Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *

5759 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ino Audio piP (Surroundhögtalare) 1 9.734692 (48) Inga priser
Ino Audio Ambiens 1 (Surroundhögtalare) 0 9.124998 (7) Inga priser
Ino Audio Profundus X, basmodul (Subwoofers) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio piPcrt (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio cr8 (Övrigt) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio pi60 signatur (Golvhögtalare) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio pi60 (Golvhögtalare) 0 9.624998 (23) Inga priser
Ino Audio bs60 (Subwoofers) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio Profundus P,basmodul (Subwoofers) 0 9.285714 (6) Inga priser
Ino Audio Ambiens 2 (Surroundhögtalare) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio A2 (Surroundhögtalare) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio D1 (Centerhögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i28 (Golvhögtalare) 0 8.75 (3) Inga priser
Ino Audio piPs (Surroundhögtalare) 1 9.399998 (14) Inga priser
Ino Audio i14 (Surroundhögtalare) 0 9.166666 (5) Inga priser
Ino Audio Aco akustikpanel (Övrigt) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio cr80s (Studio Outboard & Signalförädlare) 0 8.874998 (7) Inga priser
Ino Audio D1s (Centerhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio i 56, py-4, a3 (Högtalarpaket för hembio) 0 (0) Inga priser
Ino Audio profundus Y-2 (Subwoofers) 0 9.166666 (5) Inga priser
Ino Audio piM (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio infolink75signatur (il75s) (Ljud- och videokablar) 0 (0) Inga priser
Ino Audio dialog 2 (Centerhögtalare) 1 (0) Inga priser
Ino Audio cc-pc2 (st) (Inbyggnadshögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio Dialog 1 (Centerhögtalare) 0 (0) Inga priser
Ino Audio profundus Y-4 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio piX (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i16s (Surroundhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
Ino Audio i32s (Golvhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio pi60s-s (Golvhögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i6 (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio InfraZ-6 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio Profundus X version 2012 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
14 relaterade trådar
Ino Audio basmoduler (338 inlägg) 8 mån sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 3 år sedan
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av Högtalare. (33 inlägg) 16 år sedan
Gästbok för Molle M - nyheter i första inlägget (44 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 16 år sedan
Välja subwoofer kring 9000:- (19 inlägg) 16 år sedan
Ny HI-FI anläggning (9 inlägg) 17 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 17 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 17 år sedan
Förstärkare till piP (28 inlägg) 18 år sedan
Bästa ljud (56 inlägg) 19 år sedan
Bästa frontarna för 20000,- (31 inlägg) 19 år sedan
Bästa högtalare för hifi för max 50 000:- (84 inlägg) 19 år sedan

Postad 06 August 2009 - 15:46

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Nja, Nad 208 fixar 495 W @ 8 ohm innan klippning. http://www.faktiskt....o...opic&t=6920 medans Rotel 1090 fixar 410 watt @ 8 ohm http://www.faktiskt....o...opic&t=6882

Kan testa någon dag hur mycket jag kan kräma ut innan det låter illa. Dom är ju specade till 125 dB och jag vet Ingvar skrev såhär om peakar:
"Man kan t ex utan vidare från ett virveltrummeanslag klämma ur ett par
i32s (mätt på en meters avstånd) uppåt 130 dB om man matar dem med
en bryggkopplad NAD 208. Det är i storleksordningen 120 dB på lyssnings-
plats... "

Men några 117 dB kont komprimerad musik fixar dom inte vid lyssningsplatsen. Då behövs större doningar som PA eller större Ino saker för det. Plus att mitt rotelsteg inte pallar med det utan jag behöver mer kräm :)

Postad 06 August 2009 - 16:00

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Där står det visserligen 495 watt vid klipp,inte innan...
Men vi släpper det.

117 Db ska vara 1 meter från högtalarn.
Och innan du nått dom nivåerna så klipper inte roteln,det är det jag vill få fram.
Om känsligheten på högtalarn stämmer.

Släpp tankarna på bryggning är mitt tips i all välmening,om du inte vill förstöra dina fina grejer.
Har du tagit ett par bärs o råkar dra ett snäpp för mkt på volymratten så steget går i klipp,då är det kört.. Det vore lite synd.

Postad 06 August 2009 - 16:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Det jag vill säga med det att du ska köra upp till 117 Db är att när du når det,så ger Roteln max (i 8 ohm,vet inte vad topparna har för impedans) och då är det nog mkt högre "toppljud" än vad det var igår. Och då tror jag faktiskt att topparna flämtar en smula..

Men som jag sa förut,du har ett mkt bra ljud i din setup.

Där står det visserligen 495 watt vid klipp,inte innan...
Men vi släpper det.

117 Db ska vara 1 meter från högtalarn.
Och innan du nått dom nivåerna så klipper inte roteln,det är det jag vill få fram.
Om känsligheten på högtalarn stämmer.

Släpp tankarna på bryggning är mitt tips i all välmening,om du inte vill förstöra dina fina grejer.
Har du tagit ett par bärs o råkar dra ett snäpp för mkt på volymratten så steget går i klipp,då är det kört.. Det vore lite synd.

ja, ok ni mätte 110dB vid några meters håll...
då är verkligen inte 117dB något svårt att få på 1m, med halverat avstond så ökar amplituden med 4 gånger (6db)
men i rum så blir det lite mindre (beroende på rummet) och jag tror att ni låg på cont 110dB innan på 3m hål och det är = 116dB ca vid 1m och då är 126 inget som skulle vara fel vid riktigt dynamisk musik, som är av bra ljudkvalitet.

då får vi fram ca:

92dB@1w
95dB@2w
98dB@4w
101dB@8w
104dB@16w
107dB@32w
110dB@128w
113dB@256w
116dB@512w
119dB@1024w
122dB@2048w
125dB@4096w

och sedan oavsett vilken man tar så +3dB för det är 2st högtalare och inte bara en.
så vi får 119dB vid ca 500w in i varje högtalare.
och dom tål över 125dB i ljud effekt /st och effektmässigt motsvarande elektrisk effekt i korta perioder.
alltså så om du vill spela musik och ha ett dynamiskt anslag på 128dB (125dB +3db) så behöver du ett tsge på 2x4Kw för att få det.
och det tål dessa, som sagt, väldigt korta stunder dock, men det går och steget klipper då om det inte är kraftigt nog... :)

Dessa högtalare tål minst 5KW peak utan att gå sönder, så dom har inte några som helst problem att hantera 500w/st... :D och man kan alltså få steget att klippa innan högtalarna låter dåligt då deras gräns för att låta inte ligger så lågt från Peak gränsen. (ligger i stort sätt vid peak)
Problemet e bara det att dom går sönder innan dom låter direkt dåligt...

Alltså, inga problem på något sätt att få en RB1090 att klippa till ett par i28, och än mindre till i32s :)
och bryggade så är det inte heller några problem...

Redigerat av DVD-ai, 06 August 2009 - 17:07.

Postad 06 August 2009 - 17:12

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Ja men nu har det gått till överdrift. Visst är det bra att kunna spela sjukt högt, speciellt eftersom man får headroom vid mer vanlig lyssning. Men det är ju inte främst därför jag har Ino. :)
Någon gång ska jag testa mer nogrannt hur högt det går att spela men just nu, som man bor i lägenhet, så räcker det och blir över. :)

Ska bli kul att lyssna på Corpsegrinderns system framöver, den lär kunna flytta luft. :D

Postad 06 August 2009 - 21:06

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Ja vi mätte 110 Db cont vid lyssningsposition.
Men det är basarna som gör det mesta ljudtrycket,det är ju därför jag säger att han ska testa o köra bara topparna delade så dom inte får någon bas,kommer han inte upp i 117 Db (ca) Så är inte steget i klipp ju!Eftersom det krävs ungefär rotelns effekt för att komma upp i den nivån @1 meter.Och är det inte steget som klipper, hmmm Vad är det då kvar... Ja just D! Högtalarn.. Din tabell är förresten felaktig,kolla vid 110 Db du har skrivit 128 watt,det ska vara 64. Tål dom verkligen 5 kw peak??? Dubbla 8" och en domediskant?? Det kan inte vara möjligt!

Det måste vara en miljarddels picosekund dom tål det,så inte konen hinner reagera. En bastrumma med 5000 watt i ryggen tvivlar jag högst på att dom klarar utan att bottna.

Ett poppande ljud som jag hörde blir det inte när steget klipper,det är inte en signal som kommer ur steget som låter pop,det är möjligen så att steget tappar kontrollen över konerna när det klipper och därför bottnar högtalarna då.

Men jag tror det blev för mkt för högtalarn helt enkelt med den låten så högt som vi körde.
DVD ai,klarar du inte av att höra att även ino har begränsningar eller?

Jag är ju väldigt imponerad ändå,ljudkvalitetsmässigt så är det ju det bästa jag har hört och det är synnerligen imponerande för hifi som låter så bra att också kunna spela så högt som det faktiskt kan.

Körde förresten lite idag med en gammal hederlig låt från 90 talet: No limit med 2 unlimited.
Spelade 110 Db Cont ca 3 m från högtalarna då låg jag i trummorna på - 20 db på bassteget,- 25 på midsteget och inte märkbart på hornsteget. Så det fanns lite kvar då...
Tog den låten för den ärINTE så basintensiv för att va sån musik.

Skulle jag ha ditt system matte,så skulle jag va nöjd faktiskt.

Postad 06 August 2009 - 22:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ja vi mätte 110 Db cont vid lyssningsposition.
Men det är basarna som gör det mesta ljudtrycket,det är ju därför jag säger att han ska testa o köra bara topparna delade så dom inte får någon bas,kommer han inte upp i 117 Db (ca) Så är inte steget i klipp ju!Eftersom det krävs ungefär rotelns effekt för att komma upp i den nivån @1 meter.Och är det inte steget som klipper, hmmm Vad är det då kvar... Ja just D! Högtalarn.. Din tabell är förresten felaktig,kolla vid 110 Db du har skrivit 128 watt,det ska vara 64. Tål dom verkligen 5 kw peak??? Dubbla 8" och en domediskant?? Det kan inte vara möjligt!

Det måste vara en miljarddels picosekund dom tål det,så inte konen hinner reagera. En bastrumma med 5000 watt i ryggen tvivlar jag högst på att dom klarar utan att bottna.

Ett poppande ljud som jag hörde blir det inte när steget klipper,det är inte en signal som kommer ur steget som låter pop,det är möjligen så att steget tappar kontrollen över konerna när det klipper och därför bottnar högtalarna då.

Men jag tror det blev för mkt för högtalarn helt enkelt med den låten så högt som vi körde.
DVD ai,klarar du inte av att höra att även ino har begränsningar eller?

Jag är ju väldigt imponerad ändå,ljudkvalitetsmässigt så är det ju det bästa jag har hört och det är synnerligen imponerande för hifi som låter så bra att också kunna spela så högt som det faktiskt kan.

Körde förresten lite idag med en gammal hederlig låt från 90 talet: No limit med 2 unlimited.
Spelade 110 Db Cont ca 3 m från högtalarna då låg jag i trummorna på - 20 db på bassteget,- 25 på midsteget och inte märkbart på hornsteget. Så det fanns lite kvar då...
Tog den låten för den ärINTE så basintensiv för att va sån musik.

Skulle jag ha ditt system matte,så skulle jag va nöjd faktiskt.

Haha, ju du ser, ibland går det för fort... :P

jo, det är ju så att dessa tål 5Kw under en mycket kort stund, alltså en transient, inte cont för då säger det bara "poff" så är det inga högtalare kvar... :lol:
Och dessa 5Kw är också gränsen för när dom börjar att uppvisa tendenser till jobbig lavindistorsion, och det är just detta som uppfattas som ansträngt och "dåligt" ljud vid hög volym ;) , sedan disstar dom ju mer eller mindre hela tiden (det gör ju alla högtalare)
Men exakt som du säger, 5Kw tål dom extramt kort tid... men är framförallt ett mått på när dom börjar att dissta "destruktivt" (eller hur man nu ska säga...)

Dom klarar 5Kw pikar från 100Hz och upp, men inte under det, tänk på att bottna betyder att högtalaren uppnår/är nära sitt Xmec, och det är ganska "svårt" vid dessa frekvenser.

Nej nej !!!
jag vet dessa högtalares begränsningar men också just därför så låter detta lite märkligt då dom ska kunna prestera detta :)
110dB vid 3 meter avstånd = ca 117dB drygt vid 1m och det blir ju ca 500w (löjligt att prata effekt egentligen, då det är helt frekvens beroende... kan vara 1000W vid 200Hz och 500w vid 40Hz...) men i alla fall...

Dessa högtalare är dock späckade till 92dB@2,83v / 1m (har jag för mig... :lol: , kan någon bekräfta, har inte manifest eller liknande på den här datorn...)
och har dessutom 4ohm impedans, det blir ju lite annorlunda då...

formel:
P=UxI
P=I^2xR
P=U^2/R

Utgår man från 4ohm impedans då så får man fram att det krävs ca 2w för att få 92dB/1m... men vid 8ohm så krävs det "bara" 1w för samma ljudtryck och vid 3ohm impedans (deras lägsta impedans) så krävs det 2,7w för samma ljudtryck...
alltså, så blir hela tabellen annorlunda faktiskt.

89dB@1w
92dB@2w
95dB@4w
98dB@8w
101dB@16w
104dB@32w
107dB@64w
110dB@128w
113dB@512w
116dB@1024w
119dB@2048w
122dB@4096w
[+3dB för att det e 2st högtalare]

(sedan så ska man tänka på att detta med relativ ljudnivå är väldigt knepigt att mäta... olika exemplar av samma mätare kan variera flera dB och därför inte att lita på riktigt...
vissa högtalare som anges vara 88dB är 84dB och för det mesta så är det just så, att dom flesta anger "lite hottade" siffror :)
så, man ska alltid ta dessa angivelser med en liten nypa salt och även mätningarna hemma, har ni jämfört dom båda, sida vid sida ?! har varit med om så mycket som 4dB i diff mellan 2st exakt lika mätare... :lol: )

Alltså, vid den ljudnivå som ni lyssnade på så är det fullt möjligt att steget klippte, på grund av att 116dB kräver ca 1Kw i peak för att kunna återges, och det stämmer väldigt bra med vad ni upplevde :P

Jag har själv hört många typer av "klippning" och disstning och bottnande av högtalare. och det kan låta på alla möjliga typer av sätt, på lika många sätt som det finns olika högtalare och stärkare faktiskt.. :D
Så det går sällan att veta riktigt om det är det ena eller det andra som klipper...
dock så har man lyssnat mycket, och "känner sina grejer" så kan man klura ut vad det är som är boven...

Jag tycker bara det är kul att komma fram till resultat, detta är ju ett resultat, Och så fick vi ju fram ett eventuellt svar på vad du hörde.
Det är väldigt mycket mer invecklat detta än att bara titta på känslighet/1w/1m för det går inte till så... Det blir helt fel resultat och det är det tråkiga, och man kan inte se steget som en "perfekt generator" heller, för beroende på hur högtalaren agerar last år steget så kommer den att bete sig på olika sätt och ge olika resultat + att beroende på hur energin i musiken är uppdelad så är det inte svårt att få ut 500w över 80Hz...
Jag har själv med flera olika högtalare/toppar varit uppe på 300w i peak @ "några ohm", och då har det varit "lagom" volym och ganska hög känslighet (95dB/2,83v och 4ohm) och då är 500w inte så långt bort... det är inte ens 3dB från.. :lol:

Edit: oj vilket inlägg det blev... aja, ville bara förtydliga vad jag menade så att det inte skulle uppstå några missförstånd. bättre att skriva för mycket än för lite... :P

Redigerat av DVD-ai, 07 August 2009 - 07:45.

Postad 06 August 2009 - 23:57

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Men fortfarande så mätte vi med basarna också givetvis,jag menar den nivån med bara topparna då klipper steget,inte före den nivån. Skulle vi tagit bort basarna när vi spelade 110 Db så hade vi inte spelat 110 db längre,är du med på vad jag menar? Då kanske det bara varit 100 eller nåt,och för den nivån behövs inga 500 watt.

4 ohms KÄNSLIGHET?? HAHA nu har du väl ändå blandat ihop begreppen lite!
Ohm är ju ett mått på resistans.. Känsligheten mäts ju i Db med 2.83 volt(1 watt) in 1 meter från högtalaren,eller är jag helt ute i det blå? Det tror jag inte jag är i just den termen..
Och varför krävs det 2 watt för 92 Db helt plötsligt när det är 4 ohm?
Verkar ju helt knasigt,högtalaren har en viss impedans som varierar lite med olika frekvenser,men bara för att ex vis en bas har olika impedans så ändras ju inte känsligheten för det,får den 1 watt låter den så högt,exakt samma bas med annan impedans på spolen låter exakt lika högt med samma effekt in,men det blir olika jobbigt för steget att lämna den effekten bara.om det stämde dsom du säger skulle du få exakt samma ljudtryck om du hade 1 st bas på 8 ohm säger vi,sen parallellkopplar du en till bas på samma kanal,då blir ju lasten 4 ohm istället,skulle din teori stämma så skulle det låta exakt lika högt med samma effekt in i lådan. Dubblingen stärkaren gör i effekt med halverad impedans skulle ju inte märkas alls eftersom det helt plötsligt krävs dubbla effekten för att få samma ljudtryck. Lite krångligt,men är du med på hur jag tänker?

Postad 07 August 2009 - 05:27

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Corpsegrindern och DVD-ai: Ni har båda rätt! Man får inte glömma bort dynamiken! Vanliga hifihögtalare är gjorda att återge dynamisk musik och det är ENORM skillnad att återge 110 dB som är odynamisk (och kanske väldigt orent ljud) och högdynamisk musik. Därför kan i32s gå i bott tidigare än deras spec, eftersom specen är byggd på dynamik musik. Så det var högtalarna som gick i bott när vi testa i onsdags. Men, med dynamisk musik så kan det vara tvärtom, att Roteln inte fixar det utan att klippa. Tänk på att det kan skilja 15-20 dB mellan ett dynamiskt och odynamiskt spår + att kompression, limiters mm ger olika former att distorsion så ljudet blir orent och påfrestar elementen mer. Det är ju därför jag gärna har lite "stökiga" inspelningar som lättare visar när en högtalare börjar dista.

Så om vi tänker oss en komprimerad låt där vi har 5dB mellan medel och topparna, inte helt ovanligt bland dagens metalskivor. För att spela den så medelnivån är 110 dB vid 1m så behöver vi 115 för topparna. Det är ca 42 watt med i32s. En dynamisk låt kan skilja en bra bit över 20 dB mellan medeln och topparna. Så för en medelnivå på 110 dB så krävs 130 för topparna. Det är ca 1332 watt med i32s!
Det lustiga är att risken är klart mycket större att den komprimerade låten kommer återges "sämre" än den dynamiska, fast den dynamiska har toppar som är 15 dB mer än den odynamiskar. Men det är ju så elementen funkar.

Därför är det möjliga att klippa Rotel steget innan i32s låter illa, men samtidigt så går det att spela så högtalarna låter illa med bara en 1/8 av watten den har. Rätt lustigt faktiskt! Allt beror på hur dynamisk musiken är och hur ren den är.
För vanlig dynamisk musik så kommer 99,99% aldrig spela så att i32s ens låter ansträngt. Med mer odynamisk musik, kanske väldigt bastung sådan, så kan ett fåtal spela så det låter illa och går i bott. Corpsegrindern är helt klart en av dom fåtal, och jag är kanske det, i alla fall i vissa fall. ;)

Om man dock jämför mot andra vanliga hifihögtalare (inte PA grejer) så är i32s + profundus Y-4 totalt överlägsen i ljudtryck, låg dist, etc mot högtalare i samma prisklass och en bra bit över den. Det lustiga är att dom låter inte speciellt illa innan dom går i bott, utan man kan ana det lite som en rörförstärkare som spelar lite över sin förmåga medans många andra högtalare jag lyssnat på låter verkligen apa långt innan, som en transistorförstärkare som klipper.

Postad 07 August 2009 - 07:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Men fortfarande så mätte vi med basarna också givetvis,jag menar den nivån med bara topparna då klipper steget,inte före den nivån. Skulle vi tagit bort basarna när vi spelade 110 Db så hade vi inte spelat 110 db längre,är du med på vad jag menar? Då kanske det bara varit 100 eller nåt,och för den nivån behövs inga 500 watt.

4 ohms KÄNSLIGHET?? HAHA nu har du väl ändå blandat ihop begreppen lite!
Ohm är ju ett mått på resistans.. Känsligheten mäts ju i Db med 2.83 volt(1 watt) in 1 meter från högtalaren,eller är jag helt ute i det blå? Det tror jag inte jag är i just den termen..
Och varför krävs det 2 watt för 92 Db helt plötsligt när det är 4 ohm?
Verkar ju helt knasigt,högtalaren har en viss impedans som varierar lite med olika frekvenser,men bara för att ex vis en bas har olika impedans så ändras ju inte känsligheten för det,får den 1 watt låter den så högt,exakt samma bas med annan impedans på spolen låter exakt lika högt med samma effekt in,men det blir olika jobbigt för steget att lämna den effekten bara.om det stämde dsom du säger skulle du få exakt samma ljudtryck om du hade 1 st bas på 8 ohm säger vi,sen parallellkopplar du en till bas på samma kanal,då blir ju lasten 4 ohm istället,skulle din teori stämma så skulle det låta exakt lika högt med samma effekt in i lådan. Dubblingen stärkaren gör i effekt med halverad impedans skulle ju inte märkas alls eftersom det helt plötsligt krävs dubbla effekten för att få samma ljudtryck. Lite krångligt,men är du med på hur jag tänker?

4ohm impedans = jag skrev 4ohm känslighet (jag hade fått i mig några (8st) öl också.. :) )

Räkna lite på detta med effekt, spänning och motstond vs känslighet angivelser så kommer du snart fram till att det jag skrev stämmer väldigt väl... ;)

Effekten är Inte konstans, så ditt exempel stämmer inte...
Räknar man lite på detta så kommer man snabbt fram till att det inte är så "lätt" som det verkar detta...

P=UxI
P=U^2/R
P=I^2xR

Där har du allt du behöver för att skapa dig en bild av hur det fungerar...

En högtalares känslighet mätt i 1w/1m varierar med frekvensen, för effekten är något som utvecklas i högtalaren, är helt olinjärt och inte heller som steget lämnar, effekt är "energi" eller arbete och det utfört i själva högtalaren.
Man får se det på det sättet för annars gör man lätt tankevurpor...

Steget lämnar 50v vid en viss volym på volym potten, och det är konstant. Det är för det mesta matningspänningen på signalen in till steget som man reglerar i första hand när man höjer/sänker och det resulterar i att man får en höjd/sänkt utspänning till högtalarna också. Sätter du din stärkare's volympott på kl 12 så är det alltid (på just den stärkaren) samma spänning som den lämnar vid den inställningen (om du inte lastar ner stärkaren lågt i impedans så att den vid denna inställning tappar i spänning = spänningsfall = tappar effekt = ostabil kub)
Men vid just den inställningen så lämnas steget alltid lika mycket spänning...
och sedan så har vi en impedans, denna impedans på 4ohm som spänningen (50v) ska ta sig igenom kräver 12,5 strömstyrka, för att inte få ett spänningsfall (och allt vad det innebär)
Detta är samma sak som [P=U^2/R] 625w utvecklas i högtalaren vid 50v levererat från stärkaren och 12,5a strömstyrka över en 4ohm reistans. (om steget klarar 12,5A, annars så tappar vi i spänning och tappar i effekt = ljudnivå)
Om vi nu behåller dessa 50v (samma inställning på volympotten) men vid en annan impedans (på en högtalare så kan detta även motsvara en annan frekvens, eftersom impedansen varierar med frekvensen, då det är en induktiv last med i bilden..)
vid en annan impedans, säg 8ohm så får vi i stället 312,5w som utvecklas i högtalaren, men ljudnivån är den samma, dett för att det "naturligt" är kompencerat i konstruktionen från första början...
Men om man då räknar med att högtalaren vid 625w "låter lika mycket" oavsett frekvens/impedans så blir det total fel...
då spelar den dubbelt så högt vid 4ohm som vid 8ohm...

Jag ska leta upp en annan tråd där jag beskriver detta även där, värt att läsa :)

Tråd: https://www.minhembi...howtopic=238928

va inte så väldigt mycket mer uttömmande svar, men kanske lite tydligare... :P

Redigerat av DVD-ai, 07 August 2009 - 08:11.

Postad 07 August 2009 - 11:19

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Hifimatte:

Mkt bra skrivet!
Fattar precis hur du menar och håller med till fullo i ditt resonemang!
Ditt system är fullständigt överlägset annan hifi på att återge höga ljudtryck på ett bra sätt,det håller jag också med om. Är ju även överlägset i fråga om detaljer o sånt,lite best of both worlds det där. Det största systemet måste vara helt gudomligt bra,och vore nog det absolut bästa jag kan tänka mig att äga. Blir jag miljonär så är den första personen jag ska ringa till Ingvar iaf!
Dock stämmer inte riktigt din kalkylering av effekt vid ett visst ljudtryck,räkna på 3 db per dubblering av effekten så får du 116 db av 256 watt,om man räknar på 92 Db känslighet.
För att få 131 db så måste du mata in 8192 watt.. Eller ja,vad det nu blir i volt,effekten bildas ju i högtalarn över lasten ;)

Dvd-ai:

Ok,jag förstår hur du menar,jag tänkte lite bakvänt.
Steget ger 50 volt ut och vid 4 ohms last ger det en effekt över lasten på 625 watt om lasten är 4 ohm,vid 8 ohm ger den samma spänning men effkten i watt halveras. Bra förklarat.

Postad 07 August 2009 - 11:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hifimatte:

Mkt bra skrivet!
Fattar precis hur du menar och håller med till fullo i ditt resonemang!
Ditt system är fullständigt överlägset annan hifi på att återge höga ljudtryck på ett bra sätt,det håller jag också med om. Är ju även överlägset i fråga om detaljer o sånt,lite best of both worlds det där. Det största systemet måste vara helt gudomligt bra,och vore nog det absolut bästa jag kan tänka mig att äga. Blir jag miljonär så är den första personen jag ska ringa till Ingvar iaf!
Dock stämmer inte riktigt din kalkylering av effekt vid ett visst ljudtryck,räkna på 3 db per dubblering av effekten så får du 116 db av 256 watt,om man räknar på 92 Db känslighet.
För att få 131 db så måste du mata in 8192 watt.. Eller ja,vad det nu blir i volt,effekten bildas ju i högtalarn över lasten ;)

Dvd-ai:

Ok,jag förstår hur du menar,jag tänkte lite bakvänt.
Steget ger 50 volt ut och vid 4 ohms last ger det en effekt över lasten på 625 watt om lasten är 4 ohm,vid 8 ohm ger den samma spänning men effkten i watt halveras. Bra förklarat.

Jepp, det va det jag menade, då ser man att man kan få ett 1090 att klippa :)
va bra att vi är på samma spår nu då igen då, och att jag fick detta sagt och att du håller med, det va allt jag ville få sagt... :)

Redigerat av DVD-ai, 07 August 2009 - 11:24.

Postad 07 August 2009 - 11:47

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Ja,är det dynamisk musik kan man få steget att klippa.
Men när musiken är högkomprimerad och bastung som mortician är,då är det högtalarn som flämtar en smula.
Om man har ännu starkare steg och spelar komprimerad musik högt så måste det vara väldigt lätt att gå över gränsen för vad dom tål,för det är ganska svårt o höra när gränsen närmar sig ju... Pga låg dist.

Undrar hur högt jag kan spela på dynamisk musik tro...
Jag kan ju spela bra högt cont...

Postad 07 August 2009 - 12:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Finns bara ett sätt att få svar på, testa ! ;)

Postad 07 August 2009 - 13:15

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Det är knappt så man törs testa o köra max..
Jag har spelat sönder ett gäng högtalare,och vill inte göra det igen,lite därför jag överdimensionerat grejerna så.
Det SKA inte paja hur högt jag än spelar är målet,det ska finnas headroom ALLTID.
Och är det Max så är det ju max,oavsett hur mkt headroom man hade från början.
Sen så räcker inte mätaren till heller,för den går till 126 db,och det har jag ju spelat och då fanns det kvar o ge.
Sen är man ju lite orolig för säkringen,gillestugan är bara säkrad till 6 A,det är lite klent det.
Drar man på så blinkar det i lamporna lite grann.
Och går säkringen så kommer driveracket ge ut en ###### smäll ut på utgångarna som pajar allt tydligen,har jag läst.
Man får hoppas isåfall att slutstegen hinner gå in i protectmode så inte den smällen når högtalarna.

Så... NÄ ,det blir nog ingen maxtestning för min del,jag kan spela tillräckligt högt,det räcker för mig.
Exakt hur högt man kan spela får bli anläggningens hemlighet.

Postad 07 August 2009 - 17:00

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Hallo Mattias och liksgrenslarn,

jag har följt inläggen med intresse. Ville bara tipsa om en bra testlåt.
Chemical Brothers "Galaxy Bounce". Pruttar på här i 105 dB A-vikt
slow response och har aldrig sett 14 tummarna jobbat så hårt.

Missförstå mig rätt, jag älskar Yello och Infected Mushrooms. Men
det här är i en helt annan liga. Fy s***tan

Postad 07 August 2009 - 17:13

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Kör C-vägt istället om du ska mäta bastoner. A är för högre frekvenser.

Postad 07 August 2009 - 17:48

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
C-vikt är relevant för imponatormusik som Infected mm....

Grejen med C Brothers är en basgång som är rätt avslöjande
för pisssystem.

Postad 07 August 2009 - 19:39

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Var inne o kollade i ditt galleri.. EEhh ok,du har rätt bra grejer kan man konstatera.
DEN riggen skulle jag verkligen vilja kasta ett öra på!

Postad 07 August 2009 - 20:33

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Ja, dom där JBLn vore kul att höra. Missa dom när dom var i Karlstad :)

Postad 07 August 2009 - 20:48

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Har lyssnat på Chemical Brothers - Galaxy Bounce nu och den är helt okej, men basgången ligger främst runt 45-50 hz och jag gillar nog Infected mushroom och Yellos mer lågbaslåtar bättre. :)

Postad 08 August 2009 - 11:05

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Jo, när det gäller lågbas är Infected och Yello The Eye svårslagna skivor :blink:
Men den där Galaxy Bounce är nog en bra låt att ha med sig om man ska
testa i butik.

Blev så inspirerad av Er igår att jag sotade ur högtalarna. Och dörrar och
fönster var öppna pga värmen. Så nu är man väl populär bland grannarna
igen :)

Kul läsning i tråden. Men var rädd om hörseln bara.

Postad 09 August 2009 - 14:26

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Hehe, sota ur högtalarna behöver man göra emellanåt :)
Jag har fått skäll av grannarna med fönster o sånt stängda ;)

Vad specar JBL för max ljudtryck på array?
Det kanske inte finns nån sån spec ens?
Vad man har läst om dom ska det ju va ett J-la drag i dom + låter riktigt nice.

Köpte The prodigy - Invaders must die igår,den skivan är rolig att spela på min rigg.
Ingen Direkt lågbas a´la infected,men ganska sköna basgångar och trummor i en del låtar.

Postad 09 August 2009 - 19:00

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Jag har sökt efter det men har inte hittat nån spec på det. Men dom
inbjuder till att spela högt. Med okomprimerad musik måste jag hålla
koll på mig själv med ljudtrycksmätaren. Jag skaffade en i februari
och blev mörkrädd över hur pass högt jag spelat. Är väldigt nojjig
över att få tinnitus. Spelade trummor i 20 år utan hörselskydd så
jag kanske är farozonen? Några gånger har jag upplevt motsvarigheten
till tunnelseende. Ljudet har korvat ihop sig till en liten strimma i mitten.
Om det var min hjärna som sa stopp eller om grejerna var på väg att pajja,
det vet jag inte och vill inte testa igen. :)

Prodigy var länge sen - tack för tipset!!

Postad 09 August 2009 - 20:34

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Senaste Prodigy skivan är jäkligt bra men ljudet är sisådär. Säg till om du är i värmland någon gång Bongo mongo så kan du få lyssna om du vill. :)

Postad 09 August 2009 - 21:04

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Blev också lätt besviken på skivan i fråga om ljudet,tycker den är lite skränig på nåt sätt emellanåt.
Men den är bra musikmässigt.

Bongo mongo:

Då är jag mer än nyfiken på hur högt du spelat!
Vad är rekordet?
Helsike vad jag vill höra din rigg,dom högtalarna är ju såna där högtalare man bara läser om typ.
Vad kostar ett par såna förresten?

Oj,har du spelat trummor utan hörselskydd i 20 år så borde du ha åtminstone en lätt nedsättning tycker man.
Det är ju värre tom än det jag utsatt mina öron för eftersom det är under så lång tid.

Jag trodde det var kört när jag spelat ultrahögt på fyllan en gång,4-5 timmar i sträck.
Det pep inte i öronen,det SKREK.
Så högt att jag inte hörde vad folk sa knappt.
Men det gick över på några dar som tur var.

Apropå högtalare som kan spela ganska högt,någon som hört Beolab 5?
Dom ska ju kunna spela en bra bit över 110 Db iaf, RENT alltså.

Postad 09 August 2009 - 21:14

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Apropå högtalare som kan spela ganska högt,någon som hört Beolab 5?
Dom ska ju kunna spela en bra bit över 110 Db iaf, RENT alltså.

Inte en chans dom fixar 110 dB rent med lite bas.
"Enligt stereophiles mätningar tappat -3db redan vid 90hz och 6--9db vid 60hz vid vad de kallar normala lyssningsnivåer."

Postad 09 August 2009 - 21:30

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Edit

Redigerat av Hifimatte, 09 August 2009 - 21:47.

Postad 09 August 2009 - 21:33

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Jaha,ytterligare en anledning att inte lita på hifi o musik då, dom skrev nåt sånt här:
"vilken annan högtalare kan spela med samma självklara auktoritet och storslagna pondus till långt över 110 Db i hela,och då menar vi verkligen HELA frekvensområdet?" Nåt sånt skrev dom.
Just att den lät så rent när man spelade högt var en av dess fördelar.
Nåt sånt här: "Dessutom kan man spela vansinnigt högt med dom och detta med en kemisk, nästan overklig renhet.
Det tar en tid att vänja sig vid det här... "

Dom är helt ute o cyklar alltså???

Hur F-N kan man kalla sig seriös hifitidning om allt man säger bara är skitsnack o dravel??
Och alla som sysslar med hifi vet om det också,dom borde inte sälja en enda tidning om det stämmer.

Vet inte om det funkar för dig,men bilderna du lagt in är 2 röda kryss...

Postad 09 August 2009 - 21:38

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Att Hifi & musik har fel är inget nytt. Man fixar inte 20 hz @ 110 dB med en 29 liters låda och det låter rent. Fysikens lagar gäller även hifi, som du ser i dom två länkarna jag fixa till nu.

Postad 09 August 2009 - 21:45

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
När jag klickar på länkarna står det bara FORBIDDEN så det var ju mkt lärorikt...

Postad 09 August 2009 - 21:47

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Nu då http://www.faktiskt....p=405569#405569

Postad 09 August 2009 - 22:00

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Ok nu funkade det.
Egentligen kan man inte utröna så mkt av den testen,det var ett mkt stort rum,dålig placering och dålig akustik.
Men dom är säkert inte så bra som tidningen skriver.
Men att dom överhuvudtaget kan prestera 20 hz med 29 liter till en 15" är väl inte så illa?

Postad 09 August 2009 - 22:05

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Nja, det är väl okej men det är ju inte ren bas. Nu är ju få vana djupbas och väldigt få är vana djupbas utan massa dist, så för dom är det nog imponerande. Men är man van djupbas som är rent så tror jag inte man är lika impad. Den kostar ju 150 000 kr med.

Postad 09 August 2009 - 22:16

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Ja,den är ju inte gratis direkt.
Jag skulle säkert tycka den hade bra bas,jag har nog enorma resonanser i basen, och pucklar o fan o hans moster,för min bas låter väldigt olikt din bas. Som den där resonansen du snackade om,jag hörde ingen resonans... För jag är nog van vid väldiga resonanser troligtvis.
Därför törs jag inte låta dig komma o lyssna förrän jag har profundus Z 8 i basen...
Jag måste ju spöa dig.. För du skulle dissa min rigg nåt kopiöst,det vet jag. Speciellt pga basen.

Postad 09 August 2009 - 22:25

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
haha nädå, tror jag inte. Tror du kommer spela så jag tappar håret när jag hälsar på :)

Postad 10 August 2009 - 09:49

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Corpse & Hifimatte: Jag är nog en amatör jämfört med Er vad gäller ljudtryck. :)
Det enda jag med säkerhet vet är att jag vart på 124 dB med RATM vinylen. Det var efter
en 8 pilsner.... Just den skivan + Tool 10.000 days + Gladiator Soundtracket (låt 3) har
en tendens att spelas när ölen börjar ta slut....

Corpse: Listpriset låg sist jag tittade på 100.000 Kr. Givetvis väldigt överprisat. En polare som
jobbar & bor i Moskva kunde få loss ett par nya för 60.000 SEK. Det är mer rimligt.

Och konstigt nog har jag normal hörsel efter min ålder. Har väl haft tur, eller så har jag
öron i titan??

HifiMatte: Jag lovar att höra av mig om jag har vägarna förbi.

Postad 10 August 2009 - 10:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Skrivet av mig på Faktiskt.se :

Jag har inte mätt, men med mina nuvarande grejer (tillfälliga högtalare) så runt 90-95dB som högst och då va det på gränsen. :)

Har spelat ca 134dB som högst med grejer som jag hade hemma på "lån" eller hur man nu ska säga... (dom va mina ett tag) då spelade jag ner grannen's porslin från hyllorna, han bor minst 25-30m bort.... Postad bild
jag hade hörselskydd men ändå fick jag ont + att jag inte kunde andas eller se något och det va väldigt obehagligt, men ändå vansinnigt kul på sitt eget vis... Postad bild
Det disstade säkert ganska ordentligt, men det va ju PA grejer så det "hördes inte att det distade" alltså, lät inte ansträngt... när jag kom upp på "tillräkligt" hög volym så hörde jag knappt något alls faktiskt, det va bara ett "dån" i huvudet så jag vet inte hur mycket det disstade då... Postad bild
Mina öran gav upp trots hörselskydd Postad bild

Så, jag säger 134dB som det jag varit uppe på som högst...
men ca 95dB med nuvarande grejerna.

Redigerat av DVD-ai, 10 August 2009 - 10:37.

Postad 10 August 2009 - 10:39

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
:P du är galen DVD-ai :)

Postad 10 August 2009 - 10:52

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Ok,hade du 124 Db A-vägt??
I såfall spöar du ju både Hifimatte och mig ganska rejät i ljudtryck,eftersom både han och jag mäter i C.
124 Db A-vägt är ruskigt högt. Som sagt,skulle vilja höra din setup Bongo mongo!

Dvd-ai:

HEHE, ja det är en konstig känsla när det blir så högt att man får svårt att andas och ser suddigt.
Men jag kan inte förstå att dina öron ger upp även fast du har hörselskydd,jag har suttit i så hög volym som du beskriver UTAN hörselskydd,och visst,det gör lite ont men hur sjukt det än må låta så gillar jag det..
Speciellt om det är bas som gör ont.

90-95 Db är ju ingenting.. Du måtte ha lite känsligare Öron än mig o matte :)

Postad 10 August 2009 - 11:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Dvd-ai:

HEHE, ja det är en konstig känsla när det blir så högt att man får svårt att andas och ser suddigt.
Men jag kan inte förstå att dina öron ger upp även fast du har hörselskydd,jag har suttit i så hög volym som du beskriver UTAN hörselskydd,och visst,det gör lite ont men hur sjukt det än må låta så gillar jag det..
Speciellt om det är bas som gör ont.

90-95 Db är ju ingenting.. Du måtte ha lite känsligare Öron än mig o matte :)

Jag mätte i dB-A (tror jag det va... nu blir jag osäker... :( ) och det va med en profisionell mick menad för dB -dagrace :P

haha, jo men det va ett par "Peltor" men modell väldigt platta, gjorde för att vara väldigt portabla och smidiga + att jag satt 50cm från ena högtalaren när jag spelade, micken stod vid lyssningspossisionen, så du får lägga på en 6dB i alla fall, o0m inte mer där jag satt och "lyssnade" :blush:

Tilläggas ska göras att mitt rum inte är det största heller, och ganska lätt att spala högt i... högtalarna låg absolut inte på gränsen då heller, dom jobbade så att man såg att basarna jobbade, men inte så mycket mer än så, hade säkert kunnat krama ut en 6-9dB till utan problem. :)

Edit: jo 95dB Cont pratar jag nu om, och inte peak.. :lol:
peak så va det närmare 110dB men då lät det illa...
Mina nuvarande, tillfäliga, högtalare äör inte gjorda för att spela sönder hörseln med...
och ja... det är möjligt att ni är en mer skadade än mig, jag är väldigt försiktig med min hörsel, till skillnad från vissa andra ;)

Redigerat av DVD-ai, 10 August 2009 - 11:20.

Postad 10 August 2009 - 11:11

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Nä, inte kan det ha vart a-viktat. Var inte helt nykter men kan
inte tänka mig nåt annat - jag hade nog gått sönder då. :)

Håller mig för det mesta mellan 90 - 100 a-vikt + dynamiska utbrott.
Men sotar då och då ur dom, som i fredags. Onekligen kul när det
svider lite i skinnet.

Postad 10 August 2009 - 11:24

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
DVD-AI:
Ok.134 DB A-VÄGT ?
Jesus!
Då hade du säkert 140 C-vägt eller nåt.
Skiljer här hos mig en 6-7 Db mellan A och C.
Beror lite på låten också.
När vi mätte hos matte spelade vi 110 Db cont vid lyssningsplatsen, C-vägt.
Det var inte för högt alls.
Men på den komprimerade låten tyckte hans högtalare att det var lite högt...

Bongo mongo:

HAHAHAHAHA spelar man så det svider i skinnet då har man spelat högt!
HEHE det var kul! :P
En fyllespelning.. HEHE det är farligt :)

Postad 10 August 2009 - 11:33

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

DVD-AI:
Ok.134 DB A-VÄGT ?
Jesus!
Då hade du säkert 140 C-vägt eller nåt.
Skiljer här hos mig en 6-7 Db mellan A och C.
Beror lite på låten också.
När vi mätte hos matte spelade vi 110 Db cont vid lyssningsplatsen, C-vägt.
Det var inte för högt alls.
Men på den komprimerade låten tyckte hans högtalare att det var lite högt...

Jag kan ju bara relatera till andra upplevelser jag haft med höga ljudtryck, och när man inte kan andas eller se något, då är det högt... :P
dessutom så fick jag ont i käken... vet inte om det bara berodde på ljudtrycket och kanske hade något med huvudverken jag fick också, att göra...
eller om det va för att jag flinade för mycket... :(

men det kändes i käken i alla fall, när jag spelade och som sagt, huvudverk fick jag också... :)

Edit: rummet är på 19kvm och jag hade 4st EV 15" basar i ritkigt feta, bakladdade horn modell = ta uppe halva rummet... :)

Redigerat av DVD-ai, 10 August 2009 - 11:35.

Postad 10 August 2009 - 11:45

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Corpse & Hifimatte: Jag är nog en amatör jämfört med Er vad gäller ljudtryck. :P
Det enda jag med säkerhet vet är att jag vart på 124 dB med RATM vinylen. Det var efter
en 8 pilsner.... Just den skivan + Tool 10.000 days + Gladiator Soundtracket (låt 3) har
en tendens att spelas när ölen börjar ta slut....

124 db? Oj, då måste det nog klippt och haft sig väl? När jag räknar på det http://myhometheater...calculator.html så får inte det att gå ihop. Hegel slutsteget ger 300 watt i 8 ohm, JBL har en 89 dB känslighet och rek max 300 watt och säger att dom är 8 ohm
Så om du satt runt 3 meter ifrån dom, så bör du kommit upp till ca 110 dB, vilket är mycket!
Jag betvivlar inte din siffror bara att det kanske smygit in sig ett fel vid mätningen eller så. För nå 124 dB ca 3 meter ifrån högtalarna så behöver du lite mer än 9000 watt!

HifiMatte: Jag lovar att höra av mig om jag har vägarna förbi.

Gör det! Vore kul :)

Postad 10 August 2009 - 11:49

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Har spelat ca 134dB som högst med grejer som jag hade hemma på "lån" eller hur man nu ska säga... (dom va mina ett tag) då spelade jag ner grannen's porslin från hyllorna, han bor minst 25-30m bort....

Vad var det för grejer? Även med 100 dB känslighet så behöver du över 7000 watt för fixa 134 dB vid lyssningsplatsen. Jag måste nog säga att dom flesta dB mätare är långt ifrån tillförlitliga.

Postad 10 August 2009 - 12:05

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
HifiMatte: Det stämmer med största sannolikhet allt det du skriver. Såg siffran
124 fladdra till på schacken. Vred av volymen fort som f*n.

Måste läsa på lite så jag hänger med i resonemangen. Bra länk/kalkylator
du bifogade!

Postad 10 August 2009 - 12:07

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Ja den länken är bra. Visst går det räkna i huvudet men den är snabb och man kan lätt välja avstånd och framförallt vart högtalarna står. :)

Postad 10 August 2009 - 12:41

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Hmm ..har inte JBL högre känslighet än 89?
Låter otroligt lågt med tanke på att det är horn och en 14" bas.

Postad 10 August 2009 - 12:45

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Apropå det där med att ljudtrycket minskar så o så mkt vid vissa avstånd stämmer bara till viss del,jag har lika högt/högre i andra änden av rummet som precis framför högtalarna. Detta pga att basen förstärks i andra änden av rummet för det är en vägg där. Framför högtalarna finns det ju ingen vägg och basen försvinner bara.
3 m ifrån o 1 meter ifrån skiljer absolut max 1 db hos mig,detta pga att högtalarna kastar ljudet långt.

Postad 10 August 2009 - 12:47

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
JBL 1400

Apropå det där med att ljudtrycket minskar så o så mkt vid vissa avstånd stämmer bara till viss del,jag har lika högt/högre i andra änden av rummet som precis framför högtalarna. Detta pga att basen förstärks i andra änden av rummet för det är en vägg där. Framför högtalarna finns det ju ingen vägg och basen försvinner bara.
3 m ifrån o 1 meter ifrån skiljer absolut max 1 db hos mig,detta pga att högtalarna kastar ljudet långt.

Sant, det beror på flera saker. Massa efterklang ger ju även en ökning av ljudtrycket och även stående vågor.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.