* Officiell tråd - Optoma HD65 & HD71 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
9 mån sedan |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 26 januari 2008 - 15:06
Postad 26 januari 2008 - 19:38
Sedan fattar jag inte allt tjafs om regnbågar. Jag ser regnbågar på ALLA dlp projjar. Jag såg dem direkt på HD65 oxå.
Det är för mig lika självklart som att jag alltid ser någon form av eftersläpning i bilden då jag tex ser en hockeymatch på en LCD tv. Sedan är ju frågan varför man sitter och söker upp varenda liten skavank när man istället kan koppla av och njuta av filmen istället?? Jag förstår om man har en gammal skitproj med regnbågar som gör en lite sjösjuk, men så är inte fallet med nästan någon av dagens projektorer. Man hittar dem om man letar, men varför leta efter fel hela tiden? Sluta noja er och njut av filmerna istället!!
Postad 27 januari 2008 - 00:49
/jonas
Postad 27 januari 2008 - 07:51
Agree! nu när den är beställd får ni projektorkunniga vara snälla och tipsa mig om en lämplig duk. Killen på hifiklubben hade inga goda råd att ge.
/jonas
Ööööh!

Hade han som säljare inga tips?! Ville han inte sälja projen heller?

Postad 27 januari 2008 - 11:38
Redigerat av snutstrut, 27 januari 2008 - 12:27.
Postad 27 januari 2008 - 14:33

Njä, jag vet inte...
Postad 27 januari 2008 - 17:43
Har 350 mellan väggarna. Jag har idag en Plasma som är 16cm ut ifrån vägen. och jag ska ha duken framför den.
Jag skulle vilja ha en 86" duk då det känns laggom stort i rummet

Plus vad för typ av duk ska man ha i ett vardags rum med 2 stora fönster ( jag kommer inte att köra den mitt på dagen i nån större utsträkning, men kan heller inte mörka till hundra. Enda trösten är att jag har mörka tapeter)
Är det grå duk / vit duk, vilken gain osv... kan lägga mellan 2-3k på en duk
Redigerat av bkam, 27 januari 2008 - 19:36.
Postad 27 januari 2008 - 23:18
Postad 28 januari 2008 - 00:50
Postad 28 januari 2008 - 06:25
Nu finns det bilder i mitt galleri på Optoma HD65 en projektor som för mig har fungerat över all förväntan.
Tack för bilderna... ser ju väldigt lovande ut!
Hur nära sitter du på 95" och hur upplever du db nivån?
Postad 28 januari 2008 - 08:48
Skit i att hjälp mig med duk då ,utan hjälp mig med det viktiga jag frågade om denna proj, vilket är om det klara 86" på mitt avstånd.Finns en tråd för dukar. Kolla där efter tips.
Har 3,50m mellan väggarna. Jag har idag en Plasma som är 16cm ut ifrån vägen. och jag ska ha duken framför den.
Jag skulle vilja ha en 86" duk då det känns laggom stort i rummet , tror ni jag kommer att kunna klara det?
Postad 28 januari 2008 - 08:59
Skit i att hjälp mig med duk då ,utan hjälp mig med det viktiga jag frågade om denna proj, vilket är om det klara 86" på mitt avstånd.Finns en tråd för dukar. Kolla där efter tips.
Har 3,50m mellan väggarna. Jag har idag en Plasma som är 16cm ut ifrån vägen. och jag ska ha duken framför den.
Jag skulle vilja ha en 86" duk då det känns laggom stort i rummet , tror ni jag kommer att kunna klara det?
Det här kan nog hjälpa: http://www.projector...culator-pro.htm
Postad 28 januari 2008 - 10:28
Postad 28 januari 2008 - 10:34
Jag tänkte göra om ett rum till "mini bio", där rummets längd är prick 4M, tänkte sätta projektorn på väggen uppochner på en hylla ( tills vidare ) och drar man av för projektorns längd så kommer det bli ett kastavstånd på från lins till vägg på cirka 375cm, vilket ger en bild på cirka 220x125, alltså typ 100", kommer det bli för stort på 4M tittavstånd, eller ska jag borra hål i taket hänga den uppoch ner och flytta fram den för att få mindre bild?
Detta har väl diskuterats tidigare men det verkar bero helt på egna preferenser. En tumregel enligt någon var att betraktningsavståndet = 1.5-2.0 x dukens bredd, medans andra menade att 1.0-1.5 x dukens bredd gav mer biokänsla. Så det finns nog inga direkta rätt eller fel här. Själv tycker jag ju större desto bättre, så länge man inte får nackspärr : D
Postad 28 januari 2008 - 11:00

Postad 28 januari 2008 - 14:35
Postad 28 januari 2008 - 14:56
Du bör/kan titta efter: EPC 6545 ( kostar kanske kring 900 kr..jag vet inte riktigt) den är gjord för att ha exempelvis upp å ner i en hylla eller ett tak.
Jag köpte själv ett EPW 6565 stativ för att ha på en träbalk i taket! (ca 1300 kr på Media markt).
Lycka till
Redigerat av J35Draken, 28 januari 2008 - 14:58.
Postad 28 januari 2008 - 15:12
trevliga bilder, men köp åtminstone en tupplur så ska du se att bilden blir markant bättre. lakan lyser det rak igenom o det förstör det mesta i bilden då det ofta studsar tillbaka från väggen bakom. men jag förmodar att det bara var en nödlösning för att få se hur projjen såg ut.
Bara en nödlösning ska bygga en ramspänd duk av något slag när tillfälle ges. Bilden på lakanet är dock lika bra som svärfars hd-klara LG 37 tums tv
Nu finns det bilder i mitt galleri på Optoma HD65 en projektor som för mig har fungerat över all förväntan.
Ca 3.90 ifrån med projektorn strax ovanför huvudet. Ljudnivån är aldrig störande när jag ser på film men vid tystnaden som blir vid filmbyten upplevs ljudet av projektorns fläkt ganska högt, fast det är förstås en effekt av övrig decibelavmattning.
Som referens kan jag säga att den låter bra mycket mindre än en XBOX360 men det gör förstås min dammsugare också...
Redigerat av uefacupen, 28 januari 2008 - 22:26.
Postad 28 januari 2008 - 22:29
trevliga bilder, men köp åtminstone en tupplur så ska du se att bilden blir markant bättre. lakan lyser det rak igenom o det förstör det mesta i bilden då det ofta studsar tillbaka från väggen bakom. men jag förmodar att det bara var en nödlösning för att få se hur projjen såg ut.
Bara en nödlösning ska bygga en ramspänd duk av något slag när tillfälle ges. Bilden på lakanet är dock lika bra som svärfars hd-klara LG 37 tums tvNu finns det bilder i mitt galleri på Optoma HD65 en projektor som för mig har fungerat över all förväntan.
Ca 3.90 ifrån med projektorn strax ovanför huvudet. Ljudnivån är aldrig störande när jag ser på film men vid tystnaden som blir vid filmbyten upplevs ljudet av projektorns fläkt ganska högt, fast det är förstås en effekt av övrig decibelavmattning.
Som referens kan jag säga att den låter bra mycket mindre än en XBOX360 men det gör förstås min dammsugare också...
Jag kan ju möblera om och köra allt mellan 3,5 och 5,5 m.m Vet inte vad som skulle vara bäst läge där
Väggen är 3,5 meter bred så man har lite att fylla

Postad 28 januari 2008 - 22:39

Postad 28 januari 2008 - 23:47
HD65 ser jäkligt fin ut , men jag är kluven om det inte blir en Full HD projektor ändå, känns ju bättre att köpa det som är för framtiden. Ska nog spara någon månad till istället
Beror ju på hur man resonerar och om man har pengar så köper man en Full HD. Själv resonerar jag som så att det inte är värt det i dagsläget med en FULL HD. Dels de 2 olika formaten. Vilken blueray/hd dvd spelare ska man satsa på? Knappast jag lägger ut pengar på en blue ray film som kostar 300kr mot dvd version på kanske hälften eller mera. Hur mycket kostar en lampa på en full hd? 4-5000 osv? När man bestämt sig för format och priserna på filmerna kommer till någorlunda vettiga priser... först då kanske jag byter fill full hd... inte annars.
Postad 29 januari 2008 - 11:44
Upplösning 1280x720 (WXGA) 1920x1080 max och sistnämnda står en bra bit till höger på sidan om upplösning?
Vad innebär detta i praktiken?
Detta har jag inte sett på någon annan dlp projektor i samma prisklass?
Redigerat av Zeaed, 29 januari 2008 - 11:45.
Postad 29 januari 2008 - 11:45
Postad 29 januari 2008 - 12:04
Native upplösning är 1280x720 (WXGA), men den klarar av att ta emot 1920x1080, men skalar då om det till 1280x720.
Tänkte om det var likadant som med min plasma panasonic, kopplar jag in datorn via hdmi dvi så kan kag köra 1920 dvs windows blir betydligt mindre ikoner men större skrivbord
Blir det något sånt då?
Redigerat av Zeaed, 29 januari 2008 - 12:07.
Postad 29 januari 2008 - 12:40
HD65 ser jäkligt fin ut , men jag är kluven om det inte blir en Full HD projektor ändå, känns ju bättre att köpa det som är för framtiden. Ska nog spara någon månad till istället
Beror ju på hur man resonerar och om man har pengar så köper man en Full HD. Själv resonerar jag som så att det inte är värt det i dagsläget med en FULL HD. Dels de 2 olika formaten. Vilken blueray/hd dvd spelare ska man satsa på? Knappast jag lägger ut pengar på en blue ray film som kostar 300kr mot dvd version på kanske hälften eller mera. Hur mycket kostar en lampa på en full hd? 4-5000 osv? När man bestämt sig för format och priserna på filmerna kommer till någorlunda vettiga priser... först då kanske jag byter fill full hd... inte annars.
Jag har nu 95 knivskarpa tum som jag har svårt att tro att det ska gå att få bättre... Projektionsytan måste nog ökas en hel del innan jag någon försämring kan märkas.
Postad 29 januari 2008 - 14:30
Jag har nu 95 knivskarpa tum som jag har svårt att tro att det ska gå att få bättre... Projektionsytan måste nog ökas en hel del innan jag någon försämring kan märkas.
Jag såg på avforum en snubbe som tagit bilder med nokia n95 och även där såg den kanon ut

Men det verkar som hifi i stockholm inte har någon uppe för demonstration, så man lär väl få köpa den på känsla i stället. Det verkar som optoma hd65 är projectornas svar på panasonic plasman
Om man köper den får man väl hoppas att man kan hålla sig inom 19 timmar film/vecka Då håller jag mig inom garantin i 2 års tid, och då är 4000kr per år helt acceptabelt

Redigerat av Zeaed, 29 januari 2008 - 14:35.
Postad 29 januari 2008 - 14:37
Båder ris å ros från köparna.
Några har lämnat tillbaka projen - men flertalet älskar den!
http://www.avsforum........7156&page=7
Postad 29 januari 2008 - 15:24
Kolla in dessa sidor då!
Båder ris å ros från köparna.
Några har lämnat tillbaka projen - men flertalet älskar den!
Yuck. This is as bad as pan and scan. I'd prefer not to crop my movies.
Vad menar han med detta? Att han måste förminska/förstora/anpassa storleken?
No problemo, disable superwide and stick with 2.35 bars if that's your preference. I just think it's cool to have the new option, you should see it work, pretty neat.
För att han endast kör 2.35 formatet?
I'm all for CIH, but think if you are going that way it should be 2.35 CIH. As it is your 2.01 screen will still have black bars for 4:3 material as I suspect cropping or stretching that will be more problematic.
Detta undrar jag över, om jag kopplar in datorn till projjen och kör 4:3 material. Blir det då lodrätta svarta kanter??
Men med datorns mjukvara kan jag ändra detta format?
Redigerat av Zeaed, 29 januari 2008 - 15:32.
Postad 29 januari 2008 - 18:20
Postad 29 januari 2008 - 20:14
HD65 finns endast på Hifiklubben av den anledningen att de tar hem den från sitt danska lager. Den kommer inte att säljas i resten av Sverige förrän HD70 har utgått. Det kan alltså innebära att den blir ännu billgare längre fram då fler butiker ska slåss om kunderna.
Och av vilken anledning är det just hifiklubben? Men då tror jag ändå man får vänta rätt länge på prisras. Lär väl dröja innan hd70 gått ut?
Postad 29 januari 2008 - 21:47
Bara en nödlösning ska bygga en ramspänd duk av något slag när tillfälle ges. Bilden på lakanet är dock lika bra som svärfars hd-klara LG 37 tums tvNu finns det bilder i mitt galleri på Optoma HD65 en projektor som för mig har fungerat över all förväntan.
Ser bra ut det där på bilderna!
Sitter på samma avstånd som dig men ska inte ha lika stor bild,ca 80-85" tänkt sätta den i taket också,men när man gick in och gjorde avståndstestet på optoman så ville den sitta så nära som ca 2.5 meter från duk.
Kan det stämma?
Om ja,då är väl det kört att hänga upp den i taket för då kommer väl bilden alledes för högt upp på väggen?
Eller har jag fattat nånting fel i det där testet?
Förresten Uefacupen: har du tiltat din projektor,det ser lite ut så på bilden,om ja har det märkts mycket på bilden?
MVH/Roger
Postad 30 januari 2008 - 19:20
Ser bra ut det där på bilderna!
Sitter på samma avstånd som dig men ska inte ha lika stor bild,ca 80-85" tänkt sätta den i taket också,men när man gick in och gjorde avståndstestet på optoman så ville den sitta så nära som ca 2.5 meter från duk.
Kan det stämma?
Om ja,då är väl det kört att hänga upp den i taket för då kommer väl bilden alledes för högt upp på väggen?
Eller har jag fattat nånting fel i det där testet?
Förresten Uefacupen: har du tiltat din projektor,det ser lite ut så på bilden,om ja har det märkts mycket på bilden?
MVH/Roger
Själva projektorn sitter rakt det är allt annat i rummet som är snett...

Postad 30 januari 2008 - 20:28
Postad 30 januari 2008 - 20:49
Enligt honom själv är det på 76" men ingen aning om avståndet.
Majlade hifi i Uppsala och dom ska ha en duk på 95"
Nån som varit där och kollat?
Postad 30 januari 2008 - 21:39
På sista sidan har en kille tagit bild från sidan från projektorn och vägg,
Enligt honom själv är det på 76" men ingen aning om avståndet.
Majlade hifi i Uppsala och dom ska ha en duk på 95"
Nån som varit där och kollat?
står
" The distance between a wall and the other is 9.84251 ft. (3 meters)
The screen is 76" wide. "
Postad 31 januari 2008 - 11:20
Postad 31 januari 2008 - 12:45
Postad 31 januari 2008 - 14:09
Postad 31 januari 2008 - 14:37
Mm det som är problemet vem vill ha en projje monterad framför sig,,,,,inte jag allafall.
Har inte läst någon klaga på att man måste ha projjen framför sig?
Postad 31 januari 2008 - 14:38
Har den monterad rakt ovanför skallen och den låter betydligt mindre än datorn som står och "fläktar" 3 meter därifrån.
Har f.ö. ett avståndet av 3.22 meter (offset 21 cm) och ca 205 cm från golvet.
Duk = 88" (198 * 111 cm).
Redigerat av J35Draken, 31 januari 2008 - 16:24.
Postad 31 januari 2008 - 15:45

Postad 31 januari 2008 - 23:00
Inte jag heller,men jag tycker de ser oerhört illa ut å vill inte ha det.Mm det som är problemet vem vill ha en projje monterad framför sig,,,,,inte jag allafall.
Postad 01 februari 2008 - 10:49
Inte jag heller,men jag tycker de ser oerhört illa ut å vill inte ha det.Mm det som är problemet vem vill ha en projje monterad framför sig,,,,,inte jag allafall.
Men om den är framför sig och man har 2.40 tak, skulle man då störas av det?
Postad 01 februari 2008 - 12:54
Men om den är framför sig och man har 2.40 tak, skulle man då störas av det?
Håller med viking här.
Vill man hålla sig i 70-75-tumstrakten och dessutom inte ha duken placerad specielt högt måste* LINSEN på projektorn hänga omkring 50 cm (eller 190 från golvet) ner från taket och max 2.75 meter från duken. Har du då ett rum som är upp mot 4 meter vägg-till-vägg blir det helt enkelt inte bra.
Nu finns det ju inge rätt eller fel vad det gäller bildstorlek och för många kommer detta vara ett "no issue" eftersom man helt enkelt gör bilden så stor man kan..."just för att man kan"

* "Måste" såtillvida att det är den placering som krävs för att man skall slippa tilta och använda keystone vilket är ett "måste" åtminstone för mig.
Redigerat av nobba, 01 februari 2008 - 12:58.
Postad 01 februari 2008 - 14:42
beräkna hur HD65 skulle funka i mitt vardagsrum.
Hade tänkt mig dukstorlek(total bredd dukstorlek) runt 210-220 cm. Det skulle väl motsvara
en yta runt 96-98 tum eller så. Slår jag in det på projectorcentral får jag upp att projektorn ska sitta
på ett avstånd av ca 3,5M.
Tänkt att sätta projektorn i taket upp&ner men hur fasiken beräknar man hur högt den kommer att skjuta
sett från golvet och upp? Beror väl på vilken längd stativet har också...Finns ju ingen info om det....
Har en stereobänk som är ca 80 cm hög med tv ståendes på och hade tänkt att
ha en motordriven duk som ska komma ner framför tv:n. Så skulle det ju vara snyggt om duken kan gå ner
och täcka hela tv:n. Takhöjd ca 250-260.
Sorry om hela inlägget osar snurrighet men jag får inte riktigt ihop med klurande här..
Mvh
Micke
Postad 01 februari 2008 - 15:40
Jag måste missa någon väldigt relevant info när jag är inne på projectorcentral för att
Hade tänkt mig dukstorlek(total bredd dukstorlek) runt 210-220 cm. Det skulle väl motsvara
en yta runt 96-98 tum eller så. Slår jag in det på projectorcentral får jag upp att projektorn ska sitta
Tänkt att sätta projektorn i taket upp&ner men hur fasiken beräknar man hur högt den kommer att skjuta
sett från golvet och upp? Beror väl på vilken längd stativet har också...Finns ju ingen info om det....
ha en motordriven duk som ska komma ner framför tv:n. Så skulle det ju vara snyggt om duken kan gå ner
Sorry om hela inlägget osar snurrighet men jag får inte riktigt ihop med klurande här..
Mvh
Micke
Jag skrev en liten formel om det här https://www.minhembi...s...t&p=1751104
Ska hämta min i dag!
Postad 01 februari 2008 - 17:17
Redigerat av bkam, 01 februari 2008 - 17:18.
Postad 01 februari 2008 - 17:20
Jag måste missa någon väldigt relevant info när jag är inne på projectorcentral för att
Mvh
Micke
Använd denna kalkylator
http://www.optomausa...ecalculator.asp
/nobba
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar