* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
8037 svar till detta ämne
Postad 20 February 2008 - 19:43
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Ska ni Streama så köp in en ritig server så kan ni köra hur ni vill ! [...] Ska man snåla med Nätverks disk blir det där effter..
Finns dom som inte har råd med något mer, de snålar inte - de har en tight budget och måste förhålla sig till det. Det verkar som om du inte kört så mycket streaming via olika typer av NAS, av döma av dina resonemang i ditt inlägg. Jag kör SMB, NFS och http (via llink) på ett NAS med 128 MB RAM och en Freescaleprocessor på 400 Mhz. Det funkar utmärkt. Med det sagt så har du rätt i poängen att man får vad man betalar för. Men man kan få bra prestanda ur ett NAS också, det finns olika nivåer även på dessa. Tänker inte ge mig in i en längre diskussion, totalt OT i den här tråden. EDIT: Vill passa på att understryka din poäng rörande pris/prestanda: de riktigt billiga nätverksdiskarna kan man inte själv välja disk till, och därmed gäller det att kolla upp vad disken har för prestanda och begränsningar. (Vissa har ju t o m DRM-skydd!) Förresten, det där klippet på (Pirates of the) Caribbean som du nämnde peakade alltså ut på 62,5 Mbps!? Det kan ju inte räknas till vanligheterna.
Redigerat av dc11ab, 20 February 2008 - 20:21.
Postad 20 February 2008 - 21:05
Andr3as
-
Andr3as
-
Forumräv
-
-
623 inlägg
Ska ni Streama så köp in en ritig server så kan ni köra hur ni vill ! [...] Ska man snåla med Nätverks disk blir det där effter..
Finns dom som inte har råd med något mer, de snålar inte - de har en tight budget och måste förhålla sig till det.
Det verkar som om du inte kört så mycket streaming via olika typer av NAS, av döma av dina resonemang i ditt inlägg. Jag kör SMB, NFS och http (via llink) på ett NAS med 128 MB RAM och en Freescaleprocessor på 400 Mhz.
Det funkar utmärkt.
Håller med! Streamar allt från min Synology CS-407 och det fungerar utmärkt.
Postad 21 February 2008 - 10:20
ijahman
-
ijahman
-
Användare
-
-
199 inlägg
Någon betatestare som har kollat om undertexten har blivit bättre? Jag syftar då på när det är två rader och den nedre släpar? Om ni hajjar... Tycker det är extremt irriterande.
Postad 21 February 2008 - 10:57
nemnok
-
nemnok
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Någon som hört nått om ny firmware?? Var ju över en månad sedan senaste....
Postad 21 February 2008 - 12:21
Musse1
-
Musse1
-
Användare
-
-
175 inlägg
Finns dom som inte har råd med något mer, de snålar inte - de har en tight budget och måste förhålla sig till det.
Det verkar som om du inte kört så mycket streaming via olika typer av NAS, av döma av dina resonemang i ditt inlägg. Jag kör SMB, NFS och http (via llink) på ett NAS med 128 MB RAM och en Freescaleprocessor på 400 Mhz.
Det funkar utmärkt.
Med det sagt så har du rätt i poängen att man får vad man betalar för. Men man kan få bra prestanda ur ett NAS också, det finns olika nivåer även på dessa. Tänker inte ge mig in i en längre diskussion, totalt OT i den här tråden.
EDIT: Vill passa på att understryka din poäng rörande pris/prestanda: de riktigt billiga nätverksdiskarna kan man inte själv välja disk till, och därmed gäller det att kolla upp vad disken har för prestanda och begränsningar. (Vissa har ju t o m DRM-skydd!)
Förresten, det där klippet på (Pirates of the) Caribbean som du nämnde peakade alltså ut på 62,5 Mbps!? Det kan ju inte räknas till vanligheterna.
Ni får köpa vad ni vill vill bara ge info om att det kan bli trögt på 1080.. Jag skulle tänka mig för innan jag tar in en Billig Nas för 2500 kr. Bättre göra egen server behöver inte bli mycket dyrare. Lättast är ju hårdisk eller köra via usb där man har bra fart.
Postad 21 February 2008 - 12:25
Musse1
-
Musse1
-
Användare
-
-
175 inlägg
Det funkar utmärkt.
Vi diskutera fågelsenen nu ! Vilket protokoll kör du NFS ?
Postad 21 February 2008 - 12:46
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Vi diskutera fågelsenen nu ! Vilket protokoll kör du NFS ?
Jag kör http, utom för iso där det blir NFS. Se här för mer info: http://www.networked...ight=bird sceneDär har du en full analys av tcpstreams (inklusive fina grafer!) och en utförligare diskussion om ämnet.
Redigerat av dc11ab, 21 February 2008 - 12:47.
Postad 21 February 2008 - 12:59
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Hej,
Jag blir inte riktigt klok på vilka upplösningar PCH verkligen kan lämna ifrån sig över HDMI. Jag har gjort en systematisk test och dessutom jämfört med min DVD-spelare som klarar uppskalning (Philips DVP-5980). Min TV är en Sony KDL-40V3000.
Enligt manualen till TV:n skall den klara följande upplösningar över HDMI-ingångarna:
1080p/24, 1080p, 1080i, 720p, 576p, 576i, 480p, 480i
DVD-spelaren klarar dessa upplösningar och TV:n accepterar dem (dvs det blir bild):
1080p, 1080i, 720p, 576p, 480p (jag har testat alla dessa upplösningar med både en PAL- och en NTSC-film och de fungerar)
Men när det gäller PCH:n så blir resultatet helt annorlunda. För det första verkar inte alla direktknappar på fjärren fungera. Sedan fungerar inte 480 eller 576 alls, vilket kanske är ett mindre problem. Det som dock stör mig mest är att varken 1080p/50 eller 1080p/60 fungerar. Kan det vara ett problem? Om jag har 1080p/23 inställt så verkar PCH ändå ställa om till "1080p" (50 eller 60 Hz) när jag spelar material som inte är 23/24 Hz, eftersom TV:n då indikerar "1080p" istället för "1080p/24". Detta är då än mer besynnerligt eftersom 1080p/50/60 ju inte funkar när jag konfar dem manuellt.
Dessa fungerar i PCH:
720p/50 (TV Mode + 4 ger dock ingen signal alls!)
720p/60 (TV Mode + 7 fungerar också)
1080i/60 (TV Mode + 8 fungerar också)
1080i/50 (TV Mode + 5 ger dock ingen signal alls!)
1080p/23
1080p/24
TV:n meddelar "Signal utan stöd" (fungerar bevisligen med DVD-spelaren):
480p/60
576p/50
1080p/60 (TV Mode + 9 ger också signal utan stöd)
1080p/50 (TV Mode + 6 ger dock ingen signal alls!)
TV:n meddelar "Signal utan stöd", antagligen helt korrekt:
1080p/25
1080p/29
1080p/30
1080p/59
EDIT: Glömde en annan "liten" detalj. Om jag konfar videoutgången till "AUTO" så hittar den ingen fungerande signal alls. TV:n säger bara "Signal utan stöd". Jag antar att den provar ett antal olika lägen eftersom den verkar starta om hdmi-utgången varje gång. Jag väntade mer än en minut och ingen fungerande signal kom.
Är det fler som har dessa problem? Jag har sett i något inlägg att 50Hz inte fungerar alls, men det är inte riktigt samma problem som jag har.
/Håkan
Redigerat av hakanh65, 21 February 2008 - 13:07.
Postad 21 February 2008 - 13:03
mathiaslindqvist
-
mathiaslindqvist
-
Användare
-
-
138 inlägg
Ni får köpa vad ni vill vill bara ge info om att det kan bli trögt på 1080..
Jag skulle tänka mig för innan jag tar in en Billig Nas för 2500 kr. Bättre göra egen server behöver inte bli mycket dyrare. Lättast är ju hårdisk eller köra via usb där man har bra fart.
Man kan ju köra med usb disk isf på usb portarna tex. 500 x2 = 1 TB ...men jag vill ju speka DVD iso oxå ... o detta funkar ju bara via NFS/SMB ...inte http eller disk ... har ej fått dvd iso o funka via disk ... skandal av dem att inte funka fixa detta i firmware, får verkligen hoppas att detta ligger på prio ... just detta gör att jag ej kan skrota xboxen då stödet för dvd iso e jättebra ... går ju såklart via smb på pch men då MÅSTE jag ange user/pass varje gång jag går in i en share ... så ... fixa dvd iso från disk och/eller låt mig sätta default user/pass för smb så den sparar ..detta e ju nått dom måste kunna fixa, o det snartb
Postad 21 February 2008 - 13:32
asbra
-
asbra
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
Ingen ny firmware på g vad jag vet. Utvecklaren har inte skrivit på forumet på runt en vecka så antingen har de semester eller jobbar på saker och ting
Postad 21 February 2008 - 13:58
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Ingen ny firmware på g vad jag vet. Utvecklaren har inte skrivit på forumet på runt en vecka så antingen har de semester eller jobbar på saker och ting 
De har nog gett upp och stuckit med pengarna till nåt varmt land
Postad 21 February 2008 - 14:02
roccster
-
roccster
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Någon som har en susning om hur leverans av enheter kommer att se ut i slutet av Feb, och vilket företag tror ni får in flest (snabbast).
/ Richard
Redigerat av roccster, 21 February 2008 - 14:03.
Postad 21 February 2008 - 14:17
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Någon som har en susning om hur leverans av enheter kommer att se ut i slutet av Feb, och vilket företag tror ni får in flest (snabbast).
/ Richard
Hos Abtech står det: DELIVERY: Next delivery middle of March 2008. Swedish customers can place order at Inet, Webhallen, Dustin Komplett. Det är väl de som tar in dem i sverige vad jag förstått? Fast hos komplett står det ju att de ska ha 95 st. 2008-03-02 (Preliminärt), å Dustinhome Beräknad leverans 2008-03-26. Så slutet av februari kan du nog glömma iallafall
Postad 21 February 2008 - 15:21
Andr3as
-
Andr3as
-
Forumräv
-
-
623 inlägg
så ... fixa dvd iso från disk och/eller låt mig sätta default user/pass för smb så den sparar ..detta e ju nått dom måste kunna fixa, o det snartb 
ISO-filer för DVD fungerar om man har dem på USB-disk iallafall. User/pass för SMB kommer i nästa firmware. Håller med! Streamar allt från min Synology CS-407 och det fungerar utmärkt. Vi diskutera fågelsenen nu ! Vilket protokoll kör du NFS ?
Enbart SMB och det fungerar utmärkt för allt utom 1080p.
Postad 21 February 2008 - 16:09
Tabbe
-
Tabbe
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Det funkar utmärkt.
Klarar 407:an också NFS direkt ur boxen?
Postad 21 February 2008 - 16:55
Musse1
-
Musse1
-
Användare
-
-
175 inlägg
Det är ju det jag säger 1080 kräver mycket och ska man köra Nas sitter man lite i en rävsax om man böver ändra något ..
Tänkte bara jag kunde spara några men mycket mek + onödiga pengar
Köp riktigt så blir det bra ..
Plextor /Linksys / la porche orka inte de jag provat !
Nätvers diskar..
O.B.S Detta gäller extrema senen 1080 p fåglar
Riktig server 2.5 ghz1000 i ram http/hackade en gång !
Men ska prova från usb + interna disk se om det är 100 där.
Får man det hack fritt då vet man att det är bra på alla h.d filmer sedan .
Men klart ett hack på hela filmen är ju inte hela värden ..
Men jag vill se en NAS som klara det ..
Postad 21 February 2008 - 17:21
mathiaslindqvist
-
mathiaslindqvist
-
Användare
-
-
138 inlägg
så ... fixa dvd iso från disk och/eller låt mig sätta default user/pass för smb så den sparar ..detta e ju nått dom måste kunna fixa, o det snartb 
ISO-filer för DVD fungerar om man har dem på USB-disk iallafall.
User/pass för SMB kommer i nästa firmware.
Håller med! Streamar allt från min Synology CS-407 och det fungerar utmärkt. Vi diskutera fågelsenen nu ! Vilket protokoll kör du NFS ?
ISO-filer för DVD fungerar om man har dem på USB-disk iallafall. <---- Jasså? har ej fått det att fungera riktigt .... hur ska man göra då??? har haft diskussionen uppe här innan men flertalet filmer låser sig och frsyer efter tja .. kanske 8-10 mins ... Fakta om disken: Lacie 500 gb, NTFS formaterad, helt NY som den är ej fragmanterad så det skulle vara flaskhalsen, har inte hittat nån lösning på varför den gör så ... har du nån lösning för mig ????
Postad 21 February 2008 - 18:15
Musse1
-
Musse1
-
Användare
-
-
175 inlägg
Håller med! Streamar allt från min Synology CS-407 och det fungerar utmärkt. Vi diskutera fågelsenen nu ! Vilket protokoll kör du NFS ?
ISO-filer för DVD fungerar om man har dem på USB-disk iallafall. <---- Jasså? har ej fått det att fungera riktigt .... hur ska man göra då??? har haft diskussionen uppe här innan men flertalet filmer låser sig och frsyer efter tja .. kanske 8-10 mins ...
Fakta om disken: Lacie 500 gb, NTFS formaterad, helt NY som den är ej fragmanterad så det skulle vara flaskhalsen, har inte hittat nån lösning på varför den gör så ... har du nån lösning för mig ????
Har för mig jag läste att inte pop var så bra ännu på NTFS Formatera usb disk till ex3 och prova igen ..
Postad 21 February 2008 - 21:53
mathiaslindqvist
-
mathiaslindqvist
-
Användare
-
-
138 inlägg
ISO-filer för DVD fungerar om man har dem på USB-disk iallafall. <---- Jasså? har ej fått det att fungera riktigt .... hur ska man göra då??? har haft diskussionen uppe här innan men flertalet filmer låser sig och frsyer efter tja .. kanske 8-10 mins ...
Fakta om disken: Lacie 500 gb, NTFS formaterad, helt NY som den är ej fragmanterad så det skulle vara flaskhalsen, har inte hittat nån lösning på varför den gör så ... har du nån lösning för mig ????
Har för mig jag läste att inte pop var så bra ännu på NTFS
Formatera usb disk till ex3 och prova igen ..
ok ..... men man kan väll bara ändra filformat i windows med partition magic till ext3 ??? vill inte bli va med filerna, men .... hur blir det sen då?? windows kan väll knappast läsa och/eller skriva till ext3 ?? då e ju hela poängen borta .. kan ja lika gärna accessa disken via xbmc i xbox, tanken var ju att ha både iso dvd och mkv/hd på pch för att "bli av" med en enhet. tror du att det är så att ntfs e det som spökar?? som gör att filmerna fryser ?? en sak till , skalar pch upp dvd till 1080i ??
Postad 21 February 2008 - 22:06
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
mathiaslindqvist:Har du testat dina ISO på något annat sätt, som jag föreslog sist... Du kan ju säkert låna någon annans USB-disk, lägga dom på en PC eller motsvarande. Detta med att NTFS-stödet inte är klart handlar (för det mesta) om att det var utlovat read/write stöd för NTFS i Q4. Jag har inte sett några tydliga indikationer att detta skulle orsaka hängning i ISO.... men det är ju bara att söka på NMT-forumet. Men återigen, kolla så gott du kan med befintliga prylar, det är det bästa. Har du gjort ISO:na själv eller har du fått dom av "farmor"? Det finns ju ISO som inte är 100% kompatibla med PCH, om du testar några av dina ISO på en annan enhet kan du ju bocka av din hårddisk som felkälla! Och förresten, ja, den skalar upp till valfri upplösning!
Redigerat av Kanelbulle, 21 February 2008 - 22:07.
Postad 21 February 2008 - 22:14
Andr3as
-
Andr3as
-
Forumräv
-
-
623 inlägg
hur ska man göra då??? har haft diskussionen uppe här innan men flertalet filmer låser sig och frsyer efter tja .. kanske 8-10 mins ...
De få DVD-ISOs jag har testat har spelat utan frysningar från USB-disk med NTFS (du behöver inte ha EXT3). Kör med en Western Digital Passport II 160 GB. NTFS-stödet fungerar lika bra som på vilken Linuxdist som helst. Det är NTFS Write den inte klarar ännu.
Postad 21 February 2008 - 22:20
holyhansen
-
holyhansen
-
Användare
-
-
159 inlägg
Här är det då inga som helst problem att köra iso's från ntfs usb disk.
Postad 21 February 2008 - 22:34
sister ray
-
sister ray
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
Och förresten, ja, den skalar upp till valfri upplösning!

Var ställer man in uppskalningen? Hittar inte..
Postad 21 February 2008 - 22:43
Andr3as
-
Andr3as
-
Forumräv
-
-
623 inlägg

I Setup väljer du din TV:s upplösning t.ex. 720p, 1080i, 1080p. Allt material du spelar skalas då upp till den upplösning du har valt.
Redigerat av Andr3as, 21 February 2008 - 22:46.
Postad 21 February 2008 - 22:43
mathiaslindqvist
-
mathiaslindqvist
-
Användare
-
-
138 inlägg
mathiaslindqvist:
Har du testat dina ISO på något annat sätt, som jag föreslog sist... Du kan ju säkert låna någon annans USB-disk, lägga dom på en PC eller motsvarande. Detta med att NTFS-stödet inte är klart handlar (för det mesta) om att det var utlovat read/write stöd för NTFS i Q4. Jag har inte sett några tydliga indikationer att detta skulle orsaka hängning i ISO.... men det är ju bara att söka på NMT-forumet.
Men återigen, kolla så gott du kan med befintliga prylar, det är det bästa. Har du gjort ISO:na själv eller har du fått dom av "farmor"? Det finns ju ISO som inte är 100% kompatibla med PCH, om du testar några av dina ISO på en annan enhet kan du ju bocka av din hårddisk som felkälla!

Nä har inte kollat men nån polare, men dom lirar ju felfritt via smb till xboxen (den e inställd på 1080i oxå, kör med komponent där )som sagt, funkar klockrent i xboxen .. men jag vill ju ha bort den som ja så .. så att disken inte e ok eller iso finner jag rätt osanolikt eftersom xboxen sväljer dom i 1080i eller va tror du ?  LOL
Postad 21 February 2008 - 22:44
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
sister ray:Du ställer in under "Audio/Video" vad du vill ha ut, väljer du tex 720p eller 1080i/p så skalas det så det knakar i processorn! mathiaslindqvist:Dessvärre finns det inget säkert med det... Det finns ju med 99% säkerhet skillnader i XBMC o PCH:s stöd för ISO... Det är därför det är viktigt att kunna "bocka av" vissa felkällor... Har du testat dina ISO via SMB från datorn? Testar du samma ISO från olika typer av käller SMB från dator, din USB-disk, polares USB-disk (av annat fabrikat) så kan du antingen få verifierat det du säger, eller få en ledtråd... Glöm inte, vi har med datorer/datacom att göra, inget är riktigt säkert!! Tyvärr!
Redigerat av Kanelbulle, 21 February 2008 - 22:49.
Postad 22 February 2008 - 01:27
daviden
-
daviden
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Har följt en tråd ang. youtube-buggen på www.networkedmediatank.com. Såhär skriver en av de ansvariga; Posted: Wed Feb 20, 2008 6:35 am Post subject: Youtube and Google Video streaming bug fixed Reply with quote We have fixed the Youtube and Google Video streaming bug and the fixes will be available in next firmware update....så nog jobbar de på den nya firmwaren alltid.  F ö - När man uppdaterar firmware, kommer man få installera sin interna HDD igen? Det är väl inget man måste, får jag hoppas. Syftar förstås på om jag måste lägga över allt mitt material igen.
Redigerat av daviden, 22 February 2008 - 01:38.
Postad 22 February 2008 - 06:52
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Appopå Firmware!Det jobbas helt enligt plan (hela tiden) på Firmware uppdateringar. Det kom en Beta för ca 2 veckor sedan. Målet har hela tiden varit att släppa "skarpa versioner" ungefär 1 gång i månaden. Det är inte 1 månad sedan den senaste kom... Så lite is i magen Tack! Sen ska man inte ställe klocka efter släppen... beroende på hur stora eller om problem uppstår så kan tiden säkerligen skjutas på ca 1-2 veckor! daviden:Givetvis behövs ingen omformatering av hårddisken vid firmware-uppdatering. Så har det i alla fall inte varit hittills!!
Postad 22 February 2008 - 08:08
roccster
-
roccster
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Jag måste bara se om jag fattat detta rätt.
Så om jag har en nätverksdisk typ: LaCie Ethernet så kommer jag inte att kunna koppla upp mig mot utdelade resurser för Popcorn stödjer än så länge inte användarnamn och lösenord på SMB-shares?
Vill bara veta innan jag trycker på beställknappen
Postad 22 February 2008 - 08:08
`rzr
-
`rzr
-
Beroende
-
-
1067 inlägg
Kort fråga bara,
Kan man stoppa in en usb-wlan draft-n pryl så man slipper kabel och samtidigt kan streama hdtv trådlöst?
Redigerat av `rzr, 22 February 2008 - 08:09.
Postad 22 February 2008 - 08:14
`rzr
-
`rzr
-
Beroende
-
-
1067 inlägg
Vet inte om detta kan hjälpa men jag hade samma typ av problem med min kiss dp-600 och vanliga avi filer. Spelade en kort stund å sen hoppade den automatiskt till nästa fil, störande som fasen. Jag löste det iaf genom att stänga av Upnp i routern. Kanske inte funkar så me popcornen men kan vara värt ett försök.
Postad 22 February 2008 - 08:44
mathiaslindqvist
-
mathiaslindqvist
-
Användare
-
-
138 inlägg
Jag måste bara se om jag fattat detta rätt.
Så om jag har en nätverksdisk typ: LaCie Ethernet så kommer jag inte att kunna koppla upp mig mot utdelade resurser för Popcorn stödjer än så länge inte användarnamn och lösenord på SMB-shares?
Vill bara veta innan jag trycker på beställknappen 
du kan nå smb shares helt utan problem, gebom att knappa in smb://xxx.xxx.xxx.xxx/utdeladmapp MEN .. man kan inte välja att spara user/pass utan måste trycka in det varje gång .. men som någon sa i forum här så ska detta vara löst i nästa FW att den skall spara default user/pass. Medn ska du streama hd/mkv är inte smb att föredra på 1080p, det blir helt enkelt för slött, du har du NFS som alternativ, inter/extern disk eller http .. jag själv använder http, man sätter upp en liten server på datorn bara och sedan väljer man vilka mappar man skall ha tillgång till .. dock stödjer INTE detta dvd iso, utan då blir det tillbaka till smb/nfs/disk whatever .... så man får ha lite olika alternativ .. dock är denna ett bra köp, jag e jättenöjd ..o billig e den med om man jämnför med likavärdiga produkter!! ISO-filer för DVD fungerar om man har dem på USB-disk iallafall. <---- Jasså? har ej fått det att fungera riktigt .... hur ska man göra då??? har haft diskussionen uppe här innan men flertalet filmer låser sig och frsyer efter tja .. kanske 8-10 mins ...
Vet inte om detta kan hjälpa men jag hade samma typ av problem med min kiss dp-600 och vanliga avi filer. Spelade en kort stund å sen hoppade den automatiskt till nästa fil, störande som fasen. Jag löste det iaf genom att stänga av Upnp i routern. Kanske inte funkar så me popcornen men kan vara värt ett försök.
Skador ju inte att prova ...... skall göra det när jag kommer hem, e på jobbet nu .. sister ray:
Du ställer in under "Audio/Video" vad du vill ha ut, väljer du tex 720p eller 1080i/p så skalas det så det knakar i processorn!
mathiaslindqvist:
Dessvärre finns det inget säkert med det... Det finns ju med 99% säkerhet skillnader i XBMC o PCH:s stöd för ISO... Det är därför det är viktigt att kunna "bocka av" vissa felkällor... Har du testat dina ISO via SMB från datorn? Testar du samma ISO från olika typer av käller SMB från dator, din USB-disk, polares USB-disk (av annat fabrikat) så kan du antingen få verifierat det du säger, eller få en ledtråd...
Glöm inte, vi har med datorer/datacom att göra, inget är riktigt säkert!! Tyvärr!

Har ej testat så mkt smb nä .. men jag orkar inte mer nu, får helt enkelt köra med xboxen så länge, väntar på att user/pass skall sparas per default i nästa FW för smb så ska jag testa detta lite mer ... tack för hjälpen så länge .. funderar även på NAS med nfs ...
Postad 22 February 2008 - 08:56
roccster
-
roccster
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Har ej testat så mkt smb nä .. men jag orkar inte mer nu, får helt enkelt köra med xboxen så länge, väntar på att user/pass skall sparas per default i nästa FW för smb så ska jag testa detta lite mer ... tack för hjälpen så länge .. funderar även på NAS med nfs ... 
Men om man inte startar om Popcornen hela tiden så måste man väl inte skriva in uppgifterna, eller är det varje gång man accessar en fil? (beställde en så nu får jag hålla tummarna att leveransen blir som de säger) / Richard
Postad 22 February 2008 - 09:39
sister ray
-
sister ray
-
Forumräv
-
-
528 inlägg

I Setup väljer du din TV:s upplösning t.ex. 720p, 1080i, 1080p. Allt material du spelar skalas då upp till den upplösning du har valt.
sister ray:
Du ställer in under "Audio/Video" vad du vill ha ut, väljer du tex 720p eller 1080i/p så skalas det så det knakar i processorn!
Tack!
Postad 22 February 2008 - 11:03
hanscb
-
hanscb
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Har just köpt en PCH och har satt en Seagate Barracuda på 500Gb i den. Men då jag placerade den på en hylla och drog igång den lät den rätt mycket därför att den vibrerar/durrar lite och det förstärktes av hyllan, lyfte jag på den blev den rätt tyst. Har nu löst det genom att ställa den på fjädrande material så att inte vibrationerna förs över till underlaget. Nån annan som har upplevt samma problem eller genererar min HD mer vibrationer än den borde? Fast lte låter ju HD:n ändå och eventuellt kanske jag ska satsa på en NAS som jag kan flytta HD:n till. Tittade runt lite och hittade denna på Tradera, är det nån som vet nåt om den, skulle man våga köpa en sån om inte priset blir för högt?
Postad 22 February 2008 - 11:57
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Tittade runt lite och hittade denna på Tradera, är det nån som vet nåt om den, skulle man våga köpa en sån om inte priset blir för högt?
Den stödjer inte NFS. Herr Google gav mig inga snabba träffar på någon form av hack så man själv kan lägga in NFS och t ex egna binärer som llink. Jag hade inte köpt den här till att ha HD-media på. Men musik, foton och SD-film funkar säkert utmärkt.
Postad 22 February 2008 - 16:16
Unregisterede9a999cc
-
Unregisterede9a999cc
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Tittade runt lite och hittade denna på Tradera, är det nån som vet nåt om den, skulle man våga köpa en sån om inte priset blir för högt?
Den stödjer inte NFS. Herr Google gav mig inga snabba träffar på någon form av hack så man själv kan lägga in NFS och t ex egna binärer som llink. Jag hade inte köpt den här till att ha HD-media på. Men musik, foton och SD-film funkar säkert utmärkt.
En dum fråga kanske men varför krävs det att NAS-servern har stöd för NFS när det gäller HD-material?
Postad 22 February 2008 - 17:26
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
En dum fråga kanske men varför krävs det att NAS-servern har stöd för NFS när det gäller HD-material?
Det behövs för 1080p material av prestanda skäl
Postad 22 February 2008 - 17:30
Johgu66
-
Johgu66
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Är det någon som fått sin beställning från Webhallen bekräftad, såg att de ändrat datum från 25/2 till 20/3 .... Vet inte om jag orkar vänta så länge
Redigerat av Johgu66, 22 February 2008 - 17:33.
Postad 22 February 2008 - 17:34
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Har just köpt en PCH och har satt en Seagate Barracuda på 500Gb i den. Men då jag placerade den på en hylla och drog igång den lät den rätt mycket därför att den vibrerar/durrar lite och det förstärktes av hyllan, lyfte jag på den blev den rätt tyst. Har nu löst det genom att ställa den på fjädrande material så att inte vibrationerna förs över till underlaget. Nån annan som har upplevt samma problem eller genererar min HD mer vibrationer än den borde?
Jag har likadan disk i min och tycker den är tyst o fin. En gång har den gett vibrationsljud ifrån sig och det kom från locket, gav den en smäll och den har vart tyst sen dess
Postad 22 February 2008 - 18:55
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Ny Beta-firmware!!
Release Version : 01-15-080221-14-POP-402-000 (full update)
Release Date : 22 February 2008, 23:34 +8GMT
Comments :
1. Requires 00-15-080221-14-POP-402
2. Fixed H.264 and VC-1 in TS aspect ratio, re-enables aspect ratio handling in TS.
3. VDR playback support, first release
- Note that only 001...00n.vdr is valid video file, attempts to play other *.vdr files may fail.
4. Persistent run-time settings
- to improve playback experience for multiple *.TS (or other container) of the same movie
- settings are persistent per session. Not stored in non-volatile memory.
- Known issue: PMT switching on TS not consistent. Fix in progress.
5. Added SCART support
6. Color key mapped to filter Video/Music/Photo/Other files
- Red for Video, Green for Music, Yellow for Photo, Blue for other supported files
- local file and network shares will immediately filter files in the same folder
- UPnP servers will redirect to respective TOP Video/Music/Photo folders
- not applicable to current myiHome, future myiHome will direct to TOP Video/Music/Photo folders
7. Network Shares
- backward compatibility handling added, fixes messed up settings when upgrading from older firmware that have not support username:password saving
- Note: due to format change, NFS/SMB shares added since 080201 may not be accessible. Please remove and add again.
- fixed NFS client not working with some Linux and Hanewin NFS server, this is due to server not supporting TCP. Revert to UDP.
- Known issues: SMB client, unable to access next page during browsing if URL contains the single quote character.
8. Setup pages
- fixed some Chinese translation
- fixed Setup page lock, certain RC having PLAY_PAUSE key instead of PLAY key.
9. Photo slideshow plays from current focused item
- not applicable for current myiHome
10. Double-byte font fixes
- improved font loading time
11. UPnP AV
- DMR (Digital Media Renderer) enabled, first release
- more reliable UPnP server detection
12. modified HTML marquee behaviour, now will start scrolling only after 1 second delay
NMT apps release notes:
1. Minimum firmware version to use this NMT App is01-15-080221-14-POP-402-000
2. Bittorrent, improved acquisition of peers during bad networkconditions
3. FTP server
- support direct copy for servers with FXP command support.
- improve login speed
- set server timeout to 24 hours
Det lär nog komma en till Beta innan skarp, i alla fall om det följer det vanliga mönstret!!
Nu skall det lekas!!
Redigerat av Kanelbulle, 22 February 2008 - 18:57.
Postad 22 February 2008 - 20:25
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Bittorrent-klienten i min PCH har hängt sig. Den startar men inga inladdade torrents hämtas. De har dessutom tappat kontakten med filerna i Download-mappen eftersom alla anger "DL : 0.00M ( 0.0% ) " trots att massor redan har hämtats. Filerna finns kvar i Download-mappen. Ombootning av burken hjälper inte heller. Jag testade att radera en torrent och lägga in den igen men det står fortfarande "Startar" på den och de andra. Någon som råkat ut för detta och hittat en lösning?
EDIT: Jag har testat att installera om firmware+appl men det hjälpte inte.
/Håkan
Redigerat av hakanh65, 22 February 2008 - 21:40.
Postad 22 February 2008 - 22:11
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
hakanh65:Det har hänt mig att den hängt sig i avstängt läge och inte gått att sätta på... Lite besynnerligt, men sen har det löst sig av sig självt... Jag blev inte helt klokt, man brukar ju kunna gå in under "Webservices" och köra Stop o Start, men då funkade int det. Men det är nog bara att låta den vara en halv dag så har den säkert kommit igång!
Postad 22 February 2008 - 22:28
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
hanscb:Den NAS:en som du hittade på Tradera, jag är tveksam... De som säljer denna kör väldigt mycket med "Otroligt lyxig bla bla bal...". De verkar ta hem alla möjliga prylar de hittar billigt från fjärran Östern. Flera av de som köpt har sökt hjälp här på forumet, det finns inga som kan grejerna... Så jag vet inte om jag skulle våga. Kolla här på Prisjakt eller på Kelkoo och jämför där priser, kolla sen upp produkten via tex Gogglande... Då får du en bra blick om 1. Finns det många användare? 2. Är folk nöjda? 3. Vad finns det för möjligheter med denna NAS? Det kan bli 500 spänn dyrare, men det kommer du vara nöjd för sen!!
Postad 23 February 2008 - 02:27
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
hakanh65:
Det har hänt mig att den hängt sig i avstängt läge och inte gått att sätta på... Lite besynnerligt, men sen har det löst sig av sig självt... Jag blev inte helt klokt, man brukar ju kunna gå in under "Webservices" och köra Stop o Start, men då funkade int det. Men det är nog bara att låta den vara en halv dag så har den säkert kommit igång!

Det är lite konstigt. Nu har några av torrentarna kommit igång igen, om än långsamt (mycket dålig seed jämfört med tidigare). EDIT: Nu 10 timmar senare har fortfarande inte alla torrents kommit igång. Jag har också noterat ett fenomen som jag inte sett tidigare: det verkar som om disken skriver i "bursts" med ett par sekunders skrivning följt av lika långt uppehåll. Tidigare när det var normalt skrev den hela tiden (blå dioden fladdrade ständigt).
Redigerat av hakanh65, 23 February 2008 - 08:35.
Postad 23 February 2008 - 14:49
LiMiT
-
LiMiT
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Vet inte om det har behandlats bland undertextfrågorna, men jag bandar TV mha Fire/FloppyDTV och DVBViewer till .TS-format och får därmed med mig TextTV-textningen från bl.a Canal+.
Stöder PCH undertexter via TTV om dessa finns inbäddade i strömmen? Någon som vet?
Postad 23 February 2008 - 18:17
anders.markstrom
-
anders.markstrom
-
Användare
-
-
107 inlägg
Kan man stoppa in en usb-wlan draft-n pryl så man slipper kabel och samtidigt kan streama hdtv trådlöst?
Stöd för 802.11n finns inte ännu men ska enligt tidigare uppgift komma i mars. En skarp gissning är att de då endast kommer att stödja WLAN-prylar baserade på Atheros chipset. Den ska ju stödja 80.211b/g nu men jag vet inte vilka prylar som stöds. Antagligen Atheros-baserade här också. Mycket dåligt information kring detta.
Redigerat av anders.markstrom, 23 February 2008 - 18:25.
Postad 24 February 2008 - 01:40
patrics
-
patrics
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hej alla glada popcorn hour vänner, jag har en liten fråga.. vilka diskar använder ni till popcorn hour?
Jag funderar på en 500gb då de verkar mest prisvärda.
Något speciellt märke som man inte ska satsa på?
//PS
Postad 24 February 2008 - 12:24
jensabella
-
jensabella
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Ok, jag orkar inte läsa alla inlägg, erkänner. Har nu fått min apparat. Har satt i en 500 gb HD men den tycks inte hittas av popcorn. Hur göra? Byglad som master, skall den vara det? Måste den formateras innan jag sätter i den
Postad 24 February 2008 - 12:38
myran79
-
myran79
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
En fråga till er som har lite koll på hur ljud funkar med denna apparat.. om man pluggar in den i en stereoförstärkare och filmen endast har DTS ljud vad händer då? Inget ljud?
Redigerat av myran79, 24 February 2008 - 12:39.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|