det gäller bara inte sony utan fråga om diskanten är fas vänd eller om dom har kopplat fel innuti högtalarenFick svar idag, det var lite goddag yxskaft svar över det hela.
Thank you for your mail. We are sorry, but the SONY-Receiver is unknown by Our technicians, so we do not have any explanation about. Maybe you might ask SONY about this problem.
Canton Ergo RC-L
(Golvhögtalare)
|
1
|
(113)
|
Inga priser |
Postad 15 July 2008 - 14:15
Postad 15 July 2008 - 14:30
thanks again. I will talk to our engineers about your problem ! BUT :
At the moment Canton is on his summer-holidays (I am one of the rare people her in the company). So please wait and understand, that I will answer your later (in one ore two weeks
Postad 16 July 2008 - 15:39
Inte mer än dina gamla Emerald?
Noterar bara att det är ganska gott om folk som gjort sig av med högtalarna just pga s-ljuden...
Ja de där sss-ljuden är påfrestande. För min del i mina år som ägare av ett par Ergo RC-L har jag endast funnit detta irriterande ljud då jag spelat via undermåliga avspelare ex. CD, Pic-up, tuner och annat. Nu finns INGET irriterande sss-jud här hemma. Skit in blir alltid skit ut! Dessa högtalare levererar endast det du stoppar i dem. Alltså det ljud som kommer in åker lika fort ut. Inga försköningar i diskanten inte. Det är borgeligt. hehe!
Synes
Postad 16 July 2008 - 18:28
Ja de där sss-ljuden är påfrestande. För min del i mina år som ägare av ett par Ergo RC-L har jag endast funnit detta irriterande ljud då jag spelat via undermåliga avspelare ex. CD, Pic-up, tuner och annat. Nu finns INGET irriterande sss-jud här hemma. Skit in blir alltid skit ut! Dessa högtalare levererar endast det du stoppar i dem. Alltså det ljud som kommer in åker lika fort ut. Inga försköningar i diskanten inte. Det är borgeligt. hehe!
Synes
Jag hade sss-ljud med min Sony 5200ES, men efter jag införskaffade ett Rotel RB-991 steg så försvann det.
Postad 16 July 2008 - 20:31
Det första alternativet är att köpa en XTZ Class A-100 D II.
Det andra är att köpa ett Vincent SP-331 slutsteg och köpa ett enklare försteg.
Det tredje är att köpa en Vincent SV-233.
Det fjärde är att köpa en Marantz PM 7001.
Så vad tror ni? Kom gärna med fler förslag
Redigerat av Unregistereda73534df, 16 July 2008 - 20:31.
Postad 16 July 2008 - 20:49
Har lite funderingar angående vad som skall driva med Canton Ergo RC-L.
Det första alternativet är att köpa en XTZ Class A-100 D II.
Det andra är att köpa ett Vincent SP-331 slutsteg och köpa ett enklare försteg.
Det tredje är att köpa en Vincent SV-233.
Det fjärde är att köpa en Marantz PM 7001.
Så vad tror ni? Kom gärna med fler förslag
Jag funtade på ett Vincent 331 steg från början men drog mig ur då tillverkaren sa att rören var fastlödda?!!?
Hur idiotiskt är inte det?
Bättre köra med rediga grejor som håller många år och slippa tänka på dylika rör som slits och som dessutom måste lödas dit.
Postad 16 July 2008 - 21:38
Det finns egentligen ingen anledning att köra rör till RC-L så ett fullgott alternativ är XTZ A-100 D II som har alla lösningar som du behöver för att köra RC-L och dessutom ett fint ljud och tillräckligt med kraft för att klara av det.
Självklart finns det ännu bättre alternativ men inget klår XTZ på pris/prestanda samtidigt som du kommer upp i den nivå som RC-L behöver.
Som sagt kör jag själv med XTZ till RC-L och jag skulle inte rekommendera eller behålla förstärkaren om den inte funkade ypperligt.
Dessutom får du en DAC som håller en mycket hygglig grundnivå på ljudet, vilket gör det möjligt att koppla in allsköns digitala källor.
Redigerat av Unregistered1197, 16 July 2008 - 21:39.
Postad 16 July 2008 - 22:03
Alright Chris. Man kan ju alltid hänga på ett slutsteg om inte XTZ räcker till..Vincent är naturligtvis fint som snus men du får inte ha ett enkelt försteg till. Försteget påverkar slutljudet minst lika mycket eller mer än slutsteget och med undermåliga produkter blir slutresultatet undermåligt.
Det finns egentligen ingen anledning att köra rör till RC-L så ett fullgott alternativ är XTZ A-100 D II som har alla lösningar som du behöver för att köra RC-L och dessutom ett fint ljud och tillräckligt med kraft för att klara av det.
Självklart finns det ännu bättre alternativ men inget klår XTZ på pris/prestanda samtidigt som du kommer upp i den nivå som RC-L behöver.
Som sagt kör jag själv med XTZ till RC-L och jag skulle inte rekommendera eller behålla förstärkaren om den inte funkade ypperligt.
Dessutom får du en DAC som håller en mycket hygglig grundnivå på ljudet, vilket gör det möjligt att koppla in allsköns digitala källor.
Redigerat av Unregistereda73534df, 16 July 2008 - 22:04.
Postad 16 July 2008 - 22:07
Du kan ju med fördel göra egna kablar av LonWorks (signal), RG59 (digital) och EKK (högt).
Det är billigt, roligt och låter riktigt bra.
Postad 16 July 2008 - 22:36
Låter bra. Ska ta en titt på det när det lugnar sig i lumpen. Hur pass svår är LonWorks-kabeln att löda?Nåt som inte påverkar ljudet.
Du kan ju med fördel göra egna kablar av LonWorks (signal), RG59 (digital) och EKK (högt).
Det är billigt, roligt och låter riktigt bra.
Redigerat av Unregistereda73534df, 16 July 2008 - 22:57.
Postad 16 July 2008 - 23:06
Postad 22 July 2008 - 23:27
Sitter just nu med en Primare I21
Hur ska jag göra för att kunna få ut det RCL kan prestera, med inkoppling av box m.m
Den har ju PRE OUT, TAPE OUT, men det räcker väl inte ?
Är det ett slutsteg som gäller ? Eller nått annat tips?
Läst runt som en tok på forumet, blir en djungel i skallen på mig.
Tack på förhand
/
Caramba
Postad 23 July 2008 - 07:27
slutsteg som gällerNågon som kan ge mig lite tips..
Sitter just nu med en Primare I21
Hur ska jag göra för att kunna få ut det RCL kan prestera, med inkoppling av box m.m
Den har ju PRE OUT, TAPE OUT, men det räcker väl inte ?
Är det ett slutsteg som gäller ? Eller nått annat tips?
Läst runt som en tok på forumet, blir en djungel i skallen på mig.
Tack på förhand
/
Caramba
Postad 23 July 2008 - 07:30
Postad 23 July 2008 - 09:43
finns inga ingångar på den så det är slutsteg som gäller det finns inte ens tape in vilket skräpPRE OUT är ju ut från förstegsdelen, då är det bara att hoppas på att det finns en MAIN IN. Finns det så är det bara att koppla in boxen mellan dom. FInns TAPE OUT och TAPE IN ("tapeloop") så kan man koppla in den där. Jag hade min mellan pre out och main in på gamla nad-steget och det fungerade utmärkt.
Postad 23 July 2008 - 10:48
Nått tips på slutsteg som inte kostar skjortan ?
Nått specielt man ska kolla efter på slutsteget?
Är fortfarande lite osäker hur man ska koppla in förstärkare - rcbox- slutsteg.
Nån vänlig som vill vägleda ?
/
Caramba
Postad 23 July 2008 - 11:05
Då var det som jag misstänkte, dags att leta slutsteg.
