Lade till hanteringen av Brightness ovan så det blev lite mer komplett och inte ryckt ur sitt sammanhang.Vad Tom Huffman borde lagt till är att ljusstyrkan på vissa displayer främst sätts med ett reglage som reglerar ljusstyrkan. Enda gången man ska använda "Contrast" för att reglera ljusstyrkan är om ljusstyrke reglage saknas eller om det är otillräckligt (eller allmänt dåligt fungerande).
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
12 990:- |
Postad 31 januari 2008 - 10:06
Postad 31 januari 2008 - 13:58
(ja du vet säkert detta men ditt svar på det jag skrev kan missförstås)
Postad 31 januari 2008 - 14:46
OT: Även om jag upplever att bilden blev klart bättre efter dve-kalibrering så känner jag mig mer och mer säker på att nästa tv blir en plasma.....

edit: stavfel
Redigerat av JoeV, 31 januari 2008 - 20:42.
Postad 14 februari 2008 - 12:07
framför allt på grönt men kan man maxa ut den svagaste, oftast röd, och sedan anpassa grön och
blå, för att maximera kontrasten?
Bad idea? Fördelar/nackdelar?
Postad 14 februari 2008 - 12:37
edit, omforumera mig lite: Njae, att det ofta ser ut som man utgår från default värderna har ju att göra med att man gör det "automatiskt".Normalt verkar många utgå från default värdena när man justerar Gain och göra väldigt små avvikelser,
framför allt på grönt men kan man maxa ut den svagaste, oftast röd, och sedan anpassa grön och
blå, för att maximera kontrasten?
Bad idea? Fördelar/nackdelar?
Det blir ju så att säga automatiskt att man gör förhållandevis små avvikelser med "R/G/B Gain" eftersom man INNAN man börjar mickla med dessa har "grovjusterat" (och maximerat, rekommenderas att man har lite utrymme kvar så man inte är helt låst när man börjar pilla på R/G/B dock) dynamiken med "Combined Gain" (dvs "Contrast"). Det "Contrast" man kommer fram till här är ju så att säga oxå beroende av hur default "R/G/B Gain" är implementerade, därav vill jag påstå att det är "automatiskt".
Undantag finnes garanterat, förutsätt inget, men om vi ska ge nån slags allmän riktilinje är ju arbetsgången Contrast först, R/G/B Gain sen (och säkert en och annan iterering - är det ett ord?

edit: Jmfr med att man justerar andra änden av dynamiken, svartnivån, först med "Combined Bias" (dvs "Brightness") och sen med "R/G/B Bias"...
Nån som hajja vad jag mena?

Redigerat av pacman, 14 februari 2008 - 12:57.
Postad 14 februari 2008 - 13:41

Personligen har mitt arbetssätt numera blivit:
1. Grovjustera brightness & kontrast mha DVE, pluge (för brightness), reverse gray ramps w/steps + reverse shallow gray ramps (för kontrast). Grovar på så sätt att jag ser till att jag verkligen ser +2 % pluge mot video svart och att jag sänker kontrast just nedanför att färgskiftning sker i vitt.
2. Mäter upp gråskalan och finjusterar brightness och kontrast så att gammatrackingen blir så jämn som möjligt, dvs kollar så att alla primärer hänger med.
3. Mäter upp ljusstyrkan hos video vit och justerar ljusstyrkan från rött med reglaget color så att det blir 21.3% av ljusstyrkan av video vit (för HD, dvs Rec.709).
4. Justerar gamut för primärerna, dvs matchar R, G & B till koordinaterna i CIE diagrammet där jag är lite försiktig med B eftersom jag inte litar på mätresultatet från min Display 2/LT när det gäller mätningar på B.
5. Justerar gråskalan, dvs RGB Gain & RGB Bias mha först 40% amplitud window (RGB bias) och sedan 80% amplitud window (RGB bias) samtidigt som jag kollar pluge för att se eventuella färgskiftningar i video svart, +2%, +4% staplarna. Itereras flera gånger.
6. Justerar in sekundärerna (om så behövs) till koordinaterna i CIE diagrammet.
7. Börjar om från 4. tills allt blir så bra det kan bli.
8. Börjar om från början och kollar igenom rubbet.
När det gäller färgerna utgår jag hela tiden från att det är viktigast att spika dem i följande ordning (viktigast först): rött (bl a ansikten), grönt (bl a landskap) och sist kommer blått (bl a skuggor) där ljustyrkan är viktigare än perfekt träff av koordinaterna i CIE dock är det viktigt att man kan koppla ihop primär --- sekundär --- primär, samt koppla ihop primär --- D65 --- sekundär i CIE diagrammet.
Tar mer än gärna emot kritik för detta arbetssätt

Postad 14 februari 2008 - 13:51
jovisst. men ett problem är att det är lite tyckande som gäller för att ställa in kontrasten på en del LCDedit, omforumera mig lite: Njae, att det ofta ser ut som man utgår från default värderna har ju att göra med att man gör det "automatiskt".Normalt verkar många utgå från default värdena när man justerar Gain och göra väldigt små avvikelser,
framför allt på grönt men kan man maxa ut den svagaste, oftast röd, och sedan anpassa grön och
blå, för att maximera kontrasten?
Bad idea? Fördelar/nackdelar?
Det blir ju så att säga automatiskt att man gör förhållandevis små avvikelser med "R/G/B Gain" eftersom man INNAN man börjar mickla med dessa har "grovjusterat" (och maximerat, rekommenderas att man har lite utrymme kvar så man inte är helt låst när man börjar pilla på R/G/B dock) dynamiken med "Combined Gain" (dvs "Contrast"). Det "Contrast" man kommer fram till här är ju så att säga oxå beroende av hur default "R/G/B Gain" är implementerade, därav vill jag påstå att det är "automatiskt".
Undantag finnes garanterat, förutsätt inget, men om vi ska ge nån slags allmän riktilinje är ju arbetsgången Contrast först, R/G/B Gain sen (och säkert en och annan iterering - är det ett ord?).
edit: Jmfr med att man justerar andra änden av dynamiken, svartnivån, först med "Combined Bias" (dvs "Brightness") och sen med "R/G/B Bias"...
Nån som hajja vad jag mena?
då den inte orsakar klippning av WTW, synbar felfärgning eller att man blir trött i ögonen. Med att maxa
rött och sen justera grön/blå så man på sätt får garanterad maximal kontrast utan mätbar (därmed också synbar) felfärgning.
säkert feltänk...
Redigerat av rickardl, 14 februari 2008 - 14:02.
Postad 14 februari 2008 - 15:31
Kommer du fram till att "100/100" på Contrast funkar fint och "100/100" (eller iaf väldigt högt) på Red Gain fortfarande håller (med "allt" i bakhuvudet) så är det säkerligen rätt tänkt.

Redigerat av pacman, 14 februari 2008 - 15:31.
Postad 29 februari 2008 - 20:52
alltså att ni kopierar värderna ni fick från dvd:n till tv bilden?
jag har slarvat bort mina glasögon till dve..var kan jag hitta nya?
Postad 01 mars 2008 - 02:32
Är trots att ett ganska litet problem eftersom få filmer/scener i filmer utgörs av beckmörker men ändå

Postad 01 mars 2008 - 18:58
Postad 02 mars 2008 - 12:49
Är denna synonym med CIE 1931?
Kommentar från Ärade Kunniga?
/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Postad 02 mars 2008 - 16:15
Någon på Mac säger att man skall använda Adobe RGB standarden när man t ex skall kalibrera mot en MacBook Pro.
Är denna synonym med CIE 1931?
Kommentar från Ärade Kunniga?
/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Adobe RGB finns inom CIE 1931, och självklart även CIE 1976 - coordinatmässigt är den snarlik D-cinema.
Däremot skall du absolut INTE använda den standarden för att återge film - detta för att det blir helfel. Adobe RGB är vad jag förstår främst till för tryck och fotoredigering.
mhv
/Pär
Postad 02 mars 2008 - 20:53
Hade du inte rejäla sekundära reflexer här, på den gamla goda tiden?

Ursäkta lite OT..

https://www.minhembi...ic_id=56848.jpg
/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 02 mars 2008 - 21:37.
Postad 02 mars 2008 - 22:44
Anledningen till att man vill det är att gamut:en för tryck (CMYK) inte får plats inom vanliga sRGB. Den är inte större, men koordinaterna är annorlunda. Dessutom finns det egentligen inte EN CMYK-gamut, utan ett flertal, allt beroende på vad det är för tryckprocess man har tänkt sig att använda. De är (vad jag vet) dock alla faktiskt mkt mindre än sRGB, men sticker ändå utanför sRGB:s gamut och därför har AdobeRGB kommit till.
Så, om man letar efter en display som man skall kunna arbeta färgäkta mot tryck så ska man leta efter en med riktigt stor gamut, så att den åtminstone täcker AdobeRGB. Se'n gäller det att kunna justera ned den så att den verkligen matchar resp. tryck-gamut, men det brukar skötas om av de ack så missförstådda profilerna som man kan använda sig av både i Mac- och Windows-världen.
Man lagrar helt enkelt rätt profil tillsammans med en bild och när den öppnas i t.ex. Photoshop, InDesign, Illustrator etc., så justeras gamut:en ned så att den matchar den tryckprocess som man ska använda. Men för att detta ska funka, så måste skärmen till att börja med kunna hantera alla koordinater som denna tryckgamut har. Något som sRGB (och därmed vanliga CRT-fosforer) inte gör.
Egentligen är det först på senare år, iom LCD:ernas intåg i reprovärlden som man på allvar kan börja få någorlunda riktiga skärmkorrektur på fyrfärgstryck.
Dock behövs den som sagt inte för video-/filmhantering, utan för trycksaksarbeten. Så det kan du hälsa denna någon.

Detta med profiler och gamut:er är förfärligt missförstått inom den grafiska världen och ännu mer så inom datorvärlden i allmänhet. Man ska över huvud taget inte bry sig om att ens fundera på att använda profiler - innan man åtminstone har mätt upp sin display och vet hur den förhåller sig mot olika standarder. Och helst ska den såklart vara kalibrerad så långt det går...

Postad 03 mars 2008 - 07:44

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Postad 03 mars 2008 - 13:22
Undantaget till det jag skriver ovan, är ifall man t.ex. har fått en bild från repro och ska göra något med den i Photoshop. För att inte bilden ska sabbas så ska man se till att bevara den profil som den är sparad med. Annars blir repronisse sur.

Postad 07 mars 2008 - 15:14
Är det någon som har OptionTable för service menyn? Jag vet att det finns en länk till någon Optiontable i andra trådar (https://www.minhembi...p;#entry1660698 ), men denna länk funkar inte.
Vore mycket tacksam om någon kunde göra det. Jag kommer att ställa om min M87 ikväll till svenska/nordiska och tänkte ha grundinställningarna för service menyn utifall något blir fel.
Stort tack på förhand,
Postad 07 mars 2008 - 15:41
Med OS X har du Colorsync-verktyget där du kan rotera och jämföra färgrymder i 3D. Då ser du tydligt att sRGB är det som ligger väldigt nära TV-standard. Primärerna för sRGB är satta efter Rec. 709. Men det brukar följa med profiler för PAL/SECAM och NTSC i OS X. Men det kanske bara gäller de datorer som har Photoshop installerat? I vilket fall så är profilerna som skrivet inte användbara som något "välj detta och det blir rätt färger". Såvida man nu inte kopplar Macen till en redan kalibrerad teve/skärm förstås.
Har man några tryck- eller skrivarprofiler kan man syna dessa med Colorsync-verktyget och de ser ofta rätt knasiga ut på ett CIE-diagram. Hemmabiovärlden har det ganska lätt för sig egentligen.

Postad 13 mars 2008 - 20:48
I alla fall, har just köpt DVE och är lite osäker på hur inställning av kontrast fungerar. Använder mig av testbilden DVD pluge men vet inte exakt vad jag håller på med. Som jag tolkar det är bilden dock rätt inställd på absolut maximal kontrast, något jag har hört är ett vanligt "nybörjarmisstag" som för det mesta är felaktigt. Kan detta stämma trots allt eller har jag missat något? Har en Hyundai HLT-32V2.
För övrigt undrar jag om det finns något bra sätt att ställa in andra ingångar förutom DVDn. TV-in t ex borde ju gå att fixa genom att spela skivan i datorns DVD?
Postad 13 mars 2008 - 23:54
Perra1 har skrivit en utmärkt guide om hur du använder DVE, du hittar den här. Återkom gärna med frågor om inte alla besvaras i guiden

Har aldrig pysslat med HTPC så förhoppningsvis kan någon annan svara på den frågan.
Redigerat av Wolfy, 13 mars 2008 - 23:55.
Postad 15 mars 2008 - 20:23
Postad 17 mars 2008 - 13:05
Inte säker på att detta är rätt ställe att skriva men jag testar i alla fall. Flytta om ni vill ha mig någon annanstans ^^
I alla fall, har just köpt DVE och är lite osäker på hur inställning av kontrast fungerar. Använder mig av testbilden DVD pluge men vet inte exakt vad jag håller på med. Som jag tolkar det är bilden dock rätt inställd på absolut maximal kontrast, något jag har hört är ett vanligt "nybörjarmisstag" som för det mesta är felaktigt. Kan detta stämma trots allt eller har jag missat något? Har en Hyundai HLT-32V2.
För övrigt undrar jag om det finns något bra sätt att ställa in andra ingångar förutom DVDn. TV-in t ex borde ju gå att fixa genom att spela skivan i datorns DVD?
Tack för hjälpen men tyvärr har jag redan kolla guiden och är av någon anledning lite för seg för att fatta. Eller snarare, jag tror att jag fattar men det resulterar i en kontrast på 100% vilket gör mig tveksam.
Problemet med guiden är att det inte riktigt framgår om man ska kolla på "fälten" (nedre topp resp. övre botten) eller den jämna skalan som går utan synliga linjer från vitt till svart. Som jag tolkade det ska man sänka kontrasten till det vita "fältet" med grå prickar ändrar färg, för att sedan höja ett snäpp. Men som sagt, det ger mig maximal kontrast. Vilket iofs ser helt okej ut tycker jag...
Postad 17 mars 2008 - 13:13
Du ska kolla båda två, båda är lika viktiga.Problemet med guiden är att det inte riktigt framgår om man ska kolla på "fälten" (nedre topp resp. övre botten) eller den jämna skalan som går utan synliga linjer från vitt till svart.
Då är det mkt möjligt att det är så att just din tv klarar att köra med "kontrast:max" utan att bilden klipps eller att några andra tokigheter introducerats. Och att DVE just hjälpt dig att verifiera det.Men som sagt, det ger mig maximal kontrast. Vilket iofs ser helt okej ut tycker jag...
Så förutsatt att du inte tycker bilden är för ljusstark eller att nån annat fel dykt upp (har du gått tillbaks och kollat Pluge, testmönstret för Brightness, tex?) så är det ju bara att köra "maxat", det finns inget som säger att alla displayer får problem när man drar upp kontrastreglaget.
Postad 17 mars 2008 - 21:25
Med fungerande CMS, så menar jag ju ur mitt perspektiv naturligtvis möjligheterna att självklart kunna ställa en ev. grundgamma och färgtemp, contrast, brightness och "saturation/color/färg" i grunden.
Sedan vidare mina RGB Gain och Bias, samt (helst) individuell justering av mättnad, intensitet och toning för varje grund- och sekundärfärg.
Kan man sammanfatta detta i att TV:n har s.k. ISF(ccc) menyer, eller det inbegriper mer/mindre/annat?
Rätta mig om jag har fel, men antar att ISFccc alltså betyder möjligheten att ställa/kalibrera minst ovan parametrar?
/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 17 mars 2008 - 21:26.
Postad 18 mars 2008 - 07:47
Även om man kan tänka sig att om man varit så seriös att man har ISF-minnen så finns i regel de vanliga (Contrast, Color etc) plus RGB Gain/Bias. En välfungerande CMS (med CMS tror jag de flesta menar ett verkyg som kan justera gamuten i 3 dimensioner) ska man dock inte förvänta sig.
Postad 18 mars 2008 - 08:16
Var och kalibrerade en Samsung M86 40-tums LCD-TV hemma hos en snubbe häromdagen och det var chockerande stor skillnad mot grundinställningarna faktiskt. Killen hade iofs kvar alla settings från boxen, däribland "Dynamic" som läge, och det såg verkligen för j-igt ut, vilket han också hade insett.
Efter några timmar med Eye-One Pro och diverse mjukvara så såg den dock riktigt, riktigt bra ut!

Och detta helt utan ISFccc och även utan CMS, så visst går det att förbättra de flesta apparater, bara man vet vad man gör.

Postad 18 mars 2008 - 11:52
När man nu kalibrerar med en dvd-skiva är detta enbart till för när man ska se på dvd film el är det kalibrering när man ska se via comhem boxen, analog med?
Det känns som man måste pilla mycket med inställningar när det gäller LGPG426000 vad jag förstått, om man jämnför med px80 som typ är bra out of the box.
Som sagt är jag inte hay på detta men är väldigt sugen på PG6000 som är grymt snygg.
Postad 18 mars 2008 - 12:06
Jag skulle dock inte vilja säga att det "enbart till för när man ska se på dvd film". Många av de "findings" du gör med DVE kommer säkerligen gälla för andra källor/ingångar med. Men ja, beroende på vilken utrustning det handlar om så kommer det fungera olika bra att använda "DVE-inställningar" för alla ens prylar (tror vi diskutera det här med digital-tv box kalibrering tidigare i tråden).
Postad 18 mars 2008 - 16:18
Så för att få en bra bild på en PG6000 så får man fixa det via inställningar själv ?
Postad 18 mars 2008 - 18:04
BD/DVD-format för videoutgång (HDMI). Man kan välja mellan Automatisk, RGB, eller Y Pb/Cb Pr/Cr. Står på automatisk.
RGB Full Range (HDMI). Kan välja Begränsad eller Full. Står på besgränsad.
Y Pb/Cb Pr/Cr Supervit (HDMI). Kan välja Av eller På. Står på Av.
Fimkonvertering. Kan välja Automatisk eller Video. Står på Automatisk.
Vad innebär dessa inställningar och har jag gjort rätt val.
Postad 19 mars 2008 - 20:42

Skulle pilla lite med min Epson TW2000 ikväll, och kunde inte komma på varför den klipper WTW, så jag slog av och på super white sakerna i både PS3:an och i Epsonen, men inget hände, bilden skiftade bara lite i nivå upp och ner.
Till slut ställde jag om PS3:an så att den inte skalar upp till 1080p, utan kör min DVE PAL i 576p, och vips kom WTW.
Tankar från Ärade Kunniga?
/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Postad 20 mars 2008 - 07:54
Om den står på "Auto", så kan vilken inställning som helst komma att aktiveras, beroende på vad PS3 och projje kommer överens om, vilket skulle kunna förklara hur den kan visa WTW vid 576p men inte vid 1080p.

Ursäkta om jag inkräktar på mitt projektorkalibrerande i denna tråd, men det handlar ju dock om Bildkalibrering i slutändan.
Skulle pilla lite med min Epson TW2000 ikväll, och kunde inte komma på varför den klipper WTW, så jag slog av och på super white sakerna i både PS3:an och i Epsonen, men inget hände, bilden skiftade bara lite i nivå upp och ner.
Till slut ställde jag om PS3:an så att den inte skalar upp till 1080p, utan kör min DVE PAL i 576p, och vips kom WTW.
Tankar från Ärade Kunniga?
/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
sumpan>> Sätt "Supervit" på "PÅ" och "BD/DVD-format..." på "Y Pb/Cb Pr/Cr" så ska det bli rätt!

Ologiskt och onödigt att dom skriver "Y Pb/Cb Pr/Cr" då det gäller en HDMI-signal, som ju endast kan vara digital. Då ska det stå YCbCr, vilket är beteckningen för digital komponent.
YPbPr är analog komponent.
Jaja... Allt för att förvirra konsumenten.

Har PS3 som blu-ray och DVD spelare och har kalibrerat min Plasma panasonic PX-80 med DVE skivan (Dvd versionen). Är denna kalibrering ok för blu-ray film eller bör jag skaffa DVE Blu-ray när den släpps? Kan tillägga att jag är mycket osäker på om jag fått till kontrasten som många med mig verkar ha problem med. Har några funderingar krink inställningsmöjligheter hos PS3 som jag skulle behöva hjälp med att förstå.
BD/DVD-format för videoutgång (HDMI). Man kan välja mellan Automatisk, RGB, eller Y Pb/Cb Pr/Cr. Står på automatisk.
RGB Full Range (HDMI). Kan välja Begränsad eller Full. Står på besgränsad.
Y Pb/Cb Pr/Cr Supervit (HDMI). Kan välja Av eller På. Står på Av.
Fimkonvertering. Kan välja Automatisk eller Video. Står på Automatisk.
Vad innebär dessa inställningar och har jag gjort rätt val.
Redigerat av Unregistered59dcaef6, 20 mars 2008 - 07:55.
Postad 20 mars 2008 - 08:01
För mest korrekt bild ut från PS3, när det gäller film, ska du köra RGB Limited, YCbCr och Superwhite:On (man kan använda DVE för att ta reda på såndana här saker btw). Så har du en någotsånär korrekt fungerande display (vilket jag tror PX80 är) så kör med det (de med mindre korrekt display kan definitivt prova på nått annat).
Enkelt uttryckt handlar dessa om vilka nivåer spelaren ska ge ut och de jag föreslog är de enda som överensstämmer med PAL-standarden (dvs de är de mest korrekta).
Fimkonvertering ska stå i Automatisk. Enda gången man ska använda Video är om den rulle man tittar på uppvisar stora bildproblem (sk combing, horisontella linjer i bilden). Detta är ett val för hur PS3:an ska omvandla interlace till progressivt, använder man Video jämt tappar man garanterat upplösning på film-material (sånt material som är progressivt "från första början").
edit: Arioch var piggare idag...

Redigerat av pacman, 20 mars 2008 - 08:02.
Postad 20 mars 2008 - 10:01

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 20 mars 2008 - 10:24.
Postad 20 mars 2008 - 13:25
Ska kolla hur det beter sig i min setup vid tillfälle.
Du menar att om man sätter DVD-uppskalning till Normal, så blir det RGB-range utan WTW oavsett hur övriga inställningar är satta? Borde ju vara enkelt att testa...
Dessa inställningar kör jag, och det enda som ger mig WTW, är att ställa PS3:an i DVD Upscaler Off, eller Double Scale. Då får jag ut WTW och 576p/49.90 Hz, resp. 1080p/49.90 Hz. Antar att Double Scale gäller då om jag skall få ut WTW och 1080p, eller hittar Double Scale på några andra mer eller mindre kända dumheter - mätbara som inte?
![]()
/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Postad 20 mars 2008 - 16:32
Normal och Full, ingen WTW.

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Postad 20 mars 2008 - 16:54
Svar från Macåterförsäljare idag:AdobeRGB brukar man försöka använda då man kalibrerar displayer för grafiskt bruk (repro, fotoretusch, illustration etc.).
Anledningen till att man vill det är att gamut:en för tryck (CMYK) inte får plats inom vanliga sRGB. Den är inte större, men koordinaterna är annorlunda. Dessutom finns det egentligen inte EN CMYK-gamut, utan ett flertal, allt beroende på vad det är för tryckprocess man har tänkt sig att använda. De är (vad jag vet) dock alla faktiskt mkt mindre än sRGB, men sticker ändå utanför sRGB:s gamut och därför har AdobeRGB kommit till.
Så, om man letar efter en display som man skall kunna arbeta färgäkta mot tryck så ska man leta efter en med riktigt stor gamut, så att den åtminstone täcker AdobeRGB. Se'n gäller det att kunna justera ned den så att den verkligen matchar resp. tryck-gamut, men det brukar skötas om av de ack så missförstådda profilerna som man kan använda sig av både i Mac- och Windows-världen.
Man lagrar helt enkelt rätt profil tillsammans med en bild och när den öppnas i t.ex. Photoshop, InDesign, Illustrator etc., så justeras gamut:en ned så att den matchar den tryckprocess som man ska använda. Men för att detta ska funka, så måste skärmen till att börja med kunna hantera alla koordinater som denna tryckgamut har. Något som sRGB (och därmed vanliga CRT-fosforer) inte gör.
Egentligen är det först på senare år, iom LCD:ernas intåg i reprovärlden som man på allvar kan börja få någorlunda riktiga skärmkorrektur på fyrfärgstryck.
Dock behövs den som sagt inte för video-/filmhantering, utan för trycksaksarbeten. Så det kan du hälsa denna någon.
Detta med profiler och gamut:er är förfärligt missförstått inom den grafiska världen och ännu mer så inom datorvärlden i allmänhet. Man ska över huvud taget inte bry sig om att ens fundera på att använda profiler - innan man åtminstone har mätt upp sin display och vet hur den förhåller sig mot olika standarder. Och helst ska den såklart vara kalibrerad så långt det går...
Fråga: "Vilken color space jobbar Mac med när det gäller video? Bör ju inte vara Adobe RGB, som ju primärt, så vitt jag vet, används då man kalibrerar displayer för grafiskt bruk (repro, fotoretusch, illustration etc.)."
Svar: "Macens grafikkort skickar ut olika färgrymder beroende på vad du väljer. AdobeRGB är det man vanligt vis brukar köra men man kan även köra sRGB (IEC61966-2.1) om man skulle vilja det. Har du någon särskild ICC-profil som du föredrar så kan man enkelt lägga in den och använda den istället. Ang. Windows MediaPlayer så finns även det till Mac, utbudet utav program för mac som klarar av .WMV formatet är ganska stort så man behöver inte nödvändigtvis använda sig utav just MediaPlayer."
Kommentar?

Han tappade mig någonstans vid "ICC-profil", som jag antar har med någon typ av färgstyrning att göra?

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Postad 21 mars 2008 - 11:29
se http://www.premiere....v_hdperfekt.jsp.
Själv ska jag spela in detta...
det kommer att visas flera ggr senare
http://www.premiere....ekt_sendung.jsp
Redigerat av DigiMannen, 21 mars 2008 - 11:34.
Postad 21 mars 2008 - 12:15
Idag Fredag 21/3 kl 20:00-20:15 på Premiere HD kommer det att sändas någon form av kalibreringsprogram för att man ska kunna ställa in sin TV på ett korrekt sätt för att kunna avnjuta deras sändnigar i bästa möjliga kvalitet.
se http://www.premiere....v_hdperfekt.jsp.
Själv ska jag spela in detta...
det kommer att visas flera ggr senare
http://www.premiere....ekt_sendung.jsp
kanske ngt att lägga ut på Piratebay..........
Postad 21 mars 2008 - 14:56

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Bifogad fil(er)
Postad 25 mars 2008 - 11:13

Svar från Macåterförsäljare idag:AdobeRGB brukar man försöka använda då man kalibrerar displayer för grafiskt bruk (repro, fotoretusch, illustration etc.).
Anledningen till att man vill det är att gamut:en för tryck (CMYK) inte får plats inom vanliga sRGB. Den är inte större, men koordinaterna är annorlunda. Dessutom finns det egentligen inte EN CMYK-gamut, utan ett flertal, allt beroende på vad det är för tryckprocess man har tänkt sig att använda. De är (vad jag vet) dock alla faktiskt mkt mindre än sRGB, men sticker ändå utanför sRGB:s gamut och därför har AdobeRGB kommit till.
Så, om man letar efter en display som man skall kunna arbeta färgäkta mot tryck så ska man leta efter en med riktigt stor gamut, så att den åtminstone täcker AdobeRGB. Se'n gäller det att kunna justera ned den så att den verkligen matchar resp. tryck-gamut, men det brukar skötas om av de ack så missförstådda profilerna som man kan använda sig av både i Mac- och Windows-världen.
Man lagrar helt enkelt rätt profil tillsammans med en bild och när den öppnas i t.ex. Photoshop, InDesign, Illustrator etc., så justeras gamut:en ned så att den matchar den tryckprocess som man ska använda. Men för att detta ska funka, så måste skärmen till att börja med kunna hantera alla koordinater som denna tryckgamut har. Något som sRGB (och därmed vanliga CRT-fosforer) inte gör.
Egentligen är det först på senare år, iom LCD:ernas intåg i reprovärlden som man på allvar kan börja få någorlunda riktiga skärmkorrektur på fyrfärgstryck.
Dock behövs den som sagt inte för video-/filmhantering, utan för trycksaksarbeten. Så det kan du hälsa denna någon.
Detta med profiler och gamut:er är förfärligt missförstått inom den grafiska världen och ännu mer så inom datorvärlden i allmänhet. Man ska över huvud taget inte bry sig om att ens fundera på att använda profiler - innan man åtminstone har mätt upp sin display och vet hur den förhåller sig mot olika standarder. Och helst ska den såklart vara kalibrerad så långt det går...
Fråga: "Vilken color space jobbar Mac med när det gäller video? Bör ju inte vara Adobe RGB, som ju primärt, så vitt jag vet, används då man kalibrerar displayer för grafiskt bruk (repro, fotoretusch, illustration etc.)."
Svar: "Macens grafikkort skickar ut olika färgrymder beroende på vad du väljer. AdobeRGB är det man vanligt vis brukar köra men man kan även köra sRGB (IEC61966-2.1) om man skulle vilja det. Har du någon särskild ICC-profil som du föredrar så kan man enkelt lägga in den och använda den istället. Ang. Windows MediaPlayer så finns även det till Mac, utbudet utav program för mac som klarar av .WMV formatet är ganska stort så man behöver inte nödvändigtvis använda sig utav just MediaPlayer."
Kommentar?![]()
Han tappade mig någonstans vid "ICC-profil", som jag antar har med någon typ av färgstyrning att göra?![]()
/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Postad 26 mars 2008 - 13:30
Undrar därför om hårdvarukalibratorer är lika bra att ge ett korrekt resultat som en kalibreringsskiva som DVE. Blir det bättre med en hårdvarukalibrator än om man drar till med lite värden som ser korrekta ut i DVE? Köper man något för ett par tusen vill man ju att det ska se bättre ut än något för 150kr. Vill ha möjligheten att kalibrera alla olika källor till de skärmar jag har; en 40" lcd-tv, en 22" tft-skärm samt en projektor som kommer inhandlas om ett par månader.
Undrar också om man kommer märka någon skillnad efter kalibreringen, varken tvn eller monitorn har ju särskillt bra kontrast, blir det bättre eller bara annorlunda? Har hoppats kunna hamna under 2000:- för en hårdvarukalibrator men kan sträcka mig längre om det ger en markant förbättring. Håller också på med en del bildbehandling på monitorn, men bara på amatörnivå så inga extrema grejjer. Tack på förhand

Postad 31 mars 2008 - 06:50
Då man ska ställa brightness och contrast så är man hänvisad till testmönster och sitt eget omdöme.
Man kan tycka att man även skulle kunna mäta sig fram till dessa, men problemet är att det där inte finns några absoluta värden som man ska uppnå, utan det är helt i förhållande till vad skärmen presterar.
Postad 31 mars 2008 - 22:31
Tyvärr innefattas lite "dra i spakar och se hur det ser ut" i processen även om man använder hårdvarukalibrator.
Då man ska ställa brightness och contrast så är man hänvisad till testmönster och sitt eget omdöme.
Man kan tycka att man även skulle kunna mäta sig fram till dessa, men problemet är att det där inte finns några absoluta värden som man ska uppnå, utan det är helt i förhållande till vad skärmen presterar.
Tack för svaret, även om jag hade hoppats på något helt annat

Istället för att köpa en kalibrator för 2000kr, kanske det är bättre att lägga dom pengarna på en skärm och få bättre prestanda istället? En amatörkalibrerad amatörskärm eller en hårdvarukalibrerad skitskärm, så att säga, vilket är att föredra då? :s
Postad 01 april 2008 - 23:02
Min sju år gamla tjock-TV hade förstås som andra fullständigt vansinniga fabriksinställningar, så där var det första jag gjorde att ändra på det mesta. Utifrån medföljande kretsschema letade jag upp datablad på de chip som sitter i TV:n och försökte utgå från det nominella värdet för färgmättnad.
Det gav dock en något avmättad bild - vilket jag nöjde mig med eftersom TV:n verkar pusha rött en aning, samt att rött redan är en jobbig färg som avslöjar elakheter som färgundersampling. Min TV - liksom andra 100Hz-apparater från den tiden - undersamplar färgen till 4:1:1, så skarp blir färgen inte. Med högre färgmättnad blev rött rätt luddigt och fult.
Hursomhelst lekte jag lite med kalibreringsmönstrena på Ratatoille-DVD:n häromdagen, bara för skojs skull. Dock intresserade jag mig för det röda filter som påtalas där. Det visade sig förstås att Disney bara tillhandahåller detta i USA och Kanada, inte Europa. Men billiga filter är ändå skräp, så jag kollade upp vad ett professinellt Wrattenfilter skulle kosta. Några hundralappar. Dyrt för att få spendera tio sekunder att ställa in färgmättnad.
Det är då ilskan slår mig. Varför, varför, varför ska vi sitta med röda och blå filter framför ögonen för att justera något så viktigt men enkelt som färgmättnad? Den är trots allt inte det minsta godtycklig. I analog signalbehandling kan den variera lite på grund av toleranser, men inte i de apparater där signalerna beräknas om digitalt till RGB.
För komponentvideo i dess olika färgrymder är färgmatrisen noga specificerad. Med RGB SCART eller VGA borde den självklart matcha omvandlingen till YCC i TV:ns bildbehandling. Till och med för S-video och komposit kan styrkan på färgkomponenterna matchas till rätt nivå utifrån signalens färgburst. Vi har kommit långt ifrån 50-talets experimentella färgsändningar i NTSC och nyckfulla radiorör - idag finns det inga ursäkter!
Så varför accepterar vi att sitta snällt som fån med dessa plastfilter framför ögonen för att hitta rätt färgmättnad, när vi borde kräva att veta var på skalan tillverkaren har placerat dess neutrala position och bara - *plupp* - dra mättnaden dit?

Redigerat av Zacabeb, 01 april 2008 - 23:04.
Postad 02 april 2008 - 07:55
En annan grej är väl att jag misstänker att många micklar med matris-dekodningen för att kompensera de skeva gamutar dagens displayer har, gissningivs leder denna kompensation till att man även uppfattar fel i matris-dekodningen.
Men om vi bortser från ovanstående så är din fråga intressant, borde det inte bara bli rätt (om tillverkarna följer standarden)? Man tycker ju det även om signalteori är ungeför 7 år från mitt ämne... Jag menar, hur ofta är det man ser ett "Color"-reglage på en datormonitor? Det borde inte behövas i en videomonitor heller.
Ang Ratatoille testmönster som jag iofs inte har sett så borde man kunna använda DVEs färgfilter till den. Å andra sidan ser jag inte varför man ska använda de testmönstrena istället för DVEs egna...
Filter har ju dock brister så jag frågar mig mest varför det inte är så sjukt ovanligt att ha möjligheten att stänga av 2 av 3 färgkanaler för undersökning av matris-dekodning. Det har man ju på professionalla monitorer. Det enda seriösa alternativ som finns idag är ju att mäta upp färgintensiteten som jag vill minnas nån skrev några rader om på annat håll.

Redigerat av pacman, 02 april 2008 - 07:56.
Postad 02 april 2008 - 09:24
Det är ju jättevanligt att en display när man har kalibrerat gråskalan fortfarande har uppförsbackar i intensitet ut till primärer och sekundärer. Enda anledningen som jag kan komma på till att man gör på detta sätt är att man på det viset får ut mer ljustryck sammantaget, något som kan vara nog så viktigt då vi pratar projektorer.
Tänk er: Två identiska displayer med samma korrekta gråskala, men där den ena har i snitt 20% för intensiva färger genom felaktig avkodning och den andra ligger på ungefär rätt intensiteter. Den med rätt intensiteter kommer att upplevas som ganska mycket ljussvagare än den andra.

Postad 02 april 2008 - 10:27
(ska man vara petnoga så handlar det ju dock snarare om att nedförsbackarna till primärer och sekundärer inte är tillräckligt djupa.


Skön animering för den som ev undrar vad det är för backar jag och Arioch yrar om:
http://www.brucelind...cityGamuts.html
Redigerat av pacman, 02 april 2008 - 10:27.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar