OnOff säljer ut dessa kort under mellandagsrean, kostar 299kr:- bara så att ni vet.Hej,
Hittade svar på våra frågor angående ljudkort i denna tråden; https://www.minhembi...=30&searchtime=
Jetboy har i slutet av sidan skrivit en bra text om Gainward Hollywood@Home 7.1
Finns här
http://www.komplett....=122106&cks=PRL
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 07 januari 2005 - 16:28
Postad 07 januari 2005 - 23:27
Har hört men ej fått 100% bekräftat att om man kör mjukvaruuppgraderingen för AVR 630 på en AVR 430 ska man få en 430 som kan behandla HDCD signaler - ska tydligen fungera. biggrin.gif
Detta är den enda egentliga stora skillnaden på dessa 2 receivers men dessa har samma kretsar varför mjukvaran var enda skillnaden. Någon som har provat? huh.gif
Funderar lite på det själv...
Det låter ju helt klart intressant. Men jag tror inte jag vågar vara den första som testar.

Förresten, kan någon svara på om denna kabel kan användas för att uppgradera min 430? Eller vad ska det vara för typ av kabel?
Redigerat av metal, 07 januari 2005 - 23:29.
Postad 07 januari 2005 - 23:37
Har ju Optisk utgång iaf!
Postad 08 januari 2005 - 11:34
Hej,ni vet inte om AC97 Soundstorm som sitter på mitt Abit NF7-S klarar att skicka ut en "ren" mp3-signal?
Det är samma chipset som jag har på mitt ASUS A7N8X-R Deluxe.
Om du installerar Nvidia Unified Driver senaste ver5.10 till XP och sedan uppgraderar till de senaste ljuddrivrutinerna nForce Audio ver4.57. Så har du ASIO support.. tada!!
Jag kör nu PCM 48KHz stereo via foobar2000 player till min AVR630.
Har inte kört MP3 avkodning i 630, för att jag inte vet hur jag ska göra än..

Så jag vet inte än om det går att köra "ren" mp3 signal, men PCM är ju en bit på väg.. så det kanske funkar..
Om det är någon som vet mer så skriv gärna ett rad om det. tackar.

/Ralph
Postad 08 januari 2005 - 12:44
Det borde gå att få ut en ren signal ifall ljudkortet har stöd för ASIO, men då lär man ha en ASIO output plugin i foobar2000, själv kör jag Kernel Streaming som output i foobar2000 (tror inte den är kompatibel med ASIO, men jag vet inte) och jag får ut en ren PCM signal i 44,1Khz till min AVR-230.Hej,ni vet inte om AC97 Soundstorm som sitter på mitt Abit NF7-S klarar att skicka ut en "ren" mp3-signal?
Det är samma chipset som jag har på mitt ASUS A7N8X-R Deluxe.
Om du installerar Nvidia Unified Driver senaste ver5.10 till XP och sedan uppgraderar till de senaste ljuddrivrutinerna nForce Audio ver4.57. Så har du ASIO support.. tada!!
Jag kör nu PCM 48KHz stereo via foobar2000 player till min AVR630.
Har inte kört MP3 avkodning i 630, för att jag inte vet hur jag ska göra än..![]()
Så jag vet inte än om det går att köra "ren" mp3 signal, men PCM är ju en bit på väg.. så det kanske funkar..
Om det är någon som vet mer så skriv gärna ett rad om det. tackar.![]()
/Ralph
Jag är absolut ingen expert inom området, har precis fått igång allting själv (Stort tack till JetBoy). Använder ett "Gainward Hollywood @ Home 7.1" ljudkort.
Postad 08 januari 2005 - 15:18
Jag har nu installerat ASIO plugin till Foobar2000 och det funkar fint.Det borde gå att få ut en ren signal ifall ljudkortet har stöd för ASIO, men då lär man ha en ASIO output plugin i foobar2000, själv kör jag Kernel Streaming som output i foobar2000 (tror inte den är kompatibel med ASIO, men jag vet inte) och jag får ut en ren PCM signal i 44,1Khz till min AVR-230.
Jag är absolut ingen expert inom området, har precis fått igång allting själv (Stort tack till JetBoy). Använder ett "Gainward Hollywood @ Home 7.1" ljudkort.
Det står till och med "NVIDIA ASIO" under inställningarna i Foobar.
Så det låter ur AVR630 och det står PCM 48kHz på båda.. både när jag använder kernel streaming och ASIO output.
Det är detta som stör mig, det ska det väl inte stå om det är en MP3 dataström? I alla fall inte när det är en 44.1 kHz MP3.
Jag vet inte om det går att se på AVR630 om den avkodar MP3 eller inte. Det finns inga "lampor" i displayen för MP3 och i displayen står det som sagt STEREO och PCM 48Khz
Kanske dax för en fråga till H/K.. det skulle vara kul och få det att fungera fullt ut..

Postad 08 januari 2005 - 16:25
Tydligen så fungerar det inte för dig alltså, måste vara ljudkortet som spökar.Jag har nu installerat ASIO plugin till Foobar2000 och det funkar fint.Det borde gå att få ut en ren signal ifall ljudkortet har stöd för ASIO, men då lär man ha en ASIO output plugin i foobar2000, själv kör jag Kernel Streaming som output i foobar2000 (tror inte den är kompatibel med ASIO, men jag vet inte) och jag får ut en ren PCM signal i 44,1Khz till min AVR-230.
Det står till och med "NVIDIA ASIO" under inställningarna i Foobar.
Så det låter ur AVR630 och det står PCM 48kHz på båda.. både när jag använder kernel streaming och ASIO output.
Det är detta som stör mig, det ska det väl inte stå om det är en MP3 dataström? I alla fall inte när det är en 44.1 kHz MP3.
Jag vet inte om det går att se på AVR630 om den avkodar MP3 eller inte. Det finns inga "lampor" i displayen för MP3 och i displayen står det som sagt STEREO och PCM 48Khz
Kanske dax för en fråga till H/K.. det skulle vara kul och få det att fungera fullt ut..![]()
Rekommenderar att du köper ett nytt, "Gainward Hollywood @ Home 7.1" fungerar som sagt utmärkt för att få en ren 44,1Khz PCM signal.
Postad 09 januari 2005 - 12:33
Har hört men ej fått 100% bekräftat att om man kör mjukvaruuppgraderingen för AVR 630 på en AVR 430 ska man få en 430 som kan behandla HDCD signaler - ska tydligen fungera. biggrin.gif
Detta är den enda egentliga stora skillnaden på dessa 2 receivers men dessa har samma kretsar varför mjukvaran var enda skillnaden. Någon som har provat? huh.gif
Funderar lite på det själv...
Det låter ju helt klart intressant. Men jag tror inte jag vågar vara den första som testar.
Förresten, kan någon svara på om denna kabel kan användas för att uppgradera min 430? Eller vad ska det vara för typ av kabel?
Nope!!
Du skall inte ha en nollmodemskabel utan en vanlig seriell kabell med 9 pins. Det skall vara hanar på bägge ändar varför enklast är att skaffa en vanlig kabel + en adapter från hona till hane.
OBS ändrat!! Det skall vara en vanlig seriellkabel med hona och en hane. Var tusan läste jag att det skulle vara hane/hane.... skämmas ska jag, jisses..
Redigerat av karlceasar, 11 januari 2005 - 23:08.
Postad 09 januari 2005 - 21:10
Ja det kan var det.Tydligen så fungerar det inte för dig alltså, måste vara ljudkortet som spökar.
Rekommenderar att du köper ett nytt, "Gainward Hollywood @ Home 7.1" fungerar som sagt utmärkt för att få en ren 44,1Khz PCM signal.
Men det viktigaste för mig är att jag vill skicka en MP3 dataström till AVR630 så att recivern kodar av den.
Kanske är jag helt ute och cyklar, kanske har varken ASIO standarden, kernel streaming eller en "ren" PCM signal något med detta att göra. Jag vet inte än...
Postad 10 januari 2005 - 18:36
Nu ska det spelas in högtalare i veckan!!
Postad 10 januari 2005 - 18:55
Tack!

En annan fråga: Jag har för mig att man kan "göra om" de två digitala utgångarna som finns på baksidan (den optiska och den coaxiala digitalutgången) så att de istället tar emot signaler. Jag har precis kopplat datorn till recievern och har redan de två Input platserna för optisk upptaget av Playstation 2 och Digitalbox.
Är det möjligt att ändra Output till Input, har för mig att det skulle gå....

