JVC DLA-X30 vs Epson EH-TW9000
323 svar till detta ämne
Postad 17 June 2012 - 12:58
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Var även inne på projectcentral.com och kollade vilken bredd som rekommenderades på duken för de bägge projektorerna på ett avstånd av 3 meter mellan lins och bildyta. Resultatet blev 1.6 meter för x30an samt 1.65 meter för epsonen. Hur pass hugget i sten är dom här rekommendationerna?
Hur avläste du kalkylatorn då? För tex epson får jag en bredd på 105-224 cm på en 2.39:1-duk. Deras ljusskala ska man inte bry sig om. Avstånd, dukbredder, zoomomfång är kalkylatorn fenomenal till, men deras "recommended brightness" är bara att ignorera.
Postad 18 June 2012 - 23:18
Apo
-
Apo
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Hur avläste du kalkylatorn då? För tex epson får jag en bredd på 105-224 cm på en 2.39:1-duk. Deras ljusskala ska man inte bry sig om. Avstånd, dukbredder, zoomomfång är kalkylatorn fenomenal till, men deras "recommended brightness" är bara att ignorera.
Ryckte enbart i kastavståndet och hade helt missat att reglera zoomomfånget, så du har helt rätt. Vilket förstås glädjer mig enormt, med en bild på över 2 meter så är en projektor numera ett givet köp. TW9000 är inte mer ljusstark än X30. De lämnar i princip samma mängd ljus när de är kalibrerade. Sen kan man ställa Epson i sitt dynamiska läge och få ut mer ljus. Men man kan skapa ett sådant läge på en X30 också, om man så önskar. Jag har inte mätt dem i "felaktigt" läge så jag vet inte exakt vad de ger för ljus då. Helt säkert är att båda är väldigt ljusstarka med en någorlunda korrekt bild.
Hotspot minskar när ljusflödet minskar. Således kan man kontrollera detta på ett bättre sätt med X30 eftersom man kan, inom vissa ramar, styra ljusflödet med den manuella bländaren.
MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Tack för förtydligandet. Gör som så att jag kontaktar dig via pm eller om ni föredrar företagsmejlen, och bokar in en demovisning. Så får jag återkomma till tråden och lämna ett omdöme efteråt.
Redigerat av Apo, 19 June 2012 - 00:33.
Postad 26 June 2012 - 12:11
jie^
-
jie^
-
Användare
-
-
155 inlägg
Känner igen bilden på andra videon. Det är så det ser ut för mig på react och tw3800 (fast x30 har säkert ännu bättre flyt och färger etc). Och man märker ju helt klart bristerna i svärtan på tw3800 när man tittar i mörker trots mina smutsvita väggar och tak. Tror inte att x30 är ett sämre val än tw9000 i ett ljust rum, men skillnaden kanske minskar något att man kanske börjar jämföra pris och placeringsmöjligheter?
Postad 29 June 2012 - 10:55
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Känner igen bilden på andra videon. Det är så det ser ut för mig på react och tw3800 (fast x30 har säkert ännu bättre flyt och färger etc). Och man märker ju helt klart bristerna i svärtan på tw3800 när man tittar i mörker trots mina smutsvita väggar och tak. Tror inte att x30 är ett sämre val än tw9000 i ett ljust rum, men skillnaden kanske minskar något att man kanske börjar jämföra pris och placeringsmöjligheter?
Sämre val får väl var och en avgöra, men när jag demade dem mot varandra så var det knockout seger för TW9000 i ljusa rum, tänk typ fotbolls EM utan att mörklägga. Låt vara då att den då stod i Dynamic-läge osv men det stör mig mkt mindre än det verkar störa andra (alternativet är ju att inte kunna se bilden alls). Iom att det var kunnigt folk från hembiobutiken som demade och jag var tydlig med att jag ville testa möjligheterna att se även i ganska ljusa rum, så förutsätter jag att det inte fanns en massa "outnyttjad potential" i X30:n som jag aldrig fick se, de flesta recenssioner verkar ju säga samma sak. Föreställer mig att det skulle varit lika given seger för X30 i en batcave, dvs främst då märkbart bättre svärta. Är väl eg inga direkt oväntade resultat heller när man ser till vad Epson/JVC säkert hade för mål när de designade projektorerna. Kan tillägga att både hemma och vid demon användes "vanliga 1,0 dukar", det borde väl iof inte förändra det inbördes förhållandet mellan projektorerna, iaf avseende ljusstyra.
Redigerat av Unregistered1413, 29 June 2012 - 10:58.
Postad 29 June 2012 - 12:52
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Du har helt rätt improwise2.  Har inte tidigare mätt på dem och faktiskt inte heller gått mer på djupet kring denna frågeställning. Har ännu inte haft någon kund som har haft behovet av detta stora ljusflöde och därför inte heller kollat närmare på det. Men eftersom diskussionen fortsatte så har jag nu tagit upp och mätt på dem båda i "ej kalibrerade" lägen. TW9000 är, precis som du säger, helt överlägsen när det kommer till att leverera enbart ljus. Båda uppmätta med ca 1,8m bred bild på vit Grandviewduk så lämnar de följande ljusflöde.
TW9000. Kalibrerad 28fL, Living room 75fL, Dynamiskt 108fL.
X30. Kalibrad 28fL, Med tweakat stageläge 48fL.
Det hade säkert gått att pressa ur något mer ur X30 om jag hade haft tid och lust, men oavsett vilket så är TW9000 helt överlägsen. JVC har helt enkelt inte valt att bygga in ett sådant turboläge för ljus som Epson har. Att bilden är helt förvrängd och, enligt mig, i princip otittbar är, precis som du säger, helt ointressant om frågan är att få bild eller att inte få bild.
MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 29 June 2012 - 15:16
Unregistered39429
-
Unregistered39429
-
Mästare
-
-
3116 inlägg
Hur svårt är det att mörklägga ett rum,egentligen? kontra vad man vinner i bildkvalite : https://www.minhembi...howtopic=281286
Postad 29 June 2012 - 15:38
martiin82
-
martiin82
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Hur svårt är det att mörklägga ett rum,egentligen? kontra vad man vinner i bildkvalite : https://www.minhembi...howtopic=281286
..kan bara hålla med
Postad 29 June 2012 - 16:47
Unregistered39429
-
Unregistered39429
-
Mästare
-
-
3116 inlägg
Tänk dig ett tjockt & tätt sammetstyg i takskena för fönstrena, sen behöver man ju inte mer än 28? Footlamberts (ljusstyrka på filmduken) för att inte bli bländad när man ser på film...
De handlar om att göra duken svart när man ser på film!
Postad 29 June 2012 - 17:36
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Gör som jag hehe  Fast fungerar ju inte i ett vanligt vardagsrum kanske  Hur som haver mörkläggning är A och O för bilden.
Varför försvarar jag X30 när jag är ägare av en Epson tw9000  Kanske för att jag vet att X30 är bättre i avseende svärta och kontrast  Nästa proje blir en JVC  Men tro nu inte att jag är besviken på min proje för det, den är väldigt bra och var ett rejält lyft från min tw2900 som snart kommer husera igen fast i ett annat rum i huset
Mvh PS de blev fruktansvärt bra med sammeten i fönstret  Tillsammans med rullgardinen så blir rummet o duken svart dygnet runt
Postad 30 June 2012 - 01:58
Unregistered39429
-
Unregistered39429
-
Mästare
-
-
3116 inlägg
Mvh PS de blev fruktansvärt bra med sammeten i fönstret Tillsammans med rullgardinen så blir rummet o duken svart dygnet runt 
Grattis då kan du kolla film på tidiga kvällar imellan april och september oxå, om du känner för det!
Postad 02 July 2012 - 09:13
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Beror nog på hur rummet ser ut, men i mitt fall handlar det om att inte vilja mörklägga när man sitter typ 10 killar och ser på fotboll. För mig känns det bara konstigt, på samma sätt som det skulle kännas konstigt om det var lika mörkt på en sportbar som på bio. Däremot skulle jag aldrig få får mig att se typ en mörk skräckfilm mitt på dagen utan mörkläggning.
Postad 02 July 2012 - 12:41
Karamasha
-
Karamasha
-
Beroende
-
-
1269 inlägg
Beror nog på hur rummet ser ut, men i mitt fall handlar det om att inte vilja mörklägga när man sitter typ 10 killar och ser på fotboll. För mig känns det bara konstigt, på samma sätt som det skulle kännas konstigt om det var lika mörkt på en sportbar som på bio. Däremot skulle jag aldrig få får mig att se typ en mörk skräckfilm mitt på dagen utan mörkläggning.
Finalen igår var då inga problem att se med en högkontrast duk och en x30. Bara fönstret närmst duken fördraget och sedan 3 fönster och en dörröppning som det lyste in igenom (molningt). Körde tom. cinemaläget, så gissningsvis runt 30fl eller så. Wunderbar!! Så länge det inte är direkt solljus på duken funkar det fint. Marcus_therock: Testa att slå på 3d läget på projjen utan att köra 3d material, hej å hå, många lumen där.
Postad 02 July 2012 - 15:57
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Marcus_therock: Testa att slå på 3d läget på projjen utan att köra 3d material, hej å hå, många lumen där.
Provade det också, men den lämnade inte mer där. BIlden blev däremot mer inkorrekt så jag föredrog Stageläget. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 02 July 2012 - 17:48
Karamasha
-
Karamasha
-
Beroende
-
-
1269 inlägg
Provade det också, men den lämnade inte mer där. BIlden blev däremot mer inkorrekt så jag föredrog Stageläget.
MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
okej, bra att veta. Då vet man också att 48fl räcker ganska långt. 108fl måste ju vara brutalt ljust, nästan så man vill ha en tw9000 i backup... Skulle dock aldrig byta bort jvc svärtan och biokänslan det ger i vintermörkret, mmmmmm
Postad 02 July 2012 - 22:48
LorenzoLameass
-
LorenzoLameass
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Hade samma problem på min x3 det är problem med hdmi handshake går att åtgärda genom att de moddar projektorn med en resistor på videoingången, de gör detta på de nytillverkade x30 projektorerna men dom första hade inte denna modden enligt jvc sverige. Flera som har detta problem på avsforum.com när det gäller både x3 och x30...
Tack för infon. Ska skicka iväg projjen i veckan då den hängt sig en gång för mycket...
Postad 02 July 2012 - 23:03
LorenzoLameass
-
LorenzoLameass
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Tänkte passa på och fråga om duk. Kanske skulle ta upp det i dukforumet, men den ska passa ihop med x30 så jag ställer den här. Ska flytta in i en lägenhet där jag kan ha ramspänd duk. Vilken duk ska man välja för att göra Jvc'n rättvisa. Förutsättningarna är blyerts-grå väggar, vitt tak och ekgolv. Ett par fönster finns där också med dessa kommer täckas hyfsat med svarta rullgardiner (inget dedikerat biorum mao). Först, ska man välja vanlig vit duk eller react? Om man väljer react... stor skillnad mellan Euroscreen Frame Vision och Stewart Firehawk G3?
Ser man till formatet så säljer bla. hembiobutiken Grandview Velvet C som man med ett enkelt handtryck kan omvandlas från 16:9 till 2.35:1 och tvärtom vilket låter optimalt för Jvc'n, men hur bra är den duken?
Redigerat av LorenzoLameass, 02 July 2012 - 23:05.
Postad 03 July 2012 - 03:22
Unregistered26dd04a9
-
Unregistered26dd04a9
-
Användare
-
-
236 inlägg
Jag kan inte låta bli att småle när jag ser film nu när jag skaffat projektor. Ja, jag sitter med ett halvdumt smile när jag ser på film. Hade tänkt sitta drygt 3 meter från 112" skärm, men inser nu att det blir för stort. Hade jag aldrig trott jag skulle tycka, så från drygt 5 meter börjar det bli lagom så får möblera om lite.
Angående ljusheten - jag vill bara inflika jag tror inte man ska underskatta ljusheten i projektorn. Det är lite som att jämföra the dark side mot jedi sidan. Båda är lika kraftfulla, men den mörka den lättare vägen..
Såg precis forrest gump när han är ute och klipper gräs, åker båt och springer. Ljuset i bilden är helt fantastisk. =)
Bara man mörklägger runt skärmen/taket tror jag inte man kan gå fel med tw9000.
edit: sitter nära skärmen nu igen  skaffat en darbee vision nämligen så just nu är det trevligt att sitta nära skärmen med skärpan som darbeen ger.
Redigerat av Unregistered26dd04a9, 18 November 2012 - 03:40.
Postad 03 July 2012 - 12:03
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Vilken duk ska man välja för att göra Jvc'n rättvisa. Förutsättningarna är blyerts-grå väggar, vitt tak och ekgolv. Ett par fönster finns där också med dessa kommer täckas hyfsat med svarta rullgardiner (inget dedikerat biorum mao). Först, ska man välja vanlig vit duk eller react? Om man väljer react... stor skillnad mellan Euroscreen Frame Vision och Stewart Firehawk G3?
Du ska välja en så bra duk som du har råd med, som är anpassad efter ditt rum, men som inte ger bieffekter som just du stör dig på. Ser man till formatet så säljer bla. hembiobutiken Grandview Velvet C som man med ett enkelt handtryck kan omvandlas från 16:9 till 2.35:1 och tvärtom vilket låter optimalt för Jvc'n, men hur bra är den duken?
Velvet Cinema är en helt ok vit väv, som i första hand är optimal om man har en mörk biogrotta. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 04 July 2012 - 21:43
LorenzoLameass
-
LorenzoLameass
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Det blir en Firehawk G3, det har jag bestämt nu. Nu återstår bara valet 16:9 eller 2.35:1. Har en platt-tv i samma rum så det lutar åt det senare....så har man "all bases covered".
Redigerat av LorenzoLameass, 04 July 2012 - 21:45.
Postad 07 July 2012 - 08:57
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Hur är svärtan på 9000? Kommer att ha den isf i ett ganska ljust rum med mörk bakrund  Hur nära kan man sätta upp den med en 104" duk, vad är optilmalt? Jag är helt ny inom detta så tacksam för svar  Vad jag förstått så lämnar epson 3 år på lampan utan tim? Är ni som har den nöjda?
Postad 07 July 2012 - 13:49
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Hur är svärtan på 9000?
En projektor har ingen svärta.  Svärtan får du först när du kombinerar projektorn med en duk och ett rum. Projektorn har en förmåga att släcka sitt ljus och på den punkten är TW9000 väldigt bra, men inte klassledande(JVC). Kommer att ha den isf i ett ganska ljust rum med mörk bakrund 
Då kommer valet av duken vara väldigt avgörande för vilken bildprestanda(och svärta) du kan få. Hur nära kan man sätta upp den med en 104" duk, vad är optilmalt?
Du kan projicera en 104" 16:9 bild mellan 3,09m - 6,61m med TW9000 till lins. Om du sätter projektorn närmare så blir den ljusstarkare och om du sätter den långt bak så tappar man lite ljus i optiken, men vinner i gengäld lite bottensvärta. Vilket som är bäst kan man svara på först när man vet vilken duk det är frågan om. Vad jag förstått så lämnar epson 3 år på lampan utan tim?
Korrekt! MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 07 July 2012 - 14:00
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Tack för svaren! Beställde en tidigare idag  Men duk frågan kvarstår, har ingen aning? Någon prisvärd att rekommendera någon? Ramspänd
Postad 07 July 2012 - 21:00
tsartiis
-
tsartiis
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Hur är svärtan på 9000? Kommer att ha den isf i ett ganska ljust rum med mörk bakrund Hur nära kan man sätta upp den med en 104" duk, vad är optilmalt? Jag är helt ny inom detta så tacksam för svar Vad jag förstått så lämnar epson 3 år på lampan utan tim? är ni som har den nöjda? 
Har en tw9000w och är mycket nöjd. Bra projektor i både 2d och 3d.
Postad 08 July 2012 - 09:00
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Har en tw9000w och är mycket nöjd. Bra projektor i både 2d och 3d.
Det låter bra  Tänkte köpa en Kingpin screens velvet 104" borde funka  Men hur vet man vilket fäste som skulle passa?  Vägg eller tak spelar ingen roll ca 4 meter iaf..
Postad 08 July 2012 - 16:32
tsartiis
-
tsartiis
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Det låter bra Tänkte köpa en Kingpin screens velvet 104" borde funka Men hur vet man vilket fäste som skulle passa? Vägg eller tak spelar ingen roll ca 4 meter iaf..
Ingen aning, har en euroscreen react.
Postad 08 July 2012 - 17:02
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Gissar att det är projektorfäste du menar för väggfäste till duken medföljer.... Ett bra projektorfäste är chiefs fästen stabila saker...
Postad 08 July 2012 - 17:06
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Tack för svaren! Beställde en tidigare idag Men duk frågan kvarstår, har ingen aning? Någon prisvärd att rekommendera någon? Ramspänd 
Om du har, som du skrev tidigare, ett ganska ljust rum så borde du kika mer på högkontrastdukar. Att sätta ihop en TW9000 med en vit väv i ett ljust rum är inte optimalt. Du kommer då inte att kunna utnyttja projektorn fullt ut. Högkontrastdukar har dock fördelar och nackdelar, men i ett ljust rum så föredrar de allra flesta en högkontrastduk framför en vit väv. En grå väv kan vara ett mellanalternativ för en billigare peng, men vad du föredrar och vilka kompromisser du vill ta måste du titta på själv. Helt omöjligt att beskriva i ord på ett forum. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund Det låter bra Tänkte köpa en Kingpin screens velvet 104" borde funka 
Vad som helst funkar, frågan är vilket resultat det ger och vad du krävar för att bli nöjd. Men med en så fin projektor som du har beställt/köpt så är det ju synd att välja fel duk för rummet. Men hur vet man vilket fäste som skulle passa? 
Det finns ju handlare som kan hjälpa dig med sådant, man måste inte ta reda på allt själv om man inte vill. En tillverkare som bygger fina stativ är Chief. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 08 July 2012 - 17:28
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Nä, naturligtvis ska man inte snika på duken projjen ska ju vara bra  Om det va så lätt 9 mil till närmaste "handlare" gör att man drar sig  Grå duk är alltså att föredra om jag fatta rätt  Nån måste ju kunna ge ett bra tips/förslag som inte är svin dyra  ? mvh
Postad 08 July 2012 - 18:37
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Ska man göra någon efter sjystering efter ett tag, när lampan gått x antal timmar? Min Epson tw9000 har nu gått 1045h, och när jag ställde in den med hjälp av
så hade projen gått ca 200h.
Redigerat av film-fanatiker, 08 July 2012 - 18:38.
Postad 08 July 2012 - 18:43
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Det beror på hur mycket ljusstyrka lampan tappat det kan vara individuellt men 1000h timmar brukar vara bra att kallibrera om den ...
Postad 08 July 2012 - 18:47
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Nä, naturligtvis ska man inte snika på duken projjen ska ju vara bra Om det va så lätt 9 mil till närmaste "handlare" gör att man drar sig 
Jag har kunder väldigt ofta som åker bra mycket längre än så, för att titta och lära sig mer. Vad kostar det att köpa fel och sen byta? Grå duk är alltså att föredra om jag fatta rätt 
Nej, så kan man inte säga. Dels finns det grå dukar och dels finns det, som jag skrev tidigare, högkontrastdukar. Båda är grå, men de gör olika saker. Sen finns det ingen duk som är bäst. De har olika egenskaper och en del föredrar vissa och någon annan fördrar något annat. Om man inte är känslig för bieffekter såsom shine och hotspot så är en högkontrastduk det bästa i ett ej optimalt rum, eftersom du då kan få en bra svärta och en hög kontrast, vilket är mycket viktigt i en bra bild. Nån måste ju kunna ge ett bra tips/förslag som inte är svin dyra ?
Tyvärr kostar en bra ramspänd duk med bra väv en hacka. Om det är värt det för dig vet du först när du har sett dem. Men om jag säger så här. Det finns nästan ingen som tänker tanken att lägga bortåt 10.000kr på en duk innan man själv har tittat på dem. Ändå skulle jag uppskatta att 8/10 dukar som vi säljer är dukar i den prisklassen och uppåt. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Redigerat av Marcus_TheRock, 08 July 2012 - 18:49.
Postad 08 July 2012 - 19:07
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Det beror på hur mycket ljusstyrka lampan tappat det kan vara individuellt men 1000h timmar brukar vara bra att kallibrera om den ...
Så då är det dags för en sjystering, då den har gått strax över 1000h?
Postad 08 July 2012 - 19:36
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Man bukar säga första efter 100h andra efter 1000h sen brukar det vara dags för ny lampa.....
Postad 13 July 2012 - 00:11
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Jag har idag kollat över inställnigarna med hjälp av test mönstren i DVE hd basic. Projen hade vid kollen rullat på i 1102 timmar. Helt jävla konstigt lampan verkar inte ha slitits ett dugg sen förra inställningen vid 200 timmar! Ljusstyrka: 0, Kontrast: -1, färgmättnad: -12, färgton: -19. Har de nåt med o göra att jag ständigt kör i eco mode? Alltså jag behövde inte ställa om nåt för allt var lika från förra gången.
Mvh
Postad 13 July 2012 - 00:51
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3608 inlägg
Brightness reglaget reglerar inte ljusstyrkan även om det kan upplevas så, det styr nivån på svärtan.
Postad 13 July 2012 - 01:59
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Brightness reglaget reglerar inte ljusstyrkan även om det kan upplevas så, det styr nivån på svärtan.
Det är jag väl medveten om! Svart nivån ställer jag med brightnes, eller som i mitt fall då jag har Svenska i menysystemet som språk ljusstyrka. De värden jag visar upp är efter inställning! Mvh Edit varför tror du att jag inte visste det? Var jag otydlig i min formulering?  Det jag funderade över var varför det blev samma inställningar igen trotts att projen gått så långt. Jag trodde jag skulle behöva ändra något. Men när jag som exempel först ökade brightness så svartare än svart syntes o sen sänkte tills 2% över svart presis försvann och höjde igen tills den precis syntes så hamnade värdet på samma (0) som förra gången. Lika så med de andra inställningarna som man kan göra... Alla värden kom till samma som vid förra inställningen, eller kalibreringen som en del kallar det för... Edit 2:
Redigerat av film-fanatiker, 13 July 2012 - 02:43.
Postad 13 July 2012 - 10:38
Drexler
-
Drexler
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
Det är inte contrast/brightness reglagen som behöver justeras med tiden, de sätter du främst för att matcha din källa (BD-spelare/dator/tvbox), det är färgerna som driver. Lamporna brukar tappa mer i det röda delen av spektrumet än i det gröna eller blå när de åldras. Detta gör att man behöver justera färgernas position och intensitet plus göra en ny gråskale-kalibrering. Detta görs med mätinstrument och kan inte åtgärdas med en DVE-skiva. IFAIK.
Redigerat av Drexler, 13 July 2012 - 10:40.
Postad 13 July 2012 - 10:42
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Det är mest när man har gjort en full kalibrering(med mätverktyg) som efterkalibrering kan behövas. Vitbalansen (och ev färgerna) ändras succesivt något med lampans brinntid. Har man dock inte väldigt höga krav så kommer man långt med att kalibrera om vid lampbyte. Det är dock aldrig fel att göra en check av svart o vitnivå lite då och då.
Mvh
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 13 July 2012 - 10:44
Dr. Zaius
-
Dr. Zaius
-
Mästare
-
-
3608 inlägg
Det är jag väl medveten om! Svart nivån ställer jag med brightnes, eller som i mitt fall då jag har Svenska i menysystemet som språk ljusstyrka. De värden jag visar upp är efter inställning!
Mvh
Edit varför tror du att jag inte visste det? Var jag otydlig i min formulering? 
Då missförstod jag dig, läste det som om du misstolkat bennämningen Brightness/Ljusstyrka vilket många säkert gör.
Postad 13 July 2012 - 16:46
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Det är mest när man har gjort en full kalibrering(med mätverktyg) som efterkalibrering kan behövas. Vitbalansen (och ev färgerna) ändras succesivt något med lampans brinntid. Har man dock inte väldigt höga krav så kommer man långt med att kalibrera om vid lampbyte. Det är dock aldrig fel att göra en check av svart o vitnivå lite då och då.
Mvh Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Jag bor lite dumt till så finns inga ISF kalibrerare där jag bor tyvärr. Derför jag köpte DVE skivan så jag kunde ställa in den så långt som det är möjligt utan mätutrustning  Jag utgår alltid från Bio läget och eco. Samt jag har min uppsättning i ett helt ljuskontrolerat rum  Bilder finns i mitt galleri. Mvh
Redigerat av film-fanatiker, 13 July 2012 - 16:46.
Postad 13 July 2012 - 19:56
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1870 inlägg
Har tw9000 någon offset eller skall den monteras med linsens mitt exakt där överkant på bilden ligger?
Postad 13 July 2012 - 20:58
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
tw9000 har ingen offset. Den har Lens-shift som underlättar vid montering, som gör att man kan flytta bilden i sidled och i höjdled.
Mvh
Postad 13 July 2012 - 21:11
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1870 inlägg
Undvika att använda? Sämre bild?
Postad 13 July 2012 - 21:25
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Nop inte undvika lens-shift, men man behöver ju inte ha extremt mycket då det kan göra att man får lite skärpe förlust. Inget jag märkt av själv dock. Keystone ska du därimot undvika helt! Den har man om man måste tilta projektorn och sen vill ha raka kanter, men då tappar man upplösning... Så ja du kan vara lugn att använda lens-shift, då den flyttar hela linsen istället för att korrigera bilden digitalt som keystone gör.
Mvh
Postad 13 July 2012 - 21:35
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1870 inlägg
Ok så nu när jag ersätter hc3800 som sitter ca 38Cm över bildkanten kan jag lätt använda samma takgfäste och lenshifta ner bilden på en9000
Postad 13 July 2012 - 22:31
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Det kommer gå bra  Se bara till att fästet om det har armar eller hur nu ditt fäste är utformat, klarar fästpunkterna på projen så det inte är för litet
Mvh
Postad 14 July 2012 - 19:43
Biomax
-
Biomax
-
Veteran
-
-
1870 inlägg
Marcus på the rock skrev i en annan tråd att han själv kör jvc i ett mörkt rum med max strypt ljusflöde,denna möjlighet finns inte på tw9000 med resultatet att han skulle behöva solglasögon när han skulle se film i mörkt rum, är det så? Upplever ni 9000 som för ljusstark när ni mörklägger?
Postad 15 July 2012 - 07:28
tsartiis
-
tsartiis
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Marcus på the rock skrev i en annan tråd att han själv kör jvc i ett mörkt rum med max strypt ljusflöde,denna möjlighet finns inte på tw9000 med resultatet att han skulle behöva solglasögon när han skulle se film i mörkt rum, är det så? Upplever ni 9000 som för ljusstark när ni mörklägger?
Bara välja eco på lampan och cinema-läget så är det lugnt.
Postad 15 July 2012 - 09:11
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Bara välja eco på lampan och cinema-läget så är det lugnt.
Beror ju på storleken på bilden. Om du utgår från din, mycket större storlek, så är det så klart inget problem. Men om du skulle utgå från, som jag kör, mycket mindre storlek så är det inte lika lugnt.  Men olika människor kan ju leva med olika problem, så det går ju ändå inte att avgöra åt någon annan. För övrigt är TW9000 mer korrekt, och kalibreras med fördel, utifrån Natural läget framför Cinema. MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 15 July 2012 - 09:29
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Nä, naturligtvis ska man inte snika på duken projjen ska ju vara bra Om det va så lätt 9 mil till närmaste "handlare" gör att man drar sig Grå duk är alltså att föredra om jag fatta rätt Nån måste ju kunna ge ett bra tips/förslag som inte är svin dyra ? mvh
Har ungefär samma avstånd till min närmsta seriösa handlare (The Rock i Lund), helt klart värt att göra resan! (har väl gjort den resan en 15-20ggr  ) Att sitta och läsa på ett forum i all ära men en proffsig visning ger ett helt annat perspektiv på det hela.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|