* Officiell tråd - Audiovector Mi-serien *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 19 februari 2005 - 19:18
Ska bli riktigt kul och höra hur det låter efter 50 timmars inspelning (som rekommenderas i instruktionsbladet).
Nu börjar jakten på CD spelare på riktigt. Tänkte boka in en provlyssning på Ljudmakarn för att jämföra Atoll CD 80/100 och Arcam CD192...
/Steppo
Postad 21 februari 2005 - 13:53
Postad 22 februari 2005 - 13:24

https://www.prisjakt...=32494&pic=.jpg
Jag återkommer med hur det låter..............

ps. kamerakvaliten får ni leva med tills jag kan låna morsan kamera ds.
Redigerat av Unregisteredc0247635, 22 februari 2005 - 13:25.
Postad 22 februari 2005 - 13:26
De är väldigt snygga de högtalarna.
Postad 24 februari 2005 - 01:50

Har själv empire-stativ till mina Mi1Super. Funkar mkt bra. Spelade min c:a 300-350h innan de släppte helt. Så det är bara att spela på.
Grattis till ett bra köp.
Postad 24 februari 2005 - 17:27
Känner igen den där setupen.
Har själv empire-stativ till mina Mi1Super. Funkar mkt bra. Spelade min c:a 300-350h innan de släppte helt. Så det är bara att spela på.
Grattis till ett bra köp.
Postad 28 februari 2005 - 19:18

Kör just nu med invinkling mot sweet o tycker jag får en bred o djup ljudbild.
Nu väntar jag bara på min center o surrar även de från Audiovector ska dyka upp. Troligen onsdag........
....lägger upp en bättre bild på skönheterna. Det finns fler i galleriet.
https://www.prisjakt...=32833&pic=.jpg
Postad 28 februari 2005 - 20:03
Mvh WazZO
Postad 02 mars 2005 - 08:33

Postad 02 mars 2005 - 08:47
Postad 07 mars 2005 - 11:11

Jag funderade på den nya diskanten... Har någon jämfört den nya vs. den gamla sida vid sida? Vad är skillnaden? Och framförallt hur pass stor skillnade är det? Natt och dag eller bara nyanser? (spelar ingen roll om det är M1 vs. Mi1 avantgarde eller M3 vs. Mi3 avantgarde)
Tacksam för svar!
Redigerat av sb22ew, 07 mars 2005 - 18:52.
Postad 08 mars 2005 - 20:05
Vad jag har hört ang. Si serien så blev den den nya toppmodellen "lite för bra" att Avantgarden också måste ses över.Jag har ett par S6 Avantgarde och funderade på att uppgradera till den nya i-serien (så fort de får några priser på uppgraderingen
)
Jag funderade på den nya diskanten... Har någon jämfört den nya vs. den gamla sida vid sida? Vad är skillnaden? Och framförallt hur pass stor skillnade är det? Natt och dag eller bara nyanser? (spelar ingen roll om det är M1 vs. Mi1 avantgarde eller M3 vs. Mi3 avantgarde)
Tacksam för svar!

Skillnaden mellan S och Si kan jag inte svara så mkt för då jag ändast har hört S6an.
Postad 08 mars 2005 - 21:18
Uppgraderingsjävulen har slagit klorna imig

Är det värt att spara lite längre och lägga pengarna på signature i stället för super?
// Markus
Postad 08 mars 2005 - 23:25
Vad jag har hört ang. Si serien så blev den den nya toppmodellen "lite för bra" att Avantgarden också måste ses över.
Nu hänger jag inte med?? Alla modeller i S-serien kommer att uppgraderas till Si-status.
Har verkligen ingen hört M3 avantgarde vs Mi3 avantgarde?
Postad 09 mars 2005 - 07:17

Postad 09 mars 2005 - 10:21
1 par Mi3, 1st AV3Ci och K-X till surround. Tror ni detta kan bli en bra ljudbild?
Funderar på att skaffa en sub också, men vill inte lägga så mycket som M-subben kostar utan max 4000:-. Vad kan passa?
Kopplar det till en Pioneer AX5i + DV-868Ai.
Postad 09 mars 2005 - 10:33
Postad 09 mars 2005 - 10:42
Tänkte inhandla följande nu till våren.
1 par Mi3, 1st AV3Ci och K-X till surround. Tror ni detta kan bli en bra ljudbild?
Funderar på att skaffa en sub också, men vill inte lägga så mycket som M-subben kostar utan max 4000:-. Vad kan passa?
Har själv Mi3 och AV3Ci men ett par gamla Audio Pro surrounder och det låter bra, så ett par K-X lär bli klockrent! Blir nog såna för min del med sen.
Mi3 spelar ju en väldigt snabb, tight och punchig bas, men mindre djup. Så en sub som spelar ganska långt ner i registret skulle va bra, kör själv med en Paradigm PS-1200 just nu, den spelar ner till 22hz, men är då lite slöare, men rätt placerad och rätt inställd fas så hänger den med Mi3 fullt godkänt även till musik och fyller ut Mi3:ans snärt o punch med en fint djup.
Men nu säljs ju inte den längre, men finns ju många andra.
Redigerat av Unregistered9d54ba4f, 09 mars 2005 - 10:43.
Postad 21 mars 2005 - 08:22
Melmac: Det blir nog kanon! Kolla upp REL Quake (kanske ligger något över 4.000) eller Audiopro-subbar för den summan.
Såg att du citerade Rosenberg, glöm inte vart han blev bra bara:)
HBK!
Nåja jag var tvungen även om det var lite off topic.
Postad 21 mars 2005 - 08:30
Tänkte inhandla följande nu till våren.
Kolla http://www.lefflershifi.com under Audiovector.
Där har de K subben för 5500:-
Även om du "bara" ville lägga 4000:- så kan det kanske vara värt att spara 1 månad till och få något riktigt bra samt i samma märke.
Postad 21 mars 2005 - 08:49
Jag har ett par S6 Avantgarde och funderade på att uppgradera till den nya i-serien (så fort de får några priser på uppgraderingen
)
Tacksam för svar!
Hade helt missat ditt inlägg...
Har du S6 så måste du ju bara fota dessa fantastiska högtalare.
Postad 21 mars 2005 - 13:15
Postad 22 mars 2005 - 02:06
Priset är väl ungefär detsamma, det skiljer kanske någon tusenlapp.
M3 eller Mi3 kvittar.
Postad 22 mars 2005 - 10:35
Ta ett par M3 i grundutförande och jämför mot K3 Super, vilken vinner?
Priset är väl ungefär detsamma, det skiljer kanske någon tusenlapp.
M3 eller Mi3 kvittar.
M3 eller Mi3 kvittar? Skojar du eller?
Postad 22 mars 2005 - 12:34
Spelar inte mig så stor roll, jag har redan M3 Avantgarde och AV3C Avantgarde center så jag behöver inte Mi.
M duger kanon åt mig.
Men frågan kvarstår, har någon jämfört dessa?
K3 Super vs M3 eller Mi3 i grundutförandet
Postad 22 mars 2005 - 12:49
Jag har testat K3 (inte Super) mot Mi3. Jag har förvisso lyssnat på K3 Super också, men aldrig sida vid sida mot ett par Mi3:or.Men frågan kvarstår, har någon jämfört dessa?
I vilket fall, Mi3:orna är helt klart bättre än K3. Däremot är K3:orna nästan lika roliga att lyssna på som Mi3:orna, även om de inte har riktigt samma storlek på ljudet, och inte helt oväntat så känns även K3:orna aningen tunna i jämförelse. Vidare så tror jag att Mi3:orna är något neutralare också, K3:ornas ljudkarraktär kan upplevas som aningen (ytterst lite) ljusare.
Hur K3 Super står sig mot M3:orna har jag däremot ingen aning om, då jag aldrig lyssnat på M3. Är något demoexemplar av M3 som du har hittat billigt?
Hade jag inte köpt ett par Mi3:or hade det förmodligen blivit ett par K3 Super. Helt klart prisvärda högtalare.
(Edit: kompletterade lite)
Redigerat av alpha, 22 mars 2005 - 13:07.
Postad 22 mars 2005 - 13:36
Jag har testat K3 (inte Super) mot Mi3. Jag har förvisso lyssnat på K3 Super också, men aldrig sida vid sida mot ett par Mi3:or.Men frågan kvarstår, har någon jämfört dessa?
I vilket fall, Mi3:orna är helt klart bättre än K3. Däremot är K3:orna nästan lika roliga att lyssna på som Mi3:orna, även om de inte har riktigt samma storlek på ljudet, och inte helt oväntat så känns även K3:orna aningen tunna i jämförelse. Vidare så tror jag att Mi3:orna är något neutralare också, K3:ornas ljudkarraktär kan upplevas som aningen (ytterst lite) ljusare.
Hur K3 Super står sig mot M3:orna har jag däremot ingen aning om, då jag aldrig lyssnat på M3. Är något demoexemplar av M3 som du har hittat billigt?
Hade jag inte köpt ett par Mi3:or hade det förmodligen blivit ett par K3 Super. Helt klart prisvärda högtalare.
(Edit: kompletterade lite)
Anledningen till att jag väljer M3 och inte Mi3 är för att jag redan har M3.
Dessutom bör de väl kunna gå att få tag i ett par M3 begagnade för en hyfsad peng.
Men visst kan jag köra på Mi3, det spelar ingen roll.
Det sägs att K3 och K3 Super är som natt och dag.
Men Mi3 standard ligger på 15000:-
K3 super ligger på 10 000:-
Ska man endå slänga upp 10 kan man lika gärna spara en månad till och slänga upp 15000:-, så resonerar jag iaf.
Trodde inte det skilde så mycket som 5 papp, då förstår jag varför Mi3 är bättre.
Mina M3 Avantgarde behöver ingen baslåda för stereo eller bio.
Tror ni Mi3 i grundutförande klarar sig utan baslåda?
En fråga till.
Räcker det med en AVR 230 för att driva dessa fullt ut, Audiovector är ju snäll mot elektroniken.
Redigerat av Unregistered33cc6995, 22 mars 2005 - 13:37.
Postad 22 mars 2005 - 14:45
Det låter som en överdrift, men viss skillnad är det ju. Jag tycker definitivt att man skall satsa på Super om man har möjlighet.Det sägs att K3 och K3 Super är som natt och dag.
Jag tycker att Mi3 fungerar bra utan sub till musik, men då har jag å andra sidan ett litet rum. Tänk på att om du skall skaffa en sub som hänger med Audiovector i musiken, så kostar det en del.Mina M3 Avantgarde behöver ingen baslåda för stereo eller bio.
Skall du använda den nya anläggningen i vardagsrummet? Till musik och film? Och ha kvar den Avantgarde-anläggning i biorummet?
Den klarar nog att driva högtalarna utan problem. Däremot tror jag att vinsten att gå från K3 Super till Mi3 inte blir lika stor med en sådan receiver. Det kanske är lika bra att satsa på K3 Super?En fråga till.
Räcker det med en AVR 230 för att driva dessa fullt ut, Audiovector är ju snäll mot elektroniken.
Redigerat av alpha, 22 mars 2005 - 14:47.
Postad 22 mars 2005 - 16:20
Nja jag har nog bestämt mig nu för att spara ihop till ett par Mi3 i grundutförande.
Jag ska flytta ut avantgarde frontarna tillsammans med mitt signature steg till vardagsrummet och köra biwire.
Får använda signature försteget tills vidare men letar efter ett enklare, mer "analogt".
Nu åker jag på semester en vecka så jag får se om man kan titta in någon dag.
Annars får Ni har en trevlig påsk.
Postad 22 mars 2005 - 16:25
Jag tycker att Mi3 fungerar bra utan sub till musik, men då har jag å andra sidan ett litet rum. Tänk på att om du skall skaffa en sub som hänger med Audiovector i musiken, så kostar det en del.Mina M3 Avantgarde behöver ingen baslåda för stereo eller bio.
Jag har isf tittat på K subben för filmbruk.
Men det rummet är bara 15-16 m2 så jag tror och hoppas att Mi3 klarar det.
Förr var jag en riktig basgalning men nu vill jag ha ett rent ljud och har inte behovet av en baslåda egentligen (om jag inte satsar på den idén jag hade från början att montera KX bak och fram, men då lär jag få köpa en baslåda till och då hamnar vi på 10 000:- för KX fram och baslåda)
Det man vinner med Kx är att det blir jävligt stilrent och snyggt med väggmonterade högtalare.
Men nej, jag tror jag har bestämt mig nu för Mi3 som fron och flytta ut Avantgarden.
Men det lär nog tyvärr dröja några månader...
Postad 24 mars 2005 - 10:17

Har själv ett par "gamla" M3 och funderar på uppgradering, ska låna hem ett par Mi3 Super över påskhelgen och jämföra side-by-side, måste bara bli varse om skillnaden i ljud är värda pengarna som alla säger

Driver dom med en ShengYa/Vincent SV-233 vilken har kraft så det räcker och blir över (2*200W vid 8Ohm)
Återkommer med intryck.....
// TT
ps. var hemma hos en kompis igår som hade en *sjukt* bra (o dyr) anläggning, det lät......BRA

Postad 24 mars 2005 - 13:19
Har själv ett par "gamla" M3 och funderar på uppgradering, ska låna hem ett par Mi3 Super över påskhelgen och jämföra side-by-side, måste bara bli varse om skillnaden i ljud är värda pengarna som alla säger
![]()
Driver dom med en ShengYa/Vincent SV-233 vilken har kraft så det räcker och blir över (2*200W vid 8Ohm)
Hej!
Ska bli intressant och höra din uppfattning, då jag själv har ett par Mi3 som jag troligen ska uppgradera till Mi3 Super.
Postad 24 mars 2005 - 17:53
![]()
Hej!
Ska bli intressant och höra din uppfattning, då jag själv har ett par Mi3 som jag troligen ska uppgradera till Mi3 Super.
Jag har precis uppgraderat mina M1 till Mi1 Super och skillnaden var ENORM

MVH
Steppo
Postad 24 mars 2005 - 19:08
![]()
Hej!
Jag har precis uppgraderat mina M1 till Mi1 Super och skillnaden var ENORM![]()
MVH
Steppo
Ok, men hur var skillnaden då? Vad var det som var bättre, och hur, specifika detaljer tack =)
Postad 25 mars 2005 - 18:13

kort o gott kan man kanske säga att M3:orna plötsligt låter lite tunt....vilket jag aldrig trodde jag skulle tycka...återkommer med mera intryck senare
// TT
Postad 27 mars 2005 - 10:29
JMLab Cobalt 826S, och t.ex B&W DM604 S3?
Många pratar ju om hur bra 604-orna är, men hur bra är t.ex mi3 standard om man jämför mot dessa?
Är även intresserad hur mi3 står sig mot JMLabCobalt 826. har nämligen en polare som köpt dessa, och man vill ju inte vara sämre *hehe*

Hur bra är t.ex basen i A-V jämfört mot dessa ovan?
// Markus
Postad 27 mars 2005 - 11:09
Jag har lyssnat på B&W CM4 (modellen över DM604, fast den kommer snart att utgå) och JMLab Cobalt 816. Men det blev ett par Mi3:or för min del. JMLab och Audiovector är inte helt olika varandra i ljudet, men jag föredrar Audiovector. I mina öron så hade inte B&W en chans i jämförelse, men jag har ändå förståelse för att B&W ljudet tilltalar vissa. Numera är ju JMLab Cobalt 826 billig om man köper via nätet, så den är ju helt klart ett alternativ.Är det någon som har jämfört Audiovector mi3 / mi3 super mot
JMLab Cobalt 826S, och t.ex B&W DM604 S3?
Många pratar ju om hur bra 604-orna är, men hur bra är t.ex mi3 standard om man jämför mot dessa?
Är även intresserad hur mi3 står sig mot JMLabCobalt 826. har nämligen en polare som köpt dessa, och man vill ju inte vara sämre *hehe*![]()
Hur bra är t.ex basen i A-V jämfört mot dessa ovan?
Ang. basen så tror jag att B&W DM604 är de som ger mest. Men Mi3:orna ger ändå tillräckligt med bas, och den basen är av hög kvalité.
Sedan har ju Audiovector fördelen att de kan uppgraderas. Uppgraderar du till Mi3 Super får du exempelvis något kraftigare och ännu bättre bas.
Tillägg:
Man kan säga vad man vill om de olika parametrarna, men Audiovector spelar mycket musikaliskt och engagerande.

Redigerat av alpha, 27 mars 2005 - 11:29.
Postad 29 mars 2005 - 09:38
Skillnaden var *väldigt* tydlig faktiskt. Som jag redan nämnt så hörde min gamla Mor med hörapparat skillnader, min kära hustru likaså....t.o.m min oftast väldigt skeptiska 18-åriga dotter hörde (för att citera) "det låter mer som om pianot verkligen är här i rummet...."
Speciellt på piano och röster märktes största skillnaden omedelbart, de fick liksom en annan klang, varmare och fylligare men utan att tappa något av upplösningen i toppen, samtidigt "släpptes" ljudet "ut i rummet" på ett helt annat sätt. De gamla M3:orna lät helt plötsligt på nåt sätt mycket tråkigare, lite beslöjade, tunnare och kanske lite ljusare-vassare....det fattades lite värme i mellanregistret som jag upplevde fanns hos Mi3 Super.
Dock så tycker jag ändå att M3:orna låter jättebra, och en upgrade kostar ju ändå 8500:- , men om man fått smak på steg 2 så är det inte så lätt att bara säga:
"...Mjaa...de gamla duger åt mig...."
Jag driver mina grejer med en Original A8s och en ShengYa SV-233, vilka funkar *väldigt* bra med AV tycker jag, lite "mörkare" och varmare än Arcam t.ex.
Det vore dock kul att testa med en Primare i30......

Tar gärna emot frågor om Ni undrar nåt mer.
// Thomas
Postad 30 mars 2005 - 11:36
Är det lönt att köpa, vad kostar det?
Postad 01 april 2005 - 13:03
I måndags fick vi till sist hem våra nya Mi3:or. Ett annat passande citat är "Worth waiting for" då vi har väntat sedan oktober förra året. Men nu står i vart fall ett par Mi3:or där hemma som man minst sagt kan kalla för "special edition" då det är det enda paret i världen (vad jag vet) som är tillverkade i ekfaner.
Så för en gångs skull fick vi både "ha kakan och äta den" dvs de både låter och ser bra ut

Nu återstår det bara att ta beslut på om vi ska fortsätta använda 2.5mm2 kablar á 8kr/m (16 kr/m om det blir bi-wire) eller köpa några "riktiga"

/Johan
PS Värst vad jag gödslade med "...
Postad 01 april 2005 - 13:29
Personligen anser jag det vara natt och dag om jag jämflr mina Supra 3,4 mot ett par 5000:- kablar.
Postad 01 april 2005 - 17:56
Bilder?Men nu står i vart fall ett par Mi3:or där hemma som man minst sagt kan kalla för "special edition" då det är det enda paret i världen (vad jag vet) som är tillverkade i ekfaner.

Postad 02 april 2005 - 10:06
Men nu står i vart fall ett par Mi3:or där hemma som man minst sagt kan kalla för "special edition" då det är det enda paret i världen (vad jag vet) som är tillverkade i ekfaner.
BRYNAR!

EDIT: Tycker att högtalartillverkarna inte hängt med utvecklingen. Var på stockholms senaste möbelmässa och upptäckte att kommande möbelserie består mest av ek.
Redigerat av Mr Muskel, 02 april 2005 - 10:09.
Postad 02 april 2005 - 11:33

Ska försöka komma ihåg att ta några bilder under helgen. Och jag håller helt med om att det är konstigt att det finns så få högtalare i ek när så mkt möbler tillverkas i det.
Dessvärre är det inget som går att beställa! Tack vare det lyckliga sammanträffandet att "min" hifibutik verkar ha väldigt bra kontakter med Audiovector och att Audiovector samtidigt var sugna på att testabygga ett par så blev det som det blev. Men det tog sin tid och det var nära att det inte hade blivit några.
Kan inte gissa vad de skulle kosta OM de skulle komma i produktion. Samtidigt som jag fick rabatt för att jag fick vänta så länge (och kanske kan anses som någon form av beta-testare

Än så länge spelar nog inte kablarna någon större roll då högtalarna inte är inspelade. Men troligen blir det att jag bi-wirar med "slaktad" EKK-kabel. Kan jag inte dra kablaget i kabelkanal så får det nog bli en kabelstrumpa.
/Johan
Postad 04 april 2005 - 08:06

Kim: Mjo, har ingen digitalkamera. Men bor du i götet och känner för att ta lite bilder skicka ett mail: [email protected]
Till er och alla andra:
Nu har jag varit på Ågrens och jämfört Mi3 Avantgarde med S6 Avantgarde Arreté. Helt olika högtalare, jag vet, men syftet var att få ett humm om vad som händer i diskanten om man skulle vilja uppgradera. På Eva Cassidy var skillnaden inte stor. Om man däremot körde "the Boss" så hände det grejor....till den nya diskantens fördel. Lugnare ljud, kändes inte lika sprettigt längre. Ingen natt-och-dag skillnad men klart märkbar (och säkert värt de extra slantarna). Hoppas nu att Ljudtema får fram uppgraderingspriserna och att dessa är så låga som möjligt. Här ska uppgraderas

2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar