* Officiell Tråd - Panasonic PV60 / PV600 *
5878 svar till detta ämne
Postad 20 juli 2006 - 07:50
Unregistered316d1ce9
-
Unregistered316d1ce9
-
Användare
-
-
139 inlägg
Kolla denna länken för bra bilder och illustrationer över problemet med interlace signaler! My Webpagethe interlacing system creates weird "artifacts" when blown up to big-screen proportions. When there is motion in the picture, an object will have moved between the time the first half and the second half of the frame are painted. That makes straight lines break up and look like they've got jagged edges. And on a 60" TV or a genuine really big-screen image from a front projector, the visible scan lines and jaggies are enough to drive you nuts
Låter som det Psyman refererar till! Lösningen då? The New Solutions
The single largest step that can be taken toward better big-screen video is to eliminate the interlacing. Interlacing was originally invented to save transmission bandwidth, since with an interlaced signal you only need to send half the frame at a time. But now we have media such as DVD from which we can read and transmit picture information much faster than ever before. So there is no need to stay with an interlaced format.
If we can paint all of the scan lines sequentially from 1, 2, 3…up to 480 on one pass, we can eliminate the jaggies that come from interlacing. This is called "progressive scanning." Note that we don't have any more lines of information—it's still the same 480 lines. But we paint them in sequence from top to bottom. This 480-line progressive scan technique is commonly referred to as 480p. However, there is still the interframe gap, and there are still 525 total lines. So some people call it 525p instead of 480p. But it's the same thing.
Redigerat av Unregistered316d1ce9, 20 juli 2006 - 12:02.
Postad 20 juli 2006 - 14:07
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
Ja nej "skräp" var nog ett litet starkt ord. Det är bara det att jag har lite svårt att köpa något för 20 000:- som jag vet det är fel  Visst jag är perfektionist och petig. Men jag tror nog faktiskt inte att detta är något som jag skulle störa mig på och jag tror heller inte att jag kommer attt tita på speciellt mycket filmbaserat interlacet material. Så nä det ska nog inte påverka mitt val av tv nämnvärt.. Ifall jag får tillbaka några pengar alls av företaget pga min reklamation, häver jag köpet vill de ha betalt för att jag haft "väsentligt mycket nytta av produkten"... Och tar jag en pv60 istället från det företaget så är det nog fel på den med så alla tänkbara fel so
m en PV60 kan tänkas uppvisa kommer nog finnas på den skärmen. Jag och Murphy kommer inte så bra överens alltså...
Postad 20 juli 2006 - 14:30
Unregistered316d1ce9
-
Unregistered316d1ce9
-
Användare
-
-
139 inlägg
Traudit alltså!!
Nå, lycka till iallafall!!
Postad 20 juli 2006 - 21:15
nattugglan
-
nattugglan
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
alltså... jag börjar tro att det är fel på min pv600... SER inte folk va som händer med bilden vid snabba panoreringar!???
visst bilden e GRYM så fort det inte är ngn vidare rörelse... men det e juh faan inte stillbilder man skall titta på med denna tv!!!
<{POST_SNAPBACK}> Har PV60, men nej. Tycker inte den är sämre än någon annan TV vid panoreringar givet rätt förutsättningar. Om den är så förbaskat dålig på att deinterlace:a som många påstår, se då till att mata den med en progressiv signal som är felfri. Se lösningen och inte problemet.
Givetvis skall du lämna tillbaks din TV om du inte är nöjd dock.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har hängt med ända sen de första widescreen-burkarna kan till butikerna, jag har tittat på bildkvaliteten och jämfört modeller mer el mindre varje månad för jag gillar det. Jag blev kär vid första ögonkastet i världens bästa tv, och har den kvar än i dag, och kommer inte byta ut den på minst 3 år till. Det jag har är en Panna 28" PS1, och hör o häpna det är en 50-hertzare! Motsvarande kanontv är philips matchline-serier som pw9916 och pw9525. För er som är gamla i gemet så vet ni vad jag pratar om. Till saken, jag håller fullständigt med att 99,9% av folket på detta forum inte kan se skillnad på banan och apelsin. Hur i helv. kan man tycka att platt-tv har bra bild?! Ja, stillbilder fungerar, men så fort det rör sig så hänger inte elektroniken/tekniken med alls! Inte äns den bästa Pioneee-plasman duger. Och hur fan kan man betala för detta?! Det man förmodligen pyntar för är att apparaten är platt o stor, inget annat. Jag är ganska säker på att folk med ett skarpt, observant och detaljerat öga inte överstiger 0,1% av jordens befolkning, det är därför som platt-tv kan överleva på marknaden och det är därför vi betalar hantverkare. När jag läser dessa forum och tester så är jag mycket skeptisk till vad som sägs. Det är alltså humle och dumle som recenserar, inte de japanska teknikerna och den lilla % med hökögon. Så ni alla där ute, ta ut koskiten ur ögonen, och dra upp mössan, och försök att titta på bilden på tv´n ordenligt och försök att komma ihåg hur bilden är hemma på eran tv när det rör på sig, titta i bakgrunden i bilden, titta också hur suddigt det blir vid panoreringar och hur lång tid elektroniken måste tänka innan det blir skarpt igen. Nu kan det ju vara så att ni har en 20år gammal skit-tv hemma och då är allt annat bra i handeln än denna tv hemma. Besviken på platt-tv, minst sagt. skärpning tillverkarna och återförsäljare, och konsumenterna! Köp inte skiten, tvinga teknikerna att jobba hårdare! Halleluja!
Postad 20 juli 2006 - 23:16
induce
-
induce
-
Lärjunge
-
-
388 inlägg
Ja, vill man sitta med en 28" eller 32" så får man väl göra det om man så vill. Jag tycker också att CRT har bättre bild än de platta apparaterna, men faktum kvarstår, upplösning och storlek saknar de. Sen att de är stora och klumpiga som stridsvagnar är ju också en sak att väga in.
Jag är ärlig i mina utlåtanden om denna TV och är också medveten om dess brister, men jag skulle aldrig påstå att bilden är bra om den inte var det. Klart bilden blir suddig vid panoreringar, det blir den på vanliga CRT-apparater också. Det har varit uppe flera gånger på forumet att t ex DVD-filmer inte har formatet på sin sida att lagra varje frame knivskarp, speciellt inte vid rörelse. Till detta kommer faktorn med ögat som heller inte uppfattar rörelser knivskarpt förutom om du följer med rörelsen i fråga med din syn.
Hur som helst, förstår till fullo de som vill behålla sina gamla CRT-apparater för det finns saker som gör bättre, svärta t ex. Tycker dock att respekten skall vara ömsesidig. De apparater som gör er nöjda dyker säkert upp i sinom tid också.
Postad 20 juli 2006 - 23:58
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
Så ni alla där ute, ta ut koskiten ur ögonen, och dra upp mössan, och försök att titta på bilden på tv´n ordenligt och försök att komma ihåg hur bilden är hemma på eran tv när det rör på sig, titta i bakgrunden i bilden, titta också hur suddigt det blir vid panoreringar och hur lång tid elektroniken måste tänka innan det blir skarpt igen.
Ta och coola ner dig och återkom när du sett HD upplösning på en platt tv bredvid din 28 crt. Det är inte plattskärmarnas fel att det sänds SD sunk tv i de flesta hushåll, de visar bara bristerna i källorna. Att titta på analog tv på en högupplöst skärm är inget att rekommendera. Du kan kanske leva med att kolla på en suddig bild, men jag föredrar att få känslan av att nästan vara på plats när jag tittar på film. Sedan ska man fokusera på det objekt i bilden som är tanken att man skall se, inte bara bakgrunder osv. De flesta tv handlare har ju en ganska bra signal in i tv:n nuförtiden, så det är väl bara att kila ut och kolla själv. Tycker man bilden är kass med SD så får man väl behålla sin CRT tills det kommit mer HD material.
Postad 21 juli 2006 - 07:26
Unregistered316d1ce9
-
Unregistered316d1ce9
-
Användare
-
-
139 inlägg
Tja du Nattugglan, Väldigt nyanserat inlägg verkligen! Men som du sa så fint själv ta ut koskiten ur ögonen, och dra upp mössan,
och inse att det finns fler fördelar med en plasmaskärm i form av skärpa, färger, 3D djup i bilden, bildstorlek och praktiskhet än en tjockTV dito.. Svärta kampen vinner CRT! Erkänt! Kontrast vete tusan alltså för min plasma målar upp klart större skillnad mellan ljust och mörkt än min CRT som var från 1999. Återigen överdramatiseras dessa rörelser i bakgrunden!! Frågan är om du jämför med 1:a generationenens plasmor för inte kan jag se dessa EXTREMA problem som du och andra refererar till.. Kolla igår på en mängd olika scener ur Rädda Nemo, Master & Commander, Hulken, Lost (3 avsnitt). KOrt och gott många snabba scener med panoreringar. Och den ENDA platsen där jag reagerade på det du nämner, hackande, krusande kring kanter och konturer var NEMO scen 5 och båten som refereras till på annan plats på forumet.. Där såg man tydligt det som folk klagar på.. Kameran sveper över motorbåten som kör för fullt.. Och relingen på båten ger intrycket av ett "trappmönster" och hackar ganska rejält faktiskt.. En bra scen att se problemet med kort och gott! Återigen ett problem som troligtvis beror på interlacingen. Men ÅTERIGEN!! Ett par sekunder under en film på 1,5 timme!!!! Är det realistiskt och ens intelligent att på den grunden totalt dömma ut allt vad plasma heter?? Dessutom finns en lösning som heter progressiv upplösning!! Och så finns det HDTV som ger OÄNDLIGT mycket bättre bild än din tjockis 28"a!! Alla andra scener jag såg hittade jag inget av detta spontant.. Bad tjejen spänna ögonen noggrant och se ifall HON såg nått men inget!! Du överdriver kompis!!
Redigerat av Unregistered316d1ce9, 21 juli 2006 - 07:27.
Postad 21 juli 2006 - 10:01
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
Jag blir irriterad på att både platt-tvns förkämpar och CRT-konservativa. För det första så verkar CRT-konservativa var ovillga att erkänna att HD-tv på en Pioneer Plasma ger en makalöst vacker bild och gör att de CRT som säljs i Sverige idag faller pladask - på den punkten. CRT skulle mycket väl kunna ha samma höga upplösning.
För det andra är jag omåttligt irriterad på de som skyller på att det är SD som har så dåliga kvalitet och att "Platt-tv visar mer detaljer och alltså mer av det skräp som fanns där från början". Det är sant, men det är inte där problemet ligger. De artefakter som uppstår när man tittar på SD på en plattv beror på dålig skalning, dålig interlacing och att *svagheter i tv-apparaten* syns tydligare med dålig material. Jag upprepar - TV:NS svagheter sysn tydligare med dåligt källmaterial - inte att dåligt källmaterial syns tydligare på en bra tv...
Det som man *kan* se mer av på en bra platt-tv jämfört med en CRT är brus i bilden, eftersom brus (i bland) läggs på DVD-filmer i sådan utsträckning att att det ska synas på en *liten* CRT för att ge "bioaktig känsla" och denna mängd brus kan bli lite övermäktigt på en stor plasma...
Men det mesta brus beror ändå på brister i teknologin.
Bildmässigt föredrar jag plasma framför CRT på många punkter, framförallt är bilden mjukare, lugnare och behagligare att titta på. Den sämre svärtan och bandingar (uppstår relativt sällan) kan jag leva med då CRT har andra problem (tex att man inte kan ställa sina högtalare vart man vill..) Dock så är det illa att plasma än så länge är mer känslig för inrbränningar.
Men visst på SD-material ger en CRT bättre bild än en plasma. Och om det såldes HD-ready CRT i Sverige så skulle de krossa allt annat förutom tjockleksmässigt.
LCD ska vi inte ens ta med i beräkningen här för jag kräks nästan på de dyraste LCD:erna när de visar SD-material om jag ska vara ärlig.
Edit:
Som jag ser det idag finns det *ingen anledning* (annat än tjockleken) att köpa platttv om amn inte vill ha en bild som är större än 30" i synlig bildyta, om man ska ha den till TV och DVD-tittande. Datoranvändning är en annan femma.
Redigerat av Grimmy, 21 juli 2006 - 10:06.
Postad 21 juli 2006 - 10:40
Unregistered958
-
Unregistered958
-
Forumräv
-
-
582 inlägg
men alltså...!!!
detta problem är inget deinterlace-problem... jag matar som sagt min pv 600 via hdmi uppskalad till 720p...
jag pratar om vad som händer med bilden vid snabba panoreringar... har väl inget med interlace vs progressiv signal att göra!!! samma sak vid båda...!
och jag kan säga... JO denna är sämre än andra plasmor ex min förra philips 9956... som jag hade i ca 2 år innan jag bytte till pv600
kan hålla med om att bilden e super när saker inte rör på sej... men iom att jag jämför med min philips så ser jag den BRUTALA skildnaden vid snabba panoreringar... kan ha å göra med philips teknik "digital natural motion".
tycker all som e nöjda med sinn panna skall fortsätta vara det... men jag tycker att jag gick på en rejäl blåsning... å tycker bara d e konstigt att inte mer folk påtalat detta!
jag komer iaf byta min pv600 mot något annat! vet dock inte vad än... kanske så att det inte går å få tag på en plasma i dagsläget som klarar snabba panoreringar... vad vet jag!
Är det inte så att du har vant dig med Philips "Natural Motion" eller vad det heter som, främst i panoreringar, mjukar till bilden på så sätt att de hela bildrutorna delas upp i fields? Det är ju en sak som en del gillar skarpt medans andra avskyr detta som pesten. Jag har en PV60 sedan ett halvår tillbaka och den är varken sämre eller bättre än mycket annat jag haft vad gäller just detta. Då pratar vi bla CRT-projj & DLP-projj. Själv så matar jag med 720p från min Oppo.
Postad 21 juli 2006 - 12:40
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
För det andra är jag omåttligt irriterad på de som skyller på att det är SD som har så dåliga kvalitet och att "Platt-tv visar mer detaljer och alltså mer av det skräp som fanns där från början". Det är sant, men det är inte där problemet ligger. De artefakter som uppstår när man tittar på SD på en plattv beror på dålig skalning, dålig interlacing och att *svagheter i tv-apparaten* syns tydligare med dålig material. Jag upprepar - TV:NS svagheter sysn tydligare med dåligt källmaterial - inte att dåligt källmaterial syns tydligare på en bra tv...
Okej, du blev helt uppenbart irriterad på att jag skrev att även SD material suger. Kanske uttryckte mig lite vagt. Men nu är det ju så att tex avsnitt av serien LOST kan se helt underbara ut även med 576i på tex Pioneer plasma. När du sedan tittar på dåligt komprimerad fotboll från Premier league så är bilden bedrövlig. Jämför sedan med SD sändningarna från fotbolls VM som är tagna från HDTV sändningarna så är det mycket bättre. Det beror inte på plasman som du påstår, eller hur? Rätt uppenbart att det är sändningen av den ursprungliga källan som ger bättre bild... Sedan har vissa projar osv säkert behandling av bilden som tar bort brus osv, men då tappar man även lite av djupet i bilden och vissa detaljer. När man sen ser HDTV material på tex Pioneer plasman så kan man få så bra bild som det bara är möjligt om källmaterialet är så bra som det ska vara. HD material brukar vara såpass bra att du kan använda varenda bildförbättrande funktion i pioneer plasman utan att det uppstår sk "plasma ansikten" osv. Har du en kass SD/DVD källa så förvärras bara bilden med dessa funktioner...
Redigerat av thetias, 21 juli 2006 - 12:53.
Postad 21 juli 2006 - 13:09
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
thetias: olyckligt om du uppfattade det som ett personligt påhopp. Hade läst vad folk tycker om diverse LCD-apparater precis innan och de kör hela tiden med det argumentet. Jag tycker personligen att det är väldigt ont om artefakter på bra plasmor men att det är bedrövligt på LCD, så jag tror vi är ganska så överens om hur bra bild Pioneer presterar.
Grejen är ju bara det att även det bästa SD-materialet i 576i (DVD eller digitaltv med andra ord) ser riktigt illa ut på dyra LCD-tvs. Visst på normalt tittavstånd på en 32":are kanske man inte ser alla skavanker men när de kommer upp till 40-46" börjar det bli riktigt hemskt. Främst att allt är så otroligt smetigt.
Tycker att debatten CRT kontra Platttv blir lite missvisande när man som försvarar av CRT tar till argument som pekar på nackdelar som mer eller mindre bara finns på LCD.
Men onekligen har ju tv:n som tråden handlar om problem med just interlaceat material vilket är synd och skam. En gammal hederlig CRT får ju inte dessa problem i och med att den ju faktiskt är interlaced till att börja med!
Postad 21 juli 2006 - 13:31
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
thetias: olyckligt om du uppfattade det som ett personligt påhopp. Hade läst vad folk tycker om diverse LCD-apparater precis innan och de kör hela tiden med det argumentet. Jag tycker personligen att det är väldigt ont om artefakter på bra plasmor men att det är bedrövligt på LCD, så jag tror vi är ganska så överens om hur bra bild Pioneer presterar.
Grejen är ju bara det att även det bästa SD-materialet i 576i (DVD eller digitaltv med andra ord) ser riktigt illa ut på dyra LCD-tvs. Visst på normalt tittavstånd på en 32":are kanske man inte ser alla skavanker men när de kommer upp till 40-46" börjar det bli riktigt hemskt. Främst att allt är så otroligt smetigt.
Tycker att debatten CRT kontra Platttv blir lite missvisande när man som försvarar av CRT tar till argument som pekar på nackdelar som mer eller mindre bara finns på LCD.
Men onekligen har ju tv:n som tråden handlar om problem med just interlaceat material vilket är synd och skam. En gammal hederlig CRT får ju inte dessa problem i och med att den ju faktiskt är interlaced till att börja med!
<{POST_SNAPBACK}>
Okej, jag misstänkte att vi egentligen tyckte samma. Jag är som du egentligen anti LCD som primär tv i hemmet. Jag kan tänka mig en 20+ LCD i sovrummet eller dylikt, men tycker att bilden ofta är helt bedrövlig. Enda fördelen som jag ser är att man inte behöver oroa sig för inbränningar om man spelar mycket konsoll eller datorspel. Men det är oxå den enda fördelen som jag ser det... Brukar säga så för att slippa påhopp från folk som tycker att jag rekommenderat att de ska köpa plasma... Och sedan får de en tillfällig inbränning efter 5-8 timmars spelande
Postad 21 juli 2006 - 22:12
Unregistered316d1ce9
-
Unregistered316d1ce9
-
Användare
-
-
139 inlägg
Ja det här är ju underligt minst sagt!!
Har nu kopplat 989:an via HDMI till PV60E men Pannan vill inte byta ingång automatiskt till HDMI trots att det står i bruksanvisningen att det SKALL funka??? Vad nu detta trams?? Rätt störigt minst sagt!! Scarten som var kopplad tidigare gjorde sin uppgift.. Dvs, när man tänder DVD:n hoppar tvn automatiskt från TV läge till DVD läge!!
Men varför funkar det inte via HDMI?? Så istället får man stega sig genom ingångarna för att komma rätt vilket inte är vad jag hoppats på om man säger så!! Inte särskilt praktiskt!!
Några tips och råd och förklaringar??
Redigerat av Unregistered316d1ce9, 21 juli 2006 - 22:13.
Postad 21 juli 2006 - 22:34
Tweakarn
-
Tweakarn
-
Användare
-
-
141 inlägg
Har samma problem med min, funkade som sagt utan strul när jag körde via scart. Nu när jag använder mig av HDMI måste jag trycka på knappen TV/AV varje gång (finns näst högst upp till höger på fjärren)
Mvh Teakarn
Postad 21 juli 2006 - 23:34
Tweakarn
-
Tweakarn
-
Användare
-
-
141 inlägg
Glömde att skriva i mitt förra inlägg att när man väl tryckt på TV/AV tangenten så använder man sig av den röda och gröna tangenten som syns på TV:N, dessa motsvaras av "Text" och "F.P." tangenterna på fjärren, för att stega dig fram till HDMI 1. Nästa gång du skall använda dig av din DVD spelare verkar det som att TV:n kommer ihåg din senaste inställning, det räcker alltså att trycka på TV/AV tangenten på fjärren.
Du kanske redan känner till detta?
Mvh Tweakarn.
Postad 22 juli 2006 - 10:58
Unregistered316d1ce9
-
Unregistered316d1ce9
-
Användare
-
-
139 inlägg
Precis mitt intryck men det funkar ändå inte exakt som du säger hos mig iallafall!!
Stegar som du säger med färgknapparna till rätt ingång (behövr inte trycka TV/AV först) men hos mig "minns" TV:n inte mina senaste inställningar.. Alltså är jag på HDMI2 som nu och trycker TV/AV hoppar den över till analog kanal!! Dvs antennutgången och inte SCART (AV1) där jag har satellitboxen.. Så det blir alltså att stega med "text" och "F.P" fram och tillbaka.. Hel CP om jag får säga vad jag tycker!!
Men visst.. Två knapptryckningar överlever man men det var inte så jag gissade att det skulle funka!
Postad 22 juli 2006 - 11:00
Unregistered316d1ce9
-
Unregistered316d1ce9
-
Användare
-
-
139 inlägg
Jag gissar alltså att det är endast med Panasonic original DVD som det funkar HDAVI control som det står i bruxen.. Isåfall är det en rejält korkad begränsning man byggt in i apparaten.. Klart minus i MIN bok iallfall..
Även om bilden är ÄCKLIGT bra!! Särskilt med 989:an och 720p eller 1080i!!!!
Postad 22 juli 2006 - 11:59
Kind of Blue
-
Kind of Blue
-
Användare
-
-
211 inlägg
Men visst på SD-material ger en CRT bättre bild än en plasma. Och om det såldes HD-ready CRT i Sverige så skulle de krossa allt annat förutom tjockleksmässigt.
LCD ska vi inte ens ta med i beräkningen här för jag kräks nästan på de dyraste LCD:erna när de visar SD-material om jag ska vara ärlig.
Edit:
Som jag ser det idag finns det *ingen anledning* (annat än tjockleken) att köpa platttv om amn inte vill ha en bild som är större än 30" i synlig bildyta, om man ska ha den till TV och DVD-tittande. Datoranvändning är en annan femma.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har länge haft ögonen på PV60:n men undrar om dessa HD-klara CRT apparater med HDMI-ingång kan vara ett alternativ; http://www.netonnet....SectionRow3Lefthttp://www.netonnet....ectionRow2RightBer om ursäkt för OT, men tror länkarna adderar till disussionen platt vs tjocktv ovan. /KoB
Postad 22 juli 2006 - 12:55
50plus
-
50plus
-
Forumräv
-
-
744 inlägg
Här gäller det nog att se upp! Du talar om "HD-klar" men i länkarna du skickade står det att TV:n är "HD-kompatibel" . "HD-Klar" och "HD-kompatibel" är nog inte samma sak. Det är viktigt att loggan HD-Ready finns på TV:n. Kolla noga!
Postad 22 juli 2006 - 14:54
Kind of Blue
-
Kind of Blue
-
Användare
-
-
211 inlägg
Här gäller det nog att se upp!
Du talar om "HD-klar" men i länkarna du skickade står det att TV:n är "HD-kompatibel" . "HD-Klar" och "HD-kompatibel" är nog inte samma sak. Det är viktigt att loggan HD-Ready finns på TV:n. Kolla noga! 
<{POST_SNAPBACK}>
Ah! Du har rätt! My bad!
Postad 22 juli 2006 - 16:25
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Generell fråga angående Plasma:
Har plasmatekniken sämre svärta i ljus rum än i mörka? alltså tvärtom mot LCD tekniken.
Såg nämligen tv 50" plasmor på Elgiganten matade direkt med DVD bägge två. Bilden var på bägge absolut horribel. (det var en LG och en Philips minns ej exakt modell)
Det var som ett lagger med grått damm över hela bilden och tillsammans med reflektionerna i bilden var upplevelsen knappast värd de 38.000kr skärmarna kostade.
Postad 22 juli 2006 - 18:22
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1 117 inlägg
Det är alltid svårt att avgöra kvalitén på skärmarna i butik, om man inte vet vilka inställningar som är gjorda och hur de är inkopplade. (HDMI, komponent, VGA?, på POWER körde de DVD via VGA, varför de nu gjorde det...HTPC förmodligen)
De skulle säkert se bättre ut hemma hos dig.
Postad 22 juli 2006 - 18:31
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
Har plasmatekniken sämre svärta i ljus rum än i mörka? alltså tvärtom mot LCD tekniken.
Såg nämligen tv 50" plasmor på Elgiganten matade direkt med DVD bägge två. Bilden var på bägge absolut horribel. (det var en LG och en Philips minns ej exakt modell)
Det var som ett lagger med grått damm över hela bilden och tillsammans med reflektionerna i bilden var upplevelsen knappast värd de 38.000kr skärmarna kostade.
<{POST_SNAPBACK}>
Nej i ett ljust rum luras ögat att tro att svärtan är bra. I ett mörkt rum ser svärtan sämre ut... LG och phillips är kanske ingen referens...
Postad 22 juli 2006 - 19:18
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Ja, det var lite det jag menade, om svärtan är så dålig i en Eligigantenlokal, hur tusan är den då hemma i filmmörkret!?
Postad 22 juli 2006 - 19:21
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Det är alltid svårt att avgöra kvalitén på skärmarna i butik, om man inte vet vilka inställningar som är gjorda och hur de är inkopplade. (HDMI, komponent, VGA?, på POWER körde de DVD via VGA, varför de nu gjorde det...HTPC förmodligen) De skulle säkert se bättre ut hemma hos dig.
<{POST_SNAPBACK}>
Som jag skrev var den matad med DVD, noterade ej hur, ska dock kolla upp det nästa gång.
Postad 23 juli 2006 - 11:45
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
I butik kan man ju inte släcka ner heller. Kunderna måste se var de går någonstans. De kunde ha dedikerade rum med kontrollerad belysning istället så att inte svärtan tvättas bort av lysrören.
Postad 23 juli 2006 - 13:00
induce
-
induce
-
Lärjunge
-
-
388 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Min gissning är att de tack vare reflektioner och det i övrigt så ljusa förhållande som råder i en butik har valt att dra upp ljusnivån på TV:n för att bilden skall synas bättre och då blir bilden faktiskt rätt så grå. LCD klarar sig bättre under ljusare omständigheter. Väl hemma är det dock inte alls så, men om du har läst mitt omdöme så vet du vid det här laget att svärtan inte var så mycket bättre jämfört med LCD som jag hade trott. Fortfarande bättre än LCD dock.
Postad 23 juli 2006 - 14:31
Toby
-
Toby
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Jag gissar att klåparna (ok, inte alla är klåpare men ändå...) i butiken kanske inte har ställt in rätt svärta, d.v.s. om det ska vara datorsvärta eller videosvärta. Det gör att bilden kan bli väldigt grå istället för svart. Om det är åt andra hållet så kan bilden bli väldigt mörk helt utan detaljer.
Stod en del om detta i Hemmabio-tidningen för några nummer sedan...
Såg en pv60 på Siba som var helt groteskt grå, det måste ha varit helt fel inställningar på den...
Men generellt så inbillar jag mig att både LCD och plasma har samma egenskaper i ett mörkt rum, d.v.s. att svärtan inte blir riktigt lika djup. Nån som håller med? Jag vet ju i alla fall att min datorskärm (Samsung 740B) blir väldigt grådaskig på kvällen/natten när det är helt mörkt.
Hade´
Postad 23 juli 2006 - 14:35
shelter
-
shelter
-
Användare
-
-
247 inlägg
Vad säger ni, är det värt "mödan" att skaffa plasma jämfört med LCD eller bakproj?
Bakproj är ju lika illa om man snackar inbränningar...
LCD är för lekmannen som vill kunna tuta o köra och inte oroa sig så mycket.
Plasma, (En bra ), ger bättre bild men passar nog bäst till mer kräsna entusiaster som orkar vårda prylarna.
Så känner jag.
<{POST_SNAPBACK}>
 lite OT: Jag måste bara kommentera det där, var in på HIFI-klubben en dag och frågade om de hade några plasma tv's för visning. Svar: - Vi kommer inte ta hem några plasmor då ingen av våra kunder frågar efter plasma längre, vi har slutat med det helt och kör endast LCD. - Jaha sa jag... och gick. Du och HIFI-klubben delar inte samma uppfattning... men jag tycker inte heller LCD tv's håller samma mått som en plasma i dagens läge.
Postad 23 juli 2006 - 15:05
Toby
-
Toby
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Men det är betydligt billigare att tillverka LCD-apparater. Priserna på dessa kommer att sjunka jämfört med plasma. Så man kan ju förstå att handlarna vill övergå till LCD så småningom även om plasma har en del fördelar.
Hade´
Postad 23 juli 2006 - 15:29
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
Vad säger ni, är det värt "mödan" att skaffa plasma jämfört med LCD eller bakproj?
Bakproj är ju lika illa om man snackar inbränningar...
LCD är för lekmannen som vill kunna tuta o köra och inte oroa sig så mycket.
Plasma, (En bra ), ger bättre bild men passar nog bäst till mer kräsna entusiaster som orkar vårda prylarna.
Så känner jag.
<{POST_SNAPBACK}>
 lite OT: Jag måste bara kommentera det där, var in på HIFI-klubben en dag och frågade om de hade några plasma tv's för visning. Svar: - Vi kommer inte ta hem några plasmor då ingen av våra kunder frågar efter plasma längre, vi har slutat med det helt och kör endast LCD. - Jaha sa jag... och gick.
Du och HIFI-klubben delar inte samma uppfattning... men jag tycker inte heller LCD tv's håller samma mått som en plasma i dagens läge.
<{POST_SNAPBACK}>
HIFI Klubben Är inte mycket bättre än närmaste SIBA, Elgigant eller ONOFF. Vi kan ju ta det du just skrev... " Vi kommer inte ta hem några plasmor då ingen av våra kunder frågar efter plasma längre"... Vad var det då du just frågade efter??? Antar att de gör som många andra företag, tar in de prylar som de tjänar mest på och behöver lämna minst support på. Det lustiga är ju hur alla LCD beivrare påstått att LCD är billigare än plasma, men nu när LCD kommit upp i samma storlek så är de dyrare medans plasmorna blir allt billigare...
Redigerat av thetias, 23 juli 2006 - 15:31.
Postad 23 juli 2006 - 19:17
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1 117 inlägg
Nej, jag förstår inte heller varför alla säger att LCD är billigare???
OM det är billigare att tillverka avspeglas ju inte det i priserna iaf!
Sen har väl plasmatillverkingen också förfinats, tex tekniken med att göra större block med skärmar som de sen skär ut den storlek som skärmarna slutligen skall vara i.
Sen håller jag med om att HIFIklubben inte är speciellt mycket bättre än stormarkanaderna, iaf inte där jag bor. Kan inte speciellt mycket, de visste inte ens vad en triggerkabel var för något???
Och då jobbar man på HIFIklubben???
Jaja, fårlåt om det blev lite OT...
Postad 23 juli 2006 - 21:05
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Jag var också in på HiFi-klubben för några dagar sen och frågade efter plasma.
Visste dock att de inte säljer plasma men jag ville bara höra deras svar.
Nä plasma är på väg bort helt från marknaden sa han då.
Men det är ju inte så konstigt att inga kunder frågar efter plasma på HiFi-klubben när de inte säljer plasma. Hade de haft plasma hade nog folk frågat efter dem också.
Postad 24 juli 2006 - 06:54
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Kan man verkligen få inbränningar på en rptv ??
Har då kört min i 4 år utan problem...Spelat mååånga timmar på den
är väl det som är meningen om man har 44 tum
Postad 24 juli 2006 - 08:49
Unregistered316d1ce9
-
Unregistered316d1ce9
-
Användare
-
-
139 inlägg
Jag kör Break-In DVD nu sedan i fredags.. Hittils har jag säkert spelat 30-40 timmar sedan i Fredags! Enda jag kan säga att att det blir varmt i vardagsrummet!!
Eller inbillar jag mig men det känns som att en hel del värme strålar rakt fram från skärmen?!?!
Planerar att köra circus 08.00-23.00 varje dag denna vecka med lite varierat. Break In DVD, TV, DVD Film etc. 15 h om dagen alltså! Nästa måndag kommer jag alltså kört 135 timmar förutom den första veckan där jag körde kanske 5-6 timmar dagligen! Ca 150- 170 timmar totalt! En vecka till sen höjjer jag kontrast och ljusstyrka något!
Postad 24 juli 2006 - 09:11
shelter
-
shelter
-
Användare
-
-
247 inlägg
Eller inbillar jag mig men det känns som att en hel del värme strålar rakt fram från skärmen?!?!
<{POST_SNAPBACK}>
Det stämmer nog, stog rätt nära ett par plasmaskärmar när jag var på elgiganten förra veckan. Och jag tyckte det kändes som det "strålade värme" rakt ut från dem,
Redigerat av shelter, 24 juli 2006 - 09:11.
Postad 24 juli 2006 - 11:35
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2 965 inlägg
Kan man verkligen få inbränningar på en rptv ??
Har då kört min i 4 år utan problem...Spelat mååånga timmar på den är väl det som är meningen om man har 44 tum 
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har sett det på de bakprojburkar som står hos tv handlare. Men de står ju på med samma bild varje dag i vissa butiker.
Postad 24 juli 2006 - 12:15
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
Kan säga att min erfarenhet av icke frontglas och frontglas plasma (px3rv kontra PX4R) var en rejäl väremskillad. Min PX3RV gav knappt i från sig någon värme alls jämfört med PX4R som var som ett riktigt element.. Nu var ju min PX4R en fläktlös variant så det kanske kan påverkat en del
Toby: kan bara säga att Min PX3RVA hade helt ok svärta i ett mörkt rum. Inte CRT-kvalitet men bra mycket djupare svärta än på den lokala biografen iaf
Postad 24 juli 2006 - 21:37
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
Jag har funderat på det här med deinterlacingen på PV60. Vad jag förstår jobbar den med pixel-pixel motion adaptive deinterlacing, vilket förvisso är väldigt bra för videobaserat material (finns i praktiken ingen bättre lösning för vanlig konsumenter väl? Problemet är alltså att den inte upptäcker 2:2 material (PAL film). Men tänker jag då - klarar den av att upptäcka 3-2 pulldown? Dvs gör den rätt med NTSC-material?
Vad jag förstått är det ju värre med 2:2 material då det deinterlacern måste upptäcka det genom att det är flaggat. 3-2 ska den väl klara av bara genom att undersöka efter dubletter i radda av 5 fields?
Pacman: du som kan. Hur ska en deinterlacer egentligen klara av att upptäcka att något är 2:2?
Ja, jag vet. Helt onödig vetskap men blev nyfiken.
Postad 25 juli 2006 - 12:13
Unregistered316d1ce9
-
Unregistered316d1ce9
-
Användare
-
-
139 inlägg
Jag har funderat på det här med deinterlacingen på PV60. Vad jag förstår jobbar den med pixel-pixel motion adaptive deinterlacing, vilket förvisso är väldigt bra för videobaserat material (finns i praktiken ingen bättre lösning för vanlig konsumenter väl? Problemet är alltså att den inte upptäcker 2:2 material (PAL film). Men tänker jag då - klarar den av att upptäcka 3-2 pulldown? Dvs gör den rätt med NTSC-material?
Vad jag förstått är det ju värre med 2:2 material då det deinterlacern måste upptäcka det genom att det är flaggat. 3-2 ska den väl klara av bara genom att undersöka efter dubletter i radda av 5 fields?
Ja jisses vilken djupdykning i det tekniska!!  Tror inte jag förstod en bokstav i ovannämnda citat!! Räcker det inte med att bilden till 99,9% är exceptionell?? Nu har ja ägt min burk i dryga 2,5 vecka!! Och jag överdriver INTE när jag säger att bilden är utmärkt i den utsträckningen! Ja jag måste vara blind alltså som inte hittar några dramatiska problem värda namnet! Det är så otroligt få tillfällen och filmer då jag överhuvudtaget sett några skavanker på denna apparat och jag kan inte för mitt liv förstå den överdrivna skräcken för deinterlace problem/pull down, pull up, pull on the side and to the left hit och dit!! Har provat Reg1 skivor NTSC Reg2 skivor PAL etc etc. Visst finns det problem med de-interlacingen tydligen och jag har kört både progressivt och 1080 i via HDMI från 989 och uppenbart är att TV:n i VISSA FÅ situationer inte klarar av snabba rörelser och kamera svep . Men jag har alltså GRYMT svårt att hitta dom! Nemo är en situation där man ser det men detta kamerasvep är ju lite av ett extremexempel som jag ser det!! Provat allt möjligt i övrigt utan att hitta några egentliga störningar i bilden! Finns det NÅGON burk som egentliegn klarar ALLT 100% och som inte har nackdelar som Pannan inte har? Vill inte låta sur och butter men konstarerar för egen del att om man gräver djupare och djupare och djupare i varje teknikalitet med varje apparat blir det till sist extremt svårt att hitta rätt i djungeln!! Man riskerar bara att förvirra sig själv bortom all räddning!! Vissa brister får man kanske acceptera och jag tror inte att det finns NÅGON apparat i dagens tekniska situation och kvalitet som klarar allt.. Accepterar man inte bristerna kanske man gör bäst i att vänta helt och hållet! SED kommer ju om några år och det skall ju vara bättre!
Redigerat av Unregistered316d1ce9, 25 juli 2006 - 12:24.
Postad 25 juli 2006 - 12:48
Unregistered832ce377
-
Unregistered832ce377
-
Användare
-
-
211 inlägg
Var på Expert och kollade på den idag, dock hade deras HDMI-växel pajat och han sa att dom körde med en "crappy scart" från boxern sålänge. Dessutom hade dom bara satt i sladdarna och startat den, inga inställningar alls. Men tyckte ändå att bilden såg helt ok ut, svärtan var riktigt bra och färgerna också. Ska tillbaka imorn när dom fixat det och är bilden bättre(vilket jag är säker på att den kommer va) så blir det nog ett köp. Dock gillar jag inte utseendet alls, väldigt plastigt. Stod en Samsung LE-32R76 jämte som var så sjukt mycket snyggare.. dock får man väl inte bara gå på utseendet
Postad 25 juli 2006 - 13:55
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Pacman: du som kan. Hur ska en deinterlacer egentligen klara av att upptäcka att något är 2:2?
<{POST_SNAPBACK}>
Vet faktiskt inte hur det går till rent tekniskt. Skulle väl gissa på att man dektekterar 2:2 sekvensen genom att kolla efter "field-dubletter" även hos PAL. Samma field återkommer ju 2 ggr. Men jag är osäker, har inte sett nån klok förklaring nånstans. Att kolla efter flaggor kan en tv av naturliga skäl inte göra då flaggan "hämtas" från mpeg-dekodern, det är med andra ord förbehålled uppspelaren. Lika bra det då flagg-baserad deinterlaceing är en urusel lösning, inte minst på PAL då materialet allt som oftast är felflaggat. Bättre är då sk "cadence detection", vad det nu innebär rent teknsikt, som bygger på analys av enskilda fields (och pixlar för man förmoda). Det är det som är så märkligt, Pannan som är per-pixel motion adaptive, dvs analys av enskilda pixlar, borde kunna klara detta. Men av nån anledning "glömde" de att hacka in kod för filmbaserat material. Har sett liknande beteende på MÅNGA modeller, fattar inte vad de håller på med. Mahler>> Räcker det inte med att bilden till 99,9% är exceptionell??
Skulle inte vilja kalla en bild som uppvisar artefakter som min totalt ointresserade sambo upptäcker på några sekunder som "till 99,9% är exceptionell".  Men var och en till sitt, kul att du är nöjd.
Postad 25 juli 2006 - 14:00
Unregistered316d1ce9
-
Unregistered316d1ce9
-
Användare
-
-
139 inlägg
Ja antingen har din sambo alltså hök ögon eller så är din burk defekt!!
Min /även hon totalt ointresserade/ sambo ser INGET trots att jag uttryckligen säger "älskling, spänn nu ögonen på skärmen och se ifall du hittar dessa ströriga artefakter som alla klagar på på forumet"!! Nemo scenen ser hon men utöver det är det perfekt!!
Alltså är antingen MIN sambo (precis som jag uppenbarligen är) blind eller så är min burk bättre på det du talar om??
Helt en fråga om tolkning alltså och intryck mot intryck!!
Redigerat av Unregistered316d1ce9, 25 juli 2006 - 14:01.
Postad 25 juli 2006 - 14:09
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
Pacman: nej givetvis kan inte tv:n upptäcka några flaggor  Därför jag var intresserad av hur den ska gå tillväga (en progressiv dvd-spelare kan ju kika på flaggor).. Men som du säger så är ju 2:2 faktiskt uppbyggt av dubletter så det borde ju inte vara så avancerat.
Alltså Mahler: problemet med panasonicen är att det är ett lite skitfel som inte borde finnas där. Man tycker att det borde kostat 100:- i tillverkningskostnad mer att göra det rätt.
Sedan så tror jag inte att du kommer hitta några direkta artefakter. Grejen är ju mest att upplösningen bir lägre vid rörelse och det är väl inget enormt störelsemoment. Skulle tro att väldigt många har detta så här (eller BETYDLIGT värre) på sina progressiva dvd-spelare eller progressiva skärmar.
Och det är ju inte som att det ser "galet illa ut" eller så  Våra ögon är ganska vana vid att det blir suddigt vid snabba rörelser så det är inte så lustigt egentligen.
Tycker bara det är lustigt att Panasonicen ska ha gjort en sådan här tabbe. Och jag tycker faktiskt att det borde gå på garantin och att de skulle ta och updatera firmwaren eller något (kan inte tänka mig att det kan vara ett större problem än så).
Men grejen är att jag ska rekommendera en plasma till min far som - de få gångerna han tittar på film - uteslutande ser på film 576i från sin digitaltv box (som ej har progressiv ut) och i *hans* fall är den här tv:n ingen hit..
Postad 25 juli 2006 - 15:29
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Alltså är antingen MIN sambo (precis som jag uppenbarligen är) blind eller så är min burk bättre på det du talar om??
<{POST_SNAPBACK}>
Troligast är att ni faller under katergorin som "tror att det ska vara så". Min sambo är dock van vid hur det ska se ut, så förklaringen ligger nog där. Helt en fråga om tolkning alltså och intryck mot intryck!! 
Näe, det är en fråga om teknik och att göra rätt eller fel. Panna gör fel. Mer än så är det inte. Personligen önskar jag att produkter blir BÄTTRE och att då sopa undan enkla fel leder inge vart. Ställ lite krav på lata tillverkare istället. Eller sitt nöjd och tyst, går det med.
Postad 25 juli 2006 - 15:56
shelter
-
shelter
-
Användare
-
-
247 inlägg
Skulle det vara så illa som ni får det att låta skulle det ju inte gå att sälja/titta på tv'n öht...
Postad 25 juli 2006 - 18:33
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2 665 inlägg
Någon som testat Pana S-97 dvdn tillsammans med pv60?
Med denna kombo får man deinterlace problemet då?
Är det någon som jämfört pv60/pv600 mot varandra och kan säga att det är exakt lika bra bild på dem eller är pv600 lite lite bättre?
Skulle vara kul att se en jämförelse mellan pv500 pch pv600 också.
Dessa deinterlace problem finns det några bilder så att man kan få se hur det ser ut?
Tack på förhand!
Postad 25 juli 2006 - 20:32
Unregisteredcb51b299
-
Unregisteredcb51b299
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Synd att en sådan kanon-TV ska ha så ful design - den ser så otroligt plastig ut. Alla Panasonics skärmar utom den här ser ju bra ut tycker jag... =( Kommer dock antagligen att köpa den ändå. Priset för den bild man får är riktigt bra.
Postad 25 juli 2006 - 23:20
Unregistered832ce377
-
Unregistered832ce377
-
Användare
-
-
211 inlägg
Synd att en sådan kanon-TV ska ha så ful design - den ser så otroligt plastig ut. Alla Panasonics skärmar utom den här ser ju bra ut tycker jag... =( Kommer dock antagligen att köpa den ändå. Priset för den bild man får är riktigt bra.
<{POST_SNAPBACK}>
Håller med, utseendet är enda anledningen till att jag avvaktar. Men känns jäkligt dumt att köpa en sämre tv bara för snyggare utseende men, det är ju en ganska stor möbel :/
Postad 26 juli 2006 - 00:29
induce
-
induce
-
Lärjunge
-
-
388 inlägg
Tycker inte designen är vrålsnygg, tycker dock att den funkar. Till er som inte gillar den, tja... skulle nog avstå från att köpet något jag inte tycker är snyggt. Visst, prestandan är viktig men skall inte behöva känna sig missnöjd med något man köper, speciellt inte i dessa prisnivåer.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|