* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 *
8037 svar till detta ämne
Postad 19 March 2008 - 18:20
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Jag får väl min popcorn innan helgen hoppas jag och tänkte koppla in den på min grendosa med kontakt så jag bryter strömmen när jag inte använder den. Någon som kör liknande eller rycker strömmen när den inte används och vet att detta funkar fint, utan att man tappar massa inställningar etc?
Jag kör min med en sån fjärrstyrd nexa eluttag, det funkar fint. Dock så har den tappat inställningarna två gånger på lite mer än en månad, vet inte om det beror på det eller nåt annat.
Postad 19 March 2008 - 19:17
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Ny version av myiHome släppt Release Note Fixed photo slideshow issue with huge photos library. Supported flac, ogg and evo video and audio format extension. Allows theme selection. Step to add theme : a. Go to /webapps/ROOT/theme folder. b. The theme folder contains deepblue(for SD) and deepblue-1280x720(for HD) folder. c. Copy new theme to the folder and the new theme folder structure should follow like deepblue and deepblue-1280x720 folder structure note : at your new theme folder you can change the images and icon inside the folder d. goto PC App, at theme selection drop down list will show the new theme folder name note : if select the new theme, the UI will only change on TV. Automatically switch the media category when pressing color button at remote control. (Red button - video, Green button - music and Yellow button - photo) http://www.networked...nload_note.html
Postad 19 March 2008 - 20:51
punktniklas
-
punktniklas
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Någon fler som har problem att starta upp sin PHA får prova 3-4ggr innan den går att använda? Använder HDMI Får fram att popcorn loading och sedan efter ett tag försvinner bilden..
Gräver fram en gammal text och kommenterar.. Har precis fått hem min PH och jag har precis det problemet.. Fast jag får aldrig igång den hur många gånger jag än startar om den. Den visar "Popcorn hour loading" (i 720p60) några sekunder sedan försvinner först bilden och sedan signalen. Powerlampan lyser med grön/gult sken och nätverksaktivitetsdioden flimrar lite i rött. Är den påslagen eller avstängd då? Ser man på något sätt om den tar emot signaler från fjärrkontrollen? Min ger inga livstecken alls när jag trycker på fjärren.
Postad 19 March 2008 - 20:54
Givemeabreak
-
Givemeabreak
-
Användare
-
-
111 inlägg
Ny version av myiHome släppt
Release Note Fixed photo slideshow issue with huge photos library. Supported flac, ogg and evo video and audio format extension. Allows theme selection. Step to add theme : a. Go to /webapps/ROOT/theme folder. b. The theme folder contains deepblue(for SD) and deepblue-1280x720(for HD) folder. c. Copy new theme to the folder and the new theme folder structure should follow like deepblue and deepblue-1280x720 folder structure note : at your new theme folder you can change the images and icon inside the folder d. goto PC App, at theme selection drop down list will show the new theme folder name note : if select the new theme, the UI will only change on TV. Automatically switch the media category when pressing color button at remote control. (Red button - video, Green button - music and Yellow button - photo)
http://www.networked...nload_note.html
Sweet
Postad 19 March 2008 - 21:12
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Någon fler som har problem att starta upp sin PHA får prova 3-4ggr innan den går att använda? Använder HDMI Får fram att popcorn loading och sedan efter ett tag försvinner bilden..
Gräver fram en gammal text och kommenterar.. Har precis fått hem min PH och jag har precis det problemet.. Fast jag får aldrig igång den hur många gånger jag än startar om den. Den visar "Popcorn hour loading" (i 720p60) några sekunder sedan försvinner först bilden och sedan signalen. Powerlampan lyser med grön/gult sken och nätverksaktivitetsdioden flimrar lite i rött. Är den påslagen eller avstängd då?
Ser man på något sätt om den tar emot signaler från fjärrkontrollen? Min ger inga livstecken alls när jag trycker på fjärren.
Du kan ju kolla om fjärren skickar något genom att ta kort på den med digitalkamera när du håller inne nån knapp  Det är ju roligt också...eh.
Postad 19 March 2008 - 21:18
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
punktniklas:Har du testat att byta TV-mode? Det kan vara lite strul första gången... Det står beskrivet första posten i tråden alla olika TV-mode:s. Testa "TV-mode + 0" då är det Auto, men som sagt allt står i första posten!
Postad 19 March 2008 - 21:21
simonsimonsson
-
simonsimonsson
-
Användare
-
-
113 inlägg
Gräver fram en gammal text och kommenterar.. Har precis fått hem min PH och jag har precis det problemet.. Fast jag får aldrig igång den hur många gånger jag än startar om den. Den visar "Popcorn hour loading" (i 720p60) några sekunder sedan försvinner först bilden och sedan signalen. Powerlampan lyser med grön/gult sken och nätverksaktivitetsdioden flimrar lite i rött. Är den påslagen eller avstängd då?
Ser man på något sätt om den tar emot signaler från fjärrkontrollen? Min ger inga livstecken alls när jag trycker på fjärren.
Du kan ju kolla om fjärren skickar något genom att ta kort på den med digitalkamera när du håller inne nån knapp Det är ju roligt också...eh.
att faktiskt ta ett kort är väll kanske overkill!  det räcker med att kolla i LCDn när du riktar fjärren mot kameran och håller inne eller trycker på någon knapp. Lyser det då rött på skärmen i kameran så vet du att fjärren skickar signal! lycka till!
Postad 19 March 2008 - 21:57
hassex
-
hassex
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej alla! Har knåpat och pillat en del och lyckats få till ett par cgi-script för att konfigurera Network shares samt Web Services via webbläsare. De är inte det vackraste, varken utseende- eller kodmässigt....men de funkar (i varje fall i min popcorn) testa gärna. Merinfo i originalposten på http://www.networked...opic.php?t=2333/h
Postad 19 March 2008 - 22:03
punktniklas
-
punktniklas
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
punktniklas:
Har du testat att byta TV-mode? Det kan vara lite strul första gången... Det står beskrivet första posten i tråden alla olika TV-mode:s. Testa "TV-mode + 0" då är det Auto, men som sagt allt står i första posten!

Ja, det har jag testat. Därav mina frågor om huruvida man kan se om den tar emot fjärrkontrollsignaler. Har även testat att koppla in den med komposit, med samma resultat. att faktiskt ta ett kort är väll kanske overkill! det räcker med att kolla i LCDn när du riktar fjärren mot kameran och håller inne eller trycker på någon knapp. Lyser det då rött på skärmen i kameran så vet du att fjärren skickar signal! lycka till!
Coolt trick! Fjärren fungerar. Men det betyder ju inte att mottagingen på PH:n fungerar... Gissar att jag får försöka uppgradera firmwaren i blindo..
Postad 19 March 2008 - 22:58
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Digitalkameror och ir? Vad är det för nymodigheter? Take an AM radio and tune it to an unused channel. Inbetween bands.
While listening to static, point the remote at the AM antenna or somewhere close to the radio, and press a button on the remote.
You should hear a pulsing or oscillating sound.
As you press different buttons on the remote the sound should change.
Different remotes use different infrared frequencies. Each remote will have a unique sound.
Postad 19 March 2008 - 23:23
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Börjar bli lite orolig nu, jag kollade de c:a 10 mkv filer jag har än så länge, som väntar på min popcorn  med mediainfo och ALLA har kodprofil @5.1 vilket verkar vara lite si å så med uppspelningen på popcornen som jag fattat det som. Medans profil @4.1 är lugn.
Postad 19 March 2008 - 23:29
Morphie
-
Morphie
-
Användare
-
-
108 inlägg
Så länge den kan köra mina DVD-rips i form av iso:s så kommer den göra mig och mina barn lyckliga.
Kan jag dessutom dekorera iso-filerna med korrekta ikoner så kommer även flickvännen inse att det är värt varenda krona
Postad 19 March 2008 - 23:31
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Börjar bli lite orolig nu, jag kollade de c:a 10 mkv filer jag har än så länge, som väntar på min popcorn med mediainfo och ALLA har kodprofil @5.1 vilket verkar vara lite si å så med uppspelningen på popcornen som jag fattat det som. Medans profil @4.1 är lugn. 
Så länge de har mindre än 8 reference frames är du nog rätt safe. Om det är material som du hittat på en scen är tyvärr risken stor att det kan vara strul. Det har dock börjat märkas tecken på att encodingen görs för verkligheten av fler och fler grupper. Om du har tid att slå ihjäl innan du får din A-100 så passa på att bekanta dig med en applikation som kan göra en bra re-encode med rätt parametrar.
Postad 19 March 2008 - 23:53
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
Börjar bli lite orolig nu, jag kollade de c:a 10 mkv filer jag har än så länge, som väntar på min popcorn med mediainfo och ALLA har kodprofil @5.1 vilket verkar vara lite si å så med uppspelningen på popcornen som jag fattat det som. Medans profil @4.1 är lugn. 
Så länge de har mindre än 8 reference frames är du nog rätt safe. Om det är material som du hittat på en scen är tyvärr risken stor att det kan vara strul. Det har dock börjat märkas tecken på att encodingen görs för verkligheten av fler och fler grupper.
Om du har tid att slå ihjäl innan du får din A-100 så passa på att bekanta dig med en applikation som kan göra en bra re-encode med rätt parametrar.
Jag drog ner IDC changer...den verkar lagom avancerad tycker jag  Och reference frames (vad är det?) är det "ref" under kodningsinställningar i mediainfo eller?! Kodningsinställningar : cabac=1 / ref=5 /
Postad 20 March 2008 - 00:09
dc11ab
-
dc11ab
-
Lärjunge
-
-
274 inlägg
Och reference frames (vad är det?) är det "ref" under kodningsinställningar i mediainfo eller?! Kodningsinställningar : cabac=1 / ref=5 /
Japp. ref=5 är ett bra tecken. Det lutar åt att filmen kan funka.
Postad 20 March 2008 - 07:13
LiMiT
-
LiMiT
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Så länge den kan köra mina DVD-rips i form av iso:s så kommer den göra mig och mina barn lyckliga. Kan jag dessutom dekorera iso-filerna med korrekta ikoner så kommer även flickvännen inse att det är värt varenda krona 
Samma här! Jag tror de blivit bortskämda med XBMC...
Postad 20 March 2008 - 08:54
roccster
-
roccster
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Då har jag äntligen skickat in den i hyllan med alla andra apparater. I med sladdarna och vips så var den igång.
Den hittade mitt NAS direkt (även om jag strulade till det lite med att skriva in en massa IP och shares). Grymt att de verkar ha fixat sparande av anv. och lösen.
Ett par saker som jag funderar över (och som jag har försökt att söka på).
Jag har en 40" Samsung LCD (hd-ready) kopplad till PCH med HDMI.
Jag kör en hel del serier i Avi-format. När jag har PCH i video out till Auto och sätter filmen till ursprungsformat så blir bilden lite skum, jag får svarta kanter till höger och vänster om bilden (ca 4cm). Sätter jag Output till 720p / 60hz (HDMI) så blir bilden pytteliten. Jag väljer då att den ska fylla ut bilden och det gör den, men då fyller den ut bilden så mycket att jag förlorar lite av den (på kanterna). Jag har endast testat Auto och 720p / 60hz. Gör jag samma sak när jag har den på Auto så förlorar jag mycket mer av bilden.
Det finns säkert en fråga om detta redan, men denna tråd börjar bli väldigt lång
Jag har massor med frågor men jag vågar inte posta innan jag sökt ordentligt
Postad 20 March 2008 - 09:54
Unregistered45bb8ac2
-
Unregistered45bb8ac2
-
Användare
-
-
123 inlägg
Jag undrar om det är bara jag som har problem med den nya firmwaren?
Efter installationen så är alla inställningsmöjligheter borta, alla val är skuggade i setupen , jag kan gå tillbaka till äldre installation och får då tillbaka möjligheter att ändra i inställningar, men då jag installerar den nya igen så är det lika som första gången, Jag har sökt i allehanda forum men inte lyckats hitta just det problemet,
Vad gör jag för fel? Kan någon tala om för mig hur jag kan få intällningarna till att fungera?
Postad 20 March 2008 - 10:18
K-E Larsson
-
K-E Larsson
-
Användare
-
-
186 inlägg
Funkar 1080p för er ???
Har ett gäng filmer i 1080p ... men dessa vill efter ett par minuter börja gå i slowmotion ... ljuder fortsätter rulla fint men bilden bara hackar sif fram. tar man då o snabb spolar fram ex. 1 minut så stabiliserar sig bilden och fluter fint för att sedan efter en stund börja o hacka igen ....
så vad e felet tro ..........
Vad är det för container...filändelse...på 1080p filerna? Vad jag läst mig till på NMT forumet så sker splittningen av ljud och bild när man spelarupp MKV filer i mjukvaran i PCH därför kan ljud och bild komma i osynk. När man spelarupp TS filer sker splittningen i hårdvaran i PCH vilket är mindre krävande. Om du inte hittar något fel på nätverket prova att re-muxa till TS containern med t.ex. tsMuxeR
Redigerat av K-E Larsson, 20 March 2008 - 10:55.
Postad 20 March 2008 - 11:09
_kiM__
-
_kiM__
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Då var min på väg... Trodde aldrig att ja skulle tycka det var jobbigt med röda dagar men nu lider jag. Får den inte förrns på tisdag tack vare den här ###### påsken.
Postad 20 March 2008 - 12:05
Unregistered7f605233
-
Unregistered7f605233
-
Användare
-
-
177 inlägg
Tjohoo! Fick nyss avisering att min ligger och väntar på mig...
Där fick man lite att göra under påsken.
Postad 20 March 2008 - 12:45
Unregistered0b0f599e
-
Unregistered0b0f599e
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Funkar 1080p för er ???
Har ett gäng filmer i 1080p ... men dessa vill efter ett par minuter börja gå i slowmotion ... ljuder fortsätter rulla fint men bilden bara hackar sif fram. tar man då o snabb spolar fram ex. 1 minut så stabiliserar sig bilden och fluter fint för att sedan efter en stund börja o hacka igen ....
Känner igen det där felet. Jag får det ibland på 720p-filmer jag spelar från den interna hårddisken. Verkar dyka upp sporadiskt också, väldigt irriterande.
Postad 20 March 2008 - 14:26
axa56
-
axa56
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Efter att följt tråden som lurkare och väntat på min PH trodde jag var redo för en "problemfri" igångkörning.
Nu har jag dock fått problem.
Jag får inte min externa USB-HDD att fungera.
Jag har:
-Uppdaterat FW
-Formaterat NTFS externa HDD (dock i datorn)
Får felmeddelande "USB Fel"
Ska köra enbart med extern HDD och inte nätverka. Den externa HDD är av strömlös typ, dvs för ström enbart genom usb-kontakt (sådana funkar väl till PH?)
Redigerat av axa56, 20 March 2008 - 14:28.
Postad 20 March 2008 - 14:57
mathiaslindqvist
-
mathiaslindqvist
-
Användare
-
-
138 inlägg
Funkar 1080p för er ???
Har ett gäng filmer i 1080p ... men dessa vill efter ett par minuter börja gå i slowmotion ... ljuder fortsätter rulla fint men bilden bara hackar sif fram. tar man då o snabb spolar fram ex. 1 minut så stabiliserar sig bilden och fluter fint för att sedan efter en stund börja o hacka igen .... Känner igen det där felet. Jag får det ibland på 720p-filmer jag spelar från den interna hårddisken. Verkar dyka upp sporadiskt också, väldigt irriterande.
du har ingen lösning på det då????
Postad 20 March 2008 - 15:05
mathiaslindqvist
-
mathiaslindqvist
-
Användare
-
-
138 inlägg
Funkar 1080p för er ???
så vad e felet tro .......... Vad är det för container...filändelse...på 1080p filerna?
Vad jag läst mig till på NMT forumet så sker splittningen av ljud och bild när man spelarupp MKV filer i mjukvaran i PCH därför kan ljud och bild komma i osynk. När man spelarupp TS filer sker splittningen i hårdvaran i PCH vilket är mindre krävande.
Om du inte hittar något fel på nätverket prova att re-muxa till TS containern med t.ex. tsMuxeR
kan detta ge dig någon information som kan göra att du kan hjälpa mig?? här har du en av filmerna så gör så: Codec : AVC Codec/Family : AVC Codec/Info : Advanced Video Codec Codecprofil : [email protected]Codec settings, CABAC : Yes Speltid : 1 h 40 min Bitrate : 9326 Kbps Nominal bit rate : 9804 Kbps Bredd : 1920 pixlar Höjd : 800 pixlar Bildförhållande : 2.400 Bildhastighet (Frame rate) : 23.976 fps Chroma : 4:2:0 Interlacement : Progressive Skrivande bibliotek : x264 - core 58 svn-745M Kodningsinställningar : cabac=1 / ref=5 / deblock=1:0:0 / analyse=0x3:0x113 / me=umh / subme=6 / me-prepass=0 / brdo=1 / mixed_ref=1 / me_range=16 / chroma_me=1 / trellis=1 / 8x8dct=1 / cqm=2 / deadzone=4,6 / chroma_qp_offset=0 / threads=6 / nr=0 / decimate=1 / mbaff=0 / bframes=5 / b_pyramid=1 / b_adapt=1 / b_bias=0 / direct=3 / wpredb=1 / bime=1 / keyint=250 / keyint_min=25 / scenecut=40(pre) / rc=2pass / bitrate=9804 / ratetol=1.0 / rceq='blurCplx^(1-qComp)' / qcomp=1.00 / qpmin=10 / qpmax=51 / qpstep=4 / cplxblur=20.0 / qblur=0.5 / ip_ratio=1.40 / pb_ratio=1.30 / aq=1:0.5:13.0 Språk : Engelska
Postad 20 March 2008 - 15:18
David_Web
-
David_Web
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Vilka upplösningar och frekvenser kan den analoga utgången spotta ut?
klarar den tex 1080i@96 eller liknande.
Kan man tweaka timingsen själv?
Och vad klarar den digitala att spotta ut?
Postad 20 March 2008 - 15:23
anddo
-
anddo
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Efter att följt tråden som lurkare och väntat på min PH trodde jag var redo för en "problemfri" igångkörning.
Nu har jag dock fått problem.
Jag får inte min externa USB-HDD att fungera. Jag har: -Uppdaterat FW -Formaterat NTFS externa HDD (dock i datorn)
Får felmeddelande "USB Fel"
Ska köra enbart med extern HDD och inte nätverka. Den externa HDD är av strömlös typ, dvs för ström enbart genom usb-kontakt (sådana funkar väl till PH?)
Kan hända att den inte skickar ut tillräckligt med ström. Jag har problem med en 2,5" USB disk som min laptop inte orkar driva. Hör du om disken spinner upp tillräckligt eller går den igång och tystnar? Nu minns jag inte om Popcorn har två USB portar. Om den har det kan du försöka få tag på en splittat usb kabel som tar ström ifrån två kontakter. Ex: http://www.misco.se/...SectionId=31087
Redigerat av anddo, 20 March 2008 - 15:28.
Postad 20 March 2008 - 15:24
next
-
next
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jag har en 40" Samsung LCD (hd-ready) kopplad till PCH med HDMI. ... Jag väljer då att den ska fylla ut bilden och det gör den, men då fyller den ut bilden så mycket att jag förlorar lite av den (på kanterna).
Du vet att många platt-TV har overscan som standard eftersom normal TV-utsändning INTE täcker hela bilden (gammalt anologt arv). För att du inte skall få en svart ram runt bilden och dessutom se blippande rutor i ovankant (bl.a. text-TV signal) så förstoras bilden, dvs en full-HD signal på 1920x1080 förstoras ca 3-7%. Vissa platt-TV har därför val för pixel-mappning. Detta var en stor diskussion när Samsung's F-serie och Sony W2000 full-HD kom. Samsung's TV hade enbart overscan i TV-mode men i Samsung's dåvarande HD-spelare kompenserades (enligt användare) detta med att först förminska bilden motsvarande på digital utgången (dvs omskalning två gånger istället för att köra pixelmappat hela vägen). Min gissning är därför att du har samma "problem". Kolla om efter ett pixel-mappnings val, du kan ha tur. Efter installationen så är alla inställningsmöjligheter borta, alla val är skuggade i setupen...
Har du uppdaterat NMT-apps också? PCH:n kollar först om HD finns, och i så fall att korrekt "hemlig" ID-fil finns samt att NMT-apps har rätt versions nummer för installet firmware. (Hemlig ID-fil innehåller ett beräknat värde baserat på HD:n's serie nummer. Filen skapas vid installation av NMT-apps så vid HD-byte räcker det inte med att enbart kopiera disken eller filerna. Se tidigare post för att "fixa" en ny korrekt fil.) Ska köra enbart med extern HDD och inte nätverka. Den externa HDD är av strömlös typ, dvs för ström enbart genom usb-kontakt (sådana funkar väl till PH?)
Enligt användare på NMT:s forum funkar inte detta (dvs fler än du har upptäckt problemet). Min gissning är att detta beror på att PCH:n inte kör med 500mA USB-host utan 100mA (eller liknande). Enligt standard kör aktiv USB-enhet i low- eller high-power mode, dvs upp till 100mA eller upp till 500mA. 2.5" HD brukar kräva 500mA vilket då inte funkar på PCH:n. Testa att köra med extern strömmatning. /next
Postad 20 March 2008 - 15:30
Luzer
-
Luzer
-
Veteran
-
-
1793 inlägg
När det gäller usb disk utan ström så borde man väl kunna koppla den via en aktiv usb hub som man har nätkabel till.
Postad 20 March 2008 - 15:35
roccster
-
roccster
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Jag har en 40" Samsung LCD (hd-ready) kopplad till PCH med HDMI. ... Jag väljer då att den ska fylla ut bilden och det gör den, men då fyller den ut bilden så mycket att jag förlorar lite av den (på kanterna). Du vet att många platt-TV har overscan som standard eftersom normal TV-utsändning INTE täcker hela bilden (gammalt anologt arv). För att du inte skall få en svart ram runt bilden och dessutom se blippande rutor i ovankant (bl.a. text-TV signal) så förstoras bilden, dvs en full-HD signal på 1920x1080 förstoras ca 3-7%. Vissa platt-TV har därför val för pixel-mappning. Detta var en stor diskussion när Samsung's F-serie och Sony W2000 full-HD kom. Samsung's TV hade enbart overscan i TV-mode men i Samsung's dåvarande HD-spelare kompenserades (enligt användare) detta med att först förminska bilden motsvarande på digital utgången (dvs omskalning två gånger istället för att köra pixelmappat hela vägen). Min gissning är därför att du har samma "problem". Kolla om efter ett pixel-mappnings val, du kan ha tur.
Ok, och detta kan uppträda även om jag kört med en "vanlig"mediacenter förut och där inte upplevt samma sak?
Redigerat av roccster, 20 March 2008 - 15:35.
Postad 20 March 2008 - 15:40
axa56
-
axa56
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Ska köra enbart med extern HDD och inte nätverka. Den externa HDD är av strömlös typ, dvs för ström enbart genom usb-kontakt (sådana funkar väl till PH?) Enligt användare på NMT:s forum funkar inte detta (dvs fler än du har upptäckt problemet). Min gissning är att detta beror på att PCH:n inte kör med 500mA USB-host utan 100mA (eller liknande). Enligt standard kör aktiv USB-enhet i low- eller high-power mode, dvs upp till 100mA eller upp till 500mA. 2.5" HD brukar kräva 500mA vilket då inte funkar på PCH:n. Testa att köra med extern strömmatning.
/next
Tackar, jag förstod nästan det. Får skaffa en extern med strömförsörjning.
Postad 20 March 2008 - 15:44
hanscb
-
hanscb
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Enligt användare på NMT:s forum funkar inte detta (dvs fler än du har upptäckt problemet). Min gissning är att detta beror på att PCH:n inte kör med 500mA USB-host utan 100mA (eller liknande). Enligt standard kör aktiv USB-enhet i low- eller high-power mode, dvs upp till 100mA eller upp till 500mA. 2.5" HD brukar kräva 500mA vilket då inte funkar på PCH:n. Testa att köra med extern strömmatning.
/next
Jag har en Western Digital Passport II 160GB den funkar i alla fall med min PCH. Då jag stoppade in den fick jag förvisso starta om PCH innan den ville dyka upp men sen gick allt bra.
Postad 20 March 2008 - 17:06
Unregistered45bb8ac2
-
Unregistered45bb8ac2
-
Användare
-
-
123 inlägg
Efter installationen så är alla inställningsmöjligheter borta, alla val är skuggade i setupen...
Har du uppdaterat NMT-apps också? PCH:n kollar först om HD finns, och i så fall att korrekt "hemlig" ID-fil finns samt att NMT-apps har rätt versions nummer för installet firmware. (Hemlig ID-fil innehåller ett beräknat värde baserat på HD:n's serie nummer. Filen skapas vid installation av NMT-apps så vid HD-byte räcker det inte med att enbart kopiera disken eller filerna. Se tidigare post för att "fixa" en ny korrekt fil.) Next! Tack för svaret, ja. jag har uppdaterat NMT-appsen framåt och bakåt, jag har tom gått tillbaka till den första firmwaren som pop:en levererades med, och alla dessa fungerar men så fort jag lägger in den nya firmwaren så får jag fortfarande samma problem, inställningar i menyn fungerar inte. jag har formaterat hårddisken oxå, I den nya firmwaren så har det tillkommit något inställning som heter "meny setup lock" som är förbockad, denna tror jag att det är, men eftersom att jag inte kan bocka av den så är menyn låst, Kan du eventuellt precisera närmre vilken post du menar "fixa" korrekt fil??
Postad 20 March 2008 - 17:48
mathiaslindqvist
-
mathiaslindqvist
-
Användare
-
-
138 inlägg
QNAP TS-109 PRO TURBOSTATION
e detta naset ok för att köra ihop med popcorn ?????? det har ju nfs stöd .....
Postad 20 March 2008 - 18:01
hassex
-
hassex
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej alla!
Har knåpat och pillat en del och lyckats få till ett par cgi-script för att konfigurera Network shares samt Web Services via webbläsare. De är inte det vackraste, varken utseende- eller kodmässigt....men de funkar (i varje fall i min popcorn) testa gärna.
Merinfo i originalposten på http://www.networked...opic.php?t=2333
/h
Har uppdaterat prylarna lite grann, och gjort ett litet paket av det hela, så det är ganska enkelt att installera nu. Ladda ner / kolla in screenshot: http://server.logoff.nu/popcorn/
Redigerat av hassex, 21 March 2008 - 09:19.
Postad 20 March 2008 - 18:07
Unregisteredd2d2ea98
-
Unregisteredd2d2ea98
-
Rookie
-
5 inlägg
Har precis fått min Popcorn och installerat, så långt är det frid och fröjd.
Dock så får jag inte ut ljud på vissa mkv-filer där det fungerat alldeles utmärkt att spela upp dem med ljud via htpc:n. Jag använder SPDIF in till stärkaren (Yamaha YSP-1000) och ställt in den på "Auto" i stärkaren.
Det lustiga är att vissa mkv-filer med DTS-ljud fungerar och vissa andra inte. Jag har även konstigheter med ljudet för mkv-filer och AC3 (t.ex. Lost) där ljudet inte kommer ut fast andra mkv/AC3 fungerar utmärkt.
Jag har provat alla möjliga inställningar i Popcorn-maskinen, Analog/RAW för AC3, 5.1/Stereo osv.
Är det källfilerna som är "felaktiga" eller något som jag gör fel?
Den är uppdaterad till senaste firmware via internet. Jag kör bara streamat över trådat nätverk (har inte hunnit koppla in en hårddisk på den ännu).
Postad 20 March 2008 - 18:13
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Efter installationen så är alla inställningsmöjligheter borta, alla val är skuggade i setupen... Har du uppdaterat NMT-apps också? PCH:n kollar först om HD finns, och i så fall att korrekt "hemlig" ID-fil finns samt att NMT-apps har rätt versions nummer för installet firmware. (Hemlig ID-fil innehåller ett beräknat värde baserat på HD:n's serie nummer. Filen skapas vid installation av NMT-apps så vid HD-byte räcker det inte med att enbart kopiera disken eller filerna. Se tidigare post för att "fixa" en ny korrekt fil.)
Next! Tack för svaret, ja. jag har uppdaterat NMT-appsen framåt och bakåt, jag har tom gått tillbaka till den första firmwaren som pop:en levererades med, och alla dessa fungerar men så fort jag lägger in den nya firmwaren så får jag fortfarande samma problem, inställningar i menyn fungerar inte. jag har formaterat hårddisken oxå, I den nya firmwaren så har det tillkommit något inställning som heter "meny setup lock" som är förbockad, denna tror jag att det är, men eftersom att jag inte kan bocka av den så är menyn låst, Kan du eventuellt precisera närmre vilken post du menar "fixa" korrekt fil?? 
Har du läst nåt i release_notes? Kanske är barnsäkerheten som är aktiverad? 22. added Setup page keylock On/Off (for child-proofing) - press Setup then Play to unlock
Redigerat av fremar-7, 20 March 2008 - 18:14.
Postad 20 March 2008 - 18:50
next
-
next
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Ok, och detta kan uppträda även om jag kört med en "vanlig"mediacenter förut och där inte upplevt samma sak?
Kanske, kanske inte (det var bara ett förslag eftersom du frågade)... Men, för att svar på din fråga, många bra mediacenters ("PC" varianter) har ett val för att just kompensera för TV:n med overscan och när de inte har det ber ofta användarna om det, eftersom TV-tillverkarna inte tycks bry sig (dock fick Samsung F-serien funktionen i senare firmware versioner och några lyckades få sina gamla apparater uppgraderade)... /next
Postad 20 March 2008 - 19:00
danill
-
danill
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Får av någon konstig anledning inte ljud på mina x264 filer. Det funkar på XviD, men med x264 funkar inte. Det har funkat med den nya firmwaren, jag har dock haft lite problem med vissa filer som inte velat köra ljud. Men nu funkar det inte alls, inte på en enda fil. Vad kan problemet vara?
Postad 20 March 2008 - 19:09
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Får av någon konstig anledning inte ljud på mina x264 filer. Det funkar på XviD, men med x264 funkar inte. Det har funkat med den nya firmwaren, jag har dock haft lite problem med vissa filer som inte velat köra ljud. Men nu funkar det inte alls, inte på en enda fil. Vad kan problemet vara?
Tryck på 0 efter att filmen har startat
Postad 20 March 2008 - 19:16
danill
-
danill
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Funkar inte, blir bara "Goto 00%" och sedan startar filmen om.
Postad 20 March 2008 - 19:34
Givemeabreak
-
Givemeabreak
-
Användare
-
-
111 inlägg
Funkar inte, blir bara "Goto 00%" och sedan startar filmen om.
Mjo, det är precis det som är meningen. För oss andra så börjar nämligen ljudet fungera efter det. Tråkigt att det inte fungerar för dig
Postad 20 March 2008 - 19:43
danill
-
danill
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Tack för hjälpen!!
Du verkar väldigt hjälpsam och trevlig.
Var tyst om du inte vill hjälpa till.
Postad 20 March 2008 - 19:53
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Tack för hjälpen!!
Nu ska du inte vara spydig när du får ett korrekt svar. Nyaste FW har buggar som gör att många mkv inte ger ljud och det löses med att man trycker på nollan, det finns beskrivet i ett antal inlägg både här och på mediatanks forum
Postad 20 March 2008 - 19:56
danill
-
danill
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Tack för hjälpen!!
Nu ska du inte vara spydig när du får ett korrekt svar. Nyaste FW har buggar som gör att många mkv inte ger ljud och det löses med att man trycker på nollan, det finns beskrivet i ett antal inlägg både här och på mediatanks forum
Det jag mest reagerade över var "tråkigt att det inte fungerar för dig". Varför sitter man överhuvudtaget på ett forum om man har den attityden? Ja okej, då vet jag. Får väl försöka lösa det, även fast det inte ser så ljust ut. =/ Edit: Oj nu känner jag mig väldigt dum. Det visar sig att de filer som inte gick att få ljud på var med DTS-ljud. Kan man på något sätt spela upp en sådan fil utan att man har stöd för det hårdvarumässigt?
Redigerat av danill, 20 March 2008 - 20:13.
Postad 20 March 2008 - 20:47
Givemeabreak
-
Givemeabreak
-
Användare
-
-
111 inlägg
Tack för hjälpen!!
Det jag mest reagerade över var "tråkigt att det inte fungerar för dig". Varför sitter man överhuvudtaget på ett forum om man har den attityden?
Ja okej, då vet jag. Får väl försöka lösa det, även fast det inte ser så ljust ut. =/
Edit:
Oj nu känner jag mig väldigt dum. Det visar sig att de filer som inte gick att få ljud på var med DTS-ljud. Kan man på något sätt spela upp en sådan fil utan att man har stöd för det hårdvarumässigt?
Menade faktiskt precis det jag skrev och inget annat. Vad gäller frågan kring DTS så är svaret nej, du måste skicka ut ljudet "RAW" och ha stöd i stärkaren.
Postad 20 March 2008 - 21:18
Unregistered45bb8ac2
-
Unregistered45bb8ac2
-
Användare
-
-
123 inlägg
Efter installationen så är alla inställningsmöjligheter borta, alla val är skuggade i setupen... Har du uppdaterat NMT-apps också? PCH:n kollar först om HD finns, och i så fall att korrekt "hemlig" ID-fil finns samt att NMT-apps har rätt versions nummer för installet firmware. (Hemlig ID-fil innehåller ett beräknat värde baserat på HD:n's serie nummer. Filen skapas vid installation av NMT-apps så vid HD-byte räcker det inte med att enbart kopiera disken eller filerna. Se tidigare post för att "fixa" en ny korrekt fil.)
Next! Tack för svaret, ja. jag har uppdaterat NMT-appsen framåt och bakåt, jag har tom gått tillbaka till den första firmwaren som pop:en levererades med, och alla dessa fungerar men så fort jag lägger in den nya firmwaren så får jag fortfarande samma problem, inställningar i menyn fungerar inte. jag har formaterat hårddisken oxå, I den nya firmwaren så har det tillkommit något inställning som heter "meny setup lock" som är förbockad, denna tror jag att det är, men eftersom att jag inte kan bocka av den så är menyn låst, Kan du eventuellt precisera närmre vilken post du menar "fixa" korrekt fil?? 
Har du läst nåt i release_notes? Kanske är barnsäkerheten som är aktiverad?
22. added Setup page keylock On/Off (for child-proofing) - press Setup then Play to unlock
Tackar för svaret, jag har tyvärr ingen möjlighet att testa detta just nu, jag återkommer lite senare, eventuellt i morgon
Postad 21 March 2008 - 08:27
Unregistered45bb8ac2
-
Unregistered45bb8ac2
-
Användare
-
-
123 inlägg
Har du läst nåt i release_notes? Kanske är barnsäkerheten som är aktiverad?
22. added Setup page keylock On/Off (for child-proofing) - press Setup then Play to unlock
Tackar för svaret, jag har tyvärr ingen möjlighet att testa detta just nu, jag återkommer lite senare, eventuellt i morgon
Så! Nu har jag testat, det fungerade utmärkt, Tack för det. inte bara child proof det där En annan sak som säkert finns i trådarna, men ställer frågan i allafall  När man spolar framåt i en mkv-fil så försvinner texten och kommer inte tillbaka förrän man startar om filmen helt från början (räcker inte att trycka 0 ) då går det finfint,texten tär tillbaka, om man inte spolar vill säga, är det en känd bugg eller är et något i min maskin?
Redigerat av Unregistered45bb8ac2, 21 March 2008 - 08:28.
Postad 21 March 2008 - 09:10
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
En annan sak som säkert finns i trådarna, men ställer frågan i allafall När man spolar framåt i en mkv-fil så försvinner texten och kommer inte tillbaka förrän man startar om filmen helt från början (räcker inte att trycka 0 ) då går det finfint,texten tär tillbaka, om man inte spolar vill säga, är det en känd bugg eller är et något i min maskin?
Det är en känd bugg som introducerades i den senaste fw som bara var skit
Postad 21 March 2008 - 09:57
auToeXeC
-
auToeXeC
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Jag ahr probllem med att spela upp .MOV filmer på min PCH. LAddar ner från Aplle.com och vill se lite trailers på min duk men ljudet kommer inte fram. Bild flyter på och ser bra ut men får aldrig ljud, även testat conventera om .MOV till . AVI med AC3 och MP3 men inget fungerar..
Någon?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|