W9000! Ny 1080p projektor från BenQ
Benq W9000
(Projektorer)
|
1
|
(20)
|
Inga priser |
BenQ-klubben (200 inlägg)
|
12 år sedan |
Hur står sig Benq W9000 idag? (12 inlägg)
|
15 år sedan |
Benq W9000 Vs Panasonic PT-AE4000 + Sony Vpl-Hw15 (24 inlägg)
|
16 år sedan |
Bästa 1080P projektorn bildmässigt (62 inlägg)
|
18 år sedan |
Varför har inte tillverkarna insett vikten av design? (8 inlägg)
|
18 år sedan |
Köpa projektor 10-15000kr (28 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 08 November 2007 - 00:19
Postad 09 November 2007 - 23:54
eller kan tipsa om vart jag kan få tag i information om detta?
Postad 10 November 2007 - 00:38
Postad 10 November 2007 - 00:51
Kanske den nya modellen får en bättre kastlängd
Postad 10 November 2007 - 09:11
ingen som vet hur den fungerar till en PC via HDMI?
Den fungerar finfint med min htpc. =) Pixelmappat direkt, om det var det du tänkte på. Grafikkort 8600gt, kopplad med dvi-hdmi-kabel på 3 meter. Ska byta till en längre kabel i veckan, får se hur det fungerar.
Hur pass dålig är "lensshiften" om jag har tolkat det rätt så är lensshift en funktion som gör att man flyttar bilden upp/ner ? om jag kommer ha min takmonterad och duken 4 meter framåt det ska väll inte vara några problem? eller är "lensshiften" på benq w9000 nånting jag borde tänka på innan jag skaffar en?
Japp. Du kan inte justera bilden speciellt mycket nedåt vid takmontering men det är ju okej om du ska ha duken högt. Bilden faller lite grann från linsens mittpunkt, men det är försumbart, rör sig om någon eller några centimeter per meter. Med en proj som hänger lägre har man större möjligheter att justera uppåt men inte tvärtom alltså.
Är sugen att byta ut min gamla 720p LCD mot denna, men mitt biorum är inte stort nog. Jag har en 106" duk och max avstånd jag kan projicera är 3,5 meter. Då är väl denna proj inte rätt för mig?
Nej. Jag har ett avstånd på cirka 3,7 meter och kan projicera max 92-93".
Postad 10 November 2007 - 11:04
Den fungerar finfint med min htpc. =) Pixelmappat direkt, om det var det du tänkte på. Grafikkort 8600gt, kopplad med dvi-hdmi-kabel på 3 meter. Ska byta till en längre kabel i veckan, får se hur det fungerar.
alrite!
finns det funktion för datasvärta också?
på min Epson TW600 kan man välja mellan Normal och Extended..., kör man från PC måste man välja Extended, annars blir det fel.
Postad 10 November 2007 - 13:49
Den fungerar finfint med min htpc. =) Pixelmappat direkt, om det var det du tänkte på. Grafikkort 8600gt, kopplad med dvi-hdmi-kabel på 3 meter. Ska byta till en längre kabel i veckan, får se hur det fungerar.Hur pass dålig är "lensshiften" om jag har tolkat det rätt så är lensshift en funktion som gör att man flyttar bilden upp/ner ? om jag kommer ha min takmonterad och duken 4 meter framåt det ska väll inte vara några problem? eller är "lensshiften" på benq w9000 nånting jag borde tänka på innan jag skaffar en?
Japp. Du kan inte justera bilden speciellt mycket nedåt vid takmontering men det är ju okej om du ska ha duken högt. Bilden faller lite grann från linsens mittpunkt, men det är försumbart, rör sig om någon eller några centimeter per meter. Med en proj som hänger lägre har man större möjligheter att justera uppåt men inte tvärtom alltså.Är sugen att byta ut min gamla 720p LCD mot denna, men mitt biorum är inte stort nog. Jag har en 106" duk och max avstånd jag kan projicera är 3,5 meter. Då är väl denna proj inte rätt för mig?
Då kommer nästa fråga som säkert inte hör hemma här, men jag frågar ändå. Vad skall man då istället köpa?
Postad 10 November 2007 - 13:58
alrite!
finns det funktion för datasvärta också?
på min Epson TW600 kan man välja mellan Normal och Extended..., kör man från PC måste man välja Extended, annars blir det fel.
Har än så länge bara hittat en funktion i projjen där jag kan välja mellan två olika lägen för svärta, normal och 7.5 nånting. Är inte säker på att det är det du syftar på men jag kör på 7.5 då jag tycker att normalläget ger en blaskig svärta.
Postad 10 November 2007 - 13:59
Är sugen att byta ut min gamla 720p LCD mot denna, men mitt biorum är inte stort nog. Jag har en 106" duk och max avstånd jag kan projicera är 3,5 meter. Då är väl denna proj inte rätt för mig?
Jag har själv en PE8720 och jag tror att optiken är samma som w9000, jag har min på 5 meters avstånd för att fylla en 106:a, så det är nog tyvärr inte rätt projektor för dig, men du kan väl slå ut en vägg eller nått för det finns inga genvägar till den perfekta bilden
Postad 10 November 2007 - 13:59
Den fungerar finfint med min htpc. =) Pixelmappat direkt, om det var det du tänkte på. Grafikkort 8600gt, kopplad med dvi-hdmi-kabel på 3 meter. Ska byta till en längre kabel i veckan, får se hur det fungerar.Hur pass dålig är "lensshiften" om jag har tolkat det rätt så är lensshift en funktion som gör att man flyttar bilden upp/ner ? om jag kommer ha min takmonterad och duken 4 meter framåt det ska väll inte vara några problem? eller är "lensshiften" på benq w9000 nånting jag borde tänka på innan jag skaffar en?
Japp. Du kan inte justera bilden speciellt mycket nedåt vid takmontering men det är ju okej om du ska ha duken högt. Bilden faller lite grann från linsens mittpunkt, men det är försumbart, rör sig om någon eller några centimeter per meter. Med en proj som hänger lägre har man större möjligheter att justera uppåt men inte tvärtom alltså.Är sugen att byta ut min gamla 720p LCD mot denna, men mitt biorum är inte stort nog. Jag har en 106" duk och max avstånd jag kan projicera är 3,5 meter. Då är väl denna proj inte rätt för mig?
Då kommer nästa fråga som säkert inte hör hemma här, men jag frågar ändå. Vad skall man då istället köpa?
Om det är samma prisklass som det handlar om så finns det bara ett alternativ och det är mitsu hc4900. Vet dock inte hur stor bild du kan få med denna lcd, men det är kanske värt att kolla upp?
Postad 11 November 2007 - 02:10
Nån som vet hur man gör.
Postad 11 November 2007 - 03:29
Jag har själv en PE8720 och jag tror att optiken är samma som w9000, jag har min på 5 meters avstånd för att fylla en 106:a, så det är nog tyvärr inte rätt projektor för dig, men du kan väl slå ut en vägg eller nått för det finns inga genvägar till den perfekta bilden
YO qulito!
Jag har mer eller mindre beställt min W9000, och det ENDA som fick mig att tveka var dess lååååånga kast, men det gick att lösa (gäller att tänka utanför "lådan"
Ett litet tips för övrigt : titta ALDRIG på Infocus IN82 när du ska välja din W9000, du blir bara ARG, den kostar ju typ det dubbla...
Egen citat efter W9000 : "WOW det kan ju inte bli bättre", en knapptryckning senare "typ", IN82, "oj det kunde de!"
Postad 11 November 2007 - 09:32
Är det någon som fått denna attt synka mot 24 eller 48 hz med en htpc. Jag håller på att försöka med powerstrip, men det blir mest blåskärm när jag försöker. Det finns custom resulutions 1920x1080p 24 hz men det funkar inte. Vill testa med 48,.....hz men det finns inte att välja.
Nån som vet hur man gör.
24hz fungerade direkt för mig, kör med ett geforce 8600 gt.
Postad 11 November 2007 - 10:02
Lätt fråga, Panasonic AE2000U. Kostar visserligen lite mer men saknar inget jämfört med W9000 (som jag ser det). Du får dessutom en otroligt flexibel projektor och framför allt, möjligheten att kräma på mer ljus om du har lite ströljus i rummet.
Det är rakt av en killer.
MVH
/Chuck
Postad 11 November 2007 - 11:25
Vet du om de finns uppställda bredvid varandra någonstans? Jag är nämligen nyfiken på vad man skulle få om man dubblar sin budget.Ett litet tips för övrigt : titta ALDRIG på Infocus IN82 när du ska välja din W9000, du blir bara ARG, den kostar ju typ det dubbla... wub.gif blink.gif blush.gif biggrin.gif
Postad 11 November 2007 - 12:31
Lätt fråga, Panasonic AE2000U. Kostar visserligen lite mer men saknar inget jämfört med W9000 (som jag ser det). Du får dessutom en otroligt flexibel projektor och framför allt, möjligheten att kräma på mer ljus om du har lite ströljus i rummet.
MVH
/Chuck
Har du sett denna proj bredvid en w9000 (ursäkta ot igen)
Postad 11 November 2007 - 13:07
De finns båda att begrunda på The Rock i Lund, men jag vet ju inte om det är i närheten av där du bor.Vet du om de finns uppställda bredvid varandra någonstans? Jag är nämligen nyfiken på vad man skulle få om man dubblar sin budget.Ett litet tips för övrigt : titta ALDRIG på Infocus IN82 när du ska välja din W9000, du blir bara ARG, den kostar ju typ det dubbla... wub.gif blink.gif blush.gif biggrin.gif
Jag har själv gjort misstaget att titta på IN82, och har därför svårt att bestämma mig för om jag ska "nöja mig" med W9000. Jag tänkte därför vänta och kolla på IN81 när de får in den, för 30kkr för att se om det är ett bra mellanting då 40kkr känns som lite väl mycket pengar för en projektor tycker jag.
Mvh
Simon
Postad 11 November 2007 - 14:58
Är det någon som fått denna attt synka mot 24 eller 48 hz med en htpc. Jag håller på att försöka med powerstrip, men det blir mest blåskärm när jag försöker. Det finns custom resulutions 1920x1080p 24 hz men det funkar inte. Vill testa med 48,.....hz men det finns inte att välja.
Nån som vet hur man gör.
Jag gick ett steg i onödan. Jag trodde att man behövde powerstrip. Men när jag hoppade över det så var det ju bara att ställa in 24hz med en gång.....varför är lösningen ofta så enkel??
Jag hade väldigt kort tid att testa, men det kändes som att bilden blir lite ryckig i 24hz. Borde bli bättre flyt i 48. Nån som vet hur man enklast gör för att testa. 48hz finns inte som valbart alt.
Postad 11 November 2007 - 16:44
Ja matad med samma material (BluRay), annars skulle jag inte uttala mig så rakt på.Har du sett denna proj bredvid en w9000 (ursäkta ot igen)
Har man en placeringssituation som du och kan tänka sig att lägga 6' kr extra så måste man helt enkelt titta på AE2000U, det vore grovt tjänstefel att inte göra det.
Skall säga att W9000 är en kanonprojektor och i det här fallet c:a 20% billigare.
MVH
/Chuck
Postad 11 November 2007 - 19:01
YO qulito!
Jag har mer eller mindre beställt min W9000, och det ENDA som fick mig att tveka var dess lååååånga kast, men det gick att lösa (gäller att tänka utanför "lådan"![]()
= bilden är ju bara FET med tanke på priset, men som sagt det var svårt att lösa avstånden och den värdelösa lensshiften...
Ett litet tips för övrigt : titta ALDRIG på Infocus IN82 när du ska välja din W9000, du blir bara ARG, den kostar ju typ det dubbla...![]()
![]()
![]()
![]()
Egen citat efter W9000 : "WOW det kan ju inte bli bättre", en knapptryckning senare "typ", IN82, "oj det kunde de!"
En grej jag retar mig på på Benqen är att den vid 1080i bara ger halva upplösningen,
Postad 11 November 2007 - 21:22
YO qulito!
Jag har mer eller mindre beställt min W9000, och det ENDA som fick mig att tveka var dess lååååånga kast, men det gick att lösa (gäller att tänka utanför "lådan"![]()
= bilden är ju bara FET med tanke på priset, men som sagt det var svårt att lösa avstånden och den värdelösa lensshiften...
Ett litet tips för övrigt : titta ALDRIG på Infocus IN82 när du ska välja din W9000, du blir bara ARG, den kostar ju typ det dubbla...![]()
![]()
![]()
![]()
En grej jag retar mig på på Benqen är att den vid 1080i bara ger halva upplösningen,vilket suger tex HD-material över satsändningar.........
Vad menar du? vadå halva?
Postad 12 November 2007 - 09:03
Nån som vet hur man gör.
Jag gick ett steg i onödan. Jag trodde att man behövde powerstrip. Men när jag hoppade över det så var det ju bara att ställa in 24hz med en gång.....varför är lösningen ofta så enkel??
Jag hade väldigt kort tid att testa, men det kändes som att bilden blir lite ryckig i 24hz. Borde bli bättre flyt i 48. Nån som vet hur man enklast gör för att testa. 48hz finns inte som valbart alt.
Normalt skall projektorn om den får in en 24hz-signal dubbla eller trippla denna signal.
Dett kör om du stoppar in en HDDVD eller en BD. Det intressanta är att få veta
om projektorn trots en PC-signal i 24hz också gör detta eller inte?
Jag skall köpa en projektor som klarar av detta så era tester är guld värda eftersom
det inte går att få svar på detta av någon säljande enhet...tyvärr
Postad 12 November 2007 - 09:35
Nån som vet hur man gör.
Normalt skall projektorn om den får in en 24hz-signal dubbla eller trippla denna signal.
Jag skall köpa en projektor som klarar av detta så era tester är guld värda eftersom
Jag förstår inte vad detta skulle ha för synlig skillnad? Skillnaden mellan att visa samma bild 2 ggr och att visa bilden dubbelt så lång tid bör vara noll när du tittar. Anledningen att DLP oftast visar 24p i 48Hz är väl snarast att färghjuls-timing osv är anpassat för frekvenser i den storleksordningen. Sålänge projektorn inte konverterar till en icke jämn multipel av 24Hz (där 1x24Hz bör fungera lika bra som de andra) ser jag inga problem.
Sen vet jag inte om det finns projektorer (som det finns TV) som interpolerar frames, men det vet jag inte om jag skulle vilja ha på film oavsett...
/Simon
Postad 12 November 2007 - 09:45
Nån som vet hur man gör.
Jag förstår inte vad detta skulle ha för synlig skillnad? Skillnaden mellan att visa samma bild 2 ggr och att visa bilden dubbelt så lång tid bör vara noll när du tittar. Anledningen att DLP oftast visar 24p i 48Hz är väl snarast att färghjuls-timing osv är anpassat för frekvenser i den storleksordningen. Sålänge projektorn inte konverterar till en icke jämn multipel av 24Hz (där 1x24Hz bör fungera lika bra som de andra) ser jag inga problem.
Sen vet jag inte om det finns projektorer (som det finns TV) som interpolerar frames, men det vet jag inte om jag skulle vilja ha på film oavsett...
/Simon
Nja. I 24hz reggar ögat rätt mycket flimmer p.g.a. av den låga framraten.
Går du på bio så visas bilden i 48 eller 72 p.g.a detta. Därför är det viktigt för mig
(och en del andra) om projektorn hanterar PC-signalen precis som den hanterar
som om den skulle komma från en HDDVD eller BD. D.v.s. dom flesta projektorer
visar en äkta 24hz-signal i 48 eller 72.
Likadant är det med Pios plasmor som visar en inkommande 24hz-signal i 72hz.
MVH
Postad 12 November 2007 - 13:03
MVH
/Chuck
Har AE2000U verkligen korrekta primärfärger? W9000 har alla möjligheter att bli 100% korrekt efter kalibrering.
Postad 12 November 2007 - 13:28
Nån som vet hur man gör.
/Simon
Nja. I 24hz reggar ögat rätt mycket flimmer p.g.a. av den låga framraten.
Går du på bio så visas bilden i 48 eller 72 p.g.a detta. Därför är det viktigt för mig
(och en del andra) om projektorn hanterar PC-signalen precis som den hanterar
som om den skulle komma från en HDDVD eller BD. D.v.s. dom flesta projektorer
visar en äkta 24hz-signal i 48 eller 72.
Likadant är det med Pios plasmor som visar en inkommande 24hz-signal i 72hz.
MVH
Det är skillnad på bildvisare som är av typen sample-and-hold och de som inte har denna möjlighet. På DLP och LCD t.ex. visas en frame fram till dess att nästa frame ska visas (dock med olika övergångsfenomen som t.ex. fading på LCD, samt att på DLP visas ju croma-komponenterna av bilden ett antal gånger varje frame, men det är en annan historia).
CRT däremot där varje pixel scannas eller film (som på bio) har inte sample and hold på detta sätt, och därför krävs en viss frekvens.
För DLPn som vi diskuterar i denna tråden har alltså frameraten ingen betydelse för flimmer, utan där är det hur snabbt croma-uppdateringen sker som påverkar hur mycket det flimrar. Det blir alltså inte svart mellan varje frame på det sätt som det blir på t.ex. CRT eller en film(bio)-projektor.
Att de flesta projektorer/tv visar 24Hz i multipel över 1 beror nog snarare på att denna frekvens ligger närmare andra vanliga uppdateringsfrekvenser (t.ex. 48Hz mot 50Hz), och processing/elektronik/mekanik är anpassade för ungefär denna uppdateringsfrekvens...
Om jag skulle ha fel, så får någon såklart rätta mig
/Simon
Redigerat av Saim, 12 November 2007 - 15:10.
Postad 12 November 2007 - 14:29
MVH
/Chuck
Har AE2000U verkligen korrekta primärfärger? W9000 har alla möjligheter att bli 100% korrekt efter kalibrering.
W9000 har tyvärr inte alla möjligheter att bli 100% korrekt. Däremot har den möjligheten att bli väldigt korrekt, den gröna ligger lite sneställd mot standard och det går inte att korrigera till så att den blir perfekt. Däremot så går den att korrigera in så den ligger inom rätt gamut, men då lite undermättad. Det som även är bra med W9000 är att man kan ställa intensiteten på primär och sekundärfärgerna, vilket de flesta projektorer inte har möjligheten till. Det är vanligt att det "ser ut" som att man har perfekt gamut, men den kan vara tokfel om intensiteten är fel, vilket inte dyker upp i ett CIE diagram. Sonys projektorer är ett perfekt exempel på just det.
AE2000 har jag inte mätt upp än men det ska gå att korrigera primärer och sekundärer, samt att de ska ligga bra mot standard i sitt "color1" läge.
Nog om det kanske, denna tråd ska väl handla om W9000 och inte om AE2000.
Postad 12 November 2007 - 14:29
Det kan jag tyvärr inte svara på. Dock verkar Color1-läget vara väldigt bra "out of the box". Jag jämförde sida vid sida med W9000 som var kalibrerad och det var små skillnader i färger som jag såg.
Men ta det hela med en nypa salt, jag har enbart mina ögon att gå på.
VI kan väl snacka om AE2000 i den tråden, var inte min mening att spamma om annat än W9000 i den här tråden.
MVH
/Chuck
Redigerat av Chuck, 12 November 2007 - 14:34.
Postad 12 November 2007 - 16:06
Varken JVC:n eller Sony'n går att kalibrera på primärfärgerna helt 100% vad jag förstått..men ändå tycker jag dom levererar mkt bra bild på all andra områden(kontrast och svärta) Alla PJhar sina brister tyvärr
Postad 12 November 2007 - 18:18
Väl mött!
/Erik
Postad 13 November 2007 - 14:52
Nä, 100% var väl att ta i.Då kommer nästa fråga som säkert inte hör hemma här, men jag frågar ändå. Vad skall man då istället köpa?
MVH
/Chuck
W9000 har tyvärr inte alla möjligheter att bli 100% korrekt. Däremot har den möjligheten att bli väldigt korrekt, den gröna ligger lite sneställd mot standard och det går inte att korrigera till så att den blir perfekt. Däremot så går den att korrigera in så den ligger inom rätt gamut, men då lite undermättad. Det som även är bra med W9000 är att man kan ställa intensiteten på primär och sekundärfärgerna, vilket de flesta projektorer inte har möjligheten till. Det är vanligt att det "ser ut" som att man har perfekt gamut, men den kan vara tokfel om intensiteten är fel, vilket inte dyker upp i ett CIE diagram. Sonys projektorer är ett perfekt exempel på just det.
AE2000 har jag inte mätt upp än men det ska gå att korrigera primärer och sekundärer, samt att de ska ligga bra mot standard i sitt "color1" läge.
Nog om det kanske, denna tråd ska väl handla om W9000 och inte om AE2000.
Att det verkligen är 3D på CMS:en och att man kan ställa intensiteten på varje primär är guld värt tycker jag.
Personligen så ser jag snabbare fel i intensitet än i mättnad/vinkel. Intensiteten är mer absolut på något sätt, medans mättnad och vinkel verkar mer relativt mot övriga nyanser i bilden tycker jag det verkar som. Rent subjektivt, i mina ögon då.
Postad 13 November 2007 - 21:05
Var och tittade på en benq 8720 i helgen (och en hc4900). Vilket DJUP det var på benq:n, har aldrig sett något liknande - den högre upplösningen på hc4900 kändes oviktig i sammanhanget. Hur står sig 9000 (DC2) vs 8720 (DC3) i fråga om "djup" i bilden?
Postad 14 November 2007 - 09:03
Postad 17 November 2007 - 19:28
Det var en person tidigare i tråden som ställde ungefär denna fråga men något svar såg jag inte till så jag provar väl..
Var och tittade på en benq 8720 i helgen (och en hc4900). Vilket DJUP det var på benq:n, har aldrig sett något liknande - den högre upplösningen på hc4900 kändes oviktig i sammanhanget. Hur står sig 9000 (DC2) vs 8720 (DC3) i fråga om "djup" i bilden?
var hc4900 skarp som bara den? jag menar perverst skarp! om inte så var den inte rätt inställd. få projektorer har så bra djup som HC4900 så att 8720 skulle spöat den i djup låter underligt men kan ju i varje fall säga att W9000 är platt i bilden jämfört med HC4900. det är w9000 stora problem för mig, den saknar riktigt djup, så inte helt omöjligt att det är bättre på 8720 än W9000.
Postad 19 November 2007 - 08:35
Funderar på att byta upp mig i projektorväg. Idag har jag en Infocus ScreenPlay 110 som jag varit mycket nöjd med. Jag vill dock kunna avnjuta HD material och funderar därför på en w9000 som idag går att köpa för drygt en tredjedel av vad SP110:an kostade när den var ny.
Är det något som jag skulle kunna uppleva som sämre på en w9000 mot min nuvarande proj? Hur är ljusstyrkan? Kan kan kolla på film på sommarkvällarna utan att mura igen alla fönster?
Postad 19 November 2007 - 08:48
Det var en person tidigare i tråden som ställde ungefär denna fråga men något svar såg jag inte till så jag provar väl..
var hc4900 skarp som bara den? jag menar perverst skarp! om inte så var den inte rätt inställd. få projektorer har så bra djup som HC4900 så att 8720 skulle spöat den i djup låter underligt men kan ju i varje fall säga att W9000 är platt i bilden jämfört med HC4900. det är w9000 stora problem för mig, den saknar riktigt djup, så inte helt omöjligt att det är bättre på 8720 än W9000.
Skulle W9000 vara "platt" i bilden i jämförelse med HC4900??
Tillåt mig småle...
Visst, jag gillar skärpa, och skäpa är nåt som HC4900 har, men den usla svärtan sabbar bilden i jämförelse med BenQ:n enligt mig, och gör bilden "platt" i MINA ögon...
Smaken är delad!
Postad 19 November 2007 - 08:54
Är det något som jag skulle kunna uppleva som sämre på en w9000 mot min nuvarande proj? Hur är ljusstyrkan? Kan kan kolla på film på sommarkvällarna utan att mura igen alla fönster?
Risken att du skulle bli besviken vid ett byte ser jag som minimal, 3-4 år i utvecklingen hos projektorer (eller vad det nu handlar om) har varit som att jämföra kritaperioden med nuvarande teknologiska samhälle, nästan iaf...
Jag har inte sett just Infocus ScreenPlay 110, dock har ju Infocus ett rykte om att vara ljuskanoner och den här specar 1000 Al. Men det gör BenQ W9000 också så jag tror inte du behöver oroa dig för att den kommer vara ljussvagare än din nuvarande modell. Dock skall man nog ta med sin projektor och jämföra i en butik om man är osäker.
BenQ W9000 är en mycket bra modell till ett strålande pris, dock är väl en av de mindre starka punkterna just "trycket" om man har visst ljusinsläpp. Men då jämfört med de modeller som finns i handeln idag. Jämfört med din Infocus lär utskåpningen vara total för att ta till lite starka ord.
MVH
/Chuck
Redigerat av Chuck, 19 November 2007 - 08:56.
Postad 19 November 2007 - 09:04
YO qulito!
![]()
![]()
![]()
En grej jag retar mig på på Benqen är att den vid 1080i bara ger halva upplösningen,vilket suger tex HD-material över satsändningar.........
Går det att konvertera signalen på något sätt så att man matar projektorn progressivt istället (dvs 1080p/25 istället för 1080i/50)? Har själv Benq:n och är sugen på att skaffa HD-comhembox, men det blir ju mindre kul om man bara får halva vertikala upplösningen. Annars funkar det kanske att ställa så att boxen matar ut 720p även på 1080i material? Någon som har koll?
Postad 19 November 2007 - 17:53
Postad 24 November 2007 - 01:10
Postad 24 November 2007 - 12:12
Dom håller på att ändra det där nu då dom upptäckt att det blir för dyrt. Dollarn är väl nere i ca 6.30 sek.Lär nog hamna på mellan 35-40000 i Sverige. Man brukar kunna räkna en dollar som 10 spänn ungefär.
Christian
Postad 26 November 2007 - 19:41
Postad 27 November 2007 - 15:00
Är det bara jag som tycker att den låter rätt mycket (även i whispermode)?
Jag sitter iofs. nog så dåligt man kan i förhållande till projektorns placering, ca. 60-70 cm framför projjen som är ca.30- 40cm över huvudhöjd ("rättvänd" dvs. fötterna ner), kommer iofs. bli lite bättre sen då den kommer upp ca. 40cm till samt vänds upp o ner, ser ut som flänsarna på utblåset kommer att riktas uppåt då vilket borde hjälpa LITE kanske?
Jag kör projjen ihop med PS3, och jag måste säga att jag är mindre imponerad av DVD-bilden, tror jag ställt in PS3:an rätt, dvs. uppskalning till "FULLBILD" samt satt projjen på "REAL" men jag tycker bilden är rätt kass även men reference material som LOTR och liknade, är det PS3 som inte nåt vidare bra på detta, nån som vet?
Postad 27 November 2007 - 15:22
MVH
/Chuck
Postad 27 November 2007 - 17:37
Stör mig på att det inte står exakt vad det är, under meny:n "DVD Uppskalerare" finns "Av", "Dubbelskala", "Normal" och "Helskärm".
Antar att "Helskärm" är det korrekta för att skala upp till 1080P? (för det är väl det bästa?
Postad 28 November 2007 - 15:56
Är nu oxå ägare av en W9000 och har lite frågor till er andra som köpt "big daddy".
Är det bara jag som tycker att den låter rätt mycket (även i whispermode)?
Jag köpte en sharp xv3000 först, men var inte riktigt nöjd med zoomen, bilden blev för stor. Så jag fick dubbla pengarna och köpa en w9000.
Sharpen skall vara den mest högljuddan projjen som finns om man läser tester och visst är det skillnad mellan dom två men det var inte så att w9000 var ljudlös direkt.
Skulle nog inte kalla nån för tyst av dessa två. W9000 är kanske väldligt tyst för att vara DLP men jag håller med dig.
Den låter allt.
Postad 28 November 2007 - 20:34
Har du låtit proffskalibrera din W9000?
Kör du med bluray eller HDDVD?
Jag kör med en PS3, du har inte några tips till mig ang. den kombon?
Ska bli intressant att se om det blir nån större skillnad ang. fläktljudet när den kommer på sin rätta plats, för just nu är det lite störande.
När jag kollade in den så slog det mig aldrig att det kunde vara ett problem, iom. sin storlek och det faktum att det är år 2007 så trodde jag knappt att det var några problem med sånt längre...
Jaja, jag får väl sticka in en penna i fläkten så den blir tystare, räcker med färghjulet.
Postad 28 November 2007 - 21:17
Jag köpte projjen för 1 vecka sen och skall ha den i nya lägenheten som jag flyttar in i morgon. Så jag har inte testat projjen mer än att jag vet att den funkar typ. Jag kommer att bygga i ordning rummet nästa vecka och det är mycket möjligt att det blir en kalibrering i påskpresent. Tanken är att jag skall köra HD-dvd från HTPC och bluray från PS3. Så jag kommer på sikt att testa allt. Men jag får återkomma med tips och tankar om ett litet tag.
Om du under tiden kommer på något jättebra tips så är det bara att dela med sig.
Jag skall köpa DVE skiva till att börja med.
no brakes:
Har du låtit proffskalibrera din W9000?
Kör du med bluray eller HDDVD?
Jag kör med en PS3, du har inte några tips till mig ang. den kombon?![]()
Ska bli intressant att se om det blir nån större skillnad ang. fläktljudet när den kommer på sin rätta plats, för just nu är det lite störande.
När jag kollade in den så slog det mig aldrig att det kunde vara ett problem, iom. sin storlek och det faktum att det är år 2007 så trodde jag knappt att det var några problem med sånt längre...
Jaja, jag får väl sticka in en penna i fläkten så den blir tystare, räcker med färghjulet.![]()
Postad 28 November 2007 - 21:31
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
BenQ-klubben
5 bilder
350 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?