PVR-box, Samsung DCB-P850Z
2769 svar till detta ämne
Postad 29 maj 2008 - 16:29
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Tack för tipset för överföring från Samsung DCB-P850Z till datorns hårddisk. Men jag ser att Grabbeex Videoredigering har honkontakter vilket även Samsung DCB-P850Z har. Grabbeex Videoredigering funkar kanske bara från gamla hederliga videobandspelare? Eller hur ska man koppla?
Hälsar Johan
Aha, hon-kontakter på båda sidorna. Då behöver du en kabel med hane-hane mellan digitalboxen och Grabbeexen, tex en sån här S-video + RCA från Kjell & Co. Självklart kan du köpa två billigare separata kablar också (en S-video hane-hane och en RCA (röd+vit för ljudet) hane-hane).
Redigerat av distortion2, 29 maj 2008 - 16:33.
Postad 29 maj 2008 - 17:11
johanekensjo
-
johanekensjo
-
Rookie
-
4 inlägg
Aha, hon-kontakter på båda sidorna. Då behöver du en kabel med hane-hane mellan digitalboxen och Grabbeexen, tex en sån här S-video + RCA från Kjell & Co. Självklart kan du köpa två billigare separata kablar också (en S-video hane-hane och en RCA (röd+vit för ljudet) hane-hane).
Nu börjar vi närma oss men vi är ändå inte i mål. Samsung DCB-P850Z har ingen S-Video-kontakt utan endast en RCA-videokontakt. Tror ni att det går att "grabba" från Samsung DCB-P850Z till dator genom RCA-kontakterna (ljud och video) ? Stort tack för supporten! Hälsar Johan
Postad 29 maj 2008 - 22:26
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Nu börjar vi närma oss men vi är ändå inte i mål.
Samsung DCB-P850Z har ingen S-Video-kontakt utan endast en RCA-videokontakt. Tror ni att det går att "grabba" från Samsung DCB-P850Z till dator genom RCA-kontakterna (ljud och video) ?
Det vet jag att det går, Grabbeexen har vanlig RCA komposit-video-kontakt in också. Men om man vill ha bättre bildkvalité skulle jag nog välja att ta ut bild och ljud via RGB-scart ut på Samsungen, via en konverterare till s-video och RCA-ljud. Då ska du ha en sån här adapter först: scart till s-video + RCA. Sedan stoppar du in s-video och RCA-ljudkablarna jag skrev om tidigare i den. Det finns billigare alternativ också förstås. Då behöver du alltså en scart-adapter, en s-videokabel och en ljudkabel. edit: är vi i mål nu?
Redigerat av distortion2, 29 maj 2008 - 22:27.
Postad 30 maj 2008 - 07:46
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Det vet jag att det går, Grabbeexen har vanlig RCA komposit-video-kontakt in också. Men om man vill ha bättre bildkvalité skulle jag nog välja att ta ut bild och ljud via RGB-scart ut på Samsungen, via en konverterare till s-video och RCA-ljud. Då ska du ha en sån här adapter först: scart till s-video + RCA. Sedan stoppar du in s-video och RCA-ljudkablarna jag skrev om tidigare i den. Det finns billigare alternativ också förstås. Då behöver du alltså en scart-adapter, en s-videokabel och en ljudkabel.
edit: är vi i mål nu? 
Och sätt scart-adaptern i boxens nedre scartuttag (det som inte är To TV). I det uttaget går det ut s-video.
Postad 30 maj 2008 - 07:53
putte79
-
putte79
-
Användare
-
-
202 inlägg
Någon som haft problem med störningar?
Har haft det sen jag köpte den, specielt på Aftonbladets kanal som inte går att titta på alls, 5:an och 3:an m.m har börjat lite nu oxå, laggar som fan.
Har pratat med supporten flera ggr och haft en tekniker hemma som har mätt signalstyrkan och den var bra.
Jag hade ju min box inne på service nyss för problemet som comhem har haft för denna, under tiden så kopplade jag in min gamla samsung box (en billig modell) och då funkade alla kanaler perfekt.
Nu fick jag tillbaka 850:n och koppla in den i går och då va de lagg igen.
Postad 30 maj 2008 - 12:52
johanekensjo
-
johanekensjo
-
Rookie
-
4 inlägg
Det vet jag att det går, Grabbeexen har vanlig RCA komposit-video-kontakt in också. Men om man vill ha bättre bildkvalité skulle jag nog välja att ta ut bild och ljud via RGB-scart ut på Samsungen, via en konverterare till s-video och RCA-ljud. Då ska du ha en sån här adapter först: scart till s-video + RCA. Sedan stoppar du in s-video och RCA-ljudkablarna jag skrev om tidigare i den. Det finns billigare alternativ också förstås. Då behöver du alltså en scart-adapter, en s-videokabel och en ljudkabel.
edit: är vi i mål nu? 
Nu är vi i mål, Distorition 2 !!! I morse köpte jag 1) "kabeladapter" scart till RCA video och audio, 2 Grabbeex Videoredigering. Nu går det enkelt att överföra program från pvr-boxen till dator med god kvalitet. (Det finns säkerligen andra sätt också.) Tack för alla goda tips! Nu ska det "grabbas" av. Hälsar Johan
Postad 30 maj 2008 - 21:33
Tompa123
-
Tompa123
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Någon som haft problem med störningar? Har haft det sen jag köpte den, specielt på Aftonbladets kanal som inte går att titta på alls, 5:an och 3:an m.m har börjat lite nu oxå, laggar som fan.
Har pratat med supporten flera ggr och haft en tekniker hemma som har mätt signalstyrkan och den var bra.
Jag hade ju min box inne på service nyss för problemet som comhem har haft för denna, under tiden så kopplade jag in min gamla samsung box (en billig modell) och då funkade alla kanaler perfekt. Nu fick jag tillbaka 850:n och koppla in den i går och då va de lagg igen.
Mitt problem med störningar uppstod efter att jag fick tillbaks boxen från det där Tuner-bytet som gjordes på ComHems uppmaning. Med nuvarande antennkabelkonfig(KlassA-kabel från Kjell och CO) har jag alltid stark signal och BRE 0000 på alla kanaler, ändå hackar det och har sig. Jag börjar misstänka att problemet har med den där nya tunern att göra... Jag har också en FireDTV kopplad till datorn - och där finns inte dessa problem...
Postad 30 maj 2008 - 23:14
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Nån som kan beskriva hur lägena "Full" och "Pillar-Box" fungerar rent tekniskt (med boxens format inställt på 16:9 och med boxen inkopplad till en 16:9-TV)?
Väljer jag Pillar-box visas allt material i korrekt upplösning på min 16:9-TV (en LG 50PG6000): När det blir 4:3-sändning visar TV:n en 4:3-bild med svarta kanter till höger och vänster. Är det en 16:9-bild visar TVn bild över hela skärmen precis som den ska.
Väljer jag däremot Full så blir 4:3-sändningar utdragna över hela widescreen-skärmen. Jag ändrar manuellt TVns format till 4:3 så det blir rätt. LG har valt att ha gråa kanter till höger och vänster istället för svarta, så jag ser nu en korrekt 4:3-bild med gråa kanter till höger och vänster.
Eftersom kanterna blir svarta i pillar-box-läget antar jag att PVR:en faktiskt gör om videosignalen och adderar en massa svart istället för att enbart låta videosignalen förbli orörd men skicka med en liten signal om i vilket format det ska visas. Det skulle innebära att den omgjorda signalen för pillar-box-läget i praktiken minskar kvaliteten på bilden, dvs att typ 20% av bildsignalen ödslas bort på att rita svarta kanter. Jag gissar att man i Full-läget använder 100% av bildsignalen till bilddata, så när TVn trycker ihop bilden borde det bli högre kvalitet.
Svamlar jag? Stämmer nåt? Är det "fel" på min TV som inte byter till rätt format i "Full"-läge?
Postad 02 juni 2008 - 11:07
MattiasN
-
MattiasN
-
Användare
-
-
150 inlägg
Är det Samsung DCB-P850Z PVR som gäller om man har Comhems analog-TV (med separat Pioneer DVR520H-hårddiskvideo) och vill gå över till digital-TV med inspelningsmöjlighet på en digital-TV-kanal samtidigt som man tittar på en annan kanal?
Är nån ny hårddiskvideo med digital-TV anpassad för Comhem på gång att släppas inom det närmaste halvåret? Samsung DCB-P850Z PVR verkar ju ha funnits på marknaden ganska länge, så det borde väl vara dags för nån ny modell snart.
// Mattias
Postad 02 juni 2008 - 12:46
replicant
-
replicant
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Är det Samsung DCB-P850Z PVR som gäller om man har Comhems analog-TV (med separat Pioneer DVR520H-hårddiskvideo) och vill gå över till digital-TV med inspelningsmöjlighet på en digital-TV-kanal samtidigt som man tittar på en annan kanal?
Är nån ny hårddiskvideo med digital-TV anpassad för Comhem på gång att släppas inom det närmaste halvåret? Samsung DCB-P850Z PVR verkar ju ha funnits på marknaden ganska länge, så det borde väl vara dags för nån ny modell snart.
// Mattias
Tror nog att den kommer att fortsätta finnas på marknaden ett tag till, den funkar trots allt riktigt bra, så varför ändra?  Det kommer nog nya boxar på HDTV-området, men för SD så kommer nog Samsungen att duga tills dess att comhem gör en större revision av sitt nät. Skulle i så fall vara att det kommer en version med HDMI, men annars tycker jag den känns tillräcklig för comhems SD-nät.
Postad 03 juni 2008 - 14:57
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 477 inlägg
Nån som kan beskriva hur lägena "Full" och "Pillar-Box" fungerar rent tekniskt (med boxens format inställt på 16:9 och med boxen inkopplad till en 16:9-TV)? [...]
Du är inne på helt rätt spår. I läget Full skickar boxen ut bilden i befintligt skick* tillsammans med statussignaler som anger bildformat. Dels på SCART stift 8, dels i form av en WSS-signal i bildens överkant. I läget Pillarbox skalar boxen ned bilden i 16:9-sändningar (från 704x576* till 528x576) och fyller ut med svart på varje sida. Den utgående bilden flaggas då alltid som 16:9. Det läget är bara en nödlösning för tv-apparater som är för gamla/primitiva för att hantera WSS eller SCART-signallering korrekt. Om tv:n klarar av att hantera formatväxlingar i läget Full så får man bättre bild den vägen, utan någon förlust av upplösning, plus möjligheten att låta tv:n hantera brevlådesändningar korrekt. *) Vissa kanaler kan sända ut i lägre upplösningar än 720 eller 704x576, exempelvis 528x576. Då skalar boxen antingen upp bilden till 704x576 eller behåller den i sin originalupplösning, beroende på vad som är relevant.
Postad 03 juni 2008 - 21:08
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Ujdå, då måste här felsökas, för om jag väljer "Full" så byter *inte* TVn format automatiskt.
Jag skickar ut komponent från PVR:en till en Onkyo TX-SR605.
Alltså faller SCART-stift 8 bort ur ekvationen.
Jag antar att WSS-signalen även skickas ut i komponent-signalen?
Receivern gör om videosignalen till HDMI och skickar den vidare till TVn.
Just nu gissar jag att det är denna omkonvertering som skalar bort WSS-signalen.
Ska prova att koppla förbi receivern så fort tillfälle ges för att se om det är den som är boven eller om det är TVn som är sopig och inte klarar av att hantera WSS-signaleringen.
Postad 03 juni 2008 - 21:40
Omar Brännström
-
Omar Brännström
-
Användare
-
-
141 inlägg
Hej
De som har problem skriver ju
Jag vill bara nämna att detta är min första digitalbox och jag tycker den fungerar riktigt bra.
Har kopplat boxen med scart i ena ändan och sedan med komponent (ändras till komponent i boxens meny) i den andra till en Denon Reciever 3808 som sedan har en HDMI utgång till TV.
SCART till RGB (3xRCA) 1m för 199kr på Kjell och Company
Har också en optisk ljudkabel från boxen till min reciever.
Fjärrkontrollen känns lite kinkig, man måste rikta riktigt rätt mot boxen.
Boxen låter lite väl mycket.
Bildkvaliten är ju något bättre än analogt och mycket sämre än Blu-ray.
Det är knappt boxen det är fel på utan tv kanals leverantörerna som skickar ut får dålig bild och ljud. Ibland får man riktigt bra bild och ljud, men det är inte så ofta.
Även gamla filmer går ju att få riktigt bra, tex Comando på Blu-ray från 1985 är ju av riktigt bra kvalite.
Mvh
Omar
Postad 03 juni 2008 - 22:23
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Ujdå, då måste här felsökas, för om jag väljer "Full" så byter *inte* TVn format automatiskt.
Jag skickar ut komponent från PVR:en till en Onkyo TX-SR605. Alltså faller SCART-stift 8 bort ur ekvationen.
Jag antar att WSS-signalen även skickas ut i komponent-signalen?
Receivern gör om videosignalen till HDMI och skickar den vidare till TVn. Just nu gissar jag att det är denna omkonvertering som skalar bort WSS-signalen.
Ska prova att koppla förbi receivern så fort tillfälle ges för att se om det är den som är boven eller om det är TVn som är sopig och inte klarar av att hantera WSS-signaleringen.
Äh, det här ser inte bra ut. Har nu kopplat Komponent direkt från PVRen till TVn. TVn byter ändå inte format automatiskt. Jag kan bara välja mellan lägena 16:9, 4:3, 14:9, Zoom1, Zoom2. Lägena "Hel Bild" och "Original" är utgråade och kan inte väljas. Frågan nu är: Skickas WSS-signal ut från PVR:en när man valt Komponent? Om så är fallet är det TVn som är sopig.
Postad 05 juni 2008 - 08:56
Unregistered8f861f5e
-
Unregistered8f861f5e
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Med andra ord funkar antennförstärkare hemma hos en del och inte hos andra. Vad beror det på?
Hur är det med den analoga Comhemsignalen, hjälper förstärkaren där? Undrar eftersom bilden på sovrums-tv:n kan vara rätt dålig ibland. (Vägrar "syskonabonnemang" eller vad de kallar sitt oförskämda sätt att ta extra betalt för något man redan betalt för.)
En antennförstärkare fungerar bara om du tappar signalstyrka från antennuttaget till TVn, antingen genom lång antennkabel av sämre kvalitet (med "höga" förluster) eller om man kopplar in mer än 1 TV på samma uttag som också innebär signalförlust. Då funkar förstärkaren och den skall sitta så nära antennuttaget som möjligt. Har du en dålig brusig signal redan på antennuttaget så hjälper det inte med en förstärkare eftersom den i så fall förstärker både bruset och signalen lika mycket.
Postad 05 juni 2008 - 10:41
silver_se
-
silver_se
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Äh, det här ser inte bra ut.
Har nu kopplat Komponent direkt från PVRen till TVn. TVn byter ändå inte format automatiskt. Jag kan bara välja mellan lägena 16:9, 4:3, 14:9, Zoom1, Zoom2. Lägena "Hel Bild" och "Original" är utgråade och kan inte väljas.
Frågan nu är: Skickas WSS-signal ut från PVR:en när man valt Komponent? Om så är fallet är det TVn som är sopig.
Jag kör också Onkyo 605, scart-> komponent via Kjell&Co kabeln. Kör sen HDMI till en projje. Kör jag full på Samsungen så funkar det inte automatiskt. Kör jag pillarbox så fungerar det. Dessutom som bonus har jag en grön rand längst ner på bilden, ca 2 pixlar "hög". //B
Postad 05 juni 2008 - 11:07
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
En antennförstärkare fungerar bara om du tappar signalstyrka från antennuttaget till TVn, antingen genom lång antennkabel av sämre kvalitet (med "höga" förluster) eller om man kopplar in mer än 1 TV på samma uttag som också innebär signalförlust. Då funkar förstärkaren och den skall sitta så nära antennuttaget som möjligt. Har du en dålig brusig signal redan på antennuttaget så hjälper det inte med en förstärkare eftersom den i så fall förstärker både bruset och signalen lika mycket.
Tack för klargörande svar, Dr. Nope! Det låter ju helt rimligt.  Omvänt kan man då också dra slutsatsen att om en antennförstärkare inte ger bättre bild sitter problemet innan kabeln mellan TV och antennuttag. Jag kör också Onkyo 605, scart-> komponent via Kjell&Co kabeln.
Kör sen HDMI till en projje.
Kör jag full på Samsungen så funkar det inte automatiskt. Kör jag pillarbox så fungerar det. Dessutom som bonus har jag en grön rand längst ner på bilden, ca 2 pixlar "hög".
//B
Grön rand längst ned får vi på vår TV när jag i scalern väljer 60Mhz istället för 50Mhz. (Har scaler melllan boxen och TV:n, scart in i scalern, HDMI från den till TV:n.)
Postad 06 juni 2008 - 15:12
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Comhem har ju uppdaterat flera tjänster. På deras hemsida påstås att skälet är att detta ska möjliggöra bättre bildkvaltet. Här hemma har uppdateringarna gjort att signalstyrkan sjunkit till 27% och signalkvaliteten till 86%. Bilden är dock fortfarande ok. Någon med samma erfarenhet?
Postad 29 juni 2008 - 09:26
Unregisteredb5634fe6
-
Unregisteredb5634fe6
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Här har det varit tyst ett tag... Jag har ju haft jätteproblem med min box, som jag galet nog köpte begagnad på Blocket... Har inte kunnat uppdatera mjukvaran, fjärrkontrollen slutar funka flera ggr per kväll (åtgärdas genom att batterierna tas ut och byts plats på...), har inte haft kvitto så jag kunnat skicka in den och massa annat tjafs. Har gått och väntat på att det skulle vara tillräckligt lite bindningstid kvar så att jag kunde binda mig 24 månader och köpa boxen för 1999 kr istället för 3999 kr. Igår kväll loggade jag in på ComHems sida och kollade hur mycket bindningstid det var kvar. 4 månader... MEN på sidan stod det att jag kunde uppgradera till Large (har Medium idag + tillägg av TV4 Fakta = 228 kr/mån) för 299 kr/mån och få denna box för 1 kr. Bindningstiden var på 12 månader, och de 3 första månaderna kostar endast 99 kr/mån. Räknar man skillnaden mot var jag betalar idag så blir det 1300 kr, billigt för boxen. MEN när jag läste vidare så såg jag att jag innan de 3 månaderna var slut kunde välja ett annat abonnemang, d.v.s. gå tillbaka till Medium om jag ville det. Då har jag alltså betalat 99 kr/mån i 3 månader (istället för 228 kr/mån) och fått boxen för 1 kr. De GER alltså bort boxen till mig!! Detta verkade för bra för att vara sant, så jag ringde dem idag och dubbelkollade. Det stämde. Vågar liksom inte tro på det, men även om det nu skulle visa sig att det sista inte är sant, så tycker jag att 1300 kr för boxen är ett mycket bra pris. Skall bli skönt att få en box med kvitto och garanti som man kan skicka in när något är fel  Ville bara tipsa om detta erbjudande!! Lena Comhem har ju uppdaterat flera tjänster. På deras hemsida påstås att skälet är att detta ska möjliggöra bättre bildkvaltet. Här hemma har uppdateringarna gjort att signalstyrkan sjunkit till 27% och signalkvaliteten till 86%. Bilden är dock fortfarande ok. Någon med samma erfarenhet?
Jag kan inte, trots byte av antennkabel och scartkabel, se TV7, TV4 Komedi, TV4 Guld och Playhouse Disney. Dessa kanaler har knappt någon signalstyrka alls, och ljud och bild hoppar. ComHem säger att det inte är något fel... Lena
Redigerat av Unregisteredb5634fe6, 29 juni 2008 - 09:27.
Postad 29 juni 2008 - 09:36
Tompa123
-
Tompa123
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Jag kan inte, trots byte av antennkabel och scartkabel, se TV7, TV4 Komedi, TV4 Guld och Playhouse Disney. Dessa kanaler har knappt någon signalstyrka alls, och ljud och bild hoppar. ComHem säger att det inte är något fel...
Lena
Typiskt deras kundtjänst. Ett så urbota dumt svar kan man få om man råkar få tala med fel person. Tyvärr är det så med ComHems kundtjänst. Får man tag på en intresserad och oftast därmed någorlunda kunnig person, så får man betydligt bättre service än den du fick. Alltså, försök igen. Blir det samma svar, så stå på dig...
Redigerat av Tompa123, 29 juni 2008 - 11:20.
Postad 29 juni 2008 - 09:41
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Jag kan inte, trots byte av antennkabel och scartkabel, se TV7, TV4 Komedi, TV4 Guld och Playhouse Disney. Dessa kanaler har knappt någon signalstyrka alls, och ljud och bild hoppar. ComHem säger att det inte är något fel...
Lena
Om bilden hoppar är det helt klart något fel. Menar du att den "fryser" då och då? Blir den pixlig, d.v.s. få små rutor som flyttar på sig? I så fall är det förmodligen fel på signalen som går fram till boxen. Vore jag du skulle jag ringa Comhem igen. Fast en variant är förstås att du avvaktar den nya boxen. Vem vet, kanske blir det bättre då. Kul att det ordnar sig med boxen till slut. Med uppgraderingar kommer du att kunna använda alla de praktiska funktionerna som kom med den senaste uppdateringen av firmware, t.ex. att spela in ett program och börja till från programmets början innan programmet är slut. En fantastisk funktion för dem, däribland jag, som har småbarn att natta innan man kan slå sig ner framför favorit-tv-serien.  EDIT: Tompa123 hann före. Och förmodligen har han rätt. Ring igen.
Redigerat av Mange36, 29 juni 2008 - 09:42.
Postad 30 juni 2008 - 05:30
EUNE
-
EUNE
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Har haft problem med samma kanaler och några fler, enligt comhem så ligger de på samma frekvens. I mitt fall så var jag tvungen att få hem en tekniker för att avhjälpa felet. Tyvärr så var första teknikern en klåpare så jag var tvungen att felanmäla samma sak två gånger.
Har även noterat att denna box har lägre signalstyrka än vad Samsung´s andra boxar har.
Postad 01 juli 2008 - 03:38
Unregistered857acc4f
-
Unregistered857acc4f
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Fick min Box idag, allt funkar finemang förutom fjärrkontrollen.
Alla play paus stop knappar funkar...även meny osv Men siffer, volym, kanal blädderknapparna funkar inte alls.
Trodde det var något med någon inställningar eller nått....nån mer som haft samma problem...
Känns smådrygt o skicka tillbaka den.... Lite drygt iaf....
Postad 01 juli 2008 - 06:06
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Fick min Box idag, allt funkar finemang förutom fjärrkontrollen. Alla play paus stop knappar funkar...även meny osv Men siffer, volym, kanal blädderknapparna funkar inte alls. Trodde det var något med någon inställningar eller nått....nån mer som haft samma problem...
Känns smådrygt o skicka tillbaka den.... Lite drygt iaf....
Låter som du av misstag kan ha tryckt på den lilla knappen högst upp till vänster, märkt "TV". Testa att tryck på knappen bredvid, den märkt "STB". Annars är Comhem snabba med att skicka en ny fjärris. Det var de i alla fall när vår box-fjärr la av.
Postad 01 juli 2008 - 06:24
Unregistered857acc4f
-
Unregistered857acc4f
-
Amatör
-
-
55 inlägg
såg att flera råkat ut för det lilla misstaget....var lite trött när jag letade igenom trådarna
Tack för hjälpen iaf
Postad 01 juli 2008 - 15:32
wrongturn
-
wrongturn
-
Användare
-
-
123 inlägg
Tack för tipset zitalena.
Loggade in jag också och hade fått ett sånt erbjudande. Var bara att beställa och sen ringa och fråga om man kunde gå ned till medium inom 3 månader och det var inga problem enligt kundtjänst. 12mån är lagomt långt också för man tycker att Comhem borde kunna fixa fram en hdtv pvr box under de kommande 12mån.
Postad 01 juli 2008 - 20:50
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Tack för tipset zitalena.
Loggade in jag också och hade fått ett sånt erbjudande. Var bara att beställa och sen ringa och fråga om man kunde gå ned till medium inom 3 månader och det var inga problem enligt kundtjänst. 12mån är lagomt långt också för man tycker att Comhem borde kunna fixa fram en hdtv pvr box under de kommande 12mån.
Var hittar ni dessa erbjudanden? Jag har comhem idag och ingen bindningstid kvar men den enda kampanjen jag hittar på denna box är 1995:- med 12 månaders bindningstid. Dock får jag prova på large för 99:-/mån de 3 första månaderna. Vill också ha den för 1:-
Postad 01 juli 2008 - 23:04
wrongturn
-
wrongturn
-
Användare
-
-
123 inlägg
Tobyponken, logga in på din comhem sida och se efter om det står något om uppgradering på vänster sida. Där hittade jag mitt. När jag ringde så kunde kundtjänsten bara erbjuda den vanliga samsung boxen för en krona. Så det blev beställning direkt från min sida på comhem ist.
Postad 02 juli 2008 - 12:33
putte79
-
putte79
-
Användare
-
-
202 inlägg
Nu fick jag tillbaka min box efter den varit inne på service för att flera kanaler laggar och fryser sig.
Men som jag kunde gissa så stod det att de inte var något fel, så de e samma fel fortfarande, men min andra box funkar det bra på.
Bara att ringa igen då!
Postad 02 juli 2008 - 12:37
Tompa123
-
Tompa123
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Nu fick jag tillbaka min box efter den varit inne på service för att flera kanaler laggar och fryser sig. Men som jag kunde gissa så stod det att de inte var något fel, så de e samma fel fortfarande, men min andra box funkar det bra på.
Bara att ringa igen då!
Märkligt. Det var det som jag anade på något outgrundligt sätt - att de "inte skulle hitta några fel". Min laggar också och det har den gjort sedan den var inne för det där tunerbytet. Innan dess funkade boxen hur bra som helst på den fronten. Något skumt är det som har hänt...
Redigerat av Tompa123, 02 juli 2008 - 12:38.
Postad 02 juli 2008 - 13:41
MungoBBQ
-
MungoBBQ
-
Användare
-
-
107 inlägg
elofu17, jag antar att du inte hört nåt från Samsung angående din eminenta lista med buggar och förslag till förbättringar? Jag har just skaffat en sån här (liknande, beggad) box på dvdirect.net där den bara kostar 1500:- http://www.dvdirect....1...ular&id=357Mina största klagomål på boxen är följande, nån som lyckats lösa nåt av det? - Jag vill inte att "lill-rutan" inne i guiden ska byta kanal när jag scrollar i guiden! Jag vill vara kvar på den kanal jag tittar på, både för att jag kanske håller på och tittar på nåt och vill fortsätta med det, och för att guiden går ruskigt segt när den måste byta kanal hela tiden. - Scheduled recordings funkar verkligen dåligt. Jag vill spela in "The Daily Show" varje natt, och har satt boxen till att spela in det på kanal 9 vid 23.10 eller när det nu är. Men minst hälften av mina inspelade program innehåller inget Daily Show, troligen för att det helt enkelt inte visas alla dagar, eller för att det började en annan tid. TiVo och även Windows MCE är mycket smartare här - där kan man säga "Spela in alla program i den här serien, oavsett när de sänds" och det är mycket märkligt att Samsungboxen inte har nåt liknande.
Postad 02 juli 2008 - 20:08
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Tobyponken, logga in på din comhem sida och se efter om det står något om uppgradering på vänster sida. Där hittade jag mitt. När jag ringde så kunde kundtjänsten bara erbjuda den vanliga samsung boxen för en krona. Så det blev beställning direkt från min sida på comhem ist.
Hittar ingenting om uppgradering, däremot finns en knapp med kampanjer. Det enda jag hittar där är erbjudande om TV1000 fritt i 3 mån om jag beställer 12 mån. Vill ju ha denna boxen men har ingen lust att lägga 2k...
Postad 02 juli 2008 - 20:34
Tompa123
-
Tompa123
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Hittar ingenting om uppgradering, däremot finns en knapp med kampanjer. Det enda jag hittar där är erbjudande om TV1000 fritt i 3 mån om jag beställer 12 mån. Vill ju ha denna boxen men har ingen lust att lägga 2k...
Jag tycker att du skall ringa ComBort igen och påpeka det som du har läst här. "Varför får inte jag, när..."
Redigerat av Tompa123, 02 juli 2008 - 20:45.
Postad 02 juli 2008 - 21:23
wrongturn
-
wrongturn
-
Användare
-
-
123 inlägg
Jag har sett andra fått bra erbjudanden antingen med e-posten eller vid inloggning och då har jag ringt och försökt att få ett jag med men då säger kundtjänsten att dom kan inte ge samma erbjudanden. Dom menar typ att slumpen avgör.NU när jag ringde i veckan så ville dom ha 2k för boxen medans via min sida 1kr. En stor skillnad!
Lycka till!
Postad 02 juli 2008 - 21:31
Gunnar_R
-
Gunnar_R
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Märkligt. Det var det som jag anade på något outgrundligt sätt - att de "inte skulle hitta några fel". Min laggar också och det har den gjort sedan den var inne för det där tunerbytet. Innan dess funkade boxen hur bra som helst på den fronten. Något skumt är det som har hänt...
Hårdvaruuppdateringen som görs på Samsung 850 har inget som helst med tunern att göra, och ska inte kunna påverka boxens mottagning, vad än supporten säger. Be att få hem en tekniker som kan kolla upp din signal. Om det nu är den typen av "lagg" du upplever, dvs. mosaik, frysningar etc.
Postad 03 juli 2008 - 18:40
ZyRox
-
ZyRox
-
Användare
-
-
142 inlägg
Kanske lugna sig med att köpa. Kommer en ny box innan juli månad slut en ny PVR box med HD
Postad 03 juli 2008 - 19:00
Unregistered42562
-
Unregistered42562
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Kanske lugna sig med att köpa. Kommer en ny box innan juli månad slut en ny PVR box med HD
Var har du hört/läst det någonstans? Källa?
Postad 03 juli 2008 - 20:22
Tompa123
-
Tompa123
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Var har du hört/läst det någonstans? Källa?
Hittade hastigast dessa trådar, inte direkt nyligen uppdaterade: Tråd 1Tråd 2
Redigerat av Tompa123, 03 juli 2008 - 20:26.
Postad 03 juli 2008 - 20:45
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Försökte logga in på Mina Sidor igen men det går inte. Dom tycks ha någon driftstörning ikväll. Ringde därför till kundtjänst som sa att den fanns att beställa för 1:- vid 12 mån bindning. När tjejen skulle lägga in min beställning så sa hon att hennes dator krånglade och kopplade mig vidare till en annan på kundtjänst. 10 min telefonkö igen och en annan person att förklara för men hennes svar blev att jag måste beställa via webben vilket jag förklarade för henne att det inte gick. Tyvärr sa hon och så var det inte mer med det. Frågade om hon kunde se att jag kunde köpa den för 1:- men det kunde hon inte.
Suck...detta företag borde göra något åt sin kundtjänst genast. Den är verkligen ingen höjdare, men det hör inte till denna tråden...
EDIT: Nu har jag även mailat och frågat om detta? Hur man kan få olika svar på samma fråga av kundtjänst.
Redigerat av Tobyponken, 03 juli 2008 - 21:02.
Postad 03 juli 2008 - 23:47
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
elofu17, jag antar att du inte hört nåt från Samsung angående din eminenta lista med buggar och förslag till förbättringar?
Nix, inte annat än det de sade när de fick listan: "Tackar. Jag skickar den vidare till utvecklarna" - Jag vill inte att "lill-rutan" inne i guiden ska byta kanal när jag scrollar i guiden! Jag vill vara kvar på den kanal jag tittar på, både för att jag kanske håller på och tittar på nåt och vill fortsätta med det, och för att guiden går ruskigt segt när den måste byta kanal hela tiden.
Det finns med i min lista under klagomålspunkten över den bristfälliga manualen. För att slippa byta kanal i Guiden är det bara att ta för vana att trycka till på vänster navigeringsknapp först innan du trycker på Guide. Då hoppar du in i timeshift-mode och kanalen hålls kvar i Guiden (och det går snabbare att hoppa upp och ned). - Scheduled recordings funkar verkligen dåligt. Jag vill spela in "The Daily Show" varje natt, och har satt boxen till att spela in det på kanal 9 vid 23.10 eller när det nu är. Men minst hälften av mina inspelade program innehåller inget Daily Show, troligen för att det helt enkelt inte visas alla dagar, eller för att det började en annan tid. TiVo och även Windows MCE är mycket smartare här - där kan man säga "Spela in alla program i den här serien, oavsett när de sänds" och det är mycket märkligt att Samsungboxen inte har nåt liknande.
Tyvärr finns ingen sådan intelligens i boxen - den går enbart på start och stopptider. Om programmet blir försenat spelar den alltså in fel program. :-( Min lösning är att jag har 1 min före och 30 min efter på mina inspelningar, sen håller jag tummarna att det inte blir mer än 30 min försenat. Eftersom jag ändå alltid raderar filerna efter att jag sett dem gör det mig inget att de får dessa extra 30 minuter.
Postad 04 juli 2008 - 08:10
Ammarok
-
Ammarok
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
- Scheduled recordings funkar verkligen dåligt. Jag vill spela in "The Daily Show" varje natt, och har satt boxen till att spela in det på kanal 9 vid 23.10 eller när det nu är. Men minst hälften av mina inspelade program innehåller inget Daily Show, troligen för att det helt enkelt inte visas alla dagar, eller för att det började en annan tid. TiVo och även Windows MCE är mycket smartare här - där kan man säga "Spela in alla program i den här serien, oavsett när de sänds" och det är mycket märkligt att Samsungboxen inte har nåt liknande.
Actually, Samsung DTB-P850V has this feature (event tracking) - came with the last software update (May 2008). Also some of elofu17 list bugs/features seems to be fixed/implemented (like volume offset, 256 timers, epg improvements and many more).
Postad 05 juli 2008 - 08:13
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Actually, Samsung DTB-P850V has this feature (event tracking) - came with the last software update (May 2008). Also some of elofu17 list bugs/features seems to be fixed/implemented (like volume offset, 256 timers, epg improvements and many more).
What's the number on the software update of May 2008? The last one on my box has the version number 39 and is from december 2007.
Postad 05 juli 2008 - 09:45
Tompa123
-
Tompa123
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
What's the number on the software update of May 2008? The last one on my box has the version number 39 and is from december 2007.
Kollade i tråden för Boxer-varianten (Samsung DTB-P850V). Citerar: "ÄNTLIGEN, precis uppdaterat fr. ver11 till ver44. Verkar vara jäkligt snyggt, snabbt etc.. STORA skillnader.. Det här inlägget har ändrats av mrmason May 26 2008, 22:41" Länk till sidan...verkar var den uppdatering som vi redan har fått, fast med annat versionsnr...
Redigerat av Tompa123, 05 juli 2008 - 11:40.
Postad 05 juli 2008 - 10:10
Ammarok
-
Ammarok
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
...verkar var den uppdatering som vi redan har fått, men med annat versionsnr...
DTB-850V is a terrestrial box. It has many improvements and bug fixes comparing the Comhem box (update release date is 0.5 year later) plus Boxer Navigator functionalities (epg searching by date, time, theme/genre, actor/director, keywords, recording the whole series etc.)
Postad 05 juli 2008 - 10:13
Tompa123
-
Tompa123
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
DTB-850V is a terrestrial box.
I know the difference between these two boxes...
Redigerat av Tompa123, 05 juli 2008 - 10:14.
Postad 05 juli 2008 - 14:40
Ammarok
-
Ammarok
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
I know the difference between these two boxes...
Sorry then, I thought that you are saying, that the only difference is version number (and maybe provider)
Redigerat av Ammarok, 05 juli 2008 - 14:41.
Postad 05 juli 2008 - 18:09
Vertice
-
Vertice
-
Användare
-
-
107 inlägg
Nu har ytterligare ett års väntan gått på en HDTV PVR-box. Ska vi hoppas på att det hinns till denna jul? Nu kommer det äntligen lite nyheter om comhems HDTV PVR!
Börjar säljas före julhandeln och hårddisken ska vara på 320GB. Vad jag kan se står det inget om dubbla tuners, men det måste den väl ha, annars är det ju värdelöst.
Humax HDTV PVR på Prylportalen
Postad 05 juli 2008 - 20:15
ZyRox
-
ZyRox
-
Användare
-
-
142 inlägg
Nu har ytterligare ett års väntan gått på en HDTV PVR-box.
Ska vi hoppas på att det hinns till denna jul?
Artiklen skriven 2007-09-10 10:30
Postad 06 juli 2008 - 08:21
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
...verkar var den uppdatering som vi redan har fått, fast med annat versionsnr...
Tack Tompa123! Med andra ord är 39 (från december 2007) den senaste uppdateringen till Comhems box.
Postad 07 juli 2008 - 22:03
landun
-
landun
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Hur ändrar man bildkvalitén på inspelningar? Dvs. hur gör man för att boxen ska rymma fler timmars inspelning, alternativt färre timmars inspelning? Hittade inget om det i manualen. Det har kanske tagits upp förut, men jag hittade inget när jag sökte.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|