Men de duger gott för att ha nått lämpligt att utgå ifrån varpå du gör egna eventuella justeringar.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
12 990:- |
Postad 11 oktober 2015 - 07:19
Men de duger gott för att ha nått lämpligt att utgå ifrån varpå du gör egna eventuella justeringar.
Postad 11 oktober 2015 - 22:07
Funderar lite på om en hdmi till vga converter kan göra det jag vill. Finns det några billiga vettiga?
Postad 07 december 2015 - 12:14
Postad 18 december 2015 - 07:44
Går o funderar på att köpa kalibreringsutrustning, vilken ska man sikta på? Jag har kikat lite på spyder5 pro, är det tillräckligt noggrant för hemmabruk? Eller finns det andra likvärdiga men billigare? Alla tips mottages!
Postad 18 december 2015 - 08:40
Går o funderar på att köpa kalibreringsutrustning, vilken ska man sikta på? Jag har kikat lite på spyder5 pro, är det tillräckligt noggrant för hemmabruk? Eller finns det andra likvärdiga men billigare? Alla tips mottages!
Vilken programvara har du tänkt använda?
Postad 18 december 2015 - 09:31
Vilken programvara har du tänkt använda?
Ja det är ju det som är frågan. Vad jag förstått så behöver man köpa Pro versionen om den medföljande programvaran ska duga? Men om man köper expressversionen så kan man använda open-source programvara som låser upp samma egenskaper?
Postad 18 december 2015 - 10:47
Vet inget om dispcalGUI men HCFR är väl annars snarare standardsvaret för den som vill ha gratisprogramvara för att kalibrera tv/projektor.
Så jag skulle börja med att ta reda på vilka mätare HCFR stödjer.
edit: Kolla dock in Spectracals Calman, finns en rad olika paket:
Redigerat av pacman, 18 december 2015 - 10:55.
Postad 18 december 2015 - 11:02
Ok, ska kolla upp det. Tack så mkt för tips! Vad tror du om den medföljande programvaran i spyder 5 Pro?
Postad 18 december 2015 - 11:12
Vet inget om den, kollade bara runt lite snabbt nu så det är möjligt att jag har fel men: jag tycker det verkar som om den saknar programvara för att kalibrera tv/projektor. Verkar mest vara för att profilera datorskärmar. Dessutom är mätaren densamma som i Spyder 5 Express så det är tveksamt om Pro tillför nått av värde.
Postad 18 december 2015 - 11:27
Det står klart o tydligt att man kalibrerar lcd skärm, då borde det väl även funka med vanlig led tv eller? För projektor behöver man gå upp till elite versionen.
Hittar ingen svensk återförsäljare av CalMAN, har du nåt tips? Hittar bara via Amazon, men de har ingen leverans till Sverige.. CalMAN Home Express verkar annars vara grymt bra för tv/projektor o lättanvänd!
Postad 19 december 2015 - 17:27
Du kan även ladda ner programvaran och testa den utan att köpa licensen.
Postad 19 december 2015 - 21:11
Postad 20 december 2015 - 20:54
Jag råkade på ett lite för mig nedslående inlägg från Ringblixt, fast på component. Det handlar om hur bild som en htpc skickar ut alltsom oftast är helt upp åt väggarna fel på alla möjliga sätt. Om man vill läsa finns tråden här.
Finns det något sätt att mäta signalen som en htpc skickar ut i den digitala domänen, alltså utan att bilden tar vägen om en skärm?
Postad 21 december 2015 - 04:30
Saken är ju den att man skall kalibrera en skärm med hjälp av en certifierad källa, exempelvis en signalgenerator. Efter det jämför man resultat med samma testbilder på en signalkälla (i detta fall står det mellan en Oppo och en HTPC). Om signalen som skickas ut är korrekt så skall den mätas identiskt, i annat fall är den felaktig.
Jag har själv inte jämfört någon HTPC då jag inte använder det men datorer är oftast bra mycket knivigare när det kommer till bildsignalen än särskilda Blu-Rayspelare. En simpel drivrutin till grafikkortet kan ställa till det rejält i värsta fall.
Postad 21 december 2015 - 08:09
Ringblixt har rätt i sak, det finns otroligt många möjliga felorsaker i en HTPC. Men vet man hur man ska ställa in den och samtidigt kontrollera att signalen är korrekt ut så finns det ju inga hinder för att få en bra bild.
Det största felet är enligt min uppfattning att folk är naiva. De använder HTPCn till en en massa olika format och kanske dessutom olika uppspelningsprogram. Att anta att bilden ska hålla samma nivåer när man blandar så är att göra bort sig.
Hade jag haft råd hade jag gärna köpt en Oppo och kört allt via den (för att slippa huvudvärken som en HTPC ger) men så länge ljud- och bildutrustning behöver uppgraderas tycker jag det är roligare att lägga pengarna där.
Postad 21 december 2015 - 09:04
Denna kombo är tycker jag är en bra start bra pris dessutom.
http://calman.spectr...me-express.html
http://www.amazon.co...95ERMXKGQXBG0S6
Annars kan man ta steget upp till exemlelvis denna om man vill få fler funktioner i Calman och korrektare avläsningar.
http://calman.spectr...raCal_C6-R.html
Redigerat av miol11, 21 december 2015 - 09:04.
Postad 21 december 2015 - 15:05
Denna kombo är tycker jag är en bra start bra pris dessutom.
http://calman.spectr...me-express.html
http://www.amazon.co...95ERMXKGQXBG0S6
Annars kan man ta steget upp till exemlelvis denna om man vill få fler funktioner i Calman och korrektare avläsningar.
Vill köpa men de levereran inte till Sverige står det när man försöker.. Hur göra?
Postad 22 december 2015 - 18:35
Vill köpa men de levereran inte till Sverige står det när man försöker.. Hur göra?
Jag har köpt massor av saker ifrån SpectraCal genom åren och det har aldrig varit något problem att skicka till Sverige. Skicka iväg ett email direkt till [email protected] och fråga.
Postad 22 december 2015 - 19:22
Postad 22 december 2015 - 20:23
Jag har köpt massor av saker ifrån SpectraCal genom åren och det har aldrig varit något problem att skicka till Sverige. Skicka iväg ett email direkt till [email protected] och fråga.
Tack, ska testa det. För när man försöker köpa från deras sida så blir man dirigerad till amazon, o där skeppar de inte till Sverige..
Postad 24 december 2015 - 14:44
Postad 28 december 2015 - 07:31
Postad 28 december 2015 - 08:25
Dvs, undrersök allt på egen hand, ta reda på vad resp reglage gör och ta därefter beslut om hur de ska vara inställda. Det är bästa tipset.
Redigerat av pacman, 28 december 2015 - 09:45.
Postad 28 december 2015 - 11:15
Rent krasst så är det så att inställning av bildförbättringar o dyl ingår i kalibreringsförfarandet så några "ska" behövs egentligen inte.
Dvs, undrersök allt på egen hand, ta reda på vad resp reglage gör och ta därefter beslut om hur de ska vara inställda. Det är bästa tipset.
Jo,jag vet. Det är länge sen jag fipplade med det.Bara hugga i. Vet du ifall oled böra köras i x antal timmar innan?
Postad 30 december 2015 - 10:18
Tänkte inhandla, men hur kommer det att bli med HDR? Behöver man upp i detta då?
http://calman.spectr...Cal_C6-HDR.html
Eller??
Redigerat av mcmike, 30 december 2015 - 10:18.
Postad 30 december 2015 - 10:32
Postad 30 december 2015 - 10:41
Funderar mest på hur de hade tänkt sig att man ska kalibrera HDR med hjälp av en BD och DVD skiva...
Ja, jag skickade ett mail till dem! Kanske inte någon som vet "hundra" här ännu? Min projektor fanns inte med i deras "lista" ännu..
Redigerat av mcmike, 30 december 2015 - 10:42.
Postad 30 december 2015 - 11:24
Har beställt calmans home express bundle med c3 mätaren.. Det är på väg hit nu..
Postad 30 december 2015 - 16:33
Funderar mest på hur de hade tänkt sig att man ska kalibrera HDR med hjälp av en BD och DVD skiva...
Jag har inte 100 koll på alla patterns i mobilforge men där kanske det finns....?
mcmike om du skall börja kalibrera så rekommenderar mobileforge tillsammans med appletv förenklar och snabbar upp
kalibreringarna avsevärt.
Postad 30 december 2015 - 18:23
mcmike om du skall börja kalibrera så rekommenderar mobileforge tillsammans med appletv förenklar och snabbar upp
kalibreringarna avsevärt.
Ja jag har efter tidigare tips laddat ner den! Fick nu detta snabba svar från SpectraCal..
CalMAN Control + C6 would be a good bundle for you if you are starting out from scratch. We haven’t been able to support JVC for AutoCal since 2013, unfortunately, but you can still use our software to do a manual calibration.
Fast det gjorde inte mig något klokare
Postad 30 december 2015 - 19:06
Berätta gärna lite (eller mycket) när du lekt med det ett tag. Tror det skulle vara värdefull info.Har beställt calmans home express bundle med c3 mätaren.. Det är på väg hit nu..
Postad 30 december 2015 - 22:05
När jag kör testmönster från avs hd för att ställa in kontrast och ljusstyrka är allt mer eller mindre som det ska, men när jag sedan sätter igång en film så vill jag instinktivt sänka ljusstyrkan från 52 till ca 46. I mörka scener märker jag nämligen att det är när jag går under 46 som de mörkaste delarna börjar smälta ihop.
Om jag däremot börjar höja ljusstyrkan över 52 så ser jag hur de svarta kanterna som t.ex finns ovan och nedanför en film med bildförhållande 2,35:1, så någon sorts gräns är där allt vid 52 också.
Det kan väl inte vara så att filmskapare helt enkelt inte utnyttjar svärta i sina filmer?
(Jag använder mpc-hc med madvr och ett grafikkort från nvidia på en dator med windows 10)
Postad 30 december 2015 - 22:41
Kontrollera instälningarna för grafikkortets svartnivå i videoläge.
Mig veterligen bör man undvika att låta grafikkortet bestämma över färger om man använder madVR.
För de som funderar över CalMAN så får de återförsäljare även i Sverige efter årsskiftet.
Postad 30 december 2015 - 22:49
Tänkte mera på att om testbilden ska överföras över hdmi så krävs stöd för HDR metadata (v2.0a)Jag har inte 100 koll på alla patterns i mobilforge men där kanske det finns....?
Missade om det stod nått om "hdr-mätate" och vad det i så fall skulle innebära? Pålitliga mätresultat upp till 1000 nits? Vad är i så fall övre gräns för en vanlig C6?
Postad 31 december 2015 - 10:08
Mig veterligen bör man undvika att låta grafikkortet bestämma över färger om man använder madVR.
För de som funderar över CalMAN så får de återförsäljare även i Sverige efter årsskiftet.
Kontrollera instälningarna för grafikkortets svartnivå i videoläge.
Jag håller på att bli smått tokig. Det är någonting som inte vill. Jag kan få till svärtan som den ska vara antingen genom att sätta alla led på full rgb och justera ljusstyrkan i projektorn till 36, så att svartnivån hamnar vid 16, eller genom att säga till nvidia att monitorn vill ha limited i videoinställningar så att nvidia gör en omvandling.
Det konstiga är att inställningen inte håller sig, eller att någonting går snett. När jag ställt in allt (första metoden med full rgb i alla led), stänger av videouppspelningen och startar testfilen igen har svartnivån ändrats så att jag för att komma tillbaka till 16 måste höja ljusstyrkan igen. Om jag spelar upp en film verkar det däremot som om svärtan är mer eller mindre som den ska utan att ha ställt tillbaka ljusstyrkan på 52. Jag har ställt in madvr på att anpassa bildfrekvens efter filmen, så projektorn upptäcker en "ny" signal varje gång en film startas eller stängs av.
Det verkar fungera att ha ljusstyrkan kvar på 36, men jag stör mig ändå på att testfilen indikerar någonting helt annat.
Postad 31 december 2015 - 13:25
Vad är det för filmer du kollar på? Asiatiska produktioner har oftast en annan svartnivå än europeiska och amerikanska.
Postad 31 december 2015 - 20:19
Vad är det för filmer du kollar på? Asiatiska produktioner har oftast en annan svartnivå än europeiska och amerikanska.
Nej, det är västerländska filmer det rör sig om. Jag tror jag ger upp och ställer ljusstyrkan lite på känn när jag känner för det istället...
Postad 31 december 2015 - 20:29
Nej, det är västerländska filmer det rör sig om. Jag tror jag ger upp och ställer ljusstyrkan lite på känn när jag känner för det istället...
Har du något pc läge på, på projektorn?
Vet När jag ställt in nån gång när bildvisare varit i pc läge i 60hz, så när en 24hz film dragit igång, då har tv/projektor ändrat från pc läge till icke pc läge, då har inställningarna jag gjort i pc läge blivit helt uppåt väggarna.
Postad 01 januari 2016 - 10:58
Det låter riktigt bra, återkoppla gärna när du vet mer

Postad 01 januari 2016 - 14:20
Har du något pc läge på, på projektorn?
Vet När jag ställt in nån gång när bildvisare varit i pc läge i 60hz, så när en 24hz film dragit igång, då har tv/projektor ändrat från pc läge till icke pc läge, då har inställningarna jag gjort i pc läge blivit helt uppåt väggarna.
Nej det är högst oklart om sony vpl-hw20 har något PC-läge eller inte. Om inte någon här vet? Om den har det så verkar det vara något automatiskt som inte går att kontrollera. Jag var till och med inne i servecemenyn och letade efter någon inställning utan att hitta. AVS hd 709, som jag använt för att fixa inställningarna är också 24Hz-material som behandlas på samma sätt som filmer jag spelar upp.
Postad 01 januari 2016 - 19:56
Berätta gärna lite (eller mycket) när du lekt med det ett tag. Tror det skulle vara värdefull info.
Det gör jag. Skulle få den levererad i slutet på nästa vecka.
Postad 05 januari 2016 - 18:28
Fick min mätare idag från calman o hann göra en kalibrering innan jag var tvungen att åka till jobbet. Första intrycken är väldigt bra! Home express programvaran är jäkligt enkel och användarvänlig! Man behöver nästan inte ha några kunskaper alls för att få till en kalibrering, väldigt väl förklarat vad alla värden är och bör vara. Nu blir man dock riktigt sugen att köpa Calman Control programvaran som är betydligt mer avancerad o öppnar för riktigt djup kalibrering. Men man kommer väldigt långt med Home express. Sen har calman en gratis programvara som heter colorchecker där man kan läsa av alla tänkbara värden som finns.
Postad 07 januari 2016 - 10:04
Tyckte att datorskärmen hade en väldigt grön och ful ton i vitbalansen så jag beslöt mig för att göra en ny kalibrering. Efter lite pillandes fick jag till ett mer dugligt resultat, men hur det kunde bli så illa det var innan vet jag inte. Kalibrerade ju för mindre än två månader sedan...
Postad 07 januari 2016 - 10:22
Kan vara med och utan ICC-profil aktiv. För du kalibrerade skärmen va, inte profilerade den? Dvs du gick på skärmens RGB-reglage.
Postad 07 januari 2016 - 10:38
Först kalibrerade jag monitorn manuellt med reglagen för att de skulle mäta så bra som möjligt. Sedan gjorde jag en profilering för några mindre finjusteringar. Använder ändå bara datorn för surf och spel så det funkar för min del...
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 07 januari 2016 - 10:38.
Postad 07 januari 2016 - 12:56
Hej!
Om man är sugen på att köpa någon form av mätare för kalibrering av OLED, vad ska man sikta på då?
Mvh J
Postad 07 januari 2016 - 14:00
Hej!
Om man är sugen på att köpa någon form av mätare för kalibrering av OLED, vad ska man sikta på då?
Mvh J
För yrkesmässig precision behövs någon form av profilering av mätaren, till exempel Spectracals C6. Annars skulle jag rekommendera i1 Display Pro.
Postad 07 januari 2016 - 14:20
För yrkesmässig precision behövs någon form av profilering av mätaren, till exempel Spectracals C6. Annars skulle jag rekommendera i1 Display Pro.
Jag är nybörjare men vill mixtra lite med min OLED då dom gynnas väldigt mycket av kalibrering med mätare och inte bara på frihand. Duger det med i1DisplayPro tror du?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar