* Officiell tråd - Pioneer G9
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 21 juli 2008 - 06:38
Postad 21 juli 2008 - 07:41

Postad 21 juli 2008 - 09:17
ooohej nästa vecka är dags för kalibrering för min TV och förstärkare. Vi får se hur mycket blir skillnaden mellan icke kalibrerade och kalibrerade TV och förstärkare.
Lät du det gå runt 200h innan hembesöket? Kör du kalibrering via HBB?
Postad 21 juli 2008 - 09:26
Lät du det gå runt 200h innan hembesöket? Kör du kalibrering via HBB?
Det har blivit mer än 200h och det är HBC som kommer att göra det samt kalibrering av min förstärkare

Postad 21 juli 2008 - 10:25
Det har blivit mer än 200h och det är HBC som kommer att göra det samt kalibrering av min förstärkare
Gott.
Surt att man själv bor 30 mil från närmsta kalibreringsställe och det är tydligen för mycket begärt att de ska köra hit, tar ju bara fyra timmar ;]
Postad 21 juli 2008 - 10:34
Gott.
Surt att man själv bor 30 mil från närmsta kalibreringsställe och det är tydligen för mycket begärt att de ska köra hit, tar ju bara fyra timmar ;]
Fattar inte varför ej. I Avforums någon från Saudiarabien frågade från bumtious (jobbar med kalibrering) om han kunde flyga dit för att kalibrera hans Pio där

Redigerat av Enator, 21 juli 2008 - 10:35.
Postad 21 juli 2008 - 11:51
Knappen HDD på fjärrkontrollen fixar det.
Nja, jag får inte upp det valet när jag trycker på denna knapp.
de val som kommer är:
STANDARD HELSKÄRM - STANDARD 4:3
Postad 21 juli 2008 - 11:54
Nja, jag får inte upp det valet när jag trycker på denna knapp.
de val som kommer är:
STANDARD HELSKÄRM - STANDARD 4:3
Källan måste skicka ut minst 1080i för det skall gå välja dot-by-dot.
Edit:
I pc-läget kan du kontrollera om du får in 1080i/p eller inte.
Redigerat av Enator, 21 juli 2008 - 11:56.
Postad 21 juli 2008 - 12:56
Wow, det där verkar ju riktigt bra. Ska kollas upp mer (fast de kunde ju skippat miffo-grejjerna, "6500K" och så klart lixom - kanske det hade blivit billigare...).
Det man egentligen behöver veta är hur Bias/Gain påverkar förhållandet mellan skärm-output och insignalen för det är det här du ska få att lira ihop. Och den biten förklaras mkt bra på DVE.RGB Gain / Bias...
Jag tycker det är svårt att förklara med ord vad gain/bias gör, istället för att läsa sig till det så är det enklare att förstå vad de gör genom att faktiskt leka med reglagen tillsammans med DVE tex. Pluge och Grayramps är allt man behöver.
Men om man ska försöka klä det med ord så skulle jag vilja säga att de är som kranar som man reglerar flödet på, bara att flödet tillförs från två olika håll, dels från botten (bias) dels från toppen (gain) men givetvis är det så att ändringar i flöde även påverkar det som ligger mellan botten och toppen oxå. En fet tunna med 3 kranar i botten (vilken färg resp kran har tänker jag inte berätta) och tre i toppen alltså. Hela tunnans innehåll påverkas av hur du ställt kranarna.
Brigtness/Contrast är bekvämlighet-verkyg som hjälper en att vrida på 3 reglage åt gången.
Insignalen kan väl ses som vatten tillflöde som kommer från slangar till kranarna. Ställ bottenkranarna så att inget vatten kommer när vattenmängden "digital 16" kommer farandes, men så att det börjar sippra då 17 kommer. Ställ toppenkranarna så det inte blir översvämning...


Vad gamma är i sammanhanget är svårt att applicera på tunnan - nått filter eller ska vi säga "sluss" inne i tunnan kanske. Som tur är är det även här lätt att se vad olika gammor gör, fram med DVE-grayrampen och växla mellan 1,2,3 - jepp "responsen" på vattenflödet inne i tunnan skulle man kunna säga.
För er med Pio (och många andra displayer - långt ifrån alla dock) så kan man ju ta fram DVE prova att sätta brightness rätt (Pluge, borde vara 0 eller nått snäpp hit eller dit) och contrast så WTW är synligt (Reverse grayramps, lite olika beorende på minne men sätt den på 35 så är man helt på den säkra sidan). Gå till Pluge, ställ Brightness på tok för högt (10++), gå tebaks till Grayramp:whopps. Översvämning från botten.

Vid inställning av gain/bias spelar det ingen roll var man har färgen ("color") eftersom de testmönster man använder för att spika grå/vitbalansen inte innehåller någon färginformation i huvudtaget.Jag undrar hur många som kalibrerar med färgen uppdragen? När jag kalibrerar drar jag ner färgen till noll. Sedan justar jag Bias & Gain.
Ta upp grayramp, dra "Color" från min till max några gånger. Blir det den minsta skillnad i bilden när man gör detta: byt tv - för då är den RIKTIGT dålig.
Däremot ska man ha balanserat gain/bias innan man bedömmer matrisdekodern (dvs fipplar med Color).
Hur ser "Color:-4" med DVEs blåfilter? På G8 skulle detta inte funka för 5 öre (i Colorspace 2).Tänkte hur som helst dela med mig av inställningarna, eftersom jag själv gillar att testa vad andra har gjort, jag landade på med en schysst gråskala men sämre gammakurva. Det senare föranleder en fråga till de som kan det här. Jag har plain 5090-modellen utan fancy bokstäver efter och det verkar som jag är hänvisad till USER-läget om jag vill ställa in gain och offset, någon gammakontroll hittar jag inte alls, förutom gamma-setting 1,2 och 3. På min projje (Sanyo Z4) kan jag både ställa in gamma och gamma för varje färg, vad har jag för alternativ på 5090:an? Är jag hänvisad till de 3 gamma-lägena eller kan jag finjustera gamman på något annat sätt?
Så här ser mina inställningar ut nu, när jag kollar via PS3:an och HDMI (D-Nice inställningar som grund, inte helt optimalt utgångsläge för kalibrering kanske, men såg det i efterhand):
USER-mode
Cont 38
Bright 0
Color -4
Tint R1
Sharp -15
Film-mode advance
Alla "bild-förbättrare" off
Gamma 1
Enhancer mode 1
Colorspace 2
R high -3
G high 0
B high 2
R low 0
G low 0
B low +1
Iofs, du har ju mätare, bara att mäta upp färgintensiteten.
"Enhancer mode:1" är (iaf på G8) en "amplitud booster" som syftar till att förstärka små detaljer i bilden. Med en rad bildfel som resultat, dvs en typisk "bild-förbättrare". 2:an är mer boost-fri.

Gamma 1,2,3 är de enda gamma-valen du har, förutom att olika bildminnen ger olika gammor. Enl HDTVtest så ÄR Users gammakurva dålig (S-formad), vilket är skit-dåligt av Pioneer i så fall. Om de har rätt har du ett ynka minne som ger en god kurva och det är Movie-minnet. ISF CCC ger vidare fler möjligheter.
Nej. Man ska kalibrera i det ljus man har när man använder tv:n. Det är heldumt att kalibrera i mörker om man inte har det när man sen använder tv:n.Nästa hemlighet är att kalibrera detta ljus till 6500k så att inte ögat luras av eventuella färgade ljus. Detta är extremt viktigt när man kalibrerar en bild i alla fall. Helst bör man kalibrera i mörker, där frånvaron av färger gör hela kalibreringen enklare.
Helt riktigt dock att man bör ha så neutralt ljus som möjligt men det gäller inte bara vid kalibreringen utan även vid användandet av tv:n med. Färger i omgivning påverkar ögat lika mkt när man kollar på film som när man glor på grå-rampar.
Syftet är som sagt inte at ha "en massa ljus". Syftet är att göra livet lättare för ögonen och det görs med en backlight av måttlig ljusstyrka. Hur måttlig får man hjälp med DVE att avgöra... (tjaa - man får väl göra som man vill men personligen ser jag ingen anledning att ta några större avsteg från de rekommendationer som framkommit med försök på ett antal testpersoner)Tycker det känns lite väl tonårsaktigt med massa ljus lysandes bakom tv:n.
Däremot kan jag hålla med om att Ambilight med discofärger är tonårsaktigt ...eller rent ut sagt dumt (samma sak iofs - iaf jag var inte klok i tonåren

Redigerat av pacman, 21 juli 2008 - 12:59.
Postad 21 juli 2008 - 13:08
Jag förstår vad du syftar på här och jag vet att du vet hur det ligger till men för att undvika missförstånd så utvecklar jag lite...RGB Gain/Bias har inte direkt att göra med primärfärgerna: Rött, Grönt och Blått att göra utan är kontroller för att justera in en neutral gråskala från mörkt till ljust, dvs balansen mellan Rött, Grönt och Blått i gråskalan.

En display består i regel av 3 bildelement (per pixel). Dvs 3 element som avger nån form av rött, grönt och blått ljus. Det är allt man behöver veta om en displys konstruktion egentligen. Härefter finns det 3 sätt att mickla med bilden.
1) Styrkan/intensiteten på dessa bildelement. Det reglerar man med gain/bias (där den faktiska styrkan förstås beror av insignalen, bl.a.)
Gråskala kommer in i sammanhanget eftersom när "grått" ska visas så är alla 3 element aktiverade och de är "tillsagda" att ösa på exakt lika mkt. Gråskale-kalibrering syftar förstås till att det råder balans i styrka/intensitet mellan de 3 elementen annars kommer bilden dra åt det/de håll dit balansen är sne-ställd. Denna snebalans kommer ge färgfel i alla bilder eftersom 99.99% av det man tittar på är något som innehåller mer än bara rött, bara grönt eller bara blått. Dvs iprincip allt blir fel.
Rätt balans uppstår då ljuset från de 3 elementen är D65 (en viss specifik blandning av våglängder av ljus, vet inte om det är fysikaliskt 100% korrekt att säga så men, men...). Därför så tjatas det så mkt om att kalibrera mot D65 då det är en balansering av en displays mest grundläggande uppgift, att ge ut rött, grönt och blått ljus.
2) Jag sa "nån form av" ovan. Det finns många färger som klassas som "röda" tex. Tar man reda på exakt vilken röd, vilken grön och vilken blå det är, dvs vilka våglängder av ljus de ger ut, har man displayens sk gamut. Genom att variera intensiteten på R,G och B kan man skapa alla färger som finns innanför denna gamut och det är därför man även kallar gamut för färgomfång.
Färgomfånget kan ses som en palett ur vilken man hämtar färger att måla med, fel palett, fel färger. I sin grundläggande natur har displayer idag ofta fel färgomfång. "Native-gamut" är fel. I Pios fall säkert nått i stil med (eller exakt?) det vi har i Colorspace:1. Då måste man mickla lite så att det ser ut som om gamuten är annorlunda än vad den är i dess native form, fixa till så att färgerna hämtas från rätt palett, det görs med (3) nedan.
3) Allt annat är mumbo-jumbo bildprocessing i displayen. Color, Tint, Colorspace, CMS, Degamma, Super duper color contrast deluxe etc etc, allt annat är siffertuggande mellan insignal och output. Displayens bildprocessing mao (ja, gain/bias ingår egentligen här oxå men jag ville betona dess "direkt-verkan" på det grundläggande i en display). Bildprocessing är alltså mer än skalning/deinterlace osv och det är den här biten som Pioneer gör så mkt bättre än så många andra. Det kräver bara lite pill för att nå dit.

Postad 21 juli 2008 - 13:37
Jag vet inte om man skall kalla den långsam eller ej. Det tar mellan 3-4s att bytta en kanal om man har lagt den i favoriter. Men den är godkänd av mig och täcker ganska bra mina behov. Viktigaste för mig är att slippa den externa boxen som jag hatar mest av allt.
Edit:
Dessutom går det att sorterar alla kanaler satellit, marksänd och analog och sedan går att nå dessa genom Enter -> Pil höger eller vänster då har man löst problemet med favoriter.
Det kan väl inte gå? DVB-T och analoga har ju delad fysisk antennport (eller har jag missat en helt och hållet?). Då är det ju omöjligt att switcha mellan analog och digital DVB-T utan att faktiskt byta antennkabel bak. Även om mjukvaran skulle tillåta det där så är det ju i princip oanvändbart.
Postad 21 juli 2008 - 14:32
Det kan väl inte gå? DVB-T och analoga har ju delad fysisk antennport (eller har jag missat en helt och hållet?). Då är det ju omöjligt att switcha mellan analog och digital DVB-T utan att faktiskt byta antennkabel bak. Även om mjukvaran skulle tillåta det där så är det ju i princip oanvändbart.
Du har rätt men skall inte gå att använda BNC T-kontakt för att koppla in DVB-T och analog till en och samma antennport? (till och med om det går hur många har behovet av att ha tillgång till marksänd, analog och satellit kanaler? Jag har tillgång till alla dessa men det är bara satellit som är inkopplad och den täcker gått och väll alla mina behov

Postad 21 juli 2008 - 16:28
Här i Norge kommer det fler och fler rapporter på forumet om detta problem, själv har jag dock som tur är inte det problemet. Även om jag inte hade kunnat se de döda pixlarna på normalt avstånd, så tror jag det hade drivet mig till vansinne.
Någon som vet om detta er god nog grund för att få ny skärm på PDP+ garantin?
Redigerat av Rolle, 21 juli 2008 - 16:29.
Postad 21 juli 2008 - 18:20
Pioneer TV:n utklassade ju naturligtvis Samsungen på i stort sett allt, men skärpan var klart bättre på Samsungen.
Kan detta vara ett inställningsproblem eller klarar 5090:n helt enkelt inte att kräma ut den sista skärpan i en blu-ray ruller (eller har Pioneer valt att låta bli av någon anledning)?
Postad 21 juli 2008 - 19:37
Källan måste skicka ut minst 1080i för det skall gå välja dot-by-dot.
Edit:
I pc-läget kan du kontrollera om du får in 1080i/p eller inte.
Nu har jag ändrat utsignalen på HTPC till 1920x1080 men jag kan fortfarande bara välja standard helskärm och 4:3
När jag trycker in knapp #3 så säger den verkligen INPUT3 1920x1080 60 hz, så det är nog inget galet med signalen.
Kan det vara 60hz som bråkar?
Är alla HDMI kontakter likadana? Jag har min HTPC som sagt på INPUT3
Postad 21 juli 2008 - 19:43
man kanske ska vänta på g10Personligen tyckte jag faktiskt det var en del skillnad på G8 och G9. Betydligt bättre tryck i ljusstyrka osv på G9 samt mindre brus och inte alls lika oskarp som G8. Svärtan var ju lite svårt att bedöma men även den e ju ett strå vassare oxå.
Men som sagt, detta är ju mina synpunkter
Postad 21 juli 2008 - 19:48

En fråga allihop . Kommer pioneer med sin 44 tummare till oktober detta året som dem lovade för flera månader sedan?
dvs generation 9 ?
Om inte , kommer 44 eller 42 tum på generation 10 ? Tror ni den blir billigare pga dem sammarbetar med panasonic? Mvh

Postad 21 juli 2008 - 20:12
Wow, det där verkar ju riktigt bra. Ska kollas upp mer (fast de kunde ju skippat miffo-grejjerna, "6500K" och så klart lixom - kanske det hade blivit billigare...).
Det man egentligen behöver veta är hur Bias/Gain påverkar förhållandet mellan skärm-output och insignalen för det är det här du ska få att lira ihop. Och den biten förklaras mkt bra på DVE.
Jag tycker det är svårt att förklara med ord vad gain/bias gör, istället för att läsa sig till det så är det enklare att förstå vad de gör genom att faktiskt leka med reglagen tillsammans med DVE tex. Pluge och Grayramps är allt man behöver.
Men om man ska försöka klä det med ord så skulle jag vilja säga att de är som kranar som man reglerar flödet på, bara att flödet tillförs från två olika håll, dels från botten (bias) dels från toppen (gain) men givetvis är det så att ändringar i flöde även påverkar det som ligger mellan botten och toppen oxå. En fet tunna med 3 kranar i botten (vilken färg resp kran har tänker jag inte berätta) och tre i toppen alltså. Hela tunnans innehåll påverkas av hur du ställt kranarna.
Brigtness/Contrast är bekvämlighet-verkyg som hjälper en att vrida på 3 reglage åt gången.
Insignalen kan väl ses som vatten tillflöde som kommer från slangar till kranarna. Ställ bottenkranarna så att inget vatten kommer när vattenmängden "digital 16" kommer farandes, men så att det börjar sippra då 17 kommer. Ställ toppenkranarna så det inte blir översvämning...Eller blev det lite väl flummigt nu?
![]()
Vad gamma är i sammanhanget är svårt att applicera på tunnan - nått filter eller ska vi säga "sluss" inne i tunnan kanske. Som tur är är det även här lätt att se vad olika gammor gör, fram med DVE-grayrampen och växla mellan 1,2,3 - jepp "responsen" på vattenflödet inne i tunnan skulle man kunna säga.
För er med Pio (och många andra displayer - långt ifrån alla dock) så kan man ju ta fram DVE prova att sätta brightness rätt (Pluge, borde vara 0 eller nått snäpp hit eller dit) och contrast så WTW är synligt (Reverse grayramps, lite olika beorende på minne men sätt den på 35 så är man helt på den säkra sidan). Gå till Pluge, ställ Brightness på tok för högt (10++), gå tebaks till Grayramp:whopps. Översvämning från botten.![]()
Vid inställning av gain/bias spelar det ingen roll var man har färgen ("color") eftersom de testmönster man använder för att spika grå/vitbalansen inte innehåller någon färginformation i huvudtaget.
Ta upp grayramp, dra "Color" från min till max några gånger. Blir det den minsta skillnad i bilden när man gör detta: byt tv - för då är den RIKTIGT dålig.
Däremot ska man ha balanserat gain/bias innan man bedömmer matrisdekodern (dvs fipplar med Color).
Hur ser "Color:-4" med DVEs blåfilter? På G8 skulle detta inte funka för 5 öre (i Colorspace 2).
Iofs, du har ju mätare, bara att mäta upp färgintensiteten.
"Enhancer mode:1" är (iaf på G8) en "amplitud booster" som syftar till att förstärka små detaljer i bilden. Med en rad bildfel som resultat, dvs en typisk "bild-förbättrare". 2:an är mer boost-fri.
Gamma 1,2,3 är de enda gamma-valen du har, förutom att olika bildminnen ger olika gammor. Enl HDTVtest så ÄR Users gammakurva dålig (S-formad), vilket är skit-dåligt av Pioneer i så fall. Om de har rätt har du ett ynka minne som ger en god kurva och det är Movie-minnet. ISF CCC ger vidare fler möjligheter.Nej. Man ska kalibrera i det ljus man har när man använder tv:n. Det är heldumt att kalibrera i mörker om man inte har det när man sen använder tv:n.
Helt riktigt dock att man bör ha så neutralt ljus som möjligt men det gäller inte bara vid kalibreringen utan även vid användandet av tv:n med. Färger i omgivning påverkar ögat lika mkt när man kollar på film som när man glor på grå-rampar.
Syftet är som sagt inte at ha "en massa ljus". Syftet är att göra livet lättare för ögonen och det görs med en backlight av måttlig ljusstyrka. Hur måttlig får man hjälp med DVE att avgöra... (tjaa - man får väl göra som man vill men personligen ser jag ingen anledning att ta några större avsteg från de rekommendationer som framkommit med försök på ett antal testpersoner)
Däremot kan jag hålla med om att Ambilight med discofärger är tonårsaktigt ...eller rent ut sagt dumt (samma sak iofs - iaf jag var inte klok i tonåren).
Glömde lägga till att jag kalibrerar utan verktyg, alltså bara med ögonen. Kalibrerar man med ögonen som verktyg kan jag lova dig att färgade tapeter och gula hemtrevliga ljus inte hjälper ett dugg. Ögonen försöker kompensera för de färgerna man ser i sin omgivning, vilket inte sker när du har mörklagt då endast bilden på din tv är en referens.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 21 juli 2008 - 20:13.
Postad 21 juli 2008 - 22:04
Kollade på en 5090h i butik härom dagen. Bredvid stod en 9.000 kronors Samsung plasma.
Pioneer TV:n utklassade ju naturligtvis Samsungen på i stort sett allt, men skärpan var klart bättre på Samsungen.
Kan detta vara ett inställningsproblem eller klarar 5090:n helt enkelt inte att kräma ut den sista skärpan i en blu-ray ruller (eller har Pioneer valt att låta bli av någon anledning)?
Är inte alls nöjd med skärpan på min 5090, får jag inte till den snart (kollar olika inställingar) så blir det nog tyvärr byte till en Sony W4000 eller Philips LCD 9703 där skärpan är mycket bra och svärtan är godkänd.
Postad 21 juli 2008 - 22:06
Är det någon som lyckats kontrollera andra apparater med fjärrkontrollen som följer med 5090H? Jag har försökt styra min Humax 1000C utan lycka. Enligt manualen är det kod 003, fast jag får ingen som helst respons från den. Sen undrar jag om man kan få volymknappen att istället för att försökta styra högtalarna på tvn (som inte finns) kontrollera volymen på min Onkyo 606. Skulle vara väldigt nifty

Måste jag shoppa en annan häftigare fjärrkontroll för att uppnå det jag vill? Vilken rekomenderas i så fall? Finns det någon som klarar både Ir och blåtand så man kan kontrollera sin PS3 med den? Jag förstår att det är en utopi med bara en fjärrkontroll.. men..
Postad 21 juli 2008 - 22:11
ehmm kanske ska tilläggas att nåra öl hade konsumerats ...
Redigerat av BaldoClair, 21 juli 2008 - 22:15.
Postad 21 juli 2008 - 22:51
Är inte alls nöjd med skärpan på min 5090, får jag inte till den snart (kollar olika inställingar) så blir det nog tyvärr byte till en Sony W4000 eller Philips LCD 9703] där skärpan är mycket bra och svärtan är godkänd.
He he, att byta ner sig från världens bästa tv till en sunkig Philips LCD med discolampor måste nog vara bland de sämsta nerbyterna man kan göra.
Köp en DVE kalibreringsskiva och börja pilla lite så tror jag att du tillslut kommer se tillbaka på dessa funderingar med ett stort flin på läpparna. Man kan inte förvänta sig att man bara kan ställa en pioneer plasma på tvbänken, ställa in filmläget och sen tro att den ska springa åttor runt alla uppställda LCD's på Mediamarkt med överdrivna inställningar. Det krävs lite av ägaren.
Redigerat av belzebubb, 21 juli 2008 - 23:00.
Postad 21 juli 2008 - 22:54
En sak är iaf säker, med exakt samma settings på Movie och User blir det inte samma bild.Gamma 1,2,3 är de enda gamma-valen du har, förutom att olika bildminnen ger olika gammor. Enl HDTVtest så ÄR Users gammakurva dålig (S-formad), vilket är skit-dåligt av Pioneer i så fall. Om de har rätt har du ett ynka minne som ger en god kurva och det är Movie-minnet. ISF CCC ger vidare fler möjligheter.
Bland annat blir bilden med "user" mycket ljusare.
Man kan tom se stor skillnad på OSD menyerna...
/N
Postad 21 juli 2008 - 23:19
Det är bra. Vad jag ville ha sagt var att man inte använder RGB Gain/Bias för att korrigera färgerna, RGB, utan för att ställa balansen mellan de färger man har i sin gamut. Har man tillgång till en korrekt CMS så korrigerar man gamut innan gråskalan justeras, som du redan vet. Klumpigt uttryckt av mig.Jag förstår vad du syftar på här och jag vet att du vet hur det ligger till men för att undvika missförstånd så utvecklar jag lite...
RGB Gain/Bias har i högsta grad med primärfärgerna att göra!
Visst är det korrekt uttryckt. CIE D65 är ju en SPD (Spectral Power Distribution):...Rätt balans uppstår då ljuset från de 3 elementen är D65 (en viss specifik blandning av våglängder av ljus, vet inte om det är fysikaliskt 100% korrekt att säga så men, men...). Därför så tjatas det så mkt om att kalibrera mot D65 då det är en balansering av en displays mest grundläggande uppgift, att ge ut rött, grönt och blått ljus.

Här finns mer att läsa, då speciellt om vikten av omgivningen då korrekt videoåtergivning ligger i första rummet (pun intended

Postad 21 juli 2008 - 23:35
Hur kom du till den slutsatsen? Många apparater förvränger bilden genom att addera sk edge enhancement, vilket upplevs som skarpare men faktiskt förstör detaljerna i bilden.Kollade på en 5090h i butik härom dagen. Bredvid stod en 9.000 kronors Samsung plasma.
Pioneer TV:n utklassade ju naturligtvis Samsungen på i stort sett allt, men skärpan var klart bättre på Samsungen.
Kan detta vara ett inställningsproblem eller klarar 5090:n helt enkelt inte att kräma ut den sista skärpan i en blu-ray ruller (eller har Pioneer valt att låta bli av någon anledning)?
Jag kan garantera att Pio G9 kan återge en bild helt utan edge enhancement och med perfekt skärpa, givet att inställningar och källan är korrekt.
Postad 21 juli 2008 - 23:46
Det ser nästan ut som moaire effekten på crt skärmar, dessutom gör oroligheten i bilden som kommer från plasmans "grundbrus" att saker inte alltid ser "skarpa" ut.
Jag kan säga att LCD för det mesta kan visa en skarpare bild (nej jag är inte en pioneer svikare

Enl. min åsikt

Postad 22 juli 2008 - 00:35
Hur ser "Color:-4" med DVEs blåfilter? På G8 skulle detta inte funka för 5 öre (i Colorspace 2).
Iofs, du har ju mätare, bara att mäta upp färgintensiteten.
"Enhancer mode:1" är (iaf på G8) en "amplitud booster" som syftar till att förstärka små detaljer i bilden. Med en rad bildfel som resultat, dvs en typisk "bild-förbättrare". 2:an är mer boost-fri.
Gamma 1,2,3 är de enda gamma-valen du har, förutom att olika bildminnen ger olika gammor. Enl HDTVtest så ÄR Users gammakurva dålig (S-formad), vilket är skit-dåligt av Pioneer i så fall. Om de har rätt har du ett ynka minne som ger en god kurva och det är Movie-minnet. ISF CCC ger vidare fler möjligheter.
Tack för svaret! Ska göra en ny kalibrering när jag kört tv:n lite fler timmar. Då tänkte jag testa de olika mode:sen och se hur de ligger i gråskala och gamma och förhoppningsvis hinner jag leka lite och testa olika inställningar också.
Ah, kollade upp enhancer-modes i manualen nu när du nämner det och 2 beksrivs som "natural" medan 1 är "hard" och 3 är "smooth", så blir nog till att köra 2 eller 3.
Jäkligt irriterande det där med gammakurvorna för de olika lägena, eftersom USER-mode är det enda läget man kan ändra RGB high och low i...(EDIT: Fel av mig, det går utmärkt att ändra RGB high och low i Movie-mode) Hmm, får testa movie-mode och se hur bra jag kan få den med de inställningar som finns tillgängliga, så får jag se vad som blir bäst.
Redigerat av nidas99, 22 juli 2008 - 09:07.
Postad 22 juli 2008 - 00:42
Nu har jag ändrat utsignalen på HTPC till 1920x1080 men jag kan fortfarande bara välja standard helskärm och 4:3
När jag trycker in knapp #3 så säger den verkligen INPUT3 1920x1080 60 hz, så det är nog inget galet med signalen.
Kan det vara 60hz som bråkar?
Är alla HDMI kontakter likadana? Jag har min HTPC som sagt på INPUT3
Har också det här problemet. Har min HTPC kopplat till input 1 (DVI ut från datorn - HDMI) och kör i PC-mode och 1080p 50 eller 60Hz (är på jobbet nu så kan inte kolla exakta inställningarna). Kunde bara välja 2 lägen, varav det ena gav overscan å det grövsta och det andra gav underscan å det grövsta. Valde det senare läget och scannade upp bilden via grafikkortsinställningarna tills den passade. Kändes inte helt optimalt men det var det enda jag fick att funka i PC-mode.
Postad 22 juli 2008 - 01:58
Vad, när du går nära displayen? Det är självklart att det brusar på nära håll eftersom det är så Pioneers teknik att driva panelen fungerar.Jag äger själv en 5090H, och även om den kan visa 1pixel eller ett rutnät bestående av 1pixel tjocka linjer gör den det med mycket brus! ( detta nämns oxo i HDTV review )
Det ser nästan ut som moaire effekten på crt skärmar, dessutom gör oroligheten i bilden som kommer från plasmans "grundbrus" att saker inte alltid ser "skarpa" ut.
Moire är ju att inte full upplösning visas. Ser du det på en stillbild, från vilken testskiva och vilken källa?
När det gäller stillbild, ja. Vad har det med skärpa i en videobild och med en TV att göra.Jag kan säga att LCD för det mesta kan visa en skarpare bild (nej jag är inte en pioneer svikare
) oavsett inställningar på Sharpness pga att dom inte har problem med bildbrus eller liknande, därav passar LCD alltid bäst som dataskärmar som skall visa stillbilder (eller windows) skarpast möjligt.
Enl. min åsikt


Postad 22 juli 2008 - 03:03
När det gäller stillbild, ja. Vad har det med skärpa i en videobild och med en TV att göra.
Är bildbruset så tydligt sitter man för nära TVn. Vad jag hört från kompetent håll ska bildbruset hos G9 vara ordentligt förbättrat från G8. Får väl snart masa sig ut och kolla själv...
På 2m håll på 5090 ser högupplösta stillbilder (hemladdade härifrån) på PS3:an helt skarpa ut. Enda gången jag tänkt på brus är när jag kör via HTPC och sitter precis framför skärmen och fipplar med något.
Postad 22 juli 2008 - 06:06
Vad, när du går nära displayen? Det är självklart att det brusar på nära håll eftersom det är så Pioneers teknik att driva panelen fungerar.
Moire är ju att inte full upplösning visas. Ser du det på en stillbild, från vilken testskiva och vilken källa?
När det gäller stillbild, ja. Vad har det med skärpa i en videobild och med en TV att göra.Är bildbruset så tydligt sitter man för nära TVn. Vad jag hört från kompetent håll ska bildbruset hos G9 vara ordentligt förbättrat från G8. Får väl snart masa sig ut och kolla själv...
Sitter själv ca 2,2m från tv:n och ser massa med brus MEN då när den kommer från källan dvs 1. uppskallade filmer 2. HD program som har filmats med massa brus. Annars ser bilden knivskarp utan brus och då undrar jag vart brustet har tagit vägen

Postad 22 juli 2008 - 06:25
Nu har jag ändrat utsignalen på HTPC till 1920x1080 men jag kan fortfarande bara välja standard helskärm och 4:3
När jag trycker in knapp #3 så säger den verkligen INPUT3 1920x1080 60 hz, så det är nog inget galet med signalen.
Kan det vara 60hz som bråkar?
Är alla HDMI kontakter likadana? Jag har min HTPC som sagt på INPUT3
Vadå ingen här i forumet har lyckats få dot by dot från sin HTPC? Eller ingen har lust att svara

Edit:
Det som jag ser i manullen är :
HDMI kan sättas på två olika läge:
Video (grundinställning):
Välj det här alternativet utom när en PC är
ansluten.
PC:
Välj det här alternativet när en PC är ansluten
till HDMI-ingången.
Redigerat av Enator, 22 juli 2008 - 06:56.
Postad 22 juli 2008 - 07:22
Förslag:
1. Kan du prova och koppla in en datorskärm till din HTPC och försöka ställa in 1920x1080 upplösning på denna för att sedan direkt lyfta över kabeln till TV:n?
2. På vissa grafikkort så finns en inställning där man sätter maxupplösning för en monitor. Om denna överskrids så beter sig datorn konstigt. Genom att öka denna maxinställning kan man gå runt problemet. (kolla alla flikar och knappar på Avancerat under Bildskärmsinställningart)
3. Jag tror felet ligger i datorn. Kan du prova med en annan dator?
Jag förstår din frustration!
Jag provade först att köra via VGA och blev lite besviken att man inte kunde köra upp i 1920x1080... (fattar inte varöfr detta stöds, då jag köra 1920x1200 på min 24" normalt????). Men via HDMI funkar det exakt som det skall.
/Thomas
Postad 22 juli 2008 - 07:45
Ja det är ett inställningsproblem, i Samsungen!Kollade på en 5090h i butik härom dagen. Bredvid stod en 9.000 kronors Samsung plasma.
Pioneer TV:n utklassade ju naturligtvis Samsungen på i stort sett allt, men skärpan var klart bättre på Samsungen.
Kan detta vara ett inställningsproblem eller klarar 5090:n helt enkelt inte att kräma ut den sista skärpan i en blu-ray ruller (eller har Pioneer valt att låta bli av någon anledning)?
Det skulle du upptäcka om du gav displayerna lite mer tid.
Att styra över frekvenser och lägga till konturer har inget med skärpa att göra.
Ögonen försöker kompensera för de färgerna man ser i sin omgivning även när du kollar på film så det borde du ta med i din kalibreringGlömde lägga till att jag kalibrerar utan verktyg, alltså bara med ögonen. Kalibrerar man med ögonen som verktyg kan jag lova dig att färgade tapeter och gula hemtrevliga ljus inte hjälper ett dugg. Ögonen försöker kompensera för de färgerna man ser i sin omgivning, vilket inte sker när du har mörklagt då endast bilden på din tv är en referens.
Förstod det. Fast å andra sidan, ändrar du RGB Gain/Bias kommer du ändra gamuten...Vad jag ville ha sagt var att man inte använder RGB Gain/Bias för att korrigera färgerna, RGB, utan för att ställa balansen mellan de färger man har i sin gamut.


Kolla diverse "resolution patterns" (finns på DVE) för att se vad olika enhancher modes gör med amplituden.Ah, kollade upp enhancer-modes i manualen nu när du nämner det och 2 beksrivs som "natural" medan 1 är "hard" och 3 är "smooth", så blir nog till att köra 2 eller 3.
Samt förstås testmönstret för inställning av Sharpness/Overscan, på G8 ger ettan en fet vit linje runt alla konturer. Än värre är det på riktigt material, bilden blir, rent ut sagt, flimmrig i små kontrastrika konturer. Men som sagt, det kanske är lite andra förutsättningar i G9, D-Nice verkar göra 1:an tex av nån anledning.
What!? Det där lät inte korrekt, alla minnen har väl "Manual Colortemp"? (förutom Dynamic och Optimum)Jäkligt irriterande det där med gammakurvorna för de olika lägena, eftersom USER-mode är det enda läget man kan ändra RGB high och low i...
Postad 22 juli 2008 - 08:39
What!? Det där lät inte korrekt, alla minnen har väl "Manual Colortemp"? (förutom Dynamic och Optimum)
Doh! (Eller YES! snarare), du har alldeles rätt. Vet inte varför jag hade fått för mig att det inte gick på de andra, måste ha kollat fel första gången, gick och dubbelkollade nu och det gick ju utmärkt. Skönt!
Dynamic och Optimum är inga lägen jag planerar att använda, så det kan ju kvitta

EDIT: Nu har jag kollat närmare på Enhancer modes 1-3 och de verkar fungera ungefär som 15 snäpp sharpness. D.v.s. Enhancer mode 1 motsvarar att vrida UPP sharpness 15 snäpp, mode 2 är neutralt och mode 3 motsvarar att vrida NER sharpness 15 snäpp. Så har man sharpness 0 inställt och sätter enhancer mode till 1 så får man edge enhancement motsvarande som om man satt den till +15. Det är min approximering iaf.
Redigerat av nidas99, 22 juli 2008 - 09:16.
Postad 22 juli 2008 - 09:44
givetvis
![]()
En fråga allihop . Kommer pioneer med sin 44 tummare till oktober detta året som dem lovade för flera månader sedan?
dvs generation 9 ?
Om inte , kommer 44 eller 42 tum på generation 10 ? Tror ni den blir billigare pga dem sammarbetar med panasonic? Mvh
Det blir ingen 44". När G10 kommer så blir det troligtvis även en 42" eller 46", eller både och.
Postad 22 juli 2008 - 09:50
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=129100
Är plasma även det...men knappast G10? Kommer i höst...Lyxvariant av G9?
Postad 22 juli 2008 - 09:53
Vad är detta för apparater?
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=129100
Är plasma även det...men knappast G10? Kommer i höst...Lyxvariant av G9?
Nej det är inte 10G utan 9G men bara ca 6cm och externt "mediabox".
Postad 22 juli 2008 - 09:56
Sorry Kott
Ja men vem vill betala 50 000 för det?
Lugnt ;]
Det finns alltid folk med pengar.
Postad 22 juli 2008 - 09:59
Lugnt ;]
Det finns alltid folk med pengar.
Det handlar inte om pengar. Jag har dessa pengar men jag vägrar att ha en extra mediabox hemma. Det räcker med alla burkar som jag har hemma. En till? Aldrig i livet

Postad 22 juli 2008 - 10:08
Pioneer har inte lovat nån 44 tummare, iaf inte officiellt.Kommer pioneer med sin 44 tummare till oktober detta året som dem lovade för flera månader sedan?
Postad 22 juli 2008 - 10:18
Redigerat av Raymond Luxury Yacht, 22 juli 2008 - 10:26.
Postad 22 juli 2008 - 10:29
Kanske som att svära i kyrkan men vad tror ni om Sonys nya X4500 (LED-teknik mm) och Samsung LE-52F96 vs G9?
Det är värre än så

Läs om Samsung LE-52F96 här:
http://www.hdtvtest....sung-LE52F96BD/
Redigerat av Enator, 22 juli 2008 - 10:30.
Postad 22 juli 2008 - 10:41
Postad 22 juli 2008 - 10:52
Det kan kanske förklarar varför så många rekomenderar sharpness reglage på "- 15", för att de valt enhancer mode 1?EDIT: Nu har jag kollat närmare på Enhancer modes 1-3 och de verkar fungera ungefär som 15 snäpp sharpness. D.v.s. Enhancer mode 1 motsvarar att vrida UPP sharpness 15 snäpp, mode 2 är neutralt och mode 3 motsvarar att vrida NER sharpness 15 snäpp. Så har man sharpness 0 inställt och sätter enhancer mode till 1 så får man edge enhancement motsvarande som om man satt den till +15. Det är min approximering iaf.
Tyckte det lät konstigt att Pio skulle ha edge enhancement i 0-läget?
Kan det vara så?
Boogie
Postad 22 juli 2008 - 10:59
Den upplevda skärpan på en LCD är högre och utan tvekan är den skarpare som en PC-skärm.Är inte alls nöjd med skärpan på min 5090, får jag inte till den snart (kollar olika inställingar) så blir det nog tyvärr byte till en Sony W4000 eller Philips LCD 9703 där skärpan är mycket bra och svärtan är godkänd.
HAr suttiti och stirrat på 5090 och Sharp HD1E och hur jag än stirrar så är LCD'n skarpare så fort scenerna är lugna. När häftiga rörelser (panoreringar tex) kommer in i bilden upplever jag dessa apparater som relativt jämna. Kanske mina ögon som är för långsamma men tycker ingen av dem var skarpare eller suddiga då - båda blir något suddigare vid rörelse (av naturliga skäl). Men så kostar en 46" harp lika mkt som en 50" Pio. Vem trodde det för ett år sedan

Satt också och letade efter "djupet" i plasman, som skall vara bättre än LCD men i det alldeles för dagsljusupplysta rummet så kände jag ingen störra skillnad här heller men kanske kollar efter fel sak (djup för mig är 3-dimensionalitet - dvs att man känner mer rymd i bilden..att föremål i bakgrunden känns som de verkligen ligger bakom skärmen och inte platt på den...hmmm svårt att förklara...men det är detta jag tolkar som djup i en bild). Men färgerna på Pion kändes mer spot on även om den bara var grundkalibrerad.
Det är väl när mörkret faller på Pion skall skina om ordentligt (med bibehållet mörker

Boogie
Redigerat av bigbadboogie, 22 juli 2008 - 11:00.
Postad 22 juli 2008 - 11:15

Har precis kollat Cars på BD från min ps3. Tyckte att det hackade ganska mycket ganska ofta i panoreringar, men jag har automatisk 24 hz på ps3 och jag kör avancerat PC i pio G9. Provade att ändra en massa fram och tillbaka men det ända som hjälpte lite gran var att sätta PC på mjuk, men det såg ändå inte bra ut i övrigt. Frågan är då ifall det är filmen det är fel på eller om det är någe annat?
Har tänkt på det lite förut att det hackar en del i panoreringar i BD samt även i dvd med. Har ni några tips ?
Om ni har Cars kan ni väl kolla specielt vid ca 17min och typ 16sek in i filmen då det panorerar över äng och väg från flygkamera

Postad 22 juli 2008 - 11:39
Postade denna fråga i den tekniska tråden för några dagar sen men kanske får bättre lycka på svar i denna tråd
Den tråden har nog somnat in.
"Postare" i denna tråden har skärpt till sig, även om det fortfarande är mycket OT (Samsung. Sharp).
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar