Och att jag fick tillfälle att bo på samma hotell som Idol2004 gänget var ju inte heller helt fel.
Wowww ....
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Projektormässa Cinema Concept - 22-24 oktober
Startad av
Unregistered9b8626b8
, Oct 09 2004 03:26
152 svar till detta ämne
69 relaterade trådar
Postad 27 October 2004 - 13:25
Wowww .... Postad 16 November 2004 - 17:27
Jag står i valet mellan en lågupplöst DLP (LG RD-JT92) och en HD-projektor (Sony VPL-HS50), men kunde tyvärr inte komma till mässan.
Mina förutsättningar är ett betraktningsavstånd på 2x bildbredden (i sin tur 160-180 cm), ljusa väggar med parkett (normalt vardagsrum), och en ramspänd grå duk utan negativ gain (ej inköpt än). Jag är ej känslig för regnbågar (även om jag ser dem tydligt). Av DVD-samlingen är 90% NTSC (jag är medveten om att LG:n har en 480-panel). Projektorn kommer att användas till 90% DVD, 5% HD (inledningsvis) och 5% spel. Båda projektorerna passar i rummet så frånvaron av lens-shift på LG:n är ingen faktor. Båda maskinerna är lika tysta, medan LG:n är fysiskt mindre vilket är en fördel. Övriga fördelar med den lågupplösta DLP-projektorn är givetvis mest ekonomiska (markant lägre inköpspris, värdeminskning, lampkostnader), och den enda egentliga nackdelen på papperet är upplösningen om man tar höjd för ovanstående. Nackdelar med HD-projektorn har egentligen inte så mycket med själva projektorn att göra, utan mer frånvaron av media (om man bortser från bandbaserade media). Det är bökigt att komma över HD-material, man måste idag in med en PC eller D-VHS-bandare i bildkedjan. Samtidigt kommer projektorerna när skivbaserat HD-material väl finns kommersiellt lättillgängligt vara billigare och bättre (trechip-dlp, 1080-paneler, förfinad IRIS etc). Sonyn är dock givetvis mer framtidssäker genom stödet för 1080/24psF-formatet och den högre upplösningen. Vad jag vill säga är att det inte är säkert att någon av projektorerna håller i längden (och då menar jag längre än 2-3 år). För mig verkar det därför mer vettigt att köpa en billig maskin nu som fungerar hyfsat för DVD-bruk och sedan uppgradera när HD-standarder och -media finns kommersiellt tillgängligt (även om det svider i prylgalningen i en). Hur jag än vrider och vänder på det så verkar alltså alltid LG:n vara det vettiga alternativet, men jag vill givetvis ha den bästa DVD-bilden som går att uppbringa idag (när det står mellan dessa två maskiner). De LCD-projektorer jag sett hittills har alla haft livlösa, gråtrista färger med en dassig "hinna" över bilden, men det har ju talats mycket om HS50:s "DLP-lika" färger. Detta låter lockande för mig som älskade de djärva, mustiga färgerna i min förra DLP-kombo (NEC HT1000/Panamorph). Jag kommer givetvis inte att köpa osett, men med alla ovanstående faktorer i åtanke, och om det i princip bara gäller DVD-tittning - är Sony VPL-HS50, enligt din åsikt i egenskap av besökare på mässan, värd 10kkr mer än LG RD-JT92? Är det kanske ingen större skillnad alls på bildkvaliteten när det bara gäller DVD? Motivera svaret! Postad 16 November 2004 - 18:43
Hej !
Det är som alltid vanskligt att råda då allas förutsättningar skiljer sig åt. Jag var på mässan och upplevde bilden från Sonyn som oerhört bra, och en märkbar skillnad mot Hitachi TX-100:an som visades i samma rum. Den projektor jag blev mest imponerad av på mässan var dock Toshiba MT-200 som för halva Sonyns pris imponerade stort. Mitt val blev dock LG:n (på inrådan av CC) och jag slog till med en sådan + en Draper 234cm duk till mässpris Jag är otroligt nöjd med LG:n, som för övrigt är min första projektor. Jag var nöjd med bilden från första stund, trots att den "första" testen på BigScreen indikerade att bilden var i princip värdelös om inte DVI användes. Testen har efter det reviderats då BigScreen fick tillgång till servicemenyn och gjorde en behövlig "handpåläggning" Varken jag (eller min fru) varken ser eller lider av regnbågar, så beslutet att välja en DLP-projektor var lätt. Vad har du för inkopplingsmöjligheter? LG:n verkar som sagt kräva komponent (progressiv) alternativt DVI. Om du inte har det så finns det nog andra bättre DLP-budget alternativ (Toshiba MT-200??? eller kanske InFocus 4805???). En sak som stör många är ljudnivån. Detta är dock inget problem med LG:n som faktiskt är otroligt tyst (i HÖG-läge = lägre ljusnivå än NORMAL-nivån Det största problemet som jag har är att min gamla 46" bakprojektor-TV numera känns frimärksstor. Bilden är också väldigt mycket sämre på TV:n än projektorn, vilket känns lite B. Lycka till med ditt val, hoppas att mitt inlägg kan ge dig någon vägledning. mvh Mats N 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |