PFL9732D/100hz/3ms/1080p24 1:1 mm
233 svar till detta ämne
Postad 09 januari 2008 - 11:17
Unregistered64f891a5
-
Unregistered64f891a5
-
Lärjunge
-
-
292 inlägg
Var och spanade på en 47" 9732 på Siba Backaplan igår, detta var min favorit till nästa TV - särskilt som den ju vann EISA award och har alla spec jag vill ha. Jag är rätt kräsen när det gäller bild men tänkte att detta borde ju vara en kalas-TV. På Siba visade de diverse HD-kanaler och det såg ju bra ut. Men eftersom vi tittar mycket på vanlig SDTV så bytte jag till SVT och TV4, och då var det som vanligt - inget kul att se. Brus och pixlar väl synligt, sen är det ju komprimerat så man kan se hur näsor ansikten står still när resten av huvudena rör sig men det är en annan sak och drabbar min feta Sony Wega också - om än inte lika "stort".
Min fråga är då: finns det ingen möjlighet för platt-TV att komma i närheten av fet-TVs kvalitet när det gäller SDTV? 9732:an borde ju representera det senaste och uppenbarligen top of the line av alla LCD-skärmar.
Tja allt beror på HUR din tv är kopplad mot "nätet", kabel-tv, marksänd digiital, eller? Har själv 47" 9732 och är supernöjd. Håller givetvis med dig vad du skriver ovan, ju större tv = ju mer ser man vad "vanlig" tv-bild är dålig. Har dock kommit förbi detta någorlunda, har en HD-TV diditalbox från Com Hem (har alltså kabel-tv) och den är kopplad mot en Sony STR-DA5200ES och jag kör "bilden" genom så att den så att säga skalar upp signalen till hdmi så gott det nu går. Detta blir klart bättre. Kort sagt: Jag har bara en hdmi-kabel in i tv:n, Sony STR-DA5200ES sköter resten och det är via den jag byter bildkälla (hd-tv didigtalbox, vanlig dvd, blu-ray).
Redigerat av Unregistered64f891a5, 09 januari 2008 - 11:19.
Postad 09 januari 2008 - 12:55
Lerumsbo
-
Lerumsbo
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jo, jag har CanalDigitals HD-box, vilket de även hade på Backaplan (med en massa HDMI-switchar då). Men genomgående är det samma irritation i mina ögon.
Att köra signalen genom recievern borde väl iofs inte innebära nån skillnad, det är väl bara en switch och gör inget med signalen?
Jag tänker att om man ska ge dessa priser för en TV så borde den ju åtminstone vara liiiite bättre än min gamla 32" Wega fet-TV. Redan på den ser man alldeles för tydligt den usla kvaliten på kanaler som TV3, TV9, Discovery m.fl. Det är väl egentligen bara SVT som håller acceptabel bitrate.
Sen kan man ju såklart njuta mer med HDTV och HTPC men det är ett annat "konto". Mesta tittandet är för mig SDTV.
Postad 09 januari 2008 - 23:11
Unregistered64f891a5
-
Unregistered64f891a5
-
Lärjunge
-
-
292 inlägg
Du skriver att du har CanalDigital och jag hoppas verkligen de sänder ut den digitala varianten av t.ex. TV3 som Com Hem gör.
Jag håller nämligen inte med dig att SVT:s kanaler har bäst bild, från Com Hem tycker jag att etta = TV4 tvåa = TV3 trea = Kanal 5 och fyra = SVT:s 1 och 2 (för att ta de "stora" kanalerna).
Jag håller i princip med att om man har en HD TV digitalbox och kopplar från boxens hdmi-uttag till tv:ns hdmi-ingång så kan det ju inte bli annat än en bra digital signal.
Men se på sjutton, recievern förbättrar trots allt lite grann och har man en "vanlig" digitalbox med enbart scart utgång eller så (analog signal) så hjälper recievern massor, se nedan text från ett annat forum på denna sajt om recievern Sony STR-DA5200ES:
Tre HDMI-ingångar och en ut
STR-DA5200ES hanterar alla HD-källor, såväl som tidigare standarder. Det finns möjlighet att koppla in tre HDMI-utrustade källor med upp till 1080p-upplösning till en HDMI-monitorutgång. HDMI-repeatern kan också välja ut surroundljudspår från en HDMI-anslutning (v1.1) samtidigt som den skickar bild och stereoljud till en TV. Men det är bara början: videosystemet kan dessutom uppgradera vanlig video – som DVD och konventionella TV-sändningar – genom att konvertera de analoga videoingångarna (komponent, komposit eller S-video) till en uppgraderad HDMI-signal på 720p, 1080i eller t o m 1080p. Detta åstadkoms med hjälp av den senaste Faroudja DCDi CINEMA-tekniken. Den ser till att alla typer av videokällor kan ses med maximal upplösning på platt-TV eller projektor. Och det behövs bara en anslutning mellan receivern och skärmen. STR-DA5200ES gör det inte bara bättre – utan enklare också.
Redigerat av Unregistered64f891a5, 10 januari 2008 - 12:53.
Postad 10 januari 2008 - 14:36
Bumpa Berra
-
Bumpa Berra
-
Användare
-
-
144 inlägg
Hej!
Kör min 42PFL9632a med inbyggd Boxer och det är jäkligt bra bild från TV4 o SVT och bilden är otroligt bra tycker jag.
jag jämför då med min gamla Panasonic 32a. Sedan beror det naturligt vis på produktionskvaliten på det som kanalerna sänder.
Har kolla tmycket nu på det här med de olika filter/bearbetningarna.
Ibland blir det sk. värmestrålning från objekt som rör sig över ljusa bakgrunder.
Det ser ut som om huvuden har en aura runt sig.
Om man stänger av eller drar ned så försvinner det helt.
Lagget är någonstans runt 10mS om jag testar med GutarrHero3, finns en inbyggd lagg justering i spelet.
Om jag kör alla finesser på max kan det ibland bli så mycket som 45mS.
Ingång Component och i Gaming läge.
Nöjd trots att den inte är perfekt, men vilken skärm är det?
Postad 11 januari 2008 - 13:49
martinlorne
-
martinlorne
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej,
jag har en 9632 och är jätte nöjd tills för någon dag sedan, då jag började att höra ett hög frekvent litet tjut ifrån nätdelen. Vet inte om jag haft det ifrån början men inte lagt märket till det då bara.
Är det någon mer som har hört ett tjut ifrån den när man har stängt av den med Stundby knappen (power off läge), inte på fjärren utan på tv. När man stänger av tv:en ifrån fjärrkontrollen så låter den inte, utan det är bara när man stänger av den på själva tv:en. Någon ??
//Martin
Postad 11 januari 2008 - 23:18
Chris72
-
Chris72
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej,
jag har en 9632 och är jätte nöjd tills för någon dag sedan, då jag började att höra ett hög frekvent litet tjut ifrån nätdelen. Vet inte om jag haft det ifrån början men inte lagt märket till det då bara. Är det någon mer som har hört ett tjut ifrån den när man har stängt av den med Stundby knappen (power off läge), inte på fjärren utan på tv. När man stänger av tv:en ifrån fjärrkontrollen så låter den inte, utan det är bara när man stänger av den på själva tv:en. Någon ??
//Martin
Jag har läst på avforum att vissa haft problem med ett svagt tjutande från ena högtalaren. Det kanske är det du upplever? Philips har fixat det i en av sina firmwareuppdateringar. Tanka hem nyaste firmwaren, uppdatera och håll tummarna! :-) http://www.p4c.phili...t=Link_Software
Postad 12 januari 2008 - 09:47
martinlorne
-
martinlorne
-
Rookie
-
2 inlägg
Tack Chris,
men har redan den nyaste mjukvaran i tv. Var det första jag gjorde när jag fått hem den
Var uppe hos min granne och lyssnade på hans tv. Vi köpte dem samtidigt, där kan man också höra ett svagt tjut på högra sidan av tv:en. Är det ingen annan som hör detta högfrekventa tjut när man har stängt av tv på power knappen?
Kanske är fel på båda apparaterna. Verkar som om det är shwitch delen i tv som låter när den är helt obelastad.
//Martin
Postad 13 januari 2008 - 11:49
Unregisteredaabf9af3
-
Unregisteredaabf9af3
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Tack för analysen - det är ju helt uppenbart att det är nåt galet. Mellan 100 och 150 ms har vart min "fingertoppsbedömning". Det är tillräckligt för att jag har problem med COD4, och nu på slutet med Singstar också.
Har mailat Philips, men inget svar än så länge.
Dan
Ett knäckande svar från Philips kundtjänst: "Hej och tack för ditt mail.
De beteende som du upplever är normalt och det är inget fel på TV:n utan det är så de fungerar. Det finns desvärre inte heller någon uppgradering eller får det.
Vi hoppas att Du har fått svar på Din fråga. Vid övriga frågor gällande detta ärende, vänligen uppge referensnummer
Med vänlig hälsning Philips Kundtjänst"---------------------------------------------- På min fråga: "Hej!
Jag har problem med så kallad delay/lag i min 47PFL9732 när jag använder spelkonsoll (ps3) eller PC.
Det är en väldigt stor fördröjning mellan input på t.ex. mus och det att skärmbilden uppdateras. Speciellt märkbart är detta i spel, där vissa blir näst intill obrukbara.
Har läst om andra med samma problem på bland annat minhembio.com forum.
Har ni någon ide om hur man löser detta, eller information om kommande uppdatering av mjukvara?"---------------------------------------------- Det känns minsann inte så upplyftande när man pungat ut närmare 30,000 för en TV. Den marknadsfördes med 3 ms delay också, men tydligen inte nåt relevant mått på delay i alla fall. Speciellt sjukt är det att de helt avfärdar möjligheten till uppgradering av mjukvaran i framtiden. Denna delay är alltså hårdvaruberoende... Kanske har något ljushuvud på deras teknikavdelning bestämt att man måste hålla tre skärmbilder i buffer innan den första kan visas på skärmen? GAH! Ja vafan gör man nu?
Postad 16 januari 2008 - 22:53
Bumpa Berra
-
Bumpa Berra
-
Användare
-
-
144 inlägg
....om nu delay och responstid är samma
Ny mjukvara till 9632: Version: 000.064.014.015 vet ej om 9732 också fått i dagarna...
Löser säkert alla problem
Postad 17 januari 2008 - 03:43
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Det känns minsann inte så upplyftande när man pungat ut närmare 30,000 för en TV. Den marknadsfördes med 3 ms delay också, men tydligen inte nåt relevant mått på delay i alla fall. Speciellt sjukt är det att de helt avfärdar möjligheten till uppgradering av mjukvaran i framtiden. Denna delay är alltså hårdvaruberoende... Kanske har något ljushuvud på deras teknikavdelning bestämt att man måste hålla tre skärmbilder i buffer innan den första kan visas på skärmen? GAH!
Ja vafan gör man nu?
Hej Du måste hålla isär begreppen precis som Bumpa Berra antyder. INPUT LAG: Beror på att bilden som kommer in till tvn måste behandlas. För att förbättra det hela bör du slå av all bildbehandling. Data behandling kommer alltid att ta tid men slår man av så många funktioner som möjligt så minskar man den tiden. Denna tid finns inte beskrivet i någon specifikation. Lag kan på ett enkelt och effektivt sätt mätas med en laptop kopplad till en LCD-tv. Program och beskrivning finns på danska Flatpanels sida. RESPONS TIME: Den tid det tar en pixel att ställa om sig från en färg till en annan. 3 ms som Philips anger är tillverkarnas egna glädjesiffror. Detta stämmer väldigt sällan. Dels vet man inte hur eller vad dom har mätt. Att ställa om från helt svart till helt vitt är inte samma sak som att skifta mellan två gråskalor. Det tar olika lång tid beroende på vad man ska byta mellan. Generellt så ligger en genomsnittlig responstid betydlilgt högre. Titta på tomshardware om du vill veta mer. Input lag och respons time är alltså två helt olika saker. mvh Bäckman
Postad 19 januari 2008 - 09:10
makaz
-
makaz
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej
Angående LAG (ursäkta en okunnig). Som jag förstår det så är problemet när man kör en extern bildkälla (dator eller DVD) och från denna går med ljudet till en extern förstärkare. Ljudet kommmer ligga före bilden. Hur är det med ljudet i TVn kommer om jag inte går extern är det även här LAG??? Om det inte är sån att jag får LAG i TVljudet hur är det om jag går från extern enhet till tv med både ljud och bild och sedan från tv med ljud från den externa ljud utgång som finns på TVn till extern förstärkare kommmer jag då ha kvar LAGGet?? (Om än lite sämre ljud)
Tacksam för svar så man vet vad man skall köpa.
///Martin K
Postad 19 januari 2008 - 14:53
Bumpa Berra
-
Bumpa Berra
-
Användare
-
-
144 inlägg
Hej
Angående LAG (ursäkta en okunnig). Som jag förstår det så är problemet när man kör en extern bildkälla (dator eller DVD) och från denna går med ljudet till en extern förstärkare. Ljudet kommmer ligga före bilden. Hur är det med ljudet i TVn kommer om jag inte går extern är det även här LAG??? Om det inte är sån att jag får LAG i TVljudet hur är det om jag går från extern enhet till tv med både ljud och bild och sedan från tv med ljud från den externa ljud utgång som finns på TVn till extern förstärkare kommmer jag då ha kvar LAGGet?? (Om än lite sämre ljud)
///Martin K
Hej Martin! Det är riktigt att man får ett osynkat ljud om man går från T.ex. DVD till förstärkarn direkt. Många förstärkare har därför en justeringsmöjlighet. Dvs. man kan fördröja ljudet i förstärkaren ett antal millisekunder. Nu har ju dessa philips apparater en digital ljudutgång som är synkad, problemet är då att den endast stödjet dolby prologic och inte DTS på grund av upphovsrätt.....usch. Men jag har nu läst ett engelskt forum : http://www.avforums........72&page=101Hundra sidor intressant läsning. Där påstås det att HDMI3 skickar ut DTS ljud men ej de övriga? Har inte hunnit testa det själv. Tror det beskrivs på sida 90 ungefär. I tråden beskrivs även hur man tar sig in i servicemenyn, Har testat det och det fungerar, dock INTE ändrat nogot. Man kan sabba TVn om man ändrar fel där!!!!! Hoppas svaret kan vara till någon hjälp. BB
Postad 20 januari 2008 - 10:33
uffeb
-
uffeb
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Citera BB Nu har ju dessa philips apparater en digital ljudutgång som är synkad, problemet är då att den endast stödjet dolby prologic och inte DTS på grund av upphovsrätt.....usch.Jag kör i både DTS och Dolby prologic från TV:ns digital utgång till min reciver (Pioneer VSX-1016). Som källa använder jag en dator med HDMI utgång kopplad till TV:n. Recivern visar i displayn klart och tydligt om jag använder DTS eller DolbyP och 5.1 eller Stereo. Länk till hur jag har kopplat ( inlägg# 100)Citera BB I tråden beskrivs även hur man tar sig in i servicemenyn, Har testat det och det fungerar, dock INTE ändrat nogot. Man kan sabba TVn om man ändrar fel där!!!!!Har också läst detta på avforum men det skall också nämnas att om man öppnar service menyn så upphör garantin från philips. Detta står på den sidan man får upp vid en speciell knapp kombination på fjärrkontrollen (finns på avforum sida). Så var medvetnna om detta innan ni går in och tittar. Det är lätt att logga att menyn har varit öppet och nollställa för deras service tekniker när dessa beträder denna.
Redigerat av uffeb, 20 januari 2008 - 12:13.
Postad 20 januari 2008 - 11:56
uffeb
-
uffeb
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Även jag har skickat en fråga om lag:en till Philips kundtjänst efter min test.Hej Har testat input lag:en på tv:n mot en CRT skärm pga problem i snabba PCspel. Skillnaden var ca 120ms med alla bild förbättrings kretsar avstängda och HDMI:n i spel mode. Är detta rimligt på en TV för nära 30000:- ? Länk till hur min test gick till, publicerad på minhembio.com Test av input lag ( inlägg #141)Tack för ditt mail. Vi har skickat din fråga vidare till vår tekniska avdelning. Återkommer snarast med svar. Med vänlig hälsning Philips KundtjänstHoppas på ett mer detaljerat svar än danouchterlony fick. Frågade också om program uppdateringarna:Finns det någon information över vilka föbättringar/förändringar de olika uppgraderingarna av programvaran har? i stil med: Version: 000.064.014.015 Fixat bugg bla bla Stöd för bla bla Det finns ingen beskrivning för vad uppgraderingen fixar p.g.a att vi endast rekommenderar kunder att uppgradera om man upplever problem. Med vänlig hälsning Philips Kundtjänst
Postad 20 januari 2008 - 18:29
Bumpa Berra
-
Bumpa Berra
-
Användare
-
-
144 inlägg
Citera BB Nu har ju dessa philips apparater en digital ljudutgång som är synkad, problemet är då att den endast stödjet dolby prologic och inte DTS på grund av upphovsrätt.....usch.
Jag kör i både DTS och Dolby prologic från TV:ns digital utgång till min reciver (Pioneer VSX-1016). Som källa använder jag en dator med HDMI utgång kopplad till TV:n. Recivern visar i displayn klart och tydligt om jag använder DTS eller DolbyP och 5.1 eller Stereo.
Länk till hur jag har kopplat ( inlägg# 100)
Citera BB I tråden beskrivs även hur man tar sig in i servicemenyn, Har testat det och det fungerar, dock INTE ändrat nogot. Man kan sabba TVn om man ändrar fel där!!!!!
Har också läst detta på avforum men det skall också nämnas att om man öppnar service menyn så upphör garantin från philips. Detta står på den sidan man får upp vid en speciell knapp kombination på fjärrkontrollen (finns på avforum sida). Så var medvetnna om detta innan ni går in och tittar. Det är lätt att logga att menyn har varit öppet och nollställa för deras service tekniker när dessa beträder denna.
Angående garanti som upphör. Tror inte att det håller juridiskt. Speciellt inte om man inte fipplat något med inställningarna. Det står ju dessutom på främmande språk och sedan har jag ju ungar som trycker som tusan på fjärren
Redigerat av Bumpa Berra, 20 januari 2008 - 18:30.
Postad 21 januari 2008 - 18:44
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1 548 inlägg
Jag är häpen öven den låga aktiviten i denna tråd som vart igång 8mån.
Denna dyra EISA TV är ju fin med bra funkande 100hz/24P och ambiljus,
så jag undrar varför det är sån fart på konkurrenterna
Sony 3000, Samsunk F86, Tosh Z3030/ZF355.
Sharp XL2 har knappt kommit och LG LY95 är lågaktiv.
Redigerat av toler, 21 januari 2008 - 18:45.
Postad 21 januari 2008 - 21:12
Bumpa Berra
-
Bumpa Berra
-
Användare
-
-
144 inlägg
Jag är häpen öven den låga aktiviten i denna tråd som vart igång 8mån. Denna dyra EISA TV är ju fin med bra funkande 100hz/24P och ambiljus, så jag undrar varför det är sån fart på konkurrenterna Sony 3000, Samsunk F86, Tosh Z3030/ZF355. Sharp XL2 har knappt kommit och LG LY95 är lågaktiv.
Kanske beror på att de flesta är nöjda med sin TV. Den har ju "bara" en brist LAGG!!!!
Postad 24 januari 2008 - 00:24
Unregisteredaabf9af3
-
Unregisteredaabf9af3
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Även jag har skickat en fråga om lag:en till Philips kundtjänst efter min test.
Hej Har testat input lag:en på tv:n mot en CRT skärm pga problem i snabba PCspel. Skillnaden var ca 120ms med alla bild förbättrings kretsar avstängda och HDMI:n i spel mode. Är detta rimligt på en TV för nära 30000:- ?
Länk till hur min test gick till, publicerad på minhembio.com Test av input lag ( inlägg #141)
Tack för ditt mail. Vi har skickat din fråga vidare till vår tekniska avdelning. Återkommer snarast med svar. Med vänlig hälsning Philips Kundtjänst
Hoppas på ett mer detaljerat svar än danouchterlony fick.
Frågade också om program uppdateringarna:
Finns det någon information över vilka föbättringar/förändringar de olika uppgraderingarna av programvaran har? i stil med: Version: 000.064.014.015 Fixat bugg bla bla Stöd för bla bla
Det finns ingen beskrivning för vad uppgraderingen fixar p.g.a att vi endast rekommenderar kunder att uppgradera om man upplever problem. Med vänlig hälsning Philips Kundtjänst
Ja, det är ju intressant i alla fall att vissa skickas till tekniska avdelningen, och vissa får nobben direkt. Har du fått svar? Att har som policy att inte berätta vad uppgraderingarna rättar till verkar vara en policy från det goda 90-talet, då användarna inte kunde kommunicera med varandra. Så töntigt! Det känns minsann inte så upplyftande när man pungat ut närmare 30,000 för en TV. Den marknadsfördes med 3 ms delay också, men tydligen inte nåt relevant mått på delay i alla fall. Speciellt sjukt är det att de helt avfärdar möjligheten till uppgradering av mjukvaran i framtiden. Denna delay är alltså hårdvaruberoende... Kanske har något ljushuvud på deras teknikavdelning bestämt att man måste hålla tre skärmbilder i buffer innan den första kan visas på skärmen? GAH!
Ja vafan gör man nu? Hej
Du måste hålla isär begreppen precis som Bumpa Berra antyder.
INPUT LAG: Beror på att bilden som kommer in till tvn måste behandlas. För att förbättra det hela bör du slå av all bildbehandling. Data behandling kommer alltid att ta tid men slår man av så många funktioner som möjligt så minskar man den tiden. Denna tid finns inte beskrivet i någon specifikation. Lag kan på ett enkelt och effektivt sätt mätas med en laptop kopplad till en LCD-tv. Program och beskrivning finns på danska Flatpanels sida.
RESPONS TIME: Den tid det tar en pixel att ställa om sig från en färg till en annan. 3 ms som Philips anger är tillverkarnas egna glädjesiffror. Detta stämmer väldigt sällan. Dels vet man inte hur eller vad dom har mätt. Att ställa om från helt svart till helt vitt är inte samma sak som att skifta mellan två gråskalor. Det tar olika lång tid beroende på vad man ska byta mellan. Generellt så ligger en genomsnittlig responstid betydlilgt högre. Titta på tomshardware om du vill veta mer.
Input lag och respons time är alltså två helt olika saker.
mvh Bäckman
Det som är fallet på denna Philips är alltså en brutal input lag. >120 ms vilket mätts upp tidigare i denna tråd...
Postad 24 januari 2008 - 00:42
Unregisteredaabf9af3
-
Unregisteredaabf9af3
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Ett test till på avforums.com som visar >120ms input lag. http://www.mandatela...fl9632d-034.JPGPosten finns mitt i sidan på http://www.avforums........32&page=103
Postad 25 januari 2008 - 12:02
Ödlan
-
Ödlan
-
Användare
-
-
146 inlägg
... Att har som policy att inte berätta vad uppgraderingarna rättar till verkar vara en policy från det goda 90-talet, då användarna inte kunde kommunicera med varandra. Så töntigt!
Det som är fallet på denna Philips är alltså en brutal input lag. >120 ms vilket mätts upp tidigare i denna tråd...
Instämmer angående policyn. Fy tusan! Tänk om Microsoft skulle bete sig så där storebrorsaktigt när det gäller deras uppdaterinagar. Men jag har en liten fråga när det gäller inputlaggen: Den är väl bara besvärande när du spelar väl? Eller har du problem i andra sammanhang också?
Redigerat av Ödlan, 25 januari 2008 - 12:03.
Postad 25 januari 2008 - 23:16
jolllebollle
-
jolllebollle
-
Rookie
-
8 inlägg
bara vid spel..
hur är det egentligen med andra märken, finns det spår av samma problem där? ngn som har koll på det.. finns det där med är det ju inte mycket att tjata om?
Postad 25 januari 2008 - 23:25
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
bara vid spel..
hur är det egentligen med andra märken, finns det spår av samma problem där? ngn som har koll på det.. finns det där med är det ju inte mycket att tjata om?
Hur ger detta sig til känna om man använder TVn som "vanlig" datorskärm. Kommer exvis musen ha en responstid på runt 100 ms, då är det väl irreterande att arbeta?
Postad 26 januari 2008 - 07:44
jolllebollle
-
jolllebollle
-
Rookie
-
8 inlägg
ingen aning, jag har den bara till filmtittande och ibland lite wii..
jag är ändå helnöjd med den till det jag använder den till. det enda jag irriterar mig lite på är betraktningsvinkeln som kunde varit bättre. bilden är klockren efter att man finjusterat och dämpat kontrasten lite, ser du på dvd via tex dvdp5980, som klarar uppskalning till 1080p ser du inte skymten av pixliga fula artefakter och grejer som kan uppstå. det är vanligt att finna sånt i mörka delar av bilden, hade mkt sånt på min gamla crt 32tums och kunde bla uppstå när jag tex körde ett avsnitt av en serie på ca 350mb utbränt på cd-rw skiva. gör jag det nu med uppskalning på 42an ser bilden mkt bättre ut än på min gamla tjockis-tv.
kan ju tillägga att jag stängt av hd digital motion. jag tycker rörelserna blir perfekta med den på minimum MEN de fula artefakter som uppstår med jämna mellanrum runt rörelser av tex en människa mot bakgrunden är för mig helt olidliga, fast det är ju en smaksak, det funkar iaf med mindre artefakter än vad det var på philips crt modell med pixel plus 2.
Postad 26 januari 2008 - 09:38
TPS
-
TPS
-
Lärjunge
-
-
429 inlägg
ingen aning, jag har den bara till filmtittande och ibland lite wii..
jag är ändå helnöjd med den till det jag använder den till. det enda jag irriterar mig lite på är betraktningsvinkeln som kunde varit bättre. bilden är klockren efter att man finjusterat och dämpat kontrasten lite, ser du på dvd via tex dvdp5980, som klarar uppskalning till 1080p ser du inte skymten av pixliga fula artefakter och grejer som kan uppstå. det är vanligt att finna sånt i mörka delar av bilden, hade mkt sånt på min gamla crt 32tums och kunde bla uppstå när jag tex körde ett avsnitt av en serie på ca 350mb utbränt på cd-rw skiva. gör jag det nu med uppskalning på 42an ser bilden mkt bättre ut än på min gamla tjockis-tv.
kan ju tillägga att jag stängt av hd digital motion. jag tycker rörelserna blir perfekta med den på minimum MEN de fula artefakter som uppstår med jämna mellanrum runt rörelser av tex en människa mot bakgrunden är för mig helt olidliga, fast det är ju en smaksak, det funkar iaf med mindre artefakter än vad det var på philips crt modell med pixel plus 2.
Då vart vi två.. Jag kör inte heller med Digital Motion påslaget. Inte heller 100hz-tekniken. För säga vad man vill, Philips har det i sin 9-serie. Samsung i sin F-serie och Sony i sin X samt gamla D-serie. Det finns ingen 100hz-teknik som fungerar. Ren blaska!!!
Postad 26 januari 2008 - 09:49
Unregisteredaabf9af3
-
Unregisteredaabf9af3
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
bara vid spel..
Bara spel. Jag har sett förvånansvärt lite jämförelser mellan LCD märken och modeller. Det lär finnas någon video med en JVC säljare som visar att deras TV är bäst, men jag har inte sett den.
Postad 26 januari 2008 - 12:31
uffeb
-
uffeb
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
bara vid spel..
hur är det egentligen med andra märken, finns det spår av samma problem där? ngn som har koll på det.. finns det där med är det ju inte mycket att tjata om?  Det är en MYCKET relevant fråga. Det är kanske så att konkurrenternas lcd burkar har ännu större problem med input lag. Jag har inte sett något bildbevis på att något annat märke skulle vara bättre än philips.  Så jag har publicerade bilden från min test under denna länk Input lag som behandlar input lag och hoppas att andra märken och modeller kommer att publicera sina resultat där.
Redigerat av uffeb, 26 januari 2008 - 19:05.
Postad 26 januari 2008 - 17:53
Bumpa Berra
-
Bumpa Berra
-
Användare
-
-
144 inlägg
bara vid spel..
Hur ger detta sig til känna om man använder TVn som "vanlig" datorskärm. Kommer exvis musen ha en responstid på runt 100 ms, då är det väl irreterande att arbeta?
Jag märker det inte i vanlig windows användning det flyter fint endast lite interlacing på mus och föster vid rörelse.
Postad 26 januari 2008 - 20:06
Unregisteredaabf9af3
-
Unregisteredaabf9af3
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
bara vid spel..
Jag märker det inte i vanlig windows användning det flyter fint endast lite interlacing på mus och föster vid rörelse.
Det borde kännas som om muspekaren är "seg" eller inte riktigt hänger med... Men du kanske är van?
Postad 26 januari 2008 - 23:37
ovegeir
-
ovegeir
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Her er en ganske omfattende test av 37pfl9632: http://www.hdtvtest....lips-37PFL9632DDer står det at når philips'en mottar 1080p signal så konverteres signalet til 1080i før det så konverteres tilbake til 1080p og dette introduserer en del deinterlacing artifacts. Er det noen her som har lagt merke til dette?
Postad 27 januari 2008 - 01:26
limpet
-
limpet
-
Användare
-
-
108 inlägg
Ok, jag har nu haft 42PFL9732:an i knappt ett halvår. Jag har följande videokällor: analog TV, DVD via RGB, Nintendo Wii via komponent och PS3 via HDMI. Som helhet är jag mycket mycket nöjd med denna TV. Den ger en lysande bra bild, även relativt bra bild med mina ruttna analoga TV-program. Jag har provat att spela DVD-filmer uppskalat från PS3:an, men ser ingen skillnad jämför med att låta TV:n skala upp RGB från min gamla Pioneer DVD-spelare från år 2000, så jag kör vidare på den. DVD ser väldigt bra ut, men går givetvis inte att jämföra med Blu-ray, där är bilden grym! Jag har spelat en bunt spel på PS3:an (Darkness, Heavenly Sword, Virtua Fighter, Uncharted, Guitar Hero III, mfl) och har inte märkt av någon sk "lag". Drygt 20ms fördröjning när jag kalibrerade min Guitar Hero, och då är t o m några filter påslagna. Jag är lat och kör med Blu-ray-inställningar på HDMI-ingången då jag tittar på mycket film med min PS3:a. Märkte hursomhelst ingen skillnad när jag körde med Game-inställningen. Filter, ja. Jag är svag för mjuka rörelser och väljer därför att ha kvar motion-filter på minimum inklusive 100Hz crystal. I mina ögon blir bilden lugnare och jag gillar inte 24 fps-hacken. Jag har på motion-filtret för mina andra videokällor också. Det gamla vanliga testet "titta på fotboll och hålla utkik för eftersläpning" klarar denna TV galant. Precis som jolllebollle skrev kan det uppstå artefakter när man har motion-filtret påslaget, särskilt på maximum som jag inte rekommenderar. Som sagt, jag har det på minimum och jag har märkt problem vid ytterst få tillfällen. Jag kanske inte lägger märke till det så ofta då jag bara har en 42-tummare. Vad filtret typiskt har svårt med tycks vara stillastående "konstant" figur i förgrunden medan allt annat i bilden rör sig. Då kan det uppstå artefakter i konturerna kring den stillastående figuren. Jag har även lagt märke till visst flimmer i t ex vissa förtexter då det sker mycket i bakgrunden. Stänger jag av filtret så blir jag scenerna jag beskriver ovan helt felfria, men då blir fina, stillsamma panoreringar (i full HD!) i mitt tycke inte lika vackra, så... Ambilight är coolt. Som sagt, i sin helhet är jag mycket nöjd. Jag hade en Sony Trinitron 32-tums tjock-TV förut och var orolig för att LCD skulle göra mig besviken, men denna TV gör mycket bra ifrån sig! Det enda jag kan klaga på riktigt ordentligt är fjärrkontrollen. Jag tycker knapparna glappar för mycket, eller också är mottagaren dålig. Det är riktigt pinsamt att man kan tillverka en så bra TV med en så kass fjärrkontroll. En riktigt rolig effekt är när jag kastat ifrån mig kontrollen på soffan - då hamnar ibland batterierna snett (!) vilket resulterar i roliga repeteringseffekter.  Kan tänkas att jag har fått en kass fjärr. Kommer nog peta in en liten skumplastbit i batterifacket som håller ordning på grejorna. Men jag är nöjd ändå. Kan ni tänka er, med en så pass kass fjärrkontroll? Då måste ju TV:n vara toppen? JAJAMENSAN!
Postad 27 januari 2008 - 02:23
jolllebollle
-
jolllebollle
-
Rookie
-
8 inlägg
det är med 100hz tekniken är lite av en gåta för mig.. enligt philips support som jag hade telefonkontakt med så ska den vara aktiverad även utan digital motion påslaget, fast alternativet är gråmarkerat då och det inte går att välja från eller till.. hmm och överallt där man läser verkar det vara en allmän uppfattning att 100hz inte är aktiverat utan digital motion.. ngn som har bra förklaring /svar?
edit: [100Hz Clear LCD]: Reduces motion blurring through scanning backlight and possibly frame interpolation. Although this option is greyed out when [HD Natural Motion] is disabled, its value is preserved independently of [HD Natural Motion]. For example, if you set [100Hz Clear LCD] to "On", it will remain engaged even if you set [HD Natural Motion] to "Off".
hittade just det här från recensionen ngn tipsade om =)
Redigerat av jolllebollle, 27 januari 2008 - 02:44.
Postad 27 januari 2008 - 09:51
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Her er en ganske omfattende test av 37pfl9632: http://www.hdtvtest....lips-37PFL9632D
Der står det at når philips'en mottar 1080p signal så konverteres signalet til 1080i før det så konverteres tilbake til 1080p og dette introduserer en del deinterlacing artifacts. Er det noen her som har lagt merke til dette?
Det står också att den laggar 100ms efter jämfört med Samsung F96, och är därför olämplig som (HT) PC skärm Hmm, måste nog uppleva detta själv först för att förstå Dock verkar Philips vara mycket bra på videoprocessing, skall nämligen nästan bara köra SD i nuläget. Konstigt nog var Samsung F96 överlägsen 9732 på alla källor när jag jämförde dessa som står mittemot varandra på Mediamarkt i Gbg, men Philipsen måste varit uppåt väggarna fel inställd, men lyckades tyvärr inte rätta till inställningen. (not. samma test länkat ovan tycker F96ans videoprocessing på SD-material är medelmåttigt)
Postad 27 januari 2008 - 12:16
Bumpa Berra
-
Bumpa Berra
-
Användare
-
-
144 inlägg
Her er en ganske omfattende test av 37pfl9632: http://www.hdtvtest....lips-37PFL9632D
Der står det at når philips'en mottar 1080p signal så konverteres signalet til 1080i før det så konverteres tilbake til 1080p og dette introduserer en del deinterlacing artifacts. Er det noen her som har lagt merke til dette?
Det står också att den laggar 100ms efter jämfört med Samsung F96, och är därför olämplig som (HT) PC skärmHmm, måste nog uppleva detta själv först för att förstå
Dock verkar Philips vara mycket bra på videoprocessing, skall nämligen nästan bara köra SD i nuläget. Konstigt nog var Samsung F96 överlägsen 9732 på alla källor när jag jämförde dessa som står mittemot varandra på Mediamarkt i Gbg, men Philipsen måste varit uppåt väggarna fel inställd, men lyckades tyvärr inte rätta till inställningen. (not. samma test länkat ovan tycker F96ans videoprocessing på SD-material är medelmåttigt)
Det påståendet skulle jag vilja se styrkt. Tror inte att man har jämfört med processingen avstängd. Att philipsen laggar runt 150mS är ju testat men jag har inte sett någon riktig test på samsung ännu. Finns det??? Om vi snackar seriös gaming på TFT skall ju tiden ned på 2mS och då göresig icke dessa 42tummare sig besväret alls.
Postad 27 januari 2008 - 12:42
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
2 ms låter ju extremt. Finns det överhuvudtaget någon skärm förutom en gammal klassisk CRT som kan uppfylla det kravet???
Postad 27 januari 2008 - 13:10
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1 548 inlägg
Jag kör inte heller med Digital Motion påslaget. Inte heller 100hz-tekniken. För säga vad man vill, Philips har det i sin 9-serie. Samsung i sin F-serie och Sony i sin X samt gamla D-serie. Det finns ingen 100hz-teknik som fungerar. Ren blaska!!!
OT: sonys 100hz funkar fint, bäst på D3000 som jag har. X3500 haft en del problem med lagg, men det verkar fixa sig med update. kolla på sony om du vill ha en bra allround. Har inte testat Philips ordentligt, men den sägs ha nästan lika bra 100hz/24P
Postad 27 januari 2008 - 13:51
TPS
-
TPS
-
Lärjunge
-
-
429 inlägg
2 ms låter ju extremt. Finns det överhuvudtaget någon skärm förutom en gammal klassisk CRT som kan uppfylla det kravet???
Ja faktiskt. Samsung 226 är en gamingskärm som är nere på 2ms i responstid. Underbar datorskärm förövrigt!
Postad 27 januari 2008 - 14:08
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
2 ms är en bra responstid, men det är inte där problemet ligger. TVn som diskuteras här har ju en responstid på 3 ms. Även om Samsung-skärmens lag är mycket bättre än en modern TV, så tror jag knappas den är noll.
Vore intressant att köra en lagjämförelse mellan fler CRTs, TFT-monitorer och TV-apparater.
EDIT: Responstiden handlar om hur snabb panelen är att ställa om pixlarna. Lag är mest beroende av hur lång tid det tar för bilden att behandlas av TVns digitala signalbehandling. Lag kan vara beroende av vilka bildförbättringsfunktioner som är påslagna.
Redigerat av pakarlss, 27 januari 2008 - 14:28.
Postad 27 januari 2008 - 15:18
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3 680 inlägg
X3500 haft en del problem med lagg, men det verkar fixa sig med update. kolla på sony om du vill ha en bra allround.
Och så får du smearing och lite buzz på köpet...!!
Redigerat av Unregistered36883, 27 januari 2008 - 15:18.
Postad 27 januari 2008 - 17:53
Caveo
-
Caveo
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
2 ms är en bra responstid, men det är inte där problemet ligger. TVn som diskuteras här har ju en responstid på 3 ms. Även om Samsung-skärmens lag är mycket bättre än en modern TV, så tror jag knappas den är noll. Vore intressant att köra en lagjämförelse mellan fler CRTs, TFT-monitorer och TV-apparater.
EDIT: Responstiden handlar om hur snabb panelen är att ställa om pixlarna. Lag är mest beroende av hur lång tid det tar för bilden att behandlas av TVns digitala signalbehandling. Lag kan vara beroende av vilka bildförbättringsfunktioner som är påslagna.
Precis som pakarlss säger så blandas två begrepp ihop. The pixel response time is often confused with the LCD input lag which adds another form of latency to pictures displayed by LCD screens. An LCD screen with high response time and significant input lag will not give satisfactory results when playing fast paced computer games or performing fast high accuracy operations on the screen (e.g. CAD design). Manufacturers only state the response time of their displays and do not inform customers of the input lag value.
Läs mer om Response timeInput lag
Postad 28 januari 2008 - 19:31
Unregisteredaabf9af3
-
Unregisteredaabf9af3
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Ok, jag har nu haft 42PFL9732:an i knappt ett halvår. Jag har följande videokällor: analog TV, DVD via RGB, Nintendo Wii via komponent och PS3 via HDMI.
Som helhet är jag mycket mycket nöjd med denna TV. Den ger en lysande bra bild, även relativt bra bild med mina ruttna analoga TV-program. Jag har provat att spela DVD-filmer uppskalat från PS3:an, men ser ingen skillnad jämför med att låta TV:n skala upp RGB från min gamla Pioneer DVD-spelare från år 2000, så jag kör vidare på den. DVD ser väldigt bra ut, men går givetvis inte att jämföra med Blu-ray, där är bilden grym!
Jag har spelat en bunt spel på PS3:an (Darkness, Heavenly Sword, Virtua Fighter, Uncharted, Guitar Hero III, mfl) och har inte märkt av någon sk "lag". Drygt 20ms fördröjning när jag kalibrerade min Guitar Hero, och då är t o m några filter påslagna. Jag är lat och kör med Blu-ray-inställningar på HDMI-ingången då jag tittar på mycket film med min PS3:a. Märkte hursomhelst ingen skillnad när jag körde med Game-inställningen.
Filter, ja. Jag är svag för mjuka rörelser och väljer därför att ha kvar motion-filter på minimum inklusive 100Hz crystal. I mina ögon blir bilden lugnare och jag gillar inte 24 fps-hacken. Jag har på motion-filtret för mina andra videokällor också. Det gamla vanliga testet "titta på fotboll och hålla utkik för eftersläpning" klarar denna TV galant.
