Bowers & Wilkins CM9
(Golvhögtalare)
|
3
|
(23)
|
Inga priser |
B&W-klubben (532 inlägg)
|
5 år sedan |
Förstärkare till B&W cm10 / cm9 (16 inlägg)
|
12 år sedan |
Skorrande diskant b&w cm9 (5 inlägg)
|
12 år sedan |
Förstärkare till CM9 (13 inlägg)
|
12 år sedan |
B&W CM9 eller vänta på CM10? (94 inlägg)
|
12 år sedan |
B&W CM9 eller Focal Chorus 826W ?? (26 inlägg)
|
13 år sedan |
Stereo kontra surround? (2 inlägg)
|
13 år sedan |
B&W CM9 vs DALI Mentor 6 (88 inlägg)
|
13 år sedan |
Stärkare till B&W CM9 (5 inlägg)
|
14 år sedan |
B&W CM9, vilken förstärkare? (24 inlägg)
|
14 år sedan |
Hur illa är detta? (17 inlägg)
|
14 år sedan |
Uppgradering från Dali Concept (49 inlägg)
|
15 år sedan |
Elac eller B&W? (16 inlägg)
|
15 år sedan |
B&W utökar CM-serien (152 inlägg)
|
15 år sedan |
Postad 29 December 2009 - 20:06
Postad 30 December 2009 - 18:36
Ca 1 månad kvar...
Postad 16 January 2010 - 14:38
Anledningen till att jag frågar är att jag tror de skulle bli estetiskt snyggare utan dem.
Hur kan man förvänta att ljudet påverkas/försämras om man tar bort dem ? När jag provlyssnade på cm9 hade hifiklubben inte på plinten men de har å andra sidan heltäckningsmatta.
Tänkte fråga lite här innan jag provar här vilket såklart är det som ger mest svar men de väger ju 33kg med plinten så lite fakta är bra innan man börjar härja.
Risken att man ska välta dem känns minimal även utan plint så det tror jag inte är ett problem ?!
Redigerat av Donmeta, 16 January 2010 - 14:42.
Postad 16 January 2010 - 15:15
Postad 16 January 2010 - 15:41
köp SD kuddar att ställa högtalarna på så är det klart
Perfekt. Tips på SD kuddar?
Ska bli kul att höra om/hur ljudet förändras. Det måste nästan bli en liten förändring då högtalarna kommer 2 cm närmare golvet utan plinten (men med SD kuddar eller dylikt fortfarande). Ska kolla om de kuddar som man skruvar in i plinten kan skruvas in i högtalare där man skruvar fast plinten !? Med lite tur så...
Postad 16 January 2010 - 19:43
Det du behöver göra är att viktbestämma högtalaren och välja rätt storlek bara.
Postad 16 January 2010 - 20:02
SD kuddar är ju SD-kuddar.
Ah. Ibland är det ju enklare än man tror
Då har jag ett litet project att ta tag i framöver!
Postad 16 January 2010 - 21:35
Postad 16 January 2010 - 22:42
Postad 18 January 2010 - 09:43
Postad 03 March 2010 - 16:00
I somras var jag otroligt nära att inhandla ett par men la pengarna på annat men nu är jag återigen uppe och nosar på CM9 men har ett problem, budgeten rymmer bara en budgetspelare isåfall, hade första omgången tänk mig Denon 3310 men får nog gå ner till 1/3 av priset isåfall, kanske en Pioneer VSX-919, speccarna på den stärkaren verkar vara riktigt bra för den prislappen men hur tror ni den spelar ihop med CM9?
Lite sent svar men hoppas du ser det ändå
Ingen idé att köpa ett par CM9or om du ska driva dem med Pioneer VSX-919.
B&W är generellt sätt ganska trögdrivna och detsamma gäller CM9orna.
Jag sitter själv på en NAD T747 och funderar på att införskaffa ett extra slutsteg för frontarna den dag jag köper CM9 själv.
Snåla inte på förstärkaren!
Postad 05 March 2010 - 20:46
I somras var jag otroligt nära att inhandla ett par men la pengarna på annat men nu är jag återigen uppe och nosar på CM9 men har ett problem, budgeten rymmer bara en budgetspelare isåfall, hade första omgången tänk mig Denon 3310 men får nog gå ner till 1/3 av priset isåfall, kanske en Pioneer VSX-919, speccarna på den stärkaren verkar vara riktigt bra för den prislappen men hur tror ni den spelar ihop med CM9?
Inte ens Denon AVR-3310 är att rekommendera till cm9 du borde minst gå upp till AVR-4310. Väntar själv på mitt AVR-3310/cm7 kit från hifiklubben vilket är ett grymt välljudande paket. Jag kan rekommendera det ifall du inte har råd med både cm9 och en schysst stärkare.
Postad 05 March 2010 - 23:12
Inte ens Denon AVR-3310 är att rekommendera till cm9 du borde minst gå upp till AVR-4310. Väntar själv på mitt AVR-3310/cm7 kit från hifiklubben vilket är ett grymt välljudande paket. Jag kan rekommendera det ifall du inte har råd med både cm9 och en schysst stärkare.
Vad menar du att de tio extra watten skulle tillföra?
Postad 06 March 2010 - 08:51
Vad menar du att de tio extra watten skulle tillföra?
cm9 låter inte lika bra på 3310 som på 4310, vad det beror på vill jag inte spekulera i, men tror inte att det är just watten som är avgörande även om så pass tungdrivna golvare kräver mycket kräm. När jag senast var på Hifiklubben ville killen jag pratade med inte heller rekommendera 3310 ihop med cm9. Ska man köra dem i stereo kan man ju annars få mer ljud för pengarna om man köper en stereoförstärkare och därigenom komma undan billigare.
Postad 06 March 2010 - 21:15
Mindre ljud för pengarna menar du...
Om man inte ska ha mer än två högtalare finns det ingen anledning att betala för en hemmabioreciever. Då är en stereostärkare ett bättre val. Varför man skulle få mindre ljud för pengarna förstår jag inte?
Postad 10 March 2010 - 09:54
Om man inte ska ha mer än två högtalare finns det ingen anledning att betala för en hemmabioreciever. Då är en stereostärkare ett bättre val. Varför man skulle få mindre ljud för pengarna förstår jag inte?
Jag hände upp mig på att man skulle få något "mervärde" eller "mer ljud" av en dedikerad 2-kanalare. Jag tillhör den skaran som tycker sånt är en myt – jag syftade inte på mängden kanaler. Ville alltså bara agera motpol mot det som skrev som en allmän sanning, "för det vet ju alla att det är så". Nej, helt enkelt.
Postad 22 May 2011 - 13:44
Jag är i fart med att köpa min första stereo anläggning, med mottot (köp rätt på en gång)
Har siktat in mig på CM9, som fått bra kritik.
Det jag vill ha ut av ljudet är dynamik, punch i basen, luftigt och öppet samt att det inte låter vasst eller påträngande
även fast volymen åker upp. Hoppas ni förstår =)
Tror ni CM9 passar mig?
Det jag har svårt att bestämma mig för är om jag ska köra 2.1 eller 5.1, tror jag börjar med enbart stereo och bygger
ut senare, med kanske ett par cm5or?
Hur tycker ni att nad och cm9 går ihop? Vissa tycker det låter som man lagt en handduk över högtalarna, andra säger att det låter bra. Rotel är jag intresserad av faktiskt, ska läsa på lite mer om dem först.
Vilken stärkare rekommenderar ni? Hur mycket bör man lägga ungefär, runt 15k?
Mvh
Postad 22 May 2011 - 18:51
Här har du separata för och slutsteg som blir fint att bygga på till komplett hemmabio när du känner för det.
http://emotiva.com/usp1.shtm
http://emotiva.com/xpa2.shtm
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
B&W-klubben
18 bilder
31 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler