Förlängninskablar är lite hit&miss. Rekommenderar istället en vanlig usb-hub med egen strömförsörjning.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
12 990:- |
Postad 06 maj 2016 - 15:28
Postad 08 maj 2016 - 08:47
Lite funderingar innan jag provar lite mer seriöst:
1. Fick med ett kalibreringskort med C6 mätaren,behöver jag lägga in dessa värden som kompenssering i Calman 5 programmet,och isåfall vart gör man det?
2. Vilken gamma formula bör man använda (för lcd tv) ITU.B1886 eller Power gamma (tex 2.3) vad är skillnaden?
3. Skall man använda DeltaE 2000 för både gråskala o färg (cms) eller bör man använda DeltaEuv för gråskalan?
4. Finns det något mer man bör ställa in/kolla/ändra på innan man börjar?
5. 2 Punkts mätningen,skall man ta 30/80 eller 30/100 eller 30/109 har 10p på den tv jag leker med.
6. Innan man börjar med 10p vit balans justera "average gamma" med det man har tillgängligt på tv`n.
7. När man börjar med 10p så skall man ju börja på 100% vit men är nästa steg 90% eller skall jag gå på 0% och gå uppåt 0-10-20 etc?
8. Är det någon mening att ta en mätning på 0% med C6 eller hoppar man bara över det?
Har läst igenom hela tråden och detta är lite av en summering på mina frågor efter det,sedan har det ju ändrats en del på 10år med sedan trådstarten,mer funderingar kommer garanterat : )
Mvh Nicke
Redigerat av TOOL, 08 maj 2016 - 09:03.
Postad 09 maj 2016 - 13:20
Skulle föreslå att du, innan du gräver ner dig i mätandet, sätter dig med en kalibreringsskiva (gärna DVE som blandar testbilder med riktigt material, t.ex. grå rampen är grym till många olika reglage) och känner/leker med reglagen i tv:n för att få en visuell förståelse för vad de gör.
2. Vilken gamma formula bör man använda (för lcd tv) ITU.B1886 eller Power gamma (tex 2.3) vad är skillnaden?
Ingen aning om vad som funkar bäst att ha som referens/mål för din tv men många av dina frågor, inkl den ovan, kan svaras med "whatever looks the best". Dvs prova och titta och prova och titta igen, det är det som är vägen till riktigt bra resultat.
Ang skillnaden mellan ren "power law"-gamma och Rec1886 så är det så att Rec1886 är en 2.4 power law plus kompensation för icke perfekt svartnivå. Dvs en Rec1886 kurva kommer se olika ut beroende på vilken svartnivå som matats in i ekvationen.
I praktiken är det så att man kommer få en lägre gamma (lägre än 2.4) i den nedre delen av gråskalan. Tanken är att man stiger ur den icke-perfekta svartnivån "snabbare" (dvs lågdagrarna är ljusare, vilket totalt sätt ger en mindre kontrastrik bild/karaktär) så att man får tillräckligt avstånd/kontrast mellan lågdagrar och den icke-perfekta svartbotten. Är svartnivån perfekt, dvs 0.0 ala OLED med "rätt" inställd Brightness, så följer Rec1886 en 2.4 power law exakt (vill jag minnas).
Kanske viktigaste är dock snarare är att inte försöka följa referens/mål-gamma allt för mkt. Lätt hänt att man sabbar i bilden om man försöker få så snygga mätningar som möjligt. Dvs titta mer på bilden än på mätningarna.
Postad 09 maj 2016 - 16:20
Är dock nyfiken så att jag inte har nån inställning fel från början (så jag inte sitter o mäter bananer istället för äpplen) har heller inte tid för längre test sessioner då jag bor inneboende för tillfället (letar lämpligt hus) så det blir lite si o så med att seriöst sitta o prova sig fram med olika inställningar/justeringar får ta det när man köpt hus o kan sitta själv i lugn o ro samt pilla med programmet.
Postad 09 maj 2016 - 17:44
Man kan ju lätt skriva en bok eller tala i timmar om varje fråga.
1. Calman håller reda på din C6 genom dess serienummer.
2. Pacmans svar. Med betoning på att hela tiden kolla mot gråramp. Att nå BT.1886-gamma är heller inget självändamål. Väldigt få apparater saknar ändå den möjligheten och då är det bättre att köra på en powergamma inom vad som är rimligt för den displayen. Man kanske kan forcera ned TV:n så att de 10 stegen stämmer med hyfsat med en BT.1886-kurva till exempel baserat på att du mäter på 0,10,20... etc. Men det är inte säkert det är rätt hela vägen, 1 till 9 kanske är helt fel? Så kolla med grårampen hela tiden.
3. Du ska välja rätt DeltaE-metod för rätt tillfälle. u'v' ger mer absoluta fel men blir mer nitisk som måttstock för felnivån i skuggnyanser. dE2000 är mer nitisk i ljusa nyanser. Detta korrelerar inte alltid med vad ögat kan uppfatta i den situation TV:n verkar i.
4. Det finns alltid något mer man borde göra eller kan göra. Det lönar sig att hela tiden stämma av med riktig bild, gråramp, samt kontrast- och brightness-testmönster så att man inte klipper nivåer någonstans. Processen är iterativ.
5. Det är ett val som baseras på din mätutrustning och hur reglaget fungerar. Med en ljusstark TV och en C6-mätare kan man börja med 20/80 men det kanske blir mindre fel med 30/80 eller 20/90 eller 25/75 osv. Till syvende och sist måste man testa sig fram.
6. Tänk på att 2-punkts och 10-punkts-reglagen kan påverka varandra. 2p-reglaget sätter ofta den generella nivån. 10p för finputsandet. Ofta, men inte alltid.
7. Du ska ta 10p-reglaget uppifrån och nedåt. Annars finns risken att du förskjuter fel mot vitt där du inte kan dölja dem. Börja i vitt och gå ned mot svart, backa gärna tillbaka ett steg varje och kontrollmät hela vägen eftersom de 10 stegen kan påverka varandra. Kolla hela tiden mot gråramp så att du inte introducerar fel någonstans.
8. C6 ska kunna mäta tillförlitligt i svart. Det är också en bra indikation på att något har blivit fel, till exempel att man precis ljusat upp svärtbotten.
Redigerat av Ringblixt, 09 maj 2016 - 17:44.
Postad 09 maj 2016 - 18:35
Redigerat av TOOL, 09 maj 2016 - 18:40.
Postad 09 maj 2016 - 21:38

Just Gamma-reglage (inte 10 punkters eller nått sånt) tycker jag funkar klart bäst genom att bolla in by eye. Har sett DVE så mkt att när klippen där ser rätt ut så är det rätt.

Postad 12 maj 2016 - 19:00
Tjaa.. har blivit med ny tv Samsung UE55JS8005 och tänkte labba runt lite ,kan ingenting om bildkalibrering tänkte välja den enkla vägen till bättre bild.
Är det här samma modell http://www.rtings.co...js8500/settings som min 8005 ?
Postad 12 maj 2016 - 21:21
Tjaa.. har blivit med ny tv Samsung UE55JS8005 och tänkte labba runt lite ,kan ingenting om bildkalibrering tänkte välja den enkla vägen till bättre bild.
Är det här samma modell http://www.rtings.co...js8500/settings som min 8005 ?
Kalibrering handlar om att få en TV att följa etablerad standard (vanligtvis HDTV-standard, ITU Rec.709) och därmed återge färg och bild på rätt sätt. Så att du vet att vad du ser beror på filmen eller TV-inspelningen och inte på något som din TV lägger till eller gör fel med. Det kräver mätinstrument och en god nivå av kunskap för att komma dit.
Ifall du bara är ute efter att labba runt lite med inställningar finns det gott om exempel för just Samsung, bland annat en forumtråd:
https://www.minhembi...howtopic=324927
Postad 07 juni 2016 - 12:54
Köpte en LG 65UH615V på rea för 2 veckor sedan och undrar om någon har eller vet några bra inställningar?
Annars vad man kan köpa för att få så bra som möjligt till en så låg kostnad som möjligt.
Postad 07 juni 2016 - 19:10
Köpte en LG 65UH615V på rea för 2 veckor sedan och undrar om någon har eller vet några bra inställningar?
Annars vad man kan köpa för att få så bra som möjligt till en så låg kostnad som möjligt.
Bildkalibrering har ingenting med "några bra inställningar" att göra, utan att handlar om anpassa varje enskilt exemplar så att det följer en rådande standard, vanligtvis HDTV-standard. Då vet man att bilden på din TV reproduceras på det sätt den är tänkt att återges utifrån de förutsättningar just ditt exemplar har. Det kräver att en person med kunskap och mätutrustning på plats kalibrerar din TV.
För tips på så bra TV som möjligt till en så låg kostnad som möjligt, kolla forumdelen om köptips och råd.
Redigerat av Ringblixt, 07 juni 2016 - 19:11.
Postad 08 juni 2016 - 05:43

Postad 17 juni 2016 - 14:56
Postad 19 juni 2016 - 07:18
Mvh Nicke
Postad 20 juni 2016 - 06:25
Ok,har du nått bra tips på några bilder att lägga in,vore ju smidigt att ha dom i videoforgen så man slipper byta källa.
Mvh Nicke
Kolla med din ÅF på Videoforgen - de ska hjälpa dig
Postad 20 juni 2016 - 16:58
Postad 20 juni 2016 - 22:26
Oki,skall höra med dom,en sak jag noterade i helgen är när jag kör "continous reading" med C6'an på högre ire 90-100 så far gamman upp o ner väldigt mycket (1.8-2.5) jäkligt svårt o få till det bra då : ) ser nu att sync var på auto,den kanske skall stå på on? Vad kör ni andra på för settings med era C6'or?
När du ändrar på bilden och påverkar ljusnivån i IRE 100 läser du om hela referensen. Detta eftersom du nu har ändrat utgångspunkten för hela det dynamiska omfånget. Utgångspunkten som all matematik utgår ifrån. Dvs du måste läsa om hela gråskalan för att konsekventa värden efter att du genomfört ändringar som påverkar ljuset vid IRE100.
Bra tillfälle att köpa en Videoforge med andra ord.
Postad 20 juni 2016 - 22:55
Postad 21 juni 2016 - 05:12
Postad 21 juni 2016 - 10:04
W755 är en mellanklassmodell så det är troligtvis helt vanliga "vita" lysdioder, dvs blå diod med lager av gult fosfor.
Mätfelen när du väljer fel profil är väldigt små (testa vetja!). Du har troligtvis mycket större avvikelser över ytan på din W755 än vad fel profil skulle ge för fel.
Postad 21 juni 2016 - 15:49
Postad 24 juni 2016 - 10:01
Nu har jag pillat lite o känner mig nöjd för idag i alla fall.
Bifogad fil(er)
Postad 24 juni 2016 - 11:29
Mvh
/Pär
Postad 24 juni 2016 - 12:51
Postad 24 juni 2016 - 14:15
Det ser ut som du har justerat med utgång från en mindre lämplig gamma-inställning så att du i försöken att få bilden rätt har dragit väldigt mycket i reglagen och där brutit linjäriteten. Till exempel går det inte en rak linje mellan rött och cyan genom D65. Då kan något vara sönderskruvat. Men det kan förstås vara TV:n som är begränsad från början.
Sådant är omöjligt att avgöra från att avläsa ett urval av mätpunkter, man måste se bilden. Men Color Checker-mätningen pekar också ut fel hos cyan som tyder på att färgrymden är krökt.
Därför bör man hela tiden hålla ögonen på grårampen och se hur den ser ut. Det ska vara en jämn toning hela vägen utan färgskiftningar och utan att 8-bitarsbanden smälter ihop någonstans.
Postad 25 juni 2016 - 08:32
2P RGB
Röd ljus=-1
Grön ljus=max
Blå ljus=-2
Röd mörk=-2
Grön mörk=-2
Blå mörk=-2
10P RGB
1=-6,-4,-6
2=-4,-2,-4
3=-5,-6,-3
4=0,0,-2
5=-2,-1,-1
6=0,0,0
7=-1,0,0
8=-2,0,0
9=2,1,0
10=1,-1,0
Kollar jag grårampen 11,21,51 så ser man tydligt staketen inga ihopflytningar,inga tydliga färgskiftningar heller,försökt få till den lutande gamma kurvan med men reglagen reagerar dåligt eller knappt nått alls i dom lägre regionerna,så då backade jag tillbaks lite på dom,är det problem o ha en lutande gamma kurva 2.3 på 100 lutandes mot 2.2 på 20?
Om jag håller muspilen på blå så kommer target/actual upp,där ser jag tydligt att blå är urvattnad men det går väl bara att bättra om tv'n skulle haft cms?
Om man vill använda motionflow (clear) skall man då ha den på eller av då man kalibrerar,jag undrar för bilden tappar jäkligt mycket ljus om man slår den på,får gå upp till 46/50 med led backlight för att hamna runt 120cd,många funderingar/fel/misstag begås men det kanske blir riktigt bra till slut : )
Postad 25 juni 2016 - 10:05
Ja, det är litet problem eftersom man ljusar skuggtoner i förhållande till övriga delar av bilden och det leder till ett onödigt blaskigare intryck. Du har vad som kallas för inverterad s-gamma. Nu är det inga stora problem men det är en ändå inte önskvärt. Du bör mäta dig fram med en annan gammainställning och se ifall du där kommer rätt.
Ibland når man inte exakt 2.2 eller vad målet nu är satt. Det gäller att finna den utgångspunkt som är som mest rätt.
Ska du köra med strobe-funktionen bör du kalibrera med den på. Om det inte rubbar mätningarna för mycket vill säga. Men sådant måste man utvärdera.
Postad 25 juni 2016 - 13:26
Tackar så mycket för kommentar/tips RB : )
Postad 02 juli 2016 - 20:46
Postad 02 juli 2016 - 23:25
All den matematiken finns redan i CalMAN, så varför hålla på med separat inmätning - förstår inte?
/Pär
Postad 03 juli 2016 - 05:47
Postad 03 juli 2016 - 07:57
Provade med 21.3% av Y på 100 röd o det funkade finnemang,klev upp 1 pinne till 54 på färg,funkar fint med blåfiltret med.
Lite bilder på morgonens mätningar samt mer funderingar : )
Bifogad fil(er)
Postad 03 juli 2016 - 08:14
1. Som ni ser på bilden ovan så sticker blå iväg på "gammut luminance" varför gör den det? har ingen cms på denna tv så hur kan man få till denna (gå in i service menyn)?
2. Gamma på 98.6 dippar rejält,för att sedan komma tillbaka på 100,varför i hela friden gör den så : )
3.Cyan sticker iväg mest men får jag till blå "primär" så kommer cyan att dras med till det bättre med,tänker jag fel här?
4.finns säkert hur mycket fel som helst här : ) men bilden har aldrig varit bättre än vad den är just nu på denna tv o fotbollen igår var en fröjd o se på : )
Postad 03 juli 2016 - 08:25
Du har dE för L, C, H
Mvh
/Pär
Jag har inte så jag kan justera L,C,H på denna tv Perra (sony 43W755C)
Postad 03 juli 2016 - 11:34
Jo med "Color".Jag har inte så jag kan justera L,C,H på denna tv Perra (sony 43W755C)

Postad 03 juli 2016 - 13:58
Provade ändra på "color" hade den på 54 i ovanstående bilder,testade från 46-58 men en kompromiss på 52 verkar bäst då röd började ge mer "fel" än blå,slut pillat för den här helgen.
Bifogad fil(er)
Postad 03 juli 2016 - 21:41
Ville inte ta upp det och påvisa ett fel dom kanske inte störde sig på. Nån samsung lcd årets modell.
Eller är det något som min plasma helt enkelt är bättre på att visa, eller var det bara fel på hans insignal?
Redigerat av SKIBBE, 03 juli 2016 - 21:46.
Postad 03 juli 2016 - 22:39
Förmodligen nån funktion som har med motion att göra. Däremot så såg jag på min TV(60KS7005) att det finns ett sportläge. Kanske detta motverkar dessa fula linjer?Kikade fotbollen hos en polare igår, störde mig något enormt på att linjerna som var diagonala på fotbollsplanen vart sicksackiga. (Tänk er en linje utan AA) Vad är det för bild förbättrare som ger det fenomenet? Var en digital signal.
Ville inte ta upp det och påvisa ett fel dom kanske inte störde sig på. Nån samsung lcd årets modell.
Eller är det något som min plasma helt enkelt är bättre på att visa, eller var det bara fel på hans insignal?

Jobbade nu ikväll så jag hade dessvärre inte någon chans att se matchen hemma, men jag hade nog också reagerat på det om jag hade sett det.
Redigerat av Daniel Assor, 03 juli 2016 - 22:40.
Postad 04 juli 2016 - 03:43
Skulle nog misstänka insignalen i första hand.Kikade fotbollen hos en polare igår, störde mig något enormt på att linjerna som var diagonala på fotbollsplanen vart sicksackiga. (Tänk er en linje utan AA) Vad är det för bild förbättrare som ger det fenomenet? Var en digital signal.
Med överlag dåliga inställningar på det som inte gör saken bättre direkt...
Daniel Assor>> Sport läget är skräp. Iaf var det det förra året.
Redigerat av pacman, 04 juli 2016 - 03:44.
Postad 10 juli 2016 - 19:40
Postad 10 juli 2016 - 21:38
Var på Mediamarkt i Lund idag och det skyltas friskt med kalibreringstjänst bland bl a UHD- och HDR-skärmarna.Detta kan kanske bli deras största marginalhöjare på TV-sidan sedan införsäljningen av drulleförsäkringar?2.000:- är drygt 50% av vad småbutikerna tar för denna tjänst.Frågan är kan de leverera samma kvalitet, eller kommer det kompromissas någonstans?Och kommer specialbutikerna att dra ner sitt pris på denna tjänst?
Frågan är om de verkligen konkurrerar, har svårt att sig mig själv köpa en projektor på The Rock för att sedan gå till MM och be dem kalibrera den. Sen misstänker jag att skillnaden på deras kalibrering och en mer traditionell aktör är ungefär samma som skillnaden på deras kundservice i stort.
Postad 10 juli 2016 - 21:49
Lite mer info om mediamarkt och deras isf-satsning:
https://www.minhembi...howtopic=328947
Och deras egen information:
http://www.mediamark...alibrering.html
Får intrycket att det är på riktigt.
Postad 10 juli 2016 - 22:20
Frågan är om de verkligen konkurrerar, har svårt att sig mig själv köpa en projektor på The Rock för att sedan gå till MM och be dem kalibrera den. Sen misstänker jag att skillnaden på deras kalibrering och en mer traditionell aktör är ungefär samma som skillnaden på deras kundservice i stort.
Ställ frågan till Perra1 så tror jag du får bästa möjliga svar. Vi är 55-60st som är certifierade efter en fyra dagars utbildning. Tror de flesta går tre dagar. Jag själv har varit in och ut i tv-branschen i snart 10 år och började min karriär för 17 år sedan hos en liten handlare. Jag jobbar i branschen för att jag har ett intresse, inte för att bara ha ett jobb. Vad gör mig sämre än en "traditionell aktör"? Säger inte att vi är bäst på något sätt men underskatta inte oss!
Postad 10 juli 2016 - 23:20
Var på Mediamarkt i Lund idag och det skyltas friskt med kalibreringstjänst bland bl a UHD- och HDR-skärmarna.Detta kan kanske bli deras största marginalhöjare på TV-sidan sedan införsäljningen av drulleförsäkringar?2.000:- är drygt 50% av vad småbutikerna tar för denna tjänst.Frågan är kan de leverera samma kvalitet, eller kommer det kompromissas någonstans?Och kommer specialbutikerna att dra ner sitt pris på denna tjänst?
Lustigt. Det finns knappt någon som exakt vet hur man ska kalibrera en HDR. Jag skulle inte köpa en teve som påstods vara kalibrerad för HDR.
Postad 10 juli 2016 - 23:32
Lustigt. Det finns knappt någon som exakt vet hur man ska kalibrera en HDR. Jag skulle inte köpa en teve som påstods vara kalibrerad för HDR.
Vi kalibrerar endast för REC.709 och inget annat. Det är ju dock väldigt svårt att hitta en TV som inte är UHD idag. Ännu svårare att komma undan tillverkarnas reklam om HDR, HDR Plus, SUHD, SuperUHD, 4K-HDR etc. Så kalibrerar vi en TV på demo så lär den ha något av ovan. Dock så kommer vi följa utvecklingen och när det väl finns en standard så kommer vi vara med i matchen.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar