som spoiler kan jag säga att det har att göra med inre kompression i lådan.
Postad 28 October 2014 - 19:22
som spoiler kan jag säga att det har att göra med inre kompression i lådan.
Postad 28 October 2014 - 22:43
Sunfire någon?
Postad 28 October 2014 - 23:18
Som jag alltid säger, design får aldrig få före funktion. Aldrig någonsin. Det är därför folk köper undermåliga subbar för hutlösa priset och med värdelös prestanda.
Sunfire någon?
https://www.minhembi...c=315112&st=150
Postad 29 October 2014 - 09:07
Vad är det som skall moddas? Vad kan man modda?Lugn nu zartok, Mr hammer ska modda våra DDn. De kommer spöa skiten ur era subbar
Postad 29 October 2014 - 09:35
Postad 29 October 2014 - 13:06
Velodyne's DD-serie är de första subbarna jag hört som har kvaliteer i basen som luftighet och värme. SVS är ett annat märke som innehar samma kvaliteer till en mindre summa minus möjlighet för rumsmätning.
Bästa basåtergivningen jag hört var i Umeå hos en kille som murat två 4,7meter långa bashorn i huset. Dessa drevs sedan med två 15-tummare från JBL. Basförstärkaren var ett highend slutsteg på några ynka watt. Verkningsgraden var på över 100db / watt. Renare och luftigare bas har sällan hörts!
Nu har jag bytt och uppgraderat några komponenter i min DD15 och resultatet är slående. Stramare och renare bas med mer kontroll var det första som slog mig. Får de hur resultatet blir med t-h-e-p-i-m-p's DD18 efter mod
Postad 29 October 2014 - 13:14
Finns det möjlighet att få reda på vad du bytt? Sitter själv med en DD15. Själv har jag fått byta slutsteget så jag sitter med ett trasigt ett som jag kan titta och se på.Att förbättra nätdelen i förstärkaren gör ju ett lyft för ljudet. Välljud får man oftast om man har bra komponenter i signalvägen och en välbyggd nätdel. Detta borde även gälla för en sub. Spelar ingen roll om man har ett super baselement i en perfekt avstämd låda. Driver man den sen med en basförstärkare med mediokra komponenter som det tyvärr sitter i de flesta hifi apparater idag, blir inte slutresultatet så bra som det borde kunna bli. Nu menar jag inte hur djupt och kraftigt en sub kan spela, utan vilken kvalite som man får i basåtergivningen.
Velodyne's DD-serie är de första subbarna jag hört som har kvaliteer i basen som luftighet och värme. SVS är ett annat märke som innehar samma kvaliteer till en mindre summa minus möjlighet för rumsmätning.
Bästa basåtergivningen jag hört var i Umeå hos en kille som murat två 4,7meter långa bashorn i huset. Dessa drevs sedan med två 15-tummare från JBL. Basförstärkaren var ett highend slutsteg på några ynka watt. Verkningsgraden var på över 100db / watt. Renare och luftigare bas har sällan hörts!
Nu har jag bytt och uppgraderat några komponenter i min DD15 och resultatet är slående. Stramare och renare bas med mer kontroll var det första som slog mig. Får de hur resultatet blir med t-h-e-p-i-m-p's DD18 efter mod
Var har du läst och fått reda på vilka komponenter som du skulle byta/uppgradera?
Redigerat av jln, 29 October 2014 - 13:16.
Postad 29 October 2014 - 13:27
Några hundralappar i komponenter kan göra underverk
Postad 29 October 2014 - 13:47
Jo lödat har man gjort lite granna. Jag har byggt försteg och slutsteg efter ritning m.m.. Men jag undviker allt som har med ytmonterade komponenter för där behöver man vad jag vet förstoringsglas, lödtennspasta och varmluftslödkolv.Har elektronik som hobby och moddat allt möjligt inom hifi. Med tiden ser man vad som går att modda i en apparat. Oftast brukar det sitta undermåliga komponenter i nätdelarna. Velodyne är inget undantag och jag har bytt nätdelskondingarna mot likn. i högre kvalitet samt en del småkomponenter i drivsteget. Kan man lödning är det ca en timmes jobb inkl. isärtagning/hopsättning.
Några hundralappar i komponenter kan göra underverk
Som sagt jag har ett extra slutsteg som jag kan testa på först. Men det som saknas är vilka komponenter som skall bytas och till vad.
Hade varit kul och veta vad som exakt vad som gick sönder. Fick man bara igång slutsteget så fungerade det men till sist gick det inte heller.
Postad 29 October 2014 - 13:53
Postad 29 October 2014 - 22:34
Bifogad fil(er)
Postad 30 October 2014 - 08:14
Måste bara ha en till.
Postad 30 October 2014 - 08:23
Postad 30 October 2014 - 08:26
Postad 30 October 2014 - 08:40
Postad 30 October 2014 - 08:59
Första man märker är att det har blivit mer slam och kraft i botten. Var t.o.m tvungen att sänka basnivån lite grann.
Komponenter kräver ofta inkörning och de första timmarna (< 100h) brukar det låta lite stelare och ljudet vill inte riktigt blomma. Samma sak märkte vi med DD15. Trots att basen var stram lät det lite stelare. Lät DD15 vara påslagen ett dygn och redan där började det släppa lite. En vecka med strömmen påslagen kommer att göra underverk med basen
Postad 30 October 2014 - 10:25
Bra skrivet. Det är inte positivt att mansröster går så djupt, det blir bara fånigt.När man mixar ner mansröster i lfe-kanalen så tycker jag att det har gått lite långt. Dock så gör man det på män som ska låta auktoritära eller på annat sätt typiskt manliga.
Vad ville du visa med länken till Youtube-filmen?Blev mer bottendrag.. basen håller ihop...
http://m.youtube.com...h?v=nu0R96OZy6w
Postad 30 October 2014 - 10:39
När man mixar ner mansröster i lfe-kanalen så tycker jag att det har gått lite långt. Dock så gör man det på män som ska låta auktoritära eller på annat sätt typiskt manliga.
Jo det händer, men är det inte ofta i filmer som inte är baserade på "verklighet" så att säga?
Postad 30 October 2014 - 11:08
Postad 30 October 2014 - 18:41
Jag satt igår och körde lite film, inte på hög volym, och det märks verkligen att stor konarea gör susen. Stalones röst tex, eller Tron, det blir fysiskt ända ut i porslinet i köket.
Måste bara ha en till.
Dessvärre klipper LFE-kanalen en del i Tron, men där är bra tryck.
Här är några filmer med riktigt bra ljud:
Elysium
War Of The Worlds
Skyfall
Lone Survivor
Då handlar det inte nödvändigtvis om max ljudnivå, utan hur det låter.
Postad 30 October 2014 - 19:03
När man mixar ner mansröster i lfe-kanalen så tycker jag att det har gått lite långt. Dock så gör man det på män som ska låta auktoritära eller på annat sätt typiskt manliga.
+1 Vissa filmer blir rent av störande när man har lite kapacitet i lågbasen.
Redigerat av robert293, 30 October 2014 - 19:05.
Postad 30 October 2014 - 19:13
Som jag alltid säger, design får aldrig få före funktion. Aldrig någonsin. Det är därför folk köper undermåliga subbar för hutlösa priset och med värdelös prestanda.
Sunfire någon?
200l går att göra snyggt....Det kostar men det kan göras
hämta.jpg 858.81K
1 Antal nerladdningar
Postad 31 October 2014 - 11:11
Postad 31 October 2014 - 11:16
Ja, oftast så är det en viss typ av karaktär som får den mixen för att förstärka intrycket av karaktären är på det där som en djup röst framhävs. Dessa karaktärer finns ofta mer i hjälte eller machoroller. I american pie finns exempelvis ingen sån karaktär, så där finns ingen som mix. I xxx finns en sån karaktär, och då mixar man ljudet djupare.
Jo sällan jag reagerat på det i en dramafilm tror jag. Brukar vara mer sådant i serietidningsfilmer etc. Men ja, jag vet inte om man inte är mänsklig på vissa andra sätt så är det väl inte så otroligt att man har väldigt basrik röst?
Postad 31 October 2014 - 11:20
När Zartok skriver "mixar ner mansröster till LFE-kanalerna" så menar han väl "när man pitchar ner mansröster så långt ner att de delvist hamnar under delningsfrekvensen för sub-out"?
Ja det är så jag tolkar det i alla fall.
Postad 31 October 2014 - 16:56
Postad 01 November 2014 - 16:08
Skulle mer chansa på att de tagit röstens ljudspår, lagt ett bandpassfilter för att få fram bara grundtoner, pitchat ner grundtonen en oktav och till sist mixat in detta nya spår med originalrösten på en "lagom" nivå. Då får rösten en ny grundton en oktav längre ner och vips hamnar man i registret 50 - 150 Hz. Om det inte finns något skojigt plugin som gör typ det här automatiskt, såklart.
*Självklart låter en manipulerad röst inte naturlig, per definition, men den kan ju alltid låta mer eller mindre naturlig.
Håller för övrigt med om att det här är löjligt, precis som så många andra filmknep att framhäva (eller skapa
Förlåt för fortsatt off topic.
Postad 01 November 2014 - 23:40
Postad 01 November 2014 - 23:57
Postad 02 November 2014 - 08:55
Postad 02 November 2014 - 09:51
Hur ligger Q värdena i mjukvaran ?Min dd går ju upp till 80hz nu, så där hamnar röster helt klart. Som du skriver så lägger de nog på bas under rösten så att säga. Det blir en aaaaning märkligt om man tänker på det under filmen, men av oss i familjen är det bara jag som tänkt på det.
Postad 02 November 2014 - 10:01
Jag håller på och fyller alla hörn mm i bion, och nu börjar basen bli riktigt bra.
Vad använder ni för akustikfix? Köpt eller byggt själv?
Postad 02 November 2014 - 10:52
Postad 02 November 2014 - 11:07
Postad 02 November 2014 - 11:08
Jag har inte kollat mjukvaran alls ännu, har inte kört den många timmar alls än, tyvärr. Har vart mycket annat som tagit tid, vill ha en dag eller två att sätta mig in i allt den kan göra.
Har även delarna från Moon som väntar på att kopplas in ordentligt, letar efter någon form av bänk/hylla till dem. Flikar in oxå att med DAC'en från Moon inkopplad märks skillnad i basen med, mer skärpa framför allt. Kör just nu med en Marantz 1504, billig men ok, tills jag satt upp Moon.
Vad gäller akustik har jag satt upp en vägg, ska bestämma motiv för "tavlor" från Sound of Science(de har ruggigt bra service). Lär nog be dem komma och mäta med.
Postad 14 November 2014 - 08:24
Har nu lekt lite med DD'n, och den ger stort leende.
Men, när jag kalibrerar den så på de lägre frekvenserna rör den sig ganska våldsamt. Skulle jag ha något på den, skulle den skaka av det direkt. Borde inte lådans rörelser vara negativt för ljudet?
Ska kontakta velodyne om det med. Kanske ska bulta den i golvet....
Postad 14 November 2014 - 08:36
Dålig förklaring.....
Jag ska se om jag hinner filma det ikväll, det bör synas tydligt.
Redigerat av Unregistered1893, 14 November 2014 - 09:54.
Postad 14 November 2014 - 10:07
Postad 14 November 2014 - 10:17
Har mejlat velodyne med, se vad de säger.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
Seriös hifi sub sökes (REL G1, Seaton Submersive, HSU, Rythmik, Funk etc.)
3 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?