Precis som jolllebollle skrev kan det uppstå artefakter när man har motion-filtret påslaget, särskilt på maximum som jag inte rekommenderar. Som sagt, jag har det på minimum och jag har märkt problem vid ytterst få tillfällen. Jag kanske inte lägger märke till det så ofta då jag bara har en 42-tummare. Vad filtret typiskt har svårt med tycks vara stillastående "konstant" figur i förgrunden medan allt annat i bilden rör sig. Då kan det uppstå artefakter i konturerna kring den stillastående figuren. Jag har även lagt märke till visst flimmer i t ex vissa förtexter då det sker mycket i bakgrunden.
Stänger jag av filtret så blir jag scenerna jag beskriver ovan helt felfria, men då blir fina, stillsamma panoreringar (i full HD!) i mitt tycke inte lika vackra, så...
Ambilight är coolt.
Som sagt, i sin helhet är jag mycket nöjd. Jag hade en Sony Trinitron 32-tums tjock-TV förut och var orolig för att LCD skulle göra mig besviken, men denna TV gör mycket bra ifrån sig!
Det enda jag kan klaga på riktigt ordentligt är fjärrkontrollen. Jag tycker knapparna glappar för mycket, eller också är mottagaren dålig. Det är riktigt pinsamt att man kan tillverka en så bra TV med en så kass fjärrkontroll. En riktigt rolig effekt är när jag kastat ifrån mig kontrollen på soffan - då hamnar ibland batterierna snett (!) vilket resulterar i roliga repeteringseffekter. Kan tänkas att jag har fått en kass fjärr. Kommer nog peta in en liten skumplastbit i batterifacket som håller ordning på grejorna.
Men jag är nöjd ändå. Kan ni tänka er, med en så pass kass fjärrkontroll? Då måste ju TV:n vara toppen? JAJAMENSAN!

Det är ju helt unikt att du bara "hittar" 20 ms lagg på denna! Vilken firmware har du? Vilket output från PS3an? Du råkar inte ha möjlighet att göra nåt test med din gamla tjock-tv för att testa lagg?
Postad 28 januari 2008 - 20:58
limpet
-
limpet
-
Användare
-
-
108 inlägg
Det är ju helt unikt att du bara "hittar" 20 ms lagg på denna! Vilken firmware har du? Vilket output från PS3an? Du råkar inte ha möjlighet att göra nåt test med din gamla tjock-tv för att testa lagg?
Alltså, att kalibrera i Guitar Hero III är väl inte världens mest noggranna kalibrering. Mitt klick på gitarren måste ju ta sig trådlöst till min PS3a och sedan visas på TV:n, fast den trådlösa biten borde dom väl ha räknat med...? Mitt första kalibreringsförsök gav 19 ms och mitt andra gav 23 ms (ungefär). Kör PS3 via HDMI och när jag kalibrerade hade jag som sagt ingången ställt på Blu-ray (!) och en bunt filter igång. Misstänker att Guitar Hero kör ut 720p, men är inte 100% säker. Dom flesta spelen brukar ligga där. Mjukvaran i TV:n är Q581E-0.59.19.0, byggd i augusti 2007. Värt att poängtera är att det alltså är 42-tummaren jag har. Vet inte om det kan bli skillnad i lagg på en 47-tummare? Min tjock-TV är såld så jag har inget att jämföra med. Letade lite tidigare i denna tråd, då jag vet att jag hade läst något annat inlägg om Guitar Hero: Detta är på en 47PFL9732D: Faktum är att Guitar Hero III har en funktion för att kalibrera lagg, så det kanske är ngt som blir vanligare i spel framöver. När jag kört den kalibreringen så korrigerar den ca 50msek, så det tyder på ett litet men i normalfallet knapp(?) märkbar delay... I spelet så kändes timingen lite bättre efter kalibreringen...
Kalibreringen ger "samma" delay oavsett om jag ställt min HDMI på Spel, Bluray eller PC, vilket är lite konstigt, då Spel-läget borde ha mindre bildbehandling för att minska ev lagg?
Nu vet jag inte hur bra kalibreringen i GH3 är? Sen är den ju väldigt manuell, så i praktiken kanske man synkar den efter min egen reaktionstid på att träffa pluttarna i spelet... blink.gif
Jag är ingen hardcore gamer, men jag kan inte påstå att jag under det lilla spelande jag gjort (t ex Ninja Gaiden, Ratchet & Clank) märkt ngt lagg som påverkar spelet eller upplevelsen...
En kompis, som är en mer garvad gamer än mig, tog hit COD4 för att testlira och han "kände" inget lagg. Inte för att vi letade efter lagg heller, men det verkar inte vara ngt som påverkar rent allmänt, för då borde han märkt något? Någon annan som har mer input på spelfronten på 9732?
Redigerat av limpet, 28 januari 2008 - 21:14.
Postad 30 januari 2008 - 10:28
limpet
-
limpet
-
Användare
-
-
108 inlägg
Ja, nu har lagg-kalibreringsbubblan spruckit lite då jag hade en kompis på besök som tyckte Guitar Hero var felkalibrerat. När han kalibrerade blev det en delay på ca 80 ms.
Frågan är vad som mest tar stryk pga en sådan här lagg? Guitar Hero är ju självklart (hade inte fungerat utan kalibrering), men jag lider själv inte av det när jag spelar andra spel. Kanske mest irriterande om man sitter med dator, tangentbord och mus?
Postad 30 januari 2008 - 18:26
uffeb
-
uffeb
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
 Nu har jag äntligen fått svar från philips tekniska avdelning om lag problemet på serierna 9632-9732-9900. min fråga var:Har testat input lag:en på tv:n mot en CRT skärm pga problem i snabba PCspel. Skillnaden var ca 120ms med alla bild förbättrings kretsar avstängda och HDMI:n i spel mode. Är detta rimligt på en TV för nära 30000:-? test(inlägg #141)Vi har tagit emot din fråga och kommer att svara inom fyra arbetsdagar. Vänliga hälsningar, Philips kundtjänstefter ungefär 10 dagarHej Philips Consumer Care Jag kan förstå att det var en knivig fråga, men något i stil med vi undersöker eller något. Har en ny fråga Finns det någon information över vilka föbättringar/förändringar de olika uppgraderingarna av programvaran har? i stil med: Version: 000.064.014.015 Fixat bugg bla bla Hej Tack för ditt mail. Vi har skickat din fråga vidare till vår tekniska avdelning. Återkommer snarast med svar. Det finns ingen beskrivning för vad uppgraderingen fixar p.g.a att vi endast rekommenderar kunder att uppgradera om man upplever problem. Vänliga hälsningar, Philips kundtjänstefter 12 dagarHej Philips Consumer Care Nu har det gått 12 dagar sedan ni skickade frågan till er tekniska avdelning. Hoppas att ni ser seriöst på problemet och verkligen undersöker detta. Svaret kommer att publiceras på minhembio:s forum. Hej Tack för ditt mail Detta är ett beteende som är oundviklight. Philips har valt att prioritera bild kvaliten eftersom kunder har haft mer synpunkter om detta än om insignals förseningar.Kommentar uffeb: Av svaret att dömma så har för få kunder klagat på just insignals fördröjningar och då prioteras detta problem lågt. = Vill ni att det skall hända något så får ni börja klaga till philips kundtjänst. Men jag fick ju lite plåster på såren av tekniska avdelningen, de skickade i allafall historiken över uppdateringarna. Håll till godoSoftware historyMain modifications Each release contains: All solutions identified in earlier versions Improved connectivity to improve compatibility with other external devices As Philips pursuits to continuesly improve their products,it is possible that the channels/preset list is affected after upgrading to a newer software version. Therefore we recommend to re-install the channels/presets after completing the software upgrade procedure. Q581E_1.64.14.15 Picture quality improvement due to modified noise algorithm. Improved start-up behavior. Text correction of menu items when Slovenian language is selected. Q581E_1.64.14.14 Lipsync problems with AC3 streams and TF1(France). In case MPEG audio is present,it shall be choosen above AC3. User still has the possibility to choose between the 2 audio formats via audio menu. Q581E_0.64.14.11 Intro new set types Improvements for ”Hotel TV” Solved:hum/noise in left speaker Solution for UK top-up smart card Support neotion smart card Q581E_0.64.14.4 general HDMI improvements � solution for SKY HD box picture problems with HDMI in United Kingdom Q581E_0.59.31.0 start-up behaviour improved Q581E_0.59.28.0 picture improvements for 42PFL9900D and 52PFL9632D start-up behaviour improved Q581E-0.59.23.0 solved: M6 broadcaster(Luxembourg) could not be captured Q581E-0.59.21.0 improved USB performance improved channel installation Q581E-0.59.19.0 solved: MUX reception Gilford (United Kingdom) not recognized solved: teletext occasionally blocked stability improvements for MHEG in in United Kingdom color correction when switching from DVI to HDMI picture improvement when PC is connected to TV with static content. (Associate or link your external as 'PC' via the menu settings) Q581E-0.59.14.0 solved: purple bar at right side of the screen with Canal+ picture improvements (removal of macro blocks) solved: some channels not found after auto-install in France (like Canal+ and TF1) Q581E-0.59.10.0� solved: no 'shop-mode' for AmbiLight. Q581E-0.51.19.0� improved picture performance with subtitles on Q581E-0.51.11.0 expanded vertical shiftrange with up/down keys on Remote Control improved automatic installation procedure improved Teletext character set solved: picture shift wrong after 'recall factory settings'
Postad 31 januari 2008 - 18:05
Bumpa Berra
-
Bumpa Berra
-
Användare
-
-
144 inlägg
Ja tack!
Men det var ju inte mycket fixat i dessa updates........
Postad 02 februari 2008 - 12:02
RoN78
-
RoN78
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hej
Med risk för att framstå som noob så måste jag fråga.
Jag försöker uppdatera min 9632 firmware och det går inget bra. Jag har laddat ned senaste programvaruppdateringen 000.064.014.015 pch packat upp den för att sedan lägga den i rooten på USB. Har även laddat ned open source filen då jag antar att den skall vara med på ett hörn. När jag sätter in USB minnet så bootar TVn om ich gåt in i uppdateringsmenyn för att konstatera att inte några uppdateringar finns. Dock kan jag även se där att jag har verision 000.064.014.014.
Någon som skulle kunna vara snäll att förklara för en noob?
Jag såg även i den här tråden att det var fler än jag som har ett tjutande ljud från TVn när den är i standbyläge eller avstängd. Är det någon som vet om det skall vara så eller om det finns någon fix?
/MvH RoN
Postad 02 februari 2008 - 12:17
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Hej
Med risk för att framstå som noob så måste jag fråga.
Jag försöker uppdatera min 9632 firmware och det går inget bra. Jag har laddat ned senaste programvaruppdateringen 000.064.014.015 pch packat upp den för att sedan lägga den i rooten på USB. Har även laddat ned open source filen då jag antar att den skall vara med på ett hörn. När jag sätter in USB minnet så bootar TVn om ich gåt in i uppdateringsmenyn för att konstatera att inte några uppdateringar finns. Dock kan jag även se där att jag har verision 000.064.014.014.
Någon som skulle kunna vara snäll att förklara för en noob?
Jag såg även i den här tråden att det var fler än jag som har ett tjutande ljud från TVn när den är i standbyläge eller avstängd. Är det någon som vet om det skall vara så eller om det finns någon fix?
/MvH RoN
Du kan till och börja med ta bort Open-Source filerna, dessa behöver/skall inte vara med
Postad 10 februari 2008 - 22:10
beamer guy
-
beamer guy
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Hej
///Martin K
Hej Martin! Det är riktigt att man får ett osynkat ljud om man går från T.ex. DVD till förstärkarn direkt. Många förstärkare har därför en justeringsmöjlighet. Dvs. man kan fördröja ljudet i förstärkaren ett antal millisekunder.
Nu har ju dessa philips apparater en digital ljudutgång som är synkad, problemet är då att den endast stödjet dolby prologic och inte DTS på grund av upphovsrätt.....usch. Men jag har nu läst ett engelskt forum : http://www.avforums........72&page=101
Hundra sidor intressant läsning. Där påstås det att HDMI3 skickar ut DTS ljud men ej de övriga? Har inte hunnit testa det själv. Tror det beskrivs på sida 90 ungefär.
I tråden beskrivs även hur man tar sig in i servicemenyn, Har testat det och det fungerar, dock INTE ändrat nogot. Man kan sabba TVn om man ändrar fel där!!!!!
Hoppas svaret kan vara till någon hjälp.
BB
Jag vill loopa ljudsignalen från min Philips HTS8100 via TV:n (Philips 47PFL9732) för att sy synkad ljud/bild. Hur ska jag göra? Du verkar ha koll.
Postad 11 februari 2008 - 20:09
Dizdaz
-
Dizdaz
-
Användare
-
-
132 inlägg
Tänkte lite på EPG:n.....
Är det "bara" now & next, eller kan man se för flera dagar framåt....??
Postad 11 februari 2008 - 20:17
beamer guy
-
beamer guy
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Tänkte lite på EPG:n..... Är det "bara" now & next, eller kan man se för flera dagar framåt....?? 
Är just bara det, tyvärr. Jag har kontaktat Philips kundtjänst och uttryckt mitt missnöje med detta (burken kostar ju trots allt närmare 30 papp så en vanlig EPG trodde jag i all min naivitet att jag skulle få med...), men de säger att det ska vara så.
Postad 12 februari 2008 - 20:01
Dizdaz
-
Dizdaz
-
Användare
-
-
132 inlägg
Tänkte lite på EPG:n..... Är det "bara" now & next, eller kan man se för flera dagar framåt....?? 
Är just bara det, tyvärr. Jag har kontaktat Philips kundtjänst och uttryckt mitt missnöje med detta (burken kostar ju trots allt närmare 30 papp så en vanlig EPG trodde jag i all min naivitet att jag skulle få med...), men de säger att det ska vara så.
Fy f-n vad kasst.... Men tack för svar i alla fall....
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|