Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tidningen HemmaBios test: "Bäst bas för 15.000kr"

500 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Velodyne DD-15 (Subwoofers) 2 9.6875 (15) Inga priser
SVS PB13-Ultra (Subwoofers) 4 9.642856 (13) Inga priser
Cerwin Vega HFA-21SX (Subwoofers) 2 7.5 (1) Inga priser
XTZ 99 W12.18 ICE (Subwoofers) 6 9.458332 (23) Inga priser
SVS PC13-Ultra (Subwoofers) 6 8.999998 (6) Inga priser
SVS SB12-NSD (Subwoofers) 4 9.299998 (9) Inga priser
Klipsch SW-110 (Subwoofers) 1 7.5 (1) Inga priser
SVS PB12-Plus (Subwoofers) 6 9.307692 (12) Inga priser
Velodyne DD-15 Plus (Subwoofers) 9 8.75 (3) 69 900:-
REL Acoustics T-7 (Subwoofers) 2 9.6875 (15) Inga priser
DALI Sub E-12 F (Subwoofers) 2 8.846152 (12) 9 998:-
Anthony Gallo Acoustics Classico CLS-10 (Subwoofers) 1 (0) Inga priser
40 relaterade trådar
Dali E-12F subwoofer, missljud, brummar och vinande (2 inlägg) 1 år sedan
XTZ 99 W12.18 ICE (167 inlägg) 2 år sedan
Velodyne DD plus (7 inlägg) 4 år sedan
Velodyneklubben! (126 inlägg) 6 år sedan
SVS PB13-ultra (1020 inlägg) 8 år sedan
SVS SB-12 NSD (119 inlägg) 8 år sedan
SvS Basar (540 inlägg) 8 år sedan
Nytt slutsteg pb13 ultra (10 inlägg) 9 år sedan
Nytt vardagsrumssetup för 20k (30 inlägg) 10 år sedan
Någon som hört Dynavoice Thunder T-12 än? (92 inlägg) 10 år sedan
Motvilligt val av sub till musik (1 inlägg) 10 år sedan
Bästa subwoofer för film (398 inlägg) 10 år sedan
1xPV1D vs 1xSVS PB13 Ultra vs 1xSVS PC13 Ultra VS 2xSB2000 VS 1xSB13 Ultra (145 inlägg) 11 år sedan
Ny subb! (67 inlägg) 11 år sedan
Musiksub, XTZ 12.18 ICE, Klipsch SW-115, Dynavoice Thunder T-12? (32 inlägg) 11 år sedan
svs klubben (13 inlägg) 11 år sedan
Sub vs Sub (15 inlägg) 11 år sedan
KÖPRÅD SUB 6000-10000 KR (4 inlägg) 12 år sedan
SVS PC 13 Eller Velodyne DD 12/DD10 (270 inlägg) 12 år sedan
Köp av (dubbla) subwoofers, SVS, XTZ, annat? (5 inlägg) 12 år sedan
1 st Velodyne DD-15 Plus eller 2 st Monitor Audio Glod GXW-15? (63 inlägg) 12 år sedan
Utförsäljning SVS PB&SB12-NSD + Nya modeller! (3 inlägg) 12 år sedan
SV Subwoofers-klubben (743 inlägg) 12 år sedan
Hur kopplar jag REL T7 (36 inlägg) 12 år sedan
Köpa REL-sub. Vilken? (31 inlägg) 13 år sedan
SVS SB12-NSD vs XTZ 99 W12.16 (6 inlägg) 13 år sedan
XTZ w12.18 till pangpris! (64 inlägg) 13 år sedan
Sub med pluggar (25 inlägg) 13 år sedan
velodyne dd18plus vs JL f113 (4 inlägg) 14 år sedan
Nya subbar till biorum? Har nu Cascade 15 (4 inlägg) 14 år sedan
Dags för ny subwoofer (22 inlägg) 14 år sedan
Hjälp med ny hembio. (4 inlägg) 14 år sedan
För XTZ freaks ;o) (26 inlägg) 15 år sedan
Cerwin Vega HFA-18SX (40 inlägg) 15 år sedan
NYA SVS SUBAR (112 inlägg) 15 år sedan
Gästbok för pioneerfantast ( inlägg) 15 år sedan
Ett monster från Cerwin-Vega (38 inlägg) 16 år sedan
Velodyne DD-15 vs. DD-18 (51 inlägg) 17 år sedan
Sub med livekänsla och dynamik (48 inlägg) 18 år sedan
Gästbok för tommypeters (42 inlägg) 18 år sedan

Postad 16 March 2012 - 14:19

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Jag varken kan eller vill ha mer bas än jag har :) De som undrar varför kan ju ta sig en roadtrip ned till Smålands mörkaste skogar, och lyssna själva hehe ;)

Postad 16 March 2012 - 14:30

Unregistered1978
  • Unregistered1978
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Hemmabiotidningen och Hifi & Musik är nu avbeställda båda två.
Jag har retat mig mer och mer på deras texter, det är 26 helsidor med reklam i varje nummer. Dessutom samma reklam i varje nummer.
Tidningarna är helt värdelösa nu tycker jag. Tips på annan BRA tidning som ni kan hjälpa till med?

Postad 16 March 2012 - 14:30

ledighetskommiten
  • ledighetskommiten
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

Vad är detta för fråga?
Okej, jag vill ha en bil som
*drar 0,2 l/m blandad körning
*Gör 0-100 på 4 sekunder
*är liten.
*Men som lastar som en skåpbil
*kombi
*som inte har kombitak
Allt detta + mer för max 100K.

Ungefär på samma nivå är denna "fråga", som inte är något annat än en retorisk feltanke.
Det "svensson" bör göra är:
*Fundera på ljudkravet
*Fundera på bandbredden.
*Fundera på utseendet/storleken
*Fundera på priset.

Sen får man, om man måste kompromissa, välja vad som är mindre viktigt.
Väldigt ologiskt resonemang du framför här.

Håller med men ser poängen hos bagarn.

Redigerat av ledighetskommiten, 16 March 2012 - 14:37.

Postad 16 March 2012 - 16:11

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Hemmabiotidningen och Hifi & Musik är nu avbeställda båda två.
Jag har retat mig mer och mer på deras texter, det är 26 helsidor med reklam i varje nummer. Dessutom samma reklam i varje nummer.
Tidningarna är helt värdelösa nu tycker jag. Tips på annan BRA tidning som ni kan hjälpa till med?

Kanske, men den är amerikansk och måste importeras. Widescreen Review som den heter tycker jag subjektivt är den bästa tidskriften om hembio jag läst. Någon svensk tidning kommer inte i närheten av den.

Postad 17 March 2012 - 00:07

promon
  • promon
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
http://www.xtz.se/se...as_hembio_musik
Håller med xtz-filosofin helt och hållet här.
En låda med många inställningsmöjligheter bör ju alltid vara bra. plugga skiten om du spelar musik och släpp lös och ändra cut off när du kör film och låt golvarna/stativarna göra sin del.
Helst ska man ha en osynlig tankeläsande fjärr som gör det åt en så man inte behöver lyfta på röven varje gång man bytar från film till musik. men det är inte helt kompromisslöst att vara kompromisslös ^^

Postad 17 March 2012 - 08:36

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Det är ju bara att ha olika frekvensdelning på stereo och på film så slipper du lyfta rumpan. På många moderna förstärkare kan man säkert göra detta.. :)

Postad 20 March 2012 - 12:54

promon
  • promon
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Det är ju bara att ha olika frekvensdelning på stereo och på film så slipper du lyfta rumpan. På många moderna förstärkare kan man säkert göra detta.. :)

nä inte helt, även om jag frekvensdelning så låter ju basen olika om jag gör den sluten eller inte så bara halva poängen där ;)

Postad 20 March 2012 - 23:16

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Kanske, men den är amerikansk och måste importeras. Widescreen Review som den heter tycker jag subjektivt är den bästa tidskriften om hembio jag läst. Någon svensk tidning kommer inte i närheten av den.

Finns i Appstore ser jag, 135 kr för 6 nummer 265 kr för 12 nummer.

Redigerat av walle_1, 20 March 2012 - 23:16.

Postad 20 March 2012 - 23:26

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Att tidskrifter är mer för nöje än information är väl tyvärr inget nytt.

Vad gäller bagarn/andras debatt så håller jag med om att kraven på vardagsrum kontra mancave är så olika stt det blir lite löjligt. Själv kör jag med dubbla 12" i hemmabion och en B&W PV1 i vardagsrummet (den må dista som fan under 40Hz, men som botten till små satelliter med hög delning vid normala ljudnivåer är den grym, prisvärd är en annan sak).

Postad 20 March 2012 - 23:32

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 1
Som många andra skriver är det föga förvånande att just XTZ får högst betyg. Har XTZ någonsin fått dåligt betyg i nämnda tidning? För egen del kan jag köpa tidningen ngn gång ibland för nöjes skull. Däremot tar jag inte recentionerna på blodigt allvar då testerna som synes allt för ofta är ganska vinklade...

Man kan undra hur mkt stålar XTZa skulle bidra med i form av reklam om deras högtalare fick bottenbetyg?

Sist jag lyssnade på XTZ var på arken och jag kan inte påstå att jag var imponerad. Det som däremot var slående var hur fula högtalarna är. Då syftar jag i och för sig inte på subbasen utan på övriga högtalare. Jag har svårt att se att XTZ någonsin kommer att komma in i mitt hus.

Men så sant som det är sagt. Smaken är som baken och tur är väl det :)

Mvh

G

Postad 21 March 2012 - 07:23

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

nä inte helt, även om jag frekvensdelning så låter ju basen olika om jag gör den sluten eller inte så bara halva poängen där ;)

Jag hänger inte med. Vad menar du med "sluten"?

Postad 21 March 2012 - 07:47

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1130 inlägg
  • 0
Man kanske kan köra lite flera olika basar och bryta vid olika Hz.... Så basen spelar "där den är bra"..
Så har jag tänkt att göra eller iaf prova i biorummet.
Där blir det 2st SVS pb 13 ultra under duken,samt en Canton Ergo AS 1.2 SC i bakkant.
Ev byter jag ut Canton subben mot 2 andra och ställer i bak i rummet.

Men som sagt jag får testa..när rummet blir klart.

Postad 21 March 2012 - 08:04

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Låter onödigt krångligt. Kör dina SVS och dela vid 80Hz. De spelar bra därunder och övriga högtalare fixar det över 80Hz. Räcker inte Dina två SVS så köp två till. :P

Postad 21 March 2012 - 22:17

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Låter onödigt krångligt. Kör dina SVS och dela vid 80Hz. De spelar bra därunder och övriga högtalare fixar det över 80Hz. Räcker inte Dina två SVS så köp två till. :P

+1

Blanda olika konstruktioner blir dessutom oftast riktigt riktigt dåligt..

Postad 21 March 2012 - 22:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Kul att så många tar en så dålig/meningslös test på så stort allvar.

Postad 22 March 2012 - 14:27

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Med nästan religös övertygelse hos många är det svårt att diskutera SVS seriöst i detta forum, jag har lagt ned i allafall. //Icke fanboy

Postad 22 March 2012 - 14:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Daniel, förstår inte varför du blir så "sur". Om du är nöjd så är du nöjd oavsett om andra väljer SVS före Velodyne.

Postad 22 March 2012 - 17:17

LifeHiFiStyle
  • LifeHiFiStyle
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Saken är ju den att just SVS är totalt överhypat, och tänk alla som köper SVS bara för det, och för att det snackas så mkt här på forumet tex.

SVS är verkligen inte bättre än en annan bra Sub, utan det är bara så att just SVS är hypat (överhypat).

Jag själv var smittad utav denna hype rejält, såpass mkt att jag var tvungen att åka och lyssna på dom, både hos vänner och i butik.

Och fick då reda på att det är helt vanliga lådor med element och slutsteg i som är byggda för att spela "Amerikansk bas".

Finns oerhört många andra märken som bygger lika bra eller ännu bättre Subbar, ett par exempel är REL, JL, MK Sound, Velodyne, Paradigm m fl.

Sen att SVS är överhypade är inte så mkt att orda om, så blir det när "amatörer" skriver fritt på forum, och andra amatörer i sin tur bildar sig amatörmässiga uppfattningar.

SVS största nackdel gentemot tex Velodyne och REL är väl att dom spelar ganska stumt, det är inte så mkt liv i basen, den är verkligen inte melodiös och hanterar olika bas-klangar lika följsamt och fint som många andra.

Så det här med bas är oftast en fråga om "inpräntat tycke" för den vanliga Svensson, och just på detta forumet så har det blivit SVS som "är" bäst.

Men som sagt, det stämmer inte, så enkelt är det inte, den bästa Subben är den som låter bäst, och det gör defenitivt inte SVS alltid.

Kul att så många tar en så dålig/meningslös test på så stort allvar.

På samma sätt tror väldigt många folk att SVS är bäst i världen på Subwoofers.

Postad 22 March 2012 - 17:49

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Sen att SVS är överhypade är inte så mkt att orda om, så blir det när "amatörer" skriver fritt på forum, och andra amatörer i sin tur bildar sig amatörmässiga uppfattningar.

Men du, vilka är proffs isåfall? Dom som har skrivit artikeln som den här tråden handlar om? Nej tack, då litar jag hellre på min egen uppfattning. Amatörmässig eller ej. :)

Postad 22 March 2012 - 18:34

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

SVS är verkligen inte bättre än en annan bra Sub, utan det är bara så att just SVS är hypat (överhypat).

SVS ger mer SPL, lägre dist och en högre artikulerad bas än vissa andra märken, så visst är de bättre, rent återgivningsmässigt. Dock så är de större också.
Hurvida de är hypade eller ej kan man dock fråga sig. Ett par räddar inte världen och är inte allt som alla behöver.

Och fick då reda på att det är helt vanliga lådor med element och slutsteg i som är byggda för att spela "Amerikansk bas".

Vad är amerikansk bas?

Finns oerhört många andra märken som bygger lika bra eller ännu bättre Subbar, ett par exempel är REL, JL, MK Sound, Velodyne, Paradigm m fl.

Bättre på vilka punkter?

Tja, möjligen men det finns ju även objektiva tester som visar att de pumpar mer luft än många andra basar.

Postad 23 March 2012 - 08:33

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Å så var det igång igen. :) deja vu

Postad 23 March 2012 - 08:39

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Så nu kan vi lägga till ytterliggare en typ av bas på den berömda listan:
  • Musikbas
  • Filmbas
  • Nu även "Amerikansk bas" (vad nu det betyder)
Fascinerande hur toner ur ett givet frekvensområde kan befästas med så många olika epitet och innehåll... :rolleyes:

Vad blir nästa steg?
  • Tisdagsbas?
  • Stockholmsbas?
  • Indiepopbas?

Redigerat av masse70, 23 March 2012 - 08:43.

Postad 23 March 2012 - 08:48

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Saken är ju den att just SVS är totalt överhypat, och tänk alla som köper SVS bara för det, och för att det snackas så mkt här på forumet tex.

Jag själv var smittad utav denna hype rejält, såpass mkt att jag var tvungen att åka och lyssna på dom, både hos vänner och i butik.

SVS största nackdel gentemot tex Velodyne och REL är väl att dom spelar ganska stumt, det är inte så mkt liv i basen, den är verkligen inte melodiös och hanterar olika bas-klangar lika följsamt och fint som många andra.

Så det här med bas är oftast en fråga om "inpräntat tycke" för den vanliga Svensson, och just på detta forumet så har det blivit SVS som "är" bäst
Men som sagt, det stämmer inte, så enkelt är det inte, den bästa Subben är den som låter bäst, och det gör defenitivt inte SVS alltid.

Jag håller med.
För att vara diplomatisk så är SVS säkert bra för vissa men jag blev besviken av dom, likaså XTZ.
Dåliga är dom inte men det finns både sämre och bättre.

Postad 23 March 2012 - 09:55

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Jag håller med. För att vara diplomatisk så är SVS säkert bra för vissa men jag blev besviken av dom, likaså XTZ. Dåliga är dom inte men det finns både sämre och bättre.

Vilka subbar tycker du är bäst då?

Postad 23 March 2012 - 10:02

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Vilka subbar tycker du är bäst då?

Problemet är att ingen sub är bäst.
Det finns lika många "bäst" som det finns lyssnare.
Varje par öron och rum är unikt.
Just nu pågår min jakt efter en bra subwoofer till min egen hemmabio.
Har lyssnat på många men inte hittat den perfekta för mig.

Postad 23 March 2012 - 10:17

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Tänkte mer på att du sa att det finns sämre och bättre, vilket såklart är logiskt.. då undrade jag vilka du tycker är bättre.

Personligen blev jag till en början lite besviken på min SVS, men som tur är har man lärt sig en del under åren, framför allt hur pass viktigt det är med akustik och placering av grejerna, inte minst subwoofern. Nu kan jag bara instämma med de som hypat den.

Postad 23 March 2012 - 10:23

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Var det inte du som lyssnat i butik där flertalet personer hade sagt att det låter tråkigt och inget händer. Och det gällde inte enbart svs?

Folk får köpa vad dom vill för min del, jag kan inte bry mig mindre vad folk väljer att lägga pengar på.
Jag valde dom jag har för att.
  • Förmåga att spela högt med lite dist
  • Spelar djupt
  • Spelar rent
Att tweaka in en subb, eller för den delen två som jag själv har är inte gjort i en handvändning men tycker mig ha fått till det helt ok nu.
Bara att komma över för att lyssna för den som är intresserad och inte vill göra utvärdering ifrån en butikslyssning.
Med gott förtroende för mina svs så kom inte över och lyssna om du inte vill springa iväg till HBB för att handla sen.

JBL pipps var i mitt förra boende och lyssnade, direkt när han kom hem så gjorde han en beställning på ett par burkar.
Polaren som sitter på ett par Ino Px-2 ylade rakt ut när jag skruvade på filmen Tron här hemma
"Gaaaah jag vill med kunna spela såhär!!"

Postad 23 March 2012 - 10:30

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Ja profundus x2 är lite klent i jämförelse med ett par PB13 Ultra...

Postad 23 March 2012 - 12:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Å så var det igång igen. :) deja vu

Kan du komma med något konstruktivt? Rent tekniskt så får man ju mer med SVS än med de flesta andra basmoduler. Om du anser det är annorlunda så kan du väl framföra några argument istället för oneliners.

Postad 23 March 2012 - 15:35

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Jag har skrivit spaltmeter om det i forumet tidigare och lagt ned nu pga saker jag nämnt tidigare, ger inget att debattera det längre.

Postad 23 March 2012 - 15:44

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Jag föreslår att ni stämmer tidningen, för att XTZ råkade vinna deras test!

Postad 23 March 2012 - 18:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Vad är amerikansk bas?

Amerikansk bas:

Kör pickup
Dricker budweiser
Äter hamburgare

Postad 23 March 2012 - 19:07

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Amerikansk bas:

Kör pickup
Dricker budweiser
Äter hamburgare

Ok så föraren har en host där bak, som sitter o käkar gott o dricker gott. Medan han sparkar i plåten...

Postad 23 March 2012 - 19:26

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Host host...

Postad 23 March 2012 - 20:00

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Så det här med bas är oftast en fråga om "inpräntat tycke" för den vanliga Svensson, och just på detta forumet så har det blivit SVS som "är" bäst.

svs råkar ge prestanda för skit pengar....det är därför de blivit så populära.
har själv haft 2st svs pb-10 och föredrog helt ärligt en singel canton karat as300se framför dessa rent återgivningsmässigt...men så kostade denna också som 3st pb-10.

för hemmabio frälsta så kan jag tillägga att svs kunde spela betydligt högre än karaten (singel sub mot singel) och de spelade infra toner utan problem....för 5000 spänn stycket.

sen skall man ju inte tala om svs pb-13 ultra som spelar sinnes rubbat för pengarna om man jämnför med konkurrenterna...eller du..... finns det någon konkurrent överhuvud taget för 16.000kr enl dig?

Redigerat av robert293, 23 March 2012 - 20:05.

Postad 23 March 2012 - 20:43

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

sen skall man ju inte tala om svs pb-13 ultra som spelar sinnes rubbat för pengarna om man jämnför med konkurrenterna...eller du..... finns det någon konkurrent överhuvud taget för 16.000kr enl dig?

En LMS 5400 U + en EP2500 + byggmaterial får man för dom pengarna... ;)

Postad 25 March 2012 - 00:48

LifeHiFiStyle
  • LifeHiFiStyle
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Har inget mer att tillägga än det jag redan skrev, i det nu debatterade inlägget.

Och om jag får en dålig kommentar utav ngn på detta inlägg, så kommer jag inte kommentera det heller.

Postad 25 March 2012 - 01:13

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Så nu kan vi lägga till ytterliggare en typ av bas på den berömda listan:

• Musikbas
  • Filmbas
  • Nu även "Amerikansk bas" (vad nu det betyder)
Fascinerande hur toner ur ett givet frekvensområde kan befästas med så många olika epitet och innehåll... :rolleyes:

Vad blir nästa steg?
  • Tisdagsbas?
  • Stockholmsbas?
  • Indiepopbas?

Vi har även fläskig-raggarbas och tonårs-discobas osv (sorry kunde inte låta bli och fylla i ;) ).

Har inget mer att tillägga än det jag redan skrev, i det nu debatterade inlägget.

Och om jag får en dålig kommentar utav ngn på detta inlägg, så kommer jag inte kommentera det heller.

Om du har en subjektiv bedömning på SVS bassar så kan ingen ta i från dig det då det är ditt personliga tycke och smak som avgjort det :)

I bland tror jag det hade varit bra att vara mer tydlig om det varit en subjektiv eller en objektiv bedömning/mätning av ett system för att undvika de varse missförstånd som lätt verkar vara hänt i de varse diskussioner. Då en del frågar efter en subjektiv kommentar, medans andra frågar efter efter ett objektivt svar.

Subjektiv fråga: kan SVS bas kapacitet i de lägre registren sätta igång djup frekvens resonanser i ett rum som kan tolkas som en bumlig/entonig bas, som de flesta inte kan??

Postad 26 March 2012 - 00:32

LifeHiFiStyle
  • LifeHiFiStyle
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Vi har även fläskig-raggarbas och tonårs-discobas osv (sorry kunde inte låta bli och fylla i ;) ).

Om du har en subjektiv bedömning på SVS bassar så kan ingen ta i från dig det då det är ditt personliga tycke och smak som avgjort det :)

I bland tror jag det hade varit bra att vara mer tydlig om det varit en subjektiv eller en objektiv bedömning/mätning av ett system för att undvika de varse missförstånd som lätt verkar vara hänt i de varse diskussioner. Då en del frågar efter en subjektiv kommentar, medans andra frågar efter efter ett objektivt svar.

Subjektiv fråga: kan SVS bas kapacitet i de lägre registren sätta igång djup frekvens resonanser i ett rum som kan tolkas som en bumlig/entonig bas, som de flesta inte kan??

Subjektivt är givetvis subjektivt...

Men det jag påstår är faktiskt att SVS-subbarna inte är bättre än alla andra även rent objektivt.

SVS subbarna i sina respektive prisklasser presterar som oftast bra, men är inte alltid bättre än en annan viss subb.

Detta oavsett om man ser på det eller tycker subjektivt eller objektivt.

Postad 26 March 2012 - 06:41

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Men det jag påstår är faktiskt att SVS-subbarna inte är bättre än alla andra även rent objektivt.

Detta är inte sant eftersom vi kan jämföra mätningar mot andra och se att SVS ger lägre dist/starkare SPL än många andra på marknaden.

Postad 26 March 2012 - 08:44

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0
Vad gäller tidningarnas tester så saknar jag också ofta mer information om själva testet, om de provat olika placeringar osv, och hur de resonerar på det stora hela. Får ofta bilden av att de kopplat in grejerna lite snabbt, lyssnat/tittat i ett par minuter och sen skriver ett A4 rent personligt tyckande där samma två punkter upprepas fast med olika formuleringar. Har inte läst just detta testet dock. Är väl lite som test av "Bästa mellanklassbilen" där t.ex. Opel utses till vinnare, man får ta testet för vad det är.

Men samtidigt så tänker jag att om man dagligen lyssnar på "allt" på marknaden så får man per automatik bättre kvantitativ koll än de flesta. Och trots allt har betydligt mer att bidra med än random användare på forumet, vars erfarenhet består av två-tre märken.

Blir nyfiken på vad du menar med "amerikansk bas", har du lust att utveckla? Är det så att SVS har en tydlig karaktär på ljudet som man behöver gilla så att säga? Själv har jag aldrig hört en SVS och känner ingen som har dem, så personligen känner jag mig neutral i frågan. :)

Postad 26 March 2012 - 13:06

LifeHiFiStyle
  • LifeHiFiStyle
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Ok, "Amerikansk bas" är om jag förklarar det en subb som är byggd för kvantitet (detta är väl inte ngn direkt nyhet?) Amerikanarna har ju som oftast denna förmågan vad det än gäller, och jag trodde att dom flesta skulle förstå vad jag menade.

Jag menar då på att dom SVS basarna som jag har lyssnat på (pb13u och pb12 nsd) spelar mest med ett jävla anamma, basen är stum, kan spela högt och går djupt, och det är enbart där man lagt energi.

Jag tycker inte dom spelar lika fint, har lika många lager i basen som tex en REL i samma prisklass, och även Velodyne DD+.

Det är faktiskt en riktigt stor skillnad att lyssna på en SVS bas gentemot en Velodyne bas i samma system, eftersom dom spelar så olika bas.

Jag tror många personer skulle föredra den mer kvalitativa spelstilen hos tex REL om dom verkligen fick sitta och lyssna och jämföra under ett par timmar.

En SVS pb13u presterar inte bäst i alla avseenden gentemot andra subbar, utan den låter helt enkelt sämre i vissa lägen, detta är väl även för er helt förståeligt?

Detta är inte sant eftersom vi kan jämföra mätningar mot andra och se att SVS ger lägre dist/starkare SPL än många andra på marknaden.

Hur presterar då dom "många andra på marknaden"?

Sen finns det andra märken som presterar bättre än SVS om vi pratar just dist/SPL som du verkar tycka vara det enda som bevisar hur bra en subb är.

Postad 26 March 2012 - 13:14

LifeHiFiStyle
  • LifeHiFiStyle
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Elemental Designs, Klipsch, Velodyne, MK Sound, REL, Paradigm, JL Audio är ett par märken som har produkter som presterar bra och lätt kan ställas mot tex SVS.

Postad 26 March 2012 - 23:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Elemental Designs, Klipsch, Velodyne, MK Sound, REL, Paradigm, JL Audio är ett par märken som har produkter som presterar bra och lätt kan ställas mot tex SVS.

Visa det med mätningar, tack,

Postad 27 March 2012 - 06:24

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Fram med instrumenten och glöm hur det låter nu grabbar. En bra kurva är ju alltid bäst....!

Tar hellre en Bmw 320 än Toyota supra alla dar i veckan, trots att den andra har "en bättre kurva".

Samma med svs aka kylskåpet. Jag anser fortfarande mina dd15s var en mer välljudande sub till musik. För film räcker de för mig bra men tycker att svs har ett övrrtag där i de låga frekvenserna under 20-25 Hz.

Jag har visat massor med kurvor där lägre dist, något lägre grupplöptid och med samma eller mer spl +/- 3 dB i ca 30 Hz å uppåt för dd15. Åter igen under ca 30 hz har svs övertaget i spl pga storleken, men man jämför redan töntigt höga nivåer. 95 eller 106 dB är rätt högt båda anser jag vid t ex 15-17 Hz.

Jag stänger denna diskussion ännu en gång från min sida med att säga att jag lyssnade på sjukt många subbar inkl svs och de jag har nu lät bäst allt sammanvägt.
Priset var ingen faktor i mitt beslut denna gång.

Postad 27 March 2012 - 07:23

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0
Som någon nämde innan så ha "tidningarna" nått som få andra har....En möjliget att få hem 5-10 högtalare, subbar mm samtidigt o kunna avlysna dom i samma rum. Så jag kanske är korkad men lyssnar gärna på vad dom har att säga o tycker, dom jag träffat som jobbar på Hemmabio o HiFi musik verkar va eldsjälar som brinner för hifi/bio.

Tycker ALLTID det är svårt när man ÄGER en sak o öser beröm över denna. . Klart man är övertygad att man själv gjort rätt val B) .

Dom SVS jag lyssnat på har spelat Grymt djupt o kunnat spela galet högt utan dist...MEN för mig som bor i lägenhet är inte att spela djupt o högt direkt nån prio alls.
Jag valde nått annat som inte alls går lika djupt eller kan spela lika högt som SVS men klarar allt annat och i mitt tycke även är bättre än SVS.

Läs gärna tidningar o lyssna på forum va andra ägare tycker.....MEN glöm inte lyssna på dig själv, va DU tycker o vill.

Postad 27 March 2012 - 10:36

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

En SVS pb13u presterar inte bäst i alla avseenden gentemot andra subbar, utan den låter helt enkelt sämre i vissa lägen, detta är väl även för er helt förståeligt?

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma? Det är väl ingen som har sagt någonting annat?

Sen så kallade du ju folk som föredrog SVS och skriver på forum för "amatörer". Dom som skaffat SVS har förmodligen åkt runt och lyssnat på olika alternativ precis som dig. Så vad gör dina upplevelser mindre amatörmässiga än deras upplevelser? :)

Postad 27 March 2012 - 10:44

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Med nästan religös övertygelse hos många är det svårt att diskutera SVS seriöst i detta forum, jag har lagt ned i allafall. //Icke fanboy

Jag har skrivit spaltmeter om det i forumet tidigare och lagt ned nu pga saker jag nämnt tidigare, ger inget att debattera det längre.

Du som har skrivit spaltmeter i ämnet måste ju ha rätt stark övertygelse också isåfall. ;)

Jag förstår inte varför du blir så upprörd. Du är nöjd med dina prylar och dom som har valt andra alternativ är nöjda med sina val. Om någon frågar om råd så är det klart att du förespråkar det du tycker är det bästa alternativet, precis som att dom som valt andra alternativ står upp för deras val. Svårare än så är det ju inte. :)

Postad 27 March 2012 - 11:24

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag har visat massor med kurvor där lägre dist, något lägre grupplöptid och med samma eller mer spl +/- 3 dB i ca 30 Hz å uppåt för dd15. Åter igen under ca 30 hz har svs övertaget i spl pga storleken, men man jämför redan töntigt höga nivåer. 95 eller 106 dB är rätt högt båda anser jag vid t ex 15-17 Hz.

Kan du visa de igen? Och vad kostar DD15 i jämförelse med pb13ultra?
Sen så är 95 dB en katastrofal låg nivå om vi snackar bas, enligt mig. Vill man ha låg dist och låg kompression vid lyssningsplatsen så kan man inte på allvar anse att 95dB är för hög nivå att testa. Då har man, enligt mig, extremt låga krav.

En f*nboy är väl någon som försvarar sitt märke oavsett vad för bevis som finns emot det. Vilket man knappast kan anklaga SVS ägare men kanske andra ägare.

Redigerat av MKarlsson74, 27 March 2012 - 11:24.

Postad 27 March 2012 - 13:56

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Jag lyssnar inte på referensnivå kan jag nämna. Sök i forumet, finns massor i en diskussion jag hade med Joakim tidigare. Vad har priset med saken att göra?
Men som sagt, de flesta av er vill ha 125 dB 1-200 Hz +\- 0.01 dB låter det som, jag orkar inte.
Svs är bäst, äger allt och alla, alla andra tillverkare kan lägga ned. Nöjd Karlsson ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.