Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkalibrering

3789 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blåfilterglasögon) (Övrigt) 0 (0) Inga priser
Samsung LE37S86BD (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Calibrite i1Display 2 (Hårdvarukalibratorer) 1 7 (4) Inga priser
Spears & Munsil HD Benchmark - 2nd Edition (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT50Y (TV) 9 9,2 (34) Inga priser
LG 47LS560T (TV) 7 7,38 (12) Inga priser
Andersson LED6581FDC PVR (TV) 3 (0) Inga priser
LG 55LA965W (TV) 9 9,25 (19) Inga priser
Samsung UE40J6275 (TV) 1 7 (1) Inga priser
Samsung QLED QE65Q60R 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 4 7,33 (5) Inga priser
Samsung 65" The Frame 4K QLED TV TQ65LS03DAUXXC (TV) 9 6,75 (3) 12 990:-
41 relaterade trådar
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 4 år sedan
En "OK" 65"-75" för 10k? (6 inlägg) 4 år sedan
Köpråd Philips 65PUS7354/12 Eller Samsung QE65Q60RATXXC (2 inlägg) 5 år sedan
Panasonic Plasma 2012 (5449 inlägg) 5 år sedan
QE65Q60R eller QE65Q6FN (9 inlägg) 6 år sedan
LG 55LA965W erfarenheter? (58 inlägg) 7 år sedan
Koppa in en Samsung UBD-K8500 i min LG 55LA965W och få 4K (4 inlägg) 7 år sedan
Nyheter 2015 (202 inlägg) 8 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 9 år sedan
Har inte LG 55LA965W ARC?? (10 inlägg) 9 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 9 år sedan
CCFL eller LED (1 inlägg) 9 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 9 år sedan
Spears & Munsil High Definition Benchmark 2nd Edition (11 inlägg) 9 år sedan
Inställningar för LG 55LA965W? (8 inlägg) 9 år sedan
Vilken inställning för sport? (27 inlägg) 10 år sedan
Bättre TV än tx-p55vt50? (1 inlägg) 10 år sedan
Epson lanserar nya projektorer (1011 inlägg) 10 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 10 år sedan
Input lag - varning, LG 4K (9 inlägg) 10 år sedan
LG 55LB671V eller 55LA860w ? (5 inlägg) 10 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 11 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 11 år sedan
Andersson LED6581FDC (7 inlägg) 12 år sedan
LG 47LS560T Ljusläckage. (3 inlägg) 12 år sedan
HDMI in i TV, Optisk ut, surround? (4 inlägg) 12 år sedan
LG 47LS560T - Billig men ej så populär "led" tv? (25 inlägg) 12 år sedan
Ni som har en PS64E8005 är ni nöjda? (22 inlägg) 12 år sedan
Vad är skillnaden mellan LG 47LS560T VS LG 47LS5600? (4 inlägg) 12 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 12 år sedan
LG LED-TV 47LS5600 är den bra? (6 inlägg) 12 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 12 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 13 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 14 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 14 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 14 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 15 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg) 15 år sedan
Samsung LE-37S86BDX (10 inlägg) 16 år sedan
Vilken tv < 10000 kr (32 inlägg) 17 år sedan
problem: x264 från dator till tv (3 inlägg) 17 år sedan

Postad 01 februari 2015 - 07:49

JONTRE
  • JONTRE
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

I princip inga alls. Fick lära mig på vägen.
Tog väl närmare 2-3 timmar per omgång dock. Gissar att ett proffs gör samma jobb på MYCKET kortare tid. :) (beror väl lite klart på hur många källor).
Delvis pga snabbare mätare men framförallt erfarenhet.

Jag tror banne mig att jag får prova på detta! Vilken version av Chromapure blev det? Kan man uppgradera till en mer avancerad version utan att behöva betala fullpris för den versionen?

På min projektor (Benq W7500) finns ett ISF-läge som är lösenordsskyddat, kan det finnas inställningar bakom denna meny som inte är möjliga att göra i de vanliga menyerna?

De mesta verkar finnas från början,

Gamma
Kontrast
Ljusstyrka
Individuell färgreglering per färg, RGB (gain/offset + hue/sat+något till per färg). Finns även något för sekundär färgerna vill jag minnas.

Redigerat av JONTRE, 01 februari 2015 - 07:59.

Postad 01 februari 2015 - 13:46

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
Värt att tänka på att det är en sak att skruva på reglagen så att mätningen blir rätt. En annan sak är att bilden ska bli bra också. :)

Postad 01 februari 2015 - 16:40

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Vad rekommenderas i cd/m2 på 100 White?
Har totalt glömt det, vet att det beror på men läste förut att det fanns några riktlinjer.

Det är en Samsung LCD TV som jag håller på att pillar med.

Postad 01 februari 2015 - 17:24

JONTRE
  • JONTRE
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Värt att tänka på att det är en sak att skruva på reglagen så att mätningen blir rätt. En annan sak är att bilden ska bli bra också. :)

Du menar att även om man justerat alla färger så det är rätt enligt mätaren så kan bilden vara fel? :wacko:

Detta får jag inte ihop :unsure:

Vad är då meningen med det hela mätsystemet om resultatet ändå kan bli dåligt? Kan du ge exempel? :huh:

Redigerat av JONTRE, 01 februari 2015 - 17:25.

Postad 01 februari 2015 - 17:27

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Den cd/m2 som ser bra ut i det aktuella rummet (och den aktuella bildstorleken)

Annars är ca 125 cd/m2 och en backlight på 10% av densamma en inte helt ovanlig rekommendation.

Postad 01 februari 2015 - 18:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Du menar att även om man justerat alla färger så det är rätt enligt mätaren så kan bilden vara fel? :wacko:

Detta får jag inte ihop :unsure:

Vad är då meningen med det hela mätsystemet om resultatet ändå kan bli dåligt? Kan du ge exempel? :huh:

Det enda mätningarna bekräftar är att mätpunkterna som sådana är korrekta. Men det krävs mer än så för att bilden är det Ringblixt efterfrågade, nämligen BRA.

Några exempel:
Är displayens dynamik utnyttjad på ett bra sätt?
Hur ser gråskalan ut mellan mätpunkterna?
Hur ser färgrymden ut mellan mätpunkterna?
Hur är det posterisrering, har man i sin efterstäven att mäta rätt tappat bitar i återgivningen?
Har man gjort bra avvägningar med hänseende på begränsningar hos displayens prestanda?
Har man gjort bra avvägningar med hänseende på begränsningar i rummet?
Osv, osv...det finns hur många möjligheter som helst att få en (i mätpunkterna) mätmässigt bra bild att vara dålig.

Postad 01 februari 2015 - 19:28

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
Precis. Att mäta bilden är endast halva jobbet. Man kan dra i reglagen så att det mäter perfekt men bilden är ändå inte rätt. Det gäller både detta med att mäta mer än endast 11-punkters gråskala och omfånget på färgrymden, men det gäller också det att få en större insikt i vad bild är för något. Det första kan man lära sig och det finns verktyg, gråramper, svepmätningar, colorchecker etc.

Det andra, insikten om bild kommer med erfarenhet och där har en del mycket förspänt från tidigare intressen som foto, grafik och video. Andra har det inte alls.

Typexempel på det första: LG:s OLED-modeller mäter normalt med en aningens för krympt färgrymd men felen är små (inom rimliga dE-nivåer). Genom att ställa TV:n i Wide-läge med för stor färgrymd kan du dra i RGBCMY-reglagen och få mätpunkterna alldeles perfekt med mycket låga dE-nivåer. Perfekt mätning, men bilden är helt förstörd färgmässigt eftersom LG:s algoritmer för Wide-läget beter sig annorlunda. En vanlig rödton, likt en tomat blir blekrosa.

Typexempel på det andra: Person med tydligt teknisk bakgrund greppar mätningar, men utan en insikt om bild kan dra i reglagen enligt ovan men kan inte se eller förstå att bilden faktiskt är fel.

Redigerat av Ringblixt, 01 februari 2015 - 19:52.

Postad 01 februari 2015 - 22:10

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Den cd/m2 som ser bra ut i det aktuella rummet (och den aktuella bildstorleken)

Annars är ca 125 cd/m2 och en backlight på 10% av densamma en inte helt ovanlig rekommendation.

Backlight på 10%?

Nu hänger jag faktist inte med, jag kan justera ljusflödet manuellt så att säga så jag justerar inte ljusflödet med kontrasten.
Så jag sätter kontrasten bra, ökar upp backigt så att jag hamnar på ca 110 cd/m2 - verkar inte som att jag kan kräma ur så mycket mer med min TV, ev om jag maxar backigt så hamnar på omkring 125cd/m2 ev.

Postad 02 februari 2015 - 05:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Sorry, backlight kan varit klumpigt ordval, om vi säger "ambient light bakom displayen" istället då. En ljuskälla som lyser upp väggen bakom tvn med ca 10% av displayens ljusstyrka vid 100% white.

Mao, då en sådan används i ett iövrigt mörkt rum så är en ofta rekommenderad display ljusstyrka vid 100% white just 100-125 cd/m2.

Finns förklarat på DVE förövrigt.

Postad 02 februari 2015 - 07:24

JONTRE
  • JONTRE
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Precis. Att mäta bilden är endast halva jobbet. Man kan dra i reglagen så att det mäter perfekt men bilden är ändå inte rätt. Det gäller både detta med att mäta mer än endast 11-punkters gråskala och omfånget på färgrymden, men det gäller också det att få en större insikt i vad bild är för något. Det första kan man lära sig och det finns verktyg, gråramper, svepmätningar, colorchecker etc.

Det andra, insikten om bild kommer med erfarenhet och där har en del mycket förspänt från tidigare intressen som foto, grafik och video. Andra har det inte alls.

Typexempel på det första: LG:s OLED-modeller mäter normalt med en aningens för krympt färgrymd men felen är små (inom rimliga dE-nivåer). Genom att ställa TV:n i Wide-läge med för stor färgrymd kan du dra i RGBCMY-reglagen och få mätpunkterna alldeles perfekt med mycket låga dE-nivåer. Perfekt mätning, men bilden är helt förstörd färgmässigt eftersom LG:s algoritmer för Wide-läget beter sig annorlunda. En vanlig rödton, likt en tomat blir blekrosa.

Typexempel på det andra: Person med tydligt teknisk bakgrund greppar mätningar, men utan en insikt om bild kan dra i reglagen enligt ovan men kan inte se eller förstå att bilden faktiskt är fel.

Skulle nog påstå att jag är som ditt typexempel :unsure:

Anledningen till att jag blivit så sugen på att kalibrera projektorn (som är nyinskaffad) är hudtoner inte ser naturliga i vissa serier/filmer.

Tittar jag via Blu-ray spelaran som jag ställt in så gott jag kunnat med hjälp HemmaBio tidningens guide så ser allt bra ut. Kör jag sen Netflix via Apple TV så ser det sämre ut, denna källa har jag försökt ställa in efter bästa förmåga tillsammans med "THX tuneup" appen.

Det är en särskild serie som heter Suits där de liksom blir genomblödningar i ansiktet på rött/gult, svårt att förklara. Jag kan inte se dessa genomblödningar när jag tittar på tv:n. Det ser ut lite som alla skådisar lider av gulsot.

Någon som har råkat ut för liknande?

Redigerat av JONTRE, 02 februari 2015 - 07:27.

Postad 02 februari 2015 - 09:21

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0

Anledningen till att jag blivit så sugen på att kalibrera projektorn (som är nyinskaffad) är hudtoner inte ser naturliga i vissa serier/filmer.

Det är en särskild serie som heter Suits där de liksom blir genomblödningar i ansiktet på rött/gult, svårt att förklara. Jag kan inte se dessa genomblödningar när jag tittar på tv:n. Det ser ut lite som alla skådisar lider av gulsot.

En av poängerna med att kalibrera är att man därmed vet att projektorn/TV:n återger färgerna som de är tänkta. Filmer och TV-serier har ett berättarspråk som bygger på toning och färgsättning och den ena filmen är inte den andra helt lik. Innan kalibrering har man inte aning om vad man observerar beror på filmen eller projektorn.

Det du beskriver låter dock som ett typiskt problem för BenQ:s projektorer där konturer i ansikten får en slags kant i rött och gult - svårt att förklara som du skriver (inte alls många som ser det - jag har försökt peka ut) men det är en del av den karaktär projektorn har och bygger troligtvis på hur BenQ:S algoritmer renderar bilden. Skulle därför gissa att det är samma typ av dynamic false contouring-problem som drabbar plasma, dvs en kombination av dithering och rörelse i bilden.

Detta är inget du kan kalibrera bort utan det är tyvärr projektorn fungerar. Du är i stadiet av "olyckligt medveten" till skillnad från dem som tvärtom är lyckligt omedvetna om detta och till exempel inte ser skillnad på BenQ:s bildkaraktär jämte exempelvis en Optoma HD50 som renderar bilden med betydligt mer lugn.

Redigerat av Ringblixt, 02 februari 2015 - 09:23.

Postad 02 februari 2015 - 10:51

JONTRE
  • JONTRE
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

En av poängerna med att kalibrera är att man därmed vet att projektorn/TV:n återger färgerna som de är tänkta. Filmer och TV-serier har ett berättarspråk som bygger på toning och färgsättning och den ena filmen är inte den andra helt lik. Innan kalibrering har man inte aning om vad man observerar beror på filmen eller projektorn.

Det du beskriver låter dock som ett typiskt problem för BenQ:s projektorer där konturer i ansikten får en slags kant i rött och gult - svårt att förklara som du skriver (inte alls många som ser det - jag har försökt peka ut) men det är en del av den karaktär projektorn har och bygger troligtvis på hur BenQ:S algoritmer renderar bilden. Skulle därför gissa att det är samma typ av dynamic false contouring-problem som drabbar plasma, dvs en kombination av dithering och rörelse i bilden.

Detta är inget du kan kalibrera bort utan det är tyvärr projektorn fungerar. Du är i stadiet av "olyckligt medveten" till skillnad från dem som tvärtom är lyckligt omedvetna om detta och till exempel inte ser skillnad på BenQ:s bildkaraktär jämte exempelvis en Optoma HD50 som renderar bilden med betydligt mer lugn.

Tror inte ens att de kan bli lite bättre med en korrekt kalibrerad bild?

Postad 02 februari 2015 - 12:36

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

OM det inte blir bättre med korrekt kalibrerard bild, dvs enligt mätvärden så får du gå utanför det korrekta och kompromissa.
Dvs du får använda ögonen lite mer, en vanlig sak jag fick göra med min gamla Plasma.

Postad 02 februari 2015 - 14:02

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0

Det är väl snarare då man märket det. Bildens parametrar är rätt och det är något som är apart. Sedan kan helheten mycket väl bli bättre, men jag skulle säga att ifall du observerar detta fenomen och dessutom stör dig på det, så kan du inte blir av med det på någon BenQ-proj jag träffat på.

Postad 02 februari 2015 - 14:05

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Sitter med CMS just nu, och frågan är ska man mäta 75% eller 100% på AVCHD?

Om man kollar default på CalMan's inställningar så ser det ut som att man skall mäta 75% eller är jag ute och cyklar?

Bifogad fil  Skärmavbild 2015-02-02 kl. 14.02.58.png   125,07K   0 Antal nerladdningar

Postad 02 februari 2015 - 14:08

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
75% - annars vet du inte ifall du klipper i signalen eller i systemet.

Postad 02 februari 2015 - 19:10

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Samsung har ju rätt OK gamma out of box iaf, endast ställt in kontrasten och svärtan.

Bifogad fil  Skärmavbild 2015-02-02 kl. 19.09.21.png   299,38K   5 Antal nerladdningar

Postad 02 februari 2015 - 21:49

JONTRE
  • JONTRE
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Det är väl snarare då man märket det. Bildens parametrar är rätt och det är något som är apart. Sedan kan helheten mycket väl bli bättre, men jag skulle säga att ifall du observerar detta fenomen och dessutom stör dig på det, så kan du inte blir av med det på någon BenQ-proj jag träffat på.

Jag får leva med det, det är vissa scener med varm karaktär där de syns mest. Vissa filmer lägger jag inte märke till det alls. Dock alltid lite tråkigt att upptäcka sånt här. Har varit bortskämd med min kuro tv det märker jag iaf :)

Redigerat av JONTRE, 02 februari 2015 - 21:50.

Postad 02 februari 2015 - 22:07

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0

Samsung har ju rätt OK gamma out of box iaf, endast ställt in kontrasten och svärtan.

Ser ut som brightness-reglaget står för högt. Men det kan också vara mätaren som har en bred mätkon och plockar upp ljus pga av vinklingen - ifall det är Samsung LCD vi talar om.

Postad 03 februari 2015 - 07:18

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Ser ut som brightness-reglaget står för högt. Men det kan också vara mätaren som har en bred mätkon och plockar upp ljus pga av vinklingen - ifall det är Samsung LCD vi talar om.

Japp, det är en LCD TV, så säkerligen är det som du säger.

Blev bara lite förvånad att Gamman va så bra out of box så att säga - justerade bara kontrasten och svärtan.

Postad 03 februari 2015 - 11:49

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Om man har möjlighet att först ställa in 2-punkter , är det bäst att köra 100 / 30 eller 80 / 30?
Tänkte om man skall mäta 10 punkter och ställa in efter 10 punkter senare efter det.

Postad 03 februari 2015 - 16:17

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
Du använder 2-punkters först och finjusterar med 10-punkters reglagen. 80/30 är tumregeln men där måste man pröva sig fram.

Postad 03 februari 2015 - 16:55

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Du använder 2-punkters först och finjusterar med 10-punkters reglagen. 80/30 är tumregeln men där måste man pröva sig fram.

Okej, va mest det där med 80/30 jag funderade över.

Man får runda några varv på 10 punkter har jag märkt, varje gång så blir den lite off i toppen igen sen blir den bättre och bättre för varje varv man kör.

Postad 03 februari 2015 - 20:59

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Klar med c3 mätaren inväntar min c6 men c3 får duga just nu.

Tror att jag skall sänka kontrasten övre delen från mitten som ni ser så går den lite uppåt i gamman, borde ordna till sig genom att sänka kontrasten lite.

Nedre delen, BTB, är korrekt inställd eller ja, jag ställde in BTB med ögonen och den är korrekt enligt mina ögon.

Valde att göra Power 2.2 gamma för som jag har förstått det så är det inte många filmer som är släppta / skapade efter 2.4 ännu?

Så någon feedback?

Bifogad fil  Skärmavbild 2015-02-03 kl. 20.09.48.png   259,59K   11 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Skärmavbild 2015-02-03 kl. 20.54.58.png   315,03K   10 Antal nerladdningar

Postad 03 februari 2015 - 21:19

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0
Du väljer ju inte gamma efter filmen, du väljer en gamma passande ditt rum.
Jag har en kolgruva och siktade på 2.35.

CCT Avg: 6690 lät lite högt. Man brukar väl sikta på 6500. Du ser ut att ha blåstick enligt mätningen?

Postad 03 februari 2015 - 21:32

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Du väljer ju inte gamma efter filmen, du väljer en gamma passande ditt rum.
Jag har en kolgruva och siktade på 2.35.

CCT Avg: 6690 lät lite högt. Man brukar väl sikta på 6500. Du ser ut att ha blåstick enligt mätningen?

CCT AVG är pga av 10% som går åt fanders, om du kollar på siffrorna på dom övriga så ligger dom omkring 6500 +-.

Blåstickningarna bör gå bort om jag sänker kontrasten om du kollar på min gamma kurva så ser du att den vill "skjuta" uppåt över 2.2, den vill lixom bli en "S" gamma kurva, sedan har jag inte så jätte mycket blåstickningar heller enligt mitt tycke, jag satsar på att ha alla RGB under -0,5 när jag kalibrerar varje %.
DeltaE är under 1 så man skall inte kunna se skillnad med ögat iaf.

Jag har ingen kolgruva men inte jätte ljust heller, så 2.2 är inte att satsa på då?
Jag brukar ha rullgardinerna nere och två svaga LED lampor tror dom ligger på typ 2,3w under lampskärmar tända i fönstret.

Sen menade jag inte att gå efter filmerna, utom gå efter standard.

Postad 03 februari 2015 - 21:37

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0
Ser vad du menar, du har som jag lite blåstick i lägsta gråskala.
Vilken gammakurva som passar just din miljö bäst bör nog Ringblixt svara på.
Jag gick på rekommendationerna för just mitt rum.

Postad 03 februari 2015 - 21:48

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
Sikta på 2.2 om du tvekar någonstans. Du kan gå högre för en riktigt mörkt rum, men de flesta konsumentapparater klarar inte högre än 2.2 eller 2.3 innan de posterisererar lite för mycket i lågdagrar och då tenderar bilden att bli för grötig i botten. Skuggtoner ser inte lika naturliga ut

Postad 03 februari 2015 - 22:00

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Sikta på 2.2 om du tvekar någonstans. Du kan gå högre för en riktigt mörkt rum, men de flesta konsumentapparater klarar inte högre än 2.2 eller 2.3 innan de posterisererar lite för mycket i lågdagrar och då tenderar bilden att bli för grötig i botten. Skuggtoner ser inte lika naturliga ut

Okej, då satsar jag på 2.2.

Vad kan du för övrigt kommentera på graferna ovan?
Tror du att jag får bort det lilla "S" jag har i gamman genom att sänka kontrasten?
jag har nu ca 120 cd/m2 i 100%, men kan kräma ur lite till från backlighten så det kan jag ändå bibehålla om jag sänker kontrasten om det skulle påverka.

Som jag har förstått det så är 120 cd/m2 att rekommendera för ett halvdimmigt rum när man har en LCD TV eller är jag ute och cyklar nu?

Nu är det ju väldigt svårt att fånga ljuset i rummet med en iphone 6 kamera, men du ser hur jag brukar kolla på tv i för miljö.
Lamporna i fönstret är 2,3w led lampor och skärmarna är krämvita.

Bifogad fil  IMG_0188.jpg   1002,42K   5 Antal nerladdningar

Redigerat av Calby, 03 februari 2015 - 22:01.

Postad 03 februari 2015 - 22:05

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
Jag skulle inte trixa mer. Det du mäter som en blå piff i botten kan alltså bero på mätaren i kombination med en LCD och VA-panel som helt enkelt blir blåare och ljusare i svärtan så fort du vinklar dig. Det där kan till och med ge utslag på Kleinen som ändå mäter förhållandevis snävt, 6 grader. En C3 mäter, vad, 40 graders kon? Flytta dig 20 grader åt sidan så kan du förstå varför mätaren läser mörka nyanser som den gör. :)

Redigerat av Ringblixt, 03 februari 2015 - 22:06.

Postad 03 februari 2015 - 22:19

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Jag skulle inte trixa mer. Det du mäter som en blå piff i botten kan alltså bero på mätaren i kombination med en LCD och VA-panel som helt enkelt blir blåare och ljusare i svärtan så fort du vinklar dig. Det där kan till och med ge utslag på Kleinen som ändå mäter förhållandevis snävt, 6 grader. En C3 mäter, vad, 40 graders kon? Flytta dig 20 grader åt sidan så kan du förstå varför mätaren läser mörka nyanser som den gör. :)

Ingen aning hur konig den är, en direkt kontakt mätare iaf.
Men lär införskaffa en C6 så jag kan kalibrerar 3D mode på tvn.

För om jag har förstått det rätt så aktiverar jag 3D med te.x AVCHD i och har glasögonen på c6 mätren sen kalibrera?

Jag har en fråga kring kontrast, jag tycker det är jätte svårt att kalibrerar kontrasten av någon anledning - har alltid haft svårt för det.
Just nu står den på 75 på min Samusng tv.

Det jag gör är att jag först kalibrerar mot grårampen på AVCHD och ser så att den inte får några grova färgskiftningar m.m.
Men sen drar jag ner kontrasten så att det inte "sticker" i ögonen vid 100% vitt enligt grårampen och även så att det inte sticker i ögonen på det som är ovanför 100% vit.

Bifogad fil  smooth_ramp.jpg   86,38K   6 Antal nerladdningar

Sen tar jag fram DVE och kollar på BTB mönstret och kollar så att inte 100% Vitt på den stapeln "sticker" i ögonen, dvs att den är för ljus.

Bifogad fil  image_preview.jpeg   13,59K   5 Antal nerladdningar

Postad 04 februari 2015 - 08:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Du ska, i första hand, inte använda Contrast för att reglera ljusflödet, det gör du ju med Backlight.

Postad 04 februari 2015 - 09:44

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Du ska, i första hand, inte använda Contrast för att reglera ljusflödet, det gör du ju med Backlight.

Jag måste ha förklarat mig lite dumt, jag använder inte kontrasten för att reglera ljusflödet.

Men visst är det korrekt sett som jag ställer in kontrasten? Ser till att inte 100% vitt och dom över "sticker" i ögonen.

Postad 04 februari 2015 - 10:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Se till att vitt inte sticker i ögonen = reglera ljusflödet
Eller hajar jag inte alls vad du menar? :)

Redigerat av pacman, 04 februari 2015 - 10:12.

Postad 04 februari 2015 - 10:18

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Se till att vitt inte sticker i ögonen = reglera ljusflödet
Eller hajar jag inte alls vad du menar? :)

Det är nog jag som är klumpig i min förklaring, du vet att om man ökar kontrasten så kan 100%, 109% osv flyta ihop - men om man sänker kontrasten så flyter det inte ihop.
När det flyter ihop så känns det som att det sticker i ögonen tycker iaf jag.

Och sen om man kollar på gamman så att den inte sticker upp till skyarna "S" gamma kurvan dvs.

Postad 04 februari 2015 - 11:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Aha, du menar att du vill undvika att 100% vitt (och även 100+%) sticker iväg iförh till nivåerna under 100%, dvs att gamman minskar när du går mot vitt?

Ja det är ju rätt tänkt men enl dina mätningar tycks ju så inte vara fallet. Komplettera gärna med att mäta 95% vitt oxå men har du samma gamma vid 80-100% så är det ju rent faktiskt så att bilden inte "sticker iväg". Tycker du då att 100% vitt är för ljust så har du helt enkelt ställt backlight för högt.

Fortfarande möjligt att gamman sticker iväg >100% vitt, där mäter du ju inte. Å andra sidan är det ett rätt litet problem.
Sen är det ju så att toppen på grårampen, 109%, SKA sticka i ögonen endel, det är ju en rätt mkt ljusstarkaste nivå än 100% vitt. Mao det är inte 109% du ska titta på för att avgöra vilket ljusflöde du ska ha.

Normalt brukar väl runt 85-90 (?) i Contrast funka bra på Samsung LCD:er, kör du med mycket mindre handikappar du din tv genom att köra med onödigt låg dynamik och i förlängningen för hög, för dålig, djupsvärta. Spontant så känns det som du gör det här med Contrast-inställning svårare än vad det faktiskt är - speciellt när du har mätverktyg som hjälper dig avslöja problem.

Redigerat av pacman, 04 februari 2015 - 11:22.

Postad 04 februari 2015 - 12:10

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Aha, du menar att du vill undvika att 100% vitt (och även 100+%) sticker iväg iförh till nivåerna under 100%, dvs att gamman minskar när du går mot vitt?

Ja det är ju rätt tänkt men enl dina mätningar tycks ju så inte vara fallet. Komplettera gärna med att mäta 95% vitt oxå men har du samma gamma vid 80-100% så är det ju rent faktiskt så att bilden inte "sticker iväg". Tycker du då att 100% vitt är för ljust så har du helt enkelt ställt backlight för högt.

Fortfarande möjligt att gamman sticker iväg >100% vitt, där mäter du ju inte. Å andra sidan är det ett rätt litet problem.
Sen är det ju så att toppen på grårampen, 109%, SKA sticka i ögonen endel, det är ju en rätt mkt ljusstarkaste nivå än 100% vitt. Mao det är inte 109% du ska titta på för att avgöra vilket ljusflöde du ska ha.

Normalt brukar väl runt 85-90 (?) i Contrast funka bra på Samsung LCD:er, kör du med mycket mindre handikappar du din tv genom att köra med onödigt låg dynamik och i förlängningen för hög, för dålig, djupsvärta. Spontant så känns det som du gör det här med Contrast-inställning svårare än vad det faktiskt är - speciellt när du har mätverktyg som hjälper dig avslöja problem.

Hej igen,
Okej, så jag kanske ev. har för lite i kontrast, har 75 nu.

Om jag "nollar" alla mina inställningar och ställer kontrasten med hjälp av mätverktyget så skall inte överdelen av gamman sticka uppåt är det rätt tänkt?
Dvs att man inte får en "S" form på gamman?

Edit:
ett exempel, om man har för hög kontrast så kanske gamman är 2,0 nedre delen och sedan 2,5 i övre delen.
Eller tänker jag helt fel nu?

Redigerat av Calby, 04 februari 2015 - 12:11.

Postad 04 februari 2015 - 12:22

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
Drar du kontrastreglaget för högt viker sig kurvan nedåt i toppen och du får lägre pointgamma eftersom 90% gradvis närmar sig 100% i ljusstyrka. Men det brukar uppstå färgskiftningar ovanför 100% långt innan gamma viker. Det syns tydligast på AVSHD 709-skivan där testmönstret har staplar för alla digitala värden upp till 255.

Att det sticker i ögonen kan handla om att 120 cd/m2 på referensvitt helt enkelt är för ljusstarkt för rummet och du bör gå ned till 100 eller till och med 80 cd/m2.

Redigerat av Ringblixt, 04 februari 2015 - 12:23.

Postad 04 februari 2015 - 13:18

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Drar du kontrastreglaget för högt viker sig kurvan nedåt i toppen och du får lägre pointgamma eftersom 90% gradvis närmar sig 100% i ljusstyrka. Men det brukar uppstå färgskiftningar ovanför 100% långt innan gamma viker. Det syns tydligast på AVSHD 709-skivan där testmönstret har staplar för alla digitala värden upp till 255.

Att det sticker i ögonen kan handla om att 120 cd/m2 på referensvitt helt enkelt är för ljusstarkt för rummet och du bör gå ned till 100 eller till och med 80 cd/m2.

Okej, jag tycker mig inte se färgskiftningar i grårampen hur jag än beter mig.

Får pusha kontrasten lite och se, om inte annat lär de va svårt att få till rgb i varje % vitt antar jag om man har för hög kontrast.

Ska pröva att höja kontrasten och sänka ljusflödet till 100-105cd/m2

Nytt projekt för kvällen :)

Redigerat av Calby, 04 februari 2015 - 13:19.

Postad 04 februari 2015 - 13:33

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
Det är ganska svårt att se färgskiftningarna i grårampen, särskilt på en LCD. Dels är det så liten yta som det handlar om, dels ligger du nära panelkanten där det vanligtvis är mer fel i i bilden.

Med det här testmönstret blir det väldigt tydlig hur ett högt ställt kontrastreglage skapar färgskiftningar.

https://www.youtube....h?v=zwKFQl2U7Nk

Postad 04 februari 2015 - 13:36

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Det är ganska svårt att se färgskiftningarna i grårampen, särskilt på en LCD. Dels är det så liten yta som det handlar om, dels ligger du nära panelkanten där det vanligtvis är mer fel i i bilden.

Med det här testmönstret blir det väldigt tydlig hur ett högt ställt kontrastreglage skapar färgskiftningar.

https://www.youtube.com/watch?v=zwKFQl2U7Nk

hmm, spelar ingen roll hur jag reglerar kontrast reglaget där utom jag ser alla staplar blinkandes förutom 251, 252 och 253.

Postad 04 februari 2015 - 15:38

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
Du ska se staplarna blinka utan att det blir färgskiftningar. När det skiftar färg har du dragit kontrastreglaget för högt och klipper signalen.

Postad 04 februari 2015 - 16:25

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Du ska se staplarna blinka utan att det blir färgskiftningar. När det skiftar färg har du dragit kontrastreglaget för högt och klipper signalen.

Aha okej! haha så enkelt men ändå fattade jag inte =P

Bara för att klargöra det handlar om hela bilden även "bakgrunden" om den börjar skifta i färg dvs.

Postad 04 februari 2015 - 16:30

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Lekt lite med min Macbook under dagen - har inte justerat den sedan jag slutade arbeta åt dom i November.
Tänkte mer om någon var intresserad.

Modell: Macbook Pro 15" mitten 2014 ( Retina skärm )
Grafikkort: Aktiverade endast det bästa av dom två som finns dvs NVIDIA GeForce GT 750M 2048 MB
Upplösning: Retina

Color space target: D65, HD Rec.709
Gamma formula: Power 2.2
Active greyscale points: 21-Video (16-235)
Gråskala: 21-punkter
Luminance level: Video (16-235)

Jag läser inte 0% vitt dvs svart, utom där ställer jag in manuellt 0 så att säga under settings i CalMan, därav "droppet" i början från 0 - 10%.

Bifogad fil  Skärmavbild 2015-02-04 kl. 16.24.06.png   277,71K   14 Antal nerladdningar

Redigerat av Calby, 04 februari 2015 - 16:31.

Postad 04 februari 2015 - 17:08

JONTRE
  • JONTRE
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Någon som tittat på detta:

http://www.curtpalme...alibration.shtm

Låter ju som man borde kunna få samma problem som när man generar färgprofiler på en dator?

Postad 04 februari 2015 - 18:03

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
hmm, har fått erbjudande att köpa en c6 från 2012, känns lite "risky" att köpa en från 2012 pga. man vet ju inte om den driftat något.

Sedan så verkar ju i1display pro duga bra med....

Så i1display pro (3) eller en c6 är den stora frågan nu....

Postad 04 februari 2015 - 19:15

macman
  • macman
  • Beroende

• 1 078 inlägg
  • 0
Köp en spectro att profilera den mot��

Postad 04 februari 2015 - 19:58

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Köp en spectro att profilera den mot��

Blev en i1display PRO, duger bra åt mig. 2k bara med har redan calman.

Om jag ångrar mig så får jag köpa en i1pro isf och profilera i1display pron mot.

Postad 04 februari 2015 - 21:34

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Perfekt! Ser nu vad du menar, men en fråga bara vid ca 89 får jag färgskiftningar mot rött / rosa, kan de stämma?
Hela mätaren är ju Max 100.

Samsung lcd tv nyare modell med led teknik, köpt år 2014

Det är en samsung ue48h6275xxe jag har.

Redigerat av Calby, 04 februari 2015 - 21:49.

Postad 05 februari 2015 - 09:27

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=zwKFQl2U7Nk

Hmm, visste inte att Avs709 fanns på Youtube. Borde ju kunna användas för att kontrollera ens Youtube spelare (i t.ex. en Smart-tv) då...
När läggs de upp på Netflix? :)

Nån som vet om nån jobbar på "AVS UHD 2020" föresten? (Joe Kanes 150 dollars USB-sticka går fetbort :D)

Redigerat av pacman, 05 februari 2015 - 09:53.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.