http://www.tfe.umu.s.../Egenskaper.htmx-12, vad är en OP-förstärkare. kan du berätta hur låddan funkar? broschyren/bruksen är ju rätt sparsmakad.
det är en förklaring till hur det funkar men boxen har 12 st dubbla opförstärkare av märket ne5532
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
27 relaterade trådar
Postad 29 July 2008 - 19:52 http://www.tfe.umu.s.../Egenskaper.htm det är en förklaring till hur det funkar men boxen har 12 st dubbla opförstärkare av märket ne5532 Postad 07 August 2008 - 18:11
Har nu fått mina Canton Ergo RC-L ifrån www.elektrowelt24.de. Priset hamnade på 770 euro (cirka 7300 kr) inklusive leverans till en företagsadress (det går även bra med hemleverans men då ökar fraktkostnaden). Det tog två dagar för högtalarna att nå till leveransadressen och allt var bra behandlat av speditören. Ville bara berätta att Elektrowelt24 är ett mycket seriöst företag som svarar fort på mail, pratar engelska och kan även erbjuda billigare frakt som jag nämnde ovanför. Jag var själv skeptiskt till Elektrowelt24 i början men jag tog chansen då företaget har fått bra omdömen på Ebay. För de som funderar på att beställa Canton Ergo RC-L eller några andra produkter så skulle jag inte tveka en sekund att beställa ifrån Elektrowelt24.
Det ska bli mycket intressant att se hur Canton Ergo RC-L presterar när jag får hem min XTZ Class A-100 D II i slutet av månaden. Datorn skall stå för ljudet till en början och EKK kommer att användas som högtalarkabel. Redigerat av Unregistereda73534df, 07 August 2008 - 18:32. Postad 08 August 2008 - 07:55
Grattis och välkommen i RC-L gänget. Postad 15 August 2008 - 18:34 Tack wader. Har återigen börjat fundera vilken förstärkare som man skall köpa till sina RC-L. XTZ Class A-100 D II är en given kandidat men har nu blivit erbjuden att köpa en begagnad Marantz PM 7001 KI för ett bra pris. Borde inte PM 7001 KI vara ett starkare alternativ än XTZ:en? Någon som kanske har jämfört dem båda? Redigerat av Unregistereda73534df, 15 August 2008 - 20:58. Postad 15 August 2008 - 23:35
Nej, jag har dem båda och Marantzen är klenare. Det är en jättefin förstärkare men inte till RC-L. Marantzen har inte heller inbyggd DAC.
Tro mig, det är inget att grubbla över. Om du inte vill köpa en dyr för- och slutstegskombo så är XTZ A-100 D II det bästa alternativet. Redigerat av Unregistered1197, 15 August 2008 - 23:39. Postad 16 August 2008 - 00:06
Har bara läst ett par sidor i denna tråd.
Hade RC-L till HK AVR-7000 och det var kanon. Skaffa sen en DENON 3803 då var det inge kul längre. RC-L behöver pulver som kan hålla i basen annars blir det lätt bumligt. Diskanten blir bara vass med sopiga grejor typ Yamaha, Pioneer m.m. Postad 16 August 2008 - 11:54
Då har jag bestämt mig, det blir en XTZ. Om några veckor ligger den här hemma och då kan man äntligen få höra på sin nya anläggning
Postad 06 December 2008 - 23:59
Var dessa begagnade när du fick högtalarparet? Postad 07 December 2008 - 09:01 dom kostar så mycket i tyskland nya Postad 07 December 2008 - 17:38
Vad osis isf... Har du testat att minska insignalen genom att trycka in "Att." på receivern? Man kan ju få FÖR hög insignal också med vissa källor. Och speciellt några av mina Marantz har jag märkt har kinkat ut på det viset, då får man använda "Att." (Attenuate=dämpa) men då blir ljudet väldigt svagt istället så då får man antingen justera/kompensera volymen som en vettvillig mellan två olika ingångar. Bäst är om det går att dämpa insignalen på exempelvis enheten som skickar. Brummet lät ju suspekt, har du kollat antennkablar runtomkring och jord mot apparater osv? Klart boxen kan vara paj, men kolla dom sakerna först. Finns ju garanti för sådant, och har man inte det går en box på 1500,- från Tyskland, senast jag frågade för 100 år sedan iaf =) Postad 07 December 2008 - 20:41 Nej som X-12 säger så kostar RC-L det i Tyskland. Postad 27 December 2008 - 16:41
Eh? Stämmer detta, att dom kostar 349 euro bara? http://www.elektrowe...lle_Farben_.php
Eller har jag missat något, min tyska är rätt så obefintlig Dock står det ett tidigare pris på 970 euro, som är överstruket. Postad 27 December 2008 - 16:45 troligen är det stycke pris om dom säljs i par så brukar det stå paar eller något i den stilen om dom säljs som st så brukar det stå stuck. Postad 27 December 2008 - 16:59
Okej, ja, det lär vara per styck då. Skickade iväg ett mail och frågade, för säkerhets skull.. Postad 27 December 2008 - 18:43 Nej det är styckpris. Redigerat av Unregistereda73534df, 27 December 2008 - 18:43. Postad 07 January 2009 - 15:08
Jag har ett par Canton Ergo RC-L och Harman Kardon AVR7000. Undrar om dessa går att säja och till vilket pris?
Postad 07 January 2009 - 15:12
Klart de går att sälja. Allt hänger på priset.
Min uppfattning: Beg RC-L ligger på mellan ca 4' och 5'5. Postad 07 January 2009 - 18:47 för ett par så klart im old im slow Redigerat av mattek, 07 January 2009 - 18:47. Postad 07 January 2009 - 18:49 Vilken färg har du på dom? Postad 10 January 2009 - 17:20
Jag har hört från många att denna högtalare passar många musik stilar, speciellt metal & hårdrock vilket är min genré, stämmer detta? Om ni fick välja mellan RL-L gentemot RF82 och DM638, vilken faller rösten på? Lyssnar givetvis på annan musik också men mest det först nämnda.
Postad 10 January 2009 - 17:22 Antar att du syftar på B&W 683? Jag har både haft Canton RC-L och B&W 683 och jag valde 683 före RC-L. Varför? B&W har ett så mycket skönare ljud och passar perfekt till rock och metal. Sen ser de ju jävligt bra ut på samma gång Redigerat av Unregistereda73534df, 10 January 2009 - 17:24. Postad 10 January 2009 - 17:30
Ahh ok. Jo jag har kommenterat i din gästbok där jag frågade just varför du bytte, och nu fick jag mitt svar Postad 10 January 2009 - 21:31
basen blir lätt bummlig på rc-l om man har undermålig förstärkare typ 7000kr reciver...dom kräver effekt & men när dom får det så händer det grejer....inte ens min thule pa/pr 150b kombo räckte till effektmässigt så det säger en hel del.
rc-l är en fantastisk högtalare om man är beredd att satsa på elektroniken..dvs det är meninglöst att ha ett par rc-l på en bio reciver under 20.000kr...annars får man skaffa ett fett slutsteg. men man ska tänka på att försteget dvs recivern gör ljudet-klangen...så är det billigt... låter det billigt oavsett vilket slutsteg man har. har testat mina rc-l med ett 10tal recivers och 2kanalare och inte förens jag skaffade en marantz sr-18(45k) började det låta bra på allvar. Postad 10 January 2009 - 21:41
allt är en smaksak, klipch är lite mer pang på högtalare som är lättdriven till 1000,men har inte samma hifi kvaliteer som rc-l enl mig. de aktuella b&w har jag ej lyssnat på men det är nog en väldigt bra högtalare. rc-l är en burk som hanterar techno och hårdrock på ett sett som inte ens många svindyra högtalare klarar..så dom funkar fin fint till metal...om man har övrig utrustning som klarar effekt leveransen så att säga.... du hittar garanterat ingen högtalare för dom 8tusen dom kostar som kommer i närheten ljudmässigt. tänk så här vad kostade rc-l när dom kom 1998? jo över 20 lappar och så mkt har inte hänt i högtalar väg på dessa 11år... Redigerat av robert293, 10 January 2009 - 21:45. Postad 10 January 2009 - 21:46
Japp , Rc-l har absolut ingen bumlig bas , har du det så beror det på ditt rum som antagligen består av betongväggar . Eller så har du tryckt upp högtalarna för nära bakväggen !
Eller för klent förstärkeri . Jag har haft rc-l i 5år tidigare och kört med lite olika , en billig hemmabioreciver runt 3-7ooo kr är ett hån mot dessa burkar ialf de jag testa H/K tex .. Nej , antagligen en bra integrerad typ Amplefix eller liknande klass "det va ett tag sedan jag hade rc-l" Ju mer watt desto bättre . Körde ett tag med H/K reciver och Vincent 331slutsteg och H/K försteg färgade ljudet något gröndjekligt.."avr4000" Hemmabioförsteg typ Rotel 1068 + nått 5kanalsslutsteg typ primare/rotel fungerer kanon . Skål ! Mvh Postad 10 January 2009 - 22:18
Men det låter ju faktiskt lovande isf, förstärkeri hade jag ändå tänkt att uppgradera. Jag söker en högtalare som verkligen sitter som handen i handsken till just metal och hårdrock, men ska även fungera "ok" till annan musik också. Eftersom ni säger att de kräver effekt.. hur fungerar NAD c372? Tror jag läst att NAD inte riktigt passar till dessa pga. de döljer vissa detaljer osv, är dock ingen super finsmakare så udda kanske blir jämnt? Det viktiga är att jag kan dra på riktigt ordentligt till min musik genré och att det ska låta Bra!
Redigerat av D-Crawler, 10 January 2009 - 22:20. Postad 10 January 2009 - 22:33
Vi drev dom med ett grymt slutsteg för 35K. Tror det låg på 300 watt, så det handlar inte om för klent slutsteg.
Eller så har man olika smak eller krav. Man kan se det positiva att många gillar RC-L Postad 10 January 2009 - 22:44 En verklig intresant tes som du gärna får utveckla mera ?????? Redigerat av Unregistered1022, 10 January 2009 - 22:45. Postad 11 January 2009 - 09:55
Till hårdrock fungerade mina rc-l ok , men inte super .
Det kan iofs ha med mitt gammla rum att göra ialf så tyckte jag att djupbasen är riktigt imponerande i rc-l men till hårdrock är mellanbasen viktigast och där va de lite för klena i nivån . Som sagt kan ja med rum och smak att göra . Kan nämna att till just hårdrock har jag då ialf aldrig haft någon som är i närhen av mina nuvarande Burkar . Där finns rätt fyllighet i just mellanbasen och tillsammans med en lite sub så blir det riktigt trevligt . Smaken är som baken Mvh Postad 11 January 2009 - 10:15
det jag menade var att många som klagat på bumlig bas eller att rc-l låter sämre än högtalare för 8500kr har när sedan sett i deras galleri har dom haft en onkyo hemmabio reciver för 8 lappar hemma....
jag har varit en av dom som vart lite missnöjd med ljudet i början..då hade jag en pioneer vsx909rds med 2st vincent sp996 block....det lät skit rent ut sagt. har sedan testat hk avr630-marantz sr5002(utan block) med samma resultat....gick över till 2kanal och införskaffade en vincent sv-233(20k) visst pulver fanns men det blev skrikigt och inte särskilt imponerande. skaffade då en thule kombo (pr/pa150b)..då började det låta bra bra på riktigt men mer fanns att hämta ur 9" basarna... med min nuvarande marantz sr18 blev det en shock...fan vad bra rc-l kan låta... finns inte en tendens till bummlig bas(om man inte kör en dålig mp3 på dvd,n då)....har även märkt en enorm skillnad på ljudet jämnfört med min marantz cd-17 och den inbyggda dac,en i sr-18. blev klar skillnad i basen, då dac,en i sr-18 låter bättre med rappare bas... sedan som någon skrev så spelar placering STOR roll... hade pyttelite bummlig bas innan då högtalarna stod ca 30cm ifrån väggen men när jag flyttade ut dom ca 1,3m blev det större skillnad i ljudet än om man jämnför min cd för 15k och en dvd för 5k.....lustigt men sant....(nu menar jag givitvis basen)... rc-l är en svår högtalare att ha att göra med (placering-effekt mm) men får man koll på dessa låter dom grymt bra till all musik oavsett om man kör lite på tomgång eller spelar med cerwin vega tryck. till sist...det finns bättre högtalare än canton rc-l men inte för dom 8000kr dom kostar idag.....plus att subwoofer blir helt överflödig så bara där tjänar man in ett par spänn i ditt hemmabio.(dom går "djupt" i filmer) Postad 11 January 2009 - 12:46
[quote name='robert293' date='Jan 11 2009, 10:15 ' post='2256948'
med min nuvarande marantz sr18 blev det en shock...fan vad bra rc-l kan låta... finns inte en tendens till bummlig bas(om man inte kör en dålig mp3 på dvd,n då)....har även märkt en enorm skillnad på ljudet jämnfört med min marantz cd-17 och den inbyggda dac,en i sr-18. blev klar skillnad i basen, då dac,en i sr-18 låter bättre med rappare bas... [/quote] det är klar har man gett 45k så låter dom nog bra men ser man till specarna så är dom inte så imponerande på marantzen Postad 11 January 2009 - 12:58 Kan sitta och skriva hela dagen om det här men jag ska försöka göra mig kortfattad. Canton RC-L är den riktigt bra högtalare helt klart, det är inget snack om saken. Canton RC-L har ett välbalanserat register med en riktigt bra djup bas och i och med att du har den har djupbasen så slipper du antagligen köpa en subwoofer. Men som robert säger så behöver RC-L utrymme för att spela ut annars blir det väldigt lätt att basen blir bumlig och tråkig. Men är RC-L helt perfekt? Nej absolut inte, vilken högtalare är det? Finns väl säkert någon som är det men då snackar om hutlösa priser. RC-L:s diskant kan upplevas som hård i vissa fall och tyvärr var det en av anledningarna att jag bytte högtalare. Visst har RC-L bas men den saknar en hel del mellanbas och just den basen är väldigt viktig i rock och metal tycker jag. Kan man leva med det som jag har nämnt som "nackdelar" så är RC-L en riktigt bra högtalare, tänk bara på att mata dem med en bra förstärkare annars kommer det att låta illa. Är B&W 683 en bättre högtalare då? Ja enligt mig är den utan tvekan det. Den har det som RC-L:en saknar. 683 har en bättre mellanbas och en riktigt behaglig och bra diskant som aldrig blir vass. Personligen tycker jag att 683:orna passar mycket bättre till just rock och metal då de oftast är dåligt inspelade och gör att diskanten kan bli extra jobbig. Ja jag hoppas att den här korta beskrivningen gör valet lättare för ditt köp, jag har iallafall hittat min favorithögtalare Postad 11 January 2009 - 13:13
såg att Canton har en intressant historia/timeline över alla deras tillverkade högtalare sedan starten på 70-talet.
å angående just problemet? med tillräkligt kräm för drivningen i våra klena AV-recivers så har dom ju alltid modellen Ergo RCA som har inbyggda slutsteg för basarna! http://www.canton.de...istoryflash.htm Postad 11 January 2009 - 15:22
[quote name='x-12' post='2257213' date='Jan 11 2009, 12:46 '][quote name='robert293' date='Jan 11 2009, 10:15 ' post='2256948'
med min nuvarande marantz sr18 blev det en shock...fan vad bra rc-l kan låta... finns inte en tendens till bummlig bas(om man inte kör en dålig mp3 på dvd,n då)....har även märkt en enorm skillnad på ljudet jämnfört med min marantz cd-17 och den inbyggda dac,en i sr-18. blev klar skillnad i basen, då dac,en i sr-18 låter bättre med rappare bas... det är klar har man gett 45k så låter dom nog bra men ser man till specarna så är dom inte så imponerande på marantzen[/quote] ser inte bra ut på pappret, den väger närmare 30kg och har ett driv som är helt sanslöst,nja men i verkligheten låter den bättre än allt jag testat i 2kanal inkl thule-vincent som båda ligger runt 20k och visst den har ungefär samma kraft som thule kombon på pappret, men ljudet är så mkt bättre med en fylligare bas-mer närvaro-mjukare diskant och låter bra mkt bättre på höga volymer. kan tillägga att thulen lät INTE dåligt utan fruktansvärt bra men bra kan bli bättre och så blev det för mig på rc-l,en. Postad 11 January 2009 - 15:22
Mycket bra förklaring, tack så mycket Postad 11 January 2009 - 16:05 Det är lungan. Sen kanske du redan har upptäckt att B&W 683 är ett antal gånger snyggare än Canton RC-L Redigerat av Unregistereda73534df, 11 January 2009 - 16:05. Postad 11 January 2009 - 16:10 vet inte men troligen så har du acustiska problem jag har kört med en nad c272 men bra driv i basen och den ligger bara på 150watt sen finns det rotel steg som inte går av för hackor som orkar driva det mesta har till och med testat med pa steg på dom med bra resultat Ser man på konings banken i marantzen så ser den ut som i vilken av reciver som helst Postad 11 January 2009 - 16:41
Jo de har du helt rätt i, en klass för sig i design faktiskt. Just nu sitter jag på ett par CV VE-12F som VÄLDIGT snart åker ut med "huvudet" först haha. Det viktiga för mig är att jag hittar ett par högtalare som verkligen orkar med det driv som jag ofta vill lyfta upp. Vid februari lönen blir det till att åka runt och lyssna på olika deltagare, bl.a DM683, RF82, Lektor 8, RC-L och några till. Förresten, hur är basen i DM683? Snärtar den gött med fast slag inklusive rapphet? Djupet och "jordbävningsfaktorn" är mindre viktigt då jag inom de närmsta dagarna får en Earthquake Super Nova 12" på posten Redigerat av D-Crawler, 11 January 2009 - 16:42. Postad 11 January 2009 - 17:43
kanske inte ser så stort ut på bilderna men du får tänka på att marantzen är lika stor(ldjup) som 2st pioneer 1016, tja om det är normalt hos billigare recivrar att kondningarna är större än redbull burkar(56.000mf st) kan man ju börja undra vad det är för b-delar dom sätter i dom billiga recivrarna(tänkte då på ljudskillnaden)....nä men själv tror jag det att komponent valen som är lite mer påkostat. bla av9000 försteget kostade 25.000kr bara det. tja den låter bra i mina öron ialf... kondningsbanken man ser till vänster på bilden tillhör försteget (av9000) vilket är helt separerat ifrån det övriga. ang b&w dm683 så är jag lite nyfiken på dom...ska nog ta en sväng förbi hifiklubben och lyssna... Redigerat av robert293, 11 January 2009 - 18:05. Postad 11 January 2009 - 20:17 Jovisst är det en klass för sig själv och design är viktigt tycker jag också. 683 kommer nog inte i närheten av vad dina CV kan pumpa i basväg men jag är säker på att 683:an har mer "snärt" och rapphet i basen. Ja det gör du bäst i, provlyssna och åter provlyssna. Men det du hör i butiken motsvarar inte det du kommer att höra hemma bara så du är medveten om det. Postad 11 January 2009 - 20:44
Jag sitter på ett par Canton Ergo 91 DC idag. Hur stor skillnad är det mellan dem och ett par RC-L?
Postad 14 January 2009 - 21:25
Hej
Mitt första inlägg här i forumet. Jag är tämligen nybörjare så jag ber om ursäkt om min fråga är dum. Jag har en Onkyo SR-876 och ett par RC-L som jag vill para ihop. Det måste väl gå på något sätt. Jag kan bekräfta att basen inte riktigt är vad den kunde vara utan boxen inkopplad. Min fråga: På förstärkaren finns Pre-Out kan man inte koppla härifrån till boxen och vidare till en förstärkare? Bara frontarna tänker jag då. Ber om ursäkt för att inlägget är felplacerat. Jag fortsätter på rätt ställe... Redigerat av niklasalm, 14 January 2009 - 21:59. Postad 14 January 2009 - 21:45
Jaha så har man då köpt och börjat testa dessa beryktade rc-l. Har bara hunnit med en timma eller så, men mitt första spontana intryck är att mina heco mythos 700 + audio pro b1.35 låter bättre ?!? det blev jag lite förvånad över.
Känns som heco mythos är klarare och lyfter fram ljud/musik tydligare mer separerad ljudbild samt lite mer snärt och definierad i basen. Nu har jag ju bara fått en kort lyssning så det är ju inte ngt som jag kan säga som en färdig åsikt, men det blev absolut ingen "wow" upplevelse jämförelsevis alltså........så långt. Får väl säga att eftersom rc-l anses vara ett så bra köp för pengen så måste ju heco mythos vara ännu mer valuta för kronan...enligt mig. Jag får låta det hela ta lite tid och lyssna in mig och ratta vidare så får vi se hur det låter fortsättningsvis. Postad 15 January 2009 - 05:40 problemet med alla av recivrar är att man kan inte dela förteget och slutsteget hade man kunnat det så hade man kopplat boxen där i mellan men som du har det nu så får du koppla på tape out oxh då får du koppla så här källan ( dvd cd ) och till deras ingångar det skall finnas en bild på manualen i någon canton tråd. testa placeringen på dom dom är svåra att få till det men när man får det så blir det annat Postad 15 January 2009 - 09:34
hm!! kan ju inte se hur man kan bi-ampa om man använder försteg och två slutsteg. Det enda är väl att köra med en rca y-split för att kunna använda boxen för det finns ju bara en ingång. Problemet blir ju att när man använder två olika steg som kan man inte justera dom separat sas. Båda stegen får ju matning från samma utgång från försteget skulle ju vilja nyttja den ställbara utgången från försteget ....svårt att få lösning på det ....elller
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |