Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 November 2007 - 00:01

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Lite intressant fråga dock vad det blir för format på det inspelade materialet (när man använder tvixens egna tuner då förstås). Någon som har tv-tunern och kan berätta vad det blir för format på inspelningarna? mpeg2 för sd-kanaler och mpeg4 för SVT-HD gissar jag på.

Jag har kollat.

Det är som du skriver: MPEG2 för SD-kanaler och H.264 (d.v.s. MPEG4) för HD.

/Göran

Postad 07 November 2007 - 01:34

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag tänkte bara förhöra mig om en sak. Idag kör jag M-4000 och tänkte köpa mig en 4100 för .mkv-uppspelning på min nya fullhd-lcd. Att spela in från tv kommer jag nog inte göra så ofta, men det är ju alltid bra att kunna. Då till min fråga:

Om jag köpet tvix med tunern så kan jag ju bara se gratis-kanalerna. Men om det går via comhem´s fullhd-box, kan jag då inte se alla kanaler, även om de är betal? Jag menar, de går ju från antennuttaget -> Comhem digitalbox -> TvIX. Jag ser inte varför detta inte skulle fungera!? Rätta mig om jag har fel, har bara använt min gamla tvix för att spela upp film och musik, inte alls testat att spela in osv.

Då till en annan fråga, far min tänkte ta över min gamla M-4000, det är väl inga problem att spela in på den som på 4100 (han kör dock egen parabol). Det du spelar in, vad blir det för filer om det är digitalt? .mkv? För då går det ju inte att spela upp på den gamla.

Tacksam för svar, då jag är helnovis på att spela in =)

Vare sig comhem eller satellit fungerar.

TVIX kan bara spela in via TVIX egen tuner och den stödjer bara DVB-T (marksänd digital-TV).´Det finns inga ingångar för analog TV och det finns inte heller någon SCART eller liknande ingång.

TVIX spelar in SD-kanaler i MPEG2 och HD-kanaler i MPEG4 (H.264).

/Göran

Postad 07 November 2007 - 09:22

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Hej!

Ni som har tuner till 4100/5100 fungerar allt så pass bra nu med senaste FW att ni rekommenderar denna?

Vill också passa på att rekommendera TVIX'n till alla barnfamiljer och som tvekar att köpa en.
Har själv alla barnens filmer på den interna hårddisken och med en Logitech multifjärr kan barnen själva enkelt sätta på och välja film. Inga med skivor som ligger på golvet och blir förstörda. B)

Alla nya inköpta filmer (det blir en hel del) "rippas" m.h.a. Magic Copier och då tar jag bort allt så att det bara är filmen med rätt ljudspår kvar för att underlätta för barnen att sätta på filmen och att den startas direkt.
Detta förs sedan över m.h.a. FileZilla FTP till interna hårddisken via trådat nätverk.

Alla barnfilmer som ligger på interna hårddisken, ligger i VIDEO_TS format med en TVIX.jpg bild skapat med WIB-T.

Funderar nu själv på om jag ska köpa en till 4100 eller vänta på 6500 för att ha i mitt biorum kopplat till projektorn!
Funderar också som ni ser på en tuner till min nuvarande 4100.

Postad 07 November 2007 - 09:48

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Det skall bli spännande att se hur tvixen hanterar 24p vs 23,976 som så mkt material identifieras som idag.

Ni som har en 24p/24Hz kapabel TV kan väl återrapportera hur tvixen beter sig, jag tycker ju att den borde kunna vara så "förlåtande" att den skickar ut 23,976Hz som 24Hz så att bildvisaren kan visa bilden naturligt.

Annars är ju det ett önskemål till kommande skarpa version av firmwaren att lösa utsignalen till närmaste hela Hz?!

Postad 07 November 2007 - 10:57

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Det skall bli spännande att se hur tvixen hanterar 24p vs 23,976 som så mkt material identifieras som idag.

Ni som har en 24p/24Hz kapabel TV kan väl återrapportera hur tvixen beter sig, jag tycker ju att den borde kunna vara så "förlåtande" att den skickar ut 23,976Hz som 24Hz så att bildvisaren kan visa bilden naturligt.

Annars är ju det ett önskemål till kommande skarpa version av firmwaren att lösa utsignalen till närmaste hela Hz?!

Det korrekta är väl att tvixen ska skicka ut bilden oförändrad, dvs ligger den lagrad som 24Hz exakt ska den skickas ut så, ligger den lagrad med 23,976Hz ska den skickas ut så. Så fort man börjar manipulera frekvensen införs judder och ryckighet. För att slippa ryckighet måste tv:n kunna visa bilden med samma uppdateringsfrekvens som den är inspelad med, eller en jämn multipel av det (dvs är filmen lagrad med 24Hz kan man visa filmen med 48/72/96/120Hz utan ryckighet).
Eller har jag fel?

Postad 07 November 2007 - 11:05

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Det korrekta är väl att tvixen ska skicka ut bilden oförändrad, dvs ligger den lagrad som 24Hz exakt ska den skickas ut så, ligger den lagrad med 23,976Hz ska den skickas ut så. Så fort man börjar manipulera frekvensen införs judder och ryckighet. För att slippa ryckighet måste tv:n kunna visa bilden med samma uppdateringsfrekvens som den är inspelad med, eller en jämn multipel av det (dvs är filmen lagrad med 24Hz kan man visa filmen med 48/72/96/120Hz utan ryckighet).
Eller har jag fel?

Nej jag håller med dig,
men som det verkar vara så fixar dagens XXXXp24 bildvisare (TV/Projektor) enbart 24Hz och tycker mao att 23,976Hz inte är 24Hz och därmed så får man ett judder för den accepterar inte in-signalen.

Detta är vad jag har läst i andra forum och inte haft möjlighet att testa då min TV inte tar 24Hz och skulle vilja veta vad andra har för erfarenheter utav.

Redigerat av ttxx, 07 November 2007 - 11:06.

Postad 07 November 2007 - 11:33

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Nej jag håller med dig,
men som det verkar vara så fixar dagens XXXXp24 bildvisare (TV/Projektor) enbart 24Hz och tycker mao att 23,976Hz inte är 24Hz och därmed så får man ett judder för den accepterar inte in-signalen.

Detta är vad jag har läst i andra forum och inte haft möjlighet att testa då min TV inte tar 24Hz och skulle vilja veta vad andra har för erfarenheter utav.

Min nuvarande TV, Pioneer 427XA, stöder 24 Hz både vad gäller 24 Hz -> 72 Hz och omvandling 60i Hz -> 24 Hz -> 72 Hz. TVn gör omvandlingen när man ställer PureCinema till ADV (Advanced) under en meny i TVn. Följande har varit min erfarenhet så långt:

TViX:
TV Standard: NTSC
Auto Switch: Av
Video ut: 480i/576i
Källa: .iso från en NTSC DVD, dvs 60i Hz

Pioneer 427:
Visar 480i på infomenyn på TVn
PureCinema ADV är aktiv
Judder: Inget judder alls vid långsamma panoreringar och rörelser

------------

TViX:
TV Standard: NTSC eller PAL (spelar ingen roll)
Auto Switch: NTSC/PAL/24
Video ut: 1080p
Källa: .mkv från en BluRay-disc, dvs 24 Hz

Pioneer 427:
Visar Auto 24 när TViXen startar uppspelningen
Visar 1080p på infomenyn på TVn
PureCinema ADV är inaktiv och grå (går ej att välja i menyn)
Judder: Judder vid långsamma panoreringar och rörelser

------------

TViX:
TV Standard: NTSC
Auto Switch: Av (Auto Switch till 24 Hz fungerar inte för 720p)
Video ut: 720p
Källa: .mkv från ATSC, HDTV, dvs 23,976 Hz

Pioneer 427:
Visar 720p på infomenyn på TVn
PureCinema ADV är aktiv
Judder: Inget judder vid långsamma panoreringar och rörelser

<<<<<>>>>>

Detta är mina erfarenher så långt och vad som fått mig att misstänka att TViXen inte hanterar BluRay 1080p24 på korrekt sätt, men det är svårt att dra någon absolut slutsats då jag inte kan kolla exakt vilken signal som TViXen skickar när man använder Auto Switch ställd till NTSC/PAL/24.

Jag kommer strax att ha en Pioneer 428XD, som stöder alla insignaler. Får se om det gör någon skillnad...

Redigerat av Wolfy, 07 November 2007 - 12:01.

Postad 07 November 2007 - 12:03

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0
Jag hittade en länk om PureCinema ADV. Vad jag förstår är det en process för att återskapa 24Hz i material som har gått från 24Hz till 30Hz (för att tidigare klarade tv-apparater bara av 30Hz, inte 24Hz). Det är därför den är utgråad för 24Hz-material. Dessutom bör man inte använda PureCinema ADV på progressivt material, för troligtvis får man en sämre bild än utan (identifieringen av 30Hz -> 24Hz fungerar bäst på interlaced material).

Inget av det här förklarar varför du får ryckighet vid 1080/24p tyvärr.

PureCinema also has a third option: ADV (ADVanced). As with Standard, ADV is also intended for film-based material, but with an important difference. Film material is (usually) created at 24fps (frames per second), but all video sources convert this to 30fps because that's the video standard to which most video displays are built. It performs this conversion by using a 3:2 pulldown process. (Very simply put, 3:2 pulldown involves taking the original 24fps image, interlacing it, and duplicating and combining interlaced fields to generate the extra frames required for a 30fps rate.) ADV does away with 3:2 pulldown. Instead, it takes a converted 30 frames-per-second film-based video source and reconstructs it to 24fps. It then flashes each frame of that 24fps source three times per second for a refresh rate of 72 Hz—a refresh rate that the PRO-1130HD is designed to handle. In theory at least, this should provide considerably smoother motion, less flicker, and fewer motion artifacts (the technique is sometimes referred to as 3:3 pulldown.)

But there's an important limitation to this ADV mode, and it's not addressed in the manual. The set's processing must be able to sense the presence of 3:2 pulldown in the source. Only then can it perform the so-called reverse 3:2 pulldown to strip out the extraneous video fields and recreate a properly matched 24fps data stream. But the processing cannot recognize 3:2 pulldown in a progressive source. If you use ADV with 480p or 720p, the processing will get confused. You'll still get a picture, but it may be inferior the one you'll get by simply turning PureCinema to Off.

In short, ADV should be used only for film-based sources, and then only if those sources are either 480i or 1080i when they arrive at the Pioneer's inputs. If you use ADV with your DVD player, for example, leave the player set to 480i. I found ADV's visible benefits relatively subtle, but it produced no negative effects as long as I used it with interlaced, film-based sources.

källa: http://www.ultimatea...ays/306pioneer/

Postad 07 November 2007 - 12:13

rodman45
  • rodman45
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Kan ju bara tala om mina erfarenheter med 24hz.
Då jag har en plasma (LG 50PC51)som fixar 24, 30, 50 och 60 hz, så har jag faktiskt inte märkt något som helst judder.
Däremot kollade jag med min tvix hemma hos en kompis med en Sony LCD och där syntes det tydligt, då den tv:n inte grejade 24hz.

Så jag tror att man ska rikta in sig mer på bildvisaren (tv:n) än källan (Tvixen) i den här debatten.

Eller har jag fel?

Postad 07 November 2007 - 12:14

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

--- snipp ---

Detta är mina erfarenher så långt och vad som fått mig att misstänka att TViXen inte hanterar BluRay 1080p24 på korrekt sätt, men det är svårt att dra någon absolut slutsats då jag inte kan kolla exakt vilken signal som TViXen skickar när man använder Auto Switch ställd till NTSC/PAL/24.

Jag kommer strax att ha en Pioneer 428XD, som stöder alla insignaler. Får se om det gör någon skillnad...

Det är väldigt lustigt att olika bildvisare beter sig så olika.
Pioneer har jag stor tilltro till eftersom de brukar lösa saker på ett bra sätt.
Hittills beter sig min Pioneer 436XDE och proj ganska lika. Blir spännande att se skillnaden när jag äntligen hittar en film med 24Hz...
Mina erfarenheter är dock omvända med ett undantag... jag har inte kunnat kolla en MKV-fil som ger 24 bild/sek. Projjen kör sedan ut bilden i 96Hz och borde bli bra, men TV'n kan däremot inte ta emot 24p.
Även de filmer som kommit från Blu-ray har varit 23,98 enligt Tvix's info och Projjen detekterar Auto 24 Hz.
Jag får ett konstant judder vid långsamma panoreringar med dem, d.v.s. ett konstant med flera "hack" i sekunden.
Samsung, Hitachi och Pioneer-demo med 1080i/29,97Hz flyter kanonfint däremot.

Jag letar i dagsläget efter en MKV-film som garanterat har 24,00Hz, så PM'a mig gärna om tips.
Som jag förstår dig så står det 24Hz i Tvix's info om filmen är "rätt"?

Jag återkommer gärna när jag har fått chansen att testa.
Hade gärna vetat ifall vi jagar samma judder eftersom det finns ett "judder" i alla 24 bildersfilmer, men jag har för dålig erfarenhet att avgöra varifrån det jag ser härstammar. Det räcker nog inte att Tvixen ändrar utfrekvens för att slippa problemen, utan filmen måste speedas upp till 24Hz i såna fall.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 07 November 2007 - 12:16.

Postad 07 November 2007 - 12:26

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Då jag har en plasma (LG 50PC51)som fixar 24, 30, 50 och 60 hz, så har jag faktiskt inte märkt något som helst judder.
Däremot kollade jag med min tvix hemma hos en kompis med en Sony LCD och där syntes det tydligt, då den tv:n inte grejade 24hz.

Så jag tror att man ska rikta in sig mer på bildvisaren (tv:n) än källan (Tvixen) i den här debatten.

Eller har jag fel?

Du har nog inte fel, men det verkar uppenbarligen svårt att få en bildvisare att göra allt perfekt.
När du letar judder vilken menar du då? Jag citerar Lyckman från 1080p/24-tråden:

"Om ni vill se skillnaden mellan 3:2 judder och "24fps"-judder och har en ps3 kopplad till en plasma;
Stoppa i en blu-ray-film. Välj en scen med en panorering som juddrar. Ändra uppspelningshastigheten till 1.5x.. 3:2 juddret försvinner men 24fps-juddret finns kvar. Om än uppspeedat....

3:2-Judder: hackhackHACKhackhack
24fps-judder: hackhackhackhackhack"

Den som kallas 3:2-judder är den gamla klassiska som man fick p.g.a. NTSC/PAL.
Dessutom finns det alltid ett visst "judder" i 24p-filmer p.g.a. den låga bildfrekvensen och där har jag svårt att avgöra vad som är vad. Har nämligen inte titta på äkta 24-bildsfilm med en erkänt bra bildvisare än...

Postad 07 November 2007 - 12:47

wobert
  • wobert
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0
Verkar helt klart jäkligt intressant.. men en liten fråga som jag kanske hittar svar på om jag läser hela tråden men det orkar jag inte B).. kan den läsa m2v filer? många musikvideos kör i det formatet.

Postad 07 November 2007 - 12:50

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Nej jag håller med dig,

Min nuvarande TV, Pioneer 427XA, stöder 24 Hz både vad gäller 24 Hz -> 72 Hz och omvandling 60i Hz -> 24 Hz -> 72 Hz. TVn gör omvandlingen när man ställer PureCinema till ADV (Advanced) under en meny i TVn. Följande har varit min erfarenhet så långt:

Hej! Jag har likadan plasma som dig och har bara testat att köra 1080P/24Hz en kort stund men då körde jag inte Pure Cinema på ADV utan på standard och såg inte ngt konstigt med bilden förutom att den var bland de bättre jag upplevt på min tv , kanske ADV inte funkar ngt vidare? Du skriver även att du kört NTSC dvd i ADV läge , gör det ngt positivt för bilden anser du? jag menar upplösningen blir ju så låg(480i) , jag kör alla dvd med upplösningen 720P ifrån Tvixen men reagera ofta på att filmerna i ISO format har mkt bakgrundsbrus men det tror jag beror på att filmerna oftast är så komprimerade för att hamna runt 4Gb.
Sedan undrar jag över allt skriveri om 23,976Hz och 24Hz: Är det inte samma format man menar bara att man avrundat? Jag tror det för jag kan inte tänka mig att man i t.ex alla apparaters menyer skulle kunna välja imellan 23,976 eller 24Hz , jag har inte sett ngn apparat som det skrivits om som det uttryckligen står att den spelar upp material i 1080P/23,976Hz! och varför skulle mkt material vara i 23,976Hz om det inte var standard?

Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 07 November 2007 - 12:59.

Postad 07 November 2007 - 12:55

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

varför skulle mkt material vara i 23,976Hz om det inte var standard?

Det är ett resultat av att NTSC-konverteringar är med och spökar. När man säger 60i och 30p så har man egentligen rundat uppåt en tiondels procent från den faktiska standarden. Det finns en hel del bra skrivet om det där på wikipedia (såklart). Det verkar som om vi kommer få dras med det där i resten av all evighet.

Postad 07 November 2007 - 12:56

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Verkar helt klart jäkligt intressant.. men en liten fråga som jag kanske hittar svar på om jag läser hela tråden men det orkar jag inte B).. kan den läsa m2v filer? många musikvideos kör i det formatet.

Har inte testat, men det är en form av mpeg2 och borde funka alldeles utmärkt.
Kanske någon annan har testat och kan ge ett 100-procentigt svar.

Postad 07 November 2007 - 13:05

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Nej jag håller med dig,

Hej! Jag har likadan plasma som dig och har bara testat att köra 1080P/24Hz en kort stund men då körde jag inte Pure Cinema på ADV utan på standard och såg inte ngt konstigt med bilden förutom att den var bland de bättre jag upplevt på min tv , kanske ADV inte funkar ngt vidare? Du skriver även att du kört NTSC dvd i ADV läge , gör det ngt positivt för bilden anser du?
Sedan undrar jag över allt skriveri om 23,976Hz och 24Hz: Är det inte samma format man menar bara att man avrundat? Jag tror det för jag kan inte tänka mig att man i t.ex alla apparaters menyer skulle kunna välja imellan 23,976 eller 24Hz , jag har inte sett ngn apparat som det skrivits om som det uttryckligen står att den spelar upp material i 1080P/23,976Hz! och varför skulle mkt material vara i 23,976Hz om det inte var standard?

Att inte snarare TV-producenter lär sig efter så många år i branchen.
Kanske du är helt okänslig för såna bildfel... jag får gratulera i såna fall!
Som rikard säger så är det gamla NTSC som fortfarande ger ett ihåligt eko i våra liv, medan HD-material skulle vara prick 24Hz.

Postad 07 November 2007 - 13:36

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Jag hittade en länk om PureCinema ADV. Vad jag förstår är det en process för att återskapa 24Hz i material som har gått från 24Hz till 30Hz (för att tidigare klarade tv-apparater bara av 30Hz, inte 24Hz). Det är därför den är utgråad för 24Hz-material. Dessutom bör man inte använda PureCinema ADV på progressivt material, för troligtvis får man en sämre bild än utan (identifieringen av 30Hz -> 24Hz fungerar bäst på interlaced material).

Inget av det här förklarar varför du får ryckighet vid 1080/24p tyvärr...

OK, tack för länken och texten. Då har antingen jag eller författaren av texten missuppfattat PureCinema ADV. Jag trodde att det alternativet användes både vid 60i material och 24p material och gav 72 Hz i slutändan. Mycket möjligt att jag blandat ihop allt i huvudet när man läst olika trådar här och där. Det är synd att det inte är förklarat i manualen exakt vad PureCinema ADV gör och när det ska tillämpas.

Det är 2 saker som fått mig att misstänka att TViXen gör något fuffens, dels att ADV är utgråad, dels att via TViXens info så visar den alltid 23.98 oavsett material. Jag förstår det för HDTV material, men inte för material som kommer från BluRay.

Eller har jag fel?

Nja, tror nog att man får kolla både källa och display för att vara säker och det är allt jag försöker att komma fram till, en säker slutsats om vad som gäller med TViX och 24 Hz, men visst har du en poäng. Personligen sätter jag större tilltro till Pioneer än DViCo än så länge B)

Pioneer har jag stor tilltro till eftersom de brukar lösa saker på ett bra sätt.
Hittills beter sig min Pioneer 436XDE och proj ganska lika. Blir spännande att se skillnaden när jag äntligen hittar en film med 24Hz...
Mina erfarenheter är dock omvända med ett undantag... jag har inte kunnat kolla en MKV-fil som ger 24 bild/sek. Projjen kör sedan ut bilden i 96Hz och borde bli bra, men TV'n kan däremot inte ta emot 24p.
Även de filmer som kommit från Blu-ray har varit 23,98 enligt Tvix's info och Projjen detekterar Auto 24 Hz.
Jag får ett konstant judder vid långsamma panoreringar med dem, d.v.s. ett konstant med flera "hack" i sekunden.

Jag letar i dagsläget efter en MKV-film som garanterat har 24,00Hz, så PM'a mig gärna om tips.

Jag har också stor tilltro till Pioneer, men egentligen så struntar jag i vilket bara jag får veta om TViX haterar utsignalen korrekt eller inte ;)

Hmmm, lite osäker, men jag trodde att Pio G6 också hade stöd för 24 Hz. Problemt är att när man väljer 1080p i TViXs setup så skickar den signalen i 50 Hz/60 Hz vilket inte min 427 stöder heller och då blir bilden svart, men det går att använda TViXens display för att söka reda på filen med 24 Hz (eller 23.976 eller va f_n det nu är, hehe) och när den börjar att spelas upp så vaknar TVn till liv igen.

Jag har endast sett 23.98 rapporteras från TViX infomeny, oavsett material.

Du har nog inte fel, men det verkar uppenbarligen svårt att få en bildvisare att göra allt perfekt.
När du letar judder vilken menar du då? Jag citerar Lyckman från 1080p/24-tråden:

"Om ni vill se skillnaden mellan 3:2 judder och "24fps"-judder och har en ps3 kopplad till en plasma;
Stoppa i en blu-ray-film. Välj en scen med en panorering som juddrar. Ändra uppspelningshastigheten till 1.5x.. 3:2 juddret försvinner men 24fps-juddret finns kvar. Om än uppspeedat....

3:2-Judder: hackhackHACKhackhack
24fps-judder: hackhackhackhackhack"

Den som kallas 3:2-judder är den gamla klassiska som man fick p.g.a. NTSC/PAL.
Dessutom finns det alltid ett visst "judder" i 24p-filmer p.g.a. den låga bildfrekvensen och där har jag svårt att avgöra vad som är vad. Har nämligen inte titta på äkta 24-bildsfilm med en erkänt bra bildvisare än...

Jag menar 24 fps judder. 3:2 judder är lätt att skapa med TViX. Kör en .iso från en NTSC DVD och ställ in TV Standard till PAL i TViX setup och du får väldigt iögonfallande judder. Ändra till TV Standard NTSC och det flyter som det ska. Liknande effekt fås med missmatch PAL-källa, NTSC inställd i TViX.

Visst medför 24 fps sk filmjudder då det är en för låg frekvens, men jag tycker att det i nuläget är för uttalat och det känns inte som min Pioneer spelar upp det i 72 Hz som den borde om insignalen är korrekt, men det kan mycket väl vara jag som har fel och det man ser är något man får leva med... vill bara få klarhet.

Hej! Jag har likadan plasma som dig och har bara testat att köra 1080P/24Hz en kort stund men då körde jag inte Pure Cinema på ADV utan på standard och såg inte ngt konstigt med bilden förutom att den var bland de bättre jag upplevt på min tv , kanske ADV inte funkar ngt vidare?

Om du kollar specifikt långsamma kamerapanoreringar så borde du se att det rycker lite i bilden. Det är dock inte mycket, inte alls som 3:2 judder. PureCinema Standard borde vara utgråad vid 24 Hz material, är du säker på att du inte bara hade den vald med det senaste materialet du såg, eller kan du rent välja Standard i menyn? Jodå, det ser mycket bra ut, men det känns som om 72 Hz eller 3:3 pulldown borde flyta ännu bättre än det gör, men jag kan mycket väl ha fel där som sagt.

Du skriver även att du kört NTSC dvd i ADV läge , gör det ngt positivt för bilden anser du? jag menar upplösningen blir ju så låg(480i) , jag kör alla dvd med upplösningen 720P ifrån Tvixen men reagera ofta på att filmerna i ISO format har mkt bakgrundsbrus men det tror jag beror på att filmerna oftast är så komprimerade för att hamna runt 4Gb.

Allt meterial du skickar till din Pio görs om till panelens egna upplösning, dvs 1024 x 768 (har rektangulära pixlar som är i 16:9 format, därav 4:3 upplösningen hos panelen). Pioneer skalar bilden mycket bra därför försöker jag så långt det går att skicka en signal som matchar originalet och låter TVn sköta uppskalningen/nedskalningen. Vidare sköter Pioneer interlacing mycket bra så om det är interlaced vill jag definitivt skicka signalen som interlaced.

Det du gör när du skickar 720p med DVD som källmaterial är att låta TViX både sköta deinterlace och uppskalning och därefter ska TVn skala ned till 1024 x 768. Ska du skicka nått från DVD-källor tror jag isåfall att 1080i vore ett bättre alternativ, men eftersom TViX kan skicka 480i/576i så använder jag det och låter Pion sköta resten ;)

Brusreduktion kan ibland behövas om källan är dålig och då använder du NR menyn i TVn, MPEG NR speciellt vad gäller DVD.

om källan är ATSC, HDTV, vilket de flesta TV serier i USA är så borde 23.976 fps vara korrekt eftersom det följer timingen 24/100.1% för att det är videomaterial. För BluRay borde det vara exakt 24 Hz, men jag har aldrig sett TViX rapportera annat än 23.98 fps. Det är en djungel och frustrerande att försöka komma fram till en konsensus helt klart ;)

Redigerat av Wolfy, 07 November 2007 - 13:42.

Postad 07 November 2007 - 13:44

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Jag skulle nog vilja påstå att jag är ganska känslig för bild fel , jag kollade som sagt bara en kort stund typ 2-3 min så kanske jag kollade för kort stund för att upptäcka ngt judder det får jag återkomma till.
Wolfy: Läste manualen til plasman och:
PureCinema standard funkar inte till:480P , 576P , 720P/60Hz , 720P/50Hz , 1080P24Hz
PureCinema ADV funkar inte till: 576i , 576P , 720P/50Hz , 1080i/50Hz , 1080P/24Hz
Slutsats: Som jag kollat på Tvixen(720P/60Hz) borde PureCinema vara inaktiv på min tv då varken standard elle ADV klarar den upplösningen och jag borde slå om Tvixen till antingen 720i/60Hz eller 1080i/60Hz om jag vill använda PureCinema eller tycker du att de upplösningarna du skrev i ditt inlägg passar bäst? Men det skulle vara skönt att slippa slå om upplösningen i Tvixen varje gång man byter imellan olika material.

Postad 07 November 2007 - 13:47

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag har också stor tilltro till Pioneer, men egentligen så struntar jag i vilket bara jag får veta om TViX haterar utsignalen korrekt eller inte B)

Hmmm, lite osäker, men jag trodde att Pio G6 också hade stöd för 24 Hz. Problemt är att när man väljer 1080p i TViXs setup så skickar den signalen i 50 Hz/60 Hz vilket inte min 427 stöder heller och då blir bilden svart, men det går att använda TViXens display för att söka reda på filen med 24 Hz (eller 23.976 eller va f_n det nu är, hehe) och när den börjar att spelas upp så vaknar TVn till liv igen.

Jag har endast sett 23.98 rapporteras från TViX infomeny, oavsett material.

Jävligt förvirrande. Alltså kan det vara så att Tvixen skickar ut NTSC-besmittad signal istället för ren 24Hz?!

Jag har också för mig att jag har läst i forumet att min Pio skulle klara av denna signal.
Kanske den väljer 1080i med "auto EDID" eftersom interfacet inte klarar 24Hz av någon anledning?
Det blir ju ingen bild om jag väljer 1080p 50/60Hz menar jag.
Får mickla lite mer med det också.

Postad 07 November 2007 - 14:12

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Hej!

Ni som har tuner till 4100/5100 fungerar allt så pass bra nu med senaste FW att ni rekommenderar denna

Funderar nu själv på om jag ska köpa en till 4100 eller vänta på 6500 för att ha i mitt biorum kopplat till projektorn!
Funderar också som ni ser på en tuner till min nuvarande 4100.

Till att börja med hoppas jag att du förstått att tunern bara stödjer de fria kanalerna i marknätet (DVB-T).

Jag har kört fw 1.3.5 sedan 1 november och jag har fortfarande problem med tunern.

Sedan 1.2.23 har jag haft problem med kraftiga bildstörningar vid inspelningar från SVT HD. Eventuellt kan det ha samband med min WLAN adapter (D-Link G122). Jag kopplade ur den i helgen och har väl gjort 3-4 inspelningar från SVT HD sedan dess och inte upplevt några bildstörningar. Det är kanske lite tidigt att ropa hej än men jag börjar bli hoppfull. Jag har inte kopplat in något trådat LAN än så jag vet inte om inspelningarna påverkas även av det. Jag upptäckte en text i en PDF-fil från DVICO om tunern som gör mig lite osäker. "Do not connect the USB host or network when the HDTV mode is active. These can be cause stuttering or jerky motion. We recommend connecting the USB host or network only in the file mode." Jag brukar normalt inte ha problem med engelskan men känner mig osäker på om de menar USB network eller network över huvud taget. Kanske Sean kan svara på det. Själv är jag inte dödsberoende av att LAN fungerar mot TVIX så jag har kopplat ur LAN för stunden.

Andra problem som jag upplevt med tunern:
- Klockan i TVIX är inte riktigt pålitlig. Den hoppar ibland flera minuter. Det här kan leda till att man missar tidsstyrda inspelningar ibland.
- TVIX beter sig konstigt när SVT byter från lokala sändningar till rikssändningar (jag har inte testat tvärtom än). Bilden fryser och inspelningen lägger av. Jag har testat 3 gånger och alla gångerna har det hänt. Jag gissar att rikssändningar och lokala sändningar har olika synkklockor (jag såg en av klockorna som grabb).
- Jag har råkat ut för att snabbspolning inte fungerar på imaterial inspelat från tunern (bara en gång).
- Jag har haft problem med att se tidsstyyrda inspelningar samtidigt som de spelas in. Jag trodde först att det här var ett pemanent fel eftersom jag råkade ut för det de första gångerna jag provade men det har visat sig att det bara händer ibland.

Jag känner mig för stunden osäker på om de här sakerna någonsin löser sig.

/Göran

Postad 07 November 2007 - 14:24

Unregistered0455b57b
  • Unregistered0455b57b
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om Tvix kommer göra boxar med DVB-C framöver? Det verkar banne mig vara det enda jag saknar på dessa burkar...

Postad 07 November 2007 - 14:32

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Sedan 1.2.23 har jag haft problem med kraftiga bildstörningar vid inspelningar från SVT HD. Eventuellt kan det ha samband med min WLAN adapter (D-Link G122). Jag kopplade ur den i helgen och har väl gjort 3-4 inspelningar från SVT HD sedan dess och inte upplevt några bildstörningar. Det är kanske lite tidigt att ropa hej än men jag börjar bli hoppfull. Jag har inte kopplat in något trådat LAN än så jag vet inte om inspelningarna påverkas även av det. Jag upptäckte en text i en PDF-fil från DVICO om tunern som gör mig lite osäker. "Do not connect the USB host or network when the HDTV mode is active. These can be cause stuttering or jerky motion. We recommend connecting the USB host or network only in the file mode." Jag brukar normalt inte ha problem med engelskan men känner mig osäker på om de menar USB network eller network över huvud taget. Kanske Sean kan svara på det. Själv är jag inte dödsberoende av att LAN fungerar mot TVIX så jag har kopplat ur LAN för stunden.

Jag vet faktiskt inte inte Göran och kan inte kolla då jag inte har digital-TV hemma. :lol: Får be min kollega testa när han är hemma.

Postad 07 November 2007 - 14:35

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om Tvix kommer göra boxar med DVB-C framöver? Det verkar banne mig vara det enda jag saknar på dessa burkar...

Inte som det ser ut idag. Det vi önskar, och har på topplistan är en CA-modul (kortplats) så man kan spela in allt från den. Som jag ser det, så kommer inte det hända förrän tidigast sommaren nästa år (och det är min personliga uppskattning OM det nu skulle hända).

Postad 07 November 2007 - 14:39

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Någon som kan tänka sig att dela med sig av lite bakgrundsbilder till tvixen el som kan länka mig vidare :lol: ?

Mvh mass

Hej mass!

http://forum.iriver....read.php?t=5721

Där har du två exempel. Sen är det bara att klipp och klistra själv. :D

Postad 07 November 2007 - 15:12

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Jag skulle nog vilja påstå att jag är ganska känslig för bild fel , jag kollade som sagt bara en kort stund typ 2-3 min så kanske jag kollade för kort stund för att upptäcka ngt judder det får jag återkomma till.
PureCinema standard funkar inte till:480P , 576P , 720P/60Hz , 720P/50Hz , 1080P24Hz
PureCinema ADV funkar inte till: 576i , 576P , 720P/50Hz , 1080i/50Hz , 1080P/24Hz

Ser man på, det hade jag missat eller helt enkelt glömt bort. Tack för att du kollade upp det. Så, mao ska Pion omvandla till 72 Hz när den matas med 1080p24. Problemet kvarstår dock att TViX endast rapporterar 23.98 oavsett källa och min känsla av att det känns som om TViXen droppar frames när den ska skicka exakt 24 fps.

Slutsats: Som jag kollat på Tvixen(720P/60Hz) borde PureCinema vara inaktiv på min tv då varken standard elle ADV klarar den upplösningen och jag borde slå om Tvixen till antingen 720i/60Hz eller 1080i/60Hz om jag vill använda PureCinema eller tycker du att de upplösningarna du skrev i ditt inlägg passar bäst? Men det skulle vara skönt att slippa slå om upplösningen i Tvixen varje gång man byter imellan olika material.

Visst kan du använda t ex 720p till allt. Huvudsaken är att du är nöjd med resultatet. I de fall då du inte är nöjd kan du med fördel experimentera lite och se om det kan bli bättre. Det är så, IMHO, man lär sig styrkorna och svagheterna hos sin display samt uppspelare, det finns inget som fungerar perfekt i alla lägen tyvärr. När du experimenterar skulle jag rekommendera att så långt det går försöka att matcha utsignalen med källmaterialet, dvs TV Standard mot TV Standard (går att automatisera med Auto Switch), upplösning mot upplösning och till sist det svåraste att välja bland, progressivt eller interlaced, i eller p. Det är bara till att prova sig fram, men som sagt så länge som du är nöjd med resultatet så finns det ingen anledning att hålla på och skifta utsignaler bara för skiftandets skull.

Postad 07 November 2007 - 15:20

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Jävligt förvirrande. Alltså kan det vara så att Tvixen skickar ut NTSC-besmittad signal istället för ren 24Hz?!

Ja, det är frågan :lol:

Jag har också för mig att jag har läst i forumet att min Pio skulle klara av denna signal.
Kanske den väljer 1080i med "auto EDID" eftersom interfacet inte klarar 24Hz av någon anledning?
Det blir ju ingen bild om jag väljer 1080p 50/60Hz menar jag.
Får mickla lite mer med det också.

Jag tror att Auto EDID endast identifierar vad skärmen klarar och sedan används den inte för att växla alls. Om jag ställer in Auto EDID så används uteslutande 1080i, iom att Pio 427 är HD Ready, oavsett vilket material jag spelar upp.

Endast Pioneer G8 klarar 1080p 50 Hz/60 Hz så det är som det ska att bilden blir svart om man har en tidigare Pioneer, men det går ändå att mata TVn med vad den stöder, dvs 1080p 24 Hz genom att använda TViXens egna display för att söka reda på och starta en fil med 1080p 24 Hz material.

Pga att det finns skärmar som inte stöder 50 Hz/60 Hz så önskar jag att man kunde ställa in menyernas upplösning separat från Video ut, t ex alltid köra 1280 x 720 för menyerna, men ändå kunna växla Video ut till önskad upplösning och timing, men jag vet inte om det öht är möjligt.

Redigerat av Wolfy, 07 November 2007 - 15:23.

Postad 07 November 2007 - 15:44

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag vet faktiskt inte inte Göran och kan inte kolla då jag inte har digital-TV hemma. :lol: Får be min kollega testa när han är hemma.

Jag tror att det kan vara svårt att testa fram. Jag tänkte nog snarare att du med dina kontakter skulle kunna fråga författaren vad som menas. Om det gäller nätverk generellt eller bara USB-anslutna nätverk.

Dokumentet heter "TViX_T430_English.pdf"

/Göran

Postad 07 November 2007 - 17:07

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Finns det fler som råkat ut för att klockan ändrar sig av sig självt?

Jag har märkt det här tidigare men möjligen trott att det har något samband med att jag rätt ofta bytt firmware men -

I lördags gick klockan rätt men i går gick den cirka 4 minuter efter

och jag har haft FW 1.3.5 hela tiden.

/Göran

Jag har inte ens ställt in klockan på min än.
De har väl inte haft råd att bygga in atomur i en leksak för 3500:-, men 4 minuter är helt för mycket på några dagar.
Kanske klockan synkar med sänkningen av 24Hz till 23,976Hz? :lol:

Ska ställa in min och kolla upp hur den håller.

Det är inte så att klockan går fel 1-4 min per dag. Den kan gå relativt OK i ett par veckor i sträck men så plötsligt tar den ett skutt. Jag tycker mig ha märkt det där tidigare men inte varit tillräckligt säker på att jag ställt klockan rätt innan eller att jag inte gjort något annat suspekt.

Eftersom jag haft för mig att det ibland händer något med klockan så har jag haft lite koll på det och just mellan lördag och måndag tog klockan ett skutt bakåt på cirka 4 minuter.

Jag tycker också att det är lite konstigt att TVIX inte kan utnyttja UTC från DVB-SI för att automatiskt ställa klockan om man har tuner. Min andra digitaltuner behöver jag aldrig bekymra mig om klockan. Den sköter det automatiskt. T.o.m. mina gamla analoga VHS-bandare sköter klockan automatiskt (inte den äldsta bandaren dock - den har jag mest sparat som en liten antikvitet).

/Göran

Jag börjar misstänka att jag hade fel. Sedan i går eftermiddag har klockan sackat 40 sekunder. I 1.0.43 som jag kört tidigare har klockan visserligen gjort hopp men inte sackat efter varje dygn.

Jag vore tacksam om någon mer med FW 1.3.5 kunde kolla om deras klockor också sackar efter.

/Göran

Postad 07 November 2007 - 21:36

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Ser man på, det hade jag missat eller helt enkelt glömt bort. Tack för att du kollade upp det. Så, mao ska Pion omvandla till 72 Hz när den matas med 1080p24. Problemet kvarstår dock att TViX endast rapporterar 23.98 oavsett källa och min känsla av att det känns som om TViXen droppar frames när den ska skicka exakt 24 fps.

Nja alltså vid matning av 1080P/24Hz så är PureCinema avaktiverad men om man matar med övriga upplösningar i 24Hz t.ex 1080i/24Hz så kan man använda PureCinema , så här står det i manualen:
• ”Standard” kan inte väljas för 480p eller 720p@60 Hzsignaler.
• ”ADV” kan inte väljas för PAL, SECAM, 576i, eller 1080i@50 Hz-signaler.
• Varken ”Standard” eller ”ADV” kan väljas för 576p, 720p@50 Hz, eller 1080p@24 Hz-signaler.

Postad 07 November 2007 - 22:07

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Har testat lite nu: Vid matning av 1080P/24Hz är PureCinema ej aktiv(Gråad) , vid matning med 720P/60Hz(NTSC) kan jag köra med PureCinema ADV aktiverad så den omvandlar 24Hz till 72Hz på dvd+Hd material så jag skall köra den upplösningen ett tag och se om det funkar bra för mig.

Postad 07 November 2007 - 23:14

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Nja alltså vid matning av 1080P/24Hz så är PureCinema avaktiverad men om man matar med övriga upplösningar i 24Hz t.ex 1080i/24Hz så kan man använda PureCinema , så här står det i manualen:
Varken ”Standard” eller ”ADV” kan väljas för 576p, 720p@50 Hz, eller 1080p@24 Hz-signaler.

Jodå, jag vad med på vad du skrev tidigare. I och med att det står som det gör enligt markeringen jag gjort ovan så bör det betyda att TVn direkt omvandlar en 1080p24 signal till 72 Hz eftersom PureCinema ADV inte går att välja. Som jag förstått det så sker omvandligen från 24 Hz till 72 Hz just för att motverka 24 Hz judder. Nåja, jag har skickat ett meddelande till DViCo angånde dess stöd för 24 Hz, får se vad jag får för svar :lol:

Redigerat av Wolfy, 07 November 2007 - 23:16.

Postad 08 November 2007 - 07:58

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Varken ”Standard” eller ”ADV” kan väljas för 576p, 720p@50 Hz, eller 1080p@24 Hz-signaler.

Jodå, jag vad med på vad du skrev tidigare. I och med att det står som det gör enligt markeringen jag gjort ovan så bör det betyda att TVn direkt omvandlar en 1080p24 signal till 72 Hz eftersom PureCinema ADV inte går att välja. Som jag förstått det så sker omvandligen från 24 Hz till 72 Hz just för att motverka 24 Hz judder. Nåja, jag har skickat ett meddelande till DViCo angånde dess stöd för 24 Hz, får se vad jag får för svar :)

Det är i läge ADV läge som PureCinema gör om 24Hz till 72Hz , när PureCinema ej är aktiv så spelar den upp 1080P i 24Hz , Citerat ur manualen:
Off (Av): Stänger av PureCinema.
Standard: Ger mjuka och livliga rörliga bilder
(specifikt för film) genom att automatiskt
detektera om den inspelade informationen
vid visning av dvd-skivor eller högupplösta
bilder (t.ex. filmer) är inspelad med 24
bilder per sekund.
ADV: Ger mjuka och rörliga bilder av hög
kvalitet (som de visas på biodukar) genom
att omvandla till 72 Hz vid visning av dvdskivor
(t.ex. filmer) som är inspelade med
24 bilder per sekund.

Postad 08 November 2007 - 09:35

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Det är i läge ADV läge som PureCinema gör om 24Hz till 72Hz , när PureCinema ej är aktiv så spelar den upp 1080P i 24Hz , Citerat ur manualen:
bilder per sekund.
24 bilder per sekund.

Jag vet inte riktigt vad du vill säga? Jag har väldigt svårt att tro att Pion spelar upp i 24 Hz.

Utifrån vad som står i manualen, drar du slutsatsen att om man matar Pion med exakt 24 Hz så klarar TVn inte av att göra en 3:3 omvandlig? :)

Vi har redan klarlagt att vid NTSC timing, dvs 23.976, 29.970, 59.940 så återskapar (eller försöker) PureCinema ADV att återskapa 24 fps originalet och visar sedan upp det via 3:3 pulldown, dvs genom att repetera samma frame 3 gånger, i 72 Hz.

Jag finner det ologiskt att inte Pion med en ren 24 Hz signal helt enkelt skulle utföra en 3:3 pulldown direkt och visa det i 72 Hz.

Postad 08 November 2007 - 09:46

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

bilder per sekund.
24 bilder per sekund.

Jag vet inte riktigt vad du vill säga? Jag har väldigt svårt att tro att Pion spelar upp i 24 Hz.

Utifrån vad som står i manualen, drar du slutsatsen att om man matar Pion med exakt 24 Hz så klarar TVn inte av att göra en 3:3 omvandlig? :)

Vi har redan klarlagt att vid NTSC timing, dvs 23.976, 29.970, 59.940 så återskapar (eller försöker) PureCinema ADV att återskapa 24 fps originalet och visar sedan upp det via 3:3 pulldown, dvs genom att repetera samma frame 3 gånger, i 72 Hz.
Jag finner det ologiskt att inte Pion med en ren 24 Hz signal helt enkelt skulle utföra en 3:3 pulldown direkt och visa det i 72 Hz.

Jag menar att: som jag förstår det så sker ingen omvandling till 72Hz med rent 24Hz material i upplösningen 1080P då det endast görs med PureCinema påslaget i läget ADV och det läget är ju gråat vid uppspelning av 1080P/24Hz och går inte att aktivera. Om tv:n ändå gör ngn typ av omvandling med PureCinema avslagen låter jag vara osagt men det står iallefall inte i manualen.Varför skulle den inte spela upp 24Hz material i just 24Hz? Skulle det inte bli bra då eller? Obs detta gäller endast för 1080P/24Hz , vid 1080i/24Hz går det ju bra att aktivera PureCinema ADV och få omvandling till 72Hz.
Vi är lite OT nu så vi kanske egentligen skulle diskutera detta i Officiella 427 tråden istället , sorry övriga Tvix intresserade!

Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 08 November 2007 - 09:54.

Postad 08 November 2007 - 10:28

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Jag menar att: som jag förstår det så sker ingen omvandling till 72Hz med rent 24Hz material i upplösningen 1080P då det endast görs med PureCinema påslaget i läget ADV och det läget är ju gråat vid uppspelning av 1080P/24Hz och går inte att aktivera. Om tv:n ändå gör ngn typ av omvandling med PureCinema avslagen låter jag vara osagt men det står iallefall inte i manualen.Varför skulle den inte spela upp 24Hz material i just 24Hz? Skulle det inte bli bra då eller? Obs detta gäller endast för 1080P/24Hz , vid 1080i/24Hz går det ju bra att aktivera PureCinema ADV och få omvandling till 72Hz.
Vi är lite OT nu så vi kanske egentligen skulle diskutera detta i Officiella 427 tråden istället , sorry övriga Tvix intresserade!

Precis, 24 Hz är en för låg frekvens. Det funkar på en jättelik bioduk, men på en liten TV bild skulle det inte se bra ut, det skulle bli väldigt påtagligt flimmer. Omvandligen till 72 Hz har bara att göra med att få upp uppdateringsfrekvensen så att ögat inte hinner se flimmret (lika mycket) och som sagt det görs bara genom att repetera varje frame 2 gånger, dvs visa dem 3 gånger totalt, 24 x 3 = 72.

Jag håller med, vi lämnar Pioneer i denna tråd. Hela målet med resonemaget är att utreda om TViX är kapabel att skicka exakt 24 Hz, fastän den alltid rapporterar 23.98 i infomenyn oavsett material :)

PS Eller på ett annat sätt, vid 24 Hz visas varje stillbild i 1/24-dels sekund, dvs i 41.7 ms. Pressar man in varje stillbild 3 gånger under samma tidsrymd så visas varje stillbild bara i 13.9 ms:

1-2-3-4-5-6-7-8-9-... ...-22-23-24
|--------------1 sekund-------------|
1-1-1-2-2-2-3-3-3-... ...-24-24-24

DS

Redigerat av Wolfy, 08 November 2007 - 10:37.

Postad 08 November 2007 - 10:43

Bordius
  • Bordius
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Är det nån skillnad på 4100 & 5100 förutom utseendet??

Postad 08 November 2007 - 10:48

rodman45
  • rodman45
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
5100 har aluminiumcasing, guldplätterade kontakter.
Har haft en 4100 innan, men jag tyckte att den kändes väldigt plastig, men den är bra mycket snyggare än kakburken 5100 som jag har nu.

Postad 08 November 2007 - 13:30

boogy
  • boogy
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Är det fortfarande så att ignen har riktig järnkoll på vilken colorspace som används?

Söker inom tråden men hittar inget om vilket colorspace och nivåer den här burken använder när man kör HDMI? RGB eller digital komponent? Video levels eller PC levels? Om video levels, överlever <16 "BTB" och >235 "WTW" data?

Tack på förhand! Känns mysko att detta inte avhandlats vare sig här eller i tråden på AVSForum vad jag kan se :)

Om burken bara uppför sig som folk (video levels, BTB+WTW överlever) är det nog dags att lägga ner HTPC'n nu. Det är ju bristen på en sån här burk som "tvingat" mig att köra HTPC en massa år.

<{POST_SNAPBACK}>

Lyfter frågan lite fräckt .. ingen som kan svara på vilka nivåer och vilket colorspace som används??

Postad 08 November 2007 - 14:19

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Är det fortfarande så att ignen har riktig järnkoll på vilken colorspace som används?

Söker inom tråden men hittar inget om vilket colorspace och nivåer den här burken använder när man kör HDMI? RGB eller digital komponent? Video levels eller PC levels? Om video levels, överlever <16 "BTB" och >235 "WTW" data?

Tack på förhand! Känns mysko att detta inte avhandlats vare sig här eller i tråden på AVSForum vad jag kan se :)

Om burken bara uppför sig som folk (video levels, BTB+WTW överlever) är det nog dags att lägga ner HTPC'n nu. Det är ju bristen på en sån här burk som "tvingat" mig att köra HTPC en massa år.

<{POST_SNAPBACK}>

Lyfter frågan lite fräckt .. ingen som kan svara på vilka nivåer och vilket colorspace som används??

Varför behöver du veta detta? Jag antar att den kör det som är standard på HDMI:n , det finns en inställning där man kan slå om till xvYCC färg om bildvisaren stöder det , var det ngt sådant du var ute efter?

Postad 08 November 2007 - 15:29

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Tjena!

xvYCC kan ni glömma, tyvärr!! Den stödjs inte ens av Sigmas nya 8634/5 dvs kommande Tvix 6500, så den kommer inte klara det trots HDMI 1.3...

Som tröst finns det väl nästan inget material som stödjer detta heller...

Postad 08 November 2007 - 16:36

boogy
  • boogy
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Varför behöver du veta detta? Jag antar att den kör det som är standard på HDMI:n , det finns en inställning där man kan slå om till xvYCC färg om bildvisaren stöder det , var det ngt sådant du var ute efter?

För det är intressant och veta vilken coding/decoding som utförs av spelaren. Det ser ut att skickas RGB, trots multippla val av colorspace under HDMI. Dock är valfunktionen på denna option avaktiverad och kan inte ändras. För DVD skulle det vara trevlig att kunna skicka YCbCr 4:2:2/4:4:4 digital component. Kanske det är här problematiken med klippt bitnivå för BTB/WTW ligger då enheten endast skickar PC/Expanded.

Finns en vits med att kunna lösa den här biten. Precis som DAniel.N skriver kunde man då skrota sin HTPC. Kanske, kanske med lite flyt kommer DViCO implementera lite bättre optionsvall/stöd för detta inom någon FW i framtiden. Men troligen inte. Hur är det med HD-material i H.264 form? Kanske vi redan här förlorat BTB/WTW genom encodingen? Vilket colorspace lirar vi på här?

xvYCC, heh. Jaja nångång, men knappast iår/nästa :)

Postad 08 November 2007 - 16:45

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Är 2025 kommer kommer "zxvycpn" och det är inte heller något som kommer på 6500/7100/8600 osv
Men det kan ju vara bra att veta för den som är intresserad av framtiden :)

Maveric :unsure:

Redigerat av Unregistered1103, 08 November 2007 - 16:48.

Postad 08 November 2007 - 18:40

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

För det är intressant och veta vilken coding/decoding som utförs av spelaren. Det ser ut att skickas RGB, trots multippla val av colorspace under HDMI. Dock är valfunktionen på denna option avaktiverad och kan inte ändras. För DVD skulle det vara trevlig att kunna skicka YCbCr 4:2:2/4:4:4 digital component. Kanske det är här problematiken med klippt bitnivå för BTB/WTW ligger då enheten endast skickar PC/Expanded.

Finns en vits med att kunna lösa den här biten. Precis som DAniel.N skriver kunde man då skrota sin HTPC. Kanske, kanske med lite flyt kommer DViCO implementera lite bättre optionsvall/stöd för detta inom någon FW i framtiden. Men troligen inte. Hur är det med HD-material i H.264 form? Kanske vi redan här förlorat BTB/WTW genom encodingen? Vilket colorspace lirar vi på här?

xvYCC, heh. Jaja nångång, men knappast iår/nästa :D

Alltså, jag är innerligt intresserad av vad du försöker säga, men jag förstår inte vad det är du vill att TViX:en ska kunna göra, eller vad vitsen med det du skriver är. Kan du... förklara för oss som inte vet vad "klippt bitnivå för BTB/WTW PC/Expanded encoding colorspace" menas. :unsure: Alltså, i vanliga ord - vill du se färgerna på ett annat sätt eller har du en projektor som kräver en viss typ av färgkalibrering eller... ja - please explain så jag och andra kanske lär oss (även om det alltså ändå inte är aktuellt i denna eller ens nästa generation av TViX). :)

Postad 08 November 2007 - 20:39

Unregistered28f46e78
  • Unregistered28f46e78
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Jag har problem när jag ska spela upp mkv filmer, jag får bild men inget ljud. Detta gäller filmer som har fungerat perfekt tidigare. Jag har inte bytt firmware utan användt 1.3.05 RC1 sedan jag köpte den för tre dagar sen. Samma sak gäller även för xvid dock fungerar iso filer och mp3 utmärkt.

Tacksam för hjälp!

Postad 08 November 2007 - 20:57

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag har problem när jag ska spela upp mkv filmer, jag får bild men inget ljud. Detta gäller filmer som har fungerat perfekt tidigare. Jag har inte bytt firmware utan användt 1.3.05 RC1 sedan jag köpte den för tre dagar sen. Samma sak gäller även för xvid dock fungerar iso filer och mp3 utmärkt.

Tacksam för hjälp!

Hej!

- Vad har du för ljudinställningar under Setup?
- Kör du ljudet enbart genom HDMI-kontakten?
- Om det är AAC-ljud i filmen och du har "Digitalt ljud" inställt, vet du om din förstärkare klarar AAC-ljud för annars är du körd ändå?

Mitt tips är att du kopplar TViX:en till datorn och tar bort att "EDID"-filer som eventuellt ligger på hårddisken i roten och sedan provar igen. :)

Postad 08 November 2007 - 21:39

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Tjena!

xvYCC kan ni glömma, tyvärr!! Den stödjs inte ens av Sigmas nya 8634/5 dvs kommande Tvix 6500, så den kommer inte klara det trots HDMI 1.3...

Som tröst finns det väl nästan inget material som stödjer detta heller...

Förlåt jag blandade ihop Tvixens inställningar men min Onkyo recivers inställningar , på Onkyon han man välja xvYCC samt LIPSync på HDMI:n så att funktionen redan finns det kan vi vara säkra på!
Tvixen kör ut bilden i YPbPr om det säger er ngt.

Postad 08 November 2007 - 21:53

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

xvYCC, heh. Jaja nångång, men knappast iår/nästa :)

Jag tror du är ute efter en funktion som inte fyller ngn större nytta om jag skall vara ärlig , bilden ut ifrån Tvixen(YPbPr) är mkt bra när du spelar upp okomprimerad video , ngt som de flesta av oss alldrig gör på en sådan här maskin så att sitta och switcha imellan olika colorspace på material av förhållandevis låg kvalitet jämfört med originalen tycker jag verkar vara onödigt , jag kan switcha imellan YCbCr 4:2:2/4:4:4 mfl på min dvd och skall jag vara ärlig ger inte ngn av valen ngn större sensation utöver de andra i bildkvalitet. Tvixen är inte byggd för att vara en uppspelare i referens klass vad gäller bilden men om du måste byta colourspace för att få din kringutrustning att fungera ser jag ditt behov , inte annars. För jag är väl inte helt ute och cyklar nu , colorspace har väl mest med bild kvalitet att göra???? eller är detta viktigare för er som använder komponent istället för hdmi? , Som sean skrev belys gärna er problematik i termer som även vi lite sämre insatta förstår. Vill ni ha referens bild så kollar du ni nog på fel produkt iallefall.

Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 08 November 2007 - 22:11.

Postad 08 November 2007 - 23:00

boogy
  • boogy
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Vilken colorspace som är aktuell, vill säga vilken sorts avkodning av färgrymden som används.

Tex. är DVD-material i colorspace YCbCr 4:2:0, vad som är intressant här är följande.
I mitt fall är det intressant då jag matar vidare signalen till en scaler. 1. för att få optimal bild. 2. för att tvixen kan ha fuffens för sig med omkodningen från grundmaterialet till RGB. Detta kan introuducera färgfel, och banding. Vilket är en klart synlig artifact.

Vad BTB/WTW är e relativt lätt att förklara. BTB (Blacker than black) är information som är svartare än svart. Vad man vinner på att ställa in BTB är att du får mer detaljer i mörka scener. Ofta så lägger producenten in information i detta område. Video/PC(Extend) levels bestämmer helt enkelt vart svärte/vitnivån ligger. Video definerar svart som 16 och vit som 235. PC level 0-255 (i ett 8bitars system). Om man skickar PC-levels till en bildvisare tex. LCD,plasma,DLP kommer information i mörka partier klippas bort (Inte synas). Du förlorar sådeles djup och detaljer. På samma vis fungerar WTW, men i toppen.
Det som görs vid produktion är att man lägger bildinformation i de undre 16bitarna. Kallas headroom (kvarleva från den analoga världen) Skickar man sedan filmen i expand/PC försvinner den.
(Upprepar mig många gånger, men vill vara säker på att jag gör det klart)

När vi talar om allt detta får vi tänka på att dagens displayer/colorspace/källor arbetar med 8bitar 0-256(255). vilket resulterar i att vi idag kan visa 256 nyanser av grått, från svart till vitt. När vi hoppar mellan olika colorspace minskar bitdjupet (Ja det är så) så att vi kanske slutar med 6bitar på displayen. Då har vi introducerat banding. (ojämna övergångar mellan nyanser) Ni kan lätt kontrollera om ni har banding genom att kolla på en sekvens med rök. Är inte röken helt jämn, utan ser ut att bestå av olika fält. Ja, då har ni introducerat banding någonstans i kedjan pga av förlorat bitdjup.

Vad xvYCC gör är bla att utöka antalet bitar från 8bit till 12bit(upp till 14bit om jag inte minns fel). Vilket konsekvent minskar risken för bla banding.

Pust.

Att avfärda eller göra sig löjlig över någons åsikter/frågor för att man inte förstår, tycker jag är tråkigt. Men nog sagt om det.

Är rädd att bli tjatig om jag fortsätter. Rätta mig gärna om jag fått något om bakfoten, eller komplettera med uppgifter som saknas. Ni gör bara mig en tjänst :)

Postad 08 November 2007 - 23:10

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0
boogy: fin förklaring, men det är fortfarande lite oklart om varför frågan om tvixens colorspace har kommit upp överhuvudtaget. Jag tolkar det som att du mest är intresserad på en teoretisk nivå (du vill veta hur det är helt enkelt), inte för att du har ett praktiskt problem med tvixen.
Vad jag vet är det ingen som har problem med colorbanding från tvixen iaf.

Postad 08 November 2007 - 23:29

boogy
  • boogy
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

boogy: fin förklaring, men det är fortfarande lite oklart om varför frågan om tvixens colorspace har kommit upp överhuvudtaget. Jag tolkar det som att du mest är intresserad på en teoretisk nivå (du vill veta hur det är helt enkelt), inte för att du har ett praktiskt problem med tvixen.
Vad jag vet är det ingen som har problem med colorbanding från tvixen iaf.

Colorspace frågan var högst teoretisk. Men inte för den sakens skull ointressant.

Däremot är BTB/WTW - blacklevel - Video/PC (Kallas en hel rad olika saker) högst intressant då TviX idag klipper. Vilket resulterar i en mindre detaljrik bild i låg/högdagrar.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.