Bildkalibrering
3789 svar till detta ämne
Postad 18 oktober 2014 - 10:40
Unregisteredc3031afe
-
Unregisteredc3031afe
-
Användare
-
-
193 inlägg
Saxat från AVS forum: "HDMV (.exe) or HDMV (.7z) - See Download Note A Iso MD5: ad5006398671a54f96c314a3425621b0 - See Download Note D Plays on: Most Blu-ray players from BD-RE or BD-R media. See the Blu-ray Players List at the end of this post for more information on compatibility. Burn to: BD-RE or BD-R media with a Blu-ray burner. Note: This is a Blu-ray format, and it is primarily intended for BD-RE or BD-R media. If you only have access to a DVD burner, please check your player for AVCHD compatibility first. Some Blu-ray players do not support AVCHD and can play this version if burned to DVD media with a DVD burner, which will be listed as the DVDM option in the Blu-ray Players List. Includes: All content and features available from AVS HD 709, as shown in the Patterns Manual."
Postad 18 oktober 2014 - 10:54
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3 205 inlägg
Och där står det att man kan bränna den på en DVD-R om spelaren stödjer AVCHD (vilket alla spelare jag har använt har gjort). Med stor sannolikhet inga problem mao.
Postad 18 oktober 2014 - 10:58
Gonk
-
Gonk
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Har funkat med DVD-R även för mig. Gillar de blinkade BTB och WTW mönstren på den här testskivan.
Postad 18 oktober 2014 - 18:13
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Funkar HDMV på DVD?
Älg-läppen, U got PM
Redigerat av pacman, 18 oktober 2014 - 18:21.
Postad 06 december 2014 - 19:41
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
hmmm kan inte bestämma mig i1Pro 2 eller Spectracal c6?
Vilken hade ni köpt?
Dom "prylar" som jag tänkte / kalibrerar är Macbook Pro Retina, extern skärm samt min Samsung 3D tv.
Så både c6 och i1Pro2 duger för ändamålet, men vilken håller längst så att säga det är ju den stora frågan =P
Skiljer ca 2200kr så tänker att man kanske är dumsnål om man köper C6 när man kan köpa en i1pro 2 för endast 2200kr extra.
Har för övrigt en oöppnad Spectracal c3 med CalMan RGB licens till salu, fick med en på köpet sist jag handlade för någon vecka sedan, skicka ett PM om ni är intresserad [email protected]
Redigerat av Calby, 06 december 2014 - 19:43.
Postad 07 december 2014 - 11:52
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 315 inlägg
Idealet är båda två: i1Pro 2 är en spektrofotometer och läser färger väldigt exakt men är långsam, osäker vid svagt ljus och måste nollställas regelbundet var tionde minut eller så. C6 är en trikromat och läser snabbt, pålitlig i svagt ljus och kräver ingen nollställning men kan läsa fel på färger.
Ska du öva på att kalibrera så är det utan tvekan C6 eftersom du spar så mycket tid.
Postad 07 december 2014 - 18:12
livstil
-
livstil
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej,
tänkte kalibrera en Sony KDL - 55w805bbn med AVS HD 709, dock har jag ingen BD spelare. Vet någon om TVn kan läsa av AVCHD eller i värsta fall mp4 varianten?
Vet inte om det går att kalibrera med bärbar datorn via hdmi med MPC-HC madVR, verkar vara lite för många variabler.
Tacksam för svar.
Postad 07 december 2014 - 20:50
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 315 inlägg
Du vet inte ifall signalen är rätt från datorn, och ja, det är många variabler. Valet av uppspelningsprogram har till exempel inverkan. Ifall TV:n tar emot mp4:or kan du köra den vägen fast det du justerar är egentligen bara just TV:ns mediaspelare. Det är inte säkert det stämmer för en annan källa.
Så i grunden måste du göra om processen för varje källa du har.
Postad 07 december 2014 - 21:48
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Idealet är båda två: i1Pro 2 är en spektrofotometer och läser färger väldigt exakt men är långsam, osäker vid svagt ljus och måste nollställas regelbundet var tionde minut eller så. C6 är en trikromat och läser snabbt, pålitlig i svagt ljus och kräver ingen nollställning men kan läsa fel på färger.
Ska du öva på att kalibrera så är det utan tvekan C6 eftersom du spar så mycket tid.
Vet =P är mer kluven men blev en c6 slår till på en i1pro 2 nästa månad med.
Postad 09 december 2014 - 11:56
livstil
-
livstil
-
Rookie
-
4 inlägg
Du vet inte ifall signalen är rätt från datorn, och ja, det är många variabler. Valet av uppspelningsprogram har till exempel inverkan. Ifall TV:n tar emot mp4:or kan du köra den vägen fast det du justerar är egentligen bara just TV:ns mediaspelare. Det är inte säkert det stämmer för en annan källa.
Så i grunden måste du göra om processen för varje källa du har.
Ok, förstår hur du menar, hade undgått mig helt att det är just mediaspelaren som kalibreras. Det bästa vore ändå att ha en BD spelare till hands, får köra de vanliga Cinema inställningarna så länge då. Tack för hjälpen.
Postad 09 december 2014 - 12:06
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Det bästa vore ändå att ha en BD spelare till hands,
? Om du (uppenbarligen) inte tittar på BD-film varför då kalibrera med för en kedja innehållandes en BD-spelare? Spela upp testmönstrena i den spelare du normalt använder för film/video.
Postad 10 december 2014 - 20:18
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Ingen som vet om Perra(?) eller någon annan ska köra någon ISF kurs inom kort?
Postad 10 december 2014 - 21:53
livstil
-
livstil
-
Rookie
-
4 inlägg
? Om du (uppenbarligen) inte tittar på BD-film varför då kalibrera med för en kedja innehållandes en BD-spelare?
Spela upp testmönstrena i den spelare du normalt använder för film/video.
mm egentligen är det bara datorn/mpc jag behöver justera, men lättare sagt än gjort för min del, ska titta runt lite och se hur jag kan få till det.
Postad 11 december 2014 - 09:39
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Hmm, ja det finns ju iofs absolut en poäng med att använda en korrekt källa till att börja med. Då vet man hur det ska se ut/hur det ska vara inställt då insignalen är rätt så att säga. Därefter kan man ju ta i sitt sura äpple (vilket allt som oftast tycks vara en pc...) för att se vad man behöver ändra i den för att få ordning på hela kedjan. Börjar man med en felaktig display och en felaktig källa så kan det ju bli duktigt förvirrat... Men huvudpoängen är förstås att för att det ska anses kalibrerat (oavsett ambitionsnivå) så måste hela kedjan, display och källa (både hårdvaran och ev mjukvara, läs mediaspelar-program) och ev enhet däremellan (t.ex. en stärkare), ingått i kalibreringen.
Postad 11 december 2014 - 10:24
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2 077 inlägg
Ingen som vet om Perra(?) eller någon annan ska köra någon ISF kurs inom kort?
Hej, ISF Level I och II kommer att hållas 20-22 Januari i Akalla norr om stockholm - skicka PM om du vill ha mer information mvh /Pär
Postad 26 december 2014 - 19:29
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Tycker det är enormt svårt att ställa in kontrasten så att man blir nöjd.
AVSHD som jag kör med så blinkar alla "linjer" hela tiden oavsett vad.
DVE tycker jag också är svårt, någon som har några andra testmönster som är lite enklare att se emot?
Någon som har några tips?
Postad 27 december 2014 - 13:46
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Hur ska den vara för att du ska bli nöjd då?
Att linjerna blinkar oavsett inställning är ju enbart positivt, visar ju att det inte går att klippa nivåerna i bilden.
Rekommenderar förövrigt att man använder grårampen först och främst, ser man hur hela gråskalan påverkas.
Redigerat av pacman, 27 december 2014 - 13:55.
Postad 27 december 2014 - 16:37
Mintoluxen
-
Mintoluxen
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Aha nu börjar jag förstå detta med bildkalibrering och hur man skall starta. För min del utan BlueRay Dvd så blir det att tanka ner AVSHD filen in på USB och sedan gå vidare där ifrån. Tack för info.
Postad 28 december 2014 - 21:22
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Var på El-giganten idag då kompisen skulle ha tag i en ny tv till sina föräldrar. När han stog och pratade med försäljaren fick jag upp öronen när hon berättade att för endast 690:- fick han med ett väggfäste och en installation/kalibrering utav Tvn. Intressant tänkte jag! Ställde genast en fråga i form med att: (J=Jag H=Hon)
J - Kommer de hem då och sätter upp tvn och installerar den?
H - Nej. Det gör vi här i butiken innan du får tvn. Så när du hämtar ut den sen så är den färdig.
J - Okej, men det kan väl ändå inte vara optimalt det där?
H - Kalibreringen görs i ett mörkt rum av våra tekniker så den är färdig till kund.
J - DE kan väl omöligt veta hur kunden har det med ljuskällor etc i sitt hem?
En stunds tystnad sen säger hon att hon skulle återkomma med mera information..
Men seriöst ni som sitter här! HADE jag helt fel?? Eller kan de kalibrera Tvn såpass att bilden blir bättre än fabriksmåttet?
Postad 28 december 2014 - 21:28
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5 338 inlägg
De kör väl inte en isf kalibrering eller vad det heter, men de konfar väl efter en dve skiva i ett mörkt rum. Men som sagt ett mörkt rum, har man andra förutsättningar hemma så blir det inte alla gånger optimalt, men med tanke på att större delen av alla som köper en tv, väljer filmläget på sin höjd är nog detta ett bra sätt att höja standarden på bilden i Svensson hemmen.
Postad 29 december 2014 - 08:44
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 315 inlägg
På sin höjd kör majoriteten sina apparater som de kommer inställda ur kartong. Så även en DVE-skiva i ett mörkt rum - eller till och med grundläggande inställning av vitbalansen med mätverktyg - är betydligt bättre än ingenting. Å andra sidan kan man i många fall komma ungefär lika långt enbart på att ta till de rekommenderade inställningarna från ett mer utförligt test. Förstås med det gamla förbehållet att alla detaljjusteringar av RGB och RGBCMY endast är användbart för just det testade exemplaret.
Postad 29 december 2014 - 08:52
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5 338 inlägg
På sin höjd kör majoriteten sina apparater som de kommer inställda ur kartong. Så även en DVE-skiva i ett mörkt rum - eller till och med grundläggande inställning av vitbalansen med mätverktyg - är betydligt bättre än ingenting.
Å andra sidan kan man i många fall komma ungefär lika långt enbart på att ta till de rekommenderade inställningarna från ett mer utförligt test. Förstås med det gamla förbehållet att alla detaljjusteringar av RGB och RGBCMY endast är användbart för just det testade exemplaret.
Sant,men vet inte hur många inlägg jag har läst här på forumet att dom tagit nuffror från nån annans post och säger saker som, superbild, och natt och dag... det säger ju mer om hur illa bilden var innan än hur mer korrekt bilden är efter ändringen.
Postad 29 december 2014 - 09:19
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Sant,men vet inte hur många inlägg jag har läst här på forumet att dom tagit nuffror från nån annans post och säger saker som, superbild, och natt och dag... det säger ju mer om hur illa bilden var innan än hur mer korrekt bilden är efter ändringen.
Du har en poäng där  Men som Ringblixt skrev så är det många som bara plockar upp den ur kartongen och sätter på den sen är det klart. Själv kör jag med THX Film läget på min PM670T här hemma, och det läget passar mig perfekt. Då jag tyvärr av reflektionerna i skärmen får ha kolsvart i rummet för att kunna se anständigt. Men jag antar att det kan vara så att en DVE i ett mörkt rum är iaf ett bra steg i rätt riktning.
Postad 29 december 2014 - 10:22
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Aktuellt ämne med tanke på insändarbrev i senaste HBT Ringblixt...  Är säkert i sig nått positivt ElG gör med tv:n (på samma sätt som sno inställningar från internet ofta ger bättre resultat än "direkt ur lådan") men problem uppstår ju eftersom de använder orden "Bildkalibrering för en bättre bildupplvelse". Risken är stor att de förväxlas med en riktig kalibrering, utförd av enskild individ eller som ISF-tjänst. Nånstans kan jag iofs tycka att var och en får skylla sig själva om de betalar för nått "i onödan" men samtidigt så är det ju ingen höjdare att ordet bildkalibrering använts alldeles för slarvigt. Fasen, man kanske skulle stå utanför butiken och erbjuda sina tjänster för 895 riksdaler.  edit: Så här sa tydligen ElG på FB. Som sagt, säkert en bra komma igång grej för många men ordbruket är tokigt Detta är en relativt ny tjänst vi erbjuder och som sagt endast i ett fåtal butiker i nuläget. Detta är pga det är en noggrann utbildning för de som utför tjänsten.
Tjänsten innefattar följande: Uppackning och visuell kontroll av produkten Noggrann kontroll av skärmen efter felaktiga pixlar Montering på fot Förstagångskonfiguration Uppdatering av den senaste programvaran Noggrann bildkalibrering efter kalibreringsschema Installation av ingångar
Då detta är en tjänst som vi erbjuder har vi satt priset 995kr och som marknaden ser på tjänsten så har den varit mycket uppskattad.
Redigerat av pacman, 29 december 2014 - 10:34.
Postad 29 december 2014 - 10:39
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 315 inlägg
899 kr + reskostnad skulle räcka för att täcka in ett hembesök i 60 - 90 minuter och göra grundläggande inställningar med DVE och liknande, justera så att alla parametrar är rätt, som att BD-spelaren matar ut 24p, digitalboxen står i 16:9-läge och liknande. Samt att tillsammans med ägaren av TV och rum avgöra vad som fungerar bättre och sämre för dagsljustittande, filmtittande på kvällen etc. Då kan man också förklara att bilden inte är bättre än vad man ser på SD-sändningar och att ett fönster som speglar sig i TV:n inte går att få bort genom att köpa en ny TV eller ändra på ett reglage, utan kräver sin lilla gardin.
Postad 29 december 2014 - 10:54
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Ahh, du tänkte så. Hade bara tänkt ge köparna en länk till inställningsförslag som jag googlat fram åt dem.
Ärligt talat så är ditt förslag inte dumt alls. Om alla räknande in det i sin tv kostnad så skulle vi ha mångfaldigt mkt bättre bild där hemma i stugorna. Måste komma på nått bra namn dock.
TV Fixen™ - "det är dumt att krångla själv"
Redigerat av pacman, 29 december 2014 - 11:01.
Postad 29 december 2014 - 11:16
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Samt att tillsammans med ägaren av TV och rum avgöra vad som fungerar bättre och sämre för dagsljustittande
Ringblixt, för att byta ämne... Korrekt bildåtergivning, återgivning enl standard, kan sägas förutsätta ett tämligen ljuskontrollerat rum. Eller för att säga det på ett annat sätt, eftersom en bild uppfattas på olika sätt beroende på hur omgivningen ser ut så är "korrekt bild i ljust rum" en motsägelse som inte går ihop. Upplevelsen av kontrast och färgmättnad är en helt annan i ett mörkt rum än i ett ljust rum. Vidare, icke-neutralt omgivningsljus påverkar vår upplevelse av färgton. Då är frågan, hur pass väl genomarbetat är principerna för att kompensera för den bistra verkligheten därute som faktiskt innebär att Svenssons hem inte alltid är en Grade A studio? Ja, att höja backlight så att det passar rummet bättre och en check av svartnivån mha Pluge är väl standardgrejjer men utöver det? Tänker mig i avseende av gamma, vitbalans, färgmättnad etc. Finns det nån research på hur olika återgivningar, i den mån det går, kan kompensera för olika omgivningar?
Redigerat av pacman, 29 december 2014 - 11:16.
Postad 29 december 2014 - 12:31
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 315 inlägg
Ja, att höja backlight så att det passar rummet bättre och en check av svartnivån mha Pluge är väl standardgrejjer men utöver det? Tänker mig i avseende av gamma, vitbalans, färgmättnad etc. Finns det nån research på hur olika återgivningar, i den mån det går, kan kompensera för olika omgivningar?
Det finns en del forskning, men så långt jag vet är den mer specifik. Till exempel hur det skiljer sig mellan en bild som tar upp en stor del av synfältet och en bild som tar upp en liten de av synfältet. Men ju mer jag lär mig, desto mer vet jag hur lite jag egentligen vet. Ska man väga in alla faktorer i ett rum som inte är byggd som en studio blir det snabbt väldigt komplicerat eftersom det finns oändligt många varianter. Bara en sådan sak som att det kan variera 10x i fråga om ljusnivå i rummet under loppet av några timmar beroende på väder och fönstrens väderstreck. Plus att det redan är en hel del kompromisser för att hantera brister i displayen. Därför blir det att höfta och se efter en hel del, särskilt när man gör en ISF Day-inställning. Det viktiga är att man förstår sambanden inställningsreglage, hur det inverkar på bildupplevelsen och kan prioritera vilken kliv bort från standarden man kan ta till. Med andra ord, det gäller att förstå sig på bild. Ett annat sätt att beskriva det är att ju bättre rum du har, desto bättre blir din TV.
Postad 29 december 2014 - 13:08
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Ja eller iaf upplevelsen av bilden den ger...
Mmm, att kompensera för alla ljusförhållanden är förstås lönlöst. Steg 1A torde vara att bestämma sig för ett typ rum som får fungera som ett snitt för rummet så att säga. Så vad jag frågar efter egentligen är, har ISF några uttalade riktlinjer för ISF Day?
En sån "enkel" sak som bakväggens färg. Låt säga att den är 3500 Kelvin, finns det då några idéer om att man bör ta avsteg från D65?
Offtopic: Kul att du nämner det där med storlek. Blev varse om ett liknande problem i ett helt annat sammanhang. Designade ett användargränssnitt som skulle vara baserad på vissa färger med specifika RGB värden. Det var bara det att då en viss färg (med ett visst RGB) användes i en liten ikon resp användes i ett stort enfärgat fält så såg det inte längre ut som samma färg. Lösningen fick bli att låta varje färg finnas i två uppsättning, en RGB för stora ytor, en annan RGB för små detaljer. Våra ögon/hjärnor är bra elaka ibland...
Postad 29 december 2014 - 13:49
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 315 inlägg
Mmm, att kompensera för alla ljusförhållanden är förstås lönlöst. Steg 1A torde vara att bestämma sig för ett typ rum som får fungera som ett snitt för rummet så att säga. Så vad jag frågar efter egentligen är, har ISF några uttalade riktlinjer för ISF Day? 
En sån "enkel" sak som bakväggens färg. Låt säga att den är 3500 Kelvin, finns det då några idéer om att man bör ta avsteg från D65?
ISF Day är ganska löst beskrivet eftersom det är så situationsanpassat. Luminans, gamma, peak brightness etc. Får se om senaste kurslitteraturen ändrar sig något. Väggen i 3500 Kelvin blir svår att utgå från (som du säkert kan förstå  ) då det är betydligt fler faktorer som inverkar än färgtemperaturen. Luminansen, den faktiska nyansen, hur hanterar man att ljuset i rummet kanske slår olika etc. Jag tror inte det finns någon djupare forskning på detta ur displaysynpunkt. Däremot har det skett en hel del grundforskning runt detta från områden där färgseende och vikten av att ha rätt färg (delvis tyvärr) är viktigare och omsätter betydligt mer stålar. Det vill säga textil- och bilindustrin. Men det ligger utanför mina informationskanaler. Panasonic har en kompensation för större bild och hur vi ändrar vår färguppfattning i sina full hd-projektorer. Cinema-2-läget om jag inte minns fel. Effekten är dock hudtoner i morot och rutten apelsin, så det är inte säkert att forskningen prickar helt rätt heller när forskningsrönen tillämpas i praktiken. Jag skulle säga att effekten inte är det minsta linjär. Hur den där väggen påverkar vår bildupplevelse beror på så mycket mer än själva väggen. Inte minst bilden som visas i displayen för tillfället.
Redigerat av Ringblixt, 29 december 2014 - 13:49.
Postad 29 december 2014 - 14:28
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Aha, ok. Ja det blir ju lite luddigt när de yttre omständigheterna är så luddiga och varierande... (med 3500K menade jag förstås en teoretisk vägg som ligger smack on på svartkropps-kurvan, glömde dock skriva att luminansen var kanske 20 cd/m2, att övriga väggar var av superabsorberande sammet och inget direktljus faller på bildytan  )
Men det där får ISF gräva i. Det borde finnas fler riktlinjer för ISF Day än "mer ljusflöde (och ev brightness justering)" iaf.
I det där nästa livet, det livet då man får för mkt tid över, så ska jag labba själv med en uppsättning Philips Hue med en skärm i mitten som visar en gråramp eller nått.
Postad 29 december 2014 - 17:48
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3 586 inlägg
Angående det här med hur man åtminstone bör grundinställa sin display så drog AVForums tidigare i år igång sin PicturePerfect kampanj. Nu vet jag inte vilken genomslagskraft den haft men uppmärksammades i alla fall av bla BBC och skulle säkert inte skada med något liknande här hemma.
14839938756897564990.jpg 33,99K
13 Antal nerladdningarhttps://www.avforums...PicturePerfect/
Postad 08 januari 2015 - 12:28
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5 338 inlägg
Har haft min LG plasma nu i ett par år. aldrig bemödat mig att ändra "input label" har lågt input lag som det är och kalibrerat så gott jag kan. Kör fullspectrum/range från min HTPC även fast min TV går i limited. men nu till min "upptäckt"
Idag valde jag att ändra input label till PC på HDMI1 som min reciver sitter på. svärtan vart ju genast mörkare. men när jag körde mina kalibrerings filer(video material) så upplevde jag att det inte var nån skillnad i ökad range i svärtan, eller i det vita.
Visar sig att PC-mode slås av så fort min tv kör 24hz(23.976fps) (som 100% av alla mina filmer är i, inklusive mina kalibrerings klipp) så min fråga är, Gäller detta för alla TV där folk rekomenderar PC mode för div olika saker för att få fullRGB och lägre inputlag. Så för att nyttja alla färger i RGB så måste man köra 60hz och finns väl ingen som kör filmer i 60hz.
Är det min tv som är gammal och begränsad eller funkar det alltid så? (tänker på framtida köp för min egen del)
Postad 08 januari 2015 - 13:28
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Vet inte om det är svar på din fråga men generellt rekommenderas bara PC-läget till RGB-källor (grafik från dator eller tv-spel). YCbCr-källor (all sorts film/video) kör man som regel i "normal-läget". Spontant låter det som din tv fungerar som det ska - om man säger så.  edit: men när jag körde mina kalibrerings filer(video material) så upplevde jag att det inte var nån skillnad i ökad range i svärtan, eller i det vita.
Vet inte riktigt vad du förvänta dig här men kör du video material som FullRGB så kommer du få MINSKAD range eftersom FullRGB, i motsats till Limited RGB, klipper nivåerna under resp över referenssvart och referensvitt (plus att det säkerligen introduceras posterisering).
Redigerat av pacman, 09 januari 2015 - 10:12.
Postad 09 januari 2015 - 12:51
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Skulle vilja lära mig att läsa av kalibreringsresultat, en sk färgskalatabell(om det heter så): http://www.phonearen...26809&v=defaultVill lära mig hur man läser av den hur en tv/mobilskärm är gällande d65 och gamma. Har inte hitta någon bra guide på svenska, så om någon duktig kunde förklara det lite lätt så skulle det vara snällt  Undrar även vad som menas med DELTA E RGBCMY och DELTA E GRAYSCALE.
Postad 09 januari 2015 - 15:28
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 315 inlägg
Den grafen du länkar är en endast en indikation på skärmen och inget exakt svar och det behövs ytterligare info för att säga exakt vad som mäts. Själv mätningen är ett "saturation-sweep", en svepmätning över hur färgerna ändras från neutralt (mitten, vitt, D65) i takt med att de blir mer mättade (mot ytterkanterna). I grafen vrider och skiftar sig färgerna. Prickarna (mätningen) borde ligga inom fyrkanterna (målet för färgen). Mätningen är ganska typisk för en skärm som inte följer standard för vitpunkt, D65, utan är inställd till att ge för blå bild. I detta fall mer mot turkos.
Detta kan orsakas av flera orsaker med allt från skärmens konstruktion till mjukvaran som behandlar bilden, inklusive inställningarna.
DeltaE, dE, är avvikelsenivån. Vi vet att referensfärgen ska hamna i en viss position i färgrymden men den hamnar någon annanstans. dE är då "avståndent" mellan referensen och den faktiska mätningen.
Det finns många sätt att mäta dE och matematiken är tämligen komplex samt även baserad på forskning kring hur vi uppfattar färger. Tumregeln är att inom dE 1 är det "perfekt". Olika dE-formler fungerar olika bra för olika situationer. För färgåtergivningen rekommenderas dE2000-formeln och för vitbalans dE u'v'-formeln som dock gärna överdriver felnivån i mörka nyanser.
Redigerat av Ringblixt, 09 januari 2015 - 15:28.
Postad 09 januari 2015 - 19:29
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Detta kan orsakas av flera orsaker med allt från skärmens konstruktion till mjukvaran som behandlar bilden, inklusive inställningarna.
Så med andra ord om delta E värdena på gråskala och färg i tabellen nedanför hade haft 0 så hade de varit 100% korrekta?
Postad 09 januari 2015 - 20:48
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 315 inlägg
Vore det varit 0 hade det varit fel på någonting.  Men ligger man under dE 1 är det i princip perfekt. Skillnaden mellan standard och det faktiska ljuset är så pass litet att det inte längre anses vara synligt. Åtminstone ifall man talar om färgnyanser (RGBCMY) och dE94- eller dE2000-metoderna vilka tar hänsyn det mänskliga seendet. Den ursprungliga dE-metoden tar endast hänsyn till matematiken.
Med gråskala/vitbalans är det lite lurigare och det finns ingen dE-metod som fungerar genom hela skalan från svart till vitt.
Postad 12 januari 2015 - 09:35
Unregisteredc58591b9
-
Unregisteredc58591b9
-
Användare
-
-
157 inlägg
Hej! Finns där någon kalibrerare att rekommendera i Göteborg?
Som kan komma hem och fixa för en privatperson.
Postad 15 januari 2015 - 20:45
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Om man ska kalibrera en projektor gällande gamma, färg, gråskala osv. Finns alla testmönster man behöver i DVE?
Tänkte om det finns nog täta intervaller av testbilder på gråskalan t.ex.
Eller rekommenderas någon annan skiva? Hade nämligen DVE liggandes (ej HD) och tänkte införskaffa en mätare imorgon.
Postad 15 januari 2015 - 21:43
macman
-
macman
-
Beroende
-
-
1 078 inlägg
Avshd har det du behöver. Kan tankas ner gratis å brännas på dvd.
Postad 15 januari 2015 - 21:44
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Kanon. Gör nog så & spelar upp direkt från Dune-spelaren som ändå sköter 100% av filmvisningen.
Postad 15 januari 2015 - 22:01
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 315 inlägg
AVS HD 709 på mp4:or är klart smidigt i det läget.
Postad 15 januari 2015 - 22:16
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Hittade sidan, laddas ned ikväll.
Postad 15 januari 2015 - 23:25
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
En fråga gällande gammakurva.
Om man som jag har ett helt mörklagt rum med svarta väggar och tak (rött golv), vilken gammakurva bör man sikta på då?
Tycker mig ha läst att man inte ska ha en helt rak kurva också med förutsättningar som mina?
Något du kan förklara mer runt Ringblixt?
Postad 16 januari 2015 - 14:40
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 315 inlägg
Med en riktigt biogrotta där X35 (var det va?) trivs som bäst skulle jag sikta på en 2.35-gamma. Men det beror lite på exemplaret. En del har en tydlig s-kurva (där vi får runt 2,4 - 2,45 i botten och 2,3 - 2,25 i toppen) när vi siktar på 2,35 som snittgamma. Den karaktären går inte alltid att skruva bort utan att det tillförs för mycket posterisering och färgskiftningar i gråskalan.
Huruvida kurvan är rak eller inte beror på matematiken i grafen du presenterar mot. Vad du vill ha är en tonkurva som följer samma stigning genom hela gråskalan så att det är exempelvis 2.35-gamma genom hela gråskalan och inte en s-kurva eller inverterad s-kurva.
Där brukar jag använda point gamma så att man får ett rakt streck som visar att bilden följer samma stigningsnivå genom gråskalan.
Redigerat av Ringblixt, 16 januari 2015 - 14:42.
Postad 16 januari 2015 - 14:47
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Det är en JVC X500.
Tack, då har jag lite mer kött på benen och förståelse för hur man ska kalibrera gamman.
Försökte kalibrera ljusnivån också med AVC 709:s mönster där de svarta fälten från nummer 17 och upp ska synas.
Då ligger jag på brightness 8 eller 9, extremt högt som ger en väldigt ljust grå ton där det ska vara svart.
Vad kan detta bero på?
Postad 16 januari 2015 - 14:53
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 315 inlägg
X500 - då får du nog leva lite med en S-gamma och kanske sikta på något lägre snittgamma. 2.3 - 2.25. Men eftersom du har all tid i världen, typ, med egen mätutrustning kan du testa dig fram.
Det du beskriver är troligtvis att du har fel matchning på signalnivåer. RGB extended mot RGB Videonivåer. Men om jag inte minns fel är det också någon sådan där idiotfunktion igång på X500 som klipper i svärtan och gör allmänt kaos. Ska kolla... Just det: ”Clear Black” - onödigaste skräpet som inte hör hemma på en så bra projektor. Stäng av!
Postad 16 januari 2015 - 15:09
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Tid finns, har många timmar framför mig känner jag.
I Dunen kan jag välja output colorspace, Auto/BT.609/BT.709/RGB-full och RGB limited.
Jag kan även välja Default colorspace Auto/BT.609//BT.709
Picture mode i JVC:n är på Cinema idag (ska passa alla filmer enligt JVC....väldigt informativt...).
Finns även standard för HDTV standarden. BT.709?
I JVC:n finns även colorspace Auto/4:4:4/4:2:2/RGB.
Clear black är av och superwhite är på (16-255). Standard var 16-235.
Postad 17 januari 2015 - 00:23
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Läste att fler som kalibrerat fått sätta brightness mot 5-6 för att inte få "black crush".
Så jag ställde den enligt testbilderna och kontrasten hamnade på runt 7-8 någonstans.
Körde en full kalibrering med lite tidspress ikväll och stötte väl på ett stort hinder, fick input string error eller dylikt när jag skulle kalibrera gamman. Ska nog testa en annan version av ChromaPure tror jag.
I övrigt gick det helt okej tycker jag, dock så säger sammanfattningen på Luminance att alla färger är lite åt det omättade hållet & särskilt rött. Ska jag bara korrigera upp detta lite i CMS:en?
Mycket (!) att lära sig och veta vad som påverkar vad.
Gamman, den kan man justera när som helst utan att den påverkar färgerna i övrigt t.ex.? Hamnade på i snitt 2.2 nu, kunde ju inte korrigera den ikväll.
Bifogar en quick report.
Redigerat av Jonas__W, 17 januari 2015 - 00:27.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|