* Officiell tråd - Audiovector Mi-serien *
1369 svar till detta ämne
Postad 30 januari 2005 - 15:36
Henrik F
-
Henrik F
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Börjar få till placeringen på de nya högtalarna. Jag får placera dem lite närmre bakväggen för att få lite mer punch i basen. De kommer inte upp i samma nivå på basen som mina gamla tycker jag. Lyssnar man mycke på rock/techno/trance etc trivs man nog bättre med mina gamla. Däremot gillar jag audiovectorn starkt för dess klara o "dynamiska" ljud som farsan uttryckte det.
<{POST_SNAPBACK}>
Hur tycker du att din Denon orkar med Mi1:orna i jämförelse med 602:orna? Känns det som att du skulle vilja ha mera kraft? Jag har själv en H/K AVR5550 som jag tror går att jämföra med din 3805 i krafthänseende åtminstone, och jag är lite orolig för att ett Audiovector-köp kommer väcka uppgraderingsdjävulen (som någon så passande kallade det för) i mig. För det har jag inte råd med!
Postad 30 januari 2005 - 15:54
Unregisteredc0247635
-
Unregisteredc0247635
-
Användare
-
-
117 inlägg
Börjar få till placeringen på de nya högtalarna. Jag får placera dem lite närmre bakväggen för att få lite mer punch i basen. De kommer inte upp i samma nivå på basen som mina gamla tycker jag. Lyssnar man mycke på rock/techno/trance etc trivs man nog bättre med mina gamla. Däremot gillar jag audiovectorn starkt för dess klara o "dynamiska" ljud som farsan uttryckte det.
<{POST_SNAPBACK}>
Hur tycker du att din Denon orkar med Mi1:orna i jämförelse med 602:orna? Känns det som att du skulle vilja ha mera kraft? Jag har själv en H/K AVR5550 som jag tror går att jämföra med din 3805 i krafthänseende åtminstone, och jag är lite orolig för att ett Audiovector-köp kommer väcka uppgraderingsdjävulen (som någon så passande kallade det för) i mig. För det har jag inte råd med! 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker 3805 klarar av det alldeles utmärkt. Både paren! men sen tror jag att man skulle kunna driva på dem betydligt bättre med en ren Stereoförstärkare med "ärliga" watt  men ska man ha både hembio & 2kanaligt och varken har plats eller ekonomi  så tycker jag det låter kanon När jag lämnar tillbaka dem ska jag nog ge fan i att lyssna på dem med nån bra stärkare för då är det kört  då vill man bara ha mer!!! uhaaa det är livsfarligt att hamna i hifiträsket!!
Postad 30 januari 2005 - 16:46
Henrik F
-
Henrik F
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Jag tycker 3805 klarar av det alldeles utmärkt. Både paren! men sen tror jag att man skulle kunna driva på dem betydligt bättre med en ren Stereoförstärkare med "ärliga" watt men ska man ha både hembio & 2kanaligt och varken har plats eller ekonomi så tycker jag det låter kanon När jag lämnar tillbaka dem ska jag nog ge fan i att lyssna på dem med nån bra stärkare för då är det kört då vill man bara ha mer!!! uhaaa det är livsfarligt att hamna i hifiträsket!!
<{POST_SNAPBACK}>
Livsfarligt är bara förnamnet! En annan fråga (jag har gott om dom  ): Kör du single- el bi-wire och isf; har du provat om det är någon skillnad i det avseendet mellan Audiovector och dina B&W (dvs om det tex ger större effekt med bi-wire på Mi1:orna)?
Postad 30 januari 2005 - 17:29
Unregisteredc0247635
-
Unregisteredc0247635
-
Användare
-
-
117 inlägg
Jag tycker 3805 klarar av det alldeles utmärkt. Både paren! men sen tror jag att man skulle kunna driva på dem betydligt bättre med en ren Stereoförstärkare med "ärliga" watt men ska man ha både hembio & 2kanaligt och varken har plats eller ekonomi så tycker jag det låter kanon När jag lämnar tillbaka dem ska jag nog ge fan i att lyssna på dem med nån bra stärkare för då är det kört då vill man bara ha mer!!! uhaaa det är livsfarligt att hamna i hifiträsket!!
<{POST_SNAPBACK}>
Livsfarligt är bara förnamnet!
En annan fråga (jag har gott om dom ): Kör du single- el bi-wire och isf; har du provat om det är någon skillnad i det avseendet mellan Audiovector och dina B&W (dvs om det tex ger större effekt med bi-wire på Mi1:orna)?
<{POST_SNAPBACK}>
Har bara kört "bi" det var ej med några bleck till lånehögtalarna. Visserligen skulle jag kunna prova men de på lefflers rekomderade att kör be-wire på MI1.
Postad 30 januari 2005 - 17:43
Henrik F
-
Henrik F
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Har bara kört "bi" det var ej med några bleck till lånehögtalarna. Visserligen skulle jag kunna prova men de på lefflers rekomderade att kör be-wire på MI1.
<{POST_SNAPBACK}>
Nja, så viktigt var det inte! Tack för dina erfarenheter i alla fall! Jag tror att jag får ta mig till närmaste Audiovectorhandlare med H/K:n i släptåg för en närmare lyssning (tyvärr så bor jag lite för långt ifrån en handlare för att ett hemlån skall vara aktuellt). Det verkar ju vara värt några månaders extra sparande!
Postad 30 januari 2005 - 22:45
Mr Muskel
-
Mr Muskel
-
Beroende
-
-
1 342 inlägg
Duratec! Kan du inte testa audiovectors nya K-serie? Golvmodellen K3 super kanske vore ett bra köp. Tänker själv lyssna på dom vet rätt tillfälle.
Postad 31 januari 2005 - 08:46
Unregisteredc0247635
-
Unregisteredc0247635
-
Användare
-
-
117 inlägg
Duratec! Kan du inte testa audiovectors nya K-serie? Golvmodellen K3 super kanske vore ett bra köp. Tänker själv lyssna på dom vet rätt tillfälle.
<{POST_SNAPBACK}>
Golvare är inget för mig i mitt lilla rum  men lyssna kan man göra...sist jag var nere på lefflers hade de dem uppkopplade till en 42tum plasmaskärm o körde live konsert. Ska stanna till o lyssna iaf
Postad 31 januari 2005 - 12:30
Unregistered276ffd9e
-
Unregistered276ffd9e
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jag tittar mest på hemmabio och jag undrar vad ni tycker passar bäst, stativare eller golvare? Har lyssnat på MI3 och den tyckte jag lät superbra, har inte lyssnat på MI1 ännu men det skulle kunna vara ett alternativ då min sambo inte tycker om stora klumpiga saker i rummet
Har en HK 5500 samt dvd25.
Redigerat av Unregistered276ffd9e, 31 januari 2005 - 12:37.
Postad 31 januari 2005 - 12:42
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Jag tittar mest på hemmabio och jag undrar vad ni tycker passar bäst, stativare eller golvare? Har lyssnat på MI3 och den tyckte jag lät superbra, har inte lyssnat på MI1 ännu men det skulle kunna vara ett alternativ då min sambo inte tycker om stora klumpiga saker i rummet
Har en HK 5500 samt dvd25.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är ju inget problem eftersom att Mi3 är allt annat än klumpig och en mycket vacker skapelse:)
Postad 31 januari 2005 - 13:00
Unregistered276ffd9e
-
Unregistered276ffd9e
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Säg det till henne
Vilka surround högtalare tycker ni jag ska välja, deras små platta fyrkantiga varianter eller MI1:or. Klang, ljudskillnad??
MI1:orna är som sagt mycket dyrare än dom andra högtalarna.
Postad 31 januari 2005 - 16:44
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Säg det till henne
Vilka surround högtalare tycker ni jag ska välja, deras små platta fyrkantiga varianter eller MI1:or. Klang, ljudskillnad??
MI1:orna är som sagt mycket dyrare än dom andra högtalarna.
<{POST_SNAPBACK}>
Kolla www.lefflershifi.com där har dom med ett test från Kxs föregångare Cx, den får mycket goda betyg. Dessutom är den gjord för att vara en bakhögtalare som skall väggmonteras så jag kommer att införskaffa en sådan inom de närmsta månaderna.
Postad 02 februari 2005 - 13:14
Henrik F
-
Henrik F
-
Amatör
-
-
53 inlägg
duratech,
Jag såg att du säljer dina 602:or. Blev lite nyfiken på vilka högtalare som du valde som ersättare. Blev det Mi1-super?
mvh
/Henrik
Postad 02 februari 2005 - 20:50
Unregisteredc0247635
-
Unregisteredc0247635
-
Användare
-
-
117 inlägg
duratech,
Jag såg att du säljer dina 602:or. Blev lite nyfiken på vilka högtalare som du valde som ersättare. Blev det Mi1-super?
mvh /Henrik
<{POST_SNAPBACK}>
Japp det lutar åt MI1 super...kan helt klart tänka mig att leva med ljudet från som burkarna.....så nu gäller det att bli av med gamla klabbet....... Känner ni nån som är sugen på att ta hand om mina 602:or så säg till
Postad 03 februari 2005 - 08:18
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
duratech,
mvh /Henrik
<{POST_SNAPBACK}>
Japp det lutar åt MI1 super...kan helt klart tänka mig att leva med ljudet från som burkarna.....så nu gäller det att bli av med gamla klabbet.......
Känner ni nån som är sugen på att ta hand om mina 602:or så säg till 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag vet en, sänd mig ett PM om ditt pris så ska jag ringa honom Mvh Kim
Postad 03 februari 2005 - 09:47
Henrik F
-
Henrik F
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Japp det lutar åt MI1 super...kan helt klart tänka mig att leva med ljudet från som burkarna.....så nu gäller det att bli av med gamla klabbet.......
Känner ni nån som är sugen på att ta hand om mina 602:or så säg till 
<{POST_SNAPBACK}>
Det blir nog inga problem att bli av med dom, det skulle t.o.m. kunnat varit så att jag kommit förbi med en slant i näven om jag bott lite närmare (var själv och lyssnade på dem i Uppsala i julas och de låter riktigt bra i mina öron). Meeeen... sen har jag ju gått och snöat in på Mi1-orna jag också så planen är att lägga pengar på hög ett tag till. Är det någon som har erfarenheter av likheter/skillnader mellan Audiovector's Mi1 och Dynaudio's 52? Är det någon av dem som är mer placeringskänslig? Hur är klarar de sig i jämförelse med varandra i de lägre registren (jag vill helst klara mig utan sub ett tag)? Jag kommer driva högtalarna med en H/K AVR5550. Behöver jag ta hänsyn till att något av paren är mer trögdrivna än de andra? Många frågor! Finns det några svar?
Postad 03 februari 2005 - 13:46
Unregistered8ca6fb75
-
Unregistered8ca6fb75
-
Forumräv
-
-
516 inlägg
Henrik F: Angående skillnader mellan 52 och Mi1 så är det mycket olika ljud.
Båda är mycket kompetenta högtalare. I detta fall tror jag det mest handlar om vilken "typ" av ljud man föredrar.
Den kanske största skillnaden är nog att Dynaudio är mer trögdrivna än Mi1orna så det ska tas med i beräkningen speciellt om man kör med hemmabio stärk.
Det bästa rådet ja kan ge dig att är att försöka lyssna på dem och om du har möjlighet låna hem dem båda...
Mvh WazZO
Postad 03 februari 2005 - 14:55
Henrik F
-
Henrik F
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Henrik F: Angående skillnader mellan 52 och Mi1 så är det mycket olika ljud. Båda är mycket kompetenta högtalare. I detta fall tror jag det mest handlar om vilken "typ" av ljud man föredrar.
Den kanske största skillnaden är nog att Dynaudio är mer trögdrivna än Mi1orna så det ska tas med i beräkningen speciellt om man kör med hemmabio stärk. Det bästa rådet ja kan ge dig att är att försöka lyssna på dem och om du har möjlighet låna hem dem båda...
Mvh WazZO
<{POST_SNAPBACK}>
Tyvärr så finns det inga handlare som har Audiovector el Dynaudio i min närhet så jag får nog svårt att låna hem högtalare, men jag kommer släpa med mig min avr5550 till gbg vad det lider för en provlyssning. Det jag är nyfiken på är de tekniska (läs: icke-subjektiva) skillnaderna mellan dessa bägge högtalare. Du säger att Dynaudio är mer trögdrivna. Vet du eller ngn annan hur det är med placeringskänsligheten? Nu är jag inte expert inom högtalarområdet men jag har bla genom att läsa här på forumet förstått att vissa högtalare är mer känsliga än andra vad gäller placering. Mitt vardagsrum är lite svårplanerat så därför är detta en viktig input för mig i valet av högtalare (även om "lyssningsupplevelsen" naturligtvis är viktigast). En annan punkt som är viktig för mig är hur högtalarna uppför sig i de lägre registren (vill inte ha ngn sub). Det skulle därför vara kul att höra om ngn har jämför dessa bägge högtalare (Mi1 och Dynaudio 52) med en bioförstärkare i samma klass som min h/k avr5550. Detta är särskilt intressant eftersom du säger att Dynaudio är mer trögdrivna än Mi1:orna, varför man skulle kunna gissa att min h/k kanske föredrar Audiovector i det här sammanhanget.
Postad 03 februari 2005 - 16:27
Unregistered8ca6fb75
-
Unregistered8ca6fb75
-
Forumräv
-
-
516 inlägg
Henrik F: Angående skillnader mellan 52 och Mi1 så är det mycket olika ljud. Båda är mycket kompetenta högtalare. I detta fall tror jag det mest handlar om vilken "typ" av ljud man föredrar.
Den kanske största skillnaden är nog att Dynaudio är mer trögdrivna än Mi1orna så det ska tas med i beräkningen speciellt om man kör med hemmabio stärk. Det bästa rådet ja kan ge dig att är att försöka lyssna på dem och om du har möjlighet låna hem dem båda...
Mvh WazZO
<{POST_SNAPBACK}>
Tyvärr så finns det inga handlare som har Audiovector el Dynaudio i min närhet så jag får nog svårt att låna hem högtalare, men jag kommer släpa med mig min avr5550 till gbg vad det lider för en provlyssning.
Det jag är nyfiken på är de tekniska (läs: icke-subjektiva) skillnaderna mellan dessa bägge högtalare. Du säger att Dynaudio är mer trögdrivna. Vet du eller ngn annan hur det är med placeringskänsligheten? Nu är jag inte expert inom högtalarområdet men jag har bla genom att läsa här på forumet förstått att vissa högtalare är mer känsliga än andra vad gäller placering. Mitt vardagsrum är lite svårplanerat så därför är detta en viktig input för mig i valet av högtalare (även om "lyssningsupplevelsen" naturligtvis är viktigast).
En annan punkt som är viktig för mig är hur högtalarna uppför sig i de lägre registren (vill inte ha ngn sub). Det skulle därför vara kul att höra om ngn har jämför dessa bägge högtalare (Mi1 och Dynaudio 52) med en bioförstärkare i samma klass som min h/k avr5550. Detta är särskilt intressant eftersom du säger att Dynaudio är mer trögdrivna än Mi1:orna, varför man skulle kunna gissa att min h/k kanske föredrar Audiovector i det här sammanhanget.
<{POST_SNAPBACK}>
Tycker inte att Dynaudio är mer placeringskänsliga än några andra högtalare men kom ihåg att de förkänar ett par bra stativ t.ex atacama nexus i lämpligt höjd dvs ungefärlig öronhöjd. I de nedre regionerna tycker jag att mina a42er (den mindre modellen i samma serie) klarar sig rätt bra i mitt ca 14m2 lilla rum. Så att 52orna ska klara sig ganska bra tror jag. Har ingen erfarenhet av Mi1 men duratec kanske kan bidra med lite info. Har inte gjort någon a/b jämnförelse kollade närmast på specen. och utifrån dem gjorde jag min slutsats.. MVh WazZO
Postad 03 februari 2005 - 18:46
Unregisteredc0247635
-
Unregisteredc0247635
-
Användare
-
-
117 inlägg
Jag skulle från början ha lyssnat även på 52:orna men lefflers har slutat att jobba med dem tyvärr  men det kankse är tur det för då slipper jag få ångest  för vilka jag ska köpa.
Sen har ju audiovector fler högtalare till utbyggnad av surround än dynaudio har?? det känns iaf så.
Hifi o musik testade ju 52 & 52se för inte så länge sen.....där står ju en hel del om karaktären på ljudet vill jag minnas
hejs
Postad 03 februari 2005 - 19:24
Henrik F
-
Henrik F
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Jag skulle från början ha lyssnat även på 52:orna men lefflers har slutat att jobba med dem tyvärr men det kankse är tur det för då slipper jag få ångest för vilka jag ska köpa. Sen har ju audiovector fler högtalare till utbyggnad av surround än dynaudio har?? det känns iaf så.
Hifi o musik testade ju 52 & 52se för inte så länge sen.....där står ju en hel del om karaktären på ljudet vill jag minnas
hejs
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för tipset om Hifi o musik! Har beställt testet från: http://www.hifi-musik.se/?page=2De har en bra tjänst där det är möjligt att söka på de tester som har gjorts i tidningen. Att rekommendera för den som är "på jakt". Sökte på nätet och fann följande sammanställningar av test av Dynaudio's produkter (vet inte om det hör hemma på det här forumet men ändå  ): http://www.dynaudiou...iew/mreview.htm Vad gäller möjligheterna till surroundutbyggnad så är det möjligt att Dynaudio har färre möjligheter än Audiovector men nog finns det en del att välja på. Se: http://www.reference.....iCompanyID=13 Jag skall upp till Göteborg (bor i Halmstad) om en par veckor och tänkte försöka få till en provlyssning av Mi1 vs Dynaudio 52 bland annat. Återkommer med mina intryck från denna övning om den blir av.
Postad 04 februari 2005 - 13:27
Unregistered276ffd9e
-
Unregistered276ffd9e
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Finns det någon i Jönköpingtrakten som har några audiovectorhögtalare man skulle kunna få lyssna på, helst någon med 5.1 uppsättning.
Postad 07 februari 2005 - 13:21
Unregisteredc0247635
-
Unregisteredc0247635
-
Användare
-
-
117 inlägg
Hejs
Då är man utan frontar då! igår slog polaren till o köpte 602:orna o i veckan blir av med centern o de bakre.......
.......och idag var jag ner lyssnade på signature modellen av MI1 o det lät ju inte sämre  lutar ev åt dessa rackare.
När jag ändå var inne jämförde jag MI1 Super mot K3 super..... jag föredrar helt klart ljudet från stativarn. Mycket mer detaljerat o dynamiskt. Dock lät ju K3:an ruskigt bra  inget snack om den saken.
I slutet av månaden ska man väl vara lycklig ägare av nytt välljud
Postad 07 februari 2005 - 21:11
Mr Muskel
-
Mr Muskel
-
Beroende
-
-
1 342 inlägg
Hejs
Då är man utan frontar då! igår slog polaren till o köpte 602:orna o i veckan blir av med centern o de bakre.......
.......och idag var jag ner lyssnade på signature modellen av MI1 o det lät ju inte sämre lutar ev åt dessa rackare. När jag ändå var inne jämförde jag MI1 Super mot K3 super..... jag föredrar helt klart ljudet från stativarn. Mycket mer detaljerat o dynamiskt. Dock lät ju K3:an ruskigt bra inget snack om den saken.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja visst lät K3 super ruskigt bra. Är inne på samma spår som dig duratec. Kan tänka mig både Mi1 och K3 super. Hade jag lite mer klirr i kassan skulle jag utan tvekan slå till med Mi3 istället.
Postad 07 februari 2005 - 21:35
pt96hni
-
pt96hni
-
Användare
-
-
107 inlägg
Hejs
.......och idag var jag ner lyssnade på signature modellen av MI1 o det lät ju inte sämre lutar ev åt dessa rackare. När jag ändå var inne jämförde jag MI1 Super mot K3 super..... jag föredrar helt klart ljudet från stativarn. Mycket mer detaljerat o dynamiskt. Dock lät ju K3:an ruskigt bra inget snack om den saken.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja visst lät K3 super ruskigt bra. Är inne på samma spår som dig duratec. Kan tänka mig både Mi1 och K3 super. Hade jag lite mer klirr i kassan skulle jag utan tvekan slå till med Mi3 istället.
<{POST_SNAPBACK}>
Om du skaffar ett par Mi1 nu så kan du ju alltid degradera dem till surrar och skaffa ett par Mi3 senare.
Postad 08 februari 2005 - 12:05
Unregisteredd3b609c4
-
Unregisteredd3b609c4
-
Forumräv
-
-
846 inlägg
Läste tidigare i tråden att audiovector inte är så krävande på elektroniken. Är det kvalitén på elektroniken som avses, alltså att budgetgrejer funkar bra, eller är det att dom inte behöver så mycket kraft? Undrar också om det är krångligt att få dom uppgraderade och hur går det till?
Postad 08 februari 2005 - 15:56
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Jaha, då har man fått hem ett par Mi3 och en AV3Ci i Maple!  Ruskigt eleganta är dom. Nu vill man bara hem från jobbet och lyssna och påbörja placeringsprocessen
Återkommer med lyssningsintryck när jag hunnit lyssna lite!
//Booster
Postad 08 februari 2005 - 18:41
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3 283 inlägg
Booster: Mycket trevligt! Se till att ge dom lite tid också...speciellt centern uppfattade jag som jäkligt vass de första 50 eller så timmarna....släppte helt någonstans vid 100 timmar.
Mina M3:or var delvis inspelade när jag köpte dom då de var demo-ex, så dom vet jag mindre om....men jag antar att det är lite samma sak där.
Snabba placeringstips som du kan leka med är att ha dom en bra bit ut från väggen....minst 30 cm från bakkant så spelar dom ut mycket bättre än om dom kommer för nära. Sedan är dom rätt bra att vinkla in också....jag har dom nu så att dom är riktade ganska rakt mot lyssningspositionen, och det funkar riktigt bra.
I övrigt...ha en trevlig kväll!
Postad 08 februari 2005 - 19:30
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Har köpt mina lätt begagnade också och det lilla jag hunnit lyssna så tyckte jag inte att dom var vassa i diskanten i alla fall, behagliga S o T ljud. Ska prova lite olika placeringar och se hur jag upplever det som bäst.
//Booster
Postad 09 februari 2005 - 20:55
Unregisteredc0247635
-
Unregisteredc0247635
-
Användare
-
-
117 inlägg
Hej
Funderar stark på att byta ut min signalkälla i systemet när jag ska slå till på ett par MI1 super eller signature.
Nån som har erfarenhet av dessa 2 kombinationer:
Thule Spirit IA100 6995:-
Thule Spirit DVA100 7495:-
Primare I21 9500:-
Primare CD21 9000:- alt DVD26 ca 13000:-
Eftersom jag till 95% utnyttjar mitt nuvarande system till 2kanal är jag sugen på att köra stereo hela steget ut ett tag.
Frågan är nu om det är någon som provlyssnat eller har nått tips o råd??
Kom gärna med andra välljudande förslag
Postad 09 februari 2005 - 21:39
Unregistereda19cb1e5
-
Unregistereda19cb1e5
-
Lärjunge
-
-
353 inlägg
Som vanligt så bör du provlyssna kombatanterna själv  ...
Men mitt tips är Primare .. och främst i21 och cd21 .. Dels så passar de perfekt med audiovector.. och dels så tycker jag de spelar i en högre division än de thule du nämner.. Kostar iof lite mera också men frågar du mig så tycker jag det är värt det.
Vågar inte säga hur bra dvd 26 är.. men har läst en del gott om den..
lycka till
/ A
Postad 09 februari 2005 - 21:44
avancerar
-
avancerar
-
Beroende
-
-
1 054 inlägg
Som vanligt så bör du provlyssna kombatanterna själv ...
Men mitt tips är Primare .. och främst i21 och cd21 .. Dels så passar de perfekt med audiovector.. och dels så tycker jag de spelar i en högre division än de thule du nämner.. Kostar iof lite mera också men frågar du mig så tycker jag det är värt det.
lycka till
/ A
<{POST_SNAPBACK}>
INSTÄMMER!!! avancerar.
Postad 09 februari 2005 - 21:47
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3 283 inlägg
Kan ju testa det mot Thule IA150B, och köra den balanserat...då är jag inte alls säker på att Primare behöver låta bättre. Men det handlar fömodligen mycket om tycke och smak...både bör vara hyffsat likvärdiga ändå.
Postad 10 februari 2005 - 18:12
Steppo
-
Steppo
-
Användare
-
-
146 inlägg
Som vanligt så bör du provlyssna kombatanterna själv ...
lycka till
/ A
<{POST_SNAPBACK}>
INSTÄMMER!!!
avancerar.
<{POST_SNAPBACK}>
Instämmer INTE!!! Tycket Primare är alldeles för "laidback" för Audiovector... MVH Steppo
Postad 11 februari 2005 - 09:56
Unregistered67d97076
-
Unregistered67d97076
-
Användare
-
-
101 inlägg
Har själv haft Primare I21 och DVD26 till mina Mi1Signatur....
I21 tycker jag inte räcker till för Mi1Signatur så den är såld och DVD26 är väl ingen dålig DVD precis men för dom pengarna finns det dom som har bättre bild.
Jag hade min I21 och DVD26 i två månader och visst lät det bra men jag skulle ändå vilja ha lite mer kraft(kontroll).
Mi1 har är ju specad till 88db mot Mi3 91db så Mi1 är kanske kräver lite mer.
Nedan är några förslag med "minsta" rek först
Thule IA100 2X100 8 Ohm, 2X160 4 Ohm 6999:-
Thule IA150 2X150 8 Ohm, 2x230 4 Ohm 13998:-
Hegel H1 2X120 8 Ohm, 2x 200 4 Ohm 13990:-
Primare I30 2*100 8 Ohm, 2*180 4 Ohm 17000:- (15% rabatt hos alla butiker jag ringt på= 14500:-.)
Själv så funderar jag på Hegel H1...låter väldigt bra ihop med Mi1 Signatur eller så spar jag ihop till Advantage Thor som har allt det jag vill ha samt att den samtidigt kan fungera som slutsteg i hemmabion.
Postad 11 februari 2005 - 10:29
matte76
-
matte76
-
Forumräv
-
-
929 inlägg
"Instämmer INTE!!!
Tycket Primare är alldeles för "laidback" för Audiovector..."
Många tycker å andra sidan att det är precis vad Audiovector behöver, då de är väldigt framåt i sin spelstil, och lätt kan bli vassa med fel utrustning, dvs ljus.
Postad 11 februari 2005 - 10:31
matte76
-
matte76
-
Forumräv
-
-
929 inlägg
"eller så spar jag ihop till Advantage Thor som har allt det jag vill ha samt att den samtidigt kan fungera som slutsteg i hemmabion. "
En liten varning: En kille på HiFi forum testade Thor ihop med Audiovector M3 super och han tyckte det blev vasst...Thor drar mot det ljusa. Då tror jag Hegel passar bättre.
Postad 11 februari 2005 - 11:03
Unregistered67d97076
-
Unregistered67d97076
-
Användare
-
-
101 inlägg
"eller så spar jag ihop till Advantage Thor som har allt det jag vill ha samt att den samtidigt kan fungera som slutsteg i hemmabion. "
En liten varning: En kille på HiFi forum testade Thor ihop med Audiovector M3 super och han tyckte det blev vasst...Thor drar mot det ljusa. Då tror jag Hegel passar bättre.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja visst så ska det provlyssnas innan något beslut tas om förstärkeri. Hegel H1 Primare I30 eller Thor om den låter fint ihop med mina Mi1Signatur. Sen så ska man ju veta att Thoren kräver sin inspelning minst sagt. Ang inspelning så gäller det ju i högtsta grad även högtalarna Mi1Signatur/Avantgarde som inte blir snälla mot öronen förren ca dryga 100tim
Redigerat av Unregistered67d97076, 11 februari 2005 - 12:48.
Postad 12 februari 2005 - 16:35
Unregisteredc0247635
-
Unregisteredc0247635
-
Användare
-
-
117 inlägg
Vad tror ni annars om en Arcam diva A90?? alt A80?
Sneglat lite på franska Atoll In100 också kan det vara nåt?
Redigerat av Unregisteredc0247635, 12 februari 2005 - 16:39.
Postad 12 februari 2005 - 17:10
matte76
-
matte76
-
Forumräv
-
-
929 inlägg
Jag tycker personligen att både Arcam och Atoll blir för ljust till Arcam. Primare är för mig den perfekta partnern till dessa högtalare, pga deras värme som de behöver.
Postad 12 februari 2005 - 17:55
Steppo
-
Steppo
-
Användare
-
-
146 inlägg
Jag tycker personligen att både Arcam och Atoll blir för ljust till Arcam. Primare är för mig den perfekta partnern till dessa högtalare, pga deras värme som de behöver.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker absolut inte att Audiovector behöver värme, det finns lite värme redan i högtalarna. Jag tycker att de ska paras ihop med elektronik med lite "punch" i (läs Arcam) och inte med Primare som är lite för slöa i mitt tycke... MVH Stefan
Postad 13 februari 2005 - 10:45
matte76
-
matte76
-
Forumräv
-
-
929 inlägg
Ok, smaken är som baken!  Jag tycker själv Audiovector spelar mycket "in your face" och med punch, tycker det blir för mycket med vissa inspelningar med Arcam...vet att många delar min uppfattning, medan andra föredrar Arcam. Bara att testa och se vad man gillar...
Postad 14 februari 2005 - 00:24
fx
-
fx
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Jag har själv ett par Mi1 Super och tycker dessa låter mkt bra, drivna av min Arcam. Har lysnnat på dessa, och andra AV, tillsammans med ett flertal andra stärkare och min åsikt är att Audiovector behöver värme för att prestera sitt bästa.
Har någon provat att kombinera AV med rör?
Postad 17 februari 2005 - 21:12
Steppo
-
Steppo
-
Användare
-
-
146 inlägg
Hihi, nu är mina högtalare klara efter uppgradering från M1 till Mi1 Super.
Ska hämta dem på lördag (Julafton?).
Nu börja sökandet efter ny signalkälla, CD eller DVD-spelare ska inköpas inom kort!!!
Steppo
Postad 17 februari 2005 - 22:31
j_son7777
-
j_son7777
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
// Raderat
Redigerat av Martin.M, 17 februari 2005 - 22:51.
Postad 18 februari 2005 - 22:11
Unregisteredc0247635
-
Unregisteredc0247635
-
Användare
-
-
117 inlägg
Nu är mina MI1:or på väg  . Skulle komma hem till Lefflers på måndag. Det blev till slut Super modellen och ett par Empire stativ. Men det lutar ev mot en uppgradering om jag går över helt till 2kanal i framtiden.
Men först o främst ska jag driva dem med Denon 3805:an tillsammans med dvd2910. Får se om jag ska bygga ut hembion igen eller om jag ska sälja o köpa bättre 2kanalare o en ren cd.
Isåna fall lutar det åt Primare eller Thule  Diggar deras strama design o har hört gott om båda.
Jag återkommer me lite bilder på måndag
trevlig helg
Postad 18 februari 2005 - 23:34
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Nu är mina MI1:or på väg . Skulle komma hem till Lefflers på måndag. Det blev till slut Super modellen och ett par Empire stativ. Men det lutar ev mot en uppgradering om jag går över helt till 2kanal i framtiden. Men först o främst ska jag driva dem med Denon 3805:an tillsammans med dvd2910. Får se om jag ska bygga ut hembion igen eller om jag ska sälja o köpa bättre 2kanalare o en ren cd. Isåna fall lutar det åt Primare eller Thule Diggar deras strama design o har hört gott om båda. Jag återkommer me lite bilder på måndag
trevlig helg
<{POST_SNAPBACK}>
Antar att du har lyssnat på flera modeller av Mi1, tänkte höra din uppfattning om skillnaden mellan Mi1 o Mi1 Super, har nämligen själv ett par Mi3 som jag funderar på att uppgradera till Super. Vad är den största skillnaden mellan dem enligt dig? Mvh Booster
Postad 18 februari 2005 - 23:46
alpha
-
alpha
-
Mega!
-
-
1 302 inlägg
Antar att du har lyssnat på flera modeller av Mi1, tänkte höra din uppfattning om skillnaden mellan Mi1 o Mi1 Super, har nämligen själv ett par Mi3 som jag funderar på att uppgradera till Super. Vad är den största skillnaden mellan dem enligt dig?
Mvh Booster
<{POST_SNAPBACK}>
Själv har jag bara jämfört Mi3 med Mi3 Signature. Men i vilket fall, det som är bättre hos Super i jämförelse med grundmodellen är främst basen. Den spelar bättre och något djupare, med mer dynamik osv.
Postad 19 februari 2005 - 11:54
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
[/quote] Själv har jag bara jämfört Mi3 med Mi3 Signature. Men i vilket fall, det som är bättre hos Super i jämförelse med grundmodellen är främst basen. Den spelar bättre och något djupare, med mer dynamik osv. <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Ok, hur upplever du skillnaden mellan Mi3 och Mi3 Signature? Kan mycket väl bli direkt till Signature också
Postad 19 februari 2005 - 12:01
matte76
-
matte76
-
Forumräv
-
-
929 inlägg
Jag har jämfört Mi3 med Mi3 signature och Avantgarde (som jag själv har). Skillnaden är enorm, som helt olika högtalare, vilket de också är iofs. Avantgarde utsågs till bästa High End-högtalare 2004-2005 av Bild & Ljud Hemma. Skillnaden mellan Signature och Avantgarde är stor, betydligt luftigare diskant, djupare bas, lite mer uttrycksfullt mellanregister, bättre kontroll.
Postad 19 februari 2005 - 12:27
Unregisteredc0247635
-
Unregisteredc0247635
-
Användare
-
-
117 inlägg
Jag har jämfört Mi3 med Mi3 signature och Avantgarde (som jag själv har). Skillnaden är enorm, som helt olika högtalare, vilket de också är iofs. Avantgarde utsågs till bästa High End-högtalare 2004-2005 av Bild & Ljud Hemma. Skillnaden mellan Signature och Avantgarde är stor, betydligt luftigare diskant, djupare bas, lite mer uttrycksfullt mellanregister, bättre kontroll.
<{POST_SNAPBACK}>
och bra mycke dyrare  men en vacker dag så.........
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|