![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
8 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 22 december 2008 - 19:13
Postad 22 december 2008 - 21:44
har ett litet problem med min samsung box, hade inga problem med bilden i början. Men nu har den blivit lite konstig. Om man t.ex. tittar i guiden så är texten väldigt otydlig, och om man tittar på något program så åker ett lodrätt streck över bilden hela tiden. Någon som upplevt något liknande? Scart kabeln jag har är från Mediamarkt, 1,5m för 200:- borde väll inte vara något skit tycker man..... inte sämre än den som följde med iaf
Testat att vicka/rucka på Scart-kontakterna (båda ändarna)? Kanske något stift tappat kontakten lite?
En *lodrät* vandrande linje låter jättekonstigt. Vågräta har jag sett men inte lodräta.
Enda gången jag haft lodräta störningar är när jag kopplat in två saker till en scart-splitter och råkat starta båda. Då blandas två videosignaler och TVn fattar inte vilken synk den ska låsa in sig på, vilket ofta ger störningar och ibland rullning i höger/vänster-led.
Postad 22 december 2008 - 22:27
Testat att vicka/rucka på Scart-kontakterna (båda ändarna)? Kanske något stift tappat kontakten lite?
En *lodrät* vandrande linje låter jättekonstigt. Vågräta har jag sett men inte lodräta.
Enda gången jag haft lodräta störningar är när jag kopplat in två saker till en scart-splitter och råkat starta båda. Då blandas två videosignaler och TVn fattar inte vilken synk den ska låsa in sig på, vilket ofta ger störningar och ibland rullning i höger/vänster-led.
Ja har provat att rucka den i båda ändar, men ingen skillnad. Det känns som att det rullar en spökbild i bakgrunden eller vad man ska säga. Kanske ska prova köpa en nya scart....såg en guld plätterad från kjell o co var inte så jäkla dyr
Postad 24 december 2008 - 12:18
Har någon upplevt detta och fått bukt med det?
Postad 24 december 2008 - 12:48
Det skulle kunna vara att boxens ljudvolym behöver ställas upp från default (50) till max, så att inte tevens volym behöver ställas så högt att ni hör detta brus.Min farsa köpte en Samsung DCB-P770Z (Samma som 850 men med 80Gb hårddisk) som vi har problem med. För det första låter fläkten men det hade jag räknat med. Det andra är att det brusar i tv-högtalarna när den är igång. Har provat med både SCART-utgången och RCA-utgången.
Postad 24 december 2008 - 15:05
Det hjälpte tyvärr inteDet skulle kunna vara att boxens ljudvolym behöver ställas upp från default (50) till max, så att inte tevens volym behöver ställas så högt att ni hör detta brus.
Postad 04 januari 2009 - 00:23
Jag har kollat igenom tråden men inte hittat någon lösning på mitt problem. Min box hittar inte min externa hårddisk. Den är formaterad i FAT32 och funkar utmärkt när jag kopplar den till PS3:an, men digitalboxen hittar den alltså inte. Kan det bero på mappstrukturen? Vilken/vilka mappstrukturer klarar boxen? Vad kan felet annars vara?
En annan sak också, skulle någon kunna göra en step-by-step guide över hur man programmerar fjärren? Får den inte att funka till min panasonic-tv.
Redigerat av Nirre99, 04 januari 2009 - 00:24.
Postad 05 januari 2009 - 19:54
Om man söker på Google efter DCB-P770Z kan man hitta följande länk till samsung.com:
http://www.samsung.c...b2b_prd_id=388#
Där står det ju att denna box har HDMI!
Men om man går in på exakt samma produktnamn på samsung.se kommer man hit:
http://www.samsung.c.../...&fullspec=F
Och där står det inget om HDMI, så jag antar att denna box inte har HDMI just i Sverige?
Mystiskt, minst sagt...
Postad 05 januari 2009 - 23:43
Hallå.
Jag har kollat igenom tråden men inte hittat någon lösning på mitt problem. Min box hittar inte min externa hårddisk. Den är formaterad i FAT32 och funkar utmärkt när jag kopplar den till PS3:an, men digitalboxen hittar den alltså inte. Kan det bero på mappstrukturen? Vilken/vilka mappstrukturer klarar boxen? Vad kan felet annars vara?
Ska det verkligen fungera?
Postad 06 januari 2009 - 13:08
Vad jag vet så ska vissa håddiskar och USB minnen funka men bara för att titta på bilder och lyssna på mp3or, men inte film.Hallå.
En annan sak också, skulle någon kunna göra en step-by-step guide över hur man programmerar fjärren? Får den inte att funka till min panasonic-tv.
jonib
Postad 06 januari 2009 - 13:16
Hallå.
Hej, jag har lagt upp lite inställningar för Harmonyfjärren i denna tråd:
https://www.minhembi...p;#entry2244796
Jag har också en Panasonic-TV (TH-46PZ85) samt en DCB-850Z. Kanske kan vara till någon hjälp.
Postad 09 januari 2009 - 00:24
Att radera inspelningar från hårddisken är väldigt osmidigt. Det blir uppåt 10 knapptryckningar varje gång man ska radera något (jo jag vet att det går att radera flera på en gång, men i alla fall). Finns det verkligen inte något enklare sätt?
/Magnus
Det kanske är gammal skåpmat för er alla, men jag har hittat en lösning på (bland annat) ovan nämnda problem:
1. Skaffa en multifjärr (tex. Logitech Harmony One, 1300kr)
2. Skapa en sekvens som består av de knapptryckningar som behövs för att radera ett program (nu tänker några av er: Man kan ju bara programmera 5 kommandon i en sekvens, och det behövs nio! Lösningen är att föra över IR-signaler i RAW-format, alltså spela in från originalkontrollen. Man kan då få in 5 originalkommandon i ETT nytt kommando, sedan skapar man en sekvens av två av dessa nya kommandon) Hör av er om ni vill ha bättre förklaring...
3. Du kan nu radera inspelningar med endast EN knapptryckning!
Postad 09 januari 2009 - 11:52
Det kanske är gammal skåpmat för er alla, men jag har hittat en lösning på (bland annat) ovan nämnda problem:
1. Skaffa en multifjärr (tex. Logitech Harmony One, 1300kr)
2. Skapa en sekvens som består av de knapptryckningar som behövs för att radera ett program (nu tänker några av er: Man kan ju bara programmera 5 kommandon i en sekvens, och det behövs nio! Lösningen är att föra över IR-signaler i RAW-format, alltså spela in från originalkontrollen. Man kan då få in 5 originalkommandon i ETT nytt kommando, sedan skapar man en sekvens av två av dessa nya kommandon) Hör av er om ni vill ha bättre förklaring...
3. Du kan nu radera inspelningar med endast EN knapptryckning!
Blir det inte tok om man spelat in flera filer? Då raderas väl alltid den översta filen även om det kanske var den understa man just tittat på och vill radera. :-)
Postad 20 januari 2009 - 19:00
Min farsa köpte en Samsung DCB-P770Z (Samma som 850 men med 80Gb hårddisk) som vi har problem med. För det första låter fläkten men det hade jag räknat med. Det andra är att det brusar i tv-högtalarna när den är igång. Har provat med både SCART-utgången och RCA-utgången.
Kan det vara som så att du behöver en galvanisk avskiljare?
http://www.kjell.com/kjellfakta/brum/
/mkb
Postad 29 januari 2009 - 21:28
Hej, jag har lagt upp lite inställningar för Harmonyfjärren i denna tråd:
https://www.minhembi...p;#entry2244796
Jag har också en Panasonic-TV (TH-46PZ85) samt en DCB-850Z. Kanske kan vara till någon hjälp.
Jag såg i tråden som du länkade till att du använde komponent från digitalboxen, hur funkar det?
Blir det mycket bättre bild än med vanlig scart-kabel (RGB)?
Använder man en sådan här?
Kjell & Co
Hur får du ut ljudet till tv:en om man inte har en optisk ingång (jag har en PX80)?
/Ankan
Postad 31 januari 2009 - 14:53
Jag såg i tråden som du länkade till att du använde komponent från digitalboxen, hur funkar det?
Kjell & Co
Hur får du ut ljudet till tv:en om man inte har en optisk ingång (jag har en PX80)?
/Ankan
Jag tycker det blir lite bättre bild med komponent.
Drar jag videon via min förstärkare blir det dock lite sämre, så jag drar videon raka vägen från box till TV.
Ja, jag köpte min Scart-->Komponent på Kjell&Co.
Postad 01 februari 2009 - 23:32
Dessutom så får jag ingen signal på någon kanal när jag har stoppat inspelningen. Det enda som verkar hjälpa är att starta om boxen då.
Det går dock att spela in om jag stänger av funktionen "Omedelbar inspelning", men då kan jag inte se på någon annan kanal än just den jag spelar in på.
PIP-funktionen fungerar inte heller.
Det verkar alltså som att de dubbla mottagarna inte riktigt fungerar. Finns det någon lösning för detta eller är det bara att lämna tillbaka boxen o få en ny?
(Jag har sett att problemet varit uppe tidigare i tråden men har inte sett någon lösning.. kanske för att det inte finns någon...??)
Postad 02 februari 2009 - 20:25
Jag köpte denna box idag och har problem med att spela in. När jag ska kolla på det jag spelat in dyker bara "Filen är förvrängd" upp.
Dessutom så får jag ingen signal på någon kanal när jag har stoppat inspelningen. Det enda som verkar hjälpa är att starta om boxen då.
Det går dock att spela in om jag stänger av funktionen "Omedelbar inspelning", men då kan jag inte se på någon annan kanal än just den jag spelar in på.
PIP-funktionen fungerar inte heller.
Det verkar alltså som att de dubbla mottagarna inte riktigt fungerar. Finns det någon lösning för detta eller är det bara att lämna tillbaka boxen o få en ny?
(Jag har sett att problemet varit uppe tidigare i tråden men har inte sett någon lösning.. kanske för att det inte finns någon...??)
Uj, jag har ingen aning om vad som kan vara fel, men det låter som om din box är helt trasig, dvs lämna tillbaka den.
Redigerat av elofu17, 02 februari 2009 - 20:25.
Postad 05 februari 2009 - 13:10

Den förra var nog ett klassiskt måndagsexemplar...
Postad 06 februari 2009 - 03:38
Blir det inte tok om man spelat in flera filer? Då raderas väl alltid den översta filen även om det kanske var den understa man just tittat på och vill radera. :-)
Nix, bara man ser till att "markören" är på den inspelning man vill radera så fungerar det perfekt. Om man precis sett en inspelning så brukar den vara markerad efter uppspelningen, och annars får man helt enkelt klicka sig ner till rätt inspelning.
Postad 14 februari 2009 - 12:11
Kjell & Co
/Ankan
Hej och ledsen för sent svar.
Jo, det blir ganska mycket bättre bild. Jag har också en sådan kabel från Kjell, ja. Jag kör ut ljudet direkt till recievern med optisk kabel, så jag har inte ditt problem med ljudsignalen. Men har du inte rca in på TV:n? I så fall bör du kunna använda dessa för att få in ljudet i TV:n. Har också en Panna, men en PZ85 och den har rca som sitter bredvid komponentingången.
Postad 19 februari 2009 - 20:35
Jag är ny här men har varit inne under en längre tid och läst det ni skrivit.
Jag drabbades av "Blinkande lysdioder" felet i morse och öppnade därefter min box. Det var en kondensator på 1000uF 10V som hade exploderat. Denna bytte jag till en lika dan som jag lödade loss från ett gammalt ATX nätaggregat.
Jag öppnade därefter min andra box med 80GB hd och i den har Samsung satt i en 1500uF 10V kondensator (Se bifogad bild - Gul kondensator mitt i bilden).
Min 850 box fungerade efter det att jag bytt denna kondensator.
Min box har dessutom varit inne för modifiering hos ComHem för detta tidigare men som sagt gick den ändå sönder idag.
Kanske fler av er som har trasig konding.
Sköt om er / Stefan
Bifogad fil(er)
Postad 19 februari 2009 - 20:55
Jag drabbades av "Blinkande lysdioder" felet i morse och öppnade därefter min box. Det var en kondensator på 1000uF 10V som hade exploderat. Denna bytte jag till en lika dan som jag lödade loss från ett gammalt ATX nätaggregat.
Jag öppnade därefter min andra box med 80GB hd och i den har Samsung satt i en 1500uF 10V kondensator (Se bifogad bild - Gul kondensator mitt i bilden).
Min box har dessutom varit inne för modifiering hos ComHem för detta tidigare men som sagt gick den ändå sönder idag.
Whee. Hardcore! :-)
Kul att du informerar så här. Kanske behövs den dag ens box slutar fungera.
Postad 25 februari 2009 - 10:36
En kort fråga som jag inte sätt svar på i tråden. Går det att hoppa förbi reklamen i inspelningarna? Har använt några boxar som man kan göra det på och det är en ovärderlig funktion att ha.
/p
Postad 25 februari 2009 - 23:24
Hejsan.
En kort fråga som jag inte sätt svar på i tråden. Går det att hoppa förbi reklamen i inspelningarna? Har använt några boxar som man kan göra det på och det är en ovärderlig funktion att ha.
Nej, det finns ingen sådan automatik. Det enda du kan göra är att manuellt spola förbi reklamen när du tittar på en inspelning (eller att starta timeshift och börja titta på ett program ca 30 minuter efter att det startat och titta ikapp verkligheten)
Postad 26 februari 2009 - 11:07
Hej!
Jag är ny här men har varit inne under en längre tid och läst det ni skrivit.
Sköt om er / Stefan
Om det med Blinkande lysdioder menas att tre stycken röda dioder blinkar hela tiden så är det vad min box råkat ut för!
Men jag har köpt en ny Humax HD box så om någon vill köpa den "trasiga" Samsung PVR boxen billigt så kan jag slänga upp en notis i "köp-byt-sälj" forumet?
Postad 27 februari 2009 - 19:27
Nej, det finns ingen sådan automatik. Det enda du kan göra är att manuellt spola förbi reklamen när du tittar på en inspelning (eller att starta timeshift och börja titta på ett program ca 30 minuter efter att det startat och titta ikapp verkligheten)
Tack för infot, var det jag var rädd för.
Postad 27 februari 2009 - 20:41
Men så besvärligt är det inte. 7-8 tryck på >>| tar dig förbi reklamen på ett litet kick. Varje tryck hoppar 30 sek framåt.Tack för infot, var det jag var rädd för.
Postad 01 mars 2009 - 23:32
Japp samma konding i min box men desutom är det en resistor och en zenerdiod har pajat också :/Kanske fler av er som har trasig konding.
Sköt om er / Stefan
Postad 05 mars 2009 - 01:17
Sen till alla som kör HD-Box HDMI är rena rama fjasskot.
Har kört med DVI - HDMI kam ju säga bilden är ju den sämsta som finns spelar ingen roll villken upplösning man kör på via den kabeln, Men Kör man VGA i en LCD/Plasma tv blir de knivskarp bild.
samma om man kör komponenterna med boxar även Xbox360 alltså de är löjlgigt bra bild mot HDMI
de är typ ett snäpp bättre än scart HDMI och komponent är 10x skarpare bild på
jag är riktigt nöjd eller skulle vilja ha HD-inspelingsbaraboxen men eftersom det va 1 kr så och jag körde med komponent scart och det blev vassare bild
http://www.kabelgiga...klar.asp?id=676 tok bra!
Postad 05 mars 2009 - 13:33
Det går att köra Komponent på denna box Köp en Scart - komponent kör i sladdarna i tv- 2 extra sladdar till Ljud om du inte har Optik då.
Har kört med DVI - HDMI kam ju säga bilden är ju den sämsta som finns spelar ingen roll villken upplösning man kör på via den kabeln, Men Kör man VGA i en LCD/Plasma tv blir de knivskarp bild.
samma om man kör komponenterna med boxar även Xbox360 alltså de är löjlgigt bra bild mot HDMI
jag är riktigt nöjd eller skulle vilja ha HD-inspelingsbaraboxen men eftersom det va 1 kr så och jag körde med komponent scart och det blev vassare bild
Oj, det där var inte helt enkelt att förstå...
Menar du att HDMI ut från HD boxen är kass?
Vad menar du med " de är typ ett snäpp bättre än scart HDMI och komponent är 10x skarpare bild på" ???
/C
Postad 05 mars 2009 - 13:42
/C
Postad 05 mars 2009 - 13:47
Det går att köra Komponent på denna box Köp en Scart - komponent kör i sladdarna i tv- 2 extra sladdar till Ljud om du inte har Optik då.
Spännande. Kan du förklara typ allt också?
Postad 05 mars 2009 - 14:54
Kan någon säga om Samsung DCB-P850Z har lika bra eller bättre bild än HDTV-boxen (Humax CXHD 1000 C), när det inte handlar om HD kanalerna?
/C
Jag har/har haft båda och för mig var det ingen skillnad som jag upplever det? Möjligen att Humax är något bättre i så fall?
Postad 05 mars 2009 - 15:12
Kan någon säga om Samsung DCB-P850Z har lika bra eller bättre bild än HDTV-boxen (Humax CXHD 1000 C), när det inte handlar om HD kanalerna?
/C
Jag harbåde Samsung DCB-P850Z och Humax HDPVR:n. Som sagts, skillnaden är inte enorm, men möjligen är Humax snäppet bättre på SD-kanalerna. Kanske hänger det ihop med att Humaxen kan köras med HDMI till platt-tv:n.
Postad 11 mars 2009 - 23:08
Har båda också. Här är Humaxens bildkvalitet på SD betydligt bättre än Samsungen. Varför? Struntar jag fullständigt i. Kanske för att jag "väljer mina kvalitetskablar med omsorg", plus möjligheten att köra med HDMI(i mitt fall HDMI fr Humaxen --> receivern --> TV'n).Jag harbåde Samsung DCB-P850Z och Humax HDPVR:n. Som sagts, skillnaden är inte enorm, men möjligen är Humax snäppet bättre på SD-kanalerna. Kanske hänger det ihop med att Humaxen kan köras med HDMI till platt-tv:n.

Redigerat av Tompa123, 11 mars 2009 - 23:15.
Postad 12 mars 2009 - 16:29
Hur har det gått? Har du fått tag på någon box? Funkar den i ditt lokala kabelnät?
(Man är ju en nyfiken typ.)
Sorry för typ as-sent svar. Jag köpte aldrig boxen i fråga, det blev en Humax som min tv/internet/mm-lev. rekommenderade.
Postad 12 mars 2009 - 19:45
Sorry för typ as-sent svar. Jag köpte aldrig boxen i fråga, det blev en Humax som min tv/internet/mm-lev. rekommenderade.
Minns knappt vad det handlade om. Kul ändå att höra att du fick det att fungera.

Postad 16 mars 2009 - 23:04
Är det nån som kan länka till någon sida där det finna firmware-uppdateringar till denna Samsung 850z? Det vore supersnällt!
Hade´
Postad 17 mars 2009 - 12:45
Tja!
Är det nån som kan länka till någon sida där det finna firmware-uppdateringar till denna Samsung 850z? Det vore supersnällt!
Hade´
Osäker på om man kan hämta hem firmware från internet. Senaste firmware finns i Comhems kabelnät. Du kan gå in i boxens meny och uppdatera via kabelnätet.
Postad 17 mars 2009 - 21:12
Återkommer med mer kommentarer senare.
Postad 19 mars 2009 - 15:44
Samsung boxern låter extremt mycket och bör undvikas!
aa lägg av. du har inte satt den på en resonaslåda??
dessutom finns där inte så mycekt att välja på om man bor i ett comhem-hus.
Redigerat av nattochdag, 19 mars 2009 - 15:45.
Postad 19 mars 2009 - 19:19

Postad 19 mars 2009 - 23:41

Men visst är det helt subjektivt, om man tycker att den låter som sa*an så gör den det!
Jag har min box i en Oppli TV-bänk, där låter den inte jättemycket. Men visst hör man ett svagt gnällande/vinande påminner lite om vår dåligt tätade köksfläkt.
En sak som jag funderat på och som ni kanske kan svara på är om det finns någon som helst möjlighet att kopiera video-filer från HDD till ett USB-minne eller extern hårddisk. Musik går bra fram och tillbaka.
Alla tips mottages tacksamt!
Hade´
Postad 20 mars 2009 - 21:43
En sak som jag funderat på och som ni kanske kan svara på är om det finns någon som helst möjlighet att kopiera video-filer från HDD till ett USB-minne eller extern hårddisk. Musik går bra fram och tillbaka.
Alla tips mottages tacksamt!
Hade´
Tyvärr, frågan har varit uppe flera gånger, men även om du lyckas föra över filerna är de inte spelbara. Det enda du kan göra är att föra över dina inspelningar i realtid, till en DVD-inspelare eller till datorn.
Postad 21 mars 2009 - 21:56
Tackar för infon! Ja, efter lite testande så har jag kommit till denna insikt, alltså att det inte går att kopiera video från boxen till en USB-enhet. Beror det på någon sorts rädsla från film/TV-industrins sida för en helt ohämmad piratkopiering och distribution av inspelade TV-program eller finns det andra boxar som fixar detta galant?
Hade´
Postad 22 mars 2009 - 18:59
Tjena!
Tackar för infon! Ja, efter lite testande så har jag kommit till denna insikt, alltså att det inte går att kopiera video från boxen till en USB-enhet. Beror det på någon sorts rädsla från film/TV-industrins sida för en helt ohämmad piratkopiering och distribution av inspelade TV-program eller finns det andra boxar som fixar detta galant?
Hade´
Själv kan jag inte mer än du om detta. Men jag såg att problemet även diskuterades i denna tråd.
https://www.minhembi...howtopic=229876
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar