Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *

5759 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ino Audio piP (Surroundhögtalare) 1 9.734692 (48) Inga priser
Ino Audio Ambiens 1 (Surroundhögtalare) 0 9.124998 (7) Inga priser
Ino Audio Profundus X, basmodul (Subwoofers) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio piPcrt (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio cr8 (Övrigt) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio pi60 signatur (Golvhögtalare) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio pi60 (Golvhögtalare) 0 9.624998 (23) Inga priser
Ino Audio bs60 (Subwoofers) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio Profundus P,basmodul (Subwoofers) 0 9.285714 (6) Inga priser
Ino Audio Ambiens 2 (Surroundhögtalare) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio A2 (Surroundhögtalare) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio D1 (Centerhögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i28 (Golvhögtalare) 0 8.75 (3) Inga priser
Ino Audio piPs (Surroundhögtalare) 1 9.399998 (14) Inga priser
Ino Audio i14 (Surroundhögtalare) 0 9.166666 (5) Inga priser
Ino Audio Aco akustikpanel (Övrigt) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio cr80s (Studio Outboard & Signalförädlare) 0 8.874998 (7) Inga priser
Ino Audio D1s (Centerhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio i 56, py-4, a3 (Högtalarpaket för hembio) 0 (0) Inga priser
Ino Audio profundus Y-2 (Subwoofers) 0 9.166666 (5) Inga priser
Ino Audio piM (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio infolink75signatur (il75s) (Ljud- och videokablar) 0 (0) Inga priser
Ino Audio dialog 2 (Centerhögtalare) 1 (0) Inga priser
Ino Audio cc-pc2 (st) (Inbyggnadshögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio Dialog 1 (Centerhögtalare) 0 (0) Inga priser
Ino Audio profundus Y-4 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio piX (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i16s (Surroundhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
Ino Audio i32s (Golvhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio pi60s-s (Golvhögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i6 (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio InfraZ-6 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio Profundus X version 2012 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
14 relaterade trådar
Ino Audio basmoduler (338 inlägg) 7 mån sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 3 år sedan
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av Högtalare. (33 inlägg) 16 år sedan
Gästbok för Molle M - nyheter i första inlägget (44 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 16 år sedan
Välja subwoofer kring 9000:- (19 inlägg) 16 år sedan
Ny HI-FI anläggning (9 inlägg) 17 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 17 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 17 år sedan
Förstärkare till piP (28 inlägg) 18 år sedan
Bästa ljud (56 inlägg) 19 år sedan
Bästa frontarna för 20000,- (31 inlägg) 19 år sedan
Bästa högtalare för hifi för max 50 000:- (84 inlägg) 19 år sedan

Postad 05 July 2009 - 19:10

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Dämpning borde ju få vilket högtalarpar som helst att låta bättre (eller?) Det är väl inte så konstigt att folk tycker det låter bra på demos hos ingvar tycker jag .Går man till en affär ock lyssnar till andra modeller så brukar förutsättningarna va bedrövliga i jämförelse :)

Ja jo lite det jag menar.....

Därför jag undrade, byter man från gamla högtalare UTAN dämpad framvägg(dvd-ai!!!! :D ) till Ino MED dämpad framvägg så vet man inte riktigt hur stor förtjänst högtalaren har.
Förstå mig rätt nu, tror säkert att Ino är jättebra högtalare och värda sitt pris men svårt att veta exakt hur bra de är om man inte gör den jämförelsen tycker jag.

Postad 05 July 2009 - 19:14

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Man dämpar bort lite av dom höga frekvenserna för att främja dom låga och dom flesta högtalare med en hög diskant energie mår bra av det .

Själv tycker jag nog det är lite av ett understatement, skillnade med absorbenter är ENORM. Hemma hos mig och med mina högtalare i alla fall. Klart det kanske inte gäller i alla rum och med alla högtalare, vad vet jag. :)

Alla ni som har köpt Inoprodukter, hade ni absorbenter och dämpad framvägg sedan innan?

Redigerat av genstruktur, 05 July 2009 - 19:31.

Postad 05 July 2009 - 19:33

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Sen en annan sak jag tjatat om förut , ska man byta högtalare bör man lyssna på dom i samma rum som dom man har redan (om möjligheten finns) Ljudminnet är kort ock det låter för det mesta väldigt olika beroende på elekronik ock accustik osv . Mvh.....

Postad 05 July 2009 - 19:36

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Sen en annan sak jag tjatat om förut , ska man byta högtalare bör man lyssna på dom i samma rum som dom man har redan (om möjligheten finns) Ljudminnet är kort ock det låter för det mesta väldigt olika beroende på elekronik ock accustik osv . Mvh.....

Ja egentligen skulle man ta med sina befintliga högtalare upp till IÖ lyssningsrum om man nu åkte dit.

Postad 05 July 2009 - 19:44

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Själv tycker jag nog det är lite av ett understatement, skillnade med absorbenter är ENORM. Hemma hos mig och med mina högtalare i alla fall. Klart det kanske inte gäller i alla rum och med alla högtalare, vad vet jag. :)

Alla ni som har köpt Inoprodukter, hade ni absorbenter och dämpad framvägg sedan innan?

Jag har testat pips utan dämpning och med dämpning och utan så blir den vass riktigt vass med dämpning så tar man udden av vassheten eller om man vill kalla det för hög diskant energie.

Postad 05 July 2009 - 19:48

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Jag har testat pips utan dämpning och med dämpning och utan så blir den vass riktigt vass med dämpning så tar man udden av vassheten eller om man vill kalla det för hög diskant energie.

Ok.

Själv tycker jag nog att absorbenter i alla fall de jag har gör mer för ljudet än så. Men visst vi tycker olika och det får man göra :) .

Själv tyckte jag mina absorbenter var som en "uppenbarelse", går inte att vara utan helt enkelt.

Redigerat av genstruktur, 05 July 2009 - 19:53.

Postad 05 July 2009 - 22:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jorå visst kunde jag skrivit framvägg. Bakvägg=väggen bakom talare men ok, framvägg är faktiskt mer logiskt. :P

Frågan kvarstår dock..........

För du har väl inte fått dina Ino Dvd-ai?

Nje, det har jag inte fått :)
Men har alltid kört med dämpad framvägg i alla fall, för att det gör så troligt mycket för ljudet... :P

Postad 05 July 2009 - 22:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ja jo lite det jag menar.....

Därför jag undrade, byter man från gamla högtalare UTAN dämpad framvägg(dvd-ai!!!! :D ) till Ino MED dämpad framvägg så vet man inte riktigt hur stor förtjänst högtalaren har.
Förstå mig rätt nu, tror säkert att Ino är jättebra högtalare och värda sitt pris men svårt att veta exakt hur bra de är om man inte gör den jämförelsen tycker jag.

Men jag har ju dämpad framvägg nu också... :)
så vart vill du komma... ?! :P

Jo, dem e ju gjorde så.. :P
men om man dämpar så låter dom sjukligt bra.. bättre än det mesta annat jag hört under samma förhållanden... :P

Redigerat av DVD-ai, 05 July 2009 - 22:10.

Postad 05 July 2009 - 22:45

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Men jag har ju dämpad framvägg nu också... :rolleyes:
så vart vill du komma... ?! ;)

Edit: Nu tror jag att jag förstår dvd-ai. Eh.... när jag skrev dvd-ai i det inlägget du citerade menade jag att " nu skrev jag rätt," framvägg....inte bakvägg :P " . Alltså det inlägget var inte riktat just till dig :) . Så fel det kan bli...
Då kan du bortse från inlägget nedan :D

Ok så de är gjorde för att ha med en dämpad framvägg, det låter bra.

Förstår faktiskt inte vad du menar heller, bevisligen många högtalare tjänar ganska myket på en dämpad vägg. Om man inte hört sina gamla med en dämpad vägg är det svårt att veta dess "fulla" potential, tycker jag i alla fall. Sedan jämför man det med en annan högtalare och samtidigt dämpar. Så hade i alla fall jag inte velat testa en högtalare hemma hos mig för att se vilken jag gillade bäst. :P Hade jag utfört ett test hemma hos mig under de förhållandena så blir det osäkert tycker jag.

Vart jag ville komma? Ja man har hört väldigt mycket om dessa högtalare och tittar man i många gallerier där dessa står finns det myket absorbenter och dyl. Jag undrar om dessa fanns där innan när man hade sina gamla talare, om det inte är fallet blir omdömmet på hur mycket bättre Inohögtalarna faktiskt låter lite osäkert enligt min mening.
Eftersom dämpning gör en såpass stor skillnad tycker jag det är en befogad fråga?
Eller jag kanske har missupfattat och många har kört dem odämpade som sina gamla och de låter fortfarande bättre och sedan satt upp absorbenter?

Sen att just du har det ordnat med absorbenter och dyl sedan innan det vet jag, 1person alltså :P . Jag får väl kanske nöja mig med just bara dig som referens . Hade dock varit kul att höra om någon ställt dit sina gamla talare igen med dämpningen, är det fortfranade lika stor skillnad? Är de det, då är det en superhögtalare juh!? Vill bara få klarhet i lovorden lixom..... :D .

Kanske inte får några bättre svar. Vart lite intresserad bara, that´s all...........

Redigerat av genstruktur, 05 July 2009 - 23:42.

Postad 05 July 2009 - 23:18

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
När jag bestämde mig för att köpa Ino Audio piP hade jag fått låna hem dem av en arbetskamrat. Körde helt utan dämpning och bestämde mig på fläcken. Tanken var inte alls att jag skulle köpa dem, utan bara låna hem och lyssna. Sen frågade jag honom om jag fick köpa loss dem från honom. Senare fick jag veta att där ska stå dämpskivor bakom så sagt och gjort köpte jag det.

Ärligt talat tror jag alla högtalare mår bra av det. I princip alla. Dipoler/elektrostater ska väl ges lite andra förutsättningar tror jag.

Postad 05 July 2009 - 23:21

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

När jag bestämde mig för att köpa Ino Audio piP hade jag fått låna hem dem av en arbetskamrat. Körde helt utan dämpning och bestämde mig på fläcken. Tanken var inte alls att jag skulle köpa dem, utan bara låna hem och lyssna. Sen frågade jag honom om jag fick köpa loss dem från honom. Senare fick jag veta att där ska stå dämpskivor bakom så sagt och gjort köpte jag det.

Ärligt talat tror jag alla högtalare mår bra av det. I princip alla. Dipoler/elektrostater ska väl ges lite andra förutsättningar tror jag.

Det som ger mest är mattor på golvet då slipper man alla ful reflexer där i från

Postad 05 July 2009 - 23:22

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Ok!

Ja men nu börjar jag få lite kött på benen :P . Det var lite det här jag ville höra.....
Så de var bättre även innan du började dämpa, kul! :)

Jag har inte menat att klanka ner på er här i tråden om nu någon trodde det. Ville bara få klarhet i det här med dämpningen, om det var en del av förbättringarna som folk upplevde med Ino. Verkar som de låter bättre än dina gamla talare både med och utan dämpning enligt dig Shifts. Verkligen intressant, blir sugen på att lyssna på dessa! :P

Redigerat av genstruktur, 05 July 2009 - 23:28.

Postad 05 July 2009 - 23:54

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Innan körde jag med ett par Focal 806V som alltså byttes ut direkt.

Att akustiskfix går hand i hand med mångas Inohögtalare beror ju på att Ingvar har stenkoll på vad som är lämpligt där, men det är knappast en förutsättning för att det ska kunna låta bra enligt mig. Men det är helt klart en förutsättning för att ge dem så optimala omständigheter som möjligt. Och jag tycker det är dumt att inte ta den.

Kolla på Faktiskt.se om det finns någon i Göteborgsområdet (det vet jag att det gör) som kan hjälpa dig med en provlyssning.

Postad 06 July 2009 - 00:10

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Att akustiskfix går hand i hand med mångas Inohögtalare beror ju på att Ingvar har stenkoll på vad som är lämpligt där, men det är knappast en förutsättning för att det ska kunna låta bra enligt mig. Men det är helt klart en förutsättning för att ge dem så optimala omständigheter som möjligt. Och jag tycker det är dumt att inte ta den.

Kolla på Faktiskt.se om det finns någon i Göteborgsområdet (det vet jag att det gör) som kan hjälpa dig med en provlyssning.

Låter väldigt bra det där. Jo akutsikfix kommer jag själv nog aldrig köra utan igen, oavsett högtalare.

Får kanske regga mig på faktiskt.se då :P

Postad 06 July 2009 - 07:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Edit: Nu tror jag att jag förstår dvd-ai. Eh.... när jag skrev dvd-ai i det inlägget du citerade menade jag att " nu skrev jag rätt," framvägg....inte bakvägg :P " . Alltså det inlägget var inte riktat just till dig :) . Så fel det kan bli...
Då kan du bortse från inlägget nedan :D

Ok så de är gjorde för att ha med en dämpad framvägg, det låter bra.

Förstår faktiskt inte vad du menar heller, bevisligen många högtalare tjänar ganska myket på en dämpad vägg. Om man inte hört sina gamla med en dämpad vägg är det svårt att veta dess "fulla" potential, tycker jag i alla fall. Sedan jämför man det med en annan högtalare och samtidigt dämpar. Så hade i alla fall jag inte velat testa en högtalare hemma hos mig för att se vilken jag gillade bäst. :P Hade jag utfört ett test hemma hos mig under de förhållandena så blir det osäkert tycker jag.

Vart jag ville komma? Ja man har hört väldigt mycket om dessa högtalare och tittar man i många gallerier där dessa står finns det myket absorbenter och dyl. Jag undrar om dessa fanns där innan när man hade sina gamla talare, om det inte är fallet blir omdömmet på hur mycket bättre Inohögtalarna faktiskt låter lite osäkert enligt min mening.
Eftersom dämpning gör en såpass stor skillnad tycker jag det är en befogad fråga?
Eller jag kanske har missupfattat och många har kört dem odämpade som sina gamla och de låter fortfarande bättre och sedan satt upp absorbenter?

Sen att just du har det ordnat med absorbenter och dyl sedan innan det vet jag, 1person alltså :P . Jag får väl kanske nöja mig med just bara dig som referens . Hade dock varit kul att höra om någon ställt dit sina gamla talare igen med dämpningen, är det fortfranade lika stor skillnad? Är de det, då är det en superhögtalare juh!? Vill bara få klarhet i lovorden lixom..... :D .

Kanske inte får några bättre svar. Vart lite intresserad bara, that´s all...........

ahhh, ok ;)
jo men då förstår jag... :D tängte "nu har han ramlat och slagt i huvudet stackaren" efetr som jag precis skrivit att jag har dämpat nu me... men va bra, då va det inget allvarligt i alla fall då... :rolleyes:

Som sagt, när jag för länge sedan upptäckte fördelarna med dämpad framvägg så fastnade jag direkt och kommer alldrig vilja köra utan !
Det e ju liksom så.. :D
Sedan så för min del så har jag lyssnat på Ino båda i ritkigt bra rum, i mellan bra rum och "dåliga" rum och det låter självklart olika bra i dom olika rummen...
Mén jämfört med andra högtalare i samam rum så tycker jag att Ino har låtit bättre, helt klart bättre ! trots att rummet inte varit dämpat eller akustik fixat på något sätt.

Exakt, väldigt många har ingen koll på detta med Akusik alls, och vet inte att det gör stor skillnad, men när man besöker ingvar och får det förklarat för sig så är det många som testar, och fastnar såklart... :P
man blir ju så glad av förbättringen så att man bara inte kan motstå den sedan när man väl provat... och där ur föds "myten" om att Ino högtalare behöver dämpade rum för att låta bra... piP är väll ett undantag som är konstruerad för att arbeta mot en dämpad vägg för att "låta bra" (det låter ju bra ändå.. men..) övriga Ino högtalare presterar oavsett rum, men såklart bäst i ett dämpat (som alla andra högtalare)

Postad 06 July 2009 - 11:50

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Ja så fel det kan bli ibland, tur att jag upptackte det där när jag läste ditt inlägg igen efter ett tag. Vi hade kunnat fortsätta ganska länge säkert Dvd-ai :P .

Låter onekligen som en högtalare jag skulle vilja lyssna på inför kommande uppgraderingar. Skall försöka få till det en dag.......

Postad 07 July 2009 - 06:32

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0

Nej och jag har det inte nu heller

Postad 07 July 2009 - 06:51

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Absorbenter innan INO

Ja faktiskt hade jag det, både panelabsorbenter, tyg samt dessutom
kvartvågsabsorbenter... samt lite annat .... hemmpulade grejor visserligen men
men ... det är ett steg i rätt riktning iaf ... ( Förhoppningsvis :D )

Postad 07 July 2009 - 09:32

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jag börjar tro att jag överdimensionerat en smula. :D
Jag testade att köra Infected Mushroom jättehögt (mycket högre än tex normalt bioljud) men min dB-mätare visade bara ca 100 dB. Systemet skall ju klara nästan 130 dB vilket är MYCKET högre.
Kanske dB-mätaren var kass??

Postad 07 July 2009 - 09:46

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Mätaren måste va paj ,känner en som har y-2 . Han spelar 120db :D

Postad 07 July 2009 - 09:53

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Jag börjar tro att jag överdimensionerat en smula. :D
Jag testade att köra Infected Mushroom jättehögt (mycket högre än tex normalt bioljud) men min dB-mätare visade bara ca 100 dB. Systemet skall ju klara nästan 130 dB vilket är MYCKET högre.
Kanske dB-mätaren var kass??

100dB är ganska högt det också. Vad var det som gjorde att du inte kunde trycka upp det högre? Bottnade förstärkaren? Gick inte att vrida upp högre? Började det dista och låta konstigt?

Eller kändes det bara lite obehagligt högt så att du inte ville?

Visst kan det vara så att det är en begränsning på den dB-mätaren du kör med också.

Postad 07 July 2009 - 10:03

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jag spelade inte högre eftersom jag tyckte det var obehagligt högt. Så högt så att jag var lite rädd att något skulle pajja, fast jag vet att det borde gå att spela mycket högre. Det hade säkert gått att spela mycket högre, men jag ville inte.

Postad 07 July 2009 - 10:20

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0
Ja, då har du nog ett system som kan kräma på betydligt högre än vad som är bekvämt att lyssna på. Grattis :-)

Jag är djupt imponerad av hela ditt bygge, hatten av!

100dB är högt det också, så det är inte säkert att det är fel på mätaren.

Postad 07 July 2009 - 11:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Som sagt... 100dB är högt och då kan du ju ett sjukt headroom som det är nu... :D

grattis !

och jag hoppas att jag ska ha samma sak i framtiden!!! :D
Är snart ett steg närmare i alla fall med i28, då är det bara vettiga moduler som fattas, dock så kommer det att dröja ett tag innan det blir pY-4, får blir tillfälliga hemmabyggen tills vidare... B)

Postad 07 July 2009 - 12:19

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0
Tror det är fel på mätaren eller något som i systemet som inte håller måttet (dist). Framför allt när du uppfattar det som mycket högre än bio. 100db är högt, men inte så att man uppfattar det som obehagligt högt, framför allt inte med musik som IM. En normal konsert kan ju uppfattas som obehagligt högt, men då handlar det om ca 120db.

Postad 07 July 2009 - 12:57

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Tycker också det låter lite underligt. Där brukar väl finnas olika inställningar på de där mätarna? Minns inte vilken man ska använda dock.

Postad 07 July 2009 - 16:00

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Choosing the 'C' weighting will make the meter respond more-or-less uniformly over the frequency range from 32 - 10,000 Hz, and the 'A' weighting will make the meter more sensitive to frequencies in the range 500-10,000 Hz.

Tror du har mätt med A-filtret på HasseSolo.

Det gäller att hålla isär begreppen. 120dB C-vikt med Infected Mushrooms är inte så
värst....

Bifogar bra länk. Jag använder Radioshacken till att hålla koll på mig själv
och fjärrkontrollen när det slunkit ner några groggar. Kolla in tabellen från US Department of Labor:

http://www.audiophil...ardware/spl.htm

Redigerat av Bongo_Mongo, 07 July 2009 - 16:02.

Postad 07 July 2009 - 17:07

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Choosing the 'C' weighting will make the meter respond more-or-less uniformly over the frequency range from 32 - 10,000 Hz, and the 'A' weighting will make the meter more sensitive to frequencies in the range 500-10,000 Hz.

Tror du har mätt med A-filtret på HasseSolo.

Det gäller att hålla isär begreppen. 120dB C-vikt med Infected Mushrooms är inte så
värst....

Bifogar bra länk. Jag använder Radioshacken till att hålla koll på mig själv
och fjärrkontrollen när det slunkit ner några groggar. Kolla in tabellen från US Department of Labor:

http://www.audiophil...ardware/spl.htm

:D

Behöver man en Dbmätare för att hålla koll, ja då spelar man högt!

Redigerat av genstruktur, 07 July 2009 - 17:07.

Postad 07 July 2009 - 19:46

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Mitt inlägg var egentligen självransakan, fast det går nog inte att tyda ut ser jag nu.
Ofta har jag raljerat för polarna hur högt jag spelar. Som om det skulle vara nåt
mått på hur tålig man är. Men då har det handlat om C-viktningen. Sen läste jag
på lite och insåg att det är A-viktningen som visar hur pass nära du är skadliga
nivåer. Kom på mig själv en gång när jag körde Rage Against på vinyl så örorna krullade sig.
Låg då på uppmot 115dD A-vikt. Vem vet jag kanske bara var minuter från tinnitus??

Kalla mig gubbbe, men hörseln ska man vara rädd om. Försöker nu hålla mig på
max 95 + dymaniskautbrott. Men visst händer det fortfarande att det skenar iväg :D

Postad 07 July 2009 - 19:48

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Äsch, tyckte det var roligt bara. No problem.....

Men du har rätt, hörseln skall man vara rädd om. Speciellt när man har det intresse som vi har :D .

Postad 08 July 2009 - 06:33

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Jo, slipa och lacka, slipa, lacka, slipa lacka..... :)

blir lite jobb :)

Färgen jag använde var:

Flügger Alflex Lackfärg svart med 20 glans
( 20 glans = halvmatt )

bild på burken finns i mitt galleri ....

Postad 08 July 2009 - 09:09

Unregistered1551
  • Unregistered1551
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Efter att ha sett resultatet på den i14 och det par BS60 som Sunfire har målat måste jag säga att det var ett mycket bra jobb. Ser ingen skillnad mot det par pi60 jag lät en lackeringsfirma lacka åt mig.

Bra!

Mikael

Postad 08 July 2009 - 10:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Sunfire är en riktig kung med penseln... :)

Postad 08 July 2009 - 14:25

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
Hur lång väntetid får man räkna med om man vill beställa ett par piP eller piPs?
Lägger man en beställning å pröjsar på stört, eller betalar man när man hämtar dem?
Å hur vet man vilka man ska ha?
Då jag som "vanlig" människa tycker specarna är likadana.

Postad 08 July 2009 - 15:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
väntetiden kan vara allt från ingen alls till någon vecka för piP, för piPs typ samma...

du betalar när du hämtar dom, alltså i dom flesta fall dirrekt när du köper dom, för det brukar vad jag vet inte vara någon väntetid på dom, han har så många färdiga i lager...
Men piP är i alla fal lden som går snabbast att få, och har inte hört talas om någon väntetid på dom, om man kommer och hämtar dom själv då...

piP och piPs är så löjligt lika prestandamässigt så att piP är det givna valet... piPs är mer bara för "good feel" liksom... :)

Postad 08 July 2009 - 15:30

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
aah, men dåså...
bara å firra fram lite slantar då :)

Postad 08 July 2009 - 15:34

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Hur lång väntetid får man räkna med om man vill beställa ett par piP eller piPs?
Lägger man en beställning å pröjsar på stört, eller betalar man när man hämtar dem?
Å hur vet man vilka man ska ha?
Då jag som "vanlig" människa tycker specarna är likadana.

Jag trooor att de går att köpa direkt på plats. Han håller ett lager. Men det får du veta direkt om du ringer. Du behöver ju inte gå på demo för att få köpa dem heller. Jag tycker du ska satsa på piP, absolut bäst pris-/prestandarelation. Jag vet inte direkt om skillnaden är akademisk upp till piPs, men nästan. De går en hertz lägre och låter lite mindre pressade på hög volym. Men piP är rejäl bang-for-the-buck.

Du kan betala på plats, men även innan vad jag vet. Jag har betalat på plats.

Postad 08 July 2009 - 18:11

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
Om man nu skulle få för sig att vilja köpa ett par.. är det bara å ringa karln eller är det mail som gäller?

Postad 08 July 2009 - 18:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Du ska absolut ringa ! :)

Postad 08 July 2009 - 18:18

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
haha, försöker få frun å förstå att vi behöver ett par piP nu... men tyvärr så går det lite tungt :)

Postad 08 July 2009 - 18:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Haha !!! vilka problem vissa har då... själv är det enda problemet att övertyga plånboken... :) :)

Postad 08 July 2009 - 21:56

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
hahaha, vill ju ha sponsring...
annars så är det inge problem, går väl säkert å sälja concept 8:orna å få pengar över... men de vill jag nog ha kvar åxå ;)
ska ju driva ett par piP med ett varsitt bryggkopplat nad c272, blir det för mycke eller funkar det?
stod det någe nummer till honom här i tråden eller?

behövs det baslådor till det hela åxå eller?
bor ju i lägenhet så jag hade ju tänkt att det skulle räcka med piParna iaf..

Postad 09 July 2009 - 06:55

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

hahaha, vill ju ha sponsring...
annars så är det inge problem, går väl säkert å sälja concept 8:orna å få pengar över... men de vill jag nog ha kvar åxå ;)
ska ju driva ett par piP med ett varsitt bryggkopplat nad c272, blir det för mycke eller funkar det?
stod det någe nummer till honom här i tråden eller?

behövs det baslådor till det hela åxå eller?
bor ju i lägenhet så jag hade ju tänkt att det skulle räcka med piParna iaf..

Varför 2 bryggade c272 till ett par pip???????????
Skulle tro att det räcker med ett c272 till pip.
Har man något så när dämpning på rummet dom skall stå så behövs inga moduler.

Postad 09 July 2009 - 08:23

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Varför 2 bryggade c272 till ett par pip???????????
Skulle tro att det räcker med ett c272 till pip.
Har man något så när dämpning på rummet dom skall stå så behövs inga moduler.

Aldrig fel med overkill ;)

Jag kör själv 1 st C272 till 4 st profundus X moduler :)

Postad 09 July 2009 - 08:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Haha, jo overkill är trevligt ;)

men dessa högtalare är ju förhållandevis lättdrivna så... :)
men kör hårt !

Postad 09 July 2009 - 10:13

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
Va ju mest för att jag har 2st. c272 som jag använder nu... är ju bara att använda ena isf.
Men det ser ju bättre ut med med kraft ;)

Postad 09 July 2009 - 10:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Använd båda ! ;)

detskadar inte alls... Och om du sedan i framtiden köper pP-2(pP-4..?!) eller pX-2 moduler till så kan du ju använda ena steget till det i stället ... :P

Men använd båda bryggade nu tycker jag :)

Postad 09 July 2009 - 11:08

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
Nån som har lust att skicka prislista å om det finns någe annat roligt å läsa?
[email protected]

mycke uppskattat isf.

Postad 09 July 2009 - 16:24

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
Tackar för grejjerna DVD-ai :)

Om man nu köper en byggsats av piP, är de svåra att få ihop?
Som jag fattar så är lådan klar, å man får löda lite.. å sen stoppa in prylarna.
Låter ju otroligt enkelt, men löda.. är nog inte min starka sida..
Fast den biten ska nog lösas ändå;)

Postad 11 July 2009 - 23:09

Blacklabel
  • Blacklabel
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Tom jag lyckades få ihop piP i byggsats :-)

Det är inga problem om man tar det lite lugnt och använder sunt förnuft

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.