Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Har du surrande ljud på din LG PC1R?

537 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Har du surrande ljud på din LG PC1R? (332 medlem(mar) har röstat)

Har du surrande ljud på din LG PC1R?

1. Ja, och den är störande på 2 meters avstånd. (145 röster [43.67%])

Procent av omröstning: 43.67%

2. Ja, fast det stör inte på 2 meters avstånd. (74 röster [22.29%])

Procent av omröstning: 22.29%

3. Nej, jag har inga störande ljud från TVn. (113 röster [34.04%])

Procent av omröstning: 34.04%

Rösta Gäster kan inte rösta
LG 42PC1R (TV) 1 8,56 (167) Inga priser
28 relaterade trådar
Röda prickar på min LG 42PC1R (314 inlägg) 14 år sedan
LG 42PC1R och LG 42 PC1RR (112 inlägg) 14 år sedan
Flimmer på LG PC1R/XD-3 (29 inlägg) 15 år sedan
acer aspire 5113 som htcp (7 inlägg) 16 år sedan
Skillnad LG42PC1R och LG42PC3R? (49 inlägg) 16 år sedan
LG 42PC1RR (286 inlägg) 16 år sedan
Finns det tysta Plasmor? (22 inlägg) 16 år sedan
Officiell Tråd - LG 42PC1RA (1551 inlägg) 17 år sedan
NAD T515 HDMI problem (3 inlägg) 17 år sedan
LG plockar isär en lcd-tv/plasma (20 inlägg) 17 år sedan
Problem med skenande kanaler (1 inlägg) 17 år sedan
Hur får man bra bild på LG 42PC1R? (17 inlägg) 17 år sedan
Samsung PS-42E71H eller LG PS-42PC1R ? (112 inlägg) 18 år sedan
Upplösning på LG 42PC1R (10 inlägg) 18 år sedan
Sjyst Plasma TV 42" (4 inlägg) 18 år sedan
Mormor vill ha en stor TV (20 inlägg) 18 år sedan
Pioneer VSX-1016V OSD Problem (20 inlägg) 18 år sedan
LG42PC1R: Optimala inställningar för XBOX 360 (0 inlägg) 18 år sedan
blinkande pixlar på le40m51 (13 inlägg) 18 år sedan
DVD-spelare med HDMI/uppskalning etc (4 inlägg) 18 år sedan
LG 42PC1R eller Panasonic PV60E ? (39 inlägg) 18 år sedan
Dags för plasma... (4 inlägg) 18 år sedan
Att se sport på LG 42PC1R (10 inlägg) 18 år sedan
Hur ska jag välja? För och nackdel? (55 inlägg) 18 år sedan
Panna 42PV60 vs. LG 42PC1R* (8 inlägg) 18 år sedan
LG PX4R/PX5R VS LG PC1R/PC3R (13 inlägg) 18 år sedan
LG 42PC1R Vs Samsung LE-40R72B (3 inlägg) 18 år sedan
film visning dvd o xbmc (1 inlägg) 18 år sedan

Postad 18 augusti 2006 - 19:31

maxen_
  • maxen_
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hittade i avforum angående surrande, brummande TV:

http://www.digitaldi...uk/pdf/pq03.pdf

Postad 18 augusti 2006 - 20:48

Chribbe76
  • Chribbe76
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Men hur är det med LG 42PC1RR?
Surrar den också? Någon som vet säkert?

Postad 19 augusti 2006 - 09:58

A_lind
  • A_lind
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Fick min LG42PC1R i Tisdags och som jag förväntade mig så är den KNÄPPTYST <_<
Enligt en klisterlapp på baksidan så är den tillverkad i Juli 2006, det är nog inte omöjligt att det surrande ljudet är åtgärdat på dem som tillverkats på senare tid.

Hur som helst är jag supernöjd med TV`n.
Bilden, anslutningarna, menyerna och designen är alla på topp i mina ögon, jag tycker att jag fått väldigt mycket för pengarna helt klart!

Postad 19 augusti 2006 - 11:16

Supersmurfen
  • Supersmurfen
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Enligt en klisterlapp på baksidan så är den tillverkad i Juli 2006, det är nog inte omöjligt att det surrande ljudet är åtgärdat på dem som tillverkats på senare tid.

Bilden, anslutningarna, menyerna och designen är alla på topp i mina ögon, jag tycker att jag fått väldigt mycket för pengarna helt klart!

<{POST_SNAPBACK}>

Grattis till ett suveränt köp. Har själv en "tyst" LG PC1R och är extremt nöjd med denna!

Postad 19 augusti 2006 - 12:29

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

A_Li: Var köpte du teven?

Postad 19 augusti 2006 - 16:45

bollebygden
  • bollebygden
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Är det någon som kan berätta lite mer ingående om hur fenomenet "surr" uppträder, och då menar jag naturligtvis någon med en surrande pc1r. När? hur ofta? direkt vi första start? kommer och går det?

Postad 19 augusti 2006 - 16:46

Unregisteredc677d7a3
  • Unregisteredc677d7a3
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Fick min LG42PC1R i Tisdags och som jag förväntade mig så är den KNÄPPTYST :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

intressant tanke, ni som har surrande apparater, när står det att dom är tillverkade? Och samma sak med er som fått tysta.

Postad 19 augusti 2006 - 17:02

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

intressant tanke, ni som har surrande apparater, när står det att dom är tillverkade? Och samma sak med er som fått tysta.

<{POST_SNAPBACK}>

min är tyst, tillverkad May 2006.

edit: beteckning 42PC1R-ZH

Redigerat av distortion2, 19 augusti 2006 - 22:45.

Postad 19 augusti 2006 - 19:46

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Fick min LG42PC1R i Tisdags och som jag förväntade mig så är den KNÄPPTYST :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Min tysta PC1R är tillverkad maj 2006 och beteckningen är LG42PC1R-ZH om det kan vara till någon hjälp.

Postad 20 augusti 2006 - 02:31

Roberth74
  • Roberth74
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Det ska finnas en under meny någonstan där man kan ställ fläkten så den inte hörs man ställer ner varv talet har hitta en meny
Service mode for some LG TV's:

With the TV turned on, press "MENU" in the front panel and "MENU" in the remote
control, at the same time."

Postad 20 augusti 2006 - 07:33

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1 117 inlägg
  • 0

Det ska finnas en under meny någonstan där man kan ställ fläkten så den inte hörs man ställer ner varv talet har hitta en meny
Service mode for some LG TV's:

With the TV turned on, press "MENU" in the front panel and "MENU" in the remote
control, at the same time."

<{POST_SNAPBACK}>

Denna TV har väl inte några fläktar?

Postad 20 augusti 2006 - 15:46

dimme
  • dimme
  • Beroende

• 1 189 inlägg
  • 0
42PC1R ska inte ha några fläktar :blink:
däremot har 50PC1R fläkt och det går att ställa in vid vilken temperatur fläkten ska vara OFF/Low/High.

Postad 20 augusti 2006 - 21:38

Tord Inghammar
  • Tord Inghammar
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
:D :P :P :P :D
Jag vill bara tacka alla som surrar om LG, Jag som just bestämt mig för en PC1R.
:D :P
Nu vet jag inte va ja ska göra!! Ja förutom ligga vaken i natt!
Jag återkommer om ett par dagar å säger om den surrar eller int!

Postad 22 augusti 2006 - 10:22

Tord Inghammar
  • Tord Inghammar
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Bifogad fil  P8220160.JPG   417,78K   225 Antal nerladdningar
Ja den surrar lite men inte så det stör!

Jag skall ha upp den på väggen i sinom tid just nu står den på den gamla hederliga TV bänken.

Än så länge är jag nöjd!! <_< :P :rolleyes: ;) :blink:

Postad 25 augusti 2006 - 20:29

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Levererad idag. Inget störande surr.

Edit: 2 poster ner så är det annat ljud i skällan. Har störande surr

Redigerat av Palle, 05 september 2006 - 15:23.

Postad 26 augusti 2006 - 00:07

Unregistered89ff21ed
  • Unregistered89ff21ed
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hämtade min idag. Tillverkad i Juli-06. Inget surr eller ljud att anmärka på , den är tyst.
Endast lite normalt "elektroniksurr" när örat lyssnar noga någon centimeter ifrån.

Läste denna tråden noga må ni tro innan köpet, men tog chansen ändå.
Nu när den är på plats och jag kunde pusta ut surr rädslan känner jag mig nöjdare än jag trodde jag skulle bli :huh:

Lider med er andra dock, ge LG supporten vad de tål...

Postad 26 augusti 2006 - 13:20

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Vill editera mitt tidigar påstående längre upp i tråden. TV började brumma/surra efter ett par timmar. Låter fortfarande. Riktigt störande vid låga nivåer/tysta perioder på film. Usch!.
Avvaktar besked från säljare..

Postad 26 augusti 2006 - 13:54

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1 082 inlägg
  • 0
Är det någon som har en som är tillverkad i Juli -06 eller senare men ändå har störande surr?

Postad 26 augusti 2006 - 15:29

craezy
  • craezy
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Japp, jag har en tillverkad juli 2006 och den surrar. Surret hörs ganska tydligt från 2 meters avstånd.

Postad 27 augusti 2006 - 08:35

claes_r
  • claes_r
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Japp, och är störande 3,5 m från skärmen

Postad 28 augusti 2006 - 21:04

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0
Tråkigt för alla er med surrande apparater, men att det bara ska handla om någon första serie som surrar/är defekt har jag försökt säga länge nu att det INTE är.

Förstår faktiskt att ingen förstår att LG ÄR ett lågprismärke...med varierande komponentkvalité och kvalitétskontroll=därför de kan sälja sina produkter så billigt=med LGs plasmor får man bra prestanda, men på bekostnad av mindre bra kvalla vilket gör att man sammantaget får vad man betalar för.

Och med tanke på den enorma försäljsningssuccé LG:s plasmor fått på senare tid skyndar de fortare än någonsin med att tillverka dem=risken för fler felexemplar blir ännu större vilket kan förklara att LG PC1R verkar ha klart fler defakta exemplar än tidigare LG-modeller, som även de långt ifrån varit förskonade ifrån exemplar med HÖGT surr/defekta transformatorer.

(Observera att jag bara analyserar ovan=ingen sanning för LG jag kan bevisa)

Det är dock inget nytt faktum att en tillverkare som får en rejäl försäljningsökning/topp tappar i kvalitét. Finns många tidigare exempel på detta, även mer välrenomerade märken inom andra produktsegment. Ericson fick under sin starka uppgång på 90-talet rejäla kvallaproblem när deras mobiler sålde som smör i solsken.
När Ericson sedan dalade började Nokia sälja som sjutton med sämre kvalla på deras mobiler som ett brev på posten, men Nokia lyckades rädda tåget på ett enastående sätt=därför de är störst i välden på mobiler idag. (Vet detta eftersom jag haft ömsom Ericsson/Nokia sedan jag köpte min första mobbe 1992 och alltid följt utvecklingen)

Volkswagen/Audi/Passat fick även de ett rejält kvallatapp när deras modeller plötsligt började sälja som aldrig förr i början av 2000-talet. Det tar en tid innan företagen hinner åtgärda dessa problem, för försäljning och profit går först, förhoppningsvis hinner de så snabbt att skadan inte blir för stor, men det tar med största sannolikhet betydligt längre än några månader.

Men som sagt var, den som får en felfri LG PC1R har gjort ett mkt bra köp, men det är ju kanske lite av tjusningen oxå.....problemet är dock att dessa transformatorer av mindre bra kvalla kan börja d######s även en bra tid efter köpet...

Med tanke på detta nu mkt välkända surrfaktum tycker jag att ALLA som köper en LG PC1R kräver av sin butik att de får provlyssna på sitt exemplar innan köpet, på nätbutik att butiken provlyssnar och garanterar att den är surrfri, annars får butiken stå för frakten alla vägar...och det blir inte så billigt när det handlar om en stor plasma. Problemet finns dock kvar till viss del eftersom felet kan uppstå även under frakten, men, men....

Nu skriver jag inte detta för att såga LG, berättar bara faktum - ett faktum som bevisas om, och om, och om igen...och detta är väl ett "konsumentforum" där vi medlemmar ska komma på förslag på hur problem med griniga tillverkare ska lösas/använda oss av påtryckningar för att få till en förändring...eller? :)

De som får sitt surr inom garantitiden kan förhoppningsvis få tvn fixad utan kostnad, värre om surret skulle uppstå efter att garantitiden gått ut...och då äre lite värre...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 28 augusti 2006 - 21:47.

Postad 28 augusti 2006 - 21:26

knasbollen
  • knasbollen
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej allihopa.... Jag tänkte också köpa denna skärm omgående... Men jag tänkte på detta, att ni kan testa att koppla bort allt som är på samma uttag som teven... och koppla ut antennsladden... sen kopplar ni en dvd eller liknande till teven från ett annat uttag.. gärna på ett uttag som inte sitter på samma propp som teven...

Antenn grund loopar är ju ett känt faktum i audio, men det skadar ju inte att testa om detta påverkar någon komponent i skärmen.. att försöka göra om ett uttag och ojorda den är livsfarligt som jag såg i någon annat inlägg.

Ah, det va mina tips iaf... Ska se när jag åker och köper skärmen. Kanske imorgon, spännande blir det iaf.

Lycka till dårå.

Postad 28 augusti 2006 - 21:37

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Hej allihopa.... Jag tänkte också köpa denna skärm omgående... Men jag tänkte på detta, att ni kan testa att koppla bort allt som är på samma uttag som teven... och koppla ut antennsladden... sen kopplar ni en dvd eller liknande till teven från ett annat uttag.. gärna på ett uttag som inte sitter på samma propp som teven...

Antenn grund loopar är ju ett känt faktum i audio, men det skadar ju inte att testa om detta påverkar någon komponent i skärmen.. att försöka göra om ett uttag och ojorda den är livsfarligt som jag såg i någon annat inlägg.

Ah, det va mina tips iaf... Ska se när jag åker och köper skärmen. Kanske imorgon, spännande blir det iaf.

Lycka till dårå.

<{POST_SNAPBACK}>

Bra tips, men om du läser i de tråd(ar) som behandlar LG PC1R® har detta tips kommit upp säkert ett tiotal gånger...det ÄR inte detta som är felet i dessa fall. Det är oxå konstaterat...felet är defekta nätdelar som stör i olika hög grad beroende på hur mkt ström som de alstrar=surret blir högre då bilden blir ljusare eftesom skärmen då drar mer ström.

Så ni senast i radan med nya LG - Palle, craezy och claes_r...surrar det mer när bilden blir ljusare?

Hade exakt samma fel på min gamal Panasonic CRT-tv....då uppstod felet efter ca 2 år...så det är sannerligen inte bara LG som lider av detta problem, dock är de klart överrepresenterade med just denna modell....

Men visst, det kan ju inte vara fel att prova kabeltricket i alla fall.... :) ...men för Palle kan jag tyvärr aldrig tro att detta med "loopar" vara problemet eftersom problemet uppstod först efter några timmars användande...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 28 augusti 2006 - 21:52.

Postad 28 augusti 2006 - 22:51

craezy
  • craezy
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Det surrar mer när bilden är ljusare som JB säger. Testade även att dra ut antennsladden och att endast ha tv:n inkopplad i strömuttaget och det hjälpte tyvärr inte. Men tack för tipsen i alla fall.

Postad 29 augusti 2006 - 14:28

gf_
  • gf_
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Nu har jag inte följt hela tråden så hoppas jag är först den här gången :) . Är det någon mer än jag som funderat på om det kan ha något med om man har TVn kopplad till ett jordat eller ojordat uttag? Kan det påverka ljudet som kommer från nätagget?
/gf

Postad 29 augusti 2006 - 14:49

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Har testat. ingen skilllnad.

Postad 01 september 2006 - 12:57

Jones
  • Jones
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Kan inte hålla mig längre då jag är gaaanska sugen på en sådan här apparat som jag med mina halvblinda ögon iaf tycker presterar en kanonbild! :blink:

Det där surret, OM man skulle ha turen att få ett ex som int surrar, då är det ju ba till att njuta! Men om man hörr surreet, hur illa är det? Jag är inte direkt störd av min hitatchi tx200 som jag har typ 70cm från huvudet. Visst, om man lysnnar så hörs den ju fast inte farligt men framförallt så surrar den inte. Plus det faktum att jag inte äns stör mig av min takfläkt som kan vina o naka lite då och plus att jag oftast har två-tre olika ljudkällor på gång samtidigt.

Kommer jag ta livet av mig över LGn surr?

Postad 01 september 2006 - 13:30

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Kan inte hålla mig längre då jag är gaaanska sugen på en sådan här apparat som jag med mina halvblinda ögon iaf tycker presterar en kanonbild! :blink:

Det där surret, OM man skulle ha turen att få ett ex som int surrar, då är det ju ba till att njuta! Men om man hörr surreet, hur illa är det? Jag är inte direkt störd av min hitatchi tx200 som jag har typ 70cm från huvudet. Visst, om man lysnnar så hörs den ju fast inte farligt men framförallt så surrar den inte. Plus det faktum att jag inte äns stör mig av min takfläkt som kan vina o naka lite då och plus att jag oftast har två-tre olika ljudkällor på gång samtidigt.

Kommer jag ta livet av mig över LGn surr?

<{POST_SNAPBACK}>

Har du läst denna tråd? Verkar inte så...

Surret ifrån en defekt TV är mycket högt=stör ALLA....

ELsurret ifrån en hel TV är liiiite högre än hos andra märken, men inte störande för fler än de riktigt petiga som sitter med ljudet av och sätter örat emot tvn....men vem tittat på tv så... :lol:

Mvh JB

Postad 01 september 2006 - 13:56

Unregistered340a9c7d
  • Unregistered340a9c7d
  • Forumräv

• 960 inlägg
  • 0
Efter att ha läst denna tråd kan jag ärligt inte begripa hur folk ändå på vinst och förlust kan beställa en sådan maskin?!

Är det meningen att man ska sitta och hoppas på att man får en felfri vara när man köper en grej för 15 lök?

LG.s garantiavdelning verkar ju också agera under all kritik.

Postad 01 september 2006 - 15:08

Unregistered89ff21ed
  • Unregistered89ff21ed
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Efter att ha läst denna tråd kan jag ärligt inte begripa hur folk ändå på vinst och förlust kan beställa en sådan maskin?!

Är det meningen att man ska sitta och hoppas på att man får en felfri vara när man köper en grej för 15 lök?

LG.s garantiavdelning verkar ju också agera under all kritik.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med dig till viss del. Kan bara tala för personlig del, men jag var en av de som köpte efter att ha lusläst. Chansade just för att jag faktiskt gillade produkten, tyckte den var mer än prisvärd och tyckte att den är den snyggaste tv:n på marknaden, efter Pioneer då, men då är det ju minst 10' till och väl skulle smälta in i nuvarande hemmiljö. Så slog till med hjärtat i halsgropen, och undrade själv om jag var helt dum i skallen, men hade tur och fick en felfri vara. Men visst retar det även upp mig till den mildaste grad att man måste chansa år 2006 då man köper en kapitalvara. Om nu LG satsar framåt och vill förpassa Goldstar historiken till det förglömda så borde man inse att en väl fungerande kundtjänst är en bra start, generösa garantier och i grund och botten felfria produkter.

"Hej kundtjänsten för min nya bil. -Mina bromsar funkar inte. - Men de tar väl lite när du bromsar ändå. - Jo, lite kanske. - Ja men då ser du är det ingen garanti åtgärd..." Så hade LG:s kundtjänst agerat om man nu sålde bilar istället för tv:s :blink:

Postad 01 september 2006 - 16:22

D1rty II
  • D1rty II
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
hej alla....

Det finns grader i ****t tror jag.

Har en LGPC1R tyckt den brummar. Men fullt godtagbart inget som stör mig.

Så idag var jag inne en sväng på ONOFF i V-ås tror det heter Hälla. Deras LGPC1R lät som den skulle ge upp vilken sekund som helst. Otroligt störande brummande hördeman från deras plasma.

Så har full förståelse för alla som säger det brummar för deras brummade rejält......... synd på så skön tv jag e grymt nöjd men min. Men man blir ju orolig för vad som händer senare "Down the road"

:blink:

Postad 02 september 2006 - 14:18

claes_r
  • claes_r
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Nix min surrar lika mycket oavsett insignal på/av eller "ljushet" i bilden.

Jag upplever surret som en entons frekvens lägre än 100Hz. Surret är mycket riktnings specifikt
och är givetvis maximalt precis mitt i tv bilden. Sitter man och tittar från sidan upplevs surret märkbart mindre. Mitt surr är markant 3.5 m från tvn. Surret är "högre" än ljudet på volymnivå 5 och nedåt( typ kvälls tittande nivå hos mig). (surret hörs givetvis inifrån tvn också)

En intressant aspekt är att mina föräldrar hade svårt att uppfatta surret, så en del "lyckliga" med nedsatt hörsel har nog mindre problem med detta surr.

Min är tillverkad i 2006 Juli polen ZH modellen så det finns på nyare modeller också.
Min gissning är att detta ljud är en resonans i någon av spolarna i högspänningsdelen.
Antagligen pga dåliga spolar alt. komponenter som hamnat utanför sina toleranser (billiga inköp ?)

Synd på en i övrigt bra plasma.
Köp denna tv med återlämningsrätt (ala öppetköp/postorder) är min rekommendation för att kunna lämna tillbaka den om ni besväras av surret.

PS. om någon fått sin plasma "uppmätt" av någon på LG eller service station så skulle jag ta reda på hur dom har mätt upp ljudet. Vilka instrument som använts och under vilka förutsättningar.

Läste något om att gränsen skulle ligga lite över 20 dB?,1 meter ifrån TVn.

För skoj skull hyrde jag en dB mätare (klass 1 instrument ) på Svema.
Bakgrundsljudet i min lägenhet 23.00 pendlade mellan 21 och 23 dBA, det är lågt. 20 dBA är svårt att höra om inte örat ligger bredvid ljudkällan. Tvns surrande hördes väldigt tydligt under dessa premisser.

Dessvärre kunde detta instrument inte visa exakt ljudnivå för detta entons surr utan ger ett slags medelvärde över ett frekvensspann.( Instrumentet kostade 25-30000) så det var inget Jula instrument => jag kunde inte avgöra signalstyrkan exakt för surret.

För att mäta detta surr måste man tillgång till en (realtids) spektralanalysator som klarar av att visa ljudnivån för varje frekvens för sig. Det börjar närma sig laboratorieutrustning mao.

Så om någon ska få/fått sin tv uppmätt, ifrågasätt hur denna uppmätning sker/skett.
Jag tvivlar på att lg/lgs service partners har tillgång/använt sådan utrustning.

DS

/C

Postad 02 september 2006 - 22:26

claes_r
  • claes_r
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Korrigering, surret ändras faktiskt när bilden blir mörkare. Det uppfattas som att nivån på brummet sjunker lite men när man lyssnar noga så är det frekvensen på brummet som sjunker. Det uppfattar örat som lägre.

( Antagligen för att fekvensen på de switchade nätaggregatet sänks för att inte lika mycket energi går åt )
/C

Postad 02 september 2006 - 22:34

mamoos
  • mamoos
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Efter 1 månads ivrigt TV - DVD - HDTV tittande så måste jag säga att
denna plasman sätter en NY!! standard vad gäller plasmor i dag.

Nåja --- många som har problem med sina "surrande" PC1R Plasmor.
Det ENDA som har irriterat mig till dags datum på denna TV är
att när man sitter sent !! på kvällen och tittar på TV med lågt ljud så kan
man vid vissa! vinklar med öronen höra ett vissst elektroniskt surr.
Detta är dock ett ganska vanligt fenomen med strömkrävande apparater
då det låter som ett surr från en transformator, MEN i denna plasma
rör det sig antagligen om starka strömmar genom drosslarna som dessutom
skapar detta surr vilket varierar med bildens ljusstyrka.
LÖSNINGEN: för dom flesta borde det räcka med normal inredning , mattor
, tavlor och gardiner mm som borde absorbera det mesta av detta.
Men i vissa fall där det är avskalat med absorbenter i rummet så kan detta
fenomen komma fram tydligare och bli irriterande närgånget.
I mitt fall löste det sig enkelt med en skiva ljuddämpande material (Mekonomen 89:-)
20mm tjockt! bakom plasman.
Plankan ovanför har visat sig vara onödig då bakomligande dämpning tar bort
varje tendens till missljud (i mitt fall åtminstone).
För skojs skull har jag testat under en längre tid med "plankan" ovanför och till
min stora förvåning så blir INTE plasman nämnvärt varmare av denna detalj.
Testa Er fram själva bara Ni inte stryper luftgenomströmningen totalt så borde
det inte vara några problem (det verkar som om det största delen av värmen
försvinner genom rutan!!), men var försiktiga och ge apparaten en chans att andas.

OBS!! Kolla gärna in mitt galleri om Ni vill se en bild på min lösning.

Postad 02 september 2006 - 23:44

Mathias_swe
  • Mathias_swe
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Köpte för ca 3 veckor sedan en LG42PC1R och hörde direkt det omtalade ljudet.

Kontaktade LG som skickade mig mellan återförsäljare,kundtjänst och huvudkontor(alla hade olika åsikter om åtgärd). Återförsäljare = reparation, Kundtjänst = självklart en ny tv, Huvudkontor = finns inget fel på din tv.

Det slutade med att en tekniker från Assist i Halmstad kom och lyssnade på tvn. (ställde sig framför tvn och sa att nä den låter normalt. (ingen utrustning med sig bara en personlig åsikt) fick avgöra om jag skulle få en ny tv.

Kommer nu att driva ärendet vidare, KO,ARN osv

Jag tänker inte ge mig!!!

ALDRIG MER LG.

Och nu lite uppdatering.

Har nu "bråkat" med LG i snart 3 månader.

Fick besked från återförsäljaren att Assist skulle skickas ut igen för att denna gången kontrollera ljudnivån med en dbmätare.

Hörde inte av Assist på mer än en vecka, ringde Assist för att kolla varför.

Assist hade inte kontaktas av LG, vidare hade dom redan tidigare meddelat LG att dom inte har tillgång till en dbmätare(krävs inte enligt deras serviceavtal med LG).

Kontaktade återigen återförsäljaren som tröttnade och skickade mig till Ansvarig på LG.

Pratade med Isa på Lg som tydligen är någon Chef, han frågade mig diverse frågor om ljudet(karaktär, styrka osv).

Jag blev också informerad om att man inte kan mäta upp ljudet hemma hos kunden pga bakgrundsljud. (konstigt att man ändå envisas med att skicka hem tekniker till kunderna).

Isa skulle kolla upp det hela och återkomma under dagen efter att jag förklarat att det vanligen tog en vecka innan jag fick någon sorts svar.(ringde 20.00 och sa att han inte hade fått tag i någon tekniker men att han skulle prova igen och återkomma).

Jag ringde 16.00 dagen efter och undrade hur det gick.( Isa hade fortfarande inte fått tag i någon tekniker men skulle återkomma).

Ringde igen när det hade gått 6 dagar och förklarade att jag nu var ganska trött på det hela.(Isa förstod detta och han tog därför beslutet att tvn ska bytas ut).

Väntar nu på min nya tv. jag kan av någon anledning inte få den nya innan den jag har är skickad till LG.

Tvn jag får är provlyssnad av återförsäljaren som garanterar att den är ljudlös.

Om denna också låter kommer jag att skicka in en anmälan till ARN.

Enligt KO i Halmstad leder detta ingenvart eftersom LG säger att ljudnivån är normal för produkten och jag inte har möjligheten att bevisa att den ska låta mindre.

Kommer då att behöva serienr samt uppgifter på er som har liknade problem med LG.

Om vi står enade så kan LG inte säga att det är några enskilda fall eller att felet inte existerar för då måste ju många av deras kunder ljuga.

Mvh Mathias

Får gärna Mejla mig på [email protected]

Postad 03 september 2006 - 16:10

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

OBS!! Kolla gärna in mitt galleri om Ni vill se en bild på min lösning.

<{POST_SNAPBACK}>

Men återigen...ditt surr långt ifrån lika högt som de med en defekt TV som surrar så högt så ingen dämpning hjälper...!

Helt otroligt dock om man t o m måste fixa ljuddämpning även för apparater som är som de ska... :rolleyes:

Och detta med att denna LG-tv sätter ny standard...på vilket sätt då?

Långt ifrån någon ny högsta standard bildmässigt för en plasma i alla fall...för det tror du väl ändå inte...?

Men för sitt pris är den riktigt bra...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 03 september 2006 - 16:13.

Postad 03 september 2006 - 16:57

Unregistered340a9c7d
  • Unregistered340a9c7d
  • Forumräv

• 960 inlägg
  • 0
Det lite ironiska i hela denna tragiska historia är att LG skröt vitt och brett om deras nya plasmor utan fläktar :rolleyes:

Tror att de flesta här som äger en LG med surr skulle föredra fläktar vilken dag som helst :P

Postad 03 september 2006 - 18:02

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5 548 inlägg
  • 0

Det lite ironiska i hela denna tragiska historia är att LG skröt vitt och brett om deras nya plasmor utan fläktar  :rolleyes:

Tror att de flesta här som äger en LG med surr skulle föredra fläktar vilken dag som helst  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Särskilt då fläktar, av kvalla, inte hörs ett endast dugg... :P

Mvh JB

Postad 03 september 2006 - 20:50

Unregistered340a9c7d
  • Unregistered340a9c7d
  • Forumräv

• 960 inlägg
  • 0

Det lite ironiska i hela denna tragiska historia är att LG skröt vitt och brett om deras nya plasmor utan fläktar  ;)

Tror att de flesta här som äger en LG med surr skulle föredra fläktar vilken dag som helst  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Särskilt då fläktar, av kvalla, inte hörs ett endast dugg... :angry:

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>

nej fläktarna i min 42PV60 hörs inte ens om jag anstränger mig, tyvärr verkar 37"-modellen vara ganska högljudd, men det beror som sagt på dåliga fläktar..

Postad 04 september 2006 - 17:37

moreno
  • moreno
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej. Jag har fått min teve levererad idag och det låter illa om den. Ett lågfrekvent brummande som slår igenom vid låga volymer. Tillverkad Juli06. Fick tips om detta forum av en bekant. Jag har en Samsumg plasma sedan tidgare och den är inte i närheten av detta ljud. Det låter från nätaggregatet bak, vilket även Samsungen gör , men det är lite väl störande det här. Näe, den här vill vi inte ha ;)

Postad 04 september 2006 - 20:01

WinstonSmith
  • WinstonSmith
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Fick min PC1R i fredags. Började surra från start. Störande ca 3,5 m från skärmen. Som andra har påpekat var surret högst mitt framför TV'n och något svagare vid sidorna. Högst störande vid kvällstittande och låg volym.

Har nu kontaktat återförsäljare och packat ner skärmen. Vill inte chansa med "reparation" eller ett nytt ex, får bli en 42PV60 istället. Mitt ex var tillverkat i Juli.

Best, W

Postad 04 september 2006 - 20:05

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1 621 inlägg
  • 0
Men snälla, kan inte LG ta och fixa detta. Börjar likna geometrifel på CRT. Otroligt irriterande fel som de försöker sopa under mattan.

Postad 04 september 2006 - 20:16

CyberJeab
  • CyberJeab
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har haft en 42 tum Thomson plasma i snart ett år nu... och den går sönder hela tiden så jag skulle få en ny tv den här ggr, men dom har sluta tillvärka den modellen så jag fick bestämma själv vad jag vill ha för ny tv, och dom rekommendera en LG PC1R till mig, det lät bra 2HDMI, VGA ingång och så och så (jämför med den där Thomson som har bara en DVI ingång) så jag sa okey... Ska få LG PC1R nu på Onsdag... efter har läss massa surr ljud som folk har fått, Nu är jag sk*t rädd måste be dom testa i butik innan jag ta hem den. Jo... och affär jag prata om är Yngvesson Audio Video I Storuman... blir spännande att ser vad jag får för ljud på min LG PC1R (ursäkta att jag skriv så dåligt svensk, jag är Thailändare :)

Redigerat av CyberJeab, 04 september 2006 - 20:54.

Postad 05 september 2006 - 10:38

Technew
  • Technew
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Eftersom det inte går att få rätsida på surret vid kontakt med LG så testade jag det som "mamoos" skrev om i bildgalleriet:
Min PC1R står på bänkstativet, c:a 15 cm från vägg som är beklädd med vanlig glasfiberväv. Surret har varit störande vid låg ljudnivå från mitt tittaravstånd som är 3,5-4 meter. Köpte en ljuddämpande 20mm skiva på Mekonomen och monterade den på väggen bakom skärmen. Oj, vilken skillnad! Tydligen så reflekterar och förstärker glasfiberväggen surret. Kan nu höra ett svagt surrande då jag stänger av ljudet, men inget som stör mig längre.

Postad 05 september 2006 - 10:42

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0
man tycker fan att LG borde ha fixat det här problemet nu. Hur svårt kan det vara?

Även om de inte medger något fel på sålda apparater kunde de ju fixa så att de nya är tysta tycker man. Dåligt!

Redigerat av distortion2, 05 september 2006 - 10:43.

Postad 05 september 2006 - 10:47

Unregistered34b85454
  • Unregistered34b85454
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
Nu får ni som har tvn slå näven i bordet!!!

Går å köper en tv för ca 16000 som inte funkar som den ska, det är ju sjukt!!!

verkar vara en riktigt skräp tv, det är ju inte meningen att man ska behöva ljudisolera tv för att man ska vara nöjd.

Postad 05 september 2006 - 12:55

moreno
  • moreno
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Har ringt till LG men de slår bara ifrån sig och pratar om "21dB" och att kunden blir debiterad om de anser att det inte är fel. Skitsamma om det inte överstiger 21dB. Det är ett lågfrekvent störande ljud som skär igenom vid låga volymer. Vi står visst helt maktlösa mot detta företag. TVn åker tbx. Aldrig mera en produkt från LG

Postad 05 september 2006 - 14:41

Technew
  • Technew
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Eftersom mitt tidigare inlägg inte kom in så tar jag det igen:

Ingen av dom firmor som har service åt LG i min stad har utrustning
för att kunna mäta upp dessa max 21dB !!! Har kollat.

Postad 05 september 2006 - 15:00

Technew
  • Technew
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Har just pratat med Powermill i Järfälla. Dom är tydligen dom enda av LG´s serviceföretag i Sverige som kan mäta dessa dB. Om värdet är under 21dB får kunden stå för mät- och fraktkostnad. Det skulle kosta c:a 2800;. + moms om man bor en bit bort. Snacka om Moment 22!!

Postad 05 september 2006 - 15:07

moreno
  • moreno
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Problemet är att det troligen inte överstiger -21dB. De är naturligtvis garderade. Ljudet är lägre än så men på en sån låg frekvens att det är störande. Någon hade jämfört ljudet med en lysrörslampa som är på väg att lägga av och surrar, och visst kan jag hålla med om den beskrivningen.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.