PS. Jag har en H/K 430 DS.
Redigerat av metal, 11 januari 2005 - 00:26.
Postad 11 januari 2005 - 03:08
Vad säger ni om detta ?
Postad 11 januari 2005 - 08:21
Nja, på 630 går ingångarna på framsidan att göra om till utgångar.Någon som kan länka till ett ställe där man kan köpa en sån där seriell kabel med hankontakter i båda ändar? Hittar ingen själv. Behöver en på minst 3 meter.
Tack!
En annan fråga: Jag har för mig att man kan "göra om" de två digitala utgångarna som finns på baksidan (den optiska och den coaxiala digitalutgången) så att de istället tar emot signaler. Jag har precis kopplat datorn till recievern och har redan de två Input platserna för optisk upptaget av Playstation 2 och Digitalbox.
Är det möjligt att ändra Output till Input, har för mig att det skulle gå....
PS. Jag har en H/K 430 DS.
Men du har ju 2x optisk coh 2x koax på baksidan, räcker inte det?
Postad 11 januari 2005 - 18:29
Nja, på 630 går ingångarna på framsidan att göra om till utgångar.
Men du har ju 2x optisk coh 2x koax på baksidan, räcker inte det?
De två optiska är upptagna av digitalbox och Playstation 2... det finns en ledig coax, men det finns bara optisk kontakt från datorn.
Postad 11 januari 2005 - 19:22
Jag har en fråga som kanske kan tyckas vara en skitsak, men kan man tona ner/stänga av det hysteriska blå skenet från volymratten?
Mvh/ christerorebro
Postad 11 januari 2005 - 19:25
Ja, via dimmerfunktion kan du stänga av skenet med det påverkar displayen med som kommer vara i dimmat läge då! Varför stänga ner sköna blå ?Jag har beställt en AVR 430 från hbb.
Jag har en fråga som kanske kan tyckas vara en skitsak, men kan man tona ner/stänga av det hysteriska blå skenet från volymratten?
Mvh/ christerorebro

Redigerat av Viggen, 11 januari 2005 - 19:36.
Postad 11 januari 2005 - 20:14
Kan ju vara ganska jobbigt om man har receivern ganska högt upp och mitt framför duken (som jag tex).Varför stänga ner sköna blå ?

Postad 11 januari 2005 - 20:43
Mvh/ christerorebro
Postad 11 januari 2005 - 20:59
det går som sagt att tona bort helt, om man vill.Om man störs av det blå skenet kanske man kan be en glasmästare skära till en mörktonad plexiglasbit som passar i volymratten.
Mvh/ christerorebro
Postad 11 januari 2005 - 23:23
Ja det kunde bli riktigt snyggt kanske .Om man störs av det blå skenet kanske man kan be en glasmästare skära till en mörktonad plexiglasbit som passar i volymratten.
Mvh/ christerorebro
Postad 12 januari 2005 - 07:43
Postad 12 januari 2005 - 08:43
Gärna några namn på affärer och adresser, eftersom jag inte har världens bästa lokalsinne

Postad 12 januari 2005 - 18:12
nu kommer en lite annorlunda fråga. finns det någon anledning att inte lägga 4 papp på att köpa en ? vad är dåligt med avr230 ? någon ?
Postad 12 januari 2005 - 19:26
Satt och tänkte ett bra tag, kan faktiskt inte komma på några nackdelar med min AVR-230! Det är en underbar maskin helt enkelt, jag kan så gott som garantera dig att du inte blir missnöjd.har väl mer eller mindre bestämt mig för en h/K avr230, bara hört bra saker om den. Ska driva ett par cav högtalare med den. hoppas det passar.
nu kommer en lite annorlunda fråga. finns det någon anledning att inte lägga 4 papp på att köpa en ? vad är dåligt med avr230 ? någon ?
Den enda anledning jag kan komma på till att avstå är väll att AVR-235 kommer snart, och den ska väll hamna i samma prisklass men ha ett slutsteg till.
Postad 12 januari 2005 - 19:54
och nu när jag har haft min 230 i ett par veckor kan jag bara säga att jag är helnöjd. Men jag har å andra sidan inte mycket att jämföra med.
Det låter bra o det duger för mig

Postad 12 januari 2005 - 23:32
Inga andra bra ställen att kolla förbi när man ändå är ner i huvudstaden?provlyssna 230 tror jag (utan att veta säkert) att du kan göra på reference på götgatan. (i backen, svårt att missa)
Postad 13 januari 2005 - 07:42
/Joachim
Postad 13 januari 2005 - 08:04
För vilka högtalare ? För frontarna ska det göra det om man kör L/R+LFE!Fungerar x-over läget för er med uppgraderad AVR630 ?. Högtalarinställningar large/small funkar, men i läget x-over går signalen rätt igenom.
/Joachim
Postad 13 januari 2005 - 11:52
/Joachim
Postad 13 januari 2005 - 13:56
Beror också på vilken surroundmode du valt då du går in i setupen! För Logic 7 t ex blir centern alltid small pga specifikationen för Logic 7.Jag kör utan sub. Sätter jag frontarna på large / small så funkar det och delning sker vid 100hz. Går jag in i x-over och leker med delningsrekvenserna händer ingenting. Varje gång jag går in på speaker står dessa i läget large/small även om jag lämnade den i läge x-over
/Joachim
Postad 13 januari 2005 - 14:08
Hade du startar dvd spelaren med en DD-film så receivern känner av DD ljudet så du kommer in i just Dolby Digital och inte de andra Dolbymoderna ?Jag testade med dolby digital
Postad 13 januari 2005 - 14:36
Det verkar lite skumt att man hela tiden landar i första läget large / small.
/Joachim
Postad 13 januari 2005 - 15:55
x-over är bass management! Väljer du small kan du ej sätta x-over utan då blir brytgränsen 100Hz tror jag! Sätter du Large så kan du sätta delningen! X-over är alltid på nästa sida och ej första!Viggen: Japp det har jag. Kommer du in i x-over läget då du går in i högtalarinställningar. (om du valt dessa istället för de fasta lägena) ?.
Det verkar lite skumt att man hela tiden landar i första läget large / small.
/Joachim
Postad 13 januari 2005 - 16:06
Postad 19 januari 2005 - 02:56
Vad tror ni om AVR 130 till Micropod systemet?
Var först inne på Cambridge men vet inte om den gillar 4 ohms högtalare. Hur tror ni 130 funkar?
Postad 19 januari 2005 - 03:49
Vilka kablar ska man ha för bästa ljudet samt bild till min h/k 230 och dvd22?
Vad kör ni med? finns ju en uppsjö av kablar, alla kör ju olika så det är svårt att välja!
Sen undrar ja vad ni alla kör på?`Logic 7,Dolby Dts osv? har aldrig förståt mig på DTS vad det innebär? vad är bäst där då?
Och får man ut mer kraft till fronthögtalarna om man kör typ surround off?
Nån som kör med en panasonic pt500 projje med detta system? vilka kablar använder du för bästa bild samt ljud?
Redigerat av kattmat, 19 januari 2005 - 04:08.
Postad 19 januari 2005 - 08:30
Vid DVD använder man DD och DTS.
2-kanal (cd, radio, tv-ljud) kan du emulera ut till 5 högtalare via DPLII eller Logic 7.
Till projje kanske komponentkabel och progressive scan via dvd 22 blir bäst, kolla projje eller dvd-22 tråden t ex.
Redigerat av Viggen, 19 januari 2005 - 08:31.
Postad 19 januari 2005 - 16:11
Eller går det att styra cd ingången direkt till dvd-analog in?
Postad 20 januari 2005 - 04:50
Okej tack så mycket!Kör en koaxial digital mellan dvd-spelare och receiver! Vill du vid 2-kanal dvs cd använda den fina Wolfson DAC:en i dvd 22 så kopplar du även in en analog signal kabel för detta.
Vid DVD använder man DD och DTS.
2-kanal (cd, radio, tv-ljud) kan du emulera ut till 5 högtalare via DPLII eller Logic 7.
Till projje kanske komponentkabel och progressive scan via dvd 22 blir bäst, kolla projje eller dvd-22 tråden t ex.
Kör just nu Logic 7 när ja ser på hemma bio, lyssnar på musik osv..
Blir det stor skillnad om man kör med DTS? Hur uppdelas ljudet då?
Vad ja vet om Logic7 är att i bakhögtalarna hörs det alltid ljud..
Det kanske det alltid gör? men inte som Pro Logic II iaf..
Postad 20 januari 2005 - 08:15
Postad 20 januari 2005 - 22:07
Okej väntar med spänning att få höra hur det låter dåMed DD och DTS blev det ett klart lyft i ljudet via dvd pga de separata ljudspåren för varje kanal. Logic 7 t ex emulerar 2-kanal ut till 5-kanal.

Vilka kablar rekomenderar ni? funderar på att köpa från hemmbiobutiken.se
Verkar vara bra kvalitet samt prestanda..
Postad 21 januari 2005 - 18:40
Postad 21 januari 2005 - 19:11
Gör play med en dvd-skiva med DTS, receivern känner då av DTS-spåret varmed du kan gå in i DTS-setup!Har kopplat in en coaxial nu. men jag kan inte använda DTS! Har ändrat på OSD menyn men kan bara köra med DD.. hur göra?
Postad 22 januari 2005 - 18:51
Hur gör man inställningarna för högtalarna (OSD) om man inte har en S-Video eller komposit ingång på TVn?
Mvh/ christerorebro
Postad 22 januari 2005 - 19:46
Känns som ett litet skönhetsfel, mycket nöjd i övrigt!
Redigerat av lalas, 22 januari 2005 - 19:47.
Postad 22 januari 2005 - 20:24
Haha hade tänkt att nämna det oxå... att dom inte märkte det när dom gjorde dom. Kanske kan få till en mjukvaruuppdatering till dvd´n så att dom syncar dimmern. Annars är det här riktigt bra grejer!Jag har kommit på en lite störande detalj med min H/K 230... när man kör dimmer knappen så dimmas dvd 22:an också, men ibland så dimmas de olika (det finns ju 2 olika lägen)... När recieverns ljus är helt av så kanske dvdn lyser max etc.
Känns som ett litet skönhetsfel, mycket nöjd i övrigt!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar