Bildkalibrering
3789 svar till detta ämne
Postad 23 February 2015 - 10:22
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Alla sådana här frågor är besvaras genom att själv testa sig fram och när de ställs är det ett tecken på att man inte fullt greppat vad det handlar om. Nu menar jag inte specifikt just dig, utan det är ett allmänt tonläge. Jag kan bara sucka när jag läser sådana här diskussioner på nätet om att mätare ska vara si eller så placerad på den eller den centimetern...
i1 Pro är gjord för kontaktmätning. Är man orolig för att detta inte fungerar måste man testa sig fram och göra mätningar på andra avstånd och sedan jämföra mätningarna. Skiljer det sig mycket? Ja, då är det något som påverkar mätningen och då måste man hitta vägar runt detta.
Ser man att bilden är mycket ljusare än vad mätaren säger så måste man börja tänka till. Försök mäta en TN-panel på en datorskärm. Bilden kan bara ljus och blaskig där du befinner dig vid skrivbordet men mätaren säger att bilden ligger på en potensgamma 4.0. Då måste man lära känna sin mätare och sin display och greppa varför det blir så och vad man kan och framför allt: vad man inte kan göra åt saken.
Jag kan inte ett smack känns det som ändå har man läst och läst och läst och prövat och prövat.
Det som gör det förvirrande är att det finns så många olika svar på internet och många av dom verkar faktist sakna någon form utav korrektion i sig.
Så i1pro 2 är en kontaktmätare vilket således innebär att den såklart skall vara emot displayen för att få sin potential.
i1display pro kan man ju ha en bit ifrån - men då är frågan hur mycket ifrån är max men som du säger så är det ju såklart från display till display.
Min spontana tanke är ju att i te.x ett kolsvart rum så kan man om man så önskar ha mätaren en bit ifrån, medans i ett ljust rum så kanske man lär ha den närmare för att te.x inte solen skall spegla m.m.
Det jag tänker lite är att om en i1pro 2 läser från displayen och man använder den som ref mätare.
Så lär det ju vara tämligen korrekt att ha i1display pro i närkontakt under själva profileringen jag ser inte, iaf tekniskt varför det inte skulle fungerar.
Postad 23 February 2015 - 15:12
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Jag ju mer lär sig, desto mer lär man sig hur lite man egentligen vet. 
Postad 23 February 2015 - 18:37
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Jag ju mer lär sig, desto mer lär man sig hur lite man egentligen vet. 
Ja verkar ju vara så, min Samsung display är iaf en fröjd att kalibrera den beter sig precis som man önskar iaf behöver endast gå igenom gråskalan 2ggr för att få den "perfekt" med hjälp av 2 punkt så blir 10 punkt mer ett finlir.
Beställde en AJA T-tap idag, så när jag får den så kommer det bli ännu enklare eller snarare mindre tidskrävande.
Postad 25 February 2015 - 14:55
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Snabb fråga, varför ser folket ut att ha för mycket rött/gult i huden?
Jag har kollat och kollat och kalibrerat om och siffrorna ser bra ut, vet att det i mitt fal inte spelar roll.
Gamma på 2.2 ger denna effekt på min TV medans en gamma på 2.3 inte ger denna effekt.
När jag kalibrerar CMS så struntar jag i "huvud" color reglaget och tint reglaget och ger mig direkt in på varje RGB för varje färg istället i CMS settings.
Detta bör ju inte spela någon roll antar jag?
Kanske går försöka på en gamma på 2.25 eller 2.23 för att se om det ger med sig ev.
Har försökt att sänka lumiance för röd med men verkar inte bli någon större förändring.
Skärmavbild 2015-02-24 kl. 19.49.35.png 263.81K
1 Antal nerladdningar
Skärmavbild 2015-02-24 kl. 20.22.40.png 317.02K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Calby, 25 February 2015 - 15:25.
Postad 25 February 2015 - 15:12
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
Du kanske behöver få in lite mer grönt för att dämpa de röda/gula i hudtonerna.
Postad 25 February 2015 - 15:59
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
När jag kalibrerar CMS så struntar jag i "huvud" color reglaget och tint reglaget och ger mig direkt in på varje RGB för varje färg istället i CMS settings.
Detta bör ju inte spela någon roll antar jag?
