för radioroku.com, en databas för internetradio som gör det enklare att hitta kanaler och spara dem som favoriter.Bridgen stödjer inte WPA-krypterat wlan, det gör Boxen.
Enligt Rokus FAQ:Boxen stöjder FLAC, inte Bridgen.
"Our built-in software supports WMA, AAC*, ALAC, MP3, WAV, and AIFF. To play protected WMA files, you will need Microsoft's DRM 10, which is included with Windows Media Connect. Unfortunately, rights-managed AAC files purchased from the Apple music store can not be played on SoundBridge. (FLAC and Ogg-Vorbis can be played using Firefly.)"
Firefly är alltså serverprogrammet du behöver ha snurrande på datorn eller NASen som serverar musik. Med en Pinnacle Soundbridge behöver du ändå ha Firefly, de stöder inte ITunes-delning pga saknad licens från Apple. Om du inte kör med Twonky eller någon annan UPnP AV server.
Själv kör jag Firefly på en Mac, samt den inbyggda Twonky som finns på en Lacie Ethernet Mini NAS. Firefly funkar bäst, men jag har inte alltid datorn på.
Postad 12 July 2007 - 23:00
Postad 12 July 2007 - 23:19
Har gått i Squeezebox planer länge nu... Men skulle vilja ha något som även streamar film via WLAN... Någon som känner till någon bra produkt för detta ändamål? Vet att Pinnacle har mediacenter för detta bla...
Med w-lan kort
Postad 13 July 2007 - 05:51
Postad 13 July 2007 - 06:15
Den är inte ett alternativ på något sätt tyvärr, man behöver båda.Hur pass smidig är Dvicon i jämförelse med Squeezboxen. Alltså att hantera, söka låtar. Är den lika snabb? Är det ett alternativ till en SB?
Postad 14 July 2007 - 20:55
Postad 28 July 2007 - 23:28
Postad 28 July 2007 - 23:39
Redigerat av SwedishBadger, 10 August 2007 - 23:01.
Postad 29 July 2007 - 12:29
Är väldigt tacksam för svar då detta är det enda frågetecknet som behöver rätas ut innan jag slår till på en Squeezebox.
Postad 29 July 2007 - 12:40
Självklart så använder du de D/A som sitter i Arcam-maskinen om du kör digitalt. Det säger sig ju självtAlla Ni som är så lyriska över Squeezeboxen(med all rätt verkar det som), varför undviker ni att svara på de som har frågor ang. själva ljudkvaliten. Om jag kopplar digitalt till förstärkaren, i mitt fall en Arcam avr300 så är det väl den som tar över.
Är väldigt tacksam för svar då detta är det enda frågetecknet som behöver rätas ut innan jag slår till på en Squeezebox.
Squeezeboxen som transport är ju klockren eftersom den alltid levererar en perfekt signal.
Kör själv Squeezebox -> digitalt -> Denon 3806
Postad 29 July 2007 - 12:45
Var får man tag på en ny fjärrkontroll inom EU?
Känns inte som jag vill betala 30$ i frakt från Usa vilket är mer än vad fjärren kostar, sen så riskera att den fastnar i tullen
Postad 29 July 2007 - 15:54
Nu ska jag beställa en SB3 direkt
Förresten kör du optiskt eller koaxialt till din 3806?, tycker du att det är värt att lägga lite extra krut på den kabeln?
Ha det
Postad 29 July 2007 - 16:11
En liten fråga också..
Känns inte som jag vill betala 30$ i frakt från Usa vilket är mer än vad fjärren kostar, sen så riskera att den fastnar i tullen
http://www.dustinhom...odID=5010104815
Postad 29 July 2007 - 16:24
Personligen tycker jag det är helt onödigt att köpa någon dyr kabel då det inte är några hörbara skillnader, men det är min personliga uppfattning och det finns många kabel-lovers som tycker det är värt att köpa en digitalkabel för flera tusenTack för svaret Martin!
Nu ska jag beställa en SB3 direkt
Förresten kör du optiskt eller koaxialt till din 3806?, tycker du att det är värt att lägga lite extra krut på den kabeln?
Ha det
Jag kör med någon Ixos optisk som jag köpte billigt på rea.
Tackar, det är nödlösningen. Man vill ju ha den med back-light, har ju alltid mörkt när jag lyssnar så det vore praktiskt.En liten fråga också..
http://www.dustinhom...odID=5010104815
Postad 31 July 2007 - 22:08
Svarar mig själv... generalagenten i sverige! La precis en beställning.En liten fråga också..
My Svarta fjärren med belysning för 340:- inkl frakt
Postad 01 August 2007 - 19:31
Jag som lägger stora pengar på rejält skärmade, korta kablar och andra tillbehör tycker att det känns osäkert med många kontaktytor och kretsar som signalen ska passera genom i datorn (som inte är byggd för Hi-Fi) och inte minst, hur påverkas den av att skickas trådlöst? Är det inte bättre med sladd?
Hur gör man om man inte vill ha datorn påslagen för att lyssna på musik? En bekant sade att man kanske kunde använda ett skal som hette NAS och stoppa i en egen hårddisk i valfri storlek. Fungerar det här? Hur gör man och vad kostar det på ett ungefär?
Hoppas på tålamod med svaren.
Postad 01 August 2007 - 20:29
Om du skickar ett mail till en kompis, hur påverkas texten mellan det du skrev den tills det att din kompis öppnat mailet?
Svaret är inte alls, och musiken skickas på precis samma sätt (TCP/IP) och kodas av i din Squeezebox/Soundbridge.
Allt sker i den digitala domänen och inga slags försämringar eller annat sker.
Så enkelt förklarat som jag kunde
Postad 01 August 2007 - 22:26
Någon som känner till hur man löser det med en fristående hårddisk, kopplad till nätverket?
Postad 02 August 2007 - 07:00
Först en snabbgrej: NAS står för Network Attached Storage, dvs kort och gott en nätverksansluten hårddiskenhet, och är inte en specifik produkt. Anledningen till att ha en dylik, som jag ser det är att kunna skaffa sig extra lagringsutrymme som alltid är tillgängligt, även om en dator inte är igång.
Vad gäller jitter o.d. ska det inte vara några problem. Överföringen liknar inte den som man får när man överför ljud digitalt - det som händer här är att man överför ljudet som digital rådata (data överförs mycket snabbare än det spelas upp och lagras internt). Det innebär att så länge nätverk och så fungerar som det ska (och kopian av cd:n man gjort är perfekt) har boxen en perfekt kopia av cd:n ljudinnehål att jobba med.
Om man sedan tycker att SqBox/SdBridge:s utgångskretsar (ljudgenererande kretsar) håller tillräckligt hög kvalitet är ju en HELT annan fråga, men de har alla möjligheter att producera minst lika bra ljud som en cd-spelare (dessutom utan ev problem med dammiga/repiga skivor, stötar mm).
Men som sagt, huruvida ljudet som produceras är tillräckligt HiFi lämnar jag åt någon annan, speciellt som jag inte äger någon av ovan nämnda produkter!
/Victor
Postad 02 August 2007 - 07:35
Man kan inte använda vilken NAS som helst utan det måste vara speciella modeller som man kan installera slimserver på kolla in en bit ner på den här sidan: http://wiki.slimdevi...sGuideToServers
Kolla även in slimdevices forum: http://forums.slimdevices.com/
Postad 11 August 2007 - 08:55
Precis som tidigare nämnts, det som gör att det fungerar är att den del som hanteras i datorn är en digital signal. Det finns också en buffert på SB sidan som gör att den inte är beroende av att få signalen vid exakt tidpunkt, exempelvis så klarar den av ett avbrott på nätverket under ett antal sekunder. Skillnaden mellan trådlöst och trådbundet nätverk är att det trådlösa nätverket är mer störningskänsligt och dessutom har lägre hastighet, i en normal omgivning skall detta dock inte vara några problem. Jag själv har numera gått över och kör trådbundet nätverk till min SqueezeBox. Anledningen att jag växlade är att jag även använder det trådlösa nätverket från min bärbara dator, resultatet blev att om den bärbara datorn använde nätverket väldigt mycket så kunde ljudet i SqueezeBox'en hicka till. Vi pratar dock om extrema situationer här, vid normal användning är det inga problem att köra en bärbar dator och SqueezeBox'en på samma trådlösa nätverk.Jag som lägger stora pengar på rejält skärmade, korta kablar och andra tillbehör tycker att det känns osäkert med många kontaktytor och kretsar som signalen ska passera genom i datorn (som inte är byggd för Hi-Fi) och inte minst, hur påverkas den av att skickas trådlöst? Är det inte bättre med sladd?
Det man skall tänka på med så kallade NAS burkar är dels att man måste välja rätt burk så att SlimServer kan installeras på den, men sen att prestandan på NAS burkarna ofta kan vara rätt dålig. De är optimerade för att dela ut filer men inte för att köra SlimServer programvaran. Prestandan är ingenting som påverkar ljudkvaliteten, däremot kan det göra att SqueezeBox'en kan kännas lite segare när man navigerar i dess användargränssnitt. Framför allt påverkas SlimServer's web gränssnitt av detta.Hur gör man om man inte vill ha datorn påslagen för att lyssna på musik? En bekant sade att man kanske kunde använda ett skal som hette NAS och stoppa i en egen hårddisk i valfri storlek. Fungerar det här? Hur gör man och vad kostar det på ett ungefär?
Har man möjlighet att ha en lite äldre vanlig dator som kan stå på dygnet runt så är det en bättre lösning än en NAS. Nackdelarna är dock att den kan dra något mer ström, tar lite större plats och eventuellt låter lite mer.
Jag personligen rekommenderar inte att man har musiken och SlimServer installerad på sin vanliga dator som man även använder till annat, exempelvis för att spela spel. Anledningen är att man vill förmodligen inte ha igång den datorn dygnet runt och det finns riska att när man använder datorn till annat så påverkas SlimServer så att ljudet från SqueezeBox'en hickar till. Återigen, vid normalt bruk fungerar det säkert bra, men vill man ha en lösning som alltid fungerar så rekommenderar i alla fall jag att man kör SlimServer på en separat dator.
Postad 09 November 2007 - 20:28
Men när det gäller designen så slår M1001 Squeesebox med minst en hästlängd!
Min M1001 är en av de bästa och mest lättanvända prylar jag köpt de senaste åren!
Funkar klockrent med mitt WLAN och all MP3 på en extern HD (med Firefly) + all Internet radio som är en oändlig musik källa! (Tror själv att Internet radio kommer att göra nedladdning överflödig inom kort)!
Postad 10 November 2007 - 00:13
(Tror själv att Internet radio kommer att göra nedladdning överflödig inom kort)!
hur?
SB är bättre på allt
Postad 26 February 2008 - 11:00
Displayen på SB är mycket tydligare att läsa på större avstånd och dessutom mycket ljusstarkare. I mitt tycke är SB interface enklare då man enbart scrollar up och ner och inte som SQ gör i alla leder. Men det är nog en vanesak i slutändan.
När man kör t.ex. WAV-filer kan det ibland lagga lite i det trådlösa nätverket med båda. SB stannar uppspelning och buffrar medans SQ spelare men ljudet hackar långsamt fram. Båda släpper t.ex. igenom DTS-filer i 44.1khz när volymen står på fullt och det är där den bör vara om man använder den digitala utgången för bästa kvalité.
Båda låter riktigt bra om filerna är högupplösta och med MP3 varierar det givetvis en hel del. Nu harjag hela mitt 11k+ arkiv som MP3 eller WAV så andra format har jag inte testat. Däremot spelar SB WMA-radiostationer utan problem.
Båda har körts mot en Qnap TS-109 som har både Twonkymedia och Slimserver installerat och båda tar ungefär lika lång tid att ladda över spellistor och kommunicera med Qnapen.
Designen på båda är snygga tycker jag men SB använder sin chassie bättre iom den stora displayen. Kvalten på båda känns likvärdig men SQ-s fjärr tycker jag är snyggare och känns bättre i handen. Den har även fler knappar för direktåtkomst av fler funktioner. SQ är även den härligt designad med sina runda hörn.
En fördel SB är att den streamar från många servrar och iom det kan de flesta format spelas av. Jag skulle kunna leva med båda för de gör sitt jobb mycket bra. Sen är det lite upp till tycke och smak vad man föredrar i form av interface och musikserver.
Postad 11 March 2008 - 11:38
Postad 22 April 2008 - 12:21
Hur svårt är det att navigera och hitta låtar? Att bläddra i album, sortera efter artistnamn, låtnamn, söka osv?
Kan en flickvän sköta denna?
Har hela mitt musikarkiv på en filserver som kör linux och delar ut detta via smb. Klarar dessa prylar av att komma åt detta?
Postad 22 April 2008 - 12:27
Skulle säga att navigeringen på Squeezeboxen är mycket enkel och logisk också.
Jag har en 25000 låtar ligger, inga problem att komma åt vilken som helst inom 4-5 sekunder.
Kör med ett plugin som heter lazysearch, då trycker man på search bara sen som en mobiltelefon.
Vill jag söka säg Abba (enkelt) så trycker man 2,2,2,2 (A,B,C ligger alla på siffran 2).
Välj att söka Artist, Album, Genre, Song, Keyword
Postad 22 April 2008 - 13:38
Då faller ju hela min idé, eftersom då måste jag sätta upp en windows server istället. Kan man lixom inte bara använda en vanlig nätverksutdelning ?
Postad 22 April 2008 - 13:48
Dock behöver du såklart inte köra windows.
Postad 22 April 2008 - 14:01
Så nu är det väl bara att skriva en motion till regeringen hemma
Postad 22 April 2008 - 14:43
Här har du alla versioner tillgängliga http://slimdevices.com/downloads/hittade det i en linux version.
Så nu är det väl bara att skriva en motion till regeringen hemma
Postad 09 June 2008 - 12:42
En annan sak, listan på NAS'er som stödjer SQ funkar inte, var går det att hitta?
Förlåt om det är en noobig fråga/redan blivit besvarad.
Postad 14 June 2008 - 00:23
Känns som det kvittar men varför ?
Postad 15 June 2008 - 16:39
Logitech har köpt slimdevices så på nya står det logitech
Tack för upplysningen
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter
12 bilder