Lyssnat på XTZ 99 W2MT.
376 svar till detta ämne
Postad 17 oktober 2004 - 17:17
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1 821 inlägg
Hehe jo verkligen, de skule nog ínte vara många som köpte dem då.
Visst rum o liknande kan göra storskildnad, men jag har svårt att tro att de skule göra sådan extrem skildnad att de låter helt värdelöst i butiken?
Sen behöver inte högtalarna 3 månaders inspelning, ialla fall inte det paret jag köpte. Ett par dygn räcker, möjligen en vecka på sin höjd. Sen efter det är det nog inte någon märkbar skildnad
//Jimmy
Postad 17 oktober 2004 - 18:29
Pryl_Dåren
-
Pryl_Dåren
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Igår vandrade jag in på fyndbörsen, påväg att köpa Blue Diamond som jag läst om här på prisjakt. Men det blev inte dom, utan istället fick jag lyssna på XTZ 99 W2MT i fyndbörsens ljudrum.
Och det är sån enorm skillnad att man knappt tror det.
Black diamond är en bra erkänd högtalare och slår många i prisklassen, men W2MT slår allt som black diamond har. Den är i en helt annan klass för tusan, är fortfarande förvånad!
Jag blev speciellt förvånad av renheten i diskanten och detaljrikedomen i mellanregistret, samt över basens karraktär på frontarna som var mycket bra med god kraft. Dom hade 3 basportarna där bak, vilket gjorde att man kan få en alternativ bas genom att plugga igen dom portarna. Men det blev extra härligt när jag fick höra det tillsammans med dubbla XTZ 99 W. alltsammans blev härligt djupt och kraftfullt!
Jag undrar iaf om någon mer har hört XTZ 99 W2MT eller om någon äger ett par, för det vore inte helt fel att höra mer innan man slår till.
Tror XTZ 99 W2MT är nya va? Såg en gammal tråd om dom här. Står nämligen inget om dom på xtz.se.
Svara snabbt nu! Är enormt köpsugen efter denna imponerande demo jag fått!!
Så J-vla bra ljud kan det inte ha varit, eftersom du "frågar" andra vad dom tycker. Hade man nu hört ett par högtalare och varit så abnormt impad av dom som du tydligen blivet, varför köper man inte dom direkt då? Ps: Eftersom du är så impad och tänker köpa dessa högtalare så förväntar nog många att se dom i ditt galleri. För övrigt kan du ju kika i affärer online (tyskland), så hittar du dom ännu billigare än hos fyndbörsen. /Pryl Dåren
Postad 17 oktober 2004 - 18:44
kalenen
-
kalenen
-
Forumräv
-
-
555 inlägg
XTZ i Tyskland?? njaaaaaa, tror inte det va.
lr har jag fel?
Tror nog att Fyndbörsen är ensamma om att sälja XTZ.
Postad 17 oktober 2004 - 18:57
Unregisteredcaabd87f
-
Unregisteredcaabd87f
-
Användare
-
-
147 inlägg
En snubbe på Fyndbörsen sa förut att de har börjat sälja XTZ till tyska kunder. De kanske har sålt några partier till tyska återförsäljare också?
Är det förresten någon W2MT-ägare som har provat att byta ut midrangeelementet till det Audax element som mongo ( https://www.minhembio.com/mongo#12155) har i sina WMT toppar? Jag är lite sugen på det. Vill ha ännu högre upplösning...
Postad 18 oktober 2004 - 07:52
Unregistered3db4ee7e
-
Unregistered3db4ee7e
-
Användare
-
-
238 inlägg
Nu blir man nyfiken.. vart i Tyskland kan man hitta dne till lägre pris än i sverige???
Postad 21 oktober 2004 - 17:26
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Jaha, nu har jag varit i Torup och lyssnat på dem!!!
Och det här om att de ska lira som "High End" högtalare får man nog ta med en nypa salt.
Jag får däremot hålla med trådstartaren att de var bättre än Audio Pro Black diamond som han jämförde med men de är också allt.
Jag har lyssnat både på JmLab Chorus serien, Infinity Beta, div Canton och Mirage och jag tyckte inte de var bättre än någon av dessa och framför allt inte JM Lab´s Chorus 706S, visserligen är de stativare men om man bortser från basen så spelar JM lab med en helt annan rymd och luftighet och en del bas och en helt underbar diskantåtergivning, här hade XTZ inte en chans. Till och med mina gamla Infinty REF serien spelade bättre (Golvarna).
Jag skulle nog inte rekommendera dessa högtalare till mina polare men jag kan mycket väl förstå de som tycker de är fantastiska jämfört med vad "ladorna" säljer.
Det enda jag blev impad av när det gäller XTZ är subben med 12:an, härligt driv och kontroll men jag har inte jämfört med några andra subbar.
MVH Kribban
Postad 21 oktober 2004 - 17:49
kalenen
-
kalenen
-
Forumräv
-
-
555 inlägg
Jag antar väl att smaken är som baken, för Infinity beta låter då riktigt bedrövligt, de andra vet jag inte.
Vad lyssnade du med för elektronik, vilken miljö?
EDIT
Du tycker det inte är lite orättvist att jämföra stativhögtalare för strax över 4000:-
med XTZ diskant/mellanregister
Redigerat av kalenen, 21 oktober 2004 - 17:55.
Postad 21 oktober 2004 - 18:32
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1 821 inlägg
Man får givet vis kolla i jämförelse med priset!
Jag vet inget om de högtalar du jämförde med men de låter som om du har ganska dyr smak?
Att XTZ ens skule slå Audio PRO Dimond är ju bra!! De kostar väll 6000 kr ?
för att kosta 2000 kr mindre eller vad det nu är, hur kan man då säga "om ens det"???
Så frågan är då, vilken prisklass ligger de högtalare du har jämfört med? ligger samtligen runt 5000-6000 ? och är du fullregister högtalare vi pratar om eller är det stativare? det är självklart att stativare runt samma peng är bättre, man behöver ju inte lägga pengar på bas element och något avancerat delningsfilter som som man måste till 3 vägs, dessutom kostar nog extra emelent och matrial en del mer också.
Förövrigt tackar jag för åsikten, trotts att den verkar något orätvis.
//Jimmy
Redigerat av Unregistered30026, 21 oktober 2004 - 18:34.
Postad 21 oktober 2004 - 18:55
alpha
-
alpha
-
Mega!
-
-
1 302 inlägg
Är det gamla Audio Pro Black Diamond som avses, eller nya v2?
Postad 22 oktober 2004 - 07:58
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Elektroniken som han körde med var en Primare förstärkare och han körde direkt genom förstärkaren utan några tonkontroller. Och vad jag vet om denna förstärkare är att det är HIFI.
Det var de gamla Black Diamond.
Jag lyssnade i Fyndbörsens lyssningsrum (kanske inte bästa miljön)
Tanken på att de spelar bättre än Black diamond är i sig bra men de säger att XTZ ska spela i samma klass som högtalare upp till 8000.
Vad det gäller JM lab 706, javisst de är stativare men jag tror inte att de låter sämre än golvarna i chorus serien typ 716 S (6 695:- HBB)
Varför skulle det vara så orättvis att jämföra en stativare?
Detta avslöjar ju högtalarens brister direkt.
I mina öron så skulle jag utan tvekan ta stativaren för 4 000 än XZT:s golvare.
Och Jm lab låter faktiskt mycket bättre.
Men om vi säger så här så hade jag ett par Infinity Ref golvare för c:a 3 års sedan och de spelade klart mycket bättre än dessa. Med min elektronik Pioneer VSA-E06 och DV-737. Hävdar nog att Primare är något bättre.
Detta är bara mina intryck.
/Kribban
P.S Det får nog i alla fall bli en sub från XTZ D.S
Redigerat av kribban, 22 oktober 2004 - 07:59.
Postad 22 oktober 2004 - 08:34
nurfen
-
nurfen
-
Veteran
-
-
2 031 inlägg
Men snälla nån, varför skulle han köra med Primare? De säljer inte Primare!
Märkvärdigt att han körde utan tonkontroller - Primares stereoförstärkare har inga.
Postad 22 oktober 2004 - 08:52
alpha
-
alpha
-
Mega!
-
-
1 302 inlägg
Faktum är ju att XTZ W2MT är dyrare än Black Diamond. Eftersom den gamla versionen av Black Diamond är såpass gammal kostar den ju bara 3300kr numera, vilket kan jämföras med de 3700kr som W2MT kostar.
Frågan är alltså hur stor bedrift det egentligen är att spela bättre än just den högtalaren.
Postad 22 oktober 2004 - 08:55
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1 821 inlägg
Haha!!!
"Varför är det oretvist att gemföra stativare med golvare när de kostar typ samma??"
Är det inte ganska självklart?
Efter som man har mindre element, mindre matrial och troligen enklare delningsfilter så kan man lägga mer pengar på elementen. Men å andra sidan får man ofta inte en så djup bas som man får i golvare!