Varför anta det? Finns inga garantier för att en CMS rakt av kan ersätta den matematik "Color"-reglaget påverkar.
Det fina med kalibrering är ju förövrigt att man inte behöver/ska anta eller gissa saker, utan istället ta reda på hur det faktiskt ligger till. 
Snabb fråga, varför ser folket ut att ha för mycket rött/gult i huden?
Jag har kollat och kollat och kalibrerat om och siffrorna ser bra ut, vet att det i mitt fal inte spelar roll.
Precis. Ingen av dina mätningar innehåller mätpunkter som ens ligger nära en "typisk hudton" så att du inte ser nått konstigt i de mätningarna är ju inget konstigt.
Hur ser saturation-sweep eller ännu hellre color-checker ut? (om du har testbilder för det)
Postad 25 February 2015 - 16:09
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
När du drar för mycket i RGBCMY-reglagen brukar de flesta CMS:r dessvärre snedställa färgrymden. Du får mätpunkten rätt men allting annat blir fel. Därför behöver du saturation-sweeps och color checker för att stämma av hur du egentligen har påverkat färgerna.
Sådant blir så mycket enklare med en signalgenerator som kan anropa testmönster på beställning (RGB Triplets) där du slipper jaga tag i skivor med rätt testmönster.
Tills vidare ska det finnas testmönster för saturations sweeps på AVS HD 709 under HCFR-delen (har jag för mig)
Postad 25 February 2015 - 16:12
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Stämmer, AvsHD har saturation sweep mönster.
Postad 25 February 2015 - 16:29
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
När du drar för mycket i RGBCMY-reglagen brukar de flesta CMS:r dessvärre snedställa färgrymden. Du får mätpunkten rätt men allting annat blir fel. Därför behöver du saturation-sweeps och color checker för att stämma av hur du egentligen har påverkat färgerna.
Sådant blir så mycket enklare med en signalgenerator som kan anropa testmönster på beställning (RGB Triplets) där du slipper jaga tag i skivor med rätt testmönster.
Tills vidare ska det finnas testmönster för saturations sweeps på AVS HD 709 under HCFR-delen (har jag för mig)
Inväntar min AJA T-tap, kommer säkerligen bli bekvämt med den.
Jag har isolerat lite nu och det jag ev. kan komma fram till är att det kan vara så att min i1display pro mäter lite off.
Får min i1pro 2 snart vilket kommer åtgärda detta problem.
Eller så kan det vara så att "källan" dvs filmen inte var så himla OK från början, Netflix , better call sal.
Kollade på 1080p The Walking dead, och kan inte se samma spår av rött/gult.
Dock är det lite skiftande i rött.
En fråga, men kan det vara så att kontrasten är satt för högt?
Vid 95 så börjar "pelarna" bli röda / rosa, sänker jag till 93 så är dom OK enligt mitt öga, men tänkte att jag det ev ändå kanske skulle kunna vara för högt?
Så tänkte om man går ner till 90 IRE, men det kanske inte påverkar hudtonen, dvs CMS?
Stämmer, AvsHD har saturation sweep mönster.
Får kolla igenom AVSHD, tror inte att CalMan Euth har stöd för det Workflowet med saturation sweep.
Får om inte annat köpa ett separat workflow TED's calibration Disc är ju "officiellt" rekommenderad av SpectraCal och lovordad på AVS och då får man med just ett sådant custom workflow.
För övrigt så kan jag rekommendera: http://www.tlvexp.ca
Köpte hans film-serie nu för 150 USD där han går igenom rätt mycket saker väldigt grundligt eller rättare sagt på ett pedagogiskt sätt.
Så direkt man får tillgång till dom så har man lite att kolla på.
Kanske något för Ringblixt och Perra att satsa på?
Ev. PacMan med, ingen aning vilka av er som är ISF cert men alla kanske är det?
Han verkar tjäna sig en redig hacka på det iaf.
Postad 24 March 2015 - 10:42
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
En liten fråga som jag hoppas experterna kan svara på? Har tänkt att jag ska ge mig på att försöka ställa in min projje lite bättre, jag har 2st exemplar av DVE på HD DVD, en som heter HD Basics och en som bara heter Digital Video Essentials, vad är skillnaden och vilken ska jag använda?
Screen-Shot-2014-06-13-at-11.51.48-am.png 177.58K
0 Antal nerladdningar
Följdfrågan lyder: Jag håller på att rippa alla mina HD DVD filmer eftersom många av dom tyvärr drabbats av diskröta och blir ospelbara. 
Kan jag använda en .iso version av ovanstående DVE för att justera bilden från min Oppo 93:a eller hanterar Oppon bilden olika beroende på om man har en skiva eller strömmar en .iso?
Tanken är ju att först köra DVE i HD DVD-spelaren och sen upprepa processen fast i Oppon (Dom har såklart egna ingångar i projjen)
Postad 24 March 2015 - 11:04
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
DVE HD (icke Basic) har fler testbilder för den avancerade användaren men eftersom du frågar så antar jag att du är nybörjare och för en sådan räcker DVE HD Basics mer än väl. Bekanta dig med den först och främst mao.
Postad 24 March 2015 - 11:09
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Tack för svaret pacman! 
Ska köra en repa med den och se vad det ger, kanske får blodad tand och ger mig på den mer avancerade varianten också... 
Några tankar kring att köra den som .iso i Oppon?
Postad 24 March 2015 - 12:18
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Man kan repa Basics rätt mycket innan man förstår allt den påvisar så repa på du. 
Inga tankar alls om .iso, kan inte ett dyft om det ämnet. 
Postad 24 March 2015 - 12:30
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Körde någon av skivorna precis när jag köpte dom för hundra år sen på min TV och tyckte dom var väldigt lättanvända och att dom förklarade bra vad man skulle titta efter när man justerade.
Postad 20 April 2015 - 08:12
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
villka verktyg/reglage ska jag fokusera på för att justera röd i min bild, har alldeles för mycket och att bara använda sig av röd's reglage ger inget direkt.
Postad 20 April 2015 - 09:23
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Vad är är det som upplevs för rött? Hela bilden eller enbart röda toner? Hur vet du är det är för rött till att börja med? Retoriska frågor, men inte ens jag som skruvat på de här reglagen i flera hundra olika apparater kan vara helt säker innan jag tagit mig tid med mätutrustning och kartlagt vad som är fel.
R-reglage finns i två varianter. RGB-reglagen (med high/low, 2-punkters, 10punkters etc) används för att justera vitbalansen/gråskalan och påverkar främst balansen för hur RGB blandas. Stor effekt på hela bilden, men liten eller ingen effekt på rena färger, som till exempel starkt röd.
R-reglaget i RGBCMY-reglage (ofta med ton/mättnad/intensitet) påverkar nyansering och påverkar aktuell färg och alla nyanser som innehåller den färgen. Ändra du rätt påverkar du också orange och rosa.
Vad är det för TV du har? Det kan vara någon annan inställning som är problemet.
Postad 20 April 2015 - 09:24
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
Någon här som kan ge en liten pedagogisk beskrivning av de olika inställningarna "Color temperature fine tuning" och "Color management" som finns i min benq w5000 och dess respektive användningsområde? Under color temperature fine tuning finns reglagen gain och offset för röd, grön och blå och under color management finns range och saturation för röd, gul, grön, cyan, blå och magneta.
Edit: Är det kanske just det här som Ringblixt beskriver precis ovanför?
Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 20 April 2015 - 09:26.
Postad 20 April 2015 - 09:28
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
Har en gammal LG pv260n-za
Upplever inte att hela bilden har en röd ton, men rött känns blödande samt saknar information och känns stickande.
När jag kikar på patterns med RGB så ät det endast grön som jag ser rätt antal staplar med och vet inte hur jag ska ta mig till väga för att få till blå/röd men det är bara röd som jag upplever negativ i bilden i vanlig tittning. helröda tröjor osv.
Postad 20 April 2015 - 09:32
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Då klipper R och B före G i signalen och då är det ett fel inställd för det dynamiska omfånget. Sänk kontrastregalget så att fler staplar kommer fram och titta över color-reglaget också.
Postad 20 April 2015 - 19:33
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Någon här som kan ge en liten pedagogisk beskrivning av de olika inställningarna "Color temperature fine tuning" och "Color management" som finns i min benq w5000 och dess respektive användningsområde? Under color temperature fine tuning finns reglagen gain och offset för röd, grön och blå och under color management finns range och saturation för röd, gul, grön, cyan, blå och magneta.
Edit: Är det kanske just det här som Ringblixt beskriver precis ovanför?
"Color temperature" är vitbalans-reglaget och "color management" är reglaget för att justera färgrymden. Det första är användbart, det andra vet jag är svårt att använda. Brukar sluta med att man skruvar sönder hela färgåtergivningen ganska ordentligt.
Postad 30 April 2015 - 07:41
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Hej... en liten jobbig PC-TV fråga igen...
Från HTPCn när jag kör Kodi, har jag märkt att köra datorfärger hela vägen verkar bäst... alltså RGB full... men... det klipper lite i svärtan på dom där staplarna på AvsHD... får aldrig fram 16/17... men får fram dom om jag höjer brightness ETT snäpp inne i Kodi... då kan jag reglera så jag se/inte se dom två staplarna... men är det rätt väg att gå..? Förlorar man kvalite på nåt annat sätt tro..?
Postad 30 April 2015 - 08:48
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Den rätta vägen är den som ger minst fel. 
Postad 30 April 2015 - 08:53
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Hehe, tack för dina och pacmans alla kloka uttryck, borde samla dom till en och samma lista...
FINNS det en väg utan fel/komprimisser från dator då..? 
Postad 30 April 2015 - 08:55
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
Är inte mer eller mindre allt video material vi ser på anpassat efter 16-235 så att köra 0-255 till tv:en när man endast kör Kodi finns det väl inget behov av? Följdfråga: påverkar isf det extra spannet 0-16/235-255 svärtan/vitan negativt i 16-235 video materialet som visas?
Redigerat av SKIBBE, 30 April 2015 - 08:56.
Postad 30 April 2015 - 08:59
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Är inte mer eller mindre allt video material vi ser på anpassat efter 16-235 så att köra 0-255 till tv:en när man endast kör Kodi finns det väl inget behov av? Följdfråga: påverkar isf det extra spannet 0-16 svärtan/vitan negativt i 16-235 video materialet som visas?
Verkar bli bättre tryck i bilden... sen läste jag på Avs forum, tror jag det va... om man kör ycbr från datorn, så omvandlas signalerna flera gånger på vägen, ycbr-rgb-ycbr igen eller nåt sånt, och då förlorar man mer kvalite... eller nåt sånt va det... kör man från datorn så va det mest korrekta 0-255 ända till TVn/projektorn...
Ska se om jag hittar tråden sen...
Redigerat av Garrett, 30 April 2015 - 09:00.
Postad 30 April 2015 - 09:13
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Man måste avgöra från fall till fall var det uppstår minst fel. I grunden bygger en korrekt signalkedja på 16-235-omfång hela vägen och är det som gäller från Blu-rayspelare och liknande. Men när datorn är inblandad är det så många faktorer som påverkar att man måste pröva sig fram.
En viktig testbild är grårampen för att där se hur olika inställningar inroducerar fel som banding och färgstick.
Postad 30 April 2015 - 09:54
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
Det som ger minst fel från en dator med kodi borde väl vara att låta en extern spelare ta hand om videouppspelningen. När jag använder mpc-hc med madvr som skickar ut 16-235 och har grafikkortet instället på ycbcr (eller vad det nu heter) så ser testmönstren för gråskala ut som dom ska.
Edit: i alla fall i mitt fall då projektorn inte tar emot full rgb på hdmi bad jag förstått
Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 30 April 2015 - 09:55.
Postad 30 April 2015 - 11:47
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Det som ger minst fel från en dator med kodi borde väl vara att låta en extern spelare ta hand om videouppspelningen. När jag använder mpc-hc med madvr som skickar ut 16-235 och har grafikkortet instället på ycbcr (eller vad det nu heter) så ser testmönstren för gråskala ut som dom ska.
Edit: i alla fall i mitt fall då projektorn inte tar emot full rgb på hdmi bad jag förstått
Testade det, fast med kodi, finns ett sånt läge numera... men då syntes nästan alla staplar i black clipping... fick nästan gå ner till 10, när normalt brukar vara 50...
Postad 30 April 2015 - 13:48
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Din TV (märke?) har en omställningsväljare för 0-255 och 16-235. Ifall den står i TV:n på 0-255 och du ställt om datorn till 16-235 blir det precis så.
Postad 30 April 2015 - 13:59
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Samsung plasma 2012, en 6505 https://www.prisjakt...t.php?p=1195575
Du menar HDMI levels low/normal? kör jag ycbr kan man inte välja, utan är normal hela tiden, men från RGB kan man välja low/normal...
Postad 30 April 2015 - 14:16
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Det är normalfallet för YCbCr. Kör du istället RGB 16-235 ut från datorn ska reglaget fungera.
Postad 30 April 2015 - 14:19
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Testade nu med RGb från grafikkort, 16-235 från Kodi, och low på HDMI på TVn, då kan stämmer staplarna typ direkt... 
Men undars hur det blir när jag kör HBO, ytube, etc från HTPCN nu... 
Redigerat av Garrett, 30 April 2015 - 14:19.
Postad 30 April 2015 - 14:22
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Ja, det är nu man önskar att YT, HBO och Netflix med flera hade en standardiserad testsvit... Finns väl alltid någon som lagt upp AVSHD709-mönstren på YT i alla fall.
Postad 17 May 2015 - 20:59
WikstromH
-
WikstromH
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej på er! Köpte en http://www.elgigante...led-tv-43uf772v här om dagen.
Blev pålurad bildkalibrering och är väldigt nöjd med bilden. Förutom att den hänger efter lite när det är snabba rörelser. Har testat både bluray och streama ultra HD via netflix.
Går det att få mer flyt i tv'n med någon inställning eller är själva tv'n skräp?
Tacksam för hjälp!
Postad 18 May 2015 - 09:20
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
"hänger inte med i snabba rörelser" är en fråga om inställningar, vanligtvis bildinterpoleringen som heter Trumotion på LG:s apparater. Där måste du ofta kompromissa. Avstängt läge ger en ryckig bild pga felaktig hantering av 24 Hz från Blu-ray. Aktiverat får du ett artificiellt flyt vilken beroende på preferenser och medvetenhet kan vara störande. Själva interpoleringen som ger "bättre flyt" är heller inte 100% effektiv utan ger fel och små ryck då och då, typiskt just i snabba rörelser.
El-giganten kalibrerar för övrigt inte TV:n. De optimerar inställningar mha en Spyder4. Ja, bättre än kartongläget många gånger och du slipper DOA-exemplar. Men kalibrering är något mer än så. Det sker på plats hos dig, med din kringutrustning så att hela kedjan åtgärdas (du kanske har fel inställningar i din Blu-rayspelare) och där ska du även få möjlighet att guidas till vilka kompromisserna du måste göra med just din apparat.
Postad 21 May 2015 - 08:21
WikstromH
-
WikstromH
-
Rookie
-
5 inlägg
Har testat lite olika med inställningarna. Men finns antagligen mer att testa. Det var samma sak när jag testade spelade lite GTA, inte alls någon spelupplevelse.
Hade lånat en samsung full hd led i några månader innan jag köpte den här. Märkte aldrig av något dåligt flyt. Oavsett om det var netflix, bluray eller spelande. Då hade ändå den tv'n 2-3 år på nacken.
Kan det ha att göra med att tv'n måste skala upp bilden till ultra hd? Men då borde 4k materialet fungera iofs..
Postad 21 May 2015 - 09:21
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Det handlar så gott som alltid om inställningarna och påslagna "finesser" när man upplever sådana där saker. Mängden pixlar i panelen har inget med detta att göra.
Postad 21 May 2015 - 09:26
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
Det handlar så gott som alltid om inställningarna och påslagna "finesser" när man upplever sådana där saker. Mängden pixlar i panelen har inget med detta att göra.
Skalningen lägger aldrig till någon fördröjning, eller är den såpass låg att den är försumbar?
Postad 21 May 2015 - 09:41
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Några millisekunders latens kan det lägga till. Men påverka intrycket av rörelser och "flyt"? Då är någonting väldigt fel. Eller rättare sagt, det enda skalningen kan påverka är utplaceringen av pixlar. Dålig skalning kan göra bilden en gnutta diffus eller lite överskärpt berorende på vilka algoritmer som används, men oftast beror även de intrycken på någon inställning eller "bildfiness".
Postad 21 May 2015 - 09:48
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
Okey, Jag bävar när jag måste käpa ny tv. Allt jag läser i dessa trådar ger mig bara ångest. Jag har en billig 60" plasma från LG som är nu 3-4år gammal men dessa nya dyra oled och påkostade lcd lider av massa fel som min billiga plasma inte gör, inputlag (som även är svårt att få reda på för ens någon testat den, och med 12314 modeller tar det tid) tint/clouding på nästan alla modeller verkar det som. Och sen hanteringen av 24hz material verkar också osäkert. sen pris kontra tum. Man vill ju inte gå ner i storlek, och sen lägga så mycket pengar och veta att man garanterat kommer ha något fel på sin panel sak samma om det är highend modellen eller en billigare. Trist är det 
Postad 21 May 2015 - 12:43
WikstromH
-
WikstromH
-
Rookie
-
5 inlägg
Så du är helt övertygad att om jag modifierar inställningarna så slipper jag problemet? Annars tänkte jag ringa elgiganten och fråga vad det är för skräp.
Men varför upplever jag fortfarande det när spelläget är på? Då ska alla bildförbättringsfunkioner stängas av..
Postad 21 May 2015 - 13:20
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Det kan vara så att det du beskriver som "flyt" och "hänger inte med i rörelser" är något annat än vad de här inställningarna påverkar. Det kanske tom är något som alltid funnits där men nu har du lärt dig att se fenomenet? Till exempel LCD-eftersläpningar som ofta är tydligare på den typ av LCD-panel som den där modellen använder.
Men det är ganska lätt att verifiera. Ifall du med Trumotion på max och helt avstängt (vilket ger enorm effekt på flyt och rörelse) inte ser någon skillnad på bilden så är det något annat du kallar för "flyt" än vad den inställningen påverkar. Du kanske fortfarande ser en skillnad, men det är inte den skillnaden som upplevs som störande för dig?
Redigerat av Ringblixt, 21 May 2015 - 13:21.
Postad 22 May 2015 - 14:57
WikstromH
-
WikstromH
-
Rookie
-
5 inlägg
Det är mycket möjligt att det är något jag börjat se på senare tid.
Ringde upp LG support och fick lite tips om saker att testa.
Rörande externa källor tyckte han jag skulle testa ändra om ingången till pc. Det ska tydligen vara mer effektivt än att bara stänga av trumotion.
Angående netflix rådde han mig att testa byta till kabelanslutning då full hd och 4k kräver mycket bandbredd.
Ska testa och hoppas på det bästa!
Postad 23 May 2015 - 11:46
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Angående netflix rådde han mig att testa byta till kabelanslutning då full hd och 4k kräver mycket bandbredd.
Har exakt noll effekt, utan det är sådant där standardsvar som supporten slänger ifrån sig. Skulle det ha med kabelar och bandbredd att göra skulle det inte blir någon bild alls eller möjligtvis vara uppenbara fel i bilden.
Postad 27 May 2015 - 06:36
WikstromH
-
WikstromH
-
Rookie
-
5 inlägg
Har ni något tips på en "testfilm" jag kan spela och jämföra olika inställningar med?
Postad 27 May 2015 - 11:45
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Du behöver en testskiva. "Testfilm" kräver att man är väl införstådd med vad som är filmens faktiska utseende och vet vad det är som orsakas av display och bildkedja. Därför blir det moment 22.
Postad 27 May 2015 - 11:59
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Har ni något tips på en "testfilm" jag kan spela och jämföra olika inställningar med?
DVE.
De tre bokstäverna har nog nämnts 100 miljoner ggr i tråden.
Postad 24 June 2015 - 08:25
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
For the nerds; SMPTE Standards Update Webcast:Perceptual EOTF
https://www.youtube....h?v=QLBPUN_S-ms
Postad 28 June 2015 - 10:17
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
SpectraCal MOBILEFORGE
8607198_orig.jpg 43.3K
0 Antal nerladdningar
Nån som använt denna ännu?
Verkar ju smutt som bara den.
Blir en VideoForge HDMI tämligen meningslös nu?
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 28 June 2015 - 10:33.
Postad 29 June 2015 - 06:33
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Skulle säga att Videoforge förblir ett yrkesverktyg och att Mobileforge öppnar upp en ny kanal (och kalibreringsmöjlighet) mot entusiaster.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|