Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

De gamla Canton Ergo RC-L

433 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Ergo RC-L (Golvhögtalare) 1 9.675438 (113) Inga priser
27 relaterade trådar
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 6 år sedan
Omtag i biorummet (0 inlägg) 6 år sedan
Canton-klubben (364 inlägg) 7 år sedan
CANTON RC-L (308 inlägg) 9 år sedan
Vill ha tips på golv-högtalare för max 20k där diskanten inte går att mosa. (175 inlägg) 11 år sedan
Klipsch RF 82 II vs KEF Q900 vs Canton Ergo 695 DC (30 inlägg) 12 år sedan
Swans Diva 5.2 vs Canton Ergo RC-L???? (5 inlägg) 12 år sedan
Hemmabioreceiver till Canton RC-L (8 inlägg) 12 år sedan
Distande RC-L (23 inlägg) 12 år sedan
Hur koppla Canton RC-L 'boxen'? (47 inlägg) 14 år sedan
Canton Ergo RCL val av förstärkare (6 inlägg) 16 år sedan
Slutsteg till Canton rc-l (17 inlägg) 17 år sedan
Nya golvare max ~12000:- (47 inlägg) 17 år sedan
Konsten att köpa Canton Ergo RC-L... (265 inlägg) 17 år sedan
Matcha Denon 4308 tillsammans med Canton RCL (0 inlägg) 17 år sedan
Canton RC-L? (41 inlägg) 18 år sedan
Förstärkare till Canton Ergo RC-L (28 inlägg) 18 år sedan
Bi-amping med Canton RC-L box ? (5 inlägg) 18 år sedan
hårdrock högtalare i 5-8000kr klassen (50 inlägg) 18 år sedan
Stereoförsteg (1 inlägg) 18 år sedan
Canton Rc-l Problem (17 inlägg) 21 år sedan
Vilka tror ni är bättre av dessa två? (48 inlägg) 21 år sedan
HK AVR8500 + (2-kanals steg?) + RC-L (13 inlägg) 21 år sedan
Canton Ergo RC-L (8 inlägg) 21 år sedan
Finns det nåt bättre än Canton Ergo RC-L för 7,5k? (62 inlägg) 21 år sedan
Canton Ergo rc-l (263 inlägg) 21 år sedan
mest prisvärt? 8000-15000 (89 inlägg) 21 år sedan

Postad 15 January 2009 - 09:46

whynot
  • whynot
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
man kanske kan använda rca y-split både på boxens in och utgångar ngn som testat det ?? blir kanske en försämring av ljudet eller iaf av styrkan på signalen?

Vad har du för stärk och steg?

jag har en nad c162 som försteg, en nad 208 och en classic 6.6 som steg

Postad 15 January 2009 - 13:31

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Jaha så har man då köpt och börjat testa dessa beryktade rc-l. Har bara hunnit med en timma eller så, men mitt första spontana intryck är att mina heco mythos 700 + audio pro b1.35 låter bättre ?!? det blev jag lite förvånad över.

Känns som heco mythos är klarare och lyfter fram ljud/musik tydligare mer separerad ljudbild samt lite mer snärt och definierad i basen. Nu har jag ju bara fått en kort lyssning så det är ju inte ngt som jag kan säga som en färdig åsikt, men det blev absolut ingen "wow" upplevelse jämförelsevis alltså........så långt. Får väl säga att eftersom rc-l anses vara ett så bra köp för pengen så måste ju heco mythos vara ännu mer valuta för kronan...enligt mig. Jag får låta det hela ta lite tid och lyssna in mig och ratta vidare så får vi se hur det låter fortsättningsvis.

I mitt rum är de ganska känsliga för hur nära de står mot väggen. Baksidorna står f n ca 30 cm från väggen. Detta gjorde stor skillnad för basen som annars hade en tendens att börja bråka och vara bumlig.

Spela högt, så får du höra hur de hanterar hela registret på ett utmärkt sätt. Basen är beroendeframkallande!

Postad 15 January 2009 - 15:59

whynot
  • whynot
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
du kan se hur de står...under mitt tetsande med mina gamla.....väldigt fritt tycker jag iaf ??

i mitt galleri alltså :)

Postad 15 January 2009 - 16:15

whynot
  • whynot
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

I mitt rum är de ganska känsliga för hur nära de står mot väggen. Baksidorna står f n ca 30 cm från väggen. Detta gjorde stor skillnad för basen som annars hade en tendens att börja bråka och vara bumlig.

Spela högt, så får du höra hur de hanterar hela registret på ett utmärkt sätt. Basen är beroendeframkallande!

Så långt in i testandet så tycker jag att kombon med mina mythos och audio pro b1.35 låter bättre i basen framför allt mellanbasen som jag inte lyckats få fram riktigt i rc-l ännu .....jobbar på

Postad 15 January 2009 - 17:04

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

jag har en nad c162 som försteg, en nad 208 och en classic 6.6 som steg

Fina leksaker.
Classicen har jag inte koll på, men jag ser ärligt talat inte anledningen till att behöva biampa i ditt fall ( i alla fall om man kör 208an)? (Även om jag nog, precis som du, skulle vilja testa då man ändå har sakerna.)

Hur menar du med en split före och efter boxen?

Postad 15 January 2009 - 18:09

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Så långt in i testandet så tycker jag att kombon med mina mythos och audio pro b1.35 låter bättre i basen framför allt mellanbasen som jag inte lyckats få fram riktigt i rc-l ännu .....jobbar på

det måste vara något fel i elektronik kedjan eller nått...basen på rc-l är dess starka sida och den låter sanslöst bra, om man nu gillar djup bas så att säga...(finns många med mer snärt men det är en smak fråga)
kolla inkoppling av boxen 1 och gärna 2 gånger och flytta runt högtalarna lite för tycker du att mythos 700 spelar bättre är det definitivt något fel någonstans...(mythos är en väldigt fin högtalare i sin pris klass) men rc-l tillhör ett par klassen över och är kapabel till riktigt bra ljud oavsett volym.

kan säga att den enda högtalare som gett mig gåshud är rc-l och det var med en samlings skiva med dire straights sånt välljud som kommer ur högtalarna då går lätt att jämnföra med riktigt...riktigt... dyra högtalare.

Redigerat av robert293, 15 January 2009 - 18:10.

Postad 15 January 2009 - 18:19

whynot
  • whynot
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Fina leksaker.
Classicen har jag inte koll på, men jag ser ärligt talat inte anledningen till att behöva biampa i ditt fall ( i alla fall om man kör 208an)? (Även om jag nog, precis som du, skulle vilja testa då man ändå har sakerna.)

Hur menar du med en split före och efter boxen?

Näe det finns väl egentligen inget behov av att biampa, men det är ju olika karaktär på dom så jag måååste ju testa :)

om man ska biampa och gå från båda utgångarna på förstegt så blir det ju stopp vi boxens in....finns ju bara en in (två rca alltså) så ska man kunna få in två rca par så.....skulle ju en split lösa det: fast man kanske belastar försteget för hårt med då..?? HM!!

Postad 15 January 2009 - 18:25

IPTV
  • IPTV
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Vad finns det för andra högtalarmärken i det högre segmentet som har lika fin bas och detaljrikedom som RC-L?

Nu är ju RC-L en extrem fin högtalare men är intresserad av dom andra fina märken om de erbjuder något likvärdigt? nämn inte CW bara för de kan bara återge bas och är mer ett budgetmärke idag.

Redigerat av IPTV, 15 January 2009 - 18:25.

Postad 15 January 2009 - 18:32

whynot
  • whynot
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

det måste vara något fel i elektronik kedjan eller nått...basen på rc-l är dess starka sida och den låter sanslöst bra, om man nu gillar djup bas så att säga...(finns många med mer snärt men det är en smak fråga)
kolla inkoppling av boxen 1 och gärna 2 gånger och flytta runt högtalarna lite för tycker du att mythos 700 spelar bättre är det definitivt något fel någonstans...(mythos är en väldigt fin högtalare i sin pris klass) men rc-l tillhör ett par klassen över och är kapabel till riktigt bra ljud oavsett volym.

kan säga att den enda högtalare som gett mig gåshud är rc-l och det var med en samlings skiva med dire straights sånt välljud som kommer ur högtalarna då går lätt att jämnföra med riktigt...riktigt... dyra högtalare.

Får kanske uppgradera kabalrna med.Visst finns djupet absolut (min sub klarar näääästan det lika bra eller helt ok iaf), men känns som dom håller sig där nere på djupet och inte är med riktigt lika bra i mellanbasen (vilket mina mythos gör bättre än så länge) dom har en närvarokänsla som jag inte riktigt kan sätta fingret på som jag försöker få rc.l att hitta . Fast det kan ju handla om en vana också.Har man lyssnat på ngn sättning länge så blir det ju det man referar till och kanske behöver vänja sig och kalibrera om sina egna "lurar" sas
Den där gåshudsrysarkänslan :) känner jag ju igen och har ju upplevt den med min tidigare sättning. Har kört lite "on every sreet" med Dire Straits nu med jäkligt bra ljud bitvis....nåväl jag ska fortsätta att mixtra och även byta lite kablar etc. kanske blir kanon till slut. Förväntningarna var väl STORA med så...... :)

Postad 15 January 2009 - 19:08

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
har uppgraderat och bytt elektronik i en evighet nu.... körde en vincent sv-233 på rc-l,en med en sacd dvd och fick det inte att låta 100...blev lite besviken på rc-l då kom jag ihåg...men sen kom uppgraderings djävulen och wiips stod där en thule spirit pa/pr 150b kombo på bänken....och dvd fick kicken till fördel av en arcam cd-62....nu jäv... hände det något med ljudet,blev mer detaljer och en rymd-3d känsla som jag inte varit med om förut....men...det saknades lite midbas som du också beskriver.....

nu stod jag där med arcam cd och thule elektronik för ca 30k och tänkte fan räcker det inte nu....sen blev det 3par silver twister kablar(boxen och cd,n) och det blev enorm skillnad,nu började det komma fram detaljer på skivorna som jag inte hade en aning om att det fanns där.....(mid basen blev lite bättre)....men 100% nöjd blev jag ej....

nu kom jag på den helt sinnessjuka :) ide,n att skaffa en gammal bio reciver modell 45.000kr och tillhörande cd 15.000kr (marantz sr-18&cd-17) nu blev det liv i canton burkarna kan jag lova...dom gräver ifrån 20hz-20khz som om det vore en barnlek och gör så att jag kan idag lyssna på vissa musik stilar jag aldrig hade kunnat tänka mig innan...bara för att det låter så förbannat bra...visst har hört högtalare som är bättre på midbasen men rc-l låter bra inom ALLA frekvenser där av vissa är helt fantastiska(den djup-snabba basen) och för att matcha dom krävs mkt pengar....som sagt det finns billigare högtalare som låter bättre på ett område men i helhet alla frekvenser...nej...där vinner rc-l....

kort fattat... rc-l växer mer och mer för ju bättre elektronik man har och det verkar inte finnas någon gräns utan det blir bara bättre och bättre ju mer man investerar och jag är inte färdig än på långa vägar..men rc-l stannar :)

Postad 15 January 2009 - 19:10

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

du kan se hur de står...under mitt tetsande med mina gamla.....väldigt fritt tycker jag iaf ??

i mitt galleri alltså :)

Hej,

ja de verkade inte stå för nära väggen i alla fall. Det är väl en helt självklar och trivial kommentar, men av vad man ser på bilden verkar det lite kalt på golvet och i rummet. Det var i och för sig samma för Hecosarna. Kul f ö med Hecos, det är ju ett fint märke som inte syns så mycket i Sverige.

men jag har svårt att förstå hur det skulle kunna var mindre bas från RC-L.

MVH/J

Postad 15 January 2009 - 19:17

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Vad finns det för andra högtalarmärken i det högre segmentet som har lika fin bas och detaljrikedom som RC-L?

Nu är ju RC-L en extrem fin högtalare men är intresserad av dom andra fina märken om de erbjuder något likvärdigt? nämn inte CW bara för de kan bara återge bas och är mer ett budgetmärke idag.

Jag upplever Ino audio piP och pi60 som mycket bättre i basen.

Postad 15 January 2009 - 19:23

whynot
  • whynot
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

har uppgraderat och bytt elektronik i en evighet nu.... körde en vincent sv-233 på rc-l,en med en sacd dvd och fick det inte att låta 100...blev lite besviken på rc-l då kom jag ihåg...men sen kom uppgraderings djävulen och wiips stod där en thule spirit pa/pr 150b kombo på bänken....och dvd fick kicken till fördel av en arcam cd-62....nu jäv... hände det något med ljudet,blev mer detaljer och en rymd-3d känsla som jag inte varit med om förut....men...det saknades lite midbas som du också beskriver.....

nu stod jag där med arcam cd och thule elektronik för ca 30k och tänkte fan räcker det inte nu....sen blev det 3par silver twister kablar(boxen och cd,n) och det blev enorm skillnad,nu började det komma fram detaljer på skivorna som jag inte hade en aning om att det fanns där.....(mid basen blev lite bättre)....men 100% nöjd blev jag ej....

nu kom jag på den helt sinnessjuka :blink: ide,n att skaffa en gammal bio reciver modell 45.000kr och tillhörande cd 15.000kr (marantz sr-18&cd-17) nu blev det liv i canton burkarna kan jag lova...dom gräver ifrån 20hz-20khz som om det vore en barnlek och gör så att jag kan idag lyssna på vissa musik stilar jag aldrig hade kunnat tänka mig innan...bara för att det låter så förbannat bra...visst har hört högtalare som är bättre på midbasen men rc-l låter bra inom ALLA frekvenser där av vissa är helt fantastiska(den djup-snabba basen) och för att matcha dom krävs mkt pengar....som sagt det finns billigare högtalare som låter bättre på ett område men i helhet alla frekvenser...nej...där vinner rc-l....

kort fattat... rc-l växer mer och mer för ju bättre elektronik man har och det verkar inte finnas någon gräns utan det blir bara bättre och bättre ju mer man investerar och jag är inte färdig än på långa vägar..men rc-l stannar ;)

Ja det är häftigt när man vill lyssna på musik som man egentligen inte gillar, men inte kan låta bli för det är sån härlig ljudupplevelse.
Hm! låter som man får gräva djuuuupt i plånboken och tanken börjar komma att man är på väg in i det audiophilska missbruket B) ....kanske billigare att kröka och då låter ALLT bra med :)

Postad 15 January 2009 - 19:28

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

det finns många, men inte för 8 tusen...inte 15 heller för den delen...ok b&w 683 är bra(var och lyssnade igår) men saknade lite det där goa djupet som finns i rc-l....men ######r vilken attack det var i dom....
sedan är allt en smakfråga vissa tycker cerwin bas låter som det bästa i världen medans vissa tycker snärt bas är bäst...andra stör sig på diskanter av dess olika slag etc...etc....etc...
lyssna runt och du finner vad du söker....anledningen till mina lovord till rc-l är att dom kostar 8k nya/ok kanske lite för att jag har dom själv också :)

Postad 15 January 2009 - 19:29

whynot
  • whynot
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Hej,

ja de verkade inte stå för nära väggen i alla fall. Det är väl en helt självklar och trivial kommentar, men av vad man ser på bilden verkar det lite kalt på golvet och i rummet. Det var i och för sig samma för Hecosarna. Kul f ö med Hecos, det är ju ett fint märke som inte syns så mycket i Sverige.

men jag har svårt att förstå hur det skulle kunna var mindre bas från RC-L.

MVH/J

det är inte mindre med bas, men inte lika detaljerad ännu iaf och mellanbasen är inte där riktigt. Kan vara så att dom inte är riktigt inspelade ännu heller. Köpte dom av Robs här på hembio och han har bara haft dom i fem månader tror inte han spelat dom så speciellt högt heller....så dom kommer kanske att ta sig lite mer vartefter om dom får "jobba" lite

Postad 15 January 2009 - 19:51

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Ja det är häftigt när man vill lyssna på musik som man egentligen inte gillar, men inte kan låta bli för det är sån härlig ljudupplevelse.
Hm! låter som man får gräva djuuuupt i plånboken och tanken börjar komma att man är på väg in i det audiophilska missbruket ;) ....kanske billigare att kröka och då låter ALLT bra med :)

:blink: f.. skulle nog gjort det tidigare då.... nä självklart har jag ej gett 58k för det då det är 10år gammla grejor..men det låter inte sämre för det om man nöjer sig med stereo och dolby digital/dts utan hdmi....
beg kan man hitta jävligt fina grejor för skit pengar...särskilt äldre prylar....ett hett tips är thule 150 eller högre serie...låter så förbannat bra som ampere stressare till rc-l....

Postad 15 January 2009 - 20:04

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

det är inte mindre med bas, men inte lika detaljerad ännu iaf och mellanbasen är inte där riktigt. Kan vara så att dom inte är riktigt inspelade ännu heller. Köpte dom av Robs här på hembio och han har bara haft dom i fem månader tror inte han spelat dom så speciellt högt heller....så dom kommer kanske att ta sig lite mer vartefter om dom får "jobba" lite

då kan jag säga att du kommer att bli förvånad längre fram...dom har tyvärr ganska lång inkörningsperiod och det blir enorm skillnad på ljudet och karaktären med tiden....särskilt basen....mina tog ca 1år för att lossa och jag märker fortfarande att diskanten bli annorlunda och hela högtalaren får en lugnare karaktär ju mer jag spelar.....ett tips är att köra långlopp över några helger med basig musik med mkt diskant typ techno ,r&b......
och till sist, snåla ej med cd spelare då rc-l plockar fram mkt detaljer men det kräver också sin cd för att komma till sin rätt....lycka till nu och skriv gärna om förändringarna på ljudet längre fram.... :)

Postad 15 January 2009 - 20:15

whynot
  • whynot
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
testat spotify...bra ljud för att vara över datorn ändå med extern ljudkort

Postad 15 January 2009 - 20:20

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Tjenare,

En del högisar har en liten förstärkning i midbasen, för att det låter rockigare. RC-L mäter enligt instruktionsboken helt rakt och kanske dettta är förklaringen till dina basbekymnmer, d v s hecos har en förhöjning i midbasen? Vet inget om dessa dock.

MVH/J

Postad 15 January 2009 - 20:23

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
är dock inte så inne med det här me datorer....har testat med min bärbara med hd ljudkort men skit låter det....
går inte att jämnföra med en riktig cd eller en fin dac.....har däremot hört att finns flac filer med lika bra ljud som cd...dock måste man ha en riktigt fin dac för att ljudet ska bli bra till hifi.....fin dac=dyrt... fin beg cd= billigt.

Postad 16 January 2009 - 08:54

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
[quote name='IPTV' post='2266110' date='Jan 15 2009, 20:25 ']Vad finns det för andra högtalarmärken i det högre segmentet som har lika fin bas och detaljrikedom som RC-L?[/quote]
"Fin" är ju som sagt en definitionsfråga. Den är som sagt inte den rappaste, så uppfattar man det som om en sub är rappare så finner i alla fall inte jag det omöjligt.

[quote name='whynot' post='2266129' date='Jan 15 2009, 20:32 ']Får kanske uppgradera kabalrna med.[/quote]
använder du inte samma kablar på alternativet. Enl min mening så sitter knappast "felet" där. Antingen så har du en smak som verkligen säger att RC-L är sämre, eller så är det något akustiskt problem eller så är det som sagt problem med prylarna.

[quote name='whynot' date='Jan 15 2009, 21:29 ' post='2266274']
Kan vara så att dom inte är riktigt inspelade ännu heller. [quote]
Jag tror inte på det heller.

Postad 16 January 2009 - 12:37

whynot
  • whynot
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Nu har jag gått så långt att jag kör rc-l via den reglerbara utgången på försteget och till classic 6.6 (boxen emellan förstås) vilket ger ännu fler parametrar att välja bland låter riktigt bra nu. Sen har jag samtidigt kopplat in mina mythos via den andra utgången på försteget och sen nad 208. pumpar med alla fyra högtalarna :) ....antagaligen helt åt h......te enligt "audiobibeln", men är man lekman så får man göra lite udda :blush: .

Kan bara säga att nu låter det förbannat ###### bra....får med det bästa från båda högtalarna och stegen plus att jag kan reglera både nivå (via försteget) och diskant/ bas (via box och försteget) ger mig jävligt bra kontroll på paramentrarna kan jag säga................lycklig !!!!!! :D

Postad 16 January 2009 - 21:32

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
har du testat att bi ampa rc-l,en? tror det blir en j.... skillnad..typ naden till basarna och classic till resten....
tycker det är väldigt skumt att du föredrar heco högtalarna...pratade med en polare idag och han har haft heco 700....till och med han sa att mina rc-l låter ljusår bättre....tror ändå att det är något skumt någonstans i din elektronik kedja....så gör dig inte av med cantonen utan testa eller ev låna hem elektronik av någon.....som jag beskrev tidigare...
jag testade rc-l med en vincent sv-233(18 tusen) och tyckte det lät lite sådär...bytte sedan till thule(17 tusen) som på pappret har mindre effekt... men jäv.... vilken skillnad på ljudet det blev,tok snabb bas jämnfört med vincent....så det kan vara väldigt stor skillnad på förstärkare och förstärkare...så naden kanske går ihop med dina heco men inte med rc-l? och till sist byt plats på heco och rc-l och kolla om det blir skillnad......kan göra mer än man tror...

Postad 17 January 2009 - 00:47

whynot
  • whynot
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

har du testat att bi ampa rc-l,en? tror det blir en j.... skillnad..typ naden till basarna och classic till resten....
tycker det är väldigt skumt att du föredrar heco högtalarna...pratade med en polare idag och han har haft heco 700....till och med han sa att mina rc-l låter ljusår bättre....tror ändå att det är något skumt någonstans i din elektronik kedja....så gör dig inte av med cantonen utan testa eller ev låna hem elektronik av någon.....som jag beskrev tidigare...
jag testade rc-l med en vincent sv-233(18 tusen) och tyckte det lät lite sådär...bytte sedan till thule(17 tusen) som på pappret har mindre effekt... men jäv.... vilken skillnad på ljudet det blev,tok snabb bas jämnfört med vincent....så det kan vara väldigt stor skillnad på förstärkare och förstärkare...så naden kanske går ihop med dina heco men inte med rc-l? och till sist byt plats på heco och rc-l och kolla om det blir skillnad......kan göra mer än man tror...

Jag biampade som du beskrev först, men den kombon jag kör nu är den bästa varianten så långt kanske rena snurren att köra med all fyra högtalarna. Fast det låter riktigt jäkla bra måste jag säga sen tror faktiskt inte rc-l är riktigt inspelade känns så. Kommer inte att ge mig så lätt och göra mig av med dom ska allt trixa och dona med dom

Postad 18 January 2009 - 12:04

whynot
  • whynot
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
fyra dagars riktigt hårt/högt spelande gör att det redan påtaglig skillnad på rc-l ....börjar släppa bra....väldigt väldigt nöjd med ljudet efter finjusteringar. Svårt att sluta lyssna :) ....fastnar i det ju

Postad 18 January 2009 - 12:27

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
vad va de jag sa :D och ännu bättre: när du uppgraderar kablar-cd mm kommer du att höra enorma skillnader...
lite avis på dig om man ser till ditt rum..stor plats att flytta runt och exprimentera...kolla i mitt galleri så förstår du :) inte den bästa-ultimata placeringen av dessa bjäsar....

Postad 18 January 2009 - 13:34

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

vad va de jag sa :D och ännu bättre: när du uppgraderar kablar-cd mm kommer du att höra enorma skillnader...
lite avis på dig om man ser till ditt rum..stor plats att flytta runt och exprimentera...kolla i mitt galleri så förstår du :) inte den bästa-ultimata placeringen av dessa bjäsar....

jo om han andvänder lite hemma meckad lonework kabel och ekk så kommer det att låta riktigt bra.

Postad 18 January 2009 - 13:43

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

jo om han andvänder lite hemma meckad lonework kabel och ekk så kommer det att låta riktigt bra.

jo x12 ekk kanske jag skulle testa.. har supra rondo 4x2,5 nu...kan det bli bättre med ekk? tänkte på basarna?

Postad 18 January 2009 - 14:05

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

jo x12 ekk kanske jag skulle testa.. har supra rondo 4x2,5 nu...kan det bli bättre med ekk? tänkte på basarna?

det kan bara du själv av göra genom dit ljud ideal men prova kostar så lite

Postad 18 January 2009 - 15:48

niklasalm
  • niklasalm
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag har fått nys på ett slutsteg LC-Audio som jag skulle få för en tusenlapp. Jag är inte insatt i vad det är för innehåll men det väger över 40 Kg...

Vad tror ni om det?

Onkyo 876, Canton RC-L och LC-Audio. Skulle det kunna fungera?

Postad 18 January 2009 - 16:56

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Jag har fått nys på ett slutsteg LC-Audio som jag skulle få för en tusenlapp. Jag är inte insatt i vad det är för innehåll men det väger över 40 Kg...

Vad tror ni om det?

Onkyo 876, Canton RC-L och LC-Audio. Skulle det kunna fungera?

boxen kopplas mellan reciver pre out och slutsteg rca in

Postad 18 January 2009 - 18:53

niklasalm
  • niklasalm
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

boxen kopplas mellan reciver pre out och slutsteg rca in

Ja så långt är jag givetvis med nu. Jag har kommit fram till att oavsett högtalare så vill jag ha ett extra slutsteg för att kunna köra sjyst 2-kanlas och riktigt bra 5.1.

Frågan är vilken nivå jag kan räkna med hos Lc-Audion? Är det en sjyst kombination?
På en skala ett till tio...

Postad 18 January 2009 - 19:34

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Ja så långt är jag givetvis med nu. Jag har kommit fram till att oavsett högtalare så vill jag ha ett extra slutsteg för att kunna köra sjyst 2-kanlas och riktigt bra 5.1.

Frågan är vilken nivå jag kan räkna med hos Lc-Audion? Är det en sjyst kombination?
På en skala ett till tio...

har du ingen spec för steget

Postad 18 January 2009 - 20:04

niklasalm
  • niklasalm
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

har du ingen spec för steget

Nej. Jag skall kika på det imorgon men jag är lite nyfiken på om det över huvud taget kan vara något.
Jag skulle tippa på att det är ca 10 år gammalt. Delarna ska ha kostat ca 8000 då.
Hur är det med äldre steg. Har de utvecklats mycket?

Jag har även ett Nad 912 på gång. Men det kanske är för litet.

Redigerat av niklasalm, 18 January 2009 - 20:09.

Postad 18 January 2009 - 20:37

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
om det väger 40kg och kostade 8000kr i delar(antar det är diy då?)...tja vad tror du själv hur det spelar....tror det kommer att bräcka allt vad vincent osv heter...men kolla specarna...men med 40kg kanske det är mindre viktigt så länge det inte är blytyngder i botten och en 200va trafo :)

Postad 19 January 2009 - 01:30

niklasalm
  • niklasalm
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

om det väger 40kg och kostade 8000kr i delar(antar det är diy då?)...tja vad tror du själv hur det spelar....tror det kommer att bräcka allt vad vincent osv heter...men kolla specarna...men med 40kg kanske det är mindre viktigt så länge det inte är blytyngder i botten och en 200va trafo :)

Jag kommer med mer info imorgon...Enligt ägaren så är det ett helt grymt steg, men man vet ju aldrig. Som sagt specen kommer imorgon(hoppas jag)...

Postad 19 January 2009 - 23:51

niklasalm
  • niklasalm
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Jag kommer med mer info imorgon...Enligt ägaren så är det ett helt grymt steg, men man vet ju aldrig. Som sagt specen kommer imorgon(hoppas jag)...

Man kan säga att det blev lite av en flopp. Steget i fråga vägde säker 50Kg och var ett hemmabygge och en förbättring upphottning av allt. Inga trådar bara 4mm kopparplåt. Jag fick provlyssna och det var tamefanken det vassaste jag hört. Nackdelen var att det var 60cm brett, 40 cm högt och 70 djupt. Passar alltså inte alls hos mig. Men ett jäkla drag var det..

Postad 20 January 2009 - 10:56

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
ok...det var synd.. vad begärde han för det?

Postad 20 January 2009 - 19:19

niklasalm
  • niklasalm
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

ok...det var synd.. vad begärde han för det?

3000 snackades det lite löst om

Postad 20 January 2009 - 20:17

niklasalm
  • niklasalm
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Nu har jag fått en lagad rumkompenserarbox och har fått låna ett Yamaha MX-1 slutsteg.

Boxen är absolut nödvändig som andra tidigare sagt. Jävklar vilket ljud!

Nu kommer då följdfrågan. Vad tror ni om yamahaslutsteget? Jag har ju inget att jämföra med. Kan det vara idé att leta efter ett dyrare steg för att maximera RC-l en ytterligare?

Postad 21 January 2009 - 12:37

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
du kan maxa rc-l,en i en evighet och bli många månadslöner fattigare...verkar som dom går att uppgradera utan att det finns någon gräns.....
själv har jag hört ett par rc-l med vincent sp331 & sa31 försteget..måste säga att det lät för jä...a bra....kraft och finess så det räcker och blir över.....

eller lägg runt 10-12 på en marantz 9 serie ex 9600 så har du bio och hifi i världsklass eller om du hittar en beg marantz sr-12-14-18 (ännu bättre men saknar det moderna uppskalnings tramset och mickar o skit)
har jämnfört min sr-18 med många rena 2 kanalare och kombo...och inte för du är uppe i 20+ får du bättre stereo återgivning....
tror jag såg en sr-14 på blocket för någon vecka sedan.....

Postad 22 January 2009 - 17:23

niklasalm
  • niklasalm
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

du kan maxa rc-l,en i en evighet och bli många månadslöner fattigare...verkar som dom går att uppgradera utan att det finns någon gräns.....
själv har jag hört ett par rc-l med vincent sp331 & sa31 försteget..måste säga att det lät för jä...a bra....kraft och finess så det räcker och blir över.....

eller lägg runt 10-12 på en marantz 9 serie ex 9600 så har du bio och hifi i världsklass eller om du hittar en beg marantz sr-12-14-18 (ännu bättre men saknar det moderna uppskalnings tramset och mickar o skit)
har jämnfört min sr-18 med många rena 2 kanalare och kombo...och inte för du är uppe i 20+ får du bättre stereo återgivning....
tror jag såg en sr-14 på blocket för någon vecka sedan.....

Jag har fått nys på en Rotel 1095 5kanalsslutsteg. Vilken nivå håller denna? Är det onödigt mycket kraft?

Postad 22 January 2009 - 18:47

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Jag har fått nys på en Rotel 1095 5kanalsslutsteg. Vilken nivå håller denna? Är det onödigt mycket kraft?

Riktigt bra hemmabioslutsteg men duger gott och väl i stereo skulle jag kunna tänka mig. Den har nog kraft så det räcker och bli över :)

Postad 22 January 2009 - 21:00

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

det räcker och blir över.... det har ett jäv... driv och en hel del ampere som kommer ur dom små hålen på baksidan.....sedan ökar du ju kvaliteen på övriga kanaler....till sist kan du ju i framtiden skaffa ett separat 5.1 försteg typ rotel eller likn och få ett ännu bättre ljud.....både bio och stereo...
så du får mkt mer kräm nu och lite fler valmöjligheter i framtiden....

Postad 22 January 2009 - 21:05

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

vet var det finns ett 1070 för 5000 kr

Postad 23 January 2009 - 00:25

niklasalm
  • niklasalm
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

vet var det finns ett 1070 för 5000 kr

Det kan absolut vara intressant. Frågan är om det räcker med två kanaler. Jag skall till att köpa en canton ergo centerhögtalare så jag undrar om jag behöver ett steg för att driva den tillfredsställande...

Postad 08 February 2009 - 19:26

Unregisteredb54239d0
  • Unregisteredb54239d0
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
hallå.

jag har 2 frågor

kan man fortfarande köpa dessa högtalare nya i tyskland?.

vad heter den modellen som komm efter RC-L efterföljaren och då tänker jag inte på RC-A

mvh martin

Postad 08 February 2009 - 20:00

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

kan man fortfarande köpa dessa högtalare nya i tyskland?.

De finns här tex: http://www.hififabrik.de/

Postad 09 February 2009 - 02:08

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
är väl Ergo 1002dc som har 22cm basar,tillverkades 2003&2004
och Ergo 611dc oxå med 22cm basar tillverkades 2005,2006,2007
fast jag undrar när dom bytte till aluminium membran...

Postad 09 February 2009 - 15:25

Unregistered04bbd7b5
  • Unregistered04bbd7b5
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Har precis köpt ett par från www.elektrowelt24.de efter rekommendationer här på forumet. Lätt och smidigt men leveransen tog nästan två veckor. Har läst om de som fått sina saker betydligt snabbare.
Men nu är de här och jag måste säga att detta är de bästa högtalare jag någonsin lyssnat på. De har allt jag vill ha och lite till.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.