mvh
/Pär
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell tråd - Epson EH-TW5000/3800 *
Startad av
Gargantua
, Aug 29 2008 20:22
585 svar till detta ämne
6 relaterade trådar
Postad 14 January 2009 - 18:28
Att skärpan förändras över tiden är inget som är unikt för Epson, utan förekommer även med t ex Panasonic AE3000 samt Sony HW-10 - det är sannolikt väremeberoende, men ännu har jag inget fullständigt svar. Jag lovar dock att återkomma med ett komplett svar så fort jag har fått veta hela orsaken
mvh /Pär Postad 14 January 2009 - 18:38
Verkar jättetrist på en så pass bra proj. men epson måste ju kännt till detta när dom släpte ut den på marknaden så blir intressant o höra vad fortsättningen blir.
Postad 14 January 2009 - 19:17
Jag har iaf fått godkänt att skicka in den på service, hoppas de kan lösa det, problemet finns ju som sagt inte på min TW2000 så detta är något helt nytt för mig iom TW5000.
Postad 14 January 2009 - 21:33
Har aldrig hört om det tidigare heller, och inte upplevt det på några av mina tidigare projar.
Hade varit trist om man skulle uppleva det på den beställda tw5000, som är ett par kronor dyrare än de tidigare jag har köpt. Postad 14 January 2009 - 23:15
Testade i kväll att tejpa fokusringen mot zoomringen så att de inte kan röra sig individuellt. Efter en timme hade skärpan smitit i väg. Möjligen inte lika mycket som otejpat.
Redigerat av Doublefix, 15 January 2009 - 14:22. Postad 14 January 2009 - 23:22
LOL att köpa en projje för +30k och sedan behöva tejpa skiten!
Jaja, imorgon köper jag min iallafall...om den kommit in till butiken, hoppas, hoppas! /Paz Redigerat av Unregistered024b721a, 14 January 2009 - 23:23. Postad 15 January 2009 - 06:55 Hoppas du får en som är ok Postad 16 January 2009 - 11:36
Hm, stack iväg till butiken igår, de hade fått in 3800 men inte några 5000/5800 trots löften om motsatsen senast i tisdags, skyllde på "missförstånd med leverantören", argh!
/Paz Postad 16 January 2009 - 13:43
Kopplade in blu-ray till min tw3800:a i går. Fantastiskt vilken bild. Enastående. Då jag hade projjen på under åtskilliga timmar kunde jag notera att skärpan försvann precis som vanligt, även om jag upplever att det går allt fortare, men att efter några timmar stabiliserades skärpan och krävde ingen justering. Det kan således vara som Perra1 säger att den kan ha med värmen att göra. Att behöva ha projektorn på två timmar före filmen och därefter justera fokus kvarstår alltjämt som oacceptabelt.
Postad 16 January 2009 - 13:46
Sjukt trist, har du snackat med Epson eller din butik om detta och vad lösningen är (dvs skicka in projjen etc)?
/Paz Postad 16 January 2009 - 13:48
Jag väntar på att de ska ringa från servicefirman (Let me repair eller nåt sånt finurligt), sen är det bara att hoppas på det bästa att de hittar någon lösning.
Som sagt min TW2000 beter sig inte alls på detta sätt så det är ju inget man kan förväntas acceptera på en projektor. Postad 16 January 2009 - 14:11
Jag har för avsikt att snart kontakta återförsäljaren. Det är ju bara det att bortsett från mina problem är det en utmärkt projektor och att vara utan den är inte alls lockande. Någon annan fungerande projje har jag inte heller. Månne avvaktar jag vad vad urskog får veta.
Postad 16 January 2009 - 14:49 Med tanke på hur snabba serviceställen brukar vara så kanske man får vänta en stund, några veckor är nog bara att räkna med skulle jag tro Tur att trotjänaren fanns kvar, alltid redo att sitta i taket och förgylla mina kvällar Postad 16 January 2009 - 15:17
Keep us posted. I olyckan måste jag bara säga whohoo! de ringde precis från butiken, min 5000 har kommit trots allt, nu drar jag o hämtar den!
Kul att vara bjuden till sin svåger 30 mil bort på barndop i helgen...jag känner helt plötsligt att jag får lite ont i halsen! /Paz Postad 16 January 2009 - 15:27 Fuck svågern! Stanna hemma o nörda loss med lite högupplöst kvalitétsfilm istället Postad 16 January 2009 - 15:52
Hoppas att allas problem löser sig på bästa sätt så vi kan prata infekterat om Super White skall vara på eller inte (jag kör med på) och andra roliga inställingar som går att göra på dessa dunderburkar.
Postad 16 January 2009 - 16:02
Vilken butik var det där du beställde din? Eftersom jag oxå väntar på en tw5000 så blir man lite nyfiken när man har fått prel lev datum i början på februari. Postad 16 January 2009 - 18:07
Whoohooo...nu står den där och blänker, men s a t a n vad stor den kändes jämfört med min gamla Sharp! Å andra sidan är det så fruktansvärt bra bild att man får tårar i ögonen!
Hann egentligen bara packa upp den, smeka den ett par gånger, och kolla på inledningen till The Dark Night på blu-ray, sedan kom familjen ned och eftersom jag inte lyckades övertyga hustrun om att clowner ALLTID är roliga och lämpliga från 4 år THXcht, butiken som jag köpte genom är Pause på Sveavägen i Stockholm nära Konserthuset, det blev lite dyrare än Pricerunners billigaste alternativ (som dock inte haft eller verkar få in den i lager). De fick in ytterligare två exemplar i butiken som du bör kunna köpa direkt över disk, så det är bara att glida in och slänga upp kortet, be att få snacka med Calle (08-4116020) och hälsa från Pontus så kanske du får en kabel på köpet etc! Återkommer när jag hunnit kolla lite längre stunder, nu är det mat och nattning, men sedan ska jag kolla HD-film hela natten! /Paz Postad 16 January 2009 - 18:11
Vissa har det bra...
Tack PazPaz, dock bor jag i skåne och har redan beställt min men tänkte bara ifall det var samma butik så hade jag ringt direkt och frågat efter min. Trevlig filmkväll... Postad 16 January 2009 - 23:17
På med morgonrocken, in i bilen, förbi McDonalds drive through,Skåne-Stockholm, betala, Stockholm-Skåne, sprätta upp tejpen, riv av plasten, plugga i sladdarna, peta i batterierna i fjärren och...tadaa!
Har nu kollat igenom The Dark Night och spelat lite Little Big Planet på PS3:an, hugaligen vilken förbättring måste jag först säga och sedan kan jag rapportera att jag varken har märkt några blå tennisbollar eller att skärpan skulle påverkas efter 2-3 timmars kontinuerlig användning. Har Super White av, tycker det är bländande vitt ändå och gillar kontrasten/färgdjupet som är riktigt fett (dvs öppet för en infekterad debatt med Doublefix!)? Det enda jag personligen inte är 100% nöjd med var Lens Shiften som jag har hört så mycket gott om, jag hade tänkt ha projjen i taket lite på sidan av rummet i en sorts nisch (eftersom rummet ibland används även för pingis), men det visar sig att LS funkar typ antingen horisontellt (47%) eller vertikalt (96%!), om man vill maxa/köra mycket vertikalt så kan man bara ha 9% horisontell shift och vice versa blir det ändå mindre (eller har jag lyckats missa något när jag tittar i Quick Start Guiden och skruvar på rattarna!?)...så eftersom den är så jäkla fet måste jag sätta upp den längst bak i rummet för att den inte ska störa i mitten av taket...och då, trots en riktigt bra zoom, klarar den inte att trycka ihop en 100 tums bild (på ca 8 meters avstånd), så nu antar jag att jag kommer att behöva uppgradera duken också till minst 300 cm diagonalt (ca 118 tum om jag räknar rätt). Jaja, ändå skitnöjd, ett ganska angenämnt problem, kommer ju bli rätt maffigt. Tips på en lämplig duk någon (EDIT rullduk, ej ramspänd)?! /Paz (som INTE vill åka på dop! *host host*) Redigerat av Unregistered024b721a, 16 January 2009 - 23:22. Postad 17 January 2009 - 13:16 Nu är det ju inte bländande vitt som Super White gör, utan snarare tar fram detaljer i högdagrarna. Postad 18 January 2009 - 10:03
Grattis till ny projektor! Tyvärr är det inte Epsons lens-shift specifikt som lider av det du beskriver, det gäller alla. Max i ena läget begränsar det andra läget rejält. Jag har samma typ av placering med min 3800 som du, dvs på en hylla långt bak och det hade varit kul att kunna skifta lite till... Postad 19 January 2009 - 01:53
Doublefix, skall kolla på det vid tillfälle, har inte ens tittat på DokumentCDn än utan bara frossar i film och spel, har ju svårt att tänka mig att det kan bli så mycket bättre än så här. En annan liten sak som stört mig nu, när jag flyttar ut projjen lite i rummet varje gång den skall på (som kanske har med lens shiften att göra?), är att bilden verkar glida ut till vänster ca 2cm efter finjustering av bildläget med pattern-funktionen, är det någon annan som har märkt av det problemet?
Totalt sett dock fortfarande helt sjuuukt nöjd med denna projje! Men den är farlig för relationen, man umgås (och sover) för lite och idag blev jag utskickad till Kungens Kurva för att kolla på ny tvättmaskin på Media Markt men kom hem med sex nya blu-rays istället... /Paz Postad 19 January 2009 - 20:56
Kalibrerade med hjälp av denna sida http://www.projector...calibration.php och (psykologiskt eller inte) känns det redan bättre
/Paz Postad 19 January 2009 - 21:33
Har nu kört i 2 veckor med min tw5000 och är mycket nöjd helt fantastisk bildkvalite , otroligt vad blu ray och hd dvd ser bra ut men även vanliga gamla dvd:n är helt ok
har kört OOTB skall kanske pröva kalibrera så småning om ,blir den bättre då Paz Paz ?? Redigerat av jesperdog, 19 January 2009 - 21:35. Postad 20 January 2009 - 13:59
Alltså, lite OT kanske och jag är nog inte rätt person att fråga om det, jag är bara i början av uppbyggandet av min "HD-nördstatus" - än så länge.
Jag tycker själv att TW5000 var riktigt bra OOTB och det visar även de mätningar som www.projectorreviews.com mfl har gjort, men med lite tweaking kan man självklart få ut mer av sitt system, dvs ta hänsyn till just din projektor, din duk, ljusförhållanden i ditt rum, väggarnas färg, etc, etc. Sedan får man ju lägga ribban där man vill ha den själv, efter någon timmes "nördande" i biorummet igår med brorsan undrade han om jag tänkte dela ut mörkgrå filtponchos till alla som kommer och kollar på film, mot bakgrund av att kontrasten kan försämras med så mycket som 10-20% om en åskådare sitter med vit skjorta i ett mörktlagt rum! /Paz *Allt som står i detta inlägg är villkorat av detta! Redigerat av Unregistered024b721a, 20 January 2009 - 14:02. Postad 20 January 2009 - 16:19
Då har man varit och hämtat ut sin tw 5000, så filmkvällen ikväll är förhoppningsvis räddad ifall jag hinner få i ordning allt.
Sen blir det till att se en massa filmer under kort tid för att sedan göra ISF-kalibreringen. Postad 20 January 2009 - 16:46
För min del är professionell kalibrering utesluten så länge jag inte har ett dedikerat filmrum där förhållandena alltid är desamma. Samtidigt gör en enklare kalibrering nytta. Jag fann att OOTB-inställningarna inte motsvarade mina krav. Till att börja med anser jag, än så länge, att "natural" ger bäst bild och att lampan skall vara i low. Brightness fick jag ställa ner rejält och konstrasten rejält upp. Super white är på. I övrigt ojusterad. Jag ska så fort jag får hem DVE HD göra om min kalibrering.
Bör man inte vänta 100 timmar innan man gör en riktig kalibrering? Det rådet har jag fått. 100 timmar går fort. Postad 20 January 2009 - 20:55
Till alla som upplevt problem med att projektorn går ur fokus efter 30 minuter: Det finns en intressant artikel här från Projectorcentral: http://www.projector..._news071808.htm
"We've been taking a close look at the Epson 6500 UB and the Epson 6100 in preparation for reviews of these two models. We delayed the reviews because of a phenomenon we identified first on the 6500 UB. The issue is that the projector tends to go out of focus over the first 30 minutes of viewing time. If it is sharply focused after initial start up, it will slowly lose its precise focus as it warms up, evidently due to heat expansion in the light engine. When we refocus it after about 30 minutes, it will then remain in focus for the duration of the viewing session. The loss of focus is not radical, but it is noticeable when watching HD material from Blu-ray in particular. After the first half hour of viewing, a Blu-ray movie being played in 1080p begins to look more like a very clean upscaled DVD... still very watchable, but with a bit of the fine detail lost. Since this happens slowly over the course of half an hour, it is easy to overlook it. Many users might not even notice it. However, the focus issue becomes more apparent when we call up the menu after thirty minutes-the graphic menu is obviously softer than it was when the viewing session began. We called in a second 6500 UB from a later shipment to see if this was isolated just to our first test unit. We found the same results on the second 6500 UB. It is also happening on our 6100 as well. We have been discussing all this with Epson. They have been studying the problem, and have been running their own tests on multiple units internally. As of this afternoon, they have reported that they initially saw the same thing we did. However, after multiple power up and power down cycles, they say the projector will stabilize, and that the issue will be resolved. They have likened it to a break-in period on a new vehicle. If this is the case, it will be good news. Based on this latest feedback, we will continue to test our units here and put them through multiple power up/down cycles to see if we can get them to stabilize as Epson thinks they will. We will report more as we learn more. Thanks very much for your patience. " Intressant läsning!!! Ni som har haft den i ett par veckor ha ni märkt av att projektor stabiliserat sig efter en inkörningsperiod? Ha det gott A Postad 20 January 2009 - 22:02
Första filmen är kollad och PEEEEEPPP vilken bild. Jag lät den stå på ca 45 min inan jag började se filmen och jag var tvungen att ställa om fokusen som så många andra. Under filmen så ändrade den sig inte. Hoppas nu att det är som man läste här ovan att den "fixar" till sig efter att ha kört den ett par filmer.
Postad 21 January 2009 - 00:31
Grattis THXcht! Kan bara tänkta mig hur projjen maxar ut i din batcave de luxe
Extremt intressant post alehe, tack för info. Jag har skruvat takfäste och dragit kablar hela kvällen så jag har inte kunnat titta på någon film idag, men skall definitivt göra en ny, skeptisk, kontroll av om även mitt ex har strulet med skärpan! Kan ju vara så att jag accepterar att bilden blir ofokuserad pga att den fortfarande är dubbelt så bra som med min gamla projje! Har 26 timmar på lampan nu...undrar när den kan anses "inkörd"... /Paz Postad 21 January 2009 - 09:02
Om det är en inkörningsperiod så må det vara. Hellre det än att behöva lämna in den. Synd bara att jag har min blåa punkt som inte skall vara där och bilden är lite röd till höger. Så det blir retur vilket som.
Postad 21 January 2009 - 09:05
Om nu Epson kommit fram till detta så borde det ju gå ut en bulletin med ILFART till alla kontor runtom i världen kan tyckas så man blir informerad om det menmen, informationsspridning är ju som vanligt ett problem.
Jag monterar nog upp min 5000 tillbaka iaf och provar vidare så får vi se om det faktiskt löser sig själv, hellre det än att någon som förmodligen inte är lika pedantisk som jag ska fingra på den Postad 21 January 2009 - 09:30
Någon som har jämfört TW2000 med TW5000 och TW3800, eller känner till en sådan jämförelse man kan läsa någonstans?
Postad 21 January 2009 - 09:52
Är det någon som inte har märkt några fokusförsämringar på sin projektor?
Postad 21 January 2009 - 10:05 Jag äger både en 2000 och en 5000 så jag har sett och noterat skillnader men en regelrätt jämförelse har jag inte gjort. Det som är mest markant är högre skärpa och bättre tryck i bilden på 5000, f.ö. är de ju väldigt lika i karaktären, Epson kan sina grejjer Postad 21 January 2009 - 10:33
Någon som jämfört denna med lite bättre dlp proj, kommer själv att byta projektor under året har Mits. HC3100 idag men är lite rädd att det inte är lika bra tryck i färgerna på lcd (det var det iallfall inte för 2 år sedan) men mycket har säkert hänt, kanske någon som gått över från dlp till denna som kan ge lite synpunkter. Jag vet att man ska titta själv men bor långt ifrån bra försäljare så vill ha lite synpunkter.
Postad 21 January 2009 - 13:16 Efter att ha kollat igenom ca 10 filmer och spelat lite LBP i sammanlagt ca 25 timmar har jag inte MÄRKT något men det kan ju som nämnts tidigare vara pga att korpgluggarna forfarande är inställda på en gammal 720p projje, så jag kanske sitter och WOWar trots att skärpan långsamt smyger iväg, det är ju fortfarande några 100 procent bättre... Skall kolla noga, men jag satte upp den igår (montagebild!) och eftersom den kom så långt bak (7,7m) måste jag vänta på att nya 120" Tab Tension-duken kommer (imorgon!) innan jag kan kolla.
Epson_TW5000_och_Onkyo_SKB_940_THX.JPG 2.06MB
0 Antal nerladdningarEn fråga som jag "kom på" efter att ha pillat klart med montaget är om magnetfältet från bakhögtalaren (en Onkyo SKB-940 THX som är på 130 watt, sitter ca 17 cm ifrån) kan påverka projektorn negativt - det märks inget vid visning etc, men tror ni att det kan vara ett problem på lång sikt? Efter att ha pumpat in nästan 50 loppor i biorummet på en vecka får man väl ta upp en diskussion om ett nytt 7:1-system med frun i huset (men måste man så måste man, att flytta projektorn lite åt sidan är naturligtvis uteslutet!) /Paz Postad 21 January 2009 - 13:31 Det skulle verkligen förvåna mig om det skulle bli någon påverkan pga magnetfältet. Det är förmodligen otroligt svagt vid projektorn och även om det vore starkare så ser jag inte vilka delar som skulle må dåligt av det så du kan nog vara lugn. Om du vill att jag ska skicka dig ett PM som säger att det är sannolikt att projektorn kommer gå sönder så du kan visa frun och på så vis lättare få till nya högtalare så säg till Postad 21 January 2009 - 14:03
Man gör så gott man kan
Om latmasken tillåter så går min 5000 upp i taket igen ikväll så man får börja nöta på den och se om tipset från Epson verkligen hjälper, det vore ju smutt helt klart att slippa skicka iväg den. Postad 21 January 2009 - 16:21
Hörde precis att Epson har höjt priset på TW-modellerna vilket kommer att slå igenom på ÅF-priserna inom kort (from deras nästa beställning antar man). I Sverige kommer det i normalfallet innebära +2.000 kr på TW5000. Tur man var snabb i starten!
/Paz Postad 21 January 2009 - 16:38 Här jämförs TW5000 med ett gäng andra projjar, bland annat TW2000 (Home Cinema 1080 UB). http://www.projector...competitors.php Postad 21 January 2009 - 17:41 Ska de höja igen? Priset höjdes ju alldeles nyligen. Postad 21 January 2009 - 19:10
Tydligen, enligt HBC. Var nyss inne på NetOnNet och nu är priset 34.990 kr vilket är tusenlappen högre än efter deras förra höjning med 2.000 kronor den 10 januari - fortfarande tusenlappen lägre än vad i stort sett alla butiker och de flesta näthandlare...får se om det räcker eller om de kommer tvingas göra en liten höjning till, vilket HBC spekulerade i (eller om handlarna tar smällen i sina marginaler).
/Paz Postad 22 January 2009 - 08:16
Måste säga att jag är besviken på Epson.
Men samtidigt glad över att man lärt sig så mycket att inte springa iväg och köpa första exemplaren av en ny produkt. Utan vänta på tester, "issues/problem" och sedan se om det kommer fixar eller andra produkter som inte har dessa "issues/problem" Tankar/fakta om nya produkt serien: 1. Fokus problem, men det fanns ju inte på TW-2000? 2. Problem med interpoleringen. Ja, just det. Det är en ny funktion med barnsjukdomar och inte helt färdigutvecklad /testad. 3. Dyr från början (TW-5000) och nu höja priset, aj fan det rimmar illa tycker jag. Tur att man inte är desperat behov av en ny svindyr proj som man sedan tejpar eller behöver justera fokus på varje kväll... Hoppas att Epson lär sig till nästa serie som förmodligen kommer hösten/vintern/våren 2009/2010. Postad 22 January 2009 - 08:37 Känner att jag måste besvara detta lite 1: Nix, problemet fanns/finns inte på min TW2000 åtminstone och jag har inte läst om att andra haft det heller. 2: Ja det verkar onekligen vara problem här, för min del personligen kvittar det dock då jag skyr interpolering som pesten, film ska se ut som film o inte hemvideo =) 3: Detta är inte unikt för Epson, även Panasonic har höjt/kommer höja pris på exempelvis sin 3000 nu. Hög dollar/euro är boven :/ Tejp på fokusringen lär inte göra något varken till eller från då den inte sitter löst och fokusproblemet hoppas jag innerligen löses efter en inkörning som Epson verkar ha kommit fram till. Jag väntar med att skicka in min iaf och testar vidare för att se om problemet löser sig självt. Bortsett från fokusproblemet och interpoleringen (som jag personligen inte bryr mig om) så är TW5000 en fantastiskt projektor och förutsatt att fokusproblemet kommer till rätta skulle jag inte skämmas en sekund för att rekommendera andra att köpa den, den är riktigt riktigt trevlig My 2 cents.. Postad 22 January 2009 - 08:56
Japp, att stå utanför Euro-samarbete kostar oss ofantligt just nu. Visst, exportföretagen i Sverige får lägre priser på sina produkter, men till vilken nytta? Det finns ju inga köpare... Nej, en anslutning till Euron för ett par år sedan hade gjort läget betydligt ljusare för oss i Svedala, och då tänker jag inte bara på dyra projektorköp... Postad 22 January 2009 - 10:00
Jag kan tillägga att jag inte längre är missnöjd med ljudnivån. Om den har sjunkit efter inkörning eller om jag vant mig vet jag inte, men jag lutar starkt åt inkörning.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |