Canton Vento 890DC med Onkyo 807/876?
293 svar till detta ämne
46 relaterade trådar
Canton reference serie (616 inlägg)
|
1 år sedan
|
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg)
|
2 år sedan
|
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg)
|
3 år sedan
|
Canton Vento 890 vs Canton Reference 5.2 (78 inlägg)
|
4 år sedan
|
* Officiell Tråd - Canton GLE * (700 inlägg)
|
5 år sedan
|
Onkyo 707/807 (243 inlägg)
|
6 år sedan
|
Omtag i biorummet (0 inlägg)
|
6 år sedan
|
Canton-klubben (364 inlägg)
|
7 år sedan
|
* Officiell Tråd - Onkyo TX-NR1007, 3007, 5007 * (1313 inlägg)
|
7 år sedan
|
Nya Canton GLE, 490, 470, 455, 430, 420, 410 (219 inlägg)
|
8 år sedan
|
Ljudproblem med en gamal Onkyo TX-NR807 (3 inlägg)
|
9 år sedan
|
Stativare runt 30 000 kr som låter bra på låg volym? (41 inlägg)
|
11 år sedan
|
Har min Onkyo 876 kastat in handduken? (29 inlägg)
|
12 år sedan
|
Jamo D600 vs Miller & Kreisel 750 mkII thx select (10 inlägg)
|
13 år sedan
|
Canton Vento 890 vs. Magnat Quantum 1009 vs. Quadral M5 (8 inlägg)
|
13 år sedan
|
* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **6 * (1307 inlägg)
|
13 år sedan
|
LPF of LFE, Line in-/Master level? (3 inlägg)
|
14 år sedan
|
Byte från Onkyo TX-NR807 till en med 3D-stöd? (16 inlägg)
|
14 år sedan
|
Canton Karat 790 vs Canton Vento 890 (20 inlägg)
|
14 år sedan
|
Mycket märkligt knaster och sprak problem. Onkyo TX-SR876 (0 inlägg)
|
14 år sedan
|
XTZ 99. Vs Canton Vento 890DC (0 inlägg)
|
14 år sedan
|
Kommentarer till Onkyo 906+Emotiva XPA-2+Celan 700 av Audiovector (61 inlägg)
|
15 år sedan
|
ONKYO TX-NR807 och nätverk (1 inlägg)
|
15 år sedan
|
bokhyllehögtalare (15 inlägg)
|
15 år sedan
|
Denon 3310 eller Onkyo 807? (23 inlägg)
|
16 år sedan
|
Onkyo 876 - 9990 kr 8 Maj FINNS I LAGER! (50 inlägg)
|
16 år sedan
|
Ska köpa ny förstärkare (10 inlägg)
|
16 år sedan
|
Receiver för Ps3, Wii, Digitalbox, HTPC & Blu-ray (18 inlägg)
|
16 år sedan
|
Surroundförstärkare till MONITOR AUDIO SILVER RX HEAVYWEIGHT FLOORSTAND 5.1 (13 inlägg)
|
16 år sedan
|
Onkyo TX-NR807 vs. Harman Kardon AVR 460 (2 inlägg)
|
16 år sedan
|
5,1 förstärkare som fixar Stereo (9 inlägg)
|
16 år sedan
|
ONKYO 507 eller 607? (22 inlägg)
|
16 år sedan
|
Onkyo's 876 vs. Marantz 6004 (39 inlägg)
|
16 år sedan
|
Val utav förstärkare, Denon, Onkyo eller Marantz (188 inlägg)
|
16 år sedan
|
Högtalarrekommendationer till Onkyo 807 (12 inlägg)
|
16 år sedan
|
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg)
|
16 år sedan
|
Canton Vento 890DC tillsammans med NAD M3/M5 (8 inlägg)
|
16 år sedan
|
Mystiskt fel Onkyo TS-SR876 (15 inlägg)
|
16 år sedan
|
Surroundförstärkare (1 inlägg)
|
16 år sedan
|
Börja om på nytt (köpa helt ny utrustning) (48 inlägg)
|
17 år sedan
|
Bra 7.1 förstärkare till klipsch rf-62 (5 inlägg)
|
17 år sedan
|
Canton Vento 890 DC vs Audiovector S3 Super (41 inlägg)
|
17 år sedan
|
Receiver med HD-ljudformat max 12 000:-, vad ska jag välja? (8 inlägg)
|
17 år sedan
|
Val mellan två Onkyo-förstärkare (14 inlägg)
|
17 år sedan
|
Vita Vento? ( Canton ) (40 inlägg)
|
17 år sedan
|
Onkyo 876 vs Denon 3808 vs Sony STR-DA5400ES (8 inlägg)
|
17 år sedan
|
Postad 09 January 2010 - 10:24
hajk
-
hajk
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Jag har fått uppfattning tvärtom. Jag valde oxå mellan karat och vento
Innan jag köpte frågade audiovideo uppsala mig vad jag lyssnade på..... Allt.... rock, hårdrock, pop och nyare musik.....
Jaha Vento......inget snack man får inte riktiga basen i ett par karat de var lite mer för fin lyssna (klassisk music)fick jag förklarat. Kollar man på dom smala snygga högtalare, klart dom har svårare med bas och jag var och lyssnade på 2 olika karat modeller och man måsta spela högre på karaten för att få ljust ljudet jag vill ha.
Jag använde hela tiden Onkyo steg när jag provade då jag redan hade ett sådant hemma. Jag vill spela lågt men ha bra bas och vento fungerar klockrent i lägenheten......men de har massa att ge 
Detta är från mitt eget uppfattad hörsel, alla har vi olika krav på ljudet. Men åk och lyssna. Pause i sthlm har mycket canton och onkyo, mediamarkt barkarby....ev hemmabiobutiken med om du nu bor i omr;)
jag skall in och provlyssna på pause lljud och bild men nu har jag redan beställt vento. Jag införskaffade den något mindre modellen 880dc då jag också lyssnar på blandpop men mer åt det vokala hållet.
Postad 09 January 2010 - 10:41
Tomas_uppsala
-
Tomas_uppsala
-
Användare
-
-
167 inlägg
Blir sugen själv nu att byta ut gamla canton baksystemet mot Referene 9 samt en ny mittkanal.
Hade nån fått bra pris på vento mittkanal?
Postad 09 January 2010 - 10:50
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Jag har fått uppfattning tvärtom. Jag valde oxå mellan karat och vento
Innan jag köpte frågade audiovideo uppsala mig vad jag lyssnade på..... Allt.... rock, hårdrock, pop och nyare musik.....
Jaha Vento......inget snack man får inte riktiga basen i ett par karat de var lite mer för fin lyssna (klassisk music)fick jag förklarat. Kollar man på dom smala snygga högtalare, klart dom har svårare med bas och jag var och lyssnade på 2 olika karat modeller och man måsta spela högre på karaten för att få ljust ljudet jag vill ha.
Jag använde hela tiden Onkyo steg när jag provade då jag redan hade ett sådant hemma. Jag vill spela lågt men ha bra bas och vento fungerar klockrent i lägenheten......men de har massa att ge 
Detta är från mitt eget uppfattad hörsel, alla har vi olika krav på ljudet. Men åk och lyssna. Pause i sthlm har mycket canton och onkyo, mediamarkt barkarby....ev hemmabiobutiken med om du nu bor i omr;)
Jo, visst är ju karat smala men dom har ju en större sidmonterad bas istället. Så nog tror jag det är mer "partyhögtalare" än vento. Nu har ju inte jag hört karat men allt jag läst tidigare tyder iaf på det. Vento spelar mycket korrekt, finns det ingen bas på inspelningarna så spelar dom heller ingen. Vissa gamla hårdrocksplattor kan låta lite tunna men det är ju inte högtalarnas fel. Till bio så måste jag också säga att Vento 890 har inte en chans mot Ergo RC-L som ju är lite av en kung på biobas. Inte för att vento är dålig men ergo hade helt klart mer tryck vid explosioner etc. Fast det är ju enkelt fixat med en subbas. Vento låter ju klart bättre i alla andra register istället. Detta är i mitt akustiskt odämpade rum, möjligt att någon annan upplever det annorlunda. Kan rekommendera dom som inte satt upp några absorbenter att verkligen överväga det. Jag har provat med provisoriska absorbenter bakom högtalarna och det gör verkligen skillnad. Det säger ju sig självt, ska man köpa såhär dyra högtalare ska man ju se till att dom kan spela som dom ska också. Annars är det ju lite bortkastade pengar. Det finns en tråd under "gör det själv"->"akustikreglering" där dom diskuterar billiga och bra absorbenter. Tänkte jag skulle köpa några såna och sätta upp. Tråden om absorbenterMVH Martin
Postad 09 January 2010 - 12:24
Tool-AENIMA
-
Tool-AENIMA
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Blir sugen själv nu att byta ut gamla canton baksystemet mot Referene 9 samt en ny mittkanal. Hade nån fått bra pris på vento mittkanal?
Jag betalde ca 5000:- för en vento 856 på hififabrik
Postad 09 January 2010 - 13:03
Unregistereda8e384a7
-
Unregistereda8e384a7
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Runt 5000:- får du nog räkna med för 856:an. Gav själv 500 EUR för den i svart pianolack (electrowelt). Riktigt grym center, måste jag säga.
Är det någon som har koll på om suben 850 är värd sitt pris? Är inte så lite sugen på en sådan.
Postad 09 January 2010 - 15:11
Tomas_uppsala
-
Tomas_uppsala
-
Användare
-
-
167 inlägg
Jo, visst är ju karat smala men dom har ju en större sidmonterad bas istället. Så nog tror jag det är mer "partyhögtalare" än vento. Nu har ju inte jag hört karat men allt jag läst tidigare tyder iaf på det. Vento spelar mycket korrekt, finns det ingen bas på inspelningarna så spelar dom heller ingen. Vissa gamla hårdrocksplattor kan låta lite tunna men det är ju inte högtalarnas fel.
Till bio så måste jag också säga att Vento 890 har inte en chans mot Ergo RC-L som ju är lite av en kung på biobas. Inte för att vento är dålig men ergo hade helt klart mer tryck vid explosioner etc. Fast det är ju enkelt fixat med en subbas. Vento låter ju klart bättre i alla andra register istället. Detta är i mitt akustiskt odämpade rum, möjligt att någon annan upplever det annorlunda.
Kan rekommendera dom som inte satt upp några absorbenter att verkligen överväga det. Jag har provat med provisoriska absorbenter bakom högtalarna och det gör verkligen skillnad. Det säger ju sig självt, ska man köpa såhär dyra högtalare ska man ju se till att dom kan spela som dom ska också. Annars är det ju lite bortkastade pengar. Det finns en tråd under "gör det själv"->"akustikreglering" där dom diskuterar billiga och bra absorbenter. Tänkte jag skulle köpa några såna och sätta upp.
Tråden om absorbenter
MVH Martin
Klart Rc-l spelar mer bas men tror den låg utanför högtalarna som vi pratade nu.... Jag har ibland (+2 på bas) i onkyon och det fungerar kanon (mer äntillräckligt i lägehet). Att ha min aktiva Sub Audio pro på i stero läge är inte att tänka på. S å om Karat spelar med bas än Vento, oki då har jag missat det! Mina Veno RF 7:or är jag nöjd men visst stöter man på skivor utan bas.....och då är det ingen bas heller i mina högtalare. Detta gällde även mitt tidigare Passiva frontsystem 2.1 system med sluten 12" från Canton (Plus c och Plus S sateliter)
Postad 11 January 2010 - 22:58
hajk
-
hajk
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Ok!
nu har man fått hem dem!
out of the box kan jag säga att diskanten definitivt inte är för skrikig tvärtom aningens do, mellanregistret känns väldigt rent och basen känns tight men även den lite dov /burkig. kommer nu att lämna spelaren på så får vi se hur de utvecklas under den närmaste veckan. Känns välldigt spännande nästan lite som att lufta ett gott vin för att få fram all arom
Postad 12 January 2010 - 16:44
Unregisteredca13620a
-
Unregisteredca13620a
-
Forumräv
-
-
506 inlägg
Hej
Dessa Canton hör till dem jag börjat sikta in mig på, de främsta motkandidaterna är T+A Criterion 350 (skulle helst ha 300, men de kostar 10 kkr mer...)
Hursomhelst, skilanden mellan Reference 7 (som nu reas) och 7.2 (som väl inte är billiga) är att 7.2 har något slags aluminium-keramik material i diskanten, medan 7.0 har aluminium-mangan. Hittade en tysk tråd som berömde diskanten på 7.2 mycket.
Postad 12 January 2010 - 21:17
Tomas_uppsala
-
Tomas_uppsala
-
Användare
-
-
167 inlägg
Hej
Dessa Canton hör till dem jag börjat sikta in mig på, de främsta motkandidaterna är T+A Criterion 350 (skulle helst ha 300, men de kostar 10 kkr mer...)
Hursomhelst, skilanden mellan Reference 7 (som nu reas) och 7.2 (som väl inte är billiga) är att 7.2 har något slags aluminium-keramik material i diskanten, medan 7.0 har aluminium-mangan. Hittade en tysk tråd som berömde diskanten på 7.2 mycket.
Jag mailade Canton just innan jag slog till på mina RF 7 :or och fråga mot 7.2 "man får väga in prisskillnaden" sa canseda Jag gav 19 000.- demo och enligt Canseda så var det under deras utlämnings pris till butik om ens de kunde köpa dom för de...kom inte ihåg..... Det råd jag fick var att en pris skillnad på 19tkr mot 39tkr var svår motiverad just då
Postad 04 March 2010 - 01:30
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Om det är någon som är ute efter ett par vento men inte vågar importera så kan mina vara till salu till rätt pris. Kolla min annons.
MVH Martin
Postad 05 March 2010 - 13:00
Tool-AENIMA
-
Tool-AENIMA
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Om det är någon som är ute efter ett par vento men inte vågar importera så kan mina vara till salu till rätt pris. Kolla min annons.
MVH Martin
Vilka i reference serien hade du tänkt dig 3.2 eller ????
Postad 05 March 2010 - 13:47
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Vilka i reference serien hade du tänkt dig 3.2 eller ????
Troligtvis reference 9.2 + sub Jag tänker såhär, jag håller ju på att bygger upp till en komplett 5.1/7.1 anläggning. Och med en eller två musikaliska subbar så kan jag lika gärna satsa på ett par stativare fram fast med mer påkostade element. Men har fått indikationer från flera håll att det är minimal skillnad mellan vento och reference. Så jag har verkligen ingen brådska, speciellt inte när 890:orna spelar så grymt som dom gör. Har ett rörslutsteg på väg hem också, ska bli roligt och se hur ljudet blir med 2x65W rörförstärkare jämfört med mina 2 st classic 8.0b MVH Martin
Postad 05 March 2010 - 14:25
Tool-AENIMA
-
Tool-AENIMA
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Har själv ett par 890 sedan september förra året hade ett par RC-A innan o kan ju säga att det blev ett ruskigt lyft ljudmässigt.Inhandlade förresten ett par 870:or i veckan från Tyskland som jag skall ha som bakhögtalare nu är det bara subben kvar som ska inhandlas funderar på en Velodyne.
Postad 05 March 2010 - 17:01
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Har själv ett par 890 sedan september förra året hade ett par RC-A innan o kan ju säga att det blev ett ruskigt lyft ljudmässigt.Inhandlade förresten ett par 870:or i veckan från Tyskland som jag skall ha som bakhögtalare nu är det bara subben kvar som ska inhandlas funderar på en Velodyne.
Japp, det är grymt bra högtalare vento 890. Jag uppgraderade från RC-L, mycket mycket nöjd. Du ska alltså köra med golvare bak? Då kunde du väl ha kört på mina 890 då  Velodyne har jag också funderat på, samt svs SB12 (sluten). Vi får se vilken det blir till slut. MVH Martin
Postad 09 March 2010 - 18:34
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
En fråga till er som har 890. Jag är övertygad om att jag kommer att njuta av bra inspelade låtar eftersom jag gillade chrono sl 580 men hur är det med aningen sämre inspelat material? Jag lyssnar mycket på spotify (free), men även mycket på tex gamla reggaelåtar och rock. Förstår att högtalarna återger låtarna som dom är inspelade men undrar om dessa endast bör spelas med riktigt bra inspelad musik för bra upplevelse.
Redigerat av Chippe, 11 March 2010 - 17:54.
Postad 12 March 2010 - 08:51
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
En fråga till er som har 890. Jag är övertygad om att jag kommer att njuta av bra inspelade låtar eftersom jag gillade chrono sl 580 men hur är det med aningen sämre inspelat material? Jag lyssnar mycket på spotify (free), men även mycket på tex gamla reggaelåtar och rock. Förstår att högtalarna återger låtarna som dom är inspelade men undrar om dessa endast bör spelas med riktigt bra inspelad musik för bra upplevelse.
Jag tycker dom funkar med sämre inspelad musik också. Det är klart att är det riktigt dåliga inspelningar så kan det ju inte låta bra. Men med liiite sämre material tycker jag det funkar riktigt bra. Sen kan jag rekommendera dig att skaffa spotify premium, ett tydligt lyft i kvalite och mycket skönt att slippa reklam. Jag kommer då inte gå tillbaka till free iaf. Är du ute efter ett par vento 890? Mvh Martin
Postad 12 March 2010 - 14:19
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
walle_1:Ok, premium kanske blir ett måste. 890 lär ställa högre krav på materialet än vad jag är van vid. Chrono SL 580 gillade jag men misstänker att de kommer att återge för tunn bas för min smak om jag inte har låtar som tex Yello - stay. Kanske 890 är lite bättre på den punkten men basen är nog ändå ganska stram? Gillar Cantons fina ljudbild och hur de lyfter fram detaljerna men gillar ändå djup bas med tryck. 890 är intressanta iom de tyska priserna och för att dom borde vara ett och annat strå vassare än 580/590. Har sett att andra har köpt fem högtalare och det är något man också kanske ska fundera på. Jag kanske främst behöver en sub till dem. Vad är det som ljudmässigt fattas i 890 tycker du eftersom du ska byta upp dig?
Redigerat av Chippe, 12 March 2010 - 14:20.
Postad 12 March 2010 - 17:56
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
walle_1:
Ok, premium kanske blir ett måste. 890 lär ställa högre krav på materialet än vad jag är van vid. Chrono SL 580 gillade jag men misstänker att de kommer att återge för tunn bas för min smak om jag inte har låtar som tex Yello - stay. Kanske 890 är lite bättre på den punkten men basen är nog ändå ganska stram? Gillar Cantons fina ljudbild och hur de lyfter fram detaljerna men gillar ändå djup bas med tryck.
890 är intressanta iom de tyska priserna och för att dom borde vara ett och annat strå vassare än 580/590. Har sett att andra har köpt fem högtalare och det är något man också kanske ska fundera på. Jag kanske främst behöver en sub till dem.
Vad är det som ljudmässigt fattas i 890 tycker du eftersom du ska byta upp dig?
Se mitt svar från tidigare: Troligtvis reference 9.2 + sub
Jag tänker såhär, jag håller ju på att bygger upp till en komplett 5.1/7.1 anläggning. Och med en eller två musikaliska subbar så kan jag lika gärna satsa på ett par stativare fram fast med mer påkostade element. Men har fått indikationer från flera håll att det är minimal skillnad mellan vento och reference. Så jag har verkligen ingen brådska, speciellt inte när 890:orna spelar så grymt som dom gör.
Till bio är en sub ett måste tycker jag, med rätt placering fungerar dom utmärkt som fullregister till musik. Basen är stram och verkligen inte bumlig. Stativare ger ju lite bättre placeringsmöjligheter också. Man kan placera subbarna där dom ger bäst bas och stativarna där dom ger bäst upplösning och detalj. Annars är jag helnöjd med ljudet och blir dom inte sålda så gråter inte jag för jag är mycket nöjd som det är. MVH Martin
Postad 17 March 2010 - 12:08
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Jag kan tänka mig att dom låter riktigt bra men dom är nog snäppet för stora för mig. Verkar inte finnas någon butik som har dem för provlyssning heller. Eftersom jag måste ha sub får den lite mer slimmade 580/590 duga bra.
Postad 19 March 2010 - 13:43
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Nu är mina vento sålda. Nu väntar jag bara på svar från hifi-fabrik angående center + reference 9.2, får jag bra pris blir det beställning idag.
MVH Martin
Postad 22 March 2010 - 10:30
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Är det fortfarande så att dessa är omöjliga att få till en testlyssning på i Sthlmsområdet? Ringde Pause men dom hade dom inte.
Är redigt sugen på att uppgradera från GLE409 till 890DC, 856 och GLE410, men känns inte heeelt hundra att köpa på måfå, även om jag gillar Canton-ljudet och inser att dessa är ohyggligt prisvärda vid beställning från Tyskland.
Ingen som vill bjuda in en ung man på en liten provlyssning?
Redigerat av bran, 22 March 2010 - 21:35.
Postad 22 March 2010 - 21:47
el julio
-
el julio
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
Är det fortfarande så att dessa är omöjliga att få till en testlyssning på i Sthlmsområdet? Ringde Pause men dom hade dom inte.
Är redigt sugen på att uppgradera från GLE409 till 890DC, 856 och GLE410, men känns inte heeelt hundra att köpa på måfå, även om jag gillar Canton-ljudet och inser att dessa är ohyggligt prisvärda vid beställning från Tyskland.
Ingen som vill bjuda in en ung man på en liten provlyssning? 
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig om du inte är beredd att åka 45 mil... på ett ungefär... mvh el julio
Postad 22 March 2010 - 22:24
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Hembiobutiken ligger ju i Stockholm, har du frågat om du får lyssna där?
Annars har väl mediamarkt, kanske inte världens bästa ställe att lyssna på men bättre än inget.
Tror absolut att du vågar köpa olyssnat om du gillar canton. Har inte hört GLE men gissar att Vento är sju resor bättre. Jag tyckte dom var klart bättre än Ergo RC-L och det är inga dåliga burkar.
Om du kan tänka dig stativare så är det faktiskt ganska schyssta priser på reference 9.2 som är ur cantons bästa serie. Ungefär samma pris för 9.2+stativ som för vento 890, nåja lite dyrare är dom men inte mycket.
MVH Martin
Postad 23 March 2010 - 08:25
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Ska höra av mig till HBB och MM och se om dom finns för demo.
Fått pris 2520€ från Elektrowelt och 2480€ från Audio-Vision för 890, 856, samt GLE410 i vitt.
Lutar väl åt att jag köper dom även om jag inte får till nån provlyssning, samtidigt är det mkt pengar för mig.. Att dom är bra tvivlar jag inte det minsta på, men om dom faller mig i smaken... Det jag kan tycka om mina GLE är att dom inte är så jätteroliga ibland. Skulle vara fint med lite mer spelglädje istället för återhållsam korrekthet.
Jag gillar Canton-ljudet som så, och behöver högtalare med basreflexport fram/nedåt då mina måste stå nära vägg. Det känns som ett givet val, men då det ändå rör sig om 25papp tvekar man
Redigerat av bran, 23 March 2010 - 08:43.
Postad 23 March 2010 - 12:29
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Ska höra av mig till HBB och MM och se om dom finns för demo.
Fått pris 2520€ från Elektrowelt och 2480€ från Audio-Vision för 890, 856, samt GLE410 i vitt.
Lutar väl åt att jag köper dom även om jag inte får till nån provlyssning, samtidigt är det mkt pengar för mig.. Att dom är bra tvivlar jag inte det minsta på, men om dom faller mig i smaken... Det jag kan tycka om mina GLE är att dom inte är så jätteroliga ibland. Skulle vara fint med lite mer spelglädje istället för återhållsam korrekthet.
Jag gillar Canton-ljudet som så, och behöver högtalare med basreflexport fram/nedåt då mina måste stå nära vägg. Det känns som ett givet val, men då det ändå rör sig om 25papp tvekar man 
du har inte övervägt ergo då? RC-L får du väl för runt 8000 i Tyskland och med center+surround till det kommer du undan ganska mycket billigare än vento. Sedan skaffar du ett fint slusteg till det så kommer det bli mycket bra. Där har du verkligen ett par frontar du kan ösa med  MVH Martin
Postad 25 March 2010 - 10:28
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
du har inte övervägt ergo då? RC-L får du väl för runt 8000 i Tyskland och med center+surround till det kommer du undan ganska mycket billigare än vento. Sedan skaffar du ett fint slusteg till det så kommer det bli mycket bra. Där har du verkligen ett par frontar du kan ösa med 
MVH Martin
Nja, där är WAFen alldeles för låg  Förhoppningsvis skickas mina högtalare imorrn så kanske jag har dem innan påsk. Ska bli jäkligt kul, nu är man som ett barn som ängsligt väntar på tomten.
Postad 25 March 2010 - 10:39
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Nja, där är WAFen alldeles för låg Förhoppningsvis skickas mina högtalare imorrn så kanske jag har dem innan påsk. Ska bli jäkligt kul, nu är man som ett barn som ängsligt väntar på tomten.
Det blev vento då? Håller med, dom är grymt mycket läckrare än ergo-serien. Jag skickade pengar i måndags så jag hoppas mina högtalare går iväg idag. Har för mig att frakten tog från fredag till onsdagen förra gången jag beställde. MVH Martin
Postad 25 March 2010 - 10:41
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Det blev vento då?
Håller med, dom är grymt mycket läckrare än ergo-serien.
Jag skickade pengar i måndags så jag hoppas mina högtalare går iväg idag. Har för mig att frakten tog från fredag till onsdagen förra gången jag beställde.
MVH Martin
Jupp, 890DC, 856CM och GLE410. Allt i vitt. Ah, mina pengar skickades i tisdags (bank överföring) och borde va hos dom idag, senast imorrn. Så frågan är om jag hinner få dom innan skärtorsdan då jag åker iväg. Levereras till jobbet så dom får väl stå där över påsk annars om inte annat. EDIT: Får man en bekräftelse på när de skickas lr?
Redigerat av bran, 25 March 2010 - 14:24.
Postad 25 March 2010 - 20:16
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Jupp, 890DC, 856CM och GLE410. Allt i vitt.
Ah, mina pengar skickades i tisdags (bank överföring) och borde va hos dom idag, senast imorrn. Så frågan är om jag hinner få dom innan skärtorsdan då jag åker iväg. Levereras till jobbet så dom får väl stå där över påsk annars om inte annat.
EDIT: Får man en bekräftelse på när de skickas lr?
Ja, du får en bekräftelse när dom skickats. Däremot får du inget kollinr från elektrowelt så det är bara att vänta snällt tills dom dyker upp. Mina paket skickades idag, 4 st. Nu är det spännande  hififabrik har trevligare leverans tycker jag, kollinr och inget krångel med att man måste ta dom till ett företag. Annars är båda trevliga att handla av. MVH Martin
Postad 25 March 2010 - 20:56
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Ja, du får en bekräftelse när dom skickats. Däremot får du inget kollinr från elektrowelt så det är bara att vänta snällt tills dom dyker upp.
Mina paket skickades idag, 4 st. Nu är det spännande  hififabrik har trevligare leverans tycker jag, kollinr och inget krångel med att man måste ta dom till ett företag. Annars är båda trevliga att handla av.
MVH Martin
Spännande  4? Ska du ha 9.2 runtom?
Postad 26 March 2010 - 06:59
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Spännande 4? Ska du ha 9.2 runtom?
Hehe, ja det vore nåt men nää så rik är jag inte  jag antar att stativen ligger i en varsin kartong, sedan 9.2 i en och centern i en. Som bakkanaler kommer det nog bli någon av mirage omnipolära. Det är musiken som är viktigast för mig men ville ha en rejäl center så inte ljudet blir osammanhängande i fronten. MVH Martin
Postad 28 March 2010 - 09:40
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Mina har inte skickats än
Postad 28 March 2010 - 17:08
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Oj, det var ju lite segt av dom.
Mina var i Malmö i fredags så jag räknar med att ha dom imorgon måndag.
MVH Martin
Postad 29 March 2010 - 09:54
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Oj, det var ju lite segt av dom. Mina var i Malmö i fredags så jag räknar med att ha dom imorgon måndag.
MVH Martin
Nu har mina äntligen skickats! Hur fick du veta var dina paket befann sig, man får ju inget kolli-id?
Postad 29 March 2010 - 11:07
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Nu har mina äntligen skickats! Hur fick du veta var dina paket befann sig, man får ju inget kolli-id?
Fraktbolaget elektrowelt använder sig av använder inte kollinummer så det är bara att vänta tills dom dyker upp. Fick mina alldeles nyss, har spelat en låt nu. Grymt läckra högtalare och låter bra gör dom. Låter klart större än vad dom är. Kommer mer intryck när dom blivit lite inspelade. Har dom bara på kartongerna också för tillfället då jag inte hinner bygga ihop stativen innan jobbet. MVH Martin
Postad 06 April 2010 - 07:55
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Kommer inte mina idag går jag nog bärsärk här inne på kontoret... Pyntade 1-2 dar efter dig Walle o har fortf inte fått dom  Verkar ju va stört omöjligt att få reda på en sån simpel sak som kolli-id ens.. börjar bli lite less nu. Otåligheten känner inga gränser atm. Mina var i Malmö i fredags så jag räknar med att ha dom imorgon måndag.
Fraktbolaget elektrowelt använder sig av använder inte kollinummer så det är bara att vänta tills dom dyker upp.
Hur kunde du se det om du inte får nåt tracking number? Nöjd med dina 9.2?
Redigerat av bran, 06 April 2010 - 13:15.
Postad 07 April 2010 - 06:07
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Kommer inte mina idag går jag nog bärsärk här inne på kontoret... Pyntade 1-2 dar efter dig Walle o har fortf inte fått dom 
Verkar ju va stört omöjligt att få reda på en sån simpel sak som kolli-id ens.. börjar bli lite less nu. Otåligheten känner inga gränser atm.
Hur kunde du se det om du inte får nåt tracking number?
Nöjd med dina 9.2? 
Hehe, ja det är jobbigt att vänta på paket  om du läser tidigare i tråden så ser du att jag köpte av hififabrik, dom får man kollinr samt hemleverans hos. Jag är nöjd med högtalarna men den nya diskanten verkar vara grymt seginspelad. Låter lite instängt och så i mellanregistret fortfarande men det öppnar sig mer och mer. MVH Martin
Postad 07 April 2010 - 10:51
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Har lyssnat på 9.2 och dom låter större än vad dom är som du säger. En låt med akustisk gitarr lät mycket fint. Lyssnade även på chrono sl 590 och dom lät riktigt bra och mer behagliga än 580 men det var också på två ställen med olika förstärkare och rum.
Är det inte bara att låta musiken stå på när du inte är hemma om dom är riktigt seginspelade?
Redigerat av Chippe, 07 April 2010 - 10:52.
Postad 07 April 2010 - 12:58
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Fantastiskt... speditören har tydligen sumpat ett av paketen, och jag får vänta på att allt leveras samtidigt, dvs ännu en 3-4 dagars vänta. Börjar nästan undra om dom fuckat upp d totalt hos Elektrowelt och att skiten aldrig gick iväg iom att dom inte leverera resten av paketen...
Känns rätt oseriöst att använda sig av ett företag som inte ger ut kolli-IDn, och ska jag beställa nåt i framtiden blir det från Hifi Fabrik.
Postad 07 April 2010 - 17:05
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Har lyssnat på 9.2 och dom låter större än vad dom är som du säger. En låt med akustisk gitarr lät mycket fint. Lyssnade även på chrono sl 590 och dom lät riktigt bra och mer behagliga än 580 men det var också på två ställen med olika förstärkare och rum. Är det inte bara att låta musiken stå på när du inte är hemma om dom är riktigt seginspelade?
Jag driver mina med en rörförstärkare och akustiskt t.ex. Nils Lofgren låter helt fantastiskt bra. Främst röster som låter lite instängda ännu. Men det blir bättre och bättre hela tiden. Jo, iofs. Men jag spelar ganska högt när jag är hemma och vill gärna skona grannarna när jag inte är hemma. Bor i lyhörd lägenhet. MVH Martin
Postad 12 April 2010 - 14:00
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
!! Nu ######r!! Är väl risk o bli vräkt dom kommande dagarna men vafan  Äntligen är dom här!
EDIT: Har nu kört dom i ca 2 dagar, stått på medan jag varit på jobbet (är väl inte poppis hos grannarna, tur att man är med i styrelsen  ) och jag blir bara mer o mer nöjd ju mer jag lyssnar.
Vilket oerhört öppet, luftigt och "krispigt" ljud, för att sedan damma i ordentligt med de redan nu enorma basresurserna! I mitt 25-30kvm rum finns det bas så det räcker och blir över, tur att jag gjort en del akustikreglering i form av basabsorbenter för att dämpa resonanser annars skulle det nog bli overkill. Diskanten blir aldrig nånsin vass utan är enormt luftig och öppen. Har ännu inte satt på några risigt inspelade metalplattor, så kanske får revidera detta senare.
Högtalaren känns komplett i alla register. Jag har oerhört svårt att se hur man skulle kunna matcha dom här i de närliggande prisklasserna, då får man nog gå upp en bra bit i pris.
I början lät det väldigt mkt "från högtalaren", detta har nu blivit bättre och musiken ligger liksom "fritt" i rummet och känns mer centrerat som att det kommer från mitt emellan frontarna. Har dom just nu med en hel del toe-in, ska nog räta upp dom för jag tycker inte att ljudbilden är riktigt lika bred som med mina GLE409 (som jag inte hade toe-in alls).
Jag kan bara tänka mig, och ser fram emot, hur dessa underbara högtalare kommer låta om ca 100h
P.S Dom är sanslöst vackra, vilken finish! Sambon är även hon förtjust
Redigerat av bran, 14 April 2010 - 07:54.
Postad 14 April 2010 - 08:32
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
!! Nu ######r!! Är väl risk o bli vräkt dom kommande dagarna men vafan Äntligen är dom här!
EDIT: Har nu kört dom i ca 2 dagar, stått på medan jag varit på jobbet (är väl inte poppis hos grannarna, tur att man är med i styrelsen ) och jag blir bara mer o mer nöjd ju mer jag lyssnar.
Vilket oerhört öppet, luftigt och "krispigt" ljud, för att sedan damma i ordentligt med de redan nu enorma basresurserna! I mitt 25-30kvm rum finns det bas så det räcker och blir över, tur att jag gjort en del akustikreglering i form av basabsorbenter för att dämpa resonanser annars skulle det nog bli overkill. Diskanten blir aldrig nånsin vass utan är enormt luftig och öppen. Har ännu inte satt på några risigt inspelade metalplattor, så kanske får revidera detta senare. Högtalaren känns komplett i alla register. Jag har oerhört svårt att se hur man skulle kunna matcha dom här i de närliggande prisklasserna, då får man nog gå upp en bra bit i pris.
I början lät det väldigt mkt "från högtalaren", detta har nu blivit bättre och musiken ligger liksom "fritt" i rummet och känns mer centrerat som att det kommer från mitt emellan frontarna. Har dom just nu med en hel del toe-in, ska nog räta upp dom för jag tycker inte att ljudbilden är riktigt lika bred som med mina GLE409 (som jag inte hade toe-in alls).
Jag kan bara tänka mig, och ser fram emot, hur dessa underbara högtalare kommer låta om ca 100h 
Många påstår att basen är klen i början och lossnar rejält efter ett tag. Jag tyckte det nästan var tvärtom. Hade mycket kraftig bas i början men den lugnade ner sig med lite inspelning. Diskanten var mycket mjuk i början men allteftersom den släppte blev den som du beskriver det. Mellanregistret också, gick från lite burkigt till mycket välupplöst och trevligt. Upplever samma sak med mina reference, bara det att dom verkar ta betydligt längre tid på sig att bli inspelade. MVH Martin
Postad 14 April 2010 - 20:30
Tool-AENIMA
-
Tool-AENIMA
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Jad tycker nog att basen var lite klen innan man började komma upp på några timmar sen kan ju akustiken spela in en del fast grymma högtalare helt klart
Postad 14 April 2010 - 23:46
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
!! Nu ######r!! Är väl risk o bli vräkt dom kommande dagarna men vafan Äntligen är dom här!
EDIT: Har nu kört dom i ca 2 dagar, stått på medan jag varit på jobbet (är väl inte poppis hos grannarna, tur att man är med i styrelsen ) och jag blir bara mer o mer nöjd ju mer jag lyssnar.
Vilket oerhört öppet, luftigt och "krispigt" ljud, för att sedan damma i ordentligt med de redan nu enorma basresurserna! I mitt 25-30kvm rum finns det bas så det räcker och blir över, tur att jag gjort en del akustikreglering i form av basabsorbenter för att dämpa resonanser annars skulle det nog bli overkill. Diskanten blir aldrig nånsin vass utan är enormt luftig och öppen. Har ännu inte satt på några risigt inspelade metalplattor, så kanske får revidera detta senare. Högtalaren känns komplett i alla register. Jag har oerhört svårt att se hur man skulle kunna matcha dom här i de närliggande prisklasserna, då får man nog gå upp en bra bit i pris.
P.S Dom är sanslöst vackra, vilken finish! Sambon är även hon förtjust 
Härligt, jag blir nu sugen på 890 igen. Hmm, det där med ljudbilden har jag funderat på. Upplevde att 590 gav bredare och djupare ljudbild än Ref 9.2. Ännu bredare hade Chrono 580 som jag minns det med Onkyo 607 i annan butik iof. Inga högtalare var heller likadant placerade så vem vet varför. Jag tycker också som vissa andra att Onkyo inte är så bra med Canton (iaf 607 som jag hört) GLE 490 passade inte alls men 580 var genast mycket bättre och lät bra. Kan tänka mig att Vento 890 faktiskt går bra med 607:an eftersom bla diskanten är bra mycket mjukare än billigare Cantonmodeller. Detta leder också in på frågan om 607:an räcker till Vento 890. Jag kommer mest spela ganska lugnt och ibland lite högre men inte jättehögt som vid stora fester. Receivern är bra mycket billigare men räcker den för 580/590 kanske det går bra med 890. Någon som har något att säga om den kombinationen? Annars har man rekommenderat mig HK eller Marantz. Har en trevlig 35-årig Sansui AU 7900 men vill lämna tillbaka den till farsan om Onkyo 607 eller liknande duger bra.
Postad 15 April 2010 - 08:31
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Härligt, jag blir nu sugen på 890 igen. Hmm, det där med ljudbilden har jag funderat på. Upplevde att 590 gav bredare och djupare ljudbild än Ref 9.2. Ännu bredare hade Chrono 580 som jag minns det med Onkyo 607 i annan butik iof. Inga högtalare var heller likadant placerade så vem vet varför. Jag tycker också som vissa andra att Onkyo inte är så bra med Canton (iaf 607 som jag hört) GLE 490 passade inte alls men 580 var genast mycket bättre och lät bra. Kan tänka mig att Vento 890 faktiskt går bra med 607:an eftersom bla diskanten är bra mycket mjukare än billigare Cantonmodeller. Detta leder också in på frågan om 607:an räcker till Vento 890. Jag kommer mest spela ganska lugnt och ibland lite högre men inte jättehögt som vid stora fester. Receivern är bra mycket billigare men räcker den för 580/590 kanske det går bra med 890. Någon som har något att säga om den kombinationen?
Annars har man rekommenderat mig HK eller Marantz.
Har en trevlig 35-årig Sansui AU 7900 men vill lämna tillbaka den till farsan om Onkyo 607 eller liknande duger bra.
Okej, jag tycker min 876a funkade väldigt bra även till mina GLE409or. Jo, det där med ljudbilden är väl det enda smolket i bägaren, men jag ska inte säga bu eller bä innan dom är ordentligt inspelade. Har nu rätat upp dom en del, men kunde inte spela nåt igår när sambon ligger nedbäddad med feber och huvudvärk. Rent spontant skulle jag sagt att 607an skulle bli för klen för 890DC, men nu är jag inte längre så säker. Jag trodde min 876a skulle få jobba bra mkt mer än med mina 409or, men jag har banne mig något lägre volym inställd på receivern nu än tidigare vid "normallyssning". Så jag vet inte hur bra den blir eller inte. Nackdelen med 607an är ju att du kan inte hänga på ett slutsteg om du känner att den inte räcker till. Jag hade nog personligen gått upp nån modell till för pre-out stöd.
Postad 15 April 2010 - 11:45
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Det är sant, du får spela in dem lite mer. Oj, dubbelt tråkigt hos dig igår. Hoppas allt är bättre idag.
Ja, rent psykologiskt tror jag det inte matchar så bra med tanke på prisskillnaderna, känns lite sniket. Sedan är den inte heller en optimal förstärkare men den kan mycket väl räcka för mig. Att du inte behöver vrida upp volymen mer tyder på att 890 ändå är relativt lättdriva. 8 ohm är ju bra, dessutom har de högre känslighet än Chrono SL 580 så funkar 607:an med dem borde det gå bra med 890. Vi får se.. det där med pre-out har du rätt i.
Redigerat av Chippe, 15 April 2010 - 11:46.
Postad 15 April 2010 - 15:36
Tool-AENIMA
-
Tool-AENIMA
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Det är sant, du får spela in dem lite mer. Oj, dubbelt tråkigt hos dig igår. Hoppas allt är bättre idag.
Ja, rent psykologiskt tror jag det inte matchar så bra med tanke på prisskillnaderna, känns lite sniket. Sedan är den inte heller en optimal förstärkare men den kan mycket väl räcka för mig. Att du inte behöver vrida upp volymen mer tyder på att 890 ändå är relativt lättdriva. 8 ohm är ju bra, dessutom har de högre känslighet än Chrono SL 580 så funkar 607:an med dem borde det gå bra med 890. Vi får se.. det där med pre-out har du rätt i.
Kan ju säga att desto mer du matar dom desto mer får du tillbaks ganska givet iförsig körde först med en Onkyo 905 tyckte det lät jävligt bra men har nu jag hängt på ett Rotel 1582 och nu är det riktigt fart på burkarna
Postad 15 April 2010 - 17:28
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Jag förstår det och jag får se hur jag gör. Kanske ska vänta med surroundreceiver och köra på det jag har så länge och bygga ut senare. Tydligen ska även min Sonic Impact Super T-Amp (10/15W) orka driva stora högtalare som dessa. Inte jättehögt men tillräckligt högt för normal lyssning och lite till och låta fantastiskt. Det återstår att se.
Redigerat av Chippe, 17 April 2010 - 09:42.
Postad 28 April 2010 - 09:14
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Jag förstår det och jag får se hur jag gör. Kanske ska vänta med surroundreceiver och köra på det jag har så länge och bygga ut senare. Tydligen ska även min Sonic Impact Super T-Amp (10/15W) orka driva stora högtalare som dessa. Inte jättehögt men tillräckligt högt för normal lyssning och lite till och låta fantastiskt. Det återstår att se.
Mja, det tvivlar jag väl på. Med tanke på hur varm min 876a blir (stekhet) efter en längre lyssningssession med volymen uppskruvad har jag börjat fundera på ett slutsteg till frontarna. Ett XPA-2 från Emotiva ligger väl närmast tillhands. Jag får nog återkalla min fundering om att en 607a skulle vara tillräcklig för dessa, och du kommer nog inte få ut i närheten av den dynamik dom kan prestera. Hur som haver så har jag nu spelat en bit över 50h på lite högre volym, och dessa burkar är fantastiska. Hade en liten demokväll för polarna också, och intrycket jag fick var att även dom var ruggigt imponerade.
Postad 02 May 2010 - 12:44
Digitalman
-
Digitalman
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Mja, det tvivlar jag väl på. Med tanke på hur varm min 876a blir (stekhet) efter en längre lyssningssession med volymen uppskruvad har jag börjat fundera på ett slutsteg till frontarna. Ett XPA-2 från Emotiva ligger väl närmast tillhands.
Jag får nog återkalla min fundering om att en 607a skulle vara tillräcklig för dessa, och du kommer nog inte få ut i närheten av den dynamik dom kan prestera.
Hur som haver så har jag nu spelat en bit över 50h på lite högre volym, och dessa burkar är fantastiska. Hade en liten demokväll för polarna också, och intrycket jag fick var att även dom var ruggigt imponerade.
---------------------- Tycker nog att du ska fortsätta köra med Onkyo 876an! Själv kör jag mina Canton Chrono 509DC med en Onkyo 807 även den blir bra varm ibland. Den gamla 805 har kraftigare steg och liknar 876 lite. En av mina kompisar kör med den o den kan man nästan bränna sig på när man öser på. Men dom är byggda för att hålla. Så kör du på med din fina 876a. PS: Fy vad sugen man blir på ett par Vento 890DC  grymma högtalare. Men det lär dröja ett tag till innan jag byter. Canton tar ju ett tag att spela in. Så här gäller det att behålla dem en bra bit över 500 timmar så man får njuta av det grymma Canton soundet.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|