Röda prickar på min LG 42PC1R
314 svar till detta ämne
Postad 31 oktober 2008 - 14:44
Unregistered5cd94002
-
Unregistered5cd94002
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Jag kontaktade LG Helpdesk idag och reklamerade plasman. Nummret fann jag på FyndbörsenÄven min 42PC1R har hundratals röda pixlar mot mörk bakgrund. Detta fenomen har jag kunnat skönja sedan ett par månader tillbaka. Extremt tydligt blev detta då jag kopplade in laptopen. Min garantitid (2 år) gick ut i somras, så jag åberopar reklamationstiden på 3 år, då jag anser det är fel på varan. KonsumenträttJag ska nu invänta att serviceverkstan tar kontakt. Hoppas det löser sig...
Postad 23 november 2008 - 20:52
Unregistered5cd94002
-
Unregistered5cd94002
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Nu har jag fått tillbaka min skärm och den har bättre bild än vid inköpsdatum. Jag är jättenöjd. Inte en avvikande pixel så långt ögat når.
Postad 25 november 2008 - 21:39
bananplanta
-
bananplanta
-
Veteran
-
-
2 143 inlägg
Fick i onsdags tillbaka min tv efter att ha varit utan den i 13 dagar för service hos Anovo. Funkade skitfint fram tills ikväll. Efter en liten "poff" från tvn så ser bilden numer ut såhär. Nån som fått liknande fel? Det är alltså skärmen 'Ingen signal' som visas.
Postad 13 december 2008 - 16:35
bananplanta
-
bananplanta
-
Veteran
-
-
2 143 inlägg
Fick tillbaka tvn igår. Den här gången bytte de något som heter 'Y-sus'. Första gången gjordes en 'PDP rom uppgradering'. KÄnns lite träligt att ha fått skicka iväg skiten två gånger på mindre än en månad.
Postad 24 december 2008 - 01:54
orangutangen
-
orangutangen
-
Rookie
-
2 inlägg
Har själv samma problem som alla andra i tråden, röda prickar som successivt ökat allt eftersom tiden gått. Köpte min LG42PC1RR okt -06 från Tyskland. Var först orolig att det skulle innebära problem med garantin m.m. men efter att ha läst här (väldigt tacksam för alla inlägg) så verkar det som att man ska kunna lösa det hela genom att ringa LG's helpdesk eller "Anovo" som tydligen ligger på samma nr: 0771 41 43 79 och bara uppge chassinr samt fabrikationsfelet "röda hund" för att få sin plasma fixad.
Allt annat som t.ex. att man skulle få betala reparationen/felsökningen själv, stå för fraktkostnader eller vad det nu kostnadsmässigt kan vara går i min värld helt bort. LG vet om felet och att det kommer ifrån fabrik därav ska dom stå för kostnaderna. När det gäller att prata med folk som sitter i kundservice och egentligen inte bryr sig ett skit om dig och din trasiga tv så handlar det bara om att stå på sig. Att acceptera ett: "Tyvärr kan vi inte göra något för dig då din garanti gått ut" gör bara deras jobb lite enklare...
Har levt med felet i tron om att det ska försvinna efter ett tag eller genom att "tvätta" tv lite då och då men nu har det blivit lite väl mycket just vid DVD-tittande. Taskigt bara att man är mitt inne i jultider och det kanske inte är bemannat på support och reklamationsverkstäder på ett tag. Ska ringa innan nyår så får vi se.
God Jul förresten
Postad 24 december 2008 - 09:52
Hengan
-
Hengan
-
Användare
-
-
101 inlägg
Hej alla.
Har följt denna tråden med stort intresse då jag har samma problem med min plasma. Dock har jag ingen LG utan en Thomson..
Alla med detta problem verkar va LG och att LG själva är medvetna om problemet och åtgärdar det utan större problem.
Tror ni det går smärtfritt för mej oxå trots att det inte är en LG ??
Har haft bekymmret ett tag nu , men som många andra väntar jag eftersom det känns bökigt att ta ner den från väggen ,transportera m.m....
Är det nån som fått sin "röda hund" plasma fixad som INTE är av märket LG ???
God Jul
Postad 24 december 2008 - 10:00
Martin K
-
Martin K
-
Användare
-
-
189 inlägg
Köper man en LG får man ju räkna med trubbel. Så är det med allt annat. Köper du en prillans nia jinssen av pekka på torget kan du med all säkerhet räkna med att de inte pallar med första tvätten....
Fattar inte att folk kan satsa sina pengar på detta märke efter alla miljontals problem de har haft med sina produkter. Jag rekommenderar dig att försöka få pengarna tillbaka och satsa på en RIKTIG tv Varför inte denna?
KDL-52Z4500
God Jul!
Postad 02 januari 2009 - 00:19
chelseamatte
-
chelseamatte
-
Rookie
-
4 inlägg
Hejsan!
Har också det här problemet med röda och gröna prickar, har haft det ett tag och det blir bara värre.
Köpte min lg px5r för 3 år sen och ett par dagar.
Nu till mina frågor, har jag ens någon chans och få detta felet åtgärdat har förlängt garantin med onoff i malmö där jag köpt tvn?
Vem ska jag kontakta Lg eller onoff
Tycker att har man köpt en tv för 30.000 ska man väl fan kunna få hjälp nånstans utan att det ska kosta en själv
MVH
Redigerat av chelseamatte, 02 januari 2009 - 00:35.
Postad 02 januari 2009 - 10:32
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Om tv:n är mer än 3 år handlar det isf om ren Goodwill från tillverkaren. Det finns ingen tvingande Garanti som säger att dom SKA ta kostnaden för rep.
Vore jag dig skulle jag ju absolut testa att reklamera, det värsta som kan hända är ju att du får ett Nej.
Kan ju faktiskt vara så att dom har en generös Goodwill gällande detta fel då det verkar hända en del.
Redigerat av jonsod76, 28 maj 2009 - 09:57.
Postad 02 januari 2009 - 10:44
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 690 inlägg
Kan ju bara säga att jag aldrig mer kommer skaffa en LG TV, har själv haft fel på 2st 50" plasmor. Nu orkar jag inte bry mig utan kommer köra på denna tills den går sönder, den dagen den sorgen
På den första hade jag en väldigt irriterande blinkande pixel och rosa färger som skulle vara vita, på denna har jag 2 pixelfel och ghosting. LG kan verkligen det här med att göra felande apparater tydligen. Förhoppningsvis har apparaterna sjunkigt så pass mycket i pris den dagen jag ska uppgradera/byta.
Postad 02 januari 2009 - 10:59
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Har själv en LG 42PC3RA sen ca 2 år tillbaka.
Under de senaste 2 månaderna har även jag upplevt dessa röda prickar, Ibörjan var det inget speciellt, dök upp mot mörk bakgrund lite då och då.. Men under dessa dagar som varit har det varit fruktansvärt! Koppla in ett PS3 mot HDMI och det var rött över hela skärmen!
Har kontaktat återförsäljaren (El-giganten) som skicka min anmälan till en verkstad. Efter 15 min efter anmälan ringde det upp en tekniker till mig, jag förklara problemet för han och han skulle genast beställa hem delar!
Tydligen verkar det iaf som att de vet vad som är fel. Ringde senast idag till dem igen för att uppdatera "fel" har ett jäkla "tjut/pip" ur tvn när man startar den, håller i sig ett tag, för att sedan gå ner till ett surrande.. nämnde detta för teknikern och han skulle beställa hem en ny nätdel. Hängde på den sa han.
Nu inväntar jag att den "lokala" teknikern skall komma hem hit och ev byta ut det som är fel. Glädjer mig att se iaf att de som haft problem fått det åtgärdat på plats i hemmet. Hoppas de inte skall behöva ta med sig den.
Återkommer när de varit här och fixat, vilket jag hoppas =)
/Ante
Postad 02 januari 2009 - 11:09
chelseamatte
-
chelseamatte
-
Rookie
-
4 inlägg
Om tv:n är mer än 3 år handlar det isf om ren Goodwill från tillverkaren. Det finns ingen tvingande Garanti som säger att dom SKA ta kostnaden för rep. Vore jag dig skulle jag ju absolut testa att reklamera, det värsta som kan hända är ju att du får ett Nej.
Kan ju faktiskt vara så att dom har en generös Goodwill gällande detta fel då det verkar hända en del.
Får hoppas på det, men jag har förlängt min garanti med solid som onoff använder sig av så visst borde det gå. Har aldrig lämnat in något, har väl haft ren tur fram tills nu MVH
Postad 02 januari 2009 - 17:09
Goyt
-
Goyt
-
Användare
-
-
237 inlägg
Hej på er.
Har en LG 42 PX4R som har detta problem med hoppandes röda/gröna prickar. Köpte min tv i mitten på jan 06 så alltså alldeles snart exakt 3 år sedan. I dec förra året ca 1 mån innan min 2 åriga garanti gick ut så hade jag detta problem först o ringde genast o felanmälde. Tv´n åkte på verkstad i ca 2v och dom bytte "control board" som det står på följesedeln. Tv´n var kanon efter detta fram tills nu i dec igen. Mer o mer pixlar hoppar o garantin hade gått ut o man blev ju lite förbannad men ringde nyss till LG´s support och berättade situationen och nämnde lite om den 3 åriga reklamationsrätten som man har kvar, iallafall ca 2 veckor. Men det var inga problem, han på supporten bokar en service på tv´n i mitt hem så nu väntar man på samtalet från den killen som ska laga den. Så har garantin gått ut så nämn den 3-åriga reklamationsrätten som man har.
-Patrik
Postad 02 januari 2009 - 17:18
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Mitt ärende skulle gå på reklamation, men skulle det inte täcka så hade jag kvar försäkring i 2 år. Som funka som en trygghet. I övrigt, så kan jag råda folk när ni vet om det inte finns några garantier kvar.. hör med era försäkringsbolag vad Hemförsäkringen täcker.
Redigerat av jonsod76, 28 maj 2009 - 09:56.
Postad 06 januari 2009 - 09:47
Picarden
-
Picarden
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Tänk på bara att nämna 3-åriga reklamationsrätten, annars säger dom först nej till en i telefon! Fick lämnat in min för någon dag sedan, Bring kom och hämtade. Först sa killen i luren att garantin hade gått ut men när jag sa "3-årig reklamationsrätt" så sa han "BRA... att du sa det... jag får nämligen inte...". Inte kul att få reda på sånt som kund...
Postad 21 januari 2009 - 22:20
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Idag kom de! 2 stycken tekniker kom inrusande och plocka ner tvn från väggen och börja montera upp chassit på tvn.
Min förvåning dock var att de inte ens starta den innan och ville se hur det såg ut.
De byta delar i den, vet dock ej vilka. Tror de byta nätdelen för jag hörde något om detta. Men som han sa till mig så "du får i princip en helt ny tv, vi bytar allt"...
De starta upp den efter monteringen och det syntes inga prickar. Gött tänkte jag!
De åkte hem. NU ikväll när jag kolla på en film så började det blinka röda prickar IGEN!!!!!!!!!!
Fan vad arg man blir.. gått och väntat på dessa tekniker så kommer de, och felet kvarstår när de åkt hem!
Vad jag läst här har de flesta fått sitt problem löst genom någon uppdatering, men det tror jag inte skedde idag då de skruva och byta! Blir så trött.. får la ringa dem imorgon igen och be dem komma och titta på detta och fixa den!
störande med dessa prickar.
Postad 23 januari 2009 - 09:49
Picarden
-
Picarden
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Som sagt.... hävda 3-åriga reklamationsrätten. Anovo sa att hela panelen behövde bytas på min men dom hade inga reservdelar så LG skicka papper istället att jag kan hämta ut en ny tv i butiken där jag köpte den gamla. 3 veckor har det tagit på dagen.
Redigerat av jonsod76, 28 maj 2009 - 09:56.
Postad 23 januari 2009 - 12:33
Nattsvart
-
Nattsvart
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Ja, om man fått röda prickar på sin.... apparat.... så måste man nog göra något åt det. Har inte haft det problemet själv, men... "en kompis hade det".
Postad 23 januari 2009 - 18:10
bajen78
-
bajen78
-
Rookie
-
5 inlägg
Då har man lämnat in tvn för andra gången  Finns det någon som har fått sin tv lagad som har hållt i mer än ett år?
Postad 24 januari 2009 - 15:26
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Jag funderar skarpt på att skaffa mig en annan.. de har ju rasat ordentligt i pris. Min låter som fan! TROTS att de byta nätdelen nu när de var hemma!
Jag orkar snart inte med detta mera. Samt, tvn känns "sämre" efter att de varit och grejat. Svarta bakgrunder fylls upp med "vita skepnader"...
Redigerat av jonsod76, 28 maj 2009 - 09:55.
Postad 27 januari 2009 - 18:18
padwan
-
padwan
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Har samma fel på min LG PM1MA.
Har haft den i 2½ år ungefär och precis ringt och felanmält. Hur blir det om de fixar problemet, men att samma problem uppstår igen efter ytterligare ett halvår då reklamationstiden gått ut?
Har för mig att reklamationstiden på just det felet "startar om" efter varje lagning. Kan det stämma?
Postad 28 januari 2009 - 09:21
matteros
-
matteros
-
Rookie
-
5 inlägg
Felanmälde min PC1R till LG Mån. 26 kl 9.15, lagad/uppdaterad Tis. 27 kl 14.15. Det lönar sig att ringa…
Postad 29 januari 2009 - 07:36
bajen78
-
bajen78
-
Rookie
-
5 inlägg
Har samma fel på min LG PM1MA.
Har haft den i 2½ år ungefär och precis ringt och felanmält. Hur blir det om de fixar problemet, men att samma problem uppstår igen efter ytterligare ett halvår då reklamationstiden gått ut?
Har för mig att reklamationstiden på just det felet "startar om" efter varje lagning. Kan det stämma?
Tog upp det här med netonnet men dom hävdar att det bara är tre månaders garanti på jobbet...någon som vet vad som gäller
Postad 29 januari 2009 - 17:20
bajen78
-
bajen78
-
Rookie
-
5 inlägg
Då fick man tebax tvn ida. Satte på för att kika o det va värre med röda prickar än innan...
Känns faktiskt bra då ja nu har rätt att häva köpet o lämna tillbaka skiten!!
Postad 29 januari 2009 - 19:23
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
Tog upp det här med netonnet men dom hävdar att det bara är tre månaders garanti på jobbet...någon som vet vad som gäller
Saxat och sammanfattat från konsumentverket: Enligt konsumentköplagen har du alltid rätt att reklamera ett fel på en vara du köpt i tre år från köpet. Varan kan ha en garanti som är kortare eller längre än tre år, men den förkortar inte den lagstadgade reklamationstiden. För varor inköpta före den 1 april 2005 är reklamationstiden bara två år. Företaget är ansvarigt för ursprungliga fel på varan, det vill säga fel som fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Om fel visar sig mer än sex månader efter köpet är det du som ska bevisa att varan hade ett ursprungligt fel. D.v.s du kan reklamera varan i upp till 3år efter inköpstillfället men bevisbördan ligger på dig att visa att felet är ursprungligt och inte orsakats av ditt användande. I detta fall inget större problem eftersom du enkelt kan hänvisa till t.ex denna tråd...
Postad 29 januari 2009 - 23:11
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Nu har de bokat in en "ny" service till min tv. De som var här sist skall återkomma, de trodde inte på mig att den skulle vara "dålig" igen.. då de hade bytat allt som de sa. När jag pratade med LG´s egna support så skratta de bara åt dem och menade att de verkar inte veta vad de skall byta. Men tyvärr gäller inte garantin om LG skall laga.
Så får hoppas att firman El-giganten har kan fixa den nu! Annars kommer jag hävda reklamationsrätten och be att få en ny modell eller annat märke.
Postad 05 februari 2009 - 11:01
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
SKANDAL!
Idag var de här och felsökte tvn. De kunde iaf konstatera att problemet kvarstod.
Efter 48 mins pillande kläcker de ur sig "Inte mycket vi kan göra, de får komma någon och hämta den"..
Så om någon vecka kommer de och hämtar tvn för service på verkstad. Kommer la bli borta i sådär 3-4 veckor.
FÅR hoppas att de kommer fixa det nu!
Redigerat av jonsod76, 28 maj 2009 - 09:55.
Postad 05 februari 2009 - 14:27
F.A
-
F.A
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Jag har inget fel på min pc1r (ännu), men är nyfiken på vad det kostar att få tv:n fixad från röda prickar när den blivit äldre än tre år?
Edit: Jag har pratat med mitt försäkringsbolag och detta är inget dom ersätter. Det finns ju dock en drulleförsäkring om man råkar tappa plasman.
Redigerat av F.A, 05 februari 2009 - 14:31.
Postad 15 februari 2009 - 18:35
tintin08
-
tintin08
-
Rookie
-
8 inlägg
ni som har LG 42pc1r har ni ljud från blu-ray spelare direkt ansluten till tv?
mvh
Postad 16 februari 2009 - 10:33
Stoffs
-
Stoffs
-
Rookie
-
1 inlägg
Har en PM1MA som är inköpt april 2007.
Jag har problemet att närman stänger av tv (till stand by) när man har komponent vald som källa och sedan sätter igång tv'n igen utan signal på den ingången och ska byta till tv så hänger den sig... då behövs det en omstart genom att trycka på knappen under tv'n.
Men tyvärr så är detta endast det lilla problemet.
När det är beiga/hudfärgade och gröna toner så blir det istället blå/lila färg över stora områden av skärmen. Detta verkar dock uppstå efter några minuters tv-tittande.
Har haft tekniker på plats som bytt kontrollerkortet, men detta verkar endast ha gjort den analoga mottagningen sämre - problemet som felanmäldes är inte avhjälp så det blir till att ringa supporten igen.
När jag tittar på digitaltv (av1) så märker jag att tvn släpper igenom ljud från den analoga mottagaren som är inbyggd. Detta är även ett lagom irriterande problem i tysta sekvenser av det man tittar på.
Redigerat av Stoffs, 16 februari 2009 - 10:34.
Postad 18 februari 2009 - 15:22
cx1
-
cx1
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag ringde till annovo och berätta om mina problem med röda prickar. Tv:n är inköpt via digitalo i tyskland för ca 2.5 år sedan. Men efter att ha åberopat reklamationsrätten på 3 år så var de i förra veckan o hämtade tv:n. Idag fick jag ett brev från annovo. Där stod det att det skulle kosta drygt 17 000 kr att få tv:n lagad!!!! Om jag inte ville få den lagad utan bara skickad hem igen så skulle det kosta ca 3 500 kr i sammanlagda frakt och felsökningskostnader. Va fan gör man nu??? När jag ringde in och felanmälde så sa det aldrig något om att jag skulle få några kostnader...
Är det någon annan som har lagat sin tysklandsinköpta pc1rr? När jag köpte min för 2.5 år sedan så var det ganska vanligt att köpa via tyskland. Så detta borde ju drabbat flera...
Finns det inga EU- regler som säger att det inte spelar någon roll om den är köpt i sverige ller tyskland? Detta är ju ett känt tillverkningsfel inom LG.
Mvh.Andreas
Postad 18 februari 2009 - 17:00
TrumJalle
-
TrumJalle
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Jag har en gammal 42PX5R som nu börjat visa röda prickar. Garanti- och reklamationstid är förbi och att betala för reparation är inget alternativ. Tidigt i tråden (inlägg #45) talades det om nån som provat att skruva på voltregulatorn eller liknande med gott resultat. Jag har inte vågat testa detta själv då jag inte vet riktigt hur man gör, nån som testat? Nån som kan beskriva bättre?
Jag har märkt en klar förbättring när jag ställt om bilden till "strömsparläge" så jag kan mycket väl tänka mig att man kan få en mer långvarig förbättring om man lyckas göra bra inställningar med VScan.
Postad 18 februari 2009 - 22:50
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
På Avsforum finns en tråd som handlar om detta ( http://www.avsforum....p/t-635482.html) där folk justerat spänningen på egen hand och i många fall fått bort prickarna. Är väl kanske inget att rekommendera till alla men om man som du inte har kvar ngn reklamationstid etc. så kan det ju vara värt ett försök bara man är försiktig. Jag plockade faktiskt av bakstycket på min PM1MA i förrgår och tänkte justera lite. Har haft inne den på reparation för röda prickar tidigare och fick då bort de röda prickarna men fick istället blå-lila pixlar speciellt i hudtoner samt viss funktionalitet som försvann i menyerna (Power-save samt Invertering). För att göra en lång historia kort så upptäckte jag att reparatören lyckats sätta tillbaka en kabel (som går från ett av kontrollerkorten till själva panelen) extremt taffligt. Tryckte till kontakten mer ordentligt och vips så vart problemen med de blå-lila prickarna borta och power-save samt inverteringslägena möjliga att välja igen. Jag hann iaf spana in ett antal vridpottar, bl.a "set up", "set dn", "Vs" och "Vo". Enligt tråden på Avsforum så har endel i små steg skruvat ner "set dn" eller "Vs" tills prickarna försvunnit. Läs AVSForum-tråden och se om det är något du vill ge dig på...
Redigerat av jonsod76, 28 maj 2009 - 09:54.
Postad 18 februari 2009 - 23:06
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
Har en PM1MA som är inköpt april 2007.
Jag har problemet att närman stänger av tv (till stand by) när man har komponent vald som källa och sedan sätter igång tv'n igen utan signal på den ingången och ska byta till tv så hänger den sig... då behövs det en omstart genom att trycka på knappen under tv'n.
Känt problem för PM1MA. LG's produktansvarige Joakim Örnstig (går under nicket Specialisten härinne) har i ett mail til mig för 2-3 år sedan sagt att det ska finnas en uppdaterad mjukvara som löser problemet. Tyvärr har jag inte hört talas om någon som haft problemet som fått det fixat på detta vis... Förresten, problemet orsakas av att du har något inkopplat och påslaget på AV1 när TV:n slås på. Jag har skrivit ett utförligt testfall för hur man återupprepar problemet i den officiella tråden för PM1MA om du är intresserad att veta mer... Men tyvärr så är detta endast det lilla problemet.
När det är beiga/hudfärgade och gröna toner så blir det istället blå/lila färg över stora områden av skärmen. Detta verkar dock uppstå efter några minuters tv-tittande.
Har haft tekniker på plats som bytt kontrollerkortet, men detta verkar endast ha gjort den analoga mottagningen sämre - problemet som felanmäldes är inte avhjälp så det blir till att ringa supporten igen.
Wow, någon mer än jag som har sett problemet med blå/lila färg i hudtoner.  Se mitt inlägg till TrumJalle strax ovan detta. Jag hade samma problem som du samt viss funktionalitet i menyerna som inte fungerade. Allt berodde på att reparatören hade satt tillbaka sladden som kommer från panelen till det mittersta kontrollerkortet för dåligt. Tryckte dit min kontakt så att den satt ordentligt och nu funkar allt bra igen.
Postad 20 februari 2009 - 08:21
F.A
-
F.A
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Är det dålig livslängd på plasma generellt sett?
När jag köpte min jämförde man livslängden på tjocktv, då pratade man ju om att plasma håller minst dubbelt så lång tid!
Eller är detta ett problem kopplat till LG:s apparater?
Jag har aldrig lagt så mycket pengar på en pryl som när jag köpte pc1r!
Man blir ju mörkrädd för mindre när man läser denna tråd...
Postad 20 februari 2009 - 09:08
Teppic
-
Teppic
-
Forumräv
-
-
676 inlägg
Du ligger illa till om du har en PC1R. 
LG är mer drabbade än andra vad det gäller detta problem ja (de äldre generationerna då, PC1R, PX4/5R, PM1MA etc..) men det förekommer även hos andra märken såsom Samsung, Philips m.fl. Nu vet jag inte säkert men problemet i sig har väl inte med plasmatekniken som sådan att göra utan att det är samma komponenter som använts av flera olika tillverkare för panelernas strömförsörjning. Kvalitetsproblem skulle jag vilja kalla det eftersom just dessa komponenters kvalité verkar degraderas snabbt på typ 2-3 år så att problemet uppstår. Plasmor från samma tidsspann som använde sig av andra (bättre) komponenter för detta slipper nog allt vad röda prickar heter.
Redigerat av jonsod76, 28 maj 2009 - 09:54.
Postad 20 februari 2009 - 09:36
Unregistered508ae637
-
Unregistered508ae637
-
Rookie
-
3 inlägg
Tjena,
tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Jag har en LG 42PC1R med ett par år på nacken, för ett halvår sedan dök det upp en massa röda prickar överallt där det var mörka/svarta partier - arghhhh!!!
Snackade med Expert där jag köpt den och då garantin gått ut var det inte mycket att göra sa de. Men, de tipsade att kolla med LG:s centrala kundservice om det fanns något att göra. Det gjorde jag, lämnade in den (försiktig biltur dit kan jag meddela :-) . Beskedet var att "det ofta brukar gå att justera spänningsnivåerna manuellt, se blir det bra". Jag var mycket noga med att säga till servicegubben att "Kolla nu så att den funkar 100% innan du lämnar ifrån dig TV:n, jag vill fanimig inte köra 6 mil fram och tillbaka med en plasma i bagaget". "Inga problem!" var beskedet... Tjena...
En vecka senare hämtade jag upp den, sur efter att ha varit utan TV i en vecka - slängde upp den på väggen och... MEN VA I H*****E?!?!?!? Samma skit som innan jag lämnade in den!!!!!
Arg som en _____ ringde jag tillbaka till servicefirman (LG i Göteborg) och undrade vad f-n de håller på med. Som kund kan man ju i alla fall begära att de kollar att det man skulle laga fungerar, eller???
Nu var beskedet ett annat: "Aj fan, då måste vi byta kontrollerkortet och det är dyrt". Jaha tänkte jag, det kan han ju glömma att jag skall betala... Efter 5 minuters munhuggning blev det klart att jag inte skulle betala något, kontrollerkortet skulle beställas pronto och jag skulle få TV:n levererad hem inom en vecka.
En vecka senare är TV:n hemma och har funkat felfritt sen dess... :-)
Slutsats: Jag är överlag nöjd med plasman, klart att det finns mycket bättre ute på marknaden idag, men det verkar som att LG haft lite kvalitetsproblem och att det inte är omöjligt att få kontrollerkortet utbytt trots att garantin gått ut ... Lycka till ni andra som har problem.
Postad 20 februari 2009 - 09:50
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Hade 2 tekniker hemma som byta massa kort i min tv. Efter 3 timmar dök prickarna upp igen! Ringde in igen och efter 1 vecka var de här igen och kollade. De började felsöka och "höjde volten" på några komponenter. Men när de starta upp tvn kvarstod problemet. Nu har den varit inne på verkstad i snart 2 veckor. HOPPAS att de kommer laga den nu!
Kan tillägga att efter de var här första gången och fixa den så fick jag inte bara röda prickar efter 3 timmar, utan bilden blev även "grå/röd tonig" vid svart bakgrund. Samt väldigt ljus i vissa lägen. Jag påpeka detta till dem när de var här. - Såhär blev den efter ni fixa den första gången, så detta får ni gärna åtgärda"...
Svaret blev kort: Vi får ta den till verkstad!
Jag vet inte vad jag kommer göra om jag får hem den sen och den fortfarande inte funkar. Någon sa att man kan hävda på reklamations rätten och få en ny!
Får avakta och se.
Redigerat av jonsod76, 28 maj 2009 - 09:53.
Postad 20 februari 2009 - 18:16
Goyt
-
Goyt
-
Användare
-
-
237 inlägg
Tjena,
tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Jag har en LG 42PC1R med ett par år på nacken, för ett halvår sedan dök det upp en massa röda prickar överallt där det var mörka/svarta partier - arghhhh!!! Snackade med Expert där jag köpt den och då garantin gått ut var det inte mycket att göra sa de. Men, de tipsade att kolla med LG:s centrala kundservice om det fanns något att göra. Det gjorde jag, lämnade in den (försiktig biltur dit kan jag meddela :-) . Beskedet var att "det ofta brukar gå att justera spänningsnivåerna manuellt, se blir det bra". Jag var mycket noga med att säga till servicegubben att "Kolla nu så att den funkar 100% innan du lämnar ifrån dig TV:n, jag vill fanimig inte köra 6 mil fram och tillbaka med en plasma i bagaget". "Inga problem!" var beskedet... Tjena... En vecka senare hämtade jag upp den, sur efter att ha varit utan TV i en vecka - slängde upp den på väggen och... MEN VA I H*****E?!?!?!? Samma skit som innan jag lämnade in den!!!!! Arg som en _____ ringde jag tillbaka till servicefirman (LG i Göteborg) och undrade vad f-n de håller på med. Som kund kan man ju i alla fall begära att de kollar att det man skulle laga fungerar, eller??? Nu var beskedet ett annat: "Aj fan, då måste vi byta kontrollerkortet och det är dyrt". Jaha tänkte jag, det kan han ju glömma att jag skall betala... Efter 5 minuters munhuggning blev det klart att jag inte skulle betala något, kontrollerkortet skulle beställas pronto och jag skulle få TV:n levererad hem inom en vecka. En vecka senare är TV:n hemma och har funkat felfritt sen dess... :-)
Slutsats: Jag är överlag nöjd med plasman, klart att det finns mycket bättre ute på marknaden idag, men det verkar som att LG haft lite kvalitetsproblem och att det inte är omöjligt att få kontrollerkortet utbytt trots att garantin gått ut ... Lycka till ni andra som har problem.
Har en LG 42 PX4R som har haft detta problem 2 ggr nu. Första gången för ca 1 år sedan så bytte dom kontrollkort på den. Nu ett år senare när garantin hade gått ut så hände samma sak igen, har fullt med röda prickar så jag nämnde den 3 åriga reklamationsrätten som andra har gjort. En tekniker var hemma hos mig och uppdaterade mjukvaran och skruvade på något på baksidan på tv´n så man riktigt såg alla prickar bli bättre o sämre beroende på vilket håll han skruvade, men inte fan fick han ordning på den. Så han var tvungen o beställa en ny panel på den. Så har nu varit i kontakt med LG o servicefirman och en ny panel går tydligen inte att få tag på så den tv´n går inte att laga så dom skall göra RMA på den. Vad som händer nu vet jag inte men dom skulle höra av sig snart igen sa dom på servicefirman...
Redigerat av Goyt, 21 februari 2009 - 01:19.
Postad 26 februari 2009 - 10:58
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Fick svar i veckan, de skulle göra en reklamation på min TV, så jag skall in till butiken en dag sen och välja ut en ny tv som matchar specen så gott det går.
Postad 26 februari 2009 - 14:00
Bompa112
-
Bompa112
-
Rookie
-
1 inlägg
Har en 2,5 år gammal 42pc1r hemma, har inte haft några direkta problem med den. Visst har det funnits röda prickar men de har varit försumbara, till för nån månad sen när det började bli fler och fler.
Vem ska man vända sig till?
Postad 26 februari 2009 - 18:13
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Jag vände mig till El-Giganten där jag köpte min. Fick hämtat ut en ny modell idag! En LGPG6000 kanon nöjd!!
Postad 26 februari 2009 - 22:02
ImpreZa
-
ImpreZa
-
Användare
-
-
167 inlägg
Fick du en ny "bara" för de röda prickarna eller hade du några fler problem?
Postad 26 februari 2009 - 22:55
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
TV´n anmäldes efter nyår för röda prickar, samt detta jäkla surrande.Kkom hem 2 tekniker som bytade nätdelen samt några kort.
Efter 3 timmar var prickarna tillbaka. Ringde och felanmälde igen (liten utskällning med). Efter 1 vecka kom samma tekniker hem igen, de testade ändra spänning etc, men hjälpte ej, de tog med den in på verkstad. Idag den 26/2-09 ringde de från verkstaden och sa att de inte kan reparera felet då allt satt i panelen tydligen.. fanns inga delar etc. (vad de sa iaf)
Fick order om att komma in i butiken och prata med en säljare. Åkte in och där stod han med en LGPG6000 100hz, 4x HDMI etc. Fick den lastad och ett "lycka till nu då".. och nu står den här hemma. Hel NÖJD!!
Så mitt svar får nog bli: Ja, de gav mig en ny modell pga prickarna inte gick att få bort.
Redigerat av jonsod76, 28 maj 2009 - 09:52.
Postad 27 februari 2009 - 09:46
ImpreZa
-
ImpreZa
-
Användare
-
-
167 inlägg
Ok då blir det till att anmäla det till LG för mig också, har blivit värre nu på sistone.
Gäller att göra det innan den är tre år, iofs så tog jag en försäkring på tv´n som förhoppningsvis ska täcka detta annars. Ringde ni bara LG´s support?
Postad 27 februari 2009 - 11:02
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Ringde dem först. Men blev hänvisad till El giganten då vi hade försäkring hos dem i 5 år. Så vi skulle utnyttja den ansåg de. För skulle LG göra en felsökning utan resultat hade vi fått stå för allt. Men el gigantens tekniker hade kontaktat LG också, och de hade gett beskedet om att det inte gick att reparera. Så anmäl till ditt inköpsställe i första hand om du har försäkring.
Postad 01 mars 2009 - 21:59
Robocrap
-
Robocrap
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Hade själv problemet med röda pixlar. Eller rättare sagt gröna och röda och blåa pixlar. Bilden flimrade och såg konstig ut ungefär efter en timmes användning.
Tog äntligen tag i saken och felanmälde på LGS supportnummer. En tekniler var hit och bytte kontrollerkortet. Någon timme efter att han hade åkt så var det ett annat problem istället. Nu syndes det bara röda pixlar över hela bilden.
Teknikern åkte då hit igen och försökte fixa den igen. Detta gick inte så de fick ta in den på verkstad. Ringde några dagar och frågade hur det går. Det visade sig att det var panelfel och att de därför skulle skicka tillbaka den till Inwarehouse där den var köpt.
Som tur är så var det för dyrt för Inwarehouse att reparera TV:n. Det gick på garanti. Så jag fick plocka ut en ny TV istället som jag var och hämtade i fredags.
Så nu är man en lycklig ägare av en Panasonic PX80 istället
Så jag kommer tänka efter både en eller två gånger innan jag väljer en LG igen. Det verkar som det är problem med var och varannan tv-modell..
Postad 01 mars 2009 - 22:02
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Exakt samma process var det för mig. De skicka tekniker som byta kort, efter 3 timmar var det likdant igen. Även verkstaden konstatera panelfel, fick åka och välja ut en annan tv. Dock skulle det vara en likvärdig, så de gav mig en annan LG. Men jag är nöjd med den! Funkar felfritt än sålänge!
Postad 02 mars 2009 - 13:17
Robocrap
-
Robocrap
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Än så länge ja..
Kan ju nämna att LGn hade ett störande surrande plus att den knäppte och lät efter man hade stängit av den i ungefär två timmar. Så det var inte bara bilden som var kass...
Redigerat av jonsod76, 28 maj 2009 - 09:51.
Postad 02 mars 2009 - 14:32
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Yes, surrandet och tjutet vid starka färger.. men men.. nu har man en tyst tv.
Redigerat av jonsod76, 28 maj 2009 - 09:51.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|