Byglingen ska (vad jag minns) inte spela någon roll, kontrollera att du verkligen fått in kontakten riktigt och testa att ta bort byglingen eller sätta den som master.
myran79:
Yepp, inget ljud. Du måste ha en stärkare som stödjer DTS.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
Startad av
Kanelbulle
, Oct 01 2007 18:53
8037 svar till detta ämne
34 relaterade trådar
Postad 24 February 2008 - 12:49
jensabella:
Byglingen ska (vad jag minns) inte spela någon roll, kontrollera att du verkligen fått in kontakten riktigt och testa att ta bort byglingen eller sätta den som master. myran79: Yepp, inget ljud. Du måste ha en stärkare som stödjer DTS. Postad 24 February 2008 - 12:55
Har du kört "NMT Inställningsassistent"? Du hittar den under Inställningar / Underhåll. Då formatteras hårddisken och applikationerna installeras. /Håkan Postad 24 February 2008 - 13:06
Jag använder en "Western Digital AV WD1600AVJB 8MB 160GB" och är nöjd med den. Mer info: http://www.wdc.com/e...asp?driveid=290 https://www.prisjakt...kt.php?p=175459 (den finns i storlekar upp till 500 GB) Jag har väl ingen större erfarenhet av hårddiskar utan letade efter en som är tyst och tål värme och inte avger så mycket värme själv. Efter lite letande hittade jag diskarna i "WD AV"-serien (OBS, ej Caviar!) som just är avsedda att stoppas in i inspelare etc, dvs chassin som normalt inte har några fläktar. En del verkar få värmeproblem men då verkar det bero på at de stoppat in diskar som egentligen är avsedda för fläktförsedda PC-chassin. /Håkan Postad 24 February 2008 - 15:21
Tja!
Har en Sony 46D3000 och undrar vad jag ska ställa videoformatet på i min Popcorn Hour? Just nu står den på AUTO. Ändrar jag till 720p 60Hz blir bilden väldigt ljus, men det kanske ska vara så? Vilket format är att föredra till min tv, 720p eller 1080p/1080i? Tvn klarar att ta emot full hd signal men skalar sedan ner den igen. /Axan Postad 24 February 2008 - 17:11
Jag har lyckats med att streama NASA-TV till min PCH men bara om jag kör via vlc som "transkodar" om det till ett format som PCH kan visa. Samma sak med polare som streamar ut tv från VDR. Är det någon som fått till det att köra streams diret till PCH utan att mellanlanda i VLC?
Postad 24 February 2008 - 18:56
Antingen använder du dig av SayaTV eller så får du hitta streams som är supporterade och lägga i en playlistfil. Det är vad du har att välja på utan transcoding emellan. Postad 24 February 2008 - 19:09
Tack, har fått PCH att hitta hårddisken. Har även via tråd fått nätverket att funka. MEN.... jag kan inte komma ut på internet, varför?? Sedan undrar jag hur gör man för att flytta filer till hårddisken? Tex via usb-porten, går det?? Postad 24 February 2008 - 19:30
Och så har jag en fråga till, finns säkert redan på forumet, hur får man undertexter att funka. Dvs om man laddar ned dem separat
Postad 24 February 2008 - 19:35
jensabella:
Hur är ditt nätverk konfigurerat?? Har ditt nätverk sk DHCP (IP-adresser delas ut automtiskt) eller har dina enheter "statiska IP-adresser" (du ger IP-adresserna själv tex 192.168.1.4). Så du måste veta hur ditt nätverk är installerat. Normalt idag är DHCP, då ska det bara vara att plugga i o köra. Flytta, kopiera filer gör du över nätverket. När du konfigurerat ditt nätverk kan du gå in under "Mina nätverksplatser" så kommer du hitta den som en enhet i ditt nät!! Undertexter lägger du i samma folder som filmen ligger och de måste heta EXAKT likadant som filmen förutom fil-ändelsen för subtitlen. Redigerat av Kanelbulle, 24 February 2008 - 19:36. Postad 24 February 2008 - 19:48 Tryggt att veta att det finns sådana som du somkan ge bra svar, tack. Men när jag försökte lägga in en adress till en sida på nätet så blev bilden svart/ pch´n hängde sig. När jag sedan försökte via de sidor som finns så ville de inte heller fungera. Kunde inte spela upp filmerna på Youtube tex. Jag har kanske gjort något fel, förstås..... Vad gäller nätverket så hitta PCH mina utdelade mappar osv. Den har en alldeles egen IP-adress Så det verkar funka. Just nu har frugan lagt beslag på TVn i vardagsrummet men imorgon är jag ledig och ensam hemma HELA dagen..... Postad 24 February 2008 - 21:20
jensabella:
När du kollar Youtube, går du väl in via MSP-portal?? Om du går till Web-sources, väljer MSP, då kommer du in i en meny där du väljer Youtube, sen är det bara att köra... Förstår inte riktigt när du skriver att du la upp en adress?? När det gäller Youtube ligger ju dessa med under MSP?? Men visst, ska du streama annat så måste du ju veta att det du vill streama stöds av PCH:n, annars kan det bli knas!! Du får göra som nämnts tidigare med playlists... Ha en go dag imorrn då!!... Postad 24 February 2008 - 21:25
How do I copy files from external USB flash/ HDD to the internal HDD? Try browsing to a file, select it by pressing the "Angle" key, a tick will appear besides the file icon. You can select multiple files,. Browse to your destination (internal HDD should work), and press "Time Seek" key to start the Copy process. Later, various file operations will be implemented more elegantly and grouped under the "File Mode" keys. Läs mer här Redigerat av hanscb, 24 February 2008 - 21:26. Postad 24 February 2008 - 23:05
hanscb:
De flesta som talar om att kopiera filer via USB brukar mena att du vill koppla PCH:n direkt mot en PC/Mac. Detta går inte pga avsaknad av USB-slave. Men som du säger kan man ju koppla en disk/minne direkt mot maskinen. Men som sagt bekvämlighetsmässigt är ju Nätverket överlägset, tycker jag!! Postad 24 February 2008 - 23:18
Jag har ingen PCH och ingen sån TV, men finns inte 1366 x 768 som val på PCH? Tvinga boxen till det i så fall. Annars hade jag själv provat mig fram i denna ordningen: 1080p, 1080i och 720p. Sen skulle jag tvingat den till den upplösningen som funkar bäst vid testet eftersom processorn gör ett riktigt bra jobb med både deinterlacing och skalning. Postad 25 February 2008 - 08:13 Går det alltså inte att via usb koppla PCHn till datorn och där få upp hårddisken som en mapp?? Hade tänkt låna en polares TviX och kopiera från den via datorn för TviXen går tydligen att få upp som en mapp via usb. Förstår inte riktigt vad jag själv säger men hoppas någon annan gör det. Det tar ju sån oändlig tid att flytta stora filer via nätverket. Postad 25 February 2008 - 08:38
Precis, det går inte med Popcornen. sååå.... blir vell att föra över via nätverket. Postad 25 February 2008 - 08:41
jensabella:
Yepp, ingen USB-slave = ingen koppling via USB mot datorn. Detta har framgått tydligt från start som en av begränsningarna. Så det är antingen nätverk, streaming från NAS eller ev kopiering från USB-enhet enligt det tidigare inlägget som gäller! Tvix har denna möjlighet. Så ere! Postad 25 February 2008 - 08:42 Och det är inget som går att ändra med någon kommande firmware?? Eller är det bara att bita i det sura Postad 25 February 2008 - 08:46 Hmmm, TViX kan vara USB-slav och NMT USB-master, hmmmm Iofs, är väl inte kopieringsgränssnittet i NMT:n så bra och om du inte kan linux eller inte vill aktivera telnet på den så är det kanske inte så kul att kopiera filerna... /next PS! Notera att även om NMT:n supportade att vara USB-slav så är disken formaterad i ext3-format vilket kräver speciella program på PC:n. ** edit: Det vore inte så svårt att göra ett bättre skript för att kopiera filer eller mappar från USB till intern hårddisk. (med lite kunskap i shell scripts så...) Redigerat av next, 25 February 2008 - 09:04. Postad 25 February 2008 - 09:18 Ok. Så överföringar får gå via nätverket. Men jag kan koppla TviXen till PCH via usb och föra över den vägen??? Gick ändå rätt snabbt att föra över via nätverket. Har provat att flytta en film, 11 gb. Men när jag kör den på PCH så blir det bra bild men inget ljud!!!! Sedan har jag några ytterligare funderingar: När jag via Web-tjänster och MSP för söker titta på videor från Youtube och Google så får jag bara "could not play" men när jag provade på DL.TV så fungerade det. Ska det vara så?? Radio funkar till viss del. Vad innebär "editera tjänst"? Att jag kan lägga in en särskild hemsida som jag vill kika på?? Funkar inte! Igår gick det bra att dela ut nätverksmappar men inte idag. När man går in där är "knapparna" bläddra mm nedsläckta. Finns någon begränsning på antalet mappar som går att dela? Jaja, är inte någon särskilt kunnig man inom detta område. Vissa ord och uttryck som används på forum(et) och hemsidor är oförståeliga för mig. Postad 25 February 2008 - 09:21
Hårdvaran saknas, så det kommer inte med nya firmwares. Bit i äpplet nu Postad 25 February 2008 - 09:31 Biter o biter............. Postad 25 February 2008 - 09:55
jensabella:
Om du inte får ljud, tryck på "info" knappen, så kan du se vad det är för ljud. Är det DTS så måste ljudet gå via en förstärkare med DTS-stöd! Får du strul finns det även en programvara som heter Mediainfo, med den kan du kolla vad din film är kodad med... jag lovar det finns många varianter!! Men kolla DTS först! MSP har väl haft lite strul har jag för mig, det är nog fixat nu (i senaste Beta-firmwaren). Den kommer släppas inom ca 2 veckor senast gissningsvis. Även släpningen i Undertexter är borta!! Editer tjänster under "Web-tjänster" funkar... det beror nog på vad du lägger in, länken måste vara korrekt och den eventuella filen du ska streama måste ju stödjas! Redigerat av Kanelbulle, 25 February 2008 - 10:04. Postad 25 February 2008 - 10:39
Tja... är mycket nöjd med min PCH, generellt. Men jag har ett litet ynka problem. Vet inte riktigt hur jag ska söka på det i sökfunktionen, så jag slänger ut frågan, med risk för att den är ställd tidigare.
Jag har en LG42PC1RR (HD-ready). Och har kopplat PCHn via komponent (genom reciever). Det funkar finfint. MEN... när jag ska spela ISO filer, så får jag bara "ingen signal". Då måste jag ändra från 720p60hz (TVmode+7) till 1080i60hz (TVmode+5). Sen när jag tittat färdigt på filmen så får jag "ingen signal" igen. Vilket resulterat i att jag, (då utan bild), får trycka på "tv-mode+7" igen så får jag tillbaka bilden. Detta är HYFFSAT irriterande. För försöker jag sätta igång ISO filerna på 720p så får jag heller "ingen signal". (samma problem har varit hela tiden, även om jag inte kopplat genom reciver tidigare!) Någon som vet hur man löser detta? Eller ännu hellre vad det beror på? ... sen väntar jag febrilt på en skönare musikuppspelning... OCH att den ska kunna spela Quicktime filer. Och när kommer nästa FW uppdate, förresten? Postad 25 February 2008 - 10:49
Kan reta mig lite på gränssnittet när man browsar den lokala hårddisken:
först klickar man på filmrullen för att välja film sedan får man ändå välja på katalogerna "Video /Audio etc"... Det kanske finns nån xml-fil man kan pilla i för att hoppa direkt till "Video-katalogen" från "filmrullen" Postad 25 February 2008 - 11:00
Jag tycker också det är lite mongo... däremot så insåg jag ju en sak, och det är ju att när du trycker på Video, kontra musik så visas ju just bara videofiler i mapparna som du browsar i. Det betyder, att om du vill så kan du skapa mappar direkt i rooten, så får du fler mappar att välja på från början, men endast filmfiler visas. (eller musikfiler om du väljer musiken). Postad 25 February 2008 - 11:00
Jag har en LGPC1R och kopplad via HDMI (varför kör du inte HDMI?). Inga problem, kör 720p 60HZ. Kan det vara så att TV "tappar signalen" för att den får vänta för länge när popcorn buffrar? För mig så känns det som om den buffrar längre när den kör ISO än vid andra filformat. FW verkar släppas en gång i månaden (än så länge) så det dröjjer nog inte länge till. Quicktime fungerar utmärkt för mig. Tankade så sent som igår HD trailers från apple och tittade på. Om du använder MPC att tanka med så döp inte om dem till hdmov. Redigerat av discomega, 25 February 2008 - 11:02. Postad 25 February 2008 - 11:09
synd att jag inte fick något svar på min fråga jag ställde för ca en vecka sedan.
Skulle det vara möjligt att klippa strömkabeln till hårddisken och sätta en on off switch på popcornhourn för att på så sätt bara ha igång hårddisken när den behövs? Någon som vet? Detta hade ju varit otroligt praktiskt. Postad 25 February 2008 - 11:10
Orsaken till att jag inte kör HDMI, är för att jag vill ha det via komponent via Reciver, och styra allt från den. (ska snart skaffa reciver med hdmi.... men tills dess. Och det är ju samma överföring via HDMI som komponent. Så det borde inte vara någon skillnad. Men Istället för "Popcorn hour buffering"-skärmen som kommer upp alltid annars, så blir bara skärmen svart, och så står det "ingen signal". (tills att jag ändrat till 1080i) och trycker igen, då kommer "popcorn hour buffering"-skärmen upp. Men då måste jag först trycka på STOP, vänta in menyerna, ändra till 1080i och sen trycka igen.... JOBBIGT!! El- mystico! ang. mov-filerna, måste jag nog kika på det... hade en supergammal mapp med Southpark sässong 1 i mov. men de kanske är urgamla mov-versioner. som faktiskt kanske inte syns i PCHn. Vem vet... Redigerat av simonsimonsson, 25 February 2008 - 11:11. Postad 25 February 2008 - 11:11
Tjena!!
simonsimonsson: Du borde egentligen lägga upp den buggen på NMT-forumet, hade nog varit bra. Själv kör jag enbart HDMI, som sagt inga problem där. Som jag skrev är vi inne på andra Betan inför nästa släpp. Så inom ca 2 veckor bör det senast vara dags. sintran: Apropå "tvångsvägen" för Video, Audio, Photo med filmrullen osv så kan jag bara hålla med! Man skulle kunna "mappa" upp vart sökvägen för film skulle gå osv... Det hade gjort spelaren mycket bättre. I den nya mjukvaran kan man "direktfiltrera" med färgknapparna... bra tänkt, problemet är bara att man har för mycket data, så måste man ju ha en mappstruktur som gör att funktionen är sådär... bolets: Hmmm... är det inte bättre att köra en USB-disk då?? Börja kapa strömtåtar osv låter lite halv kinky i mina öron... Men visst borde det funka, men USB är både funktionellere o utan ingrepp om du måste in på garanti eller så... Redigerat av Kanelbulle, 25 February 2008 - 11:14. Postad 25 February 2008 - 11:36
Jag har problem med storleken på bilden när jag kör "Fit To Screen" och "Fill Screen". Bilden blir då lite större än tv'n och jag går miste om några cm. Någon som har samma problem?
I övrigt så kör jag med MyIhome och SMB (för iso) och allt fungerar klockrent! XBMC', står nu i källaren. Redigerat av Ka11e, 25 February 2008 - 11:37. Postad 25 February 2008 - 11:49
Ka11e:
Vad kör du i för TV läge? Jag har en FullHD TV o har kört i 1080p 50Hz, där hade jag problem, fel proportioner osv, ganska galet. När jag bytte till 1080p 60Hz blev det klockrent... Men det beror ju på vad du har för TV, vilket stöd som finns i den osv. Har du en LCD/Plasma finns ett brett stöd för frekvenser o upplösningar. Men kolla vad du kör o testa att byta runt, kolla om det blir skillnad!! Postad 25 February 2008 - 12:17
Ok... jag har slängt upp det på Bugg-reporten . och hoppas att det tas på allvar! FICK NU SVAR.... snabba ryck! Tydligen har PCHn fortfarande lite problem med de analoga utgångarna. Så om man kör komponent så skall man använda "Tvmode+4" för att få 720p/60hz. Ska prova det när jag kommer hem! Redigerat av simonsimonsson, 25 February 2008 - 12:26. Postad 25 February 2008 - 12:53 Ok.. jag har en HD-ready PV60 och kör 720p 60hz, får la testa 50hz, men vad jag förstått så är 60hz att föredra? Postad 25 February 2008 - 12:55 IDE:n är normalt inte Hot-swap bara och i PCH's fall är den inte det. Det finns en massa anledningar till att MAN inte bör göra det även om en kunnig person i vissa fall säkert kan göra det... När det gäller PCH:n bör du notera att när du kopplat in och formaterat intern IDE så finns det en så kallad swap partition på den, dvs disken används som extra minne. Stänger du av disken utan att tala om det för "OS":et lär du får intressanta effekter. Om du inte vill att disken skall vara igång så går det att få den i standby men då bör du kunna lite linux.... t.ex stänga ned alla servicar (eller alla som kräver mycket minne), avaktivera swap, aktivera laptop-mode (ext3 arbetar normalt mot hårddisken regelbundet), se till att hårddisken kör med "noatime" (annars uppdateras disken med en tidsstämpel varje gång du läser från en fil fast filen finns cachad i minnet). /next Postad 25 February 2008 - 18:04 Ställer frågan igen: Plötsligt går det inte att lägga in flera nätverksmappar(?) Knapparna där det står "bläddra mm" är nedsläckta. Vad beror det på finns det någon begränsning på antal eller så?? Eller finns det något annat som styr det hela?Ok. Så överföringar får gå via nätverket. Men jag kan koppla TviXen till PCH via usb och föra över den vägen??? Vad gäller att spela ljud i DTS-format så har jag nog en för gammal förstärkare, den är från 2000. Se där en ny utgift!! Postad 25 February 2008 - 19:22
Är det inte en begränsing på antalet mappade shares till 5 st eller något?
Postad 25 February 2008 - 20:14 Kan det vara så enkelt?? Jag har ju 5 st mappade. Sedan har jag problem med undertexter. Har lagt dem i samma mapp på PCHs hd, döpt dem lika med det funkar inte ändå. Är det .srt som gäller eller .sub?? Sedan har jag några filmer där det finns undertextyer att välja när jag kikar på PCn med VLC men inte när jag kikar på samma film via PCH. Skall man ställa in något på PCH?? Postad 25 February 2008 - 20:31
Eftersom PCH kör Linux så kolla att du har lika även på stora och små bokstäver Postad 25 February 2008 - 23:01
En sökning gav inga träffar så jag frågar här.
Jag har precis beställt en PCH från komplett.se och undrar om man kan installera lite vad man vill på den? Är det en linux-kärna? Kan jag tex installera FireFly Media server (mt-daapd) som jag använder till att streama music till min Soundbridge? Vore kanon isåfall. /Bosse Postad 25 February 2008 - 23:42
Hej! Är det någon som kör Hdmi > Dvi? Funderar att köpa en PCH till svärfar som bara har Dvi in på sin Lcd....
Postad 26 February 2008 - 00:15
Det är en Linux-kärna men om jag förstått saken rätt så även om det finns ett hack för att komma åt den via telnet på rootnivå så kan man inte göra vad som helst. Du kan läsa mer på http://www.networkedmediatank.com där finns beskrivningar på vad man gjort hittils. Kolla även lundmans sida för mer info. Postad 26 February 2008 - 07:38 Om du har erfarenhet av linux och cross-compile så bör fristående servicar inte vara så svårt... Det som är krångligt är nya kernel-modules då de kernel-settings som använts i PCH:n inte är publika (GPL verkar vara till för att brytas). En annan svårighet är när man vill köra video och audio på själva PCH:n för då vill man utnyttja video/audio-hårdvaran, som inte heller är publicerat (tyvärr inte ens header filerna). Lundman (som varkar vara auktoriteten inom området) har kodat en egen PCH-media-server som även är kompilerad för att köras på PCH:n så OM du har all kod och OM CPU:n räcker till och OM minnet är tillräckligt så bör du kunna installera andra godsaker också. (En bra förkontroll är om servicen finns och körs bra på andra små embedded-systems som routrar eller enkla filservrar.) Kolla som sagt på NMT's forum och även Lundman's wiki, DOCK bör du ha en del kunskap i linux och... Lycka till... /next Postad 26 February 2008 - 10:23
Funkar utmärkt. Jag köpte en Supra HDMI->DVI-konverterare, men det borde räcka med en enklare modell. Ljudet får du fårstås dra en annan väg, lämpligtvis via S/PDIF till en förstärkare som klarar DTS etc. Postad 26 February 2008 - 10:42
Seså- inget snack om torrents, ledladdat material och hur man gör för att få det att funka
Postad 26 February 2008 - 12:25
Går det att kopiera mellan ett USB-minne anslutet till PCHn och PCHns interna hårddisk?
Hur gör man isåfall? Postad 26 February 2008 - 12:33
https://www.minhembi...s...t&p=1801425 Postad 26 February 2008 - 15:15
Hejsan, har läst några sidor på detta inlägget men vill bara få det klart för mig.
Jag hade tänkt att köpa en popcorn hour a-100. Ska stream filmer/tv/dvd från datorn hade jag tänkt, måste man installera något program på datorn eller delar man bara ut det man vill se på popcorn hour ? Sen har det kommit något update så man kan köra IMG filer ? eller kan man köra det på något annat sätt ? Postad 26 February 2008 - 15:36
Wiedel:
Du behöver inte installera något speciellt, det räcker med att dela ut via SMB (Samba) eller via NFS (bäst vid krävande 1080p filmer). Sen pekar du ut dessa "shares" i PCH:n och så kör du! Sen finns det programvaror om man vill. För att få dina IMG att funka, så döper du bara om dess till ISO, så är saken biff!! Postad 26 February 2008 - 15:53
Jag förstår inte riktigt med att döpa om ? ^^ ![]() Hur gör man då ? tack för svaret 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |