Officiell Tråd - Pioneer VSX - AX4ASI
360 svar till detta ämne
Postad 30 oktober 2006 - 10:28
DC5
-
DC5
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Har inte sett ngn bild på Ipod-"dockan" tidigare i denna sträng, så jag tar och lägger ut den här om det skulle vara ngn som undrar hur den ser ut.
<{POST_SNAPBACK}>
Hej! Hittade denna docka på Macoteket precis. http://macoteket.se/...duct_id=1021988994:- Är kanske lite saftigt men vill man ha sin iPod stående så är det ju bara att köpa. OM nu nån fortfarande letar efter denna docka det vill säga. //Daniel
Postad 30 oktober 2006 - 10:57
Thomas S.
-
Thomas S.
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Undrar om det följer med kablar i det priset? (Pioneers länk till iPod-dockan)
Bild_1.png 67K
0 Antal nerladdningarPå deras bilder ser det inte ut som att den kabel som medföljer Pioneer VSX-AX2/4ASI passar. Då kan man ju inte heller koppla in den i iPod-ingången, om inte kabeln har olika anslutningar i ändarna… Sen ser det också ut som att man skulle få med en fjärr. Men en del av poängen (tycker jag) var att man skulle kunna styra iPoden från reciverns fjärr, eller?? T Edit: Efter att klantat mig med länkningen och bilder till iPod-dockan, så kan jag väl få klargöra att denna docka (IDK-01) som syns här ovan, funkar till alla andra reciver & förstärkare. Ja ja, alltid någon som kan ha glädje av denna information, iaf inte göra om samma misstag som jag gjorde…
Redigerat av Thomas S., 30 oktober 2006 - 11:22.
Postad 30 oktober 2006 - 11:05
DC5
-
DC5
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej, Det är IDK-80 som gäller, du länkade till IDK-01. http://www.pioneer.s...K-80/media.htmlDenna har rätt kontakt för sladden som följde med. //Daniel
Postad 30 oktober 2006 - 11:12
Thomas S.
-
Thomas S.
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Hej,
Det är IDK-80 som gäller, du länkade till IDK-01.
Oj, tack ska du ha! Miss av mig. T
Postad 30 oktober 2006 - 11:16
DC5
-
DC5
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
No worries, det är trots allt måndag.
//Daniel
Postad 30 oktober 2006 - 11:47
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Hade ni orkat läsa tidigare i tråden  så hade ni sett att jag skrev om IDK-80 den 3 september samt la in en länk till den.
// Hifighost
Det är trots allt måndag
Postad 30 oktober 2006 - 11:59
DC5
-
DC5
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Ja och den länken gick till....ja just det, inte macoteket.
Jag länkade till ett köpställe, inte pioneer tillbehör till en början, SEN blev det fel docka och då repeterade jag din länk. Gick din länk till en butik?
Visst är måndagar jobbiga?!
Postad 30 oktober 2006 - 12:27
Thomas S.
-
Thomas S.
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Håller med om att måndagar kan vara jobbiga. Och jo hifighost, jag har sett den innan och därefter sökt efter någon som sålt den. Hbb hade den inte tidigare när jag fråga dem, skulle komma någon gång i höst sa de… Inte förrän DC5 hittade den på macoteket har jag sett någon prisuppgift. Frågat på fler ställen, men ingen hade fått in den. T
Postad 30 oktober 2006 - 12:28
a_Warlock
-
a_Warlock
-
Användare
-
-
248 inlägg
Funderar på en VSX-AX4ASI. Men sett att det finns "två" varianter på den... VSX-AX4ASi och VSX-AX4ASi-S.
Vad är det som skiljer dom åt?
<{POST_SNAPBACK}> Jag är ganska säker på att det extra S betyder silver och att det är samma apparat. Det finns ingen annan modell med det namnet utan vissa försäljare lägger till K eller S för att ange färgen på apparaten.
// Hifighost
<{POST_SNAPBACK}>
Och då är det så att VSX-AX4ASi bara finns i silver?
Postad 31 oktober 2006 - 10:44
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Funderar på en VSX-AX4ASI. Men sett att det finns "två" varianter på den... VSX-AX4ASi och VSX-AX4ASi-S.
Vad är det som skiljer dom åt?
<{POST_SNAPBACK}> Jag är ganska säker på att det extra S betyder silver och att det är samma apparat. Det finns ingen annan modell med det namnet utan vissa försäljare lägger till K eller S för att ange färgen på apparaten.
// Hifighost
<{POST_SNAPBACK}>
Och då är det så att VSX-AX4ASi bara finns i silver?
<{POST_SNAPBACK}>
Om du är intresserad av en svart modell får du nog titta på Pioneers ELITE modell ( Usa ) kommer inte ihåg vad den heter men det finns nog någon på forumet eller denna tråd som vet. // Hifighost Pioneer Elite
Postad 31 oktober 2006 - 11:58
Unregistered4ac35b52
-
Unregistered4ac35b52
-
Användare
-
-
207 inlägg
Skulle ju lagt det här istället för i en ny tråd.
Skrev för ett tag sedan om ett litet problem jag har. Min Pioneer AX4 knäpper!
Låter ungefär som när den gör avståndskollen med MCACC'n. Har nu äntligen "hittat" problemet. Knäppandet uppkommer varje gång kompressorn i kylskåpet slår av eller på. Kylen är modern men proppskåpet är nog från 70-talet.
Vad beror detta ljud på? För mycket/lite ström till förstärkaren? Hur farligt är det? Hur fixar jag problemet? Tacksam för hjälp.
Postad 31 oktober 2006 - 21:32
jornil70
-
jornil70
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Någon som har erfarenhet av KEF 3005 tillsammans med AX4ASI eller Marantz 8001? Går i köptankar och har bestämt mig för KEF men är lite osäker vad gäller receiver  . All input tas emot med öppna armar...
Postad 05 november 2006 - 22:52
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2 592 inlägg
Någon som har erfarenhet av KEF 3005 tillsammans med AX4ASI eller Marantz 8001? Går i köptankar och har bestämt mig för KEF men är lite osäker vad gäller receiver . All input tas emot med öppna armar...
<{POST_SNAPBACK}>
Jag sitter med AX4ASI och KEF 2005.2, jag har dock inte haft tid att testa ordentligt. case
Postad 07 november 2006 - 05:34
Unregistered66b227d6
-
Unregistered66b227d6
-
Amatör
-
-
69 inlägg
pratade men en butik igår och dom sa att AX2AS skulle utgå och att det var en ny modell på gång. jag tycker att det verkar lite tidigt men är det sant tror ni? vågar man gå och köpa en AX2AS utan att den är omodern efter en månad?
tror ni att nån ny modell skulle klara dom nya HD-ljudsformaten?
Köpa nu eller vänta lite till???
Postad 07 november 2006 - 11:20
Chiro
-
Chiro
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
pratade men en butik igår och dom sa att AX2AS skulle utgå och att det var en ny modell på gång. jag tycker att det verkar lite tidigt men är det sant tror ni? vågar man gå och köpa en AX2AS utan att den är omodern efter en månad?
tror ni att nån ny modell skulle klara dom nya HD-ljudsformaten?
Köpa nu eller vänta lite till???
<{POST_SNAPBACK}>
Låter ju inte så roligt. Har best en AX2 som ska ev levereras imorn. Ska in till butiken och höra med dom vad som gäller. Var tydligen något demo möte med Pioneer igår så kanske dom har lite info. Chiro
Postad 07 november 2006 - 22:43
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Övriga märken har ju släppt nya modeller så det verkar kanske inte helt fel, hoppas isåfall på stöd för de nya ljudformaten.
// Hifighost
Postad 08 november 2006 - 22:04
Unregisteredf1e67a95
-
Unregisteredf1e67a95
-
Användare
-
-
155 inlägg
Pioneer har inget nytt på gång i skrivande stund, var på visning i måndags.
Det dom sa var att det blir en trevlig vår..........?? om det gällde receivers eller deras produkter i allmänhet vet jag inte.
Postad 09 november 2006 - 09:50
Unregistered311d764e
-
Unregistered311d764e
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Någon som jämfört AX2 med Marantz 7001?