Om du ska få lika bra eller bättre bas än i golvarna, så måste du ha en sub till de flesta stativare, och vad kostar en sub? jo precis 3000->. Det betyder isåfall att man gemför 8000 högtalar system med 4000 kr system?
Så självklart får du bättre ljud för pengarna ur rent kvalitets synvinkel när duy köper stativarna, men du måste som saggt också oftast lägga till lite pengar för att få lite film bas eller vad man nu vill ha.
Känns väldigt ORIMLIGT att gemföra dem med högtalare i 8000 kr klassen, det är ju dubbla priset!!!!
Gemför med högtralare runt samma pris, typ max upp till 6000 kr om ens det, så tror jag att XTZ slår en hel del av kanditadorna.
Jag är givet vis tacksam för din åsikt, men det måste vara inom rimliga gränser!
//Jimmy
Postad 22 oktober 2004 - 09:13
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Angående Primare förstärkaren som de använde på Fynbörsen.
Jag blev oxå förvånad när det stog en Primare i lyssningsrummet och det han sa till mig är att de har köpt in 1 st för just sitt lyssningsrum!!!!
Är det så konstigt??
Är det inte så att XZT i sin marknadsföring själva säger att deras högtalare spelar lika bra som högtalare upp till 8 000?
Citat från fyndbörsen "Är helt jämförbar med högtalare i 5000-8000:- klassen ."
Jag får väl ta en tur till vår enda HIFI affär i Halmstad och lyssna på högtalare där och sedan återkomma.
Jag är fortfarande inte impad av dem och kommer nog inte bli det heller och den där djupa basen fanns inte där heller.
/Kribban
Postad 22 oktober 2004 - 14:12
Unregistered6455d5d8
-
Unregistered6455d5d8
-
Forumräv
-
-
517 inlägg
Gemför med högtralare runt samma pris, typ max upp till 6000 kr om ens det, så tror jag att XTZ slår en hel del av kanditadorna.
Är helt säker på att alla högtalarna slår XTZ´an...
Postad 22 oktober 2004 - 14:45
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Är helt säker på att alla högtalarna slår XTZ´an...
Du har väl förstås lyssnat och jämnfört själv???
Postad 22 oktober 2004 - 15:16
kalenen
-
kalenen
-
Forumräv
-
-
555 inlägg
Skulle vara trevligt att slippa åsikter från folk som inte lyssnat själva.
Postad 22 oktober 2004 - 15:16
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Here we go again...
mongo - Haru inte fått sålt dina "moddade" 99:or ännu?
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 oktober 2004 - 15:27.
Postad 22 oktober 2004 - 15:31
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
Here we go again... 
He he... ja usch. Verkligen Deja Vu. Jag är tillräckligt förvirrad som det är  . Sorry lite OT men kunde inte låta bli.
Postad 22 oktober 2004 - 15:38
Unregistered803f725b
-
Unregistered803f725b
-
Lärjunge
-
-
456 inlägg
Kribban
du jämförde inte subbar när du ändå var där? Hade varit roligt att höra vad du tyckte om xtz 12 jämfört med acebass2.
Postad 22 oktober 2004 - 16:29
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Nej tyvärr.
Jag lyssnade endast på XTZ:s 12:a
Och så stod jag och dreglade över all rolig elektronik han hade där
/Kribban
Postad 22 oktober 2004 - 17:08
Unregistered1237338e
-
Unregistered1237338e
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Hmm, själv klart finns det en viss överdrivelse i det Fyndbörsen skriver. Men man skall inte klaga på dem för mycket! Att därför klaga på basen är något jag inte förstår. Har min harman kardon 670 och kör utan tonkontrollerna. Ändå finns den djupa basen där, precis lagom mycket.
Är jag lite mer "basfreak", som jag är vissa dagar, skruvar jag självklart upp basen och då blir det absolut mer dunk.
Men skall man klaga på basen kan man lika gärna spela vanlig musik med subwoofer eller köpa ett par cerwin wega.
Postad 22 oktober 2004 - 18:45
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1 821 inlägg
Postad 22 oktober 2004 - 18:57
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Men skall man klaga på basen kan man lika gärna spela vanlig musik med subwoofer eller köpa ett par cerwin wega.
