Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inbränning, har du drabbats?

603 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Har du drabbats av inbränning på din plasma-tv? (977 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta
Pioneer PDP-436FDE (TV) 1 9.67647 (33) Inga priser
Pioneer PDP-436XDE (TV) 1 9.763888 (71) Inga priser
LG 42" TV - 42PM1MA (TV) 1 9.032786 (60) Inga priser
Pioneer PDP-507XD (TV) 1 9.871794 (38) Inga priser
Pioneer PDP-427XA (TV) 1 9.437498 (15) Inga priser
Hitachi 42PD8600 (TV) 1 8.124998 (7) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX70 (TV) 1 9.442028 (137) Inga priser
LG 50PF95 (TV) 1 7.666666 (2) Inga priser
Philips 65PUS6262 (TV) 5 8.333332 (2) Inga priser
77 relaterade trådar
* Officiell tråd - Panasonic PX70 * (4443 inlägg) 4 år sedan
Pioneer pdp 43” låter (8 inlägg) 5 år sedan
uppgradera Panasonic Viera TH-42PX70 (11 inlägg) 5 år sedan
Finns det en "vettig" 60-65" TV under 12000kr (3 inlägg) 8 år sedan
Philips 65PUS6262/12 bild hackar via Apple tv (16 inlägg) 8 år sedan
LG OLED C7V - Sony Bravia A1 (8 inlägg) 8 år sedan
Philips 65PUS6262 skickar sporadiskt ljud till förstärkare (6 inlägg) 8 år sedan
Byta ut gammal Panasonic plasma. Har tydligen hänt en del.... (8 inlägg) 8 år sedan
Officiell Tråd - Pioneer PDP-436/506 (2508 inlägg) 11 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 12 år sedan
Pioneer PDP-436XDE trasig (4 inlägg) 13 år sedan
Panasonic TH-PX70E med HDMI bekymmer (11 inlägg) 13 år sedan
Officiell Tråd - Pioneer PDP-427 / 507XA/D (2310 inlägg) 13 år sedan
Stativ - LG 42PM1MA (2 inlägg) 14 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 14 år sedan
TH-42PX70EA vs UE46D8005 (3 inlägg) 14 år sedan
Hitachi 42PD8600 (42PD8A10) (89 inlägg) 15 år sedan
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg) 15 år sedan
Röda prickar på min LG 42PC1R (314 inlägg) 15 år sedan
Störande ljud från Pioneer PDP-427/ 507 XA/D (112 inlägg) 15 år sedan
Bildinställningar för Pioneers Plasmor (210 inlägg) 15 år sedan
Officiell Tråd - LG 42PX5R (1696 inlägg) 16 år sedan
Har du knäppningar i din PX70/PV70? (40 inlägg) 17 år sedan
Trassel med upplösning på plasma-tv (2 inlägg) 17 år sedan
Provlyssning av högtalare + frågor (48 inlägg) 17 år sedan
PX70 med statiska bilder (7 inlägg) 17 år sedan
TH42PX70 svärta går upp och ner (80 inlägg) 17 år sedan
* Officiell Tråd - LG-42PM1M / LG-42PM1MA * (2184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic PV70 eller Samsung Q97 (203 inlägg) 17 år sedan
Spela in på Pioneer HDD DVD (3 inlägg) 17 år sedan
Är det bättre att välja PV70 om man redan har digi (7 inlägg) 17 år sedan
TV-nojja? Jag delar med mig av mina intryck (24 inlägg) 17 år sedan
panasonic px70/80 eller Samsung LE-40R87BD (4 inlägg) 18 år sedan
Låter alla plasmor? (18 inlägg) 18 år sedan
Gästbok för Aztecface (49 inlägg) 18 år sedan
TV-ljud till Hemmabion (5 inlägg) 18 år sedan
LG PF95 serien - 50 och 60 tum Full HD plasma (16 inlägg) 18 år sedan
Sony bravia d3000 vs Panasonic 42px/v70 (17 inlägg) 18 år sedan
Svårt val inför TV-köp (12 inlägg) 18 år sedan
Manuell kanalinställning (0 inlägg) 18 år sedan
Problem med flytströmmar? (10 inlägg) 18 år sedan
Bäst plasma för pengarna? (11 inlägg) 18 år sedan
Vilken upplösning? (2 inlägg) 18 år sedan
TV för max 15000 (25 inlägg) 18 år sedan
Köp panasonic px70 för 9900! (24 inlägg) 18 år sedan
TV för ca 15-20000 (13 inlägg) 18 år sedan
Pioneer PDP-4270XD eller Panasonic PX-70 (21 inlägg) 18 år sedan
Samlade tankar från en amatör (35 inlägg) 18 år sedan
Datoruppgradering (6 inlägg) 18 år sedan
Alternativ till PX70 mottages! (91 inlägg) 18 år sedan
Ljusproblem på plasman (1 inlägg) 18 år sedan
Sonys KDL-46W2000 vs Pioneer PDP-507XD (13 inlägg) 18 år sedan
PX70 eller Q96/97 - men varför inte Hitachi P42H01 (0 inlägg) 18 år sedan
Panasonic PV70 eller PX70? (4 inlägg) 18 år sedan
100hz vs 50hz aka LG vs Panasonic/samsung (9 inlägg) 18 år sedan
LCD eller plasma till tv-tittande? (1 inlägg) 18 år sedan
1024x768 är väl inte så bra för en HD-ready? (13 inlägg) 18 år sedan
pioneer 507 xd eller 428xd ? (15 inlägg) 18 år sedan
Pioneer PDP-507XA eller Samsung PS-50C7HX? (16 inlägg) 19 år sedan
Panasonic pv600 eller px70? (2 inlägg) 19 år sedan
pioneer PDP-507XA eller panasonic TH-50PX70 (10 inlägg) 19 år sedan
Panasonic TH-42PX70 bild...... (4 inlägg) 19 år sedan
Panasonic pv60 vs. Hitachi 42PD8600 ? (87 inlägg) 19 år sedan
Gästbok för eriknilsson ( inlägg) 19 år sedan
Sony 40W2000 - i klass med plasma? (107 inlägg) 19 år sedan
Vilken tv för runt 25´ ? (31 inlägg) 19 år sedan
LG 42PM1M/A - leveranser (380 inlägg) 19 år sedan
Hur ska jag välja? För och nackdel? (55 inlägg) 19 år sedan
Pioneer PDP-427XD (2 inlägg) 19 år sedan
Pioneer PDP-436FDE/XDE (86 inlägg) 20 år sedan
LG-42PX5R <-VS-> Pioneer-PDP-436FDE (33 inlägg) 20 år sedan
LG 42PM1MA ? (3 inlägg) 20 år sedan
Någon som har erfarenhet av Pioneer TV (4 inlägg) 20 år sedan
Panasonic 42PV500 eller Pioneer PDP-436XDE? (22 inlägg) 20 år sedan
Vad ska jag köpa för plasmateve? (16 inlägg) 20 år sedan
42PM1M vs 42PX4R (1 inlägg) 20 år sedan
Vilken höjd för plasman? (1 inlägg) 20 år sedan

Postad 08 May 2007 - 23:50

Pompen
  • Pompen
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0

Efter närmare två veckor utan TV kommer beskedet att inbränning inte går på garantin...

<{POST_SNAPBACK}>

Bl.a. Samsung skriver:

Om du har en plasma-TV rekommenderar vi att du begränsar tittandet på dataspel, tvstationsloggor, aktiekurser, internetsajter och datorgrafik till högst 5% av den totala användningen per vecka.

Inget skoj för er som lagt runt 30 papp på era apparater och råkar ut för detta problem :)

Postad 09 May 2007 - 07:51

ilstallione
  • ilstallione
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Efter närmare två veckor utan TV kommer beskedet att inbränning inte går på garantin...

<{POST_SNAPBACK}>

Bl.a. Samsung skriver:

Om du har en plasma-TV rekommenderar vi att du begränsar tittandet på dataspel, tvstationsloggor, aktiekurser, internetsajter och datorgrafik till högst 5% av den totala användningen per vecka.

Inget skoj för er som lagt runt 30 papp på era apparater och råkar ut för detta problem :)

<{POST_SNAPBACK}>

Blir inte mycket kvar att titta paa, vilka kanaler har inte logga idag ;)

Postad 09 May 2007 - 09:30

Wargen023
  • Wargen023
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
"Skulle vara roligt med en ny tråd om inbränning för att se hur vanlilgt problemet är idag..."

"Försäljarna säger ju att det inte är nån fara.. "

Uppenbarligen är det VÄLDIGT vanligt, omöjligt att undvika om man inte anstränger sig har jag fått uppfattningen av.

Postad 09 May 2007 - 10:14

Andr3as
  • Andr3as
  • Forumräv

• 623 inlägg
  • 0

"Skulle vara roligt med en ny tråd om inbränning för att se hur vanlilgt problemet är idag..."

Uppenbarligen är det VÄLDIGT vanligt, omöjligt att undvika om man inte anstränger sig har jag fått uppfattningen av.

Jag har haft min TV på i säkert 5-6 timmar varje dag sedan jag köpte den för två månader sedan. Tittar endast på analog kabelteve och DVD-film, spelar Playstation 2 och kopplar in datorn då och då för att se på HD-material. Än så länge har jag inte ens sett tendenser till spökbilder förutom de första två veckorna.

Så att man måste anstränga sig för att undvika inbränningar verkar kraftigt överdrivet. Jag tror att vissa paneler är känsligare än andra. Man måste också göra skillnad på permanenta inbränningar och spökbilder. Spökbilder kan förekomma på de flesta plasmor - inbränningar däremot verkar bara inträffa om man är väldigt oaktsam eller har en plasma med dålig panel.

Postad 09 May 2007 - 16:10

Unregistered5fb2c89d
  • Unregistered5fb2c89d
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Och om man läser hela tråden så får man en annorlunda bild än den du målar upp. Det är ett par här som har drabbats, och dessutom är det även några som har LCD-TV som har påpekat att de har fått inbränning. Sen är vi väldigt många som inte har märkt av detta, trots oaktsamhet i flera fall.

Personligen har jag haft min Panasonic 37PV60 i fyra månader och jag har på min höjd haft en spökbild som förvann efter ett par minuter under hela tiden.

Postad 09 May 2007 - 23:05

MajkTheBike
  • MajkTheBike
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har haft min panna PV60 i ca 3 månder nu och inte haft det minsta problem med inbränningar, tror det är som försäljarna säger. Det är extremt ovanligt.

Postad 17 May 2007 - 18:30

MauserMan
  • MauserMan
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har en LG 50pc1r som jag har haft i ungefär tre veckor nu. De inbränningar jag haft hittills är av högst tillfällig natur. Ibland när jag startar en dvd så kan det ligga kvar spökbilder av text från titelskärmen, de brukar försvinna tämligen omedelbart. Jag har spelat riktigt långa pass med Nintendo Wii, och även då kan en spökbild av den livmätare som ibland ligger i ena hörnet av spelet hänga kvar. Efter ett tag så försvinner den. Skulle man få en inbränning som envisas med att stanna kvar, så kan man köra tv'ns inbyggda "vittvätt" som jag gissar snabbar på processen något.

Men som sagt, jag har inte haft tv'n så länge. Men hittills så tycker jag det där med inbränningar är rätt harmlöst. Det sägs i ett par trådar här att problemet blir ännu mindre när man kört tv'n några hundra timmar, den är tydligen mer benägen att få inbränningar i början av sitt liv.

Postad 17 May 2007 - 21:53

Unregistered1273
  • Unregistered1273
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Ska få köpa en grym plasma av en kompis nu för en tusing. den kostade väl 20 000 när dem köpte den.. Lyckligt lottad man är.. ;)

Aja..
Tänkte koppla till datorn och ja jag skiter om det är dåligt eller inte.
Plasman har inbyggda grejer i menyn som gör att menyn rör på sig så att den inte bränner in, men har varit hos dem ett flertal gånger då vi hade t ex dvd menyn på (som inte rör sig) under middag, men efter det såg man ingenting av inbränningar.

Frågan är ju om det finns ett program, som man kan installera på datorn som gör att s###### windows rör sig lite då och då så att det inte bränner fast ifall man skulle sitta vid internet eller så ett tag.
När jag inte är vid datorn är det ju bara att sätta på en rörlig skärmsläckare eller stänga av tvn...

Men finns det ett program som rör till bilden eller något?
Plasma program typ

Postad 11 June 2007 - 23:37

hipshot
  • hipshot
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hej på er!

Har en Panasonic 42" Plasma och fick just min första inbränning. En tillfällig, tror jag, som kom efter fyra timmars (minst) spelande av Guitar Hero. Blev ju lite knäpp först men sen när man hade på tv:n och på SVT:s stillbild såg jag att t.o.m den, efter bara 2 min, blev till en tillfällig inbränning. Då slog jag mitt kloka huvud ihop och tänkte till på att jag haft på TV:n på hela fotbollsmatcher och inte fått permanenta inbränningar.

Jag känner mig aningen lugnad nu även ifall man så klart blir lite orolig :lol:

I värsta fall, om det är mycket kvar imorgon på morgonen, kör jag myrornas under dagen. Tack för många lugnande svar iaf :)

EDIT:
Nu blev jag lugn. Jag ser att folk har haft problem med undertexter på sina apparater. Jag har tittar på film på DVD och ifrån min XBOX med undertexter, och då ofta svart mot undertext, ungefär 75% av tiden. Resten är TV och PS2- / XBOXspelande.

Ifall jag inte ser en enda bränning efter undertexterna kan jag ju inte lida av inbränningsproblem på min TV.

Redigerat av hipshot, 12 June 2007 - 00:01.

Postad 18 June 2007 - 14:37

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Nej, och jag gjorde ett ganska riskfyllt test för att se min egen tvs benägenhet för dessa skador.
Jag satte på TV8 (skarp logga) och körde 100 i kontrast + 60 i ljusstyrka under 4 timmar.
Sen stängde jag av tv, man kunde då fortfarande se loggan av ljuset från panelen eftersom mitt rum var helt mörklagt. Efter en god natts sömn satte jag på en annan kanal och kollade i ungefär 1-2 timmar, med 70% i kontrast som jag brukar ha. Körde sedan på TV8 och tittade en stund.
Körde på en helt svart bild (HDMI läge) och kollade efter en TV8 logga. När denna inte gick att se utgick jag ifrån att jag kan vara helt lugn över det där.

Postad 18 June 2007 - 14:38

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Ser förövrigt alltid filmer med 100% kontrast och de textinbränningar jag får försvinner direkt.

Postad 18 June 2007 - 16:27

Unregistered4b198568
  • Unregistered4b198568
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Ser förövrigt alltid filmer med 100% kontrast och de textinbränningar jag får försvinner direkt.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad har du för plasma?

Postad 18 June 2007 - 17:15

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vad har du för plasma?

<{POST_SNAPBACK}>

LG 42PC1R, tillverkad nov 2006, köpt i typ feb 2007

Postad 18 June 2007 - 17:18

Unregistered4b198568
  • Unregistered4b198568
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
okej det låter najs det! för jag är riktigt sugen på en LG 50PC1R

Postad 20 June 2007 - 14:07

Ackemaan
  • Ackemaan
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
köpte en samsungps42c7h

otroligt nöjd med den, vart lite orolig för inbränning och i början av alla de slag ni skrivit om här, knal tags, xbox spelande och film tittande där bilden visas mindre än tv´n.
Hade aldrig några problem, efter några timmars tv tittande i början fanns det skuggor, men efter att jag användt det inbyggda inbrännings skyddet har skuggorna alltid försvunnit.

Tyvärr gick panelen sönder och jag kan bara ge samsung en salut för den oerhörda trevliga supporten fråm deras sida. Får snart hämta ut en ny modell... då min gamla utgått från sortiment, så nu blir man ju lite nervös igen. Men en samsung blir det.

/acke

Postad 22 June 2007 - 21:28

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Jag spelar som sagt rätt mycket, både PC wii och Xbox och med min plasma är det rätt tydligt vid vilka kontrastinställningar den börjar tjura och vid vilka den inte gör det. Vid 60-70 (eller ungefär mild) fastnar ingenting mer än max ett par sekunder, medan 80-100 fastnar saker snabbt och i några minuter. Inga problems egentligen förutom at text-tv av en dum anledning alltid kör MAX kontrast :o Så tittar man 15min på text-tv så har man spår där kvar en bra stund. ska jag då se en sevärd mörk film brukar jag kosta på mig 20 sec whitewash.

Alltså, jag förstår alla som ska köpa som är oroliga och tror att det är ett jättejobb och massa pill med myrornas krig, whiteash, inställningar m.m. Men det är väl ungefär som att man ska oroa sig över att trampa på sina husdjur, vilket man lär sig att undvika utan att gå runt och titta oroligt ned i golvet hela tiden. Alltså, man vänjer sig och efter ett tag märker man inte ens av det. Det blir automatik att man stänger av tv:n när man inte använder den (man sparar t o m ström). Man ororar sig inte när man ser en tillfällig inbränning och man bryr sig inte över det faktum att det är vita spår under textremsor de få sekunder de inte är en textremsa där. Det är ju bara fånigt för det visas ju ingen film där ändå :)

Har haft den här plasman ett år nu. Hade en annan plasma ett halvår innan som jag reklamerade ppga att den fick inbränningar fort :D den var jobbig men ansågs också defekt av servicefirman. I många fall är det nog som så att det är fel på de plasmor som får inbränningar, men att det kan vara riktigt, riktigt klurigt att kunan reklamera det eftersom själva inbränningen inte är et garantiärende. Att tv:n dock är så känslig att man inte kan titta på vanlig tv - och om man kan bevisa detta med ett test - är dock fall för garanti...

Postad 24 June 2007 - 11:52

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

Jag spelar som sagt rätt mycket, både PC wii och Xbox och med min plasma är det rätt tydligt vid vilka kontrastinställningar den börjar tjura och vid vilka den inte gör det. Vid 60-70 (eller ungefär mild) fastnar ingenting mer än max ett par sekunder, medan 80-100 fastnar saker snabbt och i några minuter. Inga problems egentligen förutom at text-tv av en dum anledning alltid kör MAX kontrast :P Så tittar man 15min på text-tv så har man spår där kvar en bra stund. ska jag då se en sevärd mörk film brukar jag kosta på mig 20 sec whitewash.

Alltså, jag förstår alla som ska köpa som är oroliga och tror att det är ett jättejobb och massa pill med myrornas krig, whiteash, inställningar m.m.  Men det är väl ungefär som att man ska oroa sig över att trampa på sina husdjur, vilket man lär sig att undvika utan att gå runt och titta oroligt ned i golvet hela tiden. Alltså, man vänjer sig och efter ett tag märker man inte ens av det. Det blir automatik att man stänger av tv:n när man inte använder den (man sparar t o m ström). Man ororar sig inte när man ser en tillfällig inbränning och man bryr sig inte över det faktum att det är vita spår under textremsor de få sekunder de inte är en textremsa där.  Det är ju bara fånigt för det visas ju ingen film där ändå :D

Har haft den här plasman ett år nu. Hade en annan plasma ett halvår innan som jag reklamerade ppga att den fick inbränningar fort B) den var jobbig men ansågs också defekt av servicefirman. I många fall är det nog som så att det är fel på de plasmor som får inbränningar, men att det kan vara riktigt, riktigt klurigt att kunan reklamera det eftersom själva inbränningen inte är et garantiärende. Att tv:n dock är så känslig att man inte kan titta på vanlig tv - och om man kan bevisa detta med ett test - är dock fall för garanti...

<{POST_SNAPBACK}>

Bra skrivet, och väl sammanfattat. Upplever samma sak som du.
De vanföreställningar som finns gör mig nästan mörkrädd eftersom det får vardagskonsumenter att välja bort plasma pga okunskap, och välja en sämre tv för samma pris.
Tur att plasma inte finns i 32"....

Postad 04 July 2007 - 03:45

Pompen
  • Pompen
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0

Så tittar man 15min på text-tv så har man spår där kvar en bra stund.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det är inget roligt.

och man bryr sig inte över det faktum att det är vita spår under textremsor de få sekunder de inte är en textremsa där.  Det är ju bara fånigt för det visas ju ingen film där ändå :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har hört talas om filmer där textremsan är borta i många sekunder samt 16:9-sändningar som täcker hela bildrutan. :)

Alltså, man vänjer sig och efter ett tag märker man inte ens av det.

<{POST_SNAPBACK}>

Man vänjer sig vid vattendropp från läckande kranar också...

Mina erfarenheter av inbränningar är från polarens 42PV60.

Redigerat av Pompen, 04 July 2007 - 04:00.

Postad 04 July 2007 - 20:03

wrongturn
  • wrongturn
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Intressant läsning.

Klagomålen mot platt-tv har ökat stort hos Allmänna reklamationsnämnden. Hittills i år har det kommit in nästan lika många reklamationer som under hela förra året.

Antalet klagomål har ökat från 155 år 2005 till 215 bara under första halvåret i år. -För en enskild produkt så är det mycket, säger Torsten Palm, informationschef på Allmänna reklamationsnämnden, till Rapport.

De vanligaste klagomålen handlar om att tv-apparaten brummar och att bilden på plasma-tv:n bränner fast i skärmen.

Källa: http://www.svt.se/sv...439&lpos=lasmer

Postad 04 July 2007 - 21:49

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Löjligt!
Antalet fler fall överensstämmer inte ens med försäljningsökningen, dvs det är färre fall per såld platt-tv.

Postad 06 July 2007 - 11:28

Unregistered57359c7e
  • Unregistered57359c7e
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Förbannat va nojjig man bli när det gäller inbränningar!

Köpte min tv igår, en Panasonic PV70.

I vilken omfattning ser man inbränningar? SVT:s testbild fastnade efter en sekund imorse, om jag bytte till en källa som inte användes, dvs helt mörk bild. Då syntes svaga konturer av bilden. Försvann dock efter någon sekund.

Det är endast om jag står precis intill skärmen som jag kan se tendenser till konturer, sitter jag 2,5m ifrån så har jag inte sett något.

Men vad jag har förstått så är den mer känslig när den är precis ny?

Postad 06 July 2007 - 12:33

Andr3as
  • Andr3as
  • Forumräv

• 623 inlägg
  • 0

Det du ser är bara tillfälliga "inbränningar" och de uppstår då och då under de första 2-300 timmarna.

Postad 08 July 2007 - 12:52

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

• 1040 inlägg
  • 0

Förbannat va nojjig man bli när det gäller inbränningar!

Köpte min tv igår, en Panasonic PV70.

I vilken omfattning ser man inbränningar? SVT:s testbild fastnade efter en sekund imorse, om jag bytte till en källa som inte användes, dvs helt mörk bild. Då syntes svaga konturer av bilden. Försvann dock efter någon sekund.

Det är endast om jag står precis intill skärmen som jag kan se tendenser till konturer, sitter jag 2,5m ifrån så har jag inte sett något.

<{POST_SNAPBACK}>

Det har säkerligen nämnts tidigare i den här tråden att man ska sänka värdena på kontrast och ljusstyrka de första 2-300h för att minska risken för inbränning.

Postad 28 July 2007 - 03:45

joelmeister
  • joelmeister
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag har hört att man ska sätta på "myrornas krig" ett tag så försvinner inbränningarna efter ett tag. Har dock inte inhandlat mej någon plasma än så jag kan varken verifiera eller dementera. Någon som prövat?

Postad 28 July 2007 - 04:02

Hämähäkki
  • Hämähäkki
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0

Jag har hört att man ska sätta på "myrornas krig" ett tag så försvinner inbränningarna efter ett tag. Har dock inte inhandlat mej någon plasma än så jag kan varken verifiera eller dementera. Någon som prövat?

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag har förstått så brukar de flesta plasmorna drabbas utav ghosting, men detta är bara temporärt som försvinner efter ett kort tag. Dock ifall man skulle få någonting utöver "Ghosting" så fungerar som du säger myrornaskrig, skulle nog tillägga att man drar upp både "Brightness" och "Kontrast" varaktigt under tiden, då försvinner det mesta utav konturerna som kan ha fastnat på skärmen.

Postad 01 August 2007 - 10:50

eklöf
  • eklöf
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Vi har 4st Samsung Syncmaster 323T som går 24/7 med rätt statiska bilder. Samtliga har inbränningar, troligen av permanent karaktär :)
Dom är väl lite gamla nu men men, trodde inte LCD skulle kunna drabbas av detta. Men så är icke fallet alltså.

Postad 01 August 2007 - 10:54

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Har haft våran Samsung PS-42E71H i över ett halvår och har inte haft några inbränningar what so ever. Har eller inte något störande surrande ljud som vissa har på den modellen. Kanon nöjd med denna TV:n!

EDIT: Tror nog en del inte vet skillnaden mellan ghosting och inbränning..

Redigerat av Explorer45, 01 August 2007 - 10:55.

Postad 05 August 2007 - 09:15

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0

Så tittar man 15min på text-tv så har man spår där kvar en bra stund.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det är inget roligt.

och man bryr sig inte över det faktum att det är vita spår under textremsor de få sekunder de inte är en textremsa där.  Det är ju bara fånigt för det visas ju ingen film där ändå :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har hört talas om filmer där textremsan är borta i många sekunder samt 16:9-sändningar som täcker hela bildrutan. :blink:

Alltså, man vänjer sig och efter ett tag märker man inte ens av det.

<{POST_SNAPBACK}>

Man vänjer sig vid vattendropp från läckande kranar också...

Mina erfarenheter av inbränningar är från polarens 42PV60.

<{POST_SNAPBACK}>

Du har helt rätt; det är upp till var och en hur mycket man stör sig på det. I praktiken har man dock i dag att välja mellan LCD och plasma för större tv-apparater. En av plasmans nackdelar är ghosting. Det är individuellt från exemplar till exemplar såväl som från modell till modell, men jag skulle våga påstå att alla får det mer eller mindre. I praktiken är det dock i många fall svårt att se om du har någon form av ströljus i rummet. Detta eftersom ghostingen ligger så pass nära svartbottnens nyans att ögonen inte kan urskilja nyansskillnaden. Det är alltså många faktorer som spelar in på om man överhuvudtaget kommer se någon ghosting. En överdriven bländande vitnivå kommer bidra till det helt klart. I mitt fall är enda anledningen att text-tv stannar kvar och är synlig en designmiss från LG:s sida där text-tv alltid visas med max kontrast och färgstyrka, och således egentligen inte bör läsas utan solglasögon.

Ditt resonemang om 16:9 film stämmer bara under vissa mycket specifika omständigheter. Det skulle kunna ske om man tittar på en praktiskt taget helt mörk 16:9 film som inte har text på en bra stund. Annars så försvinner ghosting omgående när det visas något nytt material där.

Man måste dock sätta allt i ett perspektiv. Även om en svartbotten på en plasma, beroende på en massa omständigheter, då och då inte är helt ren, så är det absolut inget större problem än den ojämnhet som alla LCD:er har (mer eller mindre, precis som plasma har ghosting mer eller mindre ). I praktiken är det nog som så att det stora flertalet med bra LCD:er upplever den som helt homogen. Precis som många inte upplever någon ghosting på sina plasmor. Det betyder inte att de nya plasmorna är ghostingfria, men man får anstränga sig lite för att upptäcka några spår. Faktiskt så tycker jag just clouding och ghosting i praktiken är ganska jämförbart, då man på LCD:er ofta kan lösa det förra genom att sänka backlighten och man på plasma kan sänka vitnivån ::lol: Kanske hade vi helt sluppit dessa problem om vi inte hade haft ett sådan race i form av ljusstyrka och irrelevant dynamisk kontrast?

Jag tycker det är bra att man har en öppen diskussion om detta, och tror att det är vettigt om man ändrar diskussionen från "inbränningar" till ghosting, temporär inbränningar eller vad man nu vill kalla det, eftersom man annars skrämmer upp folk i onödan. Det är klart att plasma är helt värdelös om man får hjärtat i halsgropen varje gång man ser lite ghosting, eller för den delen likställer det med en droppande vattenkran

Det är mycket subjektivt vad man stör sig på. Personligen hade jag blivit vansinng på att spela (jag spelar mest på min plasma) på en LCD-tv med dess responstid och hold-time. (Jag har ägt den LCD-skärmen som Tomshardware använder som referens i alla tester- och den duger inte att spela på jämfört med plasma vad gäller eftersläpningar..) Då tar jag hellre att jag ser livmätare och annat i någon sekund när en helt svart bild visas i ett helt mörkt rum. Tittar jag på en film sedan så hinner ghostingen försvinna innan Lejonet har rytit klart om ni förstår vad jag menar :D

Postad 05 August 2007 - 13:11

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1668 inlägg
  • 0
Jag har i och för sig bara haft min Pioneer 508XD i drygt en vecka men inte sett tillstymmelsen av ens en spökbild. :blink: Trots 360-spelande son, ska tilläggas.

Postad 05 August 2007 - 14:08

Evil Nicke
  • Evil Nicke
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
Tjo!

Har en Samsung PS-42C7HX som jag har fått inbränning från den displayen som dyker upp när man byter kanal. Så nu står det P 6 Mono längst upp till vänster och det har hållit i sig i några veckor. Nån som vet om man kan stänga av den bilden som dycker upp när man byter kanal?

Postad 07 August 2007 - 20:24

z@mbie
  • z@mbie
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Pratade med en försäljare i en butik ang. inbränning. Dom har bla samsung, panasonic, sony och dom står på ca 6-8h om dagen, ofta med logga, utan problem med inbränning... ;)

Postad 07 August 2007 - 21:45

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

Pratade med en försäljare i en butik ang. inbränning. Dom har bla samsung, panasonic, sony och dom står på ca 6-8h om dagen, ofta med logga, utan problem med inbränning... :P

<{POST_SNAPBACK}>

Det är iofs inget du vet ;)

Postad 12 August 2007 - 17:50

slowy666
  • slowy666
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Har haft min Pioneer 436SXE i precis ett år nu och var försiktig i början med kontrast skärpa osv. Ställde upp dessa efter ett halvår, men det verkade vara ett misstag. Mitt exemplar har fått "inbränningar" i form av 3:ans logga, 5:ans logga och några andra odefinierbara i höjd med textremsorna vid filmtittande. Väldigt konstigt att loggorna fastnat tycker jag, det är ju inte länge som de visas innan reklamavbrott.

Det här är ju oerhört störande eftersom jag vet att de finns där, de syns inte extremt mycket men ändå. Det syns mest under ljusa sekvenser, så när det är en ljus himmel eller liknande ser man 5:an och 3:an uppe i hörnet.......kul. :)

Sitter här nu och funderar om "Plasma cleaner" skulle hjälpa. Någon som har erfarenheter av produkten?

Edit: Har testat att köra myrornas krig, men det funkar inte....

Redigerat av slowy666, 12 August 2007 - 17:53.

Postad 13 August 2007 - 00:40

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Inte mycket till tröst, men inbränningar på Pioneers apparater av generation 6 verkar ha varit tämligen vanliga. Det är bara att läsa den här tråden och en rad andra. Jag tvivlar på att plasma cleaner skulle hjälpa om inbränningen är permanent, fast det skadar ju iofs inte att prova. Jag skulle däremot försöka häva köpet. Du ska inte behöva finna dig i permanenta inbränningar på en så ny och så dyr tv. Pioneer verkar ju tyvärr inte alltför tillmötesgående garantimässigt vad det gäller inbränningar, men allmänna reklamationsnämnden finns ju alltid. Anmäl för sjutton om du inte får hjälp av Pioneer! Det är många som har fått rätt i ARN vad det gäller inbränningar. På en tv så har du tre års reklamationsrätt om fel uppstår.

Det vore också intressant att veta hurvida nån av alla er som fått inbränningar på Pioneer G6 har fått kompensation från Pioneer eller rätt i allmänna reklamationsämnden? Jag tycker bara att det känns lite märkligt med så många inlägg från folk som fått inbränningar, men absolut inga som har skrivit att de blivit kompenserade eller om hur de drivit fallet. Jag hade ju blivit tokförbannad om jag hade lagt ut 25-40 000 på en tv och fått permanenta inbränningar på den efter kort tid. Det verkar som om lite väl många finner sig i det eller nästan ber om ursäkt för att deras fantastiska tv har fått inbränningar.

Uppenbarligen var ju många av skärmarna behäftade med ett tillverkningsfel som gjorde dem extremt känsliga även vid vanligt tv-tittande och även om man var försiktig med inställningarna i början och då ska banne mig tillverkaren ta sitt ansvar.

Redigerat av Mange_L, 13 August 2007 - 02:44.

Postad 13 August 2007 - 21:21

slowy666
  • slowy666
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Du har rätt i det du skriver Mange_L....absolut så ska det inte behöva vara så här. Om jag skulle vända mig direkt till Pioneer skulle jag troligtvis inte få rätt om man läser deras åtaganden vad gäller garantier för detta.

Citat från manualen:
"Följande är typiska effekter och egenskaper för fosforbaserade matrisskärmar och omfattas inte av tillverkarens begränsade garantiåtagande:
- Permanenta kvarblivande restbilder på panelens fosforskikt"

Så den enda chansen att få hjälp i det här antar jag är att göra som du sa ....vända sig till ARN.

Jag testar att köra Plasma Cleaner, men har inga förhoppningar om att det kommer att ta bort inbränningarna då produkten tydligen ska förhindra att permanenta inbränningar sker men ej ta bort dem. Fungerar inte det så har man väl inget annat väl än att vända sig till ARN...känns dock som en större procedur där man kanske inte får rätt i slutändan ändå :)

Postad 13 August 2007 - 22:22

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Ja, de försöker ju svära sig fria i garantiåtagandena, men helt kan de knappast göra det. Givetvis ska du kunna använda en tv till normalt tv-tittande utan att få inbränningar. Alla kanaler har ju loggor uppe i hörnet och undertexter är ju inte heller direkt vad man kan kalla extremt. Att sälja en tv som inte klarar detta är som att sälja en spis där man i garantiåtagandena skriver att om den används till matlagning så gäller inte garantin. Jag tror att du har en god chans att om inte häva köpet så att i varje fall få kompensation och prisavdrag. G7 skärmarna som kom efter din har ju inte alls haft lika mkt inbränningar (men befriade är de inte att döma av inlägg) så det var ju Pioneer som släppte en undermålig produkt och det är klart att de vet om att det är så. Att överhuvudtaget sälja en tv som kunderna ska köra på kassa inställningar i uppemot ett halvår för att minska risken för inbränningar tycker jag är smått absurt. Ett halvår är en avsevärd del av den tid de flesta behåller såna här skärmar med tanke på utvecklingen.

Här är ett exempel på hur Allmänna Reklamationsnämnden kan döma just när det gäller plasmaskärmar (Från deras hemsida) och så besvärligt att göra en anmälan är det inte:

Mindre än ett år efter köpet upptäckte Ralf att en TV-kanals logotype hade bränts in på skärmen på hans plasma-TV. När han klagade till säljaren fick han beskedet att ett sådant fel inte täcktes av garantin. Han fick ingen information vid köpet om att fel av detta slag kunde uppstå.

Ralf krävde att säljaren skulle avhjälpa felet eller att köpet skulle hävas.

Säljaren bestred kravet och menade att felet inte var ett garantifel. Alla plasmaskärmar kan påverkas när de visar stillbilder under en längre tid. Detta nämns i tillverkarens manual där det finns råd för användningen och information om effekter som inte omfattas av garantin. Felet kan inte avhjälpas.

Nämndens beslut:

Nämnden ansåg att säljaren inte hade varnat tillräckligt tydligt för att det fanns en risk för inbränning i plasmaskärmen. Säljaren skulle därför svara för det uppkomna felet.

I användarinformationen angavs bl.a. att man skall undvika att ofta visa samma bild eller stillbild och att man inte skall visa text-TV, skärmmenyer eller en fryst eller pauserad bild under en längre tid. Vad som menas med ”längre tid” är inte preciserat och det framgår inte att inbränning kan orsakas av en kanals logotype eller kontrastinställningen på TV:n. Nämnden ansåg därför att den information som säljaren hade lämnat inte hade varit tillräckligt precis för att ge köparen vägledning för att undvika att inbränning skulle uppstå. Eftersom TV:n inte hade varit åtföljd av de anvisningar som behövs för dess användning var den därför att anse som felaktig enligt konsumentköplagens regler (16 §).

Felet bedömdes inte vara av så väsentlig betydelse för Ralf att köpet skulle hävas. Felet gick inte att avhjälpa. Därför fick Ralf i stället ett prisavdrag.

http://www.arn.se/

Om du inte kan häva köpet, kräv en rejäl ekonomisk kompensation eller rabatt på en ny tv från Pioneer. De är ju kända för sin fantastiska kvalitet, service, kundvård och garantiåtaganden.. Eller hur var det nu? Annars så tror jag att du har goda chanser att få rätt i ARN oavsett vad det står i garantin.

Annars så verkar Pioneer ha nån "screenwash disc" själva som du säkert kan få gratis om du ringer och är upprörd att döma av den här tråden (England iofs). Verkar funka för en del:

http://www.avforums....ad.php?t=535659

Redigerat av Mange_L, 14 August 2007 - 05:34.

Postad 14 August 2007 - 10:59

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Jag skulle ringa Pioneer och riva upp himmel och jord och be dem hämta skräpet. Vad är det för dumheter, betala såna pengar och sen inte kunne titta på TV normalt. Du körde ju till och med med fis-inställningar i ett helt halvår! Vad tycker Pio, ska man ha det så i 10 år eller??

Din skärm kan ju inte betraktas som annat än defekt. Sen om det gäller hela 6G-serien också så må det vara så men det är inte ditt problem.

I första hand skulle jag häva köpet! Kom i håg att enligt konsumentlagstiftningen är det kunden som avgör om felet är betydande eller ej. Annars begär rejält med pengar tillbaka. Eller begär utbyte, och 6G säljs väl inte längre så du får ta en senare modell. Plocka ut en 8G (borde ju handla om samma antal kronor ungefär som när du köpte din 6G).

Det där klippet från ARN ger ju lite tröst i alla fall. Enligt deras tolkning är det inte okej att gömma sån info i nån mening långt inne i manualen. Det borde snarare vara ett stort fett klistermärke över hela skärmen med varningstext. Och en sån lär dom inte vilja sätta upp. Men som sagt då är det otillräcklig info.

En sån där screen-wash verkar ju inte vara särskilt skonsam heller, pixlarna brinner så att panelen åldras i förtid.

Lycka till!

Postad 30 August 2007 - 13:29

Unregistered7b66ec4a
  • Unregistered7b66ec4a
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Hej

Har nu även jag lyckas få inbränning i min 436 sxe pio. Ett stort musse-huvud... Hur kul är det... Lite kanske för er som inte har det men trist för mig.
Undrar nu hur ni alla med inbränningar gått till väga för att lösa detta?
Jag har kontaktat pioneer och säljaren och båda ger mig råd på olika saker som kanske kan hjälpa, har dock provat detta utan hjälp. Myrornas krig mm.
Jag är lite irriterad på detta, vad kan jag göra... Bara att bita i det sura äpplet eller???
Snälla hjälp mig hur jag går vidare. 070905 har jag haft plasman ett år.

MVH Kpt Kirk

Postad 30 August 2007 - 16:18

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

Hej

Har nu även jag lyckas få inbränning i min 436 sxe pio. Ett stort musse-huvud... Hur kul är det... Lite kanske för er som inte har det men trist för mig.
Undrar nu hur ni alla med inbränningar gått till väga för att lösa detta?
Jag har kontaktat pioneer och säljaren och båda ger mig råd på olika saker som kanske kan hjälpa, har dock provat detta utan hjälp. Myrornas krig mm.
Jag är lite irriterad på detta, vad kan jag göra... Bara att bita i det sura äpplet eller???
Snälla hjälp mig hur jag går vidare.  070905 har jag haft plasman ett år.

MVH Kpt Kirk

<{POST_SNAPBACK}>

Sätt på full kontrast och kör myrornas krig i 4-5 timmar.

Om det inte hjälper, kolla om du har möjlighet att invertera bilden.
Om ja, sätt på disney och invertera bilden med dynamisk kontrast eller bara jävligt hög kontrast och kör i kanske 40-50 timmar.

Sedan kan du köra myrornas krig och hålla på så.
Permanenta inbränningar är i princip omöjligt på nyare plasmor. Skulle nog tro att din inte heller är permanent.

Postad 30 August 2007 - 16:46

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Annars kan du ju reklamera skärmen och ta hjälp av ARN.

Det var ju nån annan som gjort det och fått rätt och dom går ju mycket på tidigare "domar" när dom får in nya liknande fall.

Den springande punkten var att tillverkaren/säljaren inte varnat tillräckligt tydligt för risken med inbränningar. Kunden skulle ha blivit upplyst om risken och det räcker inte att skriva en finstilt text mitt inne i manualen. ARN rekommenderade prisavdrag den gången.

Postad 30 August 2007 - 16:55

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Kan snacka för Philips 50PF9966 och LG 42PX3...

9966 visade nästan INGA inbränningar alls.. förrutom efter en lång film nere där texten har varit... Men endast om i mörka partier.

PX3an ger otroligt mycket inbränningar.

Vad är då skillnaden mellan dessa tv-apparater? Philipsen hade antagligen mycket lägre ljusmängd samt lägre kontrastskillnad?? Gissar på något sånt.

Postad 30 August 2007 - 18:38

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

Kan snacka för Philips 50PF9966 och LG 42PX3...

9966 visade nästan INGA inbränningar alls.. förrutom efter en lång film nere där texten har varit... Men endast om i mörka partier.

PX3an ger otroligt mycket inbränningar.

Vad är då skillnaden mellan dessa tv-apparater? Philipsen hade antagligen mycket lägre ljusmängd samt lägre kontrastskillnad??  Gissar på något sånt.

<{POST_SNAPBACK}>

Troligtvis ja...

Postad 30 August 2007 - 19:18

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Just Disneychannel har ju en sjukt markant logga. Stor dessutom. Har sett tillfälliga, väldigt tydliga, inbränningar från den förut (då har disneychannel stått på hela dagen, vare sig ungarna varit i rummet eller varit ute i ett par timmar och lekt), men på de TV-apparater jag har sett har de försvunnit ganska snabbt.

Postad 30 August 2007 - 20:18

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Hur funkar egentligen det där med "orbit" eller vad det kallas, där loggan flyttas lite hela tiden? Är det tv-stationen som sänder ut så eller är det själva tv:n som mixtrar med loggan på nåt sätt?

Hörde också om nån tv där hela bilden flyter runt lite.

Generellt har väl tv-stationerna lite mer diskreta (transparenta) loggor numera just med tanke på inbränningsrisken men det hjälper ju föga om man redan är drabbad förstås...

Man borde ju helt klart skriva till Disney eller vad stationen nu heter och be dom tona ner det där musse-huvudet.

Postad 30 August 2007 - 20:28

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Det jag inte kopplar är varför i hela **** man inte har loggor som tv4-loggan

En ljusgrå logga utan svarta konturlinjer (eller vita framför allt) ger ingen inbränning ens om du försöker eftersom grått är lagom hög ljusstyrka och en perfekt blandning av rött grönt och blått.

Postad 31 August 2007 - 06:58

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Denethor:

Permanenta inbränningar är i princip omöjligt på nyare plasmor. Skulle nog tro att din inte heller är permanent.

Öhmm? Finns det nån plasmaskärm på senare år som har haft större problem med permanenta inbränningar än just Pioneers G6-skärmar?

Lite märkligt iofs att första inbränningen kom först efter ett år. Men givetvis ska man ju kräva kompensation av nåt slag, eftersom en modern plasma givetvis inte ska få permanenta inbränningar av kanalloggor. Om Pioneer tycker att detta är nåt man får räkna med (vilket de verkar göra) så skulle jag utan tvekan gå till ARN. Man ska ju givetvis kunna kolla på tv.

Och återigen så undrar jag av ren nyfikenhet om nån av alla er som fått permanenta inbränningar har blivit kompenserade av Pioneer?

Postad 09 September 2007 - 08:04

hkarls19
  • hkarls19
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej
Har precis skafat Disneychanel och ser deras väldigt skarpa logga hela dagarna, har inte sett något problem ännu men det finns ju en risk för inbränning.
Kan inte alla höra av sig till Disney med påtryckningar om att ändra loggan....

/Henke

Postad 09 September 2007 - 15:54

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

Denethor:

Öhmm? Finns det nån plasmaskärm på senare år som har haft större problem med permanenta inbränningar än just Pioneers G6-skärmar?

Lite märkligt iofs att första inbränningen kom först efter ett år. Men givetvis ska man ju kräva kompensation av nåt slag, eftersom en modern plasma givetvis inte ska få permanenta inbränningar av kanalloggor. Om Pioneer tycker att detta är nåt man får räkna med (vilket de verkar göra) så skulle jag utan tvekan gå till ARN. Man ska ju givetvis kunna kolla på tv.

Och återigen så undrar jag av ren nyfikenhet om nån av alla er som fått permanenta inbränningar har blivit kompenserade av Pioneer?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag känner inte till någon som fått permanent inbränning, förutom på Pio G6...

Postad 18 September 2007 - 18:49

maerd
  • maerd
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Jag har en fundering angående en nyare version av en plasma tv. Hur är det med plasma och användandet av dator till plasma teven? Hur känsliga är dom för inbränningar (ghosting) och hur länge kan man sitta och t.ex surfa innna man behöver oroa sig för ghosting?

Jag vet ej om detta har tagits upp i denna tråd..men jag är för lat och gå igenom och kolla alla inlägg.

Postad 18 September 2007 - 19:24

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

Jag har en fundering angående en nyare version av en plasma tv. Hur är det med plasma och användandet av dator till plasma teven? Hur känsliga är dom för inbränningar (ghosting) och hur länge kan man sitta och t.ex surfa innna man behöver oroa sig för ghosting?

Jag vet ej om detta har tagits upp i denna tråd..men jag är för lat och gå igenom och kolla alla inlägg.

<{POST_SNAPBACK}>

Jadu, ghosting kommer du få direkt, det kan jag väl nästan lova.
Detta är plasmans svaga punkt. Men med tanke på att det är en TV man köper och ingen datorskärm så är det aldrig ett problem utom i det fallet när man av någon lustig anledning vill kolla på hemsidor och annat på tvn.

För min egen del tycker jag det är rent obehagligt att kolla på sådant material på plasman, och det beror på att man aldrig får en naturlig position.

Framför min datormonitor får jag all inforation jag behöver, vill jag kolla på film eller annat kopplar jag upp det på plasman. Dual-View.

Detta är enligt mig att föredra i alla lägen.
Men om man av någon anledning trots allt vill bortprioritera bra tv/film-bild för att läsa forum på en meterbred tv, så visst, kör på LCD.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.