
Börja först (efter att gråskalan är kalibrerad) med om du kan förbättra färgljusstyrkan med "color".
41 relaterade trådar
Postad 17 januari 2015 - 07:56 ![]() Börja först (efter att gråskalan är kalibrerad) med om du kan förbättra färgljusstyrkan med "color". Postad 17 januari 2015 - 09:57 ![]() Fick svar från Chromapure varför inte gamma-fliken fungerade igår också. En windowsinställning för oss EU-användare. Så det blir att kalibrera mer idag/ikväll ![]() Hade en väldigt rak gammakurva utan justeringar dock med snitt på strax över 2.2 som sagt (lite lågt kanske) med en pytteliten dipp på första 10% och på sista 10%. Men svärtan är inte alls lika djup vid helsvarta bilder som OTB. Detta verkar ju fullt naturligt efter kalibrering av brightness, irisöppning för rekommenderad ljusmängd samt gråskalekalibrering? Man kanske inte ska förvänta sig det där becksvarta som istället verkar ha släckt detaljerna i mörka området. Black crush. Postad 17 januari 2015 - 12:45 Har för mig att 4K-mojängen (MPC) också kan påverka detta. Postad 17 januari 2015 - 13:53 ![]() Väldigt svårt att veta vad man ska ändra och hur det påverkar slutresultatet. Detta är väldigt tidsödande, men skoj! Ni får gärna kika på rapporten i PDF som jag bifogar och komma med input. Det enda jag egentligen inte alls förstår än, är varför projektorn inte verkar svara på en ökning i saturation på blått när den ska justeras? Minskar jag så ser jag skillnad. Går jag från mittenläget till +15 så blir det inte mer mättat. Postad 17 januari 2015 - 14:28 Diffusorn satt kvar idag ![]() Körde ett nytt test fast utan riktiga förevärden då då... Lite finlir då bilden var kall/blå kalibrerad med diffusorn. Bifogar en ny rapport... Bifogad fil(er)Postad 17 januari 2015 - 14:35 Postad 17 januari 2015 - 15:02 Vilken skillnad när man jämför med standardläget projektorn kommer i med mitt amatörkalibrerade läge. Det är ju en enorm skillnad i vissa färger som inte alls vill blöda ut på samma sätt eller hur man ska beskriva det. Detaljer i mörka partier och dylikt kommer även de fram på ett helt annat sätt. Kommer aldrig att köra en projektor okalibrerad igen i alla fall. ![]() Postad 17 januari 2015 - 15:04 Ifall man utgår från en större gamut och drar in den måste man kontrollera med ytterligare mätningar, saturation-sweeps och luminance-sweeps, så att inte färgrymden komprimeras eller skevas till. Detta eftersom Wide-lägena i apparaterna sällan är linjära i hur de expanderar färgrymden. Risken finns att man skruvar till gamutens ytterpunkter vid på 100% mättnad/75% intensitet rätt men inuti färgrymden, hudtoner etc. blir helt fel. Det mäter "rätt" men ser ut som pannkaka. Själv kompletterar jag med color checker-mätningar för det kan ofta vara mer värt att ta ett större fel i ytterkanterna av gamut för att få "riktiga" färgnyanser rätt. Det är sällan man det används maximalt av rött till exempel och det är heller inte där fel blir störande. Nu ska JVC:n vara rätt säker för detta men jag har sett skräckexempel. ![]() Postad 17 januari 2015 - 17:37 ![]() Om ni kikar på sista PDF:en, är det något ni skulle säga behöver mer bearbetning eller ska man vara nöjd som glad amatör? Det enda jag själv tycker är konstigt och svårt att komma åt är blåsticket vid 10% gråskala. Färgtempen lägger sig på runt 6700K istället för 6500K som på resten av gråskalan. Ändrar jag blått så ändrar man ju över hela gråskalan som redan är bra i övrigt. Postad 18 januari 2015 - 13:03 Det är därför man måste komplettera med att okulärt besikta gråramper och kanske ta kompromisser. Som att överlag gå mot en blåare bild i botten för att undvika att det slår helt fel med till exempel röda, gröna eller bruna stråk. Samtidigt är det så ljussvagt i de delarna, särskilt på JVC:erna, att vi synar bilderna allt mer med stavarna än tapparna och vi uppfattar nyanserna som gråare/neutralare än vad mätarna säger. Man kan alltså "maskera" felen som uppstår i botten tack vare begränsningarna i vår syn. Redigerat av Ringblixt, 18 januari 2015 - 14:26. Postad 18 januari 2015 - 13:10 Flyttade fram den till 1 meters avstånd och då blev det för mycket ljus för att va bekvämt. Antar det finns någon slags ekvation här. Större tittavstånds så hinner mer av ljuset spridas i rummet än att landa mitt i nyllet ![]() Drog ner bakbelysningen till min räckte rätt så långt. Postad 18 januari 2015 - 14:24 Däremot påverkar styrkan på belysningen din uppfattning av gråskalan, dvs din pupill drar ihop sig av ljusstyrkan. Därav sämre förmåga att urskilja de allra mörkaste tonerna. 50 tum på 1,7 meter är ganska nära. Dels får du mer ljus på dig, dels tar skärmen upp en större del av ditt synfält. Inga ekvationer vad jag vet, men du bör kunna dämpa bakgrundsbelysningen mer och sänka gammainställningen till -1 eller rent av -2. Ögontröttheten kan bero på annat: Kör du cinema-lägen? Kör du andra lägen kan det vara en tonkurva med s-gamma som förstärker kontraster på ett obehagligt sätt. W6-serien är också mellanklass så det finns risk att LED-belysningen regleras genom pulsbreddmodulering (PWM) och när du sänker belysningen kanske du stirrar rakt in i vad som är en flimrande skärm där ljuset kanske endast är på 20% av tiden. Postad 18 januari 2015 - 14:35 ![]() Postad 18 januari 2015 - 15:06 I lågt lampläge med fullt öppen iris och 95% zoom så har jag i kalibrerat läge 33cd/m2 om jag såg rätt vilket innebär ca: 9.5fL (2.8m bred 2.35:1 ljudtransparent duk). Stämmer detta och bör jag verkligen ha än mer ljus än jag redan har? Jag kanske är förstörd som kommer från en Sony HW-15 med 1250h på lampan i lågt lampläge. Men det känns väldigt (!) ljust redan nu vid 9.5fL. Postad 18 januari 2015 - 15:24 Postad 18 januari 2015 - 18:15 14fL måste ju vara riktigt ljust! Postad 19 januari 2015 - 19:44 Fick den där becksvarta svärtan igen men gick in i menyerna och kikade. Irisen halvt stängd och brightness på 0 istället för +6. Visade naturligtvis exakt samma film men på fysiska skivan istället. Kollade DVE HD:s mönster för att ställa in brightness och hamnade på exakt samma inställning även där. Med ändringarna gjorda så fick jag exakt samma svärta som med mitt kalibrerade läge från Dunen på HDMI-1. Då är det helt enkelt så det SKA se ut. Kontrasten däremot i de scener som tillåter det, är ju fantastisk. Jag har då inte sett något bättre själv förr. I filmen Lucy t.ex. när hon går genom en flygplats med svart hår, galet bra! Postad 22 januari 2015 - 19:23 Jag har precis införskaffat mig en Samsung UE55HU7505 och skulle vilja kalibrera den för att bästa möjliga bild. Det jag har i utrustning och mjukvara är Spyder4PRO med tillhörande mjukvara. Jag har kollat runt lite och sett att jag kan uppgradera den till Syder4TV HD eller Spyder4ELITE, men jag undrar om det är den bästa utvägen? Finns det annan mjukvara som funkar bättre? vad borde jag göra? Postad 22 januari 2015 - 19:37 Den programvara som ger så mycket mer är Calman som har mycket längre startsträcka eftersom det kräver förståelse och insikt vad man faktist mäter. Den kan å andra sidan göra så mycket mer med din Spyder. Till exempel är mätaren inte helt pålitlig och varje mätning diffar ±2% men ett program som Calman låter dig utöka antalet mätningar och göra avvägningar så att du förlorar tid men vinner tillförlitlighet. http://calman.spectr...lman-basic.html Postad 22 januari 2015 - 20:21
X-Rite i1Display Pro meter som calman föreslår?
Men är min spyder en sämre mätare än t.ex.
Postad 22 januari 2015 - 21:02
Kan jag förvänta mig ett bra resultat med Calman och min Spyder 4? eller ska jag byta colorimeter? Postad 25 januari 2015 - 16:37
Jag provkörde en Spyder4 i veckan som kom direkt ur förpackningen. Den låg alltså ±2% avvikelse på varje individuell mätning (samtidigt kördes andra mätare som inte alls betedde sig likadant) vilket gav effekten att vi inte kunde finjustera vitbalansen exakt. Spydern mätte också 15% för högt på luminans, dvs att det som mätaren ansåg vara 115 cd/m2 var i själva verket 100 cd/m2. Detta beteende ska med tiden förändras då RGB-filtren i mätarna baseras på enkla cellofan-filter som med tiden bryts ned. Då kommer Spydern inte mäta för högt i ljus men eftersom filtren bryts ned olika kommer den också att mäta allt mer fel med tiden. Spyder4:n var också i särklass långsammast trots att den gör endast en mätning åt gången. Calmans programvara kan genomföra viktade mätningar där mätaren gör fem mätningar i följd där man matematiskt sorterar bort avvikande mätningar. Detta minskade variationen till cirka ±0,5% men innebar att det tog 15-20 sekunder att genomföra en enda mätning vid högt ljus ljusflöde. Att mäta igenom en gråskala i 11 steg tog lite mer än tre minuter enbart av mättider. Alternativet var alltså att köra med stor variation, så vi hade egentligen inget annat val än att rulla tummarna. En av de andra mätarna, en Spectracal C6 (en $695-modifierad och NIST-verifierad variant av Xrite i1 Display Pro) klarade att genomföra ungefär tio ggr fler mätningar under samma period och utan den stora variationen. i1 Display Pro är inte lika snabb, men den är fortfarande mycket snabbare än Spyder4. Och är det något som utmärker en kalibreringsprocess så är det blir mycket, mycket mätande. Särskilt när man arbetar med att öva in processen. Tycker själv att det är lite trist att dissa en produkt. En Spyder4 är trots allt bättre än ingen mätare alls. Men ska du på allvar ge dig in i detta med kalibrering och bygga en kunskap så bör du definitivt byta mätare. Calman gör alltså Spydern mer pålitlig men till priset att den blir extremt långsam. Redigerat av Ringblixt, 25 januari 2015 - 16:46. Postad 25 januari 2015 - 17:20
Vad rekommenderar du som ett bra "nybörjarkit"? Jag vill kunna calibrera tv och min skärm på datorn. Postad 25 januari 2015 - 20:16
Calman Enthusiast är den version som både kan användas för att mäta av TV:n och för att skapa färgprofiler till din datorskärm.
Postad 25 januari 2015 - 20:37
Vilken Colorimeter skulle du säga då? Postad 25 januari 2015 - 20:47 Postad 28 januari 2015 - 06:59 När jag ska justera kontrast/White ser jag nästan alla staplar... Hur vet jag hur högt kontrasten ska stå? ![]() Annars så går det lätt att ställa in svärta, färger med blåa färgfiltret i TVn och shärpan. Samma om jag kör ycbr 444. Kör jag RGB så syns 4-5 staplar, men då syns bara 3 staplar bär man ställer in svärtan, och RGB är väl inte rätt väg att gå ändå... Edtit: är en samsung tv om det nu har nån betydelse. Redigerat av Garrett, 28 januari 2015 - 07:00. Postad 28 januari 2015 - 08:01 Ställ den så högt som möjligt. ![]() Utgå från en lite lägre inställning och skruva dig uppåt. Använd grårampen så att du inte tar i för mkt (om det ens är möjligt att göra det), så att det inte blir posteriseringar, färgskiftningar eller annat otyg i bilden. Redigerat av pacman, 28 januari 2015 - 08:10. Postad 28 januari 2015 - 09:14 Kör du RGB från Boxeen och du tappar staplar och information i testbilden med RGB-signal så är det troligtvis Boxeen som gör fel och då bör du som du märkt köra YCbCr. Postad 28 januari 2015 - 09:51
Ställde in Movie när det är mörkt i rummet med lite ströljus, med en svag lampa på i bortre delen av rummet, och backlight på TVn, där behövde jag bara flytta color från 50 till 49, och tint ett hack höger... Men så justerade jag "standard" för när det är ljust i rummet, då blev det ner till 42, och tint 3 hack till höger... Men skulle jag struntat i detta menar du? Tycker det blev stor skillnad, och mer rätt, helst i normal läget, då ansiktena såg nästan röda ut från början... ![]() Redigerat av Garrett, 28 januari 2015 - 10:10. Postad 28 januari 2015 - 18:33 ![]() Det som styr vad du ser genom filtret är hur mycket ljus (luminans) som trycks ut i färgerna och det är helt obalanserat och godtyckligt i "standard" medan det är så gott som rätt i "Film/Movie". Risken finns att när du sänker med blått filter så kanske du samtidigt sänker för mycket på rött men effekten är inte tillräcklig för grönt, eller någon annan godtycklig variant. Postad 29 januari 2015 - 11:27 Om man är nybörjare på detta, reder man att gå Enthusiast + C6? Hur fungerar programmet, får man förslag på hur man ska göra förändringar eller presenteras endast hur mycket något är fel? Sen får man själv pilla i inställningar tills dess att värdena blir bättre? Har försökt och ställa in med DVE HD Basics men får inte till de bra. Antar nästa steg är att gå något sådant med riktigt mätare och programvara? Postad 29 januari 2015 - 15:52
Fast "nästa steg" är ett berg du ska bestiga och Calman har förvisso guidade lägen, men det kräver en del kunskap och insikt om fysiken bakom ljus och hur man arbetar med standardmodeller. Så mycket beror på vad du menar "ställa in med DVE HD Basics men får inte till de bra." Vad är inte bra? Är du subjektivt missnöjd med "känslan" i bilden eller har du problem med exempelvis klippta nivåer och kan identifiera ett faktiskt färgstick baserat på tidigare kunskaper från exempelvis fotografering? C6 är en yrkesmässig mätare, det är lite väl mycket stålar kan man tycka. Då är det bättre att börja med att tanka ned programmet och köra utvärderingsläget med simulerad mätare. Postad 30 januari 2015 - 11:31 http://downloads.bbc...iles/WHP283.pdf http://www.dolby.com...tter-pixels.pdf http://www.dolby.com...white-paper.pdf ![]() SVT ger iaf sitt bidrag till att öka allmänbildningen i ämnet, ganska trivsamt program: http://www.svtplay.s...230/vad-ar-ljus (väldigt mkt av programmet handlar om väglängder utanför de synliga dock) Redigerat av pacman, 30 januari 2015 - 11:34. Postad 30 januari 2015 - 14:12 Finns det något enkelt sätt som även glad amatör kan göra för att ställa in en led för ett rimligt pris om man inte är så kunnig inom området. För om jag förstår det rätt så är varje panel i princip unik och därför kan man inte gå på allmänna värden eller är det fel? Postad 30 januari 2015 - 16:48 För att få inblick i programmet? Kan man köpa ett "CalMAN Basic with X-Rite OEM i1Display" paket i Sverige? Eller får man köpa colorimetern här i Sverige sedan mjukvaran från USA? Postad 30 januari 2015 - 18:43 Jag tyckte att curtpalmes guide verkade bra samt mjukvaran vettig. Fungerade väldigt bra för min del tycker jag. Postad 30 januari 2015 - 19:41 Är nu inne på min fjärde projektor, varav de tre senaste är Sony vpl-vw60 vw85 och vw300 inköpt 4:e november. Med de två första följde det med image director 3 men inte till 300-an. Har aldrig använt dessa, men fick ett ryck i höstas att iallafall köpa en RS-232-usb kabel men fick det aldrig att fungera, så lämnade tillbaka kabeln. Har sedan tidigare Dve:n och spears&muncils diskar och har efter bästa förmåga försökt att få till en så hygglig bild som möjligt för en novis på området. Och har väl själv tyckt att jag fått till det hyggligt. Har nu kommit till punkten att det skulle vara intressant att ta nästa steg i processen bättre bild! Har väl snart sagt läst varenda forum runt världen angående ämnet bildkalibrering. Och ju mer jag läser ju mer förstår jag att jag inte förstår. Har tittat på överkomliga colorimeter för amatörbruk, och om jag förstått det rätt är x-rite i1 display en bra mätare som inte driftar iväg över tid så mycket som vissa andra. Nu till mina frågor till er experter och lekmän på området: 1. Är det ett bra val av mätare, och klarar man sig med medföljande programvara. Har tittat lite på Chromapures och de verkar intressanta,,men vinner jag något på det valet? 2. Ska man mäta mot duk, vilket jag tycker verkar mest logisk, eller mot linsen vilket vissa hävdar? 3. Går det att justera gamman på vw300:an, har läst att istället för image director som inte följer med längre så har återförsäljarna en speciell mjukvara som inte finns tillgänglig för konsument, tänkte att det kanske är därför de utför någon form av kalibrering från tyska firmor kostnadsfritt vid köp av dessa Sony projektorer? 4. Bygger man upp en slags profil i programmet under kalibreringen av gråskala, gamma och färgkalibrering etc, som man sedan bara exporterar till projektorn via RSS-232-usb eller får man fram någon form av servicemeny i projektorn, eller är det projektorns ordinarie reglage man använder sig av. Har liksom inte fått detta klart för mig, känns ju mest naturligt med något av de två första alternativen, då det saknas en del reglage för det som skall justeras, eller är jag ute och cyklar. 5. Tips på RSS-232-usb-kabel som fungerar, har hört många som har haft problem med vissa av dessa även inom andra områden än bildkalibrering. Jag köpte från Jula och tog till hjälp en kund som jobbar mycket med såna här kablar, men han lyckades inte att få kabelns interface att hitta mjukvaran. Blev en halv avhandling om det här, men finns det någon vänlig själ här på forumet som har orkat ta sig igenom de här förmodligen korkade frågor (vissa av dem iallafall, så vore jag väldigt tacksam för lite hjälp och tips, fallgropar man som novis vanligen faller i. Alla tips är välkomna. Tack på förhand Med vänlig hälsning Rikard Röhme Postad 30 januari 2015 - 20:07 ![]() 1. i1 Display Pro verkar vara en sjyst instegsmodell som är hyfsat korrekt (verkar prestera bättre än Spyder-serien) och tillräckligt snabb för mig som amatör. Kollade inte ens på medföljande mjukvara. Jag ville ha något väl beprövat med en bra tillgängligt guide till som man samtidigt kan få support för på många forum. Tom, han som skrivit Chromapure som jag förstått det, är väldigt aktiv på forum och hjälper gärna till. 2.Jag ser ingen som helst vinst med att mäta mot lins då det inte är säkert att duken är 100% färgneutral. Och även OM den nu är det så kan det ju räcka med en färgad omgivning som en röd heltäckningsmatta t.ex. för att det ska göra av sig på duken. Så har jag förstått det. 3. Självklart ska ju gamman gå att justera? En kalibrering av en tysk firma säger ju bara att projektorn är korrekt i just deras rum, med deras miljö, ströljus osv osv. Ska en kalibrering vara korrekt ska den ju vara utförd hos dig. Nu är ju iof en kalibrering i deras miljö säkert bättre än OTB iof, men du förstår vad jag menar. 4. Jag vet inte hur just VW300:an fungerar, men jag skulle tro att du kalibrerar den precis som min förra Sony HW-15 och nuvarande JVC X500, i vanliga menyerna. Nu finns det säkert projektorer som har en ytterligare meny för inställningar om man har servicekoder eller dylikt. Vet inte just din Sony är en sådan. Det kan säkert Ringblixt verifiera. 5. Behöver du verkligen denna seriell-usb adapter & kabel? Om du nu ska kalibrera med projektorns egna reglade i menyerna så är ju den överflödig. Edit: VW300:an verkar precis som JVC X500 ha CMS, colour management system. Så du kan kaliberera med dess inbyggda reglade i menyerna. Redigerat av Jonas__W, 30 januari 2015 - 20:07. Postad 30 januari 2015 - 20:17 Vad gäller gamman så fanns det väl inga reglage på de tidigare Sony projjarna för detta eller har jag missuppfattat?vad gäller mätning mot duk eller lins tycker jag som du, att man borde kompensera för dukens eventuella avvikelser, har en Stewart Firehawk g3 model-a electriscreen 106" 16/9 Klart man inte behöver kabel om man ändå använder projektorns reglage, så långt är jag med. Tackar för dina synpunkter, och inväntar näste talare med stor tillförsikt. Det var du som körde Chromapuren tidigare i denna tråden, och du hade tydligen nått ett väldigt bra resultat, gratulerar. Jag kommer säkert att komma med ett antal frågor under resans gång. Ha en trevlig hembiokväll Postad 30 januari 2015 - 21:48 Tog en snabbtitt på curtpalmes guide, den verkar vettig. Ska läsa hela noga innan jag går vidare. Redigering: Är det någon som känner till en liknande guide på Calman programvaran? Redigerat av JONTRE, 31 januari 2015 - 09:12. Postad 31 januari 2015 - 13:31
En led, alltså en lysdiod? Dessa är normal bara av eller på. ![]() Men jag gissar att du menar att du har en LCD-TV med lysdioder som ljuskälla, dvs det som utgör 95 procent eller så av alla TV-apparater som säljs. Det är ingen skillnad på vad du har för sorts teknik i TV:n, plasma, OLED, lysrör, lysdioder, bildrör, projektorer med DLP eller LCD och så vidare. Allt ska följa samma färgstandard som är HDTV-standarden eller ITU Rec.709. Det man ska börja med är att ställa in nivåer så att du inte klipper bort information i mörka eller ljusa delar (eller visar för mycket) och där är det testskivor som DVE, AVSHD709 som gäller. DVE är bra att börja med för där finns guider och förklaringar. När du lärt dig DVE är det mycket lättare att ta sig an andra testmönster. För att verkligen kalibrera och ställa rätt färgåtergivning krävs det mätutrutning och ett stort intresse för färg där man också ska vara beredd på att verkligen plöja ned timmarna. Postad 31 januari 2015 - 13:45
1. X-rite i1 Display Pro är en bra mätare. X-rite har förvillande namn men det är den som ser ut så här som är moderna och rapp. Finns i olika varianter och namn men det är samma hårdvara med olika programlicenser. 2. Mot duk i alla hänseenden. Det är vad du tittar på och duken är halva aspekten av det hela. 3 och 4. Image-director används för att bygga egna RGB-LUT:ar (och därmed vitbalans och gamma) till Sonys projjar och jag har gjort detta med en del andra Sony modeller. Har inte träffat på något för färgrymden men det kan förstås finnas nyare programvaror. Å andra sidan har Reference-läget haft så små färgfel att det inte varit något problem värt att brottas med. Framför allt är felen så små att det ligger inom felmarginalen i enklare mätare. Risken är alltså att man skapar större färgfel när man drar i reglagen. 5. RS-232 är en sabla ångest. Ifall Sony fattade galoppen hade de börjat samarbeta Spectracal för att fjärrstyra allting via Calman och via IP. Redigerat av Ringblixt, 31 januari 2015 - 13:46. Postad 31 januari 2015 - 14:07 Om man nu ska köra via projektorns reglage, så måste man ju ha någon form av testmönster-disc i blu-ray spelaren, någon bra att rekommendera. Mvh Rikard Redigerat av alfarikard, 31 januari 2015 - 14:08. Postad 31 januari 2015 - 14:14 Redigerat av macman, 31 januari 2015 - 14:14. Postad 31 januari 2015 - 20:03 Hur goda förkunskaper hade du innan du började? Är helt novis på detta, men är grymt sugen på att köpa samma som du och försöka följa curtpalmes guide ![]() Postad 31 januari 2015 - 20:17 Tog väl närmare 2-3 timmar per omgång dock. Gissar att ett proffs gör samma jobb på MYCKET kortare tid. ![]() Delvis pga snabbare mätare men framförallt erfarenhet. 3 användare läser detta ämne0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |