Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sharp XL2E serien

862 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 October 2007 - 15:36

Unregistered1b7717ae
  • Unregistered1b7717ae
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
ja, run 2400kr för min 52", säkert lite billigare för 46:an...

Postad 27 October 2007 - 16:51

PNorth6
  • PNorth6
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Vad ligger pundet på egentligen?

Jag fick fram att en 46 tummare XL2 skulle kosta omkring 16845 kr + frakten 2400. Det låter ju overkligt billigt?

Nån som kan bekräfta att det priset stämmer?

Då är beställningen nära.

Postad 27 October 2007 - 21:25

Unregistered1b7717ae
  • Unregistered1b7717ae
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Punder liger väl strax under 13.50 tror jag...

Priset låter väl rimligt tycker jag, UK har alltid varit billiga på sharp LCD (iaf var de det redan när xd1e var ny..)

Postad 28 October 2007 - 09:49

Mwe
  • Mwe
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Punder liger väl strax under 13.50 tror jag...

Priset låter väl rimligt tycker jag, UK har alltid varit billiga på sharp LCD (iaf var de det redan när xd1e var ny..)

Fredagens valutakurser (Källa SEB's hemsida)
Valuta: GBP
Datum: 26/10
Köpkurs:13,128500
Säljkurs:13,224000

Postad 28 October 2007 - 10:07

maestrokba
  • maestrokba
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Ja det verkar ju onekligen som att det är billigt att ta en sån här TV från England..
Runt 20,000:- inkl moms och frakt för en helt ny 46" från Sharp..

Varför tvekar man igentligen ??? =)

Jag är så sugen på en ny TV och måste skaffa en snart och det verkar ju som att beställa en från England gör det hela lite billigare, men så är det ju det med garantierna.
Sen är jag lite skeptisk till att köpa en TV som man inte sett bilden på, jag tvivlar ju inte på att bilden är kanon på den nya XL2E serien men ändå..

Frågan är ju om den kanske blir ännu billigare i England när den släpps här i Sverige, man vet ju aldrig.

Hur som helst så vill jag ha en ny fet TV innan jul och det står mellan denna, Sony (X samt W) samt Samsung F86 serie...

Jobbigt detta..

Postad 28 October 2007 - 11:45

PNorth6
  • PNorth6
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Jag håller med. En tv innan jul måste det bli. Jag har skickat ett mejl till butiken i England angående några frågor jag har kring XL2:an. Borde det inte vara så att jag får häva köpet om jag får hem en tv med fel som jag skickar tillbaka?

Annars lutar det nog åt X20E som går att köpa från svensk nätbutik för 19000 och som fått bra omdömen. På prisjakt står det att den kostar 20 000 men går man in på hemsidan så är det en tusenlapp billigare vilket jag hoppas stämmer.

Samsung F86 finns också med på intresselistan men den reflekterande skärmen avskräcker lite samt priset.

Du som redan beställt XL2E från England. När la du din beställning och hur lång var leveranstiden? Uppdatera oss gärna så fort du fått ny info om din beställning o gärna när du fått den också.... ;)

Postad 28 October 2007 - 12:45

PNorth6
  • PNorth6
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Hmm såg nu några skumma grejer på den engelska nätsiten jag tänkt beställa från. Det står att det är XL2 men är inte bilden en x20E?

Även specifikationerna verkar helt knas..2hdmi 1500 i kontrast mm...

Tänk om man får en X20E eller ännu värre en XL1E, eller kanske en XD1 ;) .

http://www.krishav.c...;idCategory=497

Postad 28 October 2007 - 12:47

Unregistered611195e9
  • Unregistered611195e9
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Finns en tråd om alla som köpt sina Sharp LCD-er från england här så jag vet inte om vi ska fortsätta detta snack där eller här. Både jag och sir_erken har skrivit där tidigare... Man är ju onekligen lite sugen på att köpa från UK efter att ha läst tråden...

Postad 28 October 2007 - 14:09

cruse
  • cruse
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

Stämmer bra det. Igår såg jag att en mindre expertbutik just fått in XL1!

Säkerligen kommer det här hålla priserna uppe på en "svensk nivå" för XL2:(

(om xl2 skulle säljas idag, läste just att lanceringen av XL2 blir eter nyår)

Dustin får in den 19/11 för 25990:-, som hittat ;-)

Redigerat av cruse, 28 October 2007 - 14:12.

Postad 28 October 2007 - 21:50

Unregistered06aeb02c
  • Unregistered06aeb02c
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Såg i ett reklamutskick från Expert att de säljer ut LC-46XL1E för 14.999:- vilket förhoppningsvis är ett steg i den tidigare nämnda utförsäljningen av denna modell för att kunna plocka in ...XL2E.

Köpte en Sharp 37" för ett par år sedan som vardagsrumstv och har inte följt utvecklingen vidare efter detta men börjar på fundera på att byta ut CRTn som aldrig verkar vilja dö mot en större skärm. Eftersom jag är mer än nöjd med 37"aren så är väl egentligen Sharp det enda märket jag för tillfället är intresserad av, mer prisvärt är svårt att hitta i mina ögon.

Dock har jag en undran när jag gör en produktjämförelse mellan ett par olika Sharp-modeller på Prisjakt (https://www.prisjakt...3,204166,241306) där ...XL2E bara specas till att stödja bildformaten 720p, 1080i och 1080p. Att jämföra med exempelvis ...XL1E som stöder 480i, 576i, 480, 576p, 720p, 1080i & 1080p. Är detta en felskrivning eller vad innebär detta för tex. vanligt TV-tittande och om man tittar via "gammel-DVD" (som väl är 576i/p, och jag vill helst slippa omskalning av bilden om möjligt)?

Postad 28 October 2007 - 21:59

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0

Ja det verkar ju onekligen som att det är billigt att ta en sån här TV från England..
Runt 20,000:- inkl moms och frakt för en helt ny 46" från Sharp..

Varför tvekar man igentligen ??? =)
toler SVAR: avsaknad av DVB-C...
Sen är jag lite skeptisk till att köpa en TV som man inte sett bilden på, jag tvivlar ju inte på att bilden är kanon på den nya XL2E serien men ändå..
toler SVAR: bilden är tydligen toppen liksom resten, dock ej DVB-C...
Frågan är ju om den kanske blir ännu billigare i England när den släpps här i Sverige, man vet ju aldrig.
toler SVAR: inte värt att vänta till nästa år för att en specialare för sverige ska sänka priset i UK...
Hur som helst så vill jag ha en ny fet TV innan jul och det står mellan denna, Sony (X samt W) samt Samsung F86 serie...
toler SVAR: Hmm... bara X3000 har DVB-C-HD, men nu surrar den tydligen.
F86 har sån fiiin bild, tyvärr lite reflektion.

Jag håller med. En tv innan jul måste det bli. Jag har skickat ett mejl till butiken i England angående några frågor jag har kring XL2:an. Borde det inte vara så att jag får häva köpet om jag får hem en tv med fel som jag skickar tillbaka?
toler SVAR: Vore intressant om UK skulle ge sådan garanti...
Annars lutar det nog åt X20E som går att köpa från svensk nätbutik för 19000 och som fått bra omdömen. På prisjakt står det att den kostar 20 000 men går man in på hemsidan så är det en tusenlapp billigare vilket jag hoppas stämmer.
toler SVAR: X20 har ej 100hz, det gör SDTV sämre med släpningar. Glöm den.

Hmm såg nu några skumma grejer på den engelska nätsiten jag tänkt beställa från. Det står att det är XL2 men är inte bilden en x20E?

Även specifikationerna verkar helt knas..2hdmi 1500 i kontrast mm...

Tänk om man får en X20E eller ännu värre en XL1E, eller kanske en XD1 :P .
toler SVAR: vet inte om jag ska skratta eller vad. beställ inte från idioterna.
http://www.krishav.c...;idCategory=497

Finns en tråd om alla som köpt sina Sharp LCD-er från england här så jag vet inte om vi ska fortsätta detta snack där eller här. Både jag och sir_erken har skrivit där tidigare... Man är ju onekligen lite sugen på att köpa från UK efter att ha läst tråden...

skriv här tack...

Postad 29 October 2007 - 01:08

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Några bilder av Fifth element Blu Ray på XL2.
Tv'n visar att dett är 1080p24 som spelas upp :P

Sådärja!! Undra om det är bilderna eller är svärtan så bra som det ser ut!? Ser ju ut som det är näst intil perfekt med ingen eller extremt liten skillnad mot det absolut svarta utanför skärmen och det svarta på... Ruggigt snyggt ser det ut, bra bilder han har valt att visa på också.

Kolla Millas sotiga händer... Färger och kontrast ser jäkligt bra ut!

Dock så är det ju tyvärr omöjligt att avgöra ifrån en bild tagen på en skärm med en kamera och sen titta på bilden på en annan skärm, men det ser ju läskligt bra ut måste jag säga.

Känns mer o mer rätt med en XL2:a!

/Roger

Postad 29 October 2007 - 07:12

staeff
  • staeff
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Vad är detta? Titta på kontrasten och antalet HDMI-ingångar osv. Är det en felskrivning eller är det anledningen till det billigare priset?

Taget från http://krishav.co.uk...;idCategory=497

Sharp LC46XL2E LCD Television

Key Features:

Screen Type: Widescreen 16:9
Screen Size: 46"
1080P Full HD
1920 x 1080 Resolution
Advance Super View
Black TFT LCD Panel
TruD Picture enhancement
4 Wavelength Back Light
Integrated Freeview Digital Tuner
8 Days EPG
High Brightness: 450 cd/m2
Contrast Ratio: 1500:1
2 x HDMI Input
15W x 2 Nicam Surround Sound
Gloss Black

Postad 29 October 2007 - 08:34

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

hadderijan så du prutade 52XL2 S-modellen som kommer i januari tidigast, från 36; till 29 med fäste (vilket?) och svensk garanti (vilken?), och det är bara 1100kr mer än priset du fick för XL1 som är tjock och har 100hz men utan 24p/1hdmi.
Detta var ju en prestation. Mannen med fru och son som driver affären sedan många år (hur många?), enligt PJ eller PR (har nu sökt men ej hittat) så anses mannen schysst men "dryg" och de har inte öppet köp. Troligen är det sant utifrån när jag vart i affären. Dom har bl.a. sharp-broschyren där att ta - men det kommer ny till jul.

Jag undrar om din erfarenhet av Kungs mer specifikt, och chansen att Kungs höjer priset för dej när det är dags, 29000 för boxergodkänd 52XL2 är i paritet med Bagarns 26134kr då han hämtar den i Holland eller 500kr för frakt med fabriksgaranti och ej fullt fungerande tuner och ej väggfäste. Låter för bra för å va sant helt enkelt. Visst kan priserna rasa ytterligare med nya modeller, men denna XL2 lär bli mycket eftertraktad när den varkar felfri och allt, enda nackdelen för många är då avsaknad DVB-C. Så kommer du betala över 30000kr när det är dags "pga oförutsett realpris"?

Jag förutsätter att de inte kan prisjustera den när vi gjorde upp priset i butiken, och han knappade länge och väl på datorn innan han kom fram till detta. Apparaten är dessutom redan betalad, så de får ju ränta på dem några månader (det bjuder jag på).
Han visste inte vilket fäste som skulle passa till den, för han hade aldrig sett den nya modellen och visste således inte var fästpunkterna fanns på den. Det återstår att se med andra ord.
Jag har själv aldrig gjort något större inköp på Kungs, utan går på magkänsla och kompisars rekomendationer.
Jag ser ljust på att de vill pressa priserna hårt och konkurrera med de stora. Kanske är det så att om man är tre anställda och hyr en lokal i ett hyreshus så har man inte dragit på sig så stora fasta månatliga kostnader så man kan pressa hårdare än andra.
Jag väljer att lita på dem tills motsatsen bevisas, och de känns trovärdiga och mycket seriösa.
Dessutom en av de få firmor som tar följande fråga på allvar "vad är ert pris på denna?".
Jag törs påstå att ALLA andra alltid svarat mig "Det är det som står på prislappen, du vet att vi tjänar inga pengar på det här med hemelektronik..."

Men det återstår att se om jag har rätt eller fel, och ingen lär ju skratta högre än dig Toler om du får rätt... :-)

Postad 29 October 2007 - 10:08

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0

hadderijan så du prutade 52XL2 S-modellen som kommer i januari tidigast, från 36; till 29 med fäste (vilket?) och svensk garanti (vilken?), och det är bara 1100kr mer än priset du fick för XL1 som är tjock och har 100hz men utan 24p/1hdmi.
Detta var ju en prestation. Mannen med fru och son som driver affären sedan många år (hur många?), enligt PJ eller PR (har nu sökt men ej hittat) så anses mannen schysst men "dryg" och de har inte öppet köp. Troligen är det sant utifrån när jag vart i affären. Dom har bl.a. sharp-broschyren där att ta - men det kommer ny till jul.

Jag undrar om din erfarenhet av Kungs mer specifikt, och chansen att Kungs höjer priset för dej när det är dags, 29000 för boxergodkänd 52XL2 är i paritet med Bagarns 26134kr då han hämtar den i Holland eller 500kr för frakt med fabriksgaranti och ej fullt fungerande tuner och ej väggfäste. Låter för bra för å va sant helt enkelt. Visst kan priserna rasa ytterligare med nya modeller, men denna XL2 lär bli mycket eftertraktad när den varkar felfri och allt, enda nackdelen för många är då avsaknad DVB-C. Så kommer du betala över 30000kr när det är dags "pga oförutsett realpris"?

Jag förutsätter att de inte kan prisjustera den när vi gjorde upp priset i butiken, och han knappade länge och väl på datorn innan han kom fram till detta. Apparaten är dessutom redan betalad, så de får ju ränta på dem några månader (det bjuder jag på).
Han visste inte vilket fäste som skulle passa till den, för han hade aldrig sett den nya modellen och visste således inte var fästpunkterna fanns på den. Det återstår att se med andra ord.
Jag har själv aldrig gjort något större inköp på Kungs, utan går på magkänsla och kompisars rekomendationer.
Jag ser ljust på att de vill pressa priserna hårt och konkurrera med de stora. Kanske är det så att om man är tre anställda och hyr en lokal i ett hyreshus så har man inte dragit på sig så stora fasta månatliga kostnader så man kan pressa hårdare än andra.
Jag väljer att lita på dem tills motsatsen bevisas, och de känns trovärdiga och mycket seriösa.
Dessutom en av de få firmor som tar följande fråga på allvar "vad är ert pris på denna?".
Jag törs påstå att ALLA andra alltid svarat mig "Det är det som står på prislappen, du vet att vi tjänar inga pengar på det här med hemelektronik..."

Men det återstår att se om jag har rätt eller fel, och ingen lär ju skratta högre än dig Toler om du får rätt... :-)

Hej. Hur är det med garantin nu då, är det 2 eller tre år, två va, 3år gäller tyskland, och eftersom det är svenska sharp gåller deras pixpolicy med 2 svarta utanför centrum, dock med skumma oskrivna tillägget att det ska synas på normalt avstånd - vilket det förståss inte gör, knappast på en meter ifrån ju. Fördeln att du får vänta tiss tidigast januar att få TVn; är att du får veta om XL2 har problem då. Och du kan ju köpa tosh3500 då istället. Kungs har ej öppet köp uppenbart när de gör såhär - men finns nog inget att frukta om XL2.

Bra kungs vill pressa pris, ja de har väl inte högre ambition än att tjäna nog att leva ett gott medelklassliv för vinsten.
Jag kommer skratta när din affär går i hamn, och det tror jag den gör när den snälle mannen räknat så noga hur många framtida färdigrätter han kan offra i sin kyl för att deala dej.

I X20/XL2-manualen står att det är 400x400 och att 42" är vridbar 15grad, som enda FHD-modell.

Postad 29 October 2007 - 11:06

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Hej. Hur är det med garantin nu då, är det 2 eller tre år, två va, 3år gäller tyskland, och eftersom det är svenska sharp gåller deras pixpolicy med 2 svarta utanför centrum, dock med skumma oskrivna tillägget att det ska synas på normalt avstånd - vilket det förståss inte gör, knappast på en meter ifrån ju. Fördeln att du får vänta tiss tidigast januar att få TVn; är att du får veta om XL2 har problem då. Och du kan ju köpa tosh3500 då istället. Kungs har ej öppet köp uppenbart när de gör såhär - men finns nog inget att frukta om XL2.

Bra kungs vill pressa pris, ja de har väl inte högre ambition än att tjäna nog att leva ett gott medelklassliv för vinsten.
Jag kommer skratta när din affär går i hamn, och det tror jag den gör när den snälle mannen räknat så noga hur många framtida färdigrätter han kan offra i sin kyl för att deala dej.

I X20/XL2-manualen står att det är 400x400 och att 42" är vridbar 15grad, som enda FHD-modell.

Är det uppenbara fel på den så kommer jag väl att reklamera den enligt konsumentköpslagen, det tror jag inte att de kan neka mig. Garantin är då kanske två år, och servicestället blir Linköping. Det antar jag att det blir även på den importerade exemplaren?
Huruvida de äter färdigrätter eller ej ska jag inte diskutera, för jag har inte några band till dem så jag fått den insynen.
Varför ringer du inte själv och frågar pris på tvn eftersom du är uppenbart intresserad av modellen?
(Baserat på att du hänger i denna tråd)

Postad 29 October 2007 - 11:17

Unregistered1b7717ae
  • Unregistered1b7717ae
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
angående krishav så är även bilden på xl2e:orna fel... är en xd1e på bilden.
Men de förklarade detta med att de i första hand driver en vanlig butik och lovade att det är informationen från sharp som gäller.

Postad 29 October 2007 - 11:56

PNorth6
  • PNorth6
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Sir Erken, har du varit i kontakt med dem idag eller vad? Jag skickade ett mejl till dem i helgen o hoppas få lite svar idag.

Kanske lägger en beställning denna vecka. Om inte, väntar jag 2 veckor och köper X20E av Digicom för 18995:-. Bra pris från börjar utan krusiduller. I ett mejl från dem hävdar de att vid fel på teven kan jag lämna den till närmaste Sharpverkstad, dvs för mig i Linköping. Den är import från Tyskland.

8 eller 10bit panel känns inte jätteviktigt för mig, däremot en fungerande 100hz skulle kännas fint att ha. Samsungs 100hz är ju exempel helt onödig då folk stänger av den lr sätter den på low.

Nu kan man ju säga att valet är att ta chansen o köpa tv från England XL2 eller tryggheten att köpa X20E här för samma pris ungefär.

Jag väntar ALDRIG till Januari. Jag gråter om jag inte får se lite BR film o lira lite PS3 på julaftons morgon. Jag har kollat efter tv sen februari nu.

Postad 29 October 2007 - 12:53

staeff
  • staeff
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Sir Erken, har du varit i kontakt med dem idag eller vad? Jag skickade ett mejl till dem i helgen o hoppas få lite svar idag.

Det här skrev John Dogra från KrishAV till mig: "the pic is for illustration purposes only so if you want to view the actual model please look at www.sharp.co.uk".

SÅ, frågetecknen - beställa eller inte beställa - börjar alltså att räta ut sig! FIck också svaret om att frakt till sverige (46") gick på ca 125£ (vilket kanske kan variera var man bor?).

Jag skrev för övrigt mailet imorse, och fick fyra timmar senare svar. Jag tycker det är helt OK.

Redigerat av staeff, 29 October 2007 - 12:55.

Postad 29 October 2007 - 13:17

PNorth6
  • PNorth6
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Det här skrev John Dogra från KrishAV till mig: "the pic is for illustration purposes only so if you want to view the actual model please look at www.sharp.co.uk".

SÅ, frågetecknen - beställa eller inte beställa - börjar alltså att räta ut sig! FIck också svaret om att frakt till sverige (46") gick på ca 125£ (vilket kanske kan variera var man bor?).

Jag skrev för övrigt mailet imorse, och fick fyra timmar senare svar. Jag tycker det är helt OK.

Härligt!
Hur fungerar det med betalningen`? Tar de kreditkort? Vad är det som ska faxas in till dem? Är det legitimation eller kreditkortet eller bådadera? Jag mejlade om dessa frågor i helgen men inte fått svar ännu. Funderar på om jag skrev fel mejladress...

Nån här som vet svaren på dessa frågor?

Postad 29 October 2007 - 13:21

staeff
  • staeff
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Taget från: http://www.krishav.c.../store/help.asp

If paying internationally by credit card please submit a copy of the front and rear of your payment card along with a recent copy of your billing statement via fax on 00 44 208 742 21 11.

De tar visa, men du måste faxa foton! :)

Adressen är [email protected], finns även ett formulär på sidan.

Redigerat av staeff, 29 October 2007 - 13:23.

Postad 29 October 2007 - 13:25

Unregistered1b7717ae
  • Unregistered1b7717ae
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Har alltid fått svar inom ett par timmar... (förutom på söndagar)
Angående betalning så fungerar det med visa kort, pengarna dras först när de skickar iväg TV:n (förhoppningsvis imorgon eller på onsdag för min del...).
Man kan maila uppgifterna (om du ha ex en digitalkemra..)
Skickade över en bild på mitt körkort samt mitt visa kort (kanske man inte borde göra men jag har läst om så många andra som handlat där och varit nöjda så skit samma...)
Min TV kommer förhoppningsvis under nästa vecka... gamla XD1e:an hämtar schenker imorgon...

EDIT: Ha under tiden jag skrev postades ett svar på frågan...

Redigerat av Unregistered1b7717ae, 29 October 2007 - 13:27.

Postad 29 October 2007 - 14:04

PNorth6
  • PNorth6
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

If paying internationally by credit card please submit a copy of the front and rear of your payment card along with a recent copy of your billing statement via fax on 00 44 208 742 21 11

Vad betyder billing statement?

Att skicka en kopia av ett foto fattar jag inte. Det måste väl vara en llegitimation dvs både namn o foto, som ett körkort exempelvis.

Tar de bara VISA eller Mastercard också?

När jag gör själva beställningen uppger jag mitt kortnr, därefter faxa eller mejla in foto på betalkortet fram o baksida + körkortet. Sen tar det väl några dagar innan betalningen är registrerad o därefter skickar de? Antar att den skickas hela vägen till min hemstad så den inte fastnar i Göteborg? Har jag fattat det rätt då?

Förlåt om det blir så många frågor men jag är jättetacksam för hjälpen.

Du som beställde, blev det en 46:a o isf vad fick du för pris totalt med frakten? Syns fraktkostnaden när du lägger beställningen eller måste man kontakta dem innan`? Själv bor jag i närheten av Linköping.

Postad 29 October 2007 - 15:36

Unregistered611195e9
  • Unregistered611195e9
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Skumt, jag mailade inatt och har ännu inte fått svar... Hm undra vad detta kan bero på. Jag är ute efter 42"-aren vilket Krishav inte har inne, störigt...

Postad 29 October 2007 - 16:42

nubira
  • nubira
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Sorry to come in on the conversation in English, but my writing in Swedish is so rusty, that it takes ages to write anything comprehensible. I can follow somehow this conversation in this thread though it is in Swedish.

I live in Finland and I can comment on ordering Sharp XL2E from UK. I ordered LC46XL2E from Krish AV on Thursday 18.10 and it was in Finland already on Tuesday 23.10. Everything went very fluently, only misleading thing was that no email came from Krish that the package had left UK. I was completely surprised then on Tuesday receiving the call from the Finnish courier that the tv was ready to be delivered to me. The price including the shipping was about 2100 euros, quite cheap in my opinion. I paid with credit card and sent on fax a copy of the front side of my credit card and my last Visa invoice.

I have been quite satisfied with the picture quality of Sharp, no dead pixels or banding and the black level is adequate in my opinion. I have the following units connected to it: PC on HDMI, PS3 on HDMI, Sky HD satellite receiver on HDMI, XBOX360 on component, Wii on component. All the connections work quite well, a small complaint is that 1080p is not accepted on component or VGA, so I can´t use that signal on my non-HDMI XBOX360. I have had some difficulties with PC on 1920x1080 resolution : every time I change the input from PC and when I return to PC connection, the sync is lost.

DVB-T works otherwise quite well, but changing the channels is very slow. And the EPG has the description texts randomly in Finnish and in Swedish on the same channel; this is probably problem only in Finland. The remote controller is also quite slow, especially changing the input takes ages.

Postad 29 October 2007 - 19:56

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0
Någon som sett om man kan förboka denna tv i 52" någonstans i Sverige? Och någon som vet vad den kostar i England inkl. frakt?

Postad 29 October 2007 - 22:05

Unregistered611195e9
  • Unregistered611195e9
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Någon som sett om man kan förboka denna tv i 52" någonstans i Sverige? Och någon som vet vad den kostar i England inkl. frakt?

Ca 26500:- från Krishav inkl frakt. Om frakten för 52:an och 46:an är densamma... Möjligtvis lite dyrare då, men däromkring...

Postad 29 October 2007 - 22:06

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0

Sorry to come in on the conversation in English, but my writing in Swedish is so rusty, that it takes ages to write anything comprehensible. I can follow somehow this conversation in this thread though it is in Swedish.

Välkommen till Minhembio forum :wub: Alla förstår väl Engelska här. Jag såg din post på dvdplaza.fi att du fått din 46XL2. Din post här hjälper säkert några att bestämma sig för import via Krish AV :unsure:

Redigerat av andersos, 29 October 2007 - 22:09.

Postad 29 October 2007 - 22:07

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0
dubbelpost

Redigerat av andersos, 29 October 2007 - 22:08.

Postad 29 October 2007 - 23:28

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

I live in Finland and I can comment on ordering Sharp XL2E from UK. I ordered LC46XL2E from Krish AV on Thursday 18.10 and it was in Finland already on Tuesday 23.10. Everything went very fluently, only misleading thing was that no email came from Krish that the package had left UK. I was completely surprised then on Tuesday receiving the call from the Finnish courier that the tv was ready to be delivered to me. The price including the shipping was about 2100 euros, quite cheap in my opinion. I paid with credit card and sent on fax a copy of the front side of my credit card and my last Visa invoice.

I have been quite satisfied with the picture quality of Sharp, no dead pixels or banding and the black level is adequate in my opinion. I have the following units connected to it: PC on HDMI, PS3 on HDMI, Sky HD satellite receiver on HDMI, XBOX360 on component, Wii on component. All the connections work quite well, a small complaint is that 1080p is not accepted on component or VGA, so I can´t use that signal on my non-HDMI XBOX360. I have had some difficulties with PC on 1920x1080 resolution : every time I change the input from PC and when I return to PC connection, the sync is lost.

DVB-T works otherwise quite well, but changing the channels is very slow. And the EPG has the description texts randomly in Finnish and in Swedish on the same channel; this is probably problem only in Finland. The remote controller is also quite slow, especially changing the input takes ages.

Thanks Nubira for some good input!

Im a littlebit scared about your comments on the PC compatability in 1920x1080, have you found a way around the problem? Have you tried with different cables (premium vs budget?) As it is now is it still usable in 1920x1080?

Also when it comes to the black levels, are they comparable to the new Samsung high contrast screens?

/Roger

Postad 30 October 2007 - 01:12

PNorth6
  • PNorth6
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Hej igen! Nu är beställningen nära... från Krishav.

Har dock fått olika svar på vad det egentligen är jag ska mejla/faxa dem. Fram o baksida av betalkortet har jag fattat men inte om det är legitimation eller en kopia av Internetbankens kontoutdrag att betalningen är gjord. Viklet är rätt?

Vid betalningen av ordern står det också CC statement receipt address:
Vad menas med det?

Please help så har ni en recension av mig om ca en vecka förhoppningsvis.

Postad 30 October 2007 - 06:59

staeff
  • staeff
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Du behöver fram och baksida av CreditCard (CC), och Id-kort, samt ett kontoutdrag där din CC-adress syns. Troligtvis ska också det dragna beloppet synas. Annars tror jag de häver köpet och så.

Eller jag vet faktiskt inte. :wub: Men det känns som en rimlig sak att göra.

Ang. CC så tror jag du kan blanka ut alla siffror utom de fyra sista, men för säkerhets skull så ska jag maila dem och fråga vad som egentligen gäller.

Hang in there...

Postad 30 October 2007 - 07:01

cruse
  • cruse
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

Vad är detta? Titta på kontrasten och antalet HDMI-ingångar osv. Är det en felskrivning eller är det anledningen till det billigare priset?

Taget från http://krishav.co.uk...;idCategory=497

Sharp LC46XL2E LCD Television

Key Features:

Screen Type: Widescreen 16:9
Screen Size: 46"
1080P Full HD
1920 x 1080 Resolution
Advance Super View
Black TFT LCD Panel
TruD Picture enhancement
4 Wavelength Back Light
Integrated Freeview Digital Tuner
8 Days EPG
High Brightness: 450 cd/m2
Contrast Ratio: 1500:1
2 x HDMI Input
15W x 2 Nicam Surround Sound
Gloss Black

Det är en felskrivning, troligtvis är det XD1E de säljer!

Postad 30 October 2007 - 07:08

staeff
  • staeff
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Nej jag e-postade dem och det var XL2E. De hänvisade till Sharp.co.uk för detaljerad produktbeskrivning.
Dåligt att uppgifter på hemsidan inte stämmer, men bra att spara in sex tusen på en beställning via dem.

Postad 30 October 2007 - 08:13

PNorth6
  • PNorth6
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Du behöver fram och baksida av CreditCard (CC), och Id-kort, samt ett kontoutdrag där din CC-adress syns. Troligtvis ska också det dragna beloppet synas. Annars tror jag de häver köpet och så.

Okej så jag kan exempelvis ta en screendump av kontohistoriken på min intenetbank?
Hur gjorde ni andra som beställt?

Postad 30 October 2007 - 08:15

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
Det är dumt av Krish att inte fixa spec på sån viktig produkt, det är arrogans, eller är det en varning?. Därutöver så har ingen skrivit (tror jag) hur det är med garantin, men det är väl 2år och att de kanske skickar fraktsedel tur å retur till svensk Sharp-undersökning (oftast Linköping) om du mejlat 10ggr, men om Sharp krediterar TVn eller anser den kan repareras, så måste du pröjsa frakt till Krish för å få en ny TV eller pengarna; det blir en jäfla resa som äter upp din marginal. Hur mycket tid och energi och osäkerhet är detta värt. Detta berättar Sharp support för mig. Bara om du får stämplat skriftligt från Krish så kan du hävda andra villkor än de nämnda - och oavsett vilket så gör Krish det de vinner på - de enda det kan förlora är rykte hos svenskar. De flesta vinner nog eftersom TVn funkar - medan andra förlorar stort. Men hur många tusen vinner ni egentligen när ni gjort er kalkyl av allt? Själv anser jag att rena vinsten ska vara minst 2000kr, helst 3000kr. Helst ska du ha erfarenhet och kontakter för att importera "säkert". Att vara på plats för att testa ut TVn innan man tar hem den till svedala är ju toppen. Jag skulle ens överväga någon import av en 20000krs-grej först när vinsten blir 3000kr efter att ha räknat in alla avdrag som risk mm. Samma gäller sånna som gråimporterar eller köper svenskt som Technix. Du vet att du kommer få bråka och hota dem när det blir fel, du kommer vara irriterad och vänta - du får vad du betalar för - det ingår i priset. Men är TVn från svenska Sharp så slipper TVn forslas utomland vilket tar ofta avsevärd mer tid att få resultat, med mer osäkerhet och frakten ökar risken för skador. Och blir det skadat på vägen så är det ganska kört, eller så blir du lurad - vad ska du göra - åka dit för att få tag på dem och motbevisa dem att du ej skadat TVn /eller att det är inte sån skada på TVn /eller att butiken har skadat TVn. Har TVn skadats i retur-frakten så så ska du driva ett försäkringsärende som kan gå hursomhelst om skadan inte är uppenbar. Så finns det förståss svenska "vill ha nu"-faktorn; som inte gäller mej. Framgår inte heller hur UK-tunern funkar i Sverige - finnen hade inte roligt. UK har DVB-T-system som är unik - med MHEG-lyxTextTV, och även med annan sröm mm. Kan finnas flera anpassningar i UK-apparater. Tyskland är mer likt. Svensk manual är oxå okänt.

Jag försäkrar mig genom att köpa svenskt, kan tänka mig även Nord-europa där de kan tyska/engelska (värt "en chansning"). Nu är jag visserligen tämligen låst på FB och deras utbud, och de vill köpa från svenska sharp. Blir nog en XL1 (priset sjunker - finns inte anledning att importera) eftersom det blir inte min huvudTV (saknar DVB-C). Tycker dock inte bristen med textning i tunern är nåt problem - som enligt support bara gäller Animal Planet och Canal+. Kan tänka mig hur ni giriga importörer läser detta inlägg flera gånger och vacklar till.

Redigerat av toler, 30 October 2007 - 09:19.

Postad 30 October 2007 - 08:38

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0

Hej igen! Nu är beställningen nära... från Krishav.

Har dock fått olika svar på vad det egentligen är jag ska mejla/faxa dem. Fram o baksida av betalkortet har jag fattat men inte om det är legitimation eller en kopia av Internetbankens kontoutdrag att betalningen är gjord. Viklet är rätt?

Vid betalningen av ordern står det också CC statement receipt address:
Vad menas med det?

Please help så har ni en recension av mig om ca en vecka förhoppningsvis.

CC statement receipt address = Visa eller Master Card faktura. Överst på den står också adress och namn som kortet är registrerat på. Alltså fotografera en sån faktura och skicka.

Redigerat av andersos, 30 October 2007 - 08:38.

Postad 30 October 2007 - 10:02

Unregistered1b7717ae
  • Unregistered1b7717ae
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Det är dumt av Krish att inte fixa spec på sån viktig produkt, det är arrogans, eller är det en varning?. Därutöver så har ingen skrivit (tror jag) hur det är med garantin, men det är väl 2år och att de kanske skickar fraktsedel tur å retur till svensk Sharp-undersökning (oftast Linköping) om du mejlat 10ggr, men om Sharp krediterar TVn eller anser den kan repareras, så måste du pröjsa frakt till Krish för å få en ny TV eller pengarna; det blir en jäfla resa som äter upp din marginal. Hur mycket tid och energi och osäkerhet är detta värt. Detta berättar Sharp support för mig. Bara om du får stämplat skriftligt från Krish så kan du hävda andra villkor än de nämnda - och oavsett vilket så gör Kri...

Orkar inte citera hela, läs inlägget istället...

Visst är det lite vanskligt att importera själv med så dyr frakt.
Men i mitt fall så kostar 52xl1e här hemma över 35000kr med frakt. XL2E lär ju inte bli billigare. Genom import från UK får jag den för 27000kr. En vinst på 8000kr jämfört med den äldre modellen som säljs i Sverige nu.
(sen har jag läst att någon lyckats pruta ner xl2e till 29000kr, och kan bara säga grattis till detta)

I absolut värsta fall så får man väl skicka tillbaka TV:n för utbyte i UK, och betala en frakt på 2500kr dit. Frakten tillbaka blir gratis och då har jag fortfarande kvar 5500. Skulle jag även få betala frakten hit igen från UK så ligger jag ändå 3000kr plus. Detta är alltså i absolut värsta fall.
Angående turner så har jag kabeltv och en box för detta.

Detta som borde ifrågasättas är varför sharp Norden tar ut så höga priser...

Postad 30 October 2007 - 11:53

staeff
  • staeff
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Väl rutet! Du travar i samma resonemang som jag. Om vi törs förutsätta att teven håller måttet så har man ju gjort en enorm besparing.

Nordiska priser är definitionen på hutlöshet.

Svaret på mailet jag skickade imorse:

"hi staffan - no need to fax the cr card - please simply just forward any document showing yr name / add

please also enter your details in our home page - www.krishav.co.uk

many thanks"

Redigerat av staeff, 30 October 2007 - 11:56.

Postad 30 October 2007 - 13:06

cruse
  • cruse
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

Nej jag e-postade dem och det var XL2E. De hänvisade till Sharp.co.uk för detaljerad produktbeskrivning.
Dåligt att uppgifter på hemsidan inte stämmer, men bra att spara in sex tusen på en beställning via dem.

Hade aldrig vågat beställa från dem, när varken bilden eller specen, på deras hemsida stämmer på produkten!
Tänk vilket krångel om det skulle bli fel!

Postad 30 October 2007 - 13:30

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
"sen har jag läst att någon lyckats pruta ner xl2e till 29000kr, och kan bara säga grattis till detta".
...Det är en förbetald beställning på kungstv på Boxer-modellen med väggfäste - som kommer nästa år.

Håll ögonen på mediamarkt - Sharp är störst i tyskland och kan ta in E-modellen. Se till att köpa TVn så att de sänker priset inom en månad så får du mellanskillnaden.
Räkna med att Sharp kommer växa snabbt i Sverige nu när XD1 dumpas och nya modells komma inklusive RD2 100hz. Elgiganten är pressat - du har ju knappt Sharp/Samsung; trögt med nya models på elgig som följer john(MM). Hur ska onoff & siba klara sig med sina små butiker?
En felfri XL2 blir storsälj. Kan tänka mig en HD2 blir nästa modell, den kommer dock vara tjockare eftersom den har mer i sig.

Postad 30 October 2007 - 13:36

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0
Tror att både XL2 och X20 kommer sälja bra. Dom ligger bra i pris jämfört med Sony. Och då dom (åtminstone hittills) ser ut att vara problemfria står dom sig bra mot Samsung som verkar (har jag läst på något forum) dras med en del problem även i nyare modeller.

Postad 30 October 2007 - 15:20

nubira
  • nubira
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Im a littlebit scared about your comments on the PC compatability in 1920x1080, have you found a way around the problem? Have you tried with different cables (premium vs budget?) As it is now is it still usable in 1920x1080?

Also when it comes to the black levels, are they comparable to the new Samsung high contrast screens?
/Roger

I think the problem with the 1920x1080 resolution losing sync may be graphics card related, I have rather old Radeon 9800 Pro. I have found a way to circumvent it: I run Powerstrip with hot keys for some predefined resolutions. Coming back to PC connection and the signal is lost, I press the hot key combination for 1920x1080 and the the sync comes back and the desktop is visible again. There is some overscan (a few pixels), but I managed to move the desktop under Powerstrip, so that now all the icons and Windows toolbar are visible. The picture is very sharp and can be used very well for any kind of PC applications.

I have another computer in a different room with nvidia graphics card, must try someday how it behaves.

I have found a very irritating thing in the changing of the input: say I want to change it from input4 to input8. Moving down the input list with the remote the cursor gets stuck on some input on the way, e.g input6 and starts to show this input channel, whether there is a live picture coming or not. Perhaps this is curable with firmware upgrade ?

Roggan, I have not seen Samsung F86 side by side with Sharp XL2E, so can´t comment on the quality. Of course the black level can´t reach the heights of F96 which has a different technique (and a premium price) but in my opinioin it is adequate.

Postad 30 October 2007 - 17:17

Unregistered1b7717ae
  • Unregistered1b7717ae
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Hade aldrig vågat beställa från dem, när varken bilden eller specen, på deras hemsida stämmer på produkten!
Tänk vilket krångel om det skulle bli fel!

Nej, det är upp till var och en. But I´m taking a walk on the wilde side :)

Postad 30 October 2007 - 17:42

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

I think the problem with the 1920x1080 resolution losing sync may be graphics card related, I have rather old Radeon 9800 Pro. I have found a way to circumvent it: I run Powerstrip with hot keys for some predefined resolutions. Coming back to PC connection and the signal is lost, I press the hot key combination for 1920x1080 and the the sync comes back and the desktop is visible again. There is some overscan (a few pixels), but I managed to move the desktop under Powerstrip, so that now all the icons and Windows toolbar are visible. The picture is very sharp and can be used very well for any kind of PC applications.

Roggan, I have not seen Samsung F86 side by side with Sharp XL2E, so can´t comment on the quality. Of course the black level can´t reach the heights of F96 which has a different technique (and a premium price) but in my opinioin it is adequate.

I understand, i have struggeled a little myself as i have been using a 37" LCD as dedicated computer monitor for the past 2½ years now in 1920x1080 resolution, the picture is great but i need to play around a little with Powerstrip to make it work propperly. I have also noticed that its not just the graphics card (hardware) but also the drivers that make a big difference in how compatible it is and what works and not.

Is there an on/off switch for the 100hz mode? And does it work from any source? E.g make computer games more fluent!?

Yes i understand that the blacks are not as good as on the F96 with the LED sector technology but the F86 would be a good comparison as it has extremly good blacks IMO, on a black screen the black is really black as the frame or very very close to it, significantly better then the previous generation LCD's, looking at some pictures from the XL2 (as can be seen in this thread a few pages back) the blacks looks great and similar to the F86 (as much as can be judged from a mobile phone camera vs seeing the F86 IRL).

/Roger

Postad 30 October 2007 - 18:54

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Vart har ni hör att Sharp X20 inte ska ha 100Hz och 120/24p? Vad jag har läst har den det.

Redigerat av StarChild, 30 October 2007 - 18:55.

Postad 30 October 2007 - 19:19

staeff
  • staeff
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Nej, det är upp till var och en. But I´m taking a walk on the wilde side :)

Coolt. Jag med, när löningen kommer. Verkar allt vara på det klara med alla dokument som ska faxas osv?

Postad 30 October 2007 - 20:21

nubira
  • nubira
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Is there an on/off switch for the 100hz mode? And does it work from any source? E.g make computer games more fluent!?
/Roger

Yes, there is the switch in the menu for 100 hz. According to to the manual it should work on all other inputs but PC and also not when you have OSD on.

I must say now I am disappointed with it: I just played Bioshock on XBOX360 on component and switching 100 hz on and off: I just could not see any difference. Just as if the 100 hz is not working at all on my unit

Postad 30 October 2007 - 20:31

h_berg
  • h_berg
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Vart har ni hör att Sharp X20 inte ska ha 100Hz och 120/24p? Vad jag har läst har den det.

Enligt Sharp Nordic kommer inte X20 ha 100Hz.

Stämmer om du tittar på http://www.sharp.co.uk/icat/lcdtv#

Markera x20 och XL2 i compare rutan och klicka sedan på compare uppe i sidan.

Då ser man att X20 inte kommer att ha 100HZ

Postad 30 October 2007 - 21:39

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

/Roger

Yes, there is the switch in the menu for 100 hz. According to to the manual it should work on all other inputs but PC and also not when you have OSD on.

I must say now I am disappointed with it: I just played Bioshock on XBOX360 on component and switching 100 hz on and off: I just could not see any difference. Just as if the 100 hz is not working at all on my unit

Isnt there a "demo mode" that you can switch on which gives you a split screen with 100hz and 50hz? Saw that on the XL1 and HD1 so i would be surpised if they dont have it on the XL2?

Do you notice a difference with 100h via HDMI for the PS3 and DVD/BL content? Perhaps it only works on digital sources where it can duplicate pixel/frames directly without any D/A conversion (just guessing here)? But then again if you say that its stated in the manual that all except PC(VGA) should support it...

/Roger

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.