Postad 09 november 2006 - 12:05
Chiro
-
Chiro
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Pioneer har inget nytt på gång i skrivande stund, var på visning i måndags. Det dom sa var att det blir en trevlig vår..........?? om det gällde receivers eller deras produkter i allmänhet vet jag inte.
<{POST_SNAPBACK}>
Låter som en trevlig måndag. Var det något annat nytt dom visade? Den nya 940 DVR kanske?
Postad 27 november 2006 - 10:25
joakim2004
-
joakim2004
-
Användare
-
-
217 inlägg
Jag pratade med pioneer idag. dom sa att nästa lineup förmodligen blir hdmi 1.3.
och att det kommer nya mellanklassreceivrar till våren och de tyngre till hösten.
Postad 27 november 2006 - 12:29
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Annars brukar väll Pioneer börja med de tyngre modellerna av receivrarna först.
En uppföljare till VSX-AX4ASI hade varit något med hdmi 1.3 samt de nya ljudformaten.
Till hösten vill man knappast vänta.
// Hifighost
Postad 28 november 2006 - 21:56
Chiro
-
Chiro
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
S-video
Hallå där. Någon som har lyckats med att använda en S-video kabel från DVD till AX2 och får bild.
Kör HDMI kabel från AX2 till en Pioneer plasma och tänkte se hur bilden blir med videoconv i AX2 i väntan på ny dvd.
Chiro
Postad 13 december 2006 - 07:33
Unregistered5794a5dc
-
Unregistered5794a5dc
-
Lärjunge
-
-
478 inlägg
S-video
Hallå där. Någon som har lyckats med att använda en S-video kabel från DVD till AX2 och får bild.
Kör HDMI kabel från AX2 till en Pioneer plasma och tänkte se hur bilden blir med videoconv i AX2 i väntan på ny dvd.
Chiro
<{POST_SNAPBACK}>
har inte testat men s-vhs men just för testets skull kopplade jag min sattelit med komposit och sedan uppkonvertering till både 720 och 1080, blev mckt nöjd. Testa själv
Postad 24 december 2006 - 23:52
Unregistered60dc2a60
-
Unregistered60dc2a60
-
Amatör
-
-
61 inlägg
AX2-AS finns för 9495:- nu på fyndbörsen.
Postad 24 december 2006 - 23:57
geggen
-
geggen
-
Forumräv
-
-
508 inlägg
AX2-AS finns för 9495:- nu på fyndbörsen. 
<{POST_SNAPBACK}>
Köpte min på fyndbörsen i september för 9200kr inkl frakt
Postad 25 december 2006 - 08:14
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
I england kostar dom från ca 8400:-
Postad 25 december 2006 - 13:15
Unregistered60dc2a60
-
Unregistered60dc2a60
-
Amatör
-
-
61 inlägg
I england kostar dom från ca 8400:- 
<{POST_SNAPBACK}>
Coolt!, Kanske skulle undersökas  . Dom är ju oxså med i EU, så tull får inte staten!
Postad 26 december 2006 - 16:38
smalbenet
-
smalbenet
-
Användare
-
-
161 inlägg
Hur är AX2 till KEF äggern 2005.2. Har själv en H/K 435 till dom och den låter ju iofs utmärkt, men jag har kollat in framförallt AX2, för den har ju hdmi, så är det någon som sitter med pioneer och kef äggen, berätta hur det låter?
Postad 28 december 2006 - 02:31
Thomas S.
-
Thomas S.
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Hej!
Är det någon som provat att se bilder från sin iPod via AX4ASi:n? Till TV:n, menar jag…
Det står i manualen att man ska kunna se på foton från iPoden om man styr direkt från iPoden. Det ska inte gå att styra från receiverns fjärr - tyvärr…
Jag har tyvärr inte lyckats få fram någon bild till TV:n. Hur ska man göra? Någon som lyckats?
Thomas
Postad 01 januari 2007 - 21:56
Unregistered5794a5dc
-
Unregistered5794a5dc
-
Lärjunge
-
-
478 inlägg
Hur är AX2 till KEF äggern 2005.2. Har själv en H/K 435 till dom och den låter ju iofs utmärkt, men jag har kollat in framförallt AX2, för den har ju hdmi, så är det någon som sitter med pioneer och kef äggen, berätta hur det låter?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag undrar samma sak. har läst på andra ställe att ljudet blir lite "ljus" och de tycker att pio o KEF 2005.2 skulle inte passa tillsammans. Jag tycker de är läckra o skulle passa bra till allt annat. Även 3005 av intresse, men tydligen ingen som har den kombination?!?
Postad 04 januari 2007 - 11:16
Kjell 944
-
Kjell 944
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hallo musiclovers!
Lite fakta:
Reciver - Pioneer VSX - AX4ASI
DVD - PIoneer DV-989 DVI
Högtalare - AudioVector M3
Använder bara i-link mellan DVD o Recivern.
Komponent mellan DVD o LCD
Bi-amplat fronthögtalarna
Problem:
Likt någon tidigare i denna tråd så upplever jag att ljudet är "klent" i stereouppspelning.
Spelar alltså CD-skivor med DVD;n.
Bör jag lägga till någon kabel mellan DVD o Recivern?
Skall jag ändra komponentkabeln till Recivern-LCD istället?
Ljudet i 2-kanal är väldigt rent o klart, men jag saknar lite pondus.
Att skruva upp till -10 -5 är inga som helst problem!
Vid den volymen borde väl rutorna skallra, som någon skrev!
Taksam för synpunkter
Kjell
Postad 04 januari 2007 - 14:46
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Hallo musiclovers!
Lite fakta: Reciver - Pioneer VSX - AX4ASI DVD - PIoneer DV-989 DVI Högtalare - AudioVector M3
Använder bara i-link mellan DVD o Recivern. Komponent mellan DVD o LCD Bi-amplat fronthögtalarna
Problem: Likt någon tidigare i denna tråd så upplever jag att ljudet är "klent" i stereouppspelning. Spelar alltså CD-skivor med DVD;n.
Bör jag lägga till någon kabel mellan DVD o Recivern? Skall jag ändra komponentkabeln till Recivern-LCD istället?
Ljudet i 2-kanal är väldigt rent o klart, men jag saknar lite pondus. Att skruva upp till -10 -5 är inga som helst problem! Vid den volymen borde väl rutorna skallra, som någon skrev!
Taksam för synpunkter
Kjell
<{POST_SNAPBACK}>
Låter som någon miss i inställningen, troligtvis i recievern. Vid 2-kanals så ska det finnas kraft nog. // Hifighost
Postad 05 januari 2007 - 14:10
micke_011
-
micke_011
-
Amatör
-
-
98 inlägg
en banal fråga men som jag inte vet hur jag rent praktiskt löser på bästa sätt.. alla som matar sin platta tv med hdmi, hur matar ni era projektorer? med mosad banan? ärligt talat, de flesta (inkl iaf ax2an) har ju bara en hdmi-ut. kör ni komponent till tv eller projektor istället? eller håller ni på och river bakom receivern för att kunna köra hdmi till projen när det behövs?
Postad 06 januari 2007 - 10:45
Unregistered5794a5dc
-
Unregistered5794a5dc
-
Lärjunge
-
-
478 inlägg
hej
har en fråga: det händer då och då att ljudet försvinner i cca en sekund när jag tittar på dvd filmer. samtidigt blinkar HDMI lampan på recievern. Det är ax2as + 696 dvd kopplade med supras hdmi kabel. likaså supra hdmi mellan recievern och tv. det stör mig lite grann men jag vet inte vad problemet kan vara? har testat lite med andra sätt att koplla (komponent + coax) och det funkar bättre. har redan en gång bytit hdmi kabel, den första funkade inte alls. dock har ingen annan hdmi kabel att testa med (och inga kompisar som har det så att jag kan låna).
Undrar om någon annan har uplävt samma sak och om ni har lösning på gåtan?!
Tack.
Postad 06 januari 2007 - 13:59
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
en banal fråga men som jag inte vet hur jag rent praktiskt löser på bästa sätt.. alla som matar sin platta tv med hdmi, hur matar ni era projektorer? med mosad banan? ärligt talat, de flesta (inkl iaf ax2an) har ju bara en hdmi-ut. kör ni komponent till tv eller projektor istället? eller håller ni på och river bakom receivern för att kunna köra hdmi till projen när det behövs?
<{POST_SNAPBACK}>
Antingen köper du en HDMI switch eller kör du komponent till proj och hdmi till LCD,Plasma. hej har en fråga: det händer då och då att ljudet försvinner i cca en sekund när jag tittar på dvd filmer. samtidigt blinkar HDMI lampan på recievern. Det är ax2as + 696 dvd kopplade med supras hdmi kabel. likaså supra hdmi mellan recievern och tv. det stör mig lite grann men jag vet inte vad problemet kan vara? har testat lite med andra sätt att koplla (komponent + coax) och det funkar bättre. har redan en gång bytit hdmi kabel, den första funkade inte alls. dock har ingen annan hdmi kabel att testa med (och inga kompisar som har det så att jag kan låna). Undrar om någon annan har uplävt samma sak och om ni har lösning på gåtan?! Tack.
<{POST_SNAPBACK}>
Kör själv med AX4ASi + DV-696 kopplade med supra samt supra till plasma och har inte upplevt det du skriver, hur ofta under en timme sker ljudbortfallet? Vilket var det första märket? Det ska inte spela någon roll vilket märke man använder utan det låter som ett glapp någonstans. Ställ frågan i den Officiella tråden för DV-696 och du kanske får svar på frågan. Officiella tråden för DV-696// Hifighost
Postad 10 januari 2007 - 11:29
Thomas S.
-
Thomas S.
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Hej igen! Har nu mailat (och fått svar) från Pioneer angående min förfrågan om att jag inte kan se på foton eller videos från min iPod. Först Pioneers svar: Hej Thomas
Den kan inte visa bilder, bara musik
/Pioneer Support Sedan min replik tillbaka (som jag nu väntar mig ett svar på): Hej!
Enligt manualen sid 49 (kapitel 8) så ska den kunna det…
Citat: Titta på foton och video
Eftersom det inte går att styra videomaterial via receivern, måste du istället använda knapparna på iPoden för att kunna titta på foton eller video från iPoden.
1 Tryck på PHOTO för att växla över till iPod-knapparna för foton och uppspelning av video. Receiverknapparna kan inte användas när du tittar på video eller bläddrar igenom foton på iPoden.
2 Tryck på PHOTO en gång till för att växla tillbaka till receiverknapparna när du är klar.
Mycket riktigt så låter receivern en själv bläddra i iPodens menyer när man har tryckt på receiverns PHOTO-knapp, men sedan händer inget när man t.ex. plockar fram en bild. Man kan se den på iPoden, men inte få fram den på TV:n.
Varför finns det en gul iPod-knapp på fjärrkontrollen som det står PHOTO på, om den inte har någon funktion??
Mvh, Thomas
(Jag har utelämnat namnet på min kontakt…) Få se vad de säger. Jag är ändå nöjd med min receiver, det var inte för iPod-styrningens skull som jag köpte den utan det var bara en bonus. Men det står ju att det ska funka… T
Postad 10 januari 2007 - 12:12
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Det låter som Pioneer support i ett nötskal, undrar vem som skriver deras manualer egentligen.
Har själv ingen iPod men tänkte skaffa en och jag hoppas de har en riktigt bra förklaring på din fråga Thomas.
// Hifighost
Postad 10 januari 2007 - 12:41
Thomas S.
-
Thomas S.
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Det låter som Pioneer support i ett nötskal, undrar vem som skriver deras manualer egentligen. Har själv ingen iPod men tänkte skaffa en och jag hoppas de har en riktigt bra förklaring på din fråga Thomas. // Hifighost
<{POST_SNAPBACK}>
Mmm, jag lovar att återkomma i frågan när jag fått svar. Tror att det finns andra lösningar med iPod-dockor som även kan förmedla bilder och video, men då får man använda andra ingångar på receivern. Har även frågan uppe i denna tråden, samt denna tråden.Tycker ju att om det står att det ska funka, så ska det ju. Annars är det falsk marknadsföring. Men det är kanske bara som du antyder hifighost, inkompetens i Pioneer-supporten… Får väl se vart detta leder, är inte jättesugen på att lägga ut en massa pengar på att se på foton genom iPoden... Går ju lätt att se på en vanlig CD eller DVD som man bränt. Går ju även att koppla från datorn till receivern, men det är inget jag är intresserad av. (just nu iaf) Thomas
Postad 12 januari 2007 - 14:13
joakim2004
-
joakim2004
-
Användare
-
-
217 inlägg
Dåliga nyheter!! det dröjer till slutet av detta året (2007) innan det kommer nya recivers med
hdmi 1.3
Postad 17 januari 2007 - 16:05
micke_011
-
micke_011
-
Amatör
-
-
98 inlägg
gör ju att det känns lite bättre när man så äntligen fått tummen ur och beställt en ax2as. tyvärr hade fyndbörsen slut på dv-696 så jag slog till på en dv-490 och kommer att mata en panasonic th-42pv60 via hdmi.. ser fram emot leveransen så ni kan inte ana. Antingen köper du en HDMI switch eller kör du komponent till proj och hdmi till LCD,Plasma.
ok låter ju som en rätt enkel lösning..men att just välja hdmi till tv'n och komponent till proj, var det någon tanke bakom det, dvs kan man förvänta sig bättre resultat med just den lösningen istället för hdmi till projen (en pt-ae700) och komponent till tv'n?
Redigerat av micke_011, 17 januari 2007 - 16:06.
Postad 19 januari 2007 - 17:57
Audio One
-
Audio One
-
Forumräv
-
-
832 inlägg
Hallå!!
Fick min AX4 här om dagen och jag är besviken som fan på den för man måste ha det otroligt högt på stereon för det ska låta något ur högtalarna!!
Någon som kan hjälpa och kanske vet vad det är för fel!!
Hoppas på att det är en inställning på förstärkaren som jag har missat.
Tack på förhand!!
Mathias
Hade samma problem, när du lyssnar på musik i stereo så ska du stänga av mcacc och sen går du på tone tabort bypass, öka basen lite om du känner för det.
<{POST_SNAPBACK}>
Hej har själv en Ax 5 Ai och har inga problem med detta svin högt vid -20 db konsigt för är själv sugen att uppgradera till Ax 4:an men blir inte så sugen när jag läser detta!
Postad 19 januari 2007 - 18:44
Thomas S.
-
Thomas S.
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Hallå!! Fick min AX4 här om dagen och jag är besviken som fan på den för man måste ha det otroligt högt på stereon för det ska låta något ur högtalarna!! Någon som kan hjälpa och kanske vet vad det är för fel!! Hoppas på att det är en inställning på förstärkaren som jag har missat. Tack på förhand!! Mathias Hade samma problem, när du lyssnar på musik i stereo så ska du stänga av mcacc och sen går du på tone tabort bypass, öka basen lite om du känner för det.
<{POST_SNAPBACK}> Hej har själv en Ax 5 Ai och har inga problem med detta svin högt vid -20 db konsigt för är själv sugen att uppgradera till Ax 4:an men blir inte så sugen när jag läser detta! 
<{POST_SNAPBACK}>
Sådana problem har jag inte alls med min AX4A. Vid vanlig radiolyssning kan jag ha volymen mellan ca -50 och -40, om jag drar på till -20 så knackar nog värden på dörren och slänger ut mig.  I varje fall om jag behåller den volymen en längre stund... När jag tittar på TV, så får jag öka volymen ca 10 steg. (Verkar som att TV-signalen är lägre.) Vid filmtittande kan jag ha volymen någonstans mellan -40 och -20, beroende på film och tid på dygnet. Men vid -20 (eller t.o.m. högre som jag ibland testat) är det obehagligt högt. Nu har jag iofs inte så långt till högtalarna (ca 3m mellan lyssningsposition/soffan och högtalarna), men har inte mycket val i min etta…  (Högtalarna jag kör med är MA rs8.) Tänkte också nämna att jag fick pratat med en Pioneer-supportkille idag. Han råkade komma när jag var inne i Hifi Center-butiken (Malmö). Jag passade då på att fråga om varför inte iPoden kan användas till att visa foton och videos, när det står i manualen att det ska gå? Han kopplade upp till en TV och min iPod, men han fick inte det heller att funka… Men han var väldigt trevlig och lovade att kolla upp det, så jag fick hans nummer och ska ringa honom på måndag. Han hade inte hört talas om det förut, men tyckte att det var självklart att det skulle funka om det nu står så i manualen. Annars är dom tvungna att gå ut och dementera det, så jag får se vad han får för besked när han kollat med teknikerna… Återkommer med besked. (Första gången jag varit där och typisk var då också att en fd försäljare från Hifi-klubben tydligen börjat där. Ingen försäljare jag någonsin kommer att handla av. Har inte så bra erfarenhet av honom.  Behöver iofs inte betyda att butiken är dålig, men är inte det första ansiktet man önska se när man ska kolla in en (för mig) ny butik…) T
Redigerat av Thomas S., 19 januari 2007 - 18:52.
Postad 28 januari 2007 - 19:12
Bizhop
-
Bizhop
-
Forumräv
-
-
825 inlägg
Slängde upp ett par högtalare i köket för att nyttja Multiroom, där har ni grunden nu till min fråga:
Den enda källa jag får något ljud ur är Tuner?? Ska det vara så eller ska jag kunna välja att typ köra ut nån av de optiska jag kopplat in i stärkarn, typ PCn??
Någon som har koll på detta?
Postad 30 januari 2007 - 00:48
Unregistereda3cb9c9a
-
Unregistereda3cb9c9a
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Hej hopp i tråden!!
Skaffade mig denna skönhet idag, den är ju så djup att jag var tvungen att såga hål i väggen för att den skulle få plats i mitt AV-skåp
Jag köpte den mest för att ha som bildväxlare till min Pionner 507XD, så jag kommer inte koppla några surround-högtalare till den till att börja med i alla fall.
Så då kommer jag till mitt första problem.
Detta är min Setup:
Xbox------360 Komponent/RCA audio
PS3-------HDMI
Pionner HDDR--------HDMI
Canal Digital HD-box----------HDMI
Pionner AX4 till Pionner 507XD ---------- HDMI
Mitt problem är att jag inte får upp ljudet från t.ex. Xbox 360 från till min tv:s högtalare från AX4:an. Tydligen kan inte signalomvandlaren i den ta ljudet från min Xbox via RCA-kontakt och skicka ut det via HDMI-kontakten.
Så då får jag väl Koppla in förstärkan med HDMI till tv:n för bild och koppla RCA från stärkarens PRE-out till line in på TV:n.
Vad tror ni om denna lösningen?
Postad 30 januari 2007 - 00:54
Unregistereda3cb9c9a
-
Unregistereda3cb9c9a
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Ingen snäll själ som kan hjälpa mig?
Redigerat av Unregistereda3cb9c9a, 30 januari 2007 - 09:56.
Postad 30 januari 2007 - 15:43
Bizhop
-
Bizhop
-
Forumräv
-
-
825 inlägg
Kan du inte köra optisk från 360:n till förstärkaren?
Och när jag ändå skriver, ingen som hade koll på mitt spörsmål ett par inlägg upp?
Redigerat av Bizhop, 30 januari 2007 - 15:46.
Postad 04 februari 2007 - 23:08
Unregistered4dac292f
-
Unregistered4dac292f
-
Användare
-
-
158 inlägg
gör ju att det känns lite bättre när man så äntligen fått tummen ur och beställt en ax2as. tyvärr hade fyndbörsen slut på dv-696 så jag slog till på en dv-490 och kommer att mata en panasonic th-42pv60 via hdmi.. ser fram emot leveransen så ni kan inte ana.
Antingen köper du en HDMI switch eller kör du komponent till proj och hdmi till LCD,Plasma.
ok låter ju som en rätt enkel lösning..men att just välja hdmi till tv'n och komponent till proj, var det någon tanke bakom det, dvs kan man förvänta sig bättre resultat med just den lösningen istället för hdmi till projen (en pt-ae700) och komponent till tv'n?
<{POST_SNAPBACK}>
Min uppfattning är att göra tvärtom i detta fall, anledningen enligt mig är att den större bilden från projjen behöver i större utsträckning en bättre signal. har själv jämnfört komponent och HDMI till proj och Plasma. Störst skillnad blev de på projjen. Sanyo Z3 och LG py10x. I mitt test handlade det enkom om HDsignaler. Sen är det tyvärr inte så enkelt att man kan köpa en switch, så är problemet löst. En switch är precis det du har i Recivern. Det du behöver är en splitter... Tyvärr kostar väl den billigaste splittern i dag ca 3000:- Däremot kan du använda en mekanisk switch och koppla utgångarna som ingångar och viseversa. Dom elektroniska switcharna godkänner inte denna kopplingsväg. Och tyvärr brukar ju dom mekaniska switcharna som finns från 299:- inte bli till belåtenhet när det allt som oftast uppstår signalförlust via dom.
Postad 04 februari 2007 - 23:10
Unregistered4dac292f
-
Unregistered4dac292f
-
Användare
-
-
158 inlägg
gör ju att det känns lite bättre när man så äntligen fått tummen ur och beställt en ax2as. tyvärr hade fyndbörsen slut på dv-696 så jag slog till på en dv-490 och kommer att mata en panasonic th-42pv60 via hdmi.. ser fram emot leveransen så ni kan inte ana.
Antingen köper du en HDMI switch eller kör du komponent till proj och hdmi till LCD,Plasma.
<{POST_SNAPBACK}>
Min uppfattning är att göra tvärtom i detta fall, anledningen enligt mig är att den större bilden från projjen behöver i större utsträckning en bättre signal. har själv jämnfört komponent och HDMI till proj och Plasma. Störst skillnad blev de på projjen. Sanyo Z3 och LG py10x. I mitt test handlade det enkom om HDsignaler. Sen är det tyvärr inte så enkelt att man kan köpa en switch, så är problemet löst. En switch är precis det du har i Recivern. Det du behöver är en splitter... Tyvärr kostar väl den billigaste splittern i dag ca 3000:- Däremot kan du använda en mekanisk switch och koppla utgångarna som ingångar och viseversa. Dom elektroniska switcharna godkänner inte denna kopplingsväg. Och tyvärr brukar ju dom mekaniska switcharna som finns från 299:- inte bli till belåtenhet när det allt som oftast uppstår signalförlust via dom.
Postad 05 februari 2007 - 12:39
OLNi
-
OLNi
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Sådär ja, då var det en AX4ASi-S beställd från Fyndbörsen då 
Ska bli kul att se om den kan ge mina KEF ägg lite mer liv än min gamla Pioneer.
Om inte så finns redan tankarna på nytt högtalarsystem oxå...hehe
Men det får vänta till man flyttar till villa och får ett eget biorum...i april
Postad 09 februari 2007 - 10:27
OLNi
-
OLNi
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Hej.
När jag matar min LCD TV (Phillips 32PF7320) som tyvärr bara har DVi ingång ,med signal från stärkaren (HDMI-DVi) så får jag vid digital signal en knallgrön linje längst upp i bild...även högersidan ser man att bilden inte riktigt fyller ut tvrutan.
När jag matar tv'n med en analog signal till DVi ingången så uppstår inte detta fenomen.
Inte heller när jag matar TV'ns DVI ingång med signal med DVI från min PC så ser jag detta....
Vad kan detta bero på?
Är det kabeln från stärkaren (HDMI-DVI) som kan vara fel på? (ingen fin kabel)
Är min DVI ingång på TV'n som inte är rätt kalibrerad när den matas med digital signal?
(måste ordnas med servicefjärr eller rätt knapptryckning på fjärr...nån som vet hur jag kommer in i servicemenyn på denna TV?)
Eller är det stärkarens bildkonvertering som ställer till det?
Tacksam för svar.
EDIT: Inte mycket liv i den här tråden...men iaf..har kommit fram till att det är min TV som är orsaken..matade min proj med hdmi från stärkaren och det funkar klockrent...
Redigerat av OLNi, 15 februari 2007 - 13:03.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|