Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkalibrering

3789 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blåfilterglasögon) (Övrigt) 0 (0) Inga priser
Samsung LE37S86BD (TV) 1 9.615384 (12) Inga priser
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Filmer) 2 8.749998 (43) Inga priser
Calibrite i1Display 2 (Hårdvarukalibratorer) 1 7.4 (4) Inga priser
Spears & Munsil HD Benchmark - 2nd Edition (US) (Blu-ray) (Filmer) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT50Y (TV) 9 9.571428 (34) Inga priser
LG LS560T 47" TV - 47LS560T (TV) 7 7.76923 (12) Inga priser
Andersson LED6581FDC PVR (TV) 3 (0) Inga priser
LG LA965W 55" (TV) 9 9.549998 (19) Inga priser
Samsung J6275 40" LED TV - UE40J6275 (TV) 1 7.5 (1) Inga priser
Samsung Q60R 65" 4K Ultra HD QLED Smart TV - QE65Q60R (TV) 4 8.6 (4) Inga priser
Samsung The Frame 65" 4K QLED Smart TV - TQ65LS03DAUXXC (TV) 9 7 (4) 14 990:-
41 relaterade trådar
Panasonic PT-AT5000E (165 inlägg) 1 år sedan
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 5 år sedan
En "OK" 65"-75" för 10k? (6 inlägg) 6 år sedan
Köpråd Philips 65PUS7354/12 Eller Samsung QE65Q60RATXXC (2 inlägg) 6 år sedan
Panasonic Plasma 2012 (5449 inlägg) 7 år sedan
QE65Q60R eller QE65Q6FN (9 inlägg) 7 år sedan
LG 55LA965W erfarenheter? (58 inlägg) 8 år sedan
Koppa in en Samsung UBD-K8500 i min LG 55LA965W och få 4K (4 inlägg) 9 år sedan
Nyheter 2015 (202 inlägg) 9 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 10 år sedan
Har inte LG 55LA965W ARC?? (10 inlägg) 10 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 10 år sedan
CCFL eller LED (1 inlägg) 10 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 10 år sedan
Spears & Munsil High Definition Benchmark 2nd Edition (11 inlägg) 10 år sedan
Inställningar för LG 55LA965W? (8 inlägg) 11 år sedan
Vilken inställning för sport? (27 inlägg) 11 år sedan
Bättre TV än tx-p55vt50? (1 inlägg) 11 år sedan
Epson lanserar nya projektorer (1011 inlägg) 11 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 11 år sedan
Input lag - varning, LG 4K (9 inlägg) 11 år sedan
LG 55LB671V eller 55LA860w ? (5 inlägg) 12 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 12 år sedan
Andersson LED6581FDC (7 inlägg) 13 år sedan
LG 47LS560T Ljusläckage. (3 inlägg) 13 år sedan
HDMI in i TV, Optisk ut, surround? (4 inlägg) 13 år sedan
LG 47LS560T - Billig men ej så populär "led" tv? (25 inlägg) 13 år sedan
Ni som har en PS64E8005 är ni nöjda? (22 inlägg) 13 år sedan
Vad är skillnaden mellan LG 47LS560T VS LG 47LS5600? (4 inlägg) 13 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 13 år sedan
LG LED-TV 47LS5600 är den bra? (6 inlägg) 13 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 13 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 14 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 15 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 15 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 15 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 16 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE-37S86BDX (10 inlägg) 17 år sedan
Vilken tv < 10000 kr (32 inlägg) 18 år sedan
problem: x264 från dator till tv (3 inlägg) 18 år sedan

Postad 18 September 2013 - 15:46

Unregisteredea478ab6
  • Unregisteredea478ab6
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

post #46 i tråden säger väl allt:

thread title edited to add:
not recommended by AVS

okej. hade visst missat de sista inlägget där..

men va bör man använda da? om inte de där?

Postad 18 September 2013 - 16:08

Unregisteredea478ab6
  • Unregisteredea478ab6
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
hade visst missat de sista inläget i den tråden.. :(

men va bör man anväda för nåt om man inte ska använda de där?

SORRY FÖR DUBBEL POST! vart nå FEL! ;(

Redigerat av Unregisteredea478ab6, 18 September 2013 - 16:11.

Postad 18 September 2013 - 16:21

Unregisteredc3031afe
  • Unregisteredc3031afe
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

okej. hade visst missat de sista inlägget där..

men va bör man använda da? om inte de där?

Om du har någon av de här Panasonic plasmorna kolla in den här tråden:
http://www.avsforum....s-issues-thread
Det här är mycket seriöst och jag kommer använda mig av tipsen som finns här.
Proceduren ska fungera även på EU plasmor.

Postad 18 September 2013 - 18:02

Unregisteredea478ab6
  • Unregisteredea478ab6
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Om du har någon av de här Panasonic plasmorna kolla in den här tråden:
http://www.avsforum....s-issues-thread
Det här är mycket seriöst och jag kommer använda mig av tipsen som finns här.
Proceduren ska fungera även på EU plasmor.

Har en VT50 har fått lite IR i högra hörnet av loggar..

de står Display Interval: Long hur många sec motsvarar de på en europeisk model?

mvh

Redigerat av Unregisteredea478ab6, 18 September 2013 - 18:05.

Postad 18 September 2013 - 22:04

Unregisteredae7e2fa8
  • Unregisteredae7e2fa8
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

Schysta skärmdumpar, roligt att se! Vad använde du för typ av kaliberare?

Hej.

Körde en Spectrcal C6 som fungerat fint med plasmor.

Postad 18 September 2013 - 22:23

MygganMouvitz
  • MygganMouvitz
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Någon som råkat ut för att man inte kan ändra inställning av bild på en Samsung UE55F8005, meny alternativen för bildläge är satt till stadion och går inte att ändra

Postad 19 September 2013 - 21:28

FeBBe33
  • FeBBe33
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hej alla !

Jag skulle verkligen behöva hjälp med inställningarna på min Samsung UE55F6505 LED Smart TV (3D). Jag köpte den igår och har försökt ställa in olika inställningar för bättre bild utan resultat.

Det finns Dynamisk, Standard, Naturel och Film som olika val av bild.

Jag skulle vilja göra en till endast spelande på ps3an, vilka inställningar ska jag ha så det inte bli kantigt och att det blir en ljus och bra bild? Kontrast och skärpa och sådant som förbättrar bilden, vad ska man ha för se olika och ska man stänga av något?

Sen på film så tycker jag det blir lite för mörk och "dimmig" bild utan de rätts färgerna, vad ska jag ha där?

Jag har en HD box från canal digital men jag ser ingen märkbar skillnad på hd kanaler och vanliga kanaler, borde jag inte se skillnad på en sån här dyr tv? Inställningar där också kanske?

Hade verkligen uppskattat om någon kunde hjälpa mig. Kanske någon har en liknande samsung tv som kan ge sina inställningar på tvn eller om ni vet någon sida där man kan se inställningar för den här tvn för bästa resultat.

Med vänliga hälsningar, Fabian

Postad 19 September 2013 - 22:26

Unregisteredea478ab6
  • Unregisteredea478ab6
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Hej alla !

Jag skulle verkligen behöva hjälp med inställningarna på min Samsung UE55F6505 LED Smart TV (3D). Jag köpte den igår och har försökt ställa in olika inställningar för bättre bild utan resultat.

Det finns Dynamisk, Standard, Naturel och Film som olika val av bild.

Jag skulle vilja göra en till endast spelande på ps3an, vilka inställningar ska jag ha så det inte bli kantigt och att det blir en ljus och bra bild? Kontrast och skärpa och sådant som förbättrar bilden, vad ska man ha för se olika och ska man stänga av något?

Sen på film så tycker jag det blir lite för mörk och "dimmig" bild utan de rätts färgerna, vad ska jag ha där?

Jag har en HD box från canal digital men jag ser ingen märkbar skillnad på hd kanaler och vanliga kanaler, borde jag inte se skillnad på en sån här dyr tv? Inställningar där också kanske?

Hade verkligen uppskattat om någon kunde hjälpa mig. Kanske någon har en liknande samsung tv som kan ge sina inställningar på tvn eller om ni vet någon sida där man kan se inställningar för den här tvn för bästa resultat.

Med vänliga hälsningar, Fabian

http://www.radron.se...598&query=37534

men jag tycket att calibrerigen som dom har gjort på alla sin tester ser lite skeva ut.. :P men du kan ju testa.

Postad 20 September 2013 - 07:59

FeBBe33
  • FeBBe33
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Provade inställningarna för blu ray film, det blev helt klart en skapare bild men dock ett steg för ljust. Sänker jag ljus styrkan lite så förändras dock hela bilden men det är bästa resultatet hittils.

Ska prova de för digital tv när jag kommer hem.

Dock så behöver jag fortfarande en inställning för spel.

Fler tips och inställningar för film/tv/spel är välkommna :)

Postad 20 September 2013 - 16:43

Unregisteredea478ab6
  • Unregisteredea478ab6
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
jag prövade själv råd & rön´´s inställnigar till HD till min VT50Y igår: http://www.radron.se...598&query=37328

jag tycker att de är dom bästa inställnigrna jag testat aif när de gäller avatar på blue ray..

Postad 20 September 2013 - 20:19

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Det är tyvärr uppenbart att den som "testar" åt Råd&Rön har exakt noll koll på vad som är korrekta färger. Skulle de där inställningarna användas på en VT50 kommer de få olika effekt beroende på vilket grundläge som är valt. Det blir väldigt skillnad på att "Film", "Normal" och "THX"-lägena för att ta några exempel.

Använder man dem i Pro-läget kommer bilden bli blåtintad med färgtemperaturer på 9000 - 10000 kelvin, bilden något överskärpt och med brightness på 8 kommer man att sabba gamma och ljusa upp mörka nyanser alldeles för mycket. Förutom att man dessutom skjuter svärtan och därmed kontrastförhållandet helt åt skogen förstås. :ph34r:

Baserat på övriga inställningsförslag som R&R presenterar är det för mig tydligt att man använder en dator eller en felinställd Blu-ray-spelare som källa och skickar RGB_0-255-nivåer istället för videonivåer. Därav kraftigt uppskruvade brightness-reglage. Man går också efter ett mål på en hög färgtemperatur (9300K ?) istället för att söka mot D65/6500K. Bildförslagen ger är överlag också överskärpt bild, rekommenderar brusfilter för HD-material (smetar bilden och tar bort detaljer i rörelse med Blu-ray). Förslagen är ofta inriktade på mesta möjliga ljusflöde, snarare än det som är syftet med ändra på dessa inställningar: att anpassa bilden efter rummet.

Redigerat av Ringblixt, 20 September 2013 - 20:20.

Postad 20 September 2013 - 20:39

Unregisteredea478ab6
  • Unregisteredea478ab6
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Det är tyvärr uppenbart att den som "testar" åt Råd&Rön har exakt noll koll på vad som är korrekta färger. Skulle de där inställningarna användas på en VT50 kommer de få olika effekt beroende på vilket grundläge som är valt. Det blir väldigt skillnad på att "Film", "Normal" och "THX"-lägena för att ta några exempel.

Använder man dem i Pro-läget kommer bilden bli blåtintad med färgtemperaturer på 9000 - 10000 kelvin, bilden något överskärpt och med brightness på 8 kommer man att sabba gamma och ljusa upp mörka nyanser alldeles för mycket. Förutom att man dessutom skjuter svärtan och därmed kontrastförhållandet helt åt skogen förstås. :ph34r:

Baserat på övriga inställningsförslag som R&R presenterar är det för mig tydligt att man använder en dator eller en felinställd Blu-ray-spelare som källa och skickar RGB_0-255-nivåer istället för videonivåer. Därav kraftigt uppskruvade brightness-reglage. Man går också efter ett mål på en hög färgtemperatur (9300K ?) istället för att söka mot D65/6500K. Bildförslagen ger är överlag också överskärpt bild, rekommenderar brusfilter för HD-material (smetar bilden och tar bort detaljer i rörelse med Blu-ray). Förslagen är ofta inriktade på mesta möjliga ljusflöde, snarare än det som är syftet med ändra på dessa inställningar: att anpassa bilden efter rummet.

jag märkte idag att inställnigran va skit.. de enda som dom här inställnigrna passade till va typ avatar..

så nu går jag tillbax till Pro-läget 1 där jag körde med http://www.flatpanel...l&id=1339052567
men de finns inget sett att klippa kontrasten på en VT50 eller hur?

har du nåt förslag på inställnigar så vore de najs.. :)

Postad 21 September 2013 - 08:05

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Avatar har egenskapen att du kan dra reglagen lite hur du vill. Det är ju i praktiken en animerad film. :)

Kör på flatpanels inställningar, men undvik alla individuella färgjusteringar eftersom de är olika från exemplar till exemplar. Stämmer att du inte kan klipp vitnivån på Panasonics plasma. Kontrastreglaget reglerar i första hand över ljusflödet.

Postad 21 September 2013 - 12:09

Bobbyrex
  • Bobbyrex
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Råd och röns inställningar matchar ganska bra det dynamiska bildläget, dvs. så som testbildenbutikerna ser ut för att locka kunder. Är åt helt fel håll för i stort sett alla inställningar för att att nå en kalibrerad D65-bild...Vore verkligen intressant att se hur de utför sina "test".

Kan också nämna att grundinställningarna på min P50ST50 skiljde sig en del från grundinställningarna för samma tv i div tester, så även detta verkar skilja sig mellan olika apparater. Här är mina grundinställningar för att exemplifiera:

True cinema
Kontrast: 53 (kompenserade för obalans i gråskalan 10-30 IRE, dock med runt 135 cd/m2 kan det eventuellt upplevas som för ljusstarkt i ett helt mörkt rum)
Ljus: -2 (på gränsen till -3)
Färgmättnad: 26 (gav bästa grunden för att ställa in färgbalansen (röd IRE100 = 21,26 % av vit IRE100), vilket berodde på övermättnad, framförallt av rött)
Skärpa: 3 (gav inga synbara artifakter i något testmönster men ställ på noll för blurayspelaren)
Levande färgsättning/Eco mode/P-NR/Cadence/16:9 overscan: AV
Gamma: 2,4

Redigerat av Bobbyrex, 21 September 2013 - 12:10.

Postad 21 September 2013 - 15:51

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Dynamiskt är bara bra för att visa hur dålig bilden kan se ut... :)

Postad 21 September 2013 - 16:48

Unregisteredea478ab6
  • Unregisteredea478ab6
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Avatar har egenskapen att du kan dra reglagen lite hur du vill. Det är ju i praktiken en animerad film. :)

Kör på flatpanels inställningar, men undvik alla individuella färgjusteringar eftersom de är olika från exemplar till exemplar. Stämmer att du inte kan klipp vitnivån på Panasonics plasma. Kontrastreglaget reglerar i första hand över ljusflödet.

ska jag låta bli vitbalansen oxå? nu har jag samma som flatpanels inställningarna. finns de båt sett att setta färgen på? har blå filter men folk säger att man inte ska använda dom på plasma.. å har ingen mättare heller..

Postad 22 September 2013 - 21:50

Unregisteredea478ab6
  • Unregisteredea478ab6
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

ska jag låta bli vitbalansen oxå? nu har jag samma som flatpanels inställningarna. finns de båt sett att setta färgen på? har blå filter men folk säger att man inte ska använda dom på plasma.. å har ingen mättare heller..

Hur mycke skijler en kalibrering blu ray eller den inbyggda mediaspelaren i tv från en tv sändning i HD?

Update: Råkade trycka på citera istället för att redigare inläget som jag skulle göra..

Redigerat av Unregisteredea478ab6, 22 September 2013 - 21:53.

Postad 22 September 2013 - 23:02

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Fysiska färgfilter är missvisande om de inte anpassa efter ljuskällans spektra. Därför är det bättre att utgå från elektroniska filter som "Endast RGB"-lägena hos Samsung och LG:s apparater eftersom de baseras på hur färgdekodern arbetar.

Ett annat sätt att uttrycka det är att rör inte färgreglaget på TV:n. Det var många år sedan jag såg någon apparat där detta reglage hade stor inverkan på de färgproblem som finns. Istället bör avvikelserna korrigeras per färg (RGBCMY) med hjälp av en spektrafotometer. Ifall grönt ligger 20% för högt i ljusstyrka och lutar mot pastellgrönt medan rött ligger för svagt, säg -10% (som exempel) vill man inte öka färgreglaget eftersom det förvisso kanske får rött på rätt nivå men gör grönt än mer pastellgrönt. Där är poängen att korrigera varje färg individuellt baserat på hur varje exemplar avviker.

Postad 22 September 2013 - 23:12

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Hur mycke skijler en kalibrering blu ray eller den inbyggda mediaspelaren i tv från en tv sändning i HD?

Det finns inte alltid något sätt att veta exakt hur mycket det skiljer sig. Mediaspelaren kan man korrigera mot exempelvis mp4-varianterna av AVSHD709-sviten, men ofta så är det sämre inställningsmöjligheter baserat på den inbyggda mediaspelaren. Därför är det bättre att utgå från en extern mediaspelare.

TV-sändningen är ännu svårare eftersom det enda sättet att kalibrera dem vore att skapa en DVB-signal (av rätt typ) on-the-fly från en signalgenerator och någon sådan utrustning finns inte tillgänglig för rimliga pengar. Dessutom saknas ofta de reglage som krävs för fullständig kalibrering när du kör inbyggda mottagaren (precis som med mediaspelaren). Plus att kvaliteten på sändningarna ändå är rätt kackig. Rätt så ävla kackig faktiskt jämfört med Blu-ray.

Så vad man gör är att kalibrera TV:n så långt det går för en HDMI-källa. Sedan får man "hoppas" att samma inställningar ger korrekt bild för mottagaren. I praktiken innebär det att man som regel får bättre bild via en extern digitalbox, men det är också en generell tumregel. Vill du ha så bra bild som möjligt på TV-sändningar, Netflix, mediaspelare etc. så kör med externa lösningar vilka ansluter med HDMI. Inbygga mottagare, inbygga mediaspelare, smart-TV-appar etc. är påfallande ofta sämre.

Redigerat av Ringblixt, 22 September 2013 - 23:13.

Postad 22 September 2013 - 23:40

Unregisteredea478ab6
  • Unregisteredea478ab6
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Det finns inte alltid något sätt att veta exakt hur mycket det skiljer sig. Mediaspelaren kan man korrigera mot exempelvis mp4-varianterna av AVSHD709-sviten, men ofta så är det sämre inställningsmöjligheter baserat på den inbyggda mediaspelaren. Därför är det bättre att utgå från en extern mediaspelare.

TV-sändningen är ännu svårare eftersom det enda sättet att kalibrera dem vore att skapa en DVB-signal (av rätt typ) on-the-fly från en signalgenerator och någon sådan utrustning finns inte tillgänglig för rimliga pengar. Dessutom saknas ofta de reglage som krävs för fullständig kalibrering när du kör inbyggda mottagaren (precis som med mediaspelaren). Plus att kvaliteten på sändningarna ändå är rätt kackig. Rätt så ävla kackig faktiskt jämfört med Blu-ray.

Så vad man gör är att kalibrera TV:n så långt det går för en HDMI-källa. Sedan får man "hoppas" att samma inställningar ger korrekt bild för mottagaren. I praktiken innebär det att man som regel får bättre bild via en extern digitalbox, men det är också en generell tumregel. Vill du ha så bra bild som möjligt på TV-sändningar, Netflix, mediaspelare etc. så kör med externa lösningar vilka ansluter med HDMI. Inbygga mottagare, inbygga mediaspelare, smart-TV-appar etc. är påfallande ofta sämre.

ok alltid lär man sen nåt nytt här! :D Men skulle de inte teknist sett gå att om nån hd kanal sänder ut testbilder som man läser av med metaren under en viss tid och man sen spelar in test bilderna på digitalboxen och sen använder mättare för å läsa av dom borde man inte få rätt på TV-sändningarna då.. som typ SVT HD test bild säger dom ju att man ska spela in för den går ju kl 06 eller va de e.. inte för att jag tror att nån tv kanal skulle skicka ut massa test bilder om de gick.. :P

jag har samma inställningsmöjligheter på min VT50 inbyggda mediaspelaren som jag har när jag tittar på tv.. förutom THX-lägen har jag inte i den inbyggda mediaspelaren.. va jag vet..

Update: de här kanske är lite Offto pic för den här tråden. Men om man ser ett ljust horisontellt streck när man kör vissa helfärgade bilder på tv va kan de bro på.. de e inte jätte synligt men man ser de.. jag såg de nyss.. :S

Redigerat av Unregisteredea478ab6, 23 September 2013 - 02:27.

Postad 25 September 2013 - 17:36

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3607 inlägg
  • 0
Home Theater Geeks 175: Calibrating Leo's OLED:

http://www.youtube.com/watch?v=eqWd8qs9YAk&feature=player_detailpage

Postad 25 September 2013 - 19:47

Unregisteredea478ab6
  • Unregisteredea478ab6
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

http://www.youtube.com/watch?v=eqWd8qs9YAk&feature=player_detailpage

skulle nyss posta den där videon.. jag lärde mej hur mycke som helst av den där..

Postad 25 September 2013 - 20:11

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3607 inlägg
  • 0
Är själv inte speciellt insatt i hur en en kalebrering går till och har inte hunnit se hela videon ännu, men hoppas den ger en rättvis bild av hur det går till.

Postad 25 September 2013 - 21:27

Unregisteredea478ab6
  • Unregisteredea478ab6
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Är själv inte speciellt insatt i hur en en kalebrering går till och har inte hunnit se hela videon ännu, men hoppas den ger en rättvis bild av hur det går till.

är inte heller så speciellt insatt när de kommer till att kaliberar tv.. jag Hårdvarukalibrering min EIZO skärm.. de e typ de jag kan.. :P

Postad 29 September 2013 - 10:38

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

skulle nyss posta den där videon.. jag lärde mej hur mycke som helst av den där..

Håller med. Bland det bästa jag sett som går igenom de grundläggande kalibreringsstegen med steg för steg förklaring.

Nån som kan hitta en som slår denna? :)

http://twit.tv/show/...eater-geeks/175

Postad 29 September 2013 - 17:22

Unregisteredea478ab6
  • Unregisteredea478ab6
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Håller med. Bland det bästa jag sett som går igenom de grundläggande kalibreringsstegen med steg för steg förklaring.

Nån som kan hitta en som slår denna? :)

http://twit.tv/show/...eater-geeks/175

finns ju där http://www.tlvexp.ca/

men då får man pröjsa lite..

Postad 29 September 2013 - 21:04

Unregisteredea478ab6
  • Unregisteredea478ab6
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
tja..

har ett problem som nån kanske vet va de som är fel..

här är en helt svart bild som är på tv: http://forumbilder.se/CFI1P/mg-4370 man ser två vita träck i tv..

här har jag pausat i en film när de blir svart å då ser man linjerna bättre: http://forumbilder.se/CFI1P/mg-4367

nån dom vet va de bror på ?

mvh// viktor

Postad 29 September 2013 - 21:15

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Ser ut som lite vanliga ojämnheter från en lcd. De raka linjer kan komma från konstruktionen, någon struktur som trycker mot diffusionsfiltret. Möjligtvis kan en nivåjustering hjälpa ifall svartnivån ligger för högt. Lätt att testa: dra ned brightnesss-reglaget till botten. Ifall ojämnheterna finns kvar är det ett fysiskt problem, något som jag också gissar att det är.

Postad 29 September 2013 - 21:25

Unregisteredea478ab6
  • Unregisteredea478ab6
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Ser ut som lite vanliga ojämnheter från en lcd. De raka linjer kan komma från konstruktionen, någon struktur som trycker mot diffusionsfiltret. Möjligtvis kan en nivåjustering hjälpa ifall svartnivån ligger för högt. Lätt att testa: dra ned brightnesss-reglaget till botten. Ifall ojämnheterna finns kvar är det ett fysiskt problem, något som jag också gissar att det är.

sorry! glömde säga att de är en panasonic vt50. kanske kan va bra å veta..

och jag ser de bara om de e helt svart och i bland om man bara har en vit bild eller når man kör tvätten på tv..

Redigerat av Unregisteredea478ab6, 29 September 2013 - 23:40.

Postad 30 September 2013 - 08:05

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Ah. Ifall det är permanent ljusare bitar kan det vara ett mindre problem med panelen. Ha koll på om det förvärras, för det kan vara något som kräver service.

Postad 30 September 2013 - 10:25

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 1

Personligen skulle jag inte använda den testbild de använde för att sätta Brightness. Den är alldeles för mörk. Jag vill veta hur pass synliga lågdagrarna är då det faktiskt visas nått på skärmen, dvs då bilden är ljusare. Just därför är "Pluge" bättre för inställning av Brightness.

Skulle inte sätta Contrast innan jag anpassat ljusflödet från skärmen till rummet (Cell light) heller iofs... Och jag skulle använda en gråramp så att bilden inte är överdrivet ljus samt att jag då ser hela gråskalan, inte bara toppen.

Och mäta 100% vit innan man börjar mickla med vitbalansen...så att man har koll på gamma. Och absolut inte mäta med dE 1976, utan dE u'v'. Och mäta vid 10% oxå...risk för brist på precision javisst men jag har aldrig varit med om nån mätare som varit helt ute och cyklat (dvs inte överensstämt med vad ögonen ser) så det är onödigt att utesluta det (speciellt om man har en mätare för 200K).

Nånstans ger Scott och hans polare ett intryck av att mekaniskt ha lärt sig saker - utan att förstå vad de lärt sig. Kan inte släppa den känslan, det mesta de säger är i sak korrekt men det är som det ändå inte gått in...på något svårförklarligt sätt. Eller jag vet inte, kanske känns det bara så eftersom han förklarar allt så attans långsamt (vilket förstås är bra för den icke-insatte)... :D

Lätt att låta gnällig - de ska främst ha en eloge för att de filmat ett helt kalibreringsförfarande, så tumme upp ändå, trots allt.

Postad 30 September 2013 - 10:40

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0
Har inte sett videon ännu. Får jag 90 minuter över finns det massor av vikter på gymmet som behöver lyftas. ;)

Men generellt: vad Pacman skrev med en påminnelse om varför jag föredrar dE uv som riktmärke för gråskalan:

Postad bild

Ifall någon undrar över skalan så horisontellt nyansen från svart (0) till vitt (100) och kodrätt är dE-nivån. Målet att hamna under dE 3 där dE 1 räknas som "Just noticable difference". Följer man dE76-värdena säger mätningen att allt är bra i mörka nyanser trots att bilden i praktiken är gulbrun.

Redigerat av Ringblixt, 30 September 2013 - 10:46.

Postad 30 September 2013 - 11:31

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3607 inlägg
  • 0
Är som sagt inte så insatt själv men intressant att höra vad ni som är mer insatta har att säga om videon.

Postad 30 September 2013 - 11:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Ringblixt>> På tal om att hänga upp sig på petigheter... :) Varför skriver du 5700K@rec709? Är inte 5700K alltid 5700K no matter what? Frågar för jag har sett liknande vid andra tillfällen (av andra).

Får jag 90 minuter över finns det massor av vikter på gymmet som behöver lyftas.

Gör som jag, ha den som bakgrundsmusik när du gör nått annat. :)

Dr. Zaius>> Videon är bra, om inte annat för att visa hur kalibrering rent praktiskt kan gå till - är nog svårt att få nån känsla för innan man provat själv. Så mitt gnäll är nog bara fortsättningskursen... :) Rekommenderar alla intresserade av ämnet att titta (man får spola lite ibland...för den är låååång).

Redigerat av pacman, 30 September 2013 - 11:41.

Postad 30 September 2013 - 12:27

Unregisteredea478ab6
  • Unregisteredea478ab6
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Ah. Ifall det är permanent ljusare bitar kan det vara ett mindre problem med panelen. Ha koll på om det förvärras, för det kan vara något som kräver service.

okej.. jag har haft tv sen i mars och jag har inte sett de förut. Så jag börjar vli lite nojjig.. :P

Postad 30 September 2013 - 12:51

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3607 inlägg
  • 0

Dr. Zaius>> Videon är bra, om inte annat för att visa hur kalibrering rent praktiskt kan gå till

Det är nog till stor del syftet med hela videon och det har dom ju lyckats bra med.

Postad 30 September 2013 - 13:00

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Ringblixt>> På tal om att hänga upp sig på petigheter... :) Varför skriver du 5700K@rec709? Är inte 5700K alltid 5700K no matter what? Frågar för jag har sett liknande vid andra tillfällen (av andra).

Bara för att vara tydlig om målet för mätningen.

Postad 30 September 2013 - 13:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Aha, trodde det var nått fysikaliskt mysko pysko som jag inte hade hajjat. :)

Postad 30 September 2013 - 20:08

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0
Finns kanske en poäng att säga det om ett tag, dvs hänvisa till colorspace, 5700K kan ju vara lite vilken färg som helst - däremot är vitpunktbalansen lite i gungning.... :ph34r:

Är inte helt säker på att D65 kommer för alltid kommer att vara målet, meningen och synnerligen inte framtiden...

mhv

/Pär

Postad 01 October 2013 - 08:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Tell us more :)

Postad 01 October 2013 - 13:43

Unregisteredea478ab6
  • Unregisteredea478ab6
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Ringblixt>> Tycker du jag bör höra av mej till hifiklubben angående dom ljusare delarna i panelen? som sakt jag har haft den sen mars.

MVH// viktor

Postad 01 October 2013 - 16:03

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0

Tell us more :)

Äh, slå en signal - det var länge sedan sist 😉

Postad 04 October 2013 - 09:35

Unregistered25174fcf
  • Unregistered25174fcf
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Kan man få korrekta färger om man kör genom HTPC och vad kan man ställa in för att HTPCn inte skall förvränga några färger så att man får det så nära "korrekta färger" som möjligt?

Postad 04 October 2013 - 09:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Äh, slå en signal - det var länge sedan sist ��

Det har du så rätt i, hojtar till vid tillfälle. :)

Redigerat av pacman, 04 October 2013 - 09:39.

Postad 04 October 2013 - 15:39

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Ringblixt>> Tycker du jag bör höra av mej till hifiklubben angående dom ljusare delarna i panelen? som sakt jag har haft den sen mars.

Ifall du upplever det som en försämring av produkten som inverkar på ditt filmtittande bör du vända dig till butiken. Ingen produkt är perfekt och det kan vara väldigt svårt att avgöra vad som är normalt för produkten och vad som är en hang-up hos dig som betraktare/ägare.

Postad 04 October 2013 - 16:06

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Kan man få korrekta färger om man kör genom HTPC och vad kan man ställa in för att HTPCn inte skall förvränga några färger så att man får det så nära "korrekta färger" som möjligt?

Ja, det är möjligt. Vilka inställningar det blir är ju själva resultatet av kalibreringen. Problemet med en HTPC och korrekt bild är att det hela tiden varierar. Olika program, olika codecs och förändringar i drivrutiner, program, operativsystem och codecs gör att det HTPC:n blir opåliltig som källa för korrekt bild.

Postad 04 October 2013 - 19:21

Unregisteredea478ab6
  • Unregisteredea478ab6
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Ja, det är möjligt. Vilka inställningar det blir är ju själva resultatet av kalibreringen. Problemet med en HTPC och korrekt bild är att det hela tiden varierar. Olika program, olika codecs och förändringar i drivrutiner, program, operativsystem och codecs gör att det HTPC:n blir opåliltig som källa för korrekt bild.

mejlade bilderna till hifiklubben och som skickade bilder till den kille som gör service hos dom.. så vi får se va dom händer.

Postad 04 October 2013 - 19:33

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

mejlade bilderna till hifiklubben och som skickade bilder till den kille som gör service hos dom.. så vi får se va dom händer.

Så där ser min VT50 ut åxo. Inte lika mycket men det finns där i alla lägen förutom normal. Intressant och följa vad de säger..

Postad 04 October 2013 - 20:48

Unregisteredea478ab6
  • Unregisteredea478ab6
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Så där ser min VT50 ut åxo. Inte lika mycket men det finns där i alla lägen förutom normal. Intressant och följa vad de säger..

uppdaterar er så fort jag vet nåt.. hittade en tråd dom värkar handla om nåt liknade tror jag.. hag inte läst så mycke: http://www.avsforum....b-on-display/90

Postad 07 October 2013 - 13:42

Unregistered25174fcf
  • Unregistered25174fcf
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Det var det jag anade då det känns som att det varierar på precis vad man spelar upp...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.