/
Caramba
pre out > rcl box input > out put > slutsteg det finns i manualen hur man skall koppla
när det gäller slutsteg så titta efter rotel eller vincent vincent stegen brukar vara biliga eller något nad steg c272 skippa dom äldre typ 208 för dom kostar skjortan
Postad 23 July 2008 - 11:08
pre out > rcl box input > out put > slutsteg det finns i manualen hur man skall koppla
när det gäller slutsteg så titta efter rotel eller vincent vincent stegen brukar vara biliga eller något nad steg c272 skippa dom äldre typ 208 för dom kostar skjortan
Tackar.
Vart kopplar man in den i slutsteget, nån spec ingång ?
Postad 23 July 2008 - 11:12
på den vanliga rca ingången men det finns bra bilder i manualen hur man görTackar.
Vart kopplar man in den i slutsteget, nån spec ingång ?
Postad 23 July 2008 - 11:14
på den vanliga rca ingången men det finns bra bilder i manualen hur man gör
Okej
Får tacka sålänge för råden
Postad 23 July 2008 - 12:36
Okej
Får tacka sålänge för råden
PRE-OUT LEFT (receiver)--> MAIN-IN LEFT(canton)
PRE-OUT RIGHT(receiver)--> MAIN-IN RIGHT(canton)
MAIN-OUT LEFT(canton)->SLUTSTEGET LEFT
MAIN-OUT RIGHT(canton)->SLUTSTEGET RIGHT
Redigerat av Packetloss, 23 July 2008 - 12:40.
Postad 23 July 2008 - 12:48
det finns röd och vit färgmarkering på rcl boxen och troligen så finns det på primaren och det tänkta slutsteget och så så då borde det vara lätt att bara följa färgerna.PRE-OUT LEFT (receiver)--> MAIN-IN LEFT(canton)
PRE-OUT RIGHT(receiver)--> MAIN-IN RIGHT(canton)
MAIN-OUT LEFT(canton)->SLUTSTEGET LEFT
MAIN-OUT RIGHT(canton)->SLUTSTEGET RIGHT
Postad 23 July 2008 - 13:10
Bifogad fil(er)
Redigerat av Caramba, 23 July 2008 - 13:10.
Postad 23 July 2008 - 19:18
T.ex till Dvd spelaren ??
Postad 23 July 2008 - 20:11
skall du t.e.x andvända cd spelaren så koppla den som om den skulle vara en reciver och primaren ett slutsteg cd till main in på boxen från main out från boxen till cd på primarenInget sätt man kan koppla boxen tillsvidare innan man inskaffat ett slutsteg.
Redigerat av Unregistered1022, 23 July 2008 - 20:12.
Postad 23 July 2008 - 23:49
Postad 24 July 2008 - 07:15
Då var det som jag misstänkte, dags att leta slutsteg.
/
Caramba
Håller med om att det bara är att skippa gamla nad 208 steg för dom är alldeles för dyra på begagnadmarknaden. Det du behöver är ett förhållandevis potent transistorsteg, jag har provat med rörsteg men det vill sig liksom inte.
Vincent låter fint med canton, electrocompaniet likaså. JAg har provat rotel också och det låter inte dumt det heller. Finns ju en uppsjö kinasteg som ska låta mumma dom med men inget jag har provat.
Postad 24 July 2008 - 07:54
Postad 24 July 2008 - 07:57
du måste ha ett sparat slutsteg för att få ut något av rcl högtalarna det är ingen ide att försöka koppla på en avreciver om du inte har delat försteg och slutsteg för annars så torskar du på att byta källan hela tiden om du skall ha någon nytta av domJag har funderat på att köpa in ett par RC-L från Tyskland precis som många andra gjort. Hur tror ni dessa högtalare fungerar med en Pioneer vsx-ax3 förstärkare som jag har för tillfället?
Postad 24 July 2008 - 20:50
Du tror inte att man tänkt att man lika gärna kan använda en annan ingång, tex Line eller Line 2 som en märkt tape-ingång??finns inga ingångar på den så det är slutsteg som gäller det finns inte ens tape in vilket skräp
Borde kanske funka att köra på tapeloop genom att köra tape-out och en av line-ingångarna? Har aldrig testat det med Primare, men borde gå. Alltså - tapeout > Box > Line. Kostar inte mycket att testa i alla fallInget sätt man kan koppla boxen tillsvidare innan man inskaffat ett slutsteg.
Rörande sss-ljud som tidigare nämns så gjorde jag mig av med mina på grund av detta ... dock har jag saknat dem så jag kpt nya ... och sålt dem ... och kanske köper ett par igen.
Postad 25 July 2008 - 16:56
Ja' sälj' int'.
Postad 26 July 2008 - 01:32
Sitter och njuter för fullt nu av lite härlig techno på Ergo RC-L. Bara mp3, men det låter så jäkla bra ändå. Seriöst, jag har jämfört ren okomprimerad .flac och med vanlig mp3, båda med samma låt så klart. Jag har inte riktigt hört någon skillnad måste jag säga. I och för sig så är det ju bara en musikgenre, Techno, där mycket bas finns, och där är ju Ergo RC-L kung verkligen.
Vad tror ni, är det pga musikstilen (techno) som mina låter så bra när man jämför flac och mp3?
Postad 26 July 2008 - 07:01
Me neither
![]()
Sitter och njuter för fullt nu av lite härlig techno på Ergo RC-L. Bara mp3, men det låter så jäkla bra ändå. Seriöst, jag har jämfört ren okomprimerad .flac och med vanlig mp3, båda med samma låt så klart. Jag har inte riktigt hört någon skillnad måste jag säga. I och för sig så är det ju bara en musikgenre, Techno, där mycket bas finns, och där är ju Ergo RC-L kung verkligen.
Vad tror ni, är det pga musikstilen (techno) som mina låter så bra när man jämför flac och mp3?
Jag är himla dålig på detta med mp3 men vad jag förstår så finns det väl olka grader av mp3-komprimering. Även jag har lyssnat på mp3 och en del låter förfärligt men en del låter precis som du nämner väldigt nära flac formatet.
Postad 26 July 2008 - 13:13
Men jag håller med om att RC-L verkligen är grym till electronica (liksom alla annan musik
Postad 26 July 2008 - 13:31
Angående bitrate, hör jag skillnad mellan 192 och 320 när det gäller "gles" musik, t ex Bonnie Prince Billy och Boards of Canada. När det gäller t ex techno, och annan "electronisk dansmusik" hör jag ingen skillnad. Men sitter väl inte i ärlighetens namn och lyssnar efter någon heller.
Fråga: hur långt från väggen står era RC-L? Mina står ca 30 cm från väggen (räknat från bakkanten på lådan). Jag exprimenterar med rumskorrigering och lutar nu åt att den bör vara -1 i basen. Jag fann också att avståndet till väggen var viktigt, särsklit för basen.
Postad 26 July 2008 - 15:18
Postad 27 July 2008 - 16:03
Vad ska man ha för center?
Hur står sig ergo 1002DC mor RCL?
Postad 28 July 2008 - 04:02
hur många db, ungefär, kan man få ur ett par rc-l med 180w @4ohm?
klipper nämligen för mig (tror jag) runt 105-110db
Postad 28 July 2008 - 08:31
Postad 28 July 2008 - 09:37
Hmm, jag har ingen db mätare men med mitt slutsteg kan man spela tills den inte går att vara i rummet mer utan risk för allvarliga hörselskador. Jag har provat med hörselskydden på mig och försökt maxa men när det återstår cirka 25% på volympoten vågar jag fan inte mer. Då måste man ha dörrarna till rummet öppna annars åker rutorna tror jag.
hm men vad har du för slutsteg då?
edit, hittade det på nätet, det är ju mer än dubbelt så starkt som mitt lilla slutsteg, så det bör ju räcka till:D
Redigerat av Unregistered46a10d28, 28 July 2008 - 09:48.
Postad 29 July 2008 - 00:17
jag är sedan någon månad med i RC-Lgänget.
Total Noob fråga (och ingen flame bait): Varför bygger ni nätdelar? Jag är medveten om att det påstås att ström skall renas och att det gäller att förstärkaren kan "lagra ström", men den lilla, lilla boxen drar väl inte så mycket ström. - Kan detta göra en markant förbättring och hur?
Postad 29 July 2008 - 00:50
Hmm, jag har ingen db mätare men med mitt slutsteg kan man spela tills den inte går att vara i rummet mer utan risk för allvarliga hörselskador. Jag har provat med hörselskydden på mig och försökt maxa men när det återstår cirka 25% på volympoten vågar jag fan inte mer. Då måste man ha dörrarna till rummet öppna annars åker rutorna tror jag.
det där kan jag också intyga om. Jag provade att dra upp volymen till 0 db ... då vågade jag inte skruva mer, pga grannar samt öronen. Och andra sidan är Vincenten ett jävligt fett stereoslutseg också… 19 kg.
Jag kör runt minus 40-20, beroende på vilken tid på dygnet det är =)… nackdelen med att bo i lägenhet.
Postad 29 July 2008 - 07:21
Wader och x-12
jag är sedan någon månad med i RC-Lgänget.
Total Noob fråga (och ingen flame bait): Varför bygger ni nätdelar? Jag är medveten om att det påstås att ström skall renas och att det gäller att förstärkaren kan "lagra ström", men den lilla, lilla boxen drar väl inte så mycket ström. - Kan detta göra en markant förbättring och hur?
Välkommen i RC-L gänget
Låter det någon skillnad över huvudtaget? Visst tusan gör det det. Ganska stor också. Basen blev mycket precis och det är ett otroligt lugn över musiken nu men en väldig pondus. Vet att det kanske är lite flummsnack men det är ju så himla svårt att mäta.
Redigerat av wader, 29 July 2008 - 07:22.
Postad 29 July 2008 - 08:23
Vad går en sådan historia på och är det värt det och säkert?
//P
Postad 29 July 2008 - 09:03
Allt handlar om hur du har jordat anläggningen, om du har bra skärmning så är det inga problem och jag tycker inte alls RC boxen är dålig, det är ju bara ett enkelt filter.
Postad 29 July 2008 - 10:27
Inget fel på RC boxen som kommer med, om man har problem bör man nog kolla sin elen i lägenheten.
Allt handlar om hur du har jordat anläggningen, om du har bra skärmning så är det inga problem och jag tycker inte alls RC boxen är dålig, det är ju bara ett enkelt filter.
Var och en får ju natuligtvis tycka vad man vill. Jag har själv gjort något åt grundproblemet och dragit nya jordade kablar till hela det rummet som jag har prylarna. Dock var jag inte nöjd ändå. Nästa sak är väl kanske att titta över dom nätkablar man har och se om det finns något att göra där. Men jag själv tycker att uppgraderingen är väer var enda krona.
Du har nog ett PM Jorlsafar.
Postad 29 July 2008 - 13:04
Postad 29 July 2008 - 13:06
Köpte ett Riaa steg nyligen. det har också separat strömförsörjning av IKEA lampklass. Det blir en j###a mass lådor att uppgardera.
Postad 29 July 2008 - 18:11
bull shit det är boxen som är rutten och sen ta reda på mera hur boxen fungerar innan du ens utalar dig om den ,DET ÄR EN OPFÖRSTÄRKAREInget fel på RC boxen som kommer med, om man har problem bör man nog kolla sin elen i lägenheten.
Redigerat av Unregistered1022, 29 July 2008 - 18:14.
Postad 29 July 2008 - 18:57
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Köpråd högtalare med varmt ljud
59 bilder

383 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?