 Måste bara få fråga vad du menar? För bra bas är INTE = mycket bas...! Sen spelade väl Primare-förstärkaren med sån pondus/kraft att den "distbas" som bildas med svagare elektronik och som många uppfattar som "djupbas" inte fanns vid detta lyssningstillfälle! Dvs förstärkaren spelade ut högtalarelementen på RÄTT sätt, vilket gav en mer fast bas! Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 oktober 2004 - 19:08.
Postad 22 oktober 2004 - 22:54
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Japp
Postad 23 oktober 2004 - 00:10
RYL
-
RYL
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Angående Primare förstärkaren som de använde på Fynbörsen.
Jag blev oxå förvånad när det stog en Primare i lyssningsrummet och det han sa till mig är att de har köpt in 1 st för just sitt lyssningsrum!!!!
Är det inte så att XZT i sin marknadsföring själva säger att deras högtalare spelar lika bra som högtalare upp till 8 000?
Citat från fyndbörsen "Är helt jämförbar med högtalare i 5000-8000:- klassen ."
Jag är fortfarande inte impad av dem och kommer nog inte bli det heller och den där djupa basen fanns inte där heller.
/Kribban
Kan bara hålla med, provlyssningen var skitdålig. Som jag ser det så var dom inte inspelade och rummet var kasst. Det som gjorde att jag köpte dom var banddiskanten som jag gillade då de påminde om det ljudet som mina Infinity med liknande element lät. Det jag kan säja idag är att allt blivit böttre så jag kan inte klaga på nått inte ens "den djupa basen" vilket inte fanns i Torup.. Sen vet jag att vissa tycker att dom bara behöver spelas in i 30-40timmar vilket tar för mig ett antal månader då dom bar körs sporadiskt. Kan bar säja att jag är skitnöjd!!!!!!!!!!!!!! //Peter
Postad 23 oktober 2004 - 10:25
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Grattis
Skönt att någon håller med om att det inte lät särskilt bra i Torup
Postad 23 oktober 2004 - 10:27
Unregisteredd213b4d7
-
Unregisteredd213b4d7
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Man kan inte säga någonting, eller jämföra basåtergivning om man inte har högtalarna i samma rum.
Med andra ord. Det är rummet som påverkar basåtergivningen.
Alla inlägg med att det är för lite, för bummlig, fel bas, pluggar hit och pluggar dit, är ju helt irrevelant, utom i det specifika fallet.
Man kan inte dra någon som helst slutsats om hur en högtalare låter i basen på grundval av någon annans erfarenheter i bara ETT annat rum.
Postad 23 oktober 2004 - 10:33
Unregistered1237338e
-
Unregistered1237338e
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
hehe jag fattar vad du menar med bas. Jag menar också att den låter BRA förståss. Den är inte överdriven eller ihållande jobbigt. Så där som den skall vara nästan.
Jag tror heller inte en H/K 670 inte spelar med kraft och pondus! Den har ju som sagt en rejäl strömstyrka i benen.
Postad 23 oktober 2004 - 10:51
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
mongo - Haru inte fått sålt dina "moddade" 99:or ännu?
Nä..., och tänker inte heller. Håller på med nya lådor med betydligt bättre stabilitet....., dessutom låter banddiskanten bäst sittande plant, alltså inte sluttande baffel. Tidsfelen får kompenseras i filtret. Dom låter så bra nu att ska jag byta till andra "köpe" högtalare som låter bättre blir jag riktigt fattig.... Har fått tag i parametrar även till elementen i subbarna, så dom ska också ses över.
Postad 23 oktober 2004 - 19:46
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1 821 inlägg
Tja!
En sak som är värt att tänka på är att olika musik hörs olika bra i olika högtalare. Det är en STOR skildnad vill jag påstå!
Vissa låter låter inte alls klara på XTZ högtalarna, och man blir verkligen inte alls imponerad, medan vissa kan låte helt klart!
Troligen känner ni redan till detta, men jag tänkte nämna det ändå, efter som jag har själv märkt väldiga skildnder.
Sen om det beror på att låtarna är inspelade på det viset eller vad det beror på har jag ingen aning om. Men jag vet att det gäller alla högtalare(ialla fall de jag lyssnat på)!
När det gäller basen så är det väldigt mycket som spelar roll!. Min bror har som jag nämnt ett par Monitor Audio Bronze 4, och basen blev fruktans värt mycket kraftigare när han flyttade ner i källaren(dock ett stort rum). Jag som många andra XTZ ägare klagar absolut inte på basen, men en sub är ju inte fel till film wink.gif
user posted image
Jag har faktiskt varit nere o lyssnat lite mer på dessa högtalare(
Monitor Audio Bronze 4) och jag måste säga nu efter att ha lyssnat på lite mer låtar så märker man här också att vissa låtar verkligen framhäver potensialen i dessa små högtalare(i jämförelse med XTZ 99 W9MT). Och jag får nog be om att få ändra uppfattning här vad gällade ljudkvaliten.
Den är verkligen bra, klarheten är i likhet med XTZ men de har en annan karaktär som låter väldigt bra!
Efter som jag inte kunnat ha de på samma ställe samtidigt, och jag vet hur mycket miljön gör på ljudet så vill jag inte diskutera vilket par som är bäst. Men just nu lutar det åt Monitor Audio Bronze 4!
Helt imponerad av vad dessa små grejer kan åstakomma!
Jag vill dock klargöra att jag är fruktansvärt nöjd med mina XTZ fortfarande, för det priset kan ja inte hitta något som är bättre!
//Jimmy
Postad 24 oktober 2004 - 20:43
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Tja!
En sak som är värt att tänka på är att olika musik hörs olika bra i olika högtalare. Det är en STOR skildnad vill jag påstå!
Vissa låter låter inte alls klara på XTZ högtalarna, och man blir verkligen inte alls imponerad, medan vissa kan låte helt klart!
Troligen känner ni redan till detta, men jag tänkte nämna det ändå, efter som jag har själv märkt väldiga skildnder.
Sen om det beror på att låtarna är inspelade på det viset eller vad det beror på har jag ingen aning om. Men jag vet att det gäller alla högtalare(ialla fall de jag lyssnat på)!
När det gäller basen så är det väldigt mycket som spelar roll!. Min bror har som jag nämnt ett par Monitor Audio Bronze 4, och basen blev fruktans värt mycket kraftigare när han flyttade ner i källaren(dock ett stort rum). Jag som många andra XTZ ägare klagar absolut inte på basen, men en sub är ju inte fel till film 

Jag har faktiskt varit nere o lyssnat lite mer på dessa högtalare( Monitor Audio Bronze 4) och jag måste säga nu efter att ha lyssnat på lite mer låtar så märker man här också att vissa låtar verkligen framhäver potensialen i dessa små högtalare(i jämförelse med XTZ 99 W9MT). Och jag får nog be om att få ändra uppfattning här vad gällade ljudkvaliten.
Den är verkligen bra, klarheten är i likhet med XTZ men de har en annan karaktär som låter väldigt bra!
Efter som jag inte kunnat ha de på samma ställe samtidigt, och jag vet hur mycket miljön gör på ljudet så vill jag inte diskutera vilket par som är bäst. Men just nu lutar det åt Monitor Audio Bronze 4!
Helt imponerad av vad dessa små grejer kan åstakomma!
Jag vill dock klargöra att jag är fruktansvärt nöjd med mina XTZ fortfarande, för det priset kan ja inte hitta något som är bättre!
//Jimmy mneminic - Nu är även jag bättre med på dina intryck/jämförelsen ljudmässigt mellan dessa två olika högtalare... Mvh JB
Postad 26 oktober 2004 - 17:03
Janils
-
Janils
-
Rookie
-
1 inlägg
Pratade med Fyndbörsen för ca 1 mån sedan och fick då information att de arbetade på att skicka iväg XTZ på test.
MVH
Hej! Kan bekräfta at et sæt ZTZ 99 W2MT er ankommet til HIGHfidelity. En komplet test kommer at kunne läsas i en kommende nummer, men 1 weckas afprövning med mera normalt hifi utstyr samt mycket atypisk high-end utstyr som nokk inte er hvad högtalarne normalt kommer at drives med, viser at dom absolut har nogle fantastiske kvaliteter - specielt om man tager prisen i betraktning. Iövrigen så er er diskanten INTE et band, men men en sorts hybrid. Det er en planarmembran (honeycomb) drivet av en avlang svingspole.  Dette bare til era information. Jeg kommer inte at finns på detta forum - prisjakt er nokk inte just det jeg holler på med Jeg er avgjort mera til http://www.euphonia-...orum.se/forums/Mvh. Jan Nielsen HIGHfidelity
Postad 27 oktober 2004 - 20:01
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Perfekt att High Fidelity testar dessa högtalare. Jag ser verkligen fram emot detta test. Det är ju första gången som XTZ testas av en tidning.
Sedan ser jag fram emot fler tester av de nya QLN-högtalarna, jag läste HiFi & Musiks test men det gav mig inte så mycket. High Fidelity är mycket bättre på att förmedla ett intryck av hur en specifik högtalare låter. Tack för det.
Postad 30 oktober 2004 - 22:35
RYL
-
RYL
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
En komplet test kommer at kunne läsas i en kommende nummer, men 1 weckas afprövning med mera normalt hifi utstyr samt mycket atypisk high-end utstyr som nokk inte er hvad högtalarne normalt kommer at drives med, viser at dom absolut har nogle fantastiske kvaliteter - specielt om man tager prisen i betraktning.
Nån som vet när nästa nummer kommer ut???
Postad 01 november 2004 - 14:20
Toby
-
Toby
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Är det ingen mer än jag som har reagerat på att det på XTZ:s hemsida (www.xtz.se) står:
Mellanregistret:
"Elementet är av ”sandwichtyp” av papp och glasfiber som ger goda ljudegenskaper...."
Basregistret:
"Elementet är av ”sandwichtyp” av papp och glasfiber som ger goda ljudegenskaper..."
Just det, papp och glasfiber står det att läsa om såväl bas- som
mellanregistret.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Men varför står det då så här på fyndborsens hemsida (www.fyndborsen.se):
"1st 6,5" kolfiberelement tar hand om mellanregistet och är placerade i en helt separat låda.
Separat baslåda med 2st 6,5" kolfiberelement med gjuten aluminiumkorg som ger kraft ,snabbhet,djup och exakt basåtergivning ."
Är det något jag har missat? I min värld så är papp och glasfiber inte alls
samma sak som kolfiber och om det inte står ett ord om materialet på tillverkarens hemsida så bör det ju inte ha skett någon makalös fasomvandling på vägen till återförsäljaren.
Hade´
Redigerat av Toby, 01 november 2004 - 14:22.
Postad 01 november 2004 - 14:49
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1 821 inlägg
Tja!
Verkar som XTZ är på väg ut rejält nu!
Såg att det gjordes reklam för dem i senaste Hemma Bio(tror jag tidgningen hette) Dock inget omdöme, utan endast en sida till reklam för XTZ 99 W2MT.
Någon som har fixat fötter till sina högtalare än?
Jag har kollat runt lite och ville först ha Svart Granit, men jag behöver rätt stora bitar om det ska se något ut, och Granit är tydligen väldigt dyrt!
Så just nu funderar jag på att svetsa ihop något i tjockare metal, som man kan sätta på spikes på.
Färgen har jag inte bestämnt än, men det står mellan brostad metal, silver eller svart lackering.
Frägvalet avgörs rätt mycket på hur föterna kommer passaihop med högtalaren.
//Jimmy
Postad 01 november 2004 - 14:57
Toby
-
Toby
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Reklamen om XTZ har jag sett vid ett fleratal tillfällen i HemmaBIO så
det är inget nytt.
Undrar om tidningen tänkter göra några tester av XTZ nångång...
Hade varit trevligt att se måste jag säga.
Postad 01 november 2004 - 15:50
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1 705 inlägg
Reklamen om XTZ har jag sett vid ett fleratal tillfällen i HemmaBIO så det är inget nytt.
Undrar om tidningen tänkter göra några tester av XTZ nångång... Hade varit trevligt att se måste jag säga.
Det är väl klart, varför tror du det är inköpt en massa sidor reklam av XTZ ??  Hur som helst. Alltid kul med test av nya produkter
Postad 01 november 2004 - 19:24
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1 821 inlägg
Ja precis, frågan är bara vad ett test kommer gej?
Som vi redan ser i denna tråden så är inte alla ense om hur högtalarna spelar, vissa tycker det inte låter så bra medan vissa tycker det låter väldigt bra.
Det är så fall om man har samma tycke som tidningen i fråga, då kan det vara perfect om just den tidningen gör ett gemförande mot andra.
För min del som aldrig köper sådana tidignar (mest reklam tycker jag) så säger inte ett test i en tidning något, men visst det är ju kul om de tycker som mig =)
//Jimmy
Postad 04 november 2004 - 15:57
Unregisterede0233637
-
Unregisterede0233637
-
Amatör
-
-
81 inlägg
En mer professionell åsikt?! Man kan ju gissa att folk som jobbar med recensioner av ljud skaffar sig en del erfarenhet som en vanlig lekman ofta inte har...
Postad 04 november 2004 - 20:46
Unregisteredcaabd87f
-
Unregisteredcaabd87f
-
Användare
-
-
147 inlägg
Tänkte bara göra ett kort inlägg om w2mt. Har haft mina i ett par månader nu. Tycker att ljudet är ok för pengarna, men för ett par veckor sedan märkte jag att det var ngt fel på diskaneten i ena högtalaren. Det uppstod resonans vid en viss frekvens (vet inte exakt vilken, men gissningsvis runt 5000Hz) som lät som ett mekaniskt resonansljud. Hörde av min till fyndbörsen och de skickade ett nytt element. Har monterat det nya elementet och nu låter det mycket bättre. Dock upptäckte jag en del tråkigheter när jag tittade in i lådan i samband med bytet. MDF-skivan är alldeles för tunn, vilket förklarar vibrationerna i lådan som jag har klagat på tidigare i denna tråd. Såg inte stagningen, men gissar att även den är för dålig, trots den höga vikten på lådan. Det största problemet tycker jag är kablaget och kopplingen till elementen. Kablarna är tunna, men inte skrämmande tunna. Dock verkar kablarna vara av en tvivelaktig kvalitet. De hade få kardeler (antal trådar i kabeln) och dessutom gjorda i ngn konstig legering med stålfärg (knappast silverpläterad tråd). Varför inte bara använda tjocka kopparkablar? De kabn väl inte vara så mycket dyrare? Dessutom har man krimpat fast kabelskor i kabeländarna och det är med dessa som man kopplar in högtalarelementen. En av kabelskorna satt riktigt löst, vilket jag tror kan påverka ljudet i framförallt ett diskantelement mycket. Krimpningarna såg riktiga ut, det är snarare själva principen och kvaliteten i arbetet som jag ifrågasätter. Jag försökte klamma åt kabelskon med en tång, med resultatet att den gick sönder. Så jag fick snabbt överväga om jag orkade plocka fram lödkolven (vilket skulle vara det bästa) eller om jag skulle gå den snabba vägen oh sätta dit en ny kabelsko. Satte dit en ny kabelsko (jag har bara amatörverktyg, så kontakten mellan kabel och kabelsko blev nog inte tillräckligt bra). Det funkar iaf bra nu, men jag är besviken på kvaliteten. MAn kan iofs inte få allt för 3700 kr, men jag tycker attd et är fel av Fyndbörsen/XTZ att satsa på en trevägskonstruktion med fyra element med alldeles för klen låda, dåliga kontakter och kablar och ett förmodat halvdassigt filter... Varför inte tillverka en trevägshögtalare med bara ett baselement, eller en tvåvägskonstruktion eller två-och-en-halvvägskonstruktion? Ingen ide att sätta in många element om kvaliteten i övrigt är kass...
Postad 04 november 2004 - 20:59
Unregistered78e0ed10
-
Unregistered78e0ed10
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Det största problemet tycker jag är kablaget och kopplingen till elementen. Kablarna är tunna, men inte skrämmande tunna.
Tunna? Ljudet ska ju inte färdas särskilt långt. Dock verkar kablarna vara av en tvivelaktig kvalitet. De hade få kardeler (antal trådar i kabeln)...
Va gör det då? Vad är det för fel med kablar med få kardeler? Varför inte bara använda tjocka kopparkablar? De kabn väl inte vara så mycket dyrare?
Kanske för att de lät bättre/är konstruerade för användas med de kablarna som finns. Prisskillnad kan väl inte troligen vara orsaken, inte många ören billigare skulle högtalarna bli... Dessutom har man krimpat fast kabelskor i kabeländarna och det är med dessa som man kopplar in högtalarelementen
Återigen, vad är så fel med crimpta kablar? OBS! Jag säger inte att du säger felaktigheter, jag bara undrar varför sakerna är fel. Informera mig gärna.
Postad 06 november 2004 - 14:19
Unregisterede0233637
-
Unregisterede0233637
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Varför inte tillverka en trevägshögtalare med bara ett baselement, eller en tvåvägskonstruktion eller två-och-en-halvvägskonstruktion? Ingen ide att sätta in många element om kvaliteten i övrigt är kass...
xtz 99 wmt är tvåvägs, du kanske skulle köpt den istället då..
Postad 06 november 2004 - 17:55
Unregistered46a10d28
-
Unregistered46a10d28
-
Beroende
-
-
1 229 inlägg
det är väl välkänt att det sitter för tunna kablar och billiga filter i budget högtalare, ungefär som att biltillverkare använder rostande bromsrör och inte kopparör, för att kunna spara där vanligt folk inte märker det, många bäckar små.....
men jag är lite sugen på ett par, och låta dem tävla mot mina hfls1, spelar de sämre åker de tillbaka!
Postad 07 november 2004 - 00:18
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1 821 inlägg
En mer professionell åsikt?! Man kan ju gissa att folk som jobbar med recensioner av ljud skaffar sig en del erfarenhet som en vanlig lekman ofta inte har...
Jo de e klart för er som funderar på att köpa och som har lite mer kräsna så är det nog super bra. Men för mig så känns det ialla fall ganska orellevant, jag kommer ändå inte lägga mer pengar på högtalare om de nu skule få uruselt betyg. Deussom har väll ljud mycket med smaken att göra så i såfall måste man veta att panelen som betygsätter har typ samma smak som en själv //Jimmy
Postad 07 november 2004 - 00:22
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1 821 inlägg
Blir nästan lite sugen på själv öppna lådorna o ta en titt, men å andra sidan spelar det ingen roll så länge det låter bra!!!
och så faligt vibrerar de inte, om man spelar ricktigt hög och har full pass i lådorna så känner man det, men vid normal volym känner man defentivt inget.
Jag förstår att det inte ska vibrera, men hur är det med subbar? om man ska ha en subb som inte vibrerar vilket pris klass ska man då upp i om man ska kunna dra på med subben? pratar vi om 10 000 eller 20 000 ?
Jag menar vibrerar allt annat i rummet så är det kanske lite svårt att få lådan att inte vibrera alls(visst man kan få ner det markant med spikes o liknande men ändå)
på tal om spikes, vad har du under högtalarna? står de på spikes eller någon sorts av fötter?
//Jimmy
Postad 07 november 2004 - 11:26
Unregistered46a10d28
-
Unregistered46a10d28
-
Beroende
-
-
1 229 inlägg
Blir nästan lite sugen på själv öppna lådorna o ta en titt, men å andra sidan spelar det ingen roll så länge det låter bra!!!
och så faligt vibrerar de inte, om man spelar ricktigt hög och har full pass i lådorna så känner man det, men vid normal volym känner man defentivt inget.
Jag förstår att det inte ska vibrera, men hur är det med subbar? om man ska ha en subb som inte vibrerar vilket pris klass ska man då upp i om man ska kunna dra på med subben? pratar vi om 10 000 eller 20 000 ?
Jag menar vibrerar allt annat i rummet så är det kanske lite svårt att få lådan att inte vibrera alls(visst man kan få ner det markant med spikes o liknande men ändå)
på tal om spikes, vad har du under högtalarna? står de på spikes eller någon sorts av fötter?
//Jimmy
om xtz använt bra kablar och byggt lådan stadigare kanske det låtit ännu bättre, en låda som vibrerar är inte bra alls. nu har jag varken hört eller sett några men detta är ju vad folk sagt...
Postad 07 november 2004 - 11:54
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1 821 inlägg
Jo mycket möjligt XTZ har troligen gjort en avvägning i förhållande till priset. Det betyder ju inte att du inte själv kan byta ut kablarna om du nu tror det blir bättre!
Sen att det är tun MDF, det är ju lite svårare att fixa i efter hand.
Jag har redan draget det där med när lådan vibrerar och inte vibrerar så de orkar jag inte dra igen.
Åk o kolla på ett par själv!
davei du anser att högtalarna låter medelmåttigt? vad menar du då? som vilka andra högtalare som hällst som folk har hemma då ?
Du verkar ha en ganska dyr smak så varför håller du dig fast vid XTZ? när du ändå anser att de inte är merän medelmåttiga, normalt sätt ska man vara super nöjd med sina högtalare annars går man ju runt o stör sig hela tiden.
//Jimmy
Postad 07 november 2004 - 13:21
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
Kanske OT men: Då jag har hållt till en del i denna tråd vill jag bara berätta att det blev ett par Dynavoice M65 istället. De jag funderat på innan var XTZ99 2WMT, Proson Conquest 6020/6030 och Proson Reality 63MK2 alla i "budgetsegmentet" 3-5000 kr. Jag valde Dynavoice pga priset (2000 kr på Fynda.se) och testresultatet i Hifi & Musik samt amatörrecensionerna här på forumet. Rätt eller fel? Man kan ju hoppas!
Anledningen till detta inlägg är att jag tror att många (som jag) går till denna tråd för att leta prisvärda högtalare och då kan se vilka alternativ som finns.
Vill inte ge mig in i diskussionen om vibrationer och betydelsen av spikes men tom jag vet att en så resonansdöd låda som möjligt är det som gäller.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|