Nej, jag kör med lina. Har testat både direkt från väggen (fiberkoppling) och via min router men får det ändå inte att fungera. En gång när jag satt och höll på med nätverksinställningarna så kom en ruta upp där det stod att det fanns en ny uppgradering att hämta hem, men jag var mitt i en annan grej så jag råkade stänga det fönstret. Sen har det inte kommit upp igen. Kan det ha något med saken att göra?Jag kör 100Mbps->Switch->1Gbps->Switch->100Mbps ut på fiber. Utan problem hittils. Kör du trådlöst i din kedja? Har hört att det kan vara lite problem med interferens ibland om man har otur.
* Officiell Tråd - Denon AVR-4310, 3310 *
Denon AVR-2310
(Förstärkare)
|
3
|
(15)
|
Inga priser | |
Denon AVR-1610
(Förstärkare)
|
2
|
(20)
|
Inga priser | |
Denon AVR-1910
(Förstärkare)
|
2
|
(16)
|
Inga priser | |
Denon AVR-3310
(Förstärkare)
|
4
|
(5)
|
Inga priser | |
Denon AVR-4810
(Förstärkare)
|
6
|
(3)
|
Inga priser | |
Denon Avr-4310
(Förstärkare)
|
0
|
(13)
|
Inga priser |
Postad 17 October 2009 - 10:22
Postad 18 October 2009 - 11:30
Vad är det i 3310 som gör den dubbelt så dyr som 2310?
Postad 18 October 2009 - 22:53
Jag tycker också det ser konstigt ut med prissättningen. Jag ville helst ha en 4310, men 12600kr mer än min avr-2310 som jag tillslut köpte verkade extremt omotiverat.Ska köpa ny receiver till min lilla bio och det lutar åt Denon AVR-2310 eller AVR-3310.
Vad är det i 3310 som gör den dubbelt så dyr som 2310?att den saknar nätverksfunktion, 24-bitars uppsampling av ljudsignaler och Clock Jitter Reducer? Jag har inte så jätteavancerad utrustning i övrigt, ett högtalarsystem från Klipsch, en Panasonic TX-P42V10E och en Blu-ray är på ingående....
Skiljer väl typ samma som mot 3310 men man får också Audyssey DSX.
Postad 19 October 2009 - 14:58
Jag har en 2310 och har nu testat skalningen i den. Trodde den skulle vara kanonbra, men det resultat jag fått är lika dåligt som tv:ns scaler och den är inte bra (Panasonic TX-P37X10Y). Är det jag som gjort nåt fel eller det bara att glömma skalningen och låta källorna sköta den?
Jag har i och för sig en 1910. Men med den och en panasonic TX-P42G10 så är det mycket mycket bättre bild genom 1910 jämfört med direkt till tv:n. T.o.m. sambon såg direkt stor skillnad.
Då matar jag 576i på component in till denonen och 1080p på hdmi från denonen till tv:n.
Vad matar du in till denonen? Upplösning? Och upplösning ut? Hdmi in? Component in? Hdmi ut?
Jag vet inte om 2310 är lika som 1910 men på 1910 så är skalning av hdmi->hdmi avstängd default, så om det är det du kör så måste du slå på det först, annars går bilden igenom obehandlad. Tänk på att det måste ställas in per källa.
Redigerat av matbl, 19 October 2009 - 14:59.
Postad 19 October 2009 - 17:34
Jag tycker också det ser konstigt ut med prissättningen. Jag ville helst ha en 4310, men 12600kr mer än min avr-2310 som jag tillslut köpte verkade extremt omotiverat.
Skiljer väl typ samma som mot 3310 men man får också Audyssey DSX.
Hur gör du om du måste uppgradera firmware på din 2310? den saknar ju nätverksfunktion, vilket 3310 har...
men jag vet inte om det är värt att lägga 7000:- extra för det
24bitar uppsampling bl.a från CD känns också omotiverat för min del när jag har en CD-spelare med 24 bitars/192 kHz D/A-omvandlare, vad skulle resultatet bli av det liksom?
Clock Jitter Reducer låter ju dock intressant, OM det nu är hörbar skillnad mot 2310? tveksam till det.
"Zon2" lär jag ju inte utnyttja då jag har hemmabio enbart i vardagsrummet och 2 extra par högtalarterminaler tror jag inte behövs, har bara 5.1 system.
Postad 19 October 2009 - 17:58
Nej, jag kör med lina. Har testat både direkt från väggen (fiberkoppling) och via min router men får det ändå inte att fungera. En gång när jag satt och höll på med nätverksinställningarna så kom en ruta upp där det stod att det fanns en ny uppgradering att hämta hem, men jag var mitt i en annan grej så jag råkade stänga det fönstret. Sen har det inte kommit upp igen. Kan det ha något med saken att göra?
Hmm, jag råkade ut för att AVR:en bara stod och låtsades validera f/w-uppdateringen nu senast. Det var illa tänkte jag, hoppade glatt ur och kom aldrig in i den menyn något mer. Herregudrun så illa... Testade lilla av/på-knappen med fysisk switch och voila! Sen gick det att komma in i menyn och hämta hem en uppgradering vid en okristlig tid framme på småtimmarna.
Annars finns det ett reset-kommando som går ut på att man håller inne upp- och nerknapparna under luckan medan man stänger av och på receivern med den lilla knappen. Det har visst räddat folk som haft otur med firmware och teh internets förut.
Postad 19 October 2009 - 20:18
Går det? Och om det går, låter det bra om man gör så?, eller skall jag låta bli det
Postad 20 October 2009 - 19:18
Postad 20 October 2009 - 19:24
Fick precis min AVR-1610. Jag har bla kopplat en optisk ljudkabel från min TV till receivern. Ljudet kommer ju då i stereo i de främre högtalarna. Kan man "klona" det ljudet så man hör i de bakre högtalarna också? Det vill säga att det är samma ljud på höger fram & bak, och samma ljud på vänster fram & bak.
Går det? Och om det går, låter det bra om man gör så?, eller skall jag låta bli det
Det finns ju 5-channel stereo som gör ungefär det du vill, men om det är surroundljud du är ute efter så är DPLII att föredra.
Postad 21 October 2009 - 02:57
Det finns ju 5-channel stereo som gör ungefär det du vill, men om det är surroundljud du är ute efter så är DPLII att föredra.
Ja jag fick till det med 5-channel stereo. Det var exakt det jag var ute efter!
Vad är DPLII för nåt? Och vad gör det? Testade det, men det verkade bara låta från min centerhögtalare då.
Postad 22 October 2009 - 12:33
Postad 22 October 2009 - 18:26
Vet inte vad jag gjorde för fel förra gången, men nu gick den igång. Och skalningen är stor skillnad mot tv:n! Däremot vet jag inte om det är nån skillnad mot min blu-ray Panasonic dmp-bd80. Båda ser kanon ut, men jag tyckte nästan att det lilla lilla bruset som var på testfilmen försvann när jag körde receiverns uppskalning (Anchor bay). Fast jag är osäker, det var så liten skillnad jag tyckte mig se.Jag har i och för sig en 1910. Men med den och en panasonic TX-P42G10 så är det mycket mycket bättre bild genom 1910 jämfört med direkt till tv:n. T.o.m. sambon såg direkt stor skillnad.
Då matar jag 576i på component in till denonen och 1080p på hdmi från denonen till tv:n.
Vad matar du in till denonen? Upplösning? Och upplösning ut? Hdmi in? Component in? Hdmi ut?
Jag vet inte om 2310 är lika som 1910 men på 1910 så är skalning av hdmi->hdmi avstängd default, så om det är det du kör så måste du slå på det först, annars går bilden igenom obehandlad. Tänk på att det måste ställas in per källa.
Då får jag ta och testa vidare med digitalboxen också.
Postad 22 October 2009 - 18:30
Jag hoppas att dom har satsat på firmwaren på 2310 så den inte behöver uppgraderas, så får dom har nätverk sitta och köra på buggiga firmwares och uppdatera stup i kvartenHur gör du om du måste uppgradera firmware på din 2310? den saknar ju nätverksfunktion, vilket 3310 har...
men jag vet inte om det är värt att lägga 7000:- extra för det![]()
24bitar uppsampling bl.a från CD känns också omotiverat för min del när jag har en CD-spelare med 24 bitars/192 kHz D/A-omvandlare, vad skulle resultatet bli av det liksom?![]()
Clock Jitter Reducer låter ju dock intressant, OM det nu är hörbar skillnad mot 2310? tveksam till det.
"Zon2" lär jag ju inte utnyttja då jag har hemmabio enbart i vardagsrummet och 2 extra par högtalarterminaler tror jag inte behövs, har bara 5.1 system.
Nämen seriöst, den har en rs232-port. Känns inte så kul att börja böka med den. Man kanske kan få den uppdaterad i butik också?
Postad 23 October 2009 - 15:01
Postad 23 October 2009 - 17:05
Denon AVR-4810
9,1-kanals A / V Surround Receiver med 11,3 PRE OUT, nätverk audio-, foto-streaming.
A / V surroundförstärkare, överdådigt utrustad med teknik och erfarenhet som ärvts från Denon's high-end A / V-komponenter. Mångsidig och kompromisslös övre klass A / V surround receiver med 9 ch förstärkare, 11,3 pre out, nätverk ljud, foto streaming och mer, i vardagsrummet entusiaster.
http://www.denon.co....h...ail&Pid=436
Postad 23 October 2009 - 18:18
Vet någon när Denon AVR-4810 kommer till sverige ? och vad priset kan tänkas bli, är rädd att priset blir högt.
Tittar man på de engelska priserna och jämför med 4310 så borde den hamna runt 30kkr..
För övrigt verkar det som Hifiklubbens prissänkning på 2310 har blivit permanent. Den kostar fortfarande 7398 trots att 1910 nu finns i lager, och den silverfärgade har fått samma pris.
Redigerat av Weiman, 23 October 2009 - 18:21.
Postad 25 October 2009 - 08:38
Postad 26 October 2009 - 10:56
Är inte audessey tänkt att fixa till just det? Den mäter ju upp ljudbilden och korrigerar därefter.vad har Denons receivers för ljudkaraktär/ljudbild? går det åt det ljusa hållet... ? har ju själv högtalare som har horndiskant och har väldigt ljus/skrikig ljudkaraktär.
Postad 26 October 2009 - 12:01
Är inte audessey tänkt att fixa till just det? Den mäter ju upp ljudbilden och korrigerar därefter.
Audyssey (digital rumskorrektion)
Ett avancerat system som med hjälp av en serie enkla mikrofonmätningar kan justera ljudet i din hemmabioanläggning optimalt i förhållande till rummet. Audyssey rumskorrektion minimerar de otrevliga biverkningarna från rumsresonanser, ej optimal högtalarplacering m.m.
det är ju rumskorrektion, audessey korrigerar och ändrar nog inte förstärkarens speciella ljudkaraktär =)
Postad 26 October 2009 - 15:59
Postad 26 October 2009 - 17:16
Postad 26 October 2009 - 17:27
Audyssey (digital rumskorrektion)
Ett avancerat system som med hjälp av en serie enkla mikrofonmätningar kan justera ljudet i din hemmabioanläggning optimalt i förhållande till rummet. Audyssey rumskorrektion minimerar de otrevliga biverkningarna från rumsresonanser, ej optimal högtalarplacering m.m.
det är ju rumskorrektion, audessey korrigerar och ändrar nog inte förstärkarens speciella ljudkaraktär =)
Jag tänkte mer på att den kompenserar för högtalarna. Den kan ju inte gärna veta vad av en viss ljudavvikelse som kommer från rummets karaktär och vad som kommer från högtalarens.
(Det finns dessutom stöd för det påståendet i intervjuer med audessey-folk, men jag orkar inte leta reda på dem)
Hur det kompenserar för förstärkarens påverkan vet jag inte riktigt. Men eftersom den mäter slutprodukten (ljudet i rummet) så borde den rimligtvis kunna kompensera för alla delar i kedjan som påverkar dess testtoner eftersom det blir svårt för algoritmerna att veta vilken ljudförvrängning som kommer från vilken del. Eller?
Postad 26 October 2009 - 19:47
Har en gammal (>10 år) Denon förstärkare med ännu äldre Bose högtalare. Baslåda med 2 satelliter. Sitter troligen delningsfilter i suben, då den har två kanaler in, och två kanaler ut för sateliterna.
Till detta har jag en lika gammal Denon CD-spelare, en urgammal Luxman skivspelare, en rätt gammal DVD-spelare och en HD-PVR från ComHem, med HD abonnemang, TV:n är en rätt ny Panasonic fullHD 42" plasma, (kollat upp det nu, PZ80) Jag är ingen audiofil, men blir glad av bra prylar. Kikar rätt sällan på DVD, lyssnar på musik "okoncentrerat" och kollar massor av sport på TV.
Går i tankarna att uppgradera först med ny receiver, och senare köpa burkar. Funderar på en 1910 eller 2310.
1, Kan jag öht koppla in mina gamla högtalare till receivern?
2, Kommer jag att märka någon skillnad i ljud med de gamla högtalarna?
3, Kan jag använda de gamla högtalarna, och bara köpa ny center och bakre högtalare (Har för mig att Bose burkarna är 4 Ohms?) i första läget?
4, Vad är nästa svaga länk i jakten på det optimala?
Mvh,
Hasse
Redigerat av Unregisterede118cf15, 27 October 2009 - 09:00.
Postad 26 October 2009 - 22:35
Håller absolut med. Audyssey kommer att kompensera ifall högtalarna har skrikig diskant.Jag tänkte mer på att den kompenserar för högtalarna. Den kan ju inte gärna veta vad av en viss ljudavvikelse som kommer från rummets karaktär och vad som kommer från högtalarens.
(Det finns dessutom stöd för det påståendet i intervjuer med audessey-folk, men jag orkar inte leta reda på dem)
Hur det kompenserar för förstärkarens påverkan vet jag inte riktigt. Men eftersom den mäter slutprodukten (ljudet i rummet) så borde den rimligtvis kunna kompensera för alla delar i kedjan som påverkar dess testtoner eftersom det blir svårt för algoritmerna att veta vilken ljudförvrängning som kommer från vilken del. Eller?
Sen vad Denonen har för ljudkaraktär... neutral brukar det sägas. Jag har i alla fall ingen upplevelse av nån färgning, men det säger nog inte så mycket
Postad 27 October 2009 - 00:38
Postad 27 October 2009 - 09:27
på fråga 1 svarar jag utan att tveka ja. det fungerar. 4ohm är inte nåt problem att driva med en denon. har själv 4ohms högtalare på min 1910
på fråga 2 svarar jag utan tvekan att du kommer att höra skillnad.
på fråga 3 kan det vara svårt att finna klangmatchade center och surround till så gamla grejor. om du har tur så hittar du 2 omgångar till av samma modell. annars skulle nog jag byta till ett nyare matchat set.
på fråga 4 högtalarna är nästa svaga länk. sen ska du tänka på att skivspelaringång (riaa-corrector) inte finns på denon 1910. går att lösa med ett separat riaa-steg som jag gjort.
det finns inga genvägar till det perfekta ljudet (farbro-barbro)
Postad 27 October 2009 - 12:07
Tackar!HansJ
på fråga 1 svarar jag utan att tveka ja. det fungerar. 4ohm är inte nåt problem att driva med en denon. har själv 4ohms högtalare på min 1910
på fråga 2 svarar jag utan tvekan att du kommer att höra skillnad.
på fråga 3 kan det vara svårt att finna klangmatchade center och surround till så gamla grejor. om du har tur så hittar du 2 omgångar till av samma modell. annars skulle nog jag byta till ett nyare matchat set.
på fråga 4 högtalarna är nästa svaga länk. sen ska du tänka på att skivspelaringång (riaa-corrector) inte finns på denon 1910. går att lösa med ett separat riaa-steg som jag gjort.
det finns inga genvägar till det perfekta ljudet (farbro-barbro)
Var inne och snackade med en kille på HiFi-klubben nu på lunchen. Vill bara göra en "sanity-check", dvs höra några fler åsikter.
Jag köper 2310:an, och behåller tillsvidare de gamla Bose-burkarna, inkopplade som förut, dvs 2 kanaler från stärkare till sub, och sdean två satelliter från suben.
När kassan förstärkts köper jag center och frontar, B&W. Då kan jag använda de gamla satelliterna som bakre högtalare (trots attde är 4 Ohms?).
Kan suben användas i den konstellationen? Den är passiv...
2310:an köps dels pga kraft så att de kan driva ett par skapliga golv-högtalare och dels pga bättre video-uppskalning(?) så jag slipper köpa ny DVD-spelare direkt.
Synpunkter?
(En undran jag har är om ett satellit-system plus bas kan låta lika bra som ett med "riktiga" högtalare, givet ungefär samma pengar?)
/Hasse
Redigerat av Unregisterede118cf15, 27 October 2009 - 12:08.
Postad 27 October 2009 - 12:10
så jag slipper köpa ny DVD-spelare direkt.
/Hasse
Satsa på en bluray istället om du inte äger en sådan. Den spelar dvd också
Redigerat av genstruktur, 27 October 2009 - 12:10.
Postad 27 October 2009 - 17:09
Satsa på en bluray istället om du inte äger en sådan. Den spelar dvd också
Håller med. Och eftersom 2310 tar alla ljudformat in på hdmi och tv:n ska ha hdmi så köp billigast möjliga blu-rayspelare. Om någon försöker hävda att du behöver en dyrare så lurar de dig eller vet inte vad de pratar om. (Om du inte behöver någon viss specialfeature)
Anledning:
Datat (bild+ljud) på skivan (dvd eller blu-ray, det spelar ingen roll) är digitalt, det ska packas upp digitalt och sen skickas ut ur spelaren digitalt. Så får man bild och ljud så får man korrekt bild och ljud. Det blir inte bättre med dyrare spelare.
Bland det billigare som fixar detta riktigt bra och som har hyfsat med features är philips bdp3000. Då får man dessutom möjligheten till native output (så du kan låta 2310:an skala upp dvd:er) vilket annars kostar många många tusenlappar.
Postad 27 October 2009 - 17:29
Håller absolut med. Audyssey kommer att kompensera ifall högtalarna har skrikig diskant.
Sen vad Denonen har för ljudkaraktär... neutral brukar det sägas. Jag har i alla fall ingen upplevelse av nån färgning, men det säger nog inte så mycket
Audyssey kompenserar rummets egenskaper, om rummet skulle "lägga på" mer diskant pga av mkt fönster t.ex, så kan Audyssey jämna ut det. Audyssey kan inte göra ljudet från högtalarna speciellt annorlunda... ljusa högtalare är alltid ljusa. Jaja, jag ska låna hem en Denon AVR-3310 och även en NAD =) NAD har ju ett varmare mjukare ljud än Denon sägs det, så den kanske passar bättre! betydligt mer kraft också
Postad 27 October 2009 - 17:48
Håller med. Och eftersom 2310 tar alla ljudformat in på hdmi och tv:n ska ha hdmi så köp billigast möjliga blu-rayspelare. Om någon försöker hävda att du behöver en dyrare så lurar de dig eller vet inte vad de pratar om. (Om du inte behöver någon viss specialfeature)
Anledning:
Datat (bild+ljud) på skivan (dvd eller blu-ray, det spelar ingen roll) är digitalt, det ska packas upp digitalt och sen skickas ut ur spelaren digitalt. Så får man bild och ljud så får man korrekt bild och ljud. Det blir inte bättre med dyrare spelare.
Bland det billigare som fixar detta riktigt bra och som har hyfsat med features är philips bdp3000. Då får man dessutom möjligheten till native output (så du kan låta 2310:an skala upp dvd:er) vilket annars kostar många många tusenlappar.
Tack till er båda. Min huvudvärk just nu är inte DVD/BD-spelare. Jag kikar löjligt lite på DVD, har kanske hyrt 5 det senaste året och äger kanske 15 själv. 2310:an hoppas jag bara innebär att min gamla DVDspelare kan hänga med ett tag till, så att jag lägga några tusen extra på högtalare i stället.
Anledningen till att jag vill byta upp mig öht, är att dels inser att mina Bose högtalare behöver bytas ut, och i och med det behöver jag byta stärkare också. (Har förstått att Bose inte ses med blida ögon här, men, det är burkar från mitten på 80-talet, och jag tror de var bättre då än ryktet i dag?)
I och med inköpet av HD-boxen, så har jag insett att det hänt något på de senare åren i ljud-världen
Kommer som sagt mest att lyssna på CD och radio, och kika på sport, både SD och HD, samt en del film via HD-boxen.
Men det är gott att veta att BD, när den så småningom kommer att inhandlas, inte behvöer vara så vass!
Jag inser att mina frågor inte är specifika för den här receivern, var ska man posta mina lite mer allmäna frågor egentligen? De rör ju inte enbart högtalare eller förstärkare.
Redigerat av Unregisterede118cf15, 27 October 2009 - 17:57.
Postad 27 October 2009 - 20:15
Anledning:
Ok, så det där med native output är inte något de flesta bluray spelare fixar. För det är väl i stort sett bara när det kommer till uppskalning man eventuellt har nån större nytta (aldrig sett nåt jämförande test mellan olika uppskalningskretsar) av 2310:s videokretsar eller? Har annars varit inne på BD60 som spelare, men med den så kommer uppskalningen i 2310 när man spelar upp DVD bli meningslös menar du då?
En till fråga gällande vad man kan låta 2310 ta hand om. Går det att få ut ljudet på en cd digitalt från en bluray spelare(finns ju digitala ljudutgångar) och låta 2310 (eller motsvarande) sköta DA-omvandlingen?
Det är lite trångt i mediamöbeln så då är det ju bra om så få burkar som möjligt kan sköta så mycket som möjligt. Annars är ju Marantz 1501 mindre, men det känns som att Denon klarar lite mer.
Redigerat av dattacine, 27 October 2009 - 20:25.
Postad 28 October 2009 - 17:19
Ok, så det där med native output är inte något de flesta bluray spelare fixar. För det är väl i stort sett bara när det kommer till uppskalning man eventuellt har nån större nytta (aldrig sett nåt jämförande test mellan olika uppskalningskretsar) av 2310:s videokretsar eller? Har annars varit inne på BD60 som spelare, men med den så kommer uppskalningen i 2310 när man spelar upp DVD bli meningslös menar du då?
En till fråga gällande vad man kan låta 2310 ta hand om. Går det att få ut ljudet på en cd digitalt från en bluray spelare(finns ju digitala ljudutgångar) och låta 2310 (eller motsvarande) sköta DA-omvandlingen?
Det är lite trångt i mediamöbeln så då är det ju bra om så få burkar som möjligt kan sköta så mycket som möjligt. Annars är ju Marantz 1501 mindre, men det känns som att Denon klarar lite mer.
Jag har bara sett native output på nyaste philips-spelarna och riktigt dyra spelare från typ denon eller liknande.
Fördelen med native output om man t.ex. har en 1910 eller 2310 eller liknande är att spelaren alltid skickar ut det format som är på skivan och sen skalar receivern vid behov.
BD60 har inte native output så antingen skalar spelaren DVD:er och då blir 2310:an verkningslös vad gäller videobitarna eller så måste du manuellt ställa om BD60:n till att skicka ut 576 varje gång du ska spela en DVD och sen tillbaka till 1080p/24 om du ska köra blu-ray.
Mitt tips om du har eller ska skaffa en 2310 är fortfarande enklaste philipsen (BDP3000) om du inte absolut behöver specifika features från t.ex. BD60.
Ljud och bild-mässigt är det ingen skillnad när du kör heldigitalt, om någon påstår något annat så vet de inte vad de pratar om eller så försöker de medvetet luras.
Angående digital ljud från cd-skiva i en blu-ray spelare. Det beror nog väldigt mycket på blu-rayspelaren. Du får läsa olika spelares manualer på nätet för att lista ut vilka som kan det och vilka som inte kan det. 2310 kan ta de flesta format in (inte SACD vad jag vet) så bara spelaren kan skicka ut det digitalt så.
Marantz 1501 verkar finfin när det gäller ljud. Tyvärr saknar den en del jämfört med denon xx10 när det kommer till bild...
Jaja. Lite halvt OT, jag vet.
Redigerat av matbl, 28 October 2009 - 17:24.
Postad 28 October 2009 - 18:37
Jag får väl överväga Philipsen även om den ser för hemsk ut, men det är ju inte så bevärligt om det gick att ställa in det manuellt heller.
Känns inte som det är så många intressanta extra funktioner på DB60(möjligen då m det är nån skillnad i cd-ljud om det inte gick att förmedla vidare digitalt) då bortsett från om Viera-link ger något om man har en Panasonic tv.
Jag har en Ikea Stockholm tv-bänk och ett sånt skåp rymmer ca 25cm på höjden. Har mätt och räknat att en 2310, en BD60 och en popcorn a110 får plats, men den extra centimetern i höjd hos Philipsen kan stjälpa det.
En tanke med 2310 för min del var väl att kunna använda de två extra kanlerna utöver 5.1 till högtalare i köket. Det är det som kallas zon2 om jag fattat det rätt?
En fråga som dyker upp i det läget är om 2310 går att styra med RF-fjärrkontroll eller är den kanske t.o.m. kontrollen som följer med av det slaget?
Postad 28 October 2009 - 20:07
Postad 28 October 2009 - 21:44
Postad 29 October 2009 - 19:48
Förstår inte hur du menar... Audyssey har bla EQ och EQ kan ju göra ljudet från högtalarna i princip hur annorlunda som helst oavsett vad det är för högtalare.Audyssey kompenserar rummets egenskaper, om rummet skulle "lägga på" mer diskant pga av mkt fönster t.ex, så kan Audyssey jämna ut det. Audyssey kan inte göra ljudet från högtalarna speciellt annorlunda... ljusa högtalare är alltid ljusa. Jaja, jag ska låna hem en Denon AVR-3310 och även en NAD =) NAD har ju ett varmare mjukare ljud än Denon sägs det, så den kanske passar bättre! betydligt mer kraft också
Återkom gärna med hur det går med dina tester!
Redigerat av Micke_L, 29 October 2009 - 19:51.
Postad 30 October 2009 - 01:40
Vet någon när Denon AVR-4810 kommer till sverige ? och vad priset kan tänkas bli, är rädd att priset blir högt.
Denon AVR-4810
9,1-kanals A / V Surround Receiver med 11,3 PRE OUT, nätverk audio-, foto-streaming.
A / V surroundförstärkare, överdådigt utrustad med teknik och erfarenhet som ärvts från Denon's high-end A / V-komponenter. Mångsidig och kompromisslös övre klass A / V surround receiver med 9 ch förstärkare, 11,3 pre out, nätverk ljud, foto streaming och mer, i vardagsrummet entusiaster.
http://www.denon.co....h...ail&Pid=436
Jag kontaktade Hifi-kluben och fick följande svar:
Det preliminära priset är 31998:- och den kommer till Sverige i början av november.
Postad 30 October 2009 - 16:43
Hur tänkte du att Audyssey skulle veta vad av ljudförvrängningen jämfört med dess referens som kommer från rummet och vad som kommer från högtalarna?Audyssey kompenserar rummets egenskaper, om rummet skulle "lägga på" mer diskant pga av mkt fönster t.ex, så kan Audyssey jämna ut det. Audyssey kan inte göra ljudet från högtalarna speciellt annorlunda... ljusa högtalare är alltid ljusa. Jaja, jag ska låna hem en Denon AVR-3310 och även en NAD =) NAD har ju ett varmare mjukare ljud än Denon sägs det, så den kanske passar bättre! betydligt mer kraft också
Det funkar som så att den skickar ut en testton (frekvenssvep) som den sen mäter upp med en mikrofon som man flyttar runt på sex eller åtta platser. Testtonen kommer att ändra karaktär från generering till uppmätning. Var karaktärsförändringen sker kan omöjligt mätas upp. Därför kompenseras för den sammanlagda ljudförändring som högtalare och rum åstadkommer (och kablar, kontaktdon, osv om man är väldigt petig).
(Sen säger marknadsföringen att den kompenserar för rummet. Men det är en annan sak.)
Redigerat av matbl, 30 October 2009 - 16:45.
Postad 30 October 2009 - 17:47
Hur tänkte du att Audyssey skulle veta vad av ljudförvrängningen jämfört med dess referens som kommer från rummet och vad som kommer från högtalarna?
Det funkar som så att den skickar ut en testton (frekvenssvep) som den sen mäter upp med en mikrofon som man flyttar runt på sex eller åtta platser. Testtonen kommer att ändra karaktär från generering till uppmätning. Var karaktärsförändringen sker kan omöjligt mätas upp. Därför kompenseras för den sammanlagda ljudförändring som högtalare och rum åstadkommer (och kablar, kontaktdon, osv om man är väldigt petig).
(Sen säger marknadsföringen att den kompenserar för rummet. Men det är en annan sak.)
Jag har tidigare provat en Pioneer (som har en ljus ljudkaraktär/ljudbild) receiver till mina Klipschar och det lät förj*vligt!! resultatet blev extremt ljust/skrikigt! och då hade jag använt receiverns Audyssey-liknande funktion, låtit den skicka ut testtoner som mättes upp med mikrofonen, men det blev liksom inget förbättrat resultat av det!
Postad 30 October 2009 - 20:05
Ska komplettera med center och fronthögtalare när plånboken tillåter, men måste nöja mig med 2 kanaler tills vidare.
Hur ska jag koppla in dessa? Som frontar eller zon 2?
Hur ska jag justera, vad för inställningar ska jag ha?
Min dvd-spelare har följande utgångar:
-scart (som används idag, direkt in i tv:n)
-digital out optical
-digital out coaxial
-s-video
-röd/vit för ljud plus en gul för bild
Vilken ska jag använda, och hur ska jag optimera ljud/bild inställningar?
CD-spelaren har följande utgångar:
-röd/vit
-digital output optical
Samma frågor här.
ComHem HDPVR, HDMI antar jag...
TV:n är en Pana PZ80 fullHD
Postad 02 November 2009 - 13:50
Jag har nyligen köpt en Panasonic P42X10 (HD-ready) och nu börjar det bli dags för en förstärkare (och en uppsättning små högtalare). Jag vill inte lägga några jättesummor och hade mer eller mindre bestämt mig för en Denon 1610.
Nu är frågan (mot bakgrund av diskussionen på föregående sida) är det kanske så att jag bör lägga ytterligare 1 800 kr för att få en 1910 och således en förstärkare som skalar upp bilden? Svaret är väl beroende av om 1910 skalar bättre än min TV, och att döma av vad jag läst är det väl en del som tyder på det. Är det någon som sitter med en P42X10:a och en Denon-förstärkare och vet besked (Micke_L, du hade en 37", borde väl inte vara någon större skillnad)?
Ytterligare en faktor i sammanhanget är tydligen också bluray-frågan. Om jag köper en 1910 i stället för en 1610 kommer jag att kunna köpa en enklare bluray-spelare givet att den har "native output" (är det ett vedertaget begrepp? kan det heta något annat också?), dvs jag behöver inte bry mig om ifall spelaren är bra på att skala upp. Rätt så långt?
Att köpa en bluray-spelare känns inte akut i dagsläget, men min nästa spelare kommer med största sannolikhet bli en sådan. Jag väntar egentligen bara på att spelarna enkelt ska kunna göras regionsfria för såväl dvd som bluray.
Redigerat av Dunbar, 02 November 2009 - 13:55.
Postad 02 November 2009 - 21:57
Jag överväger att köpa någon av 3310, 4310 eller en 4810. Däremot så tycker jag det är skit att hifiklubben har monopol på denon samt att de sätter överpriser.
Kolla exempelvis på Onkyo 5007 som kostar 23000 eller 3007 för 17900.
Pioneer Pioneer SC-LX82 för24700 eller SC-LX81 för19900.
Yamaha DSP-Z7 för 27500.
Att köpa en 4810 för 32000 känns då överprissatt jämfört med yamaha, pioneer eller Onkyo.
25000 kr hade fungerat men nu börjar jag tvivla.
Självklart är det bra grejor men 32000kr är mycket pengar då du får en receiver med liknande prestanda för nästan 10 000 kr mindre.
Så frågan är är den värld 32000kr eller kanske är bättre med en 4310 eller till och med köpa en mäktig DSP-Z7 eller en SC-LX82?????????????
Postad 02 November 2009 - 22:18
Postad 03 November 2009 - 13:39
Tycker att Denon ligger lite väl högt i pris kontra prestanda.
De nämnda Pioneer, Onkyo, Yamaha ger mycket för pengarna och i förhållande till detta anser jag att Denon är bland de dyraste. Av det jag läst och sett så är Denon grymma men inte till det priset. Skulle jag vilja ha en Denon? Utan tvekan. Jag har tills nu haft en NAD T163 förförstärkare samt T973 förstärkare så allt jag väljer blir bättre med nya ljudformat med mera. Däremot så kraften är det svårt att slå från ett 7 x 140 Watt alla kanaler samtidigt.
Jag letar nu efter en receiver istället för ett nytt försteg och kollar mycket på Denon då de är strömstarka samt har god kvalitet.
Däremot så skulle jag vilja ha 4810 men den kostar lite väl. 32000 kr känns för mycket, 25000 kr hade varit ett mer rimligt pris samt gjort att jag ej tvekat.
En Onkyo 5007 för 23000 ger mig 9000 kr över till en grym Blueray eller surroundaren eller till en halv ny TV.
En Yamaha DSP-Z7 för 27500 ger mig fortfarande nästan 5000 kr över till annat kul.
Då det gäller videohantering samt ljudhantering så är de alla grymma. Däremot så skiljer ju ljudet beroende på reciever en hel del.
Så frågan är Onkyo, Yamaha, Denon eller något annat? Kör klipsch som är åt ljusa hållet.
Postad 03 November 2009 - 15:33
Jag har tidigare provat en Pioneer (som har en ljus ljudkaraktär/ljudbild) receiver till mina Klipschar och det lät förj*vligt!! resultatet blev extremt ljust/skrikigt! och då hade jag använt receiverns Audyssey-liknande funktion, låtit den skicka ut testtoner som mättes upp med mikrofonen, men det blev liksom inget förbättrat resultat av det!
![]()
Så du menar att branschfolk jag pratat med ang. passande receiver, är helt ute och cyklar? när de liksom jag förstår att en receiver som tydligt har en ljus ljudkaraktär/ljudbild inte är optimalt att ha tillsammans med lika ljusa högtalare? man försöker istället hitta någon mer passande receiver som går åt det mjukare/varmare hållet.
Nu använder pioneer ett annat system om jag minss rätt. Men det spelar mindre roll.
Den tekniska frågan kvarstår. Hur har du tänkt att Audessey's mätfunktion ska kunna veta skillnad på om det är högtalarna eller rummet som står för ljuddistorsionen när den mäter slutprodukten?
(Ledning: Det går inte)
För att understryka vad jag menar så är här en länk till någon som verkligen vet vad han pratar om i sammanhanget.
http://www.audyssey.com/blog/
Citat:
"So, calibrating your home theater system “to reference” means that: ... (iv) the frequency response of each speaker and subwoofer is such that the perceived octave-to-octave balance is the same at home as it is in the dubbing stage or the movie theater."
Systemet struntar i vad som åstadkommer en felaktig frekvensrespons jämfört med dess referens. Rummet eller högtalarna, det kompenserar oavsett.
Sen är detta något ganska nytt, och det finns säkert många "Branschfolk" som fortfarande är kvar i det helanaloga träsket. Eller åtminstonde det tänket, för där stämde det du talar om.
Postad 03 November 2009 - 15:41
Förstår vad du menar och jag uttryckte mig nog lite klantigt.
Tycker att Denon ligger lite väl högt i pris kontra prestanda.
De nämnda Pioneer, Onkyo, Yamaha ger mycket för pengarna och i förhållande till detta anser jag att Denon är bland de dyraste. Av det jag läst och sett så är Denon grymma men inte till det priset. Skulle jag vilja ha en Denon? Utan tvekan. Jag har tills nu haft en NAD T163 förförstärkare samt T973 förstärkare så allt jag väljer blir bättre med nya ljudformat med mera. Däremot så kraften är det svårt att slå från ett 7 x 140 Watt alla kanaler samtidigt.
Jag tror inte denon vill jämföras med de märkena utan mer med marantz och liknande... Därav priset...
Det är dessutom ungefär vad du får om du tar det amerikanska riktpriset och lägger på tull och moms.
Om du ska köra heldigitalt vilket är naturligt med en ny receiver så varför lägga så mycket pengar på en blu-ray? En 1500-Kr blu-rayspelare ger dig lika bra bild och ljud. Den som påstår något annat vet inte vad han pratar om eller försöker medvetet luras. Så länge vi pratar heldigitalt såklart.En Onkyo 5007 för 23000 ger mig 9000 kr över till en grym Blueray eller surroundaren eller till en halv ny TV.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000
7 bilder
152 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?