Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Optoma HD65 & HD71 *

1526 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 februari 2008 - 17:35

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Någon som vet vad för europa garanti optoma kör med? Funderar på att köpa den via tyskland då den är slut på hifiklubben och dom vet inte när dom får in nya

Suger lite att det bara är hifi som tar in den i Sverige

I England kan man få den för 5200 och 3 års garanti, inte bara 2 år som i Sverige

http://www.dixons.co..._...ull&tm=null

Att det ska va så himla dyrt i Sverig!

Ska du köpa den från här?

http://www.beamer-di...d65-p-9064.html

Redigerat av Zeaed, 01 februari 2008 - 17:37.

Postad 01 februari 2008 - 17:53

bkam
  • bkam
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
Zeaed : Vet inte ville bara se var för regler på garanti först, han på hifi visste inte när dom skulle få in den eller hur många som va innan mig så med den info kan jag få vänta länge om jag har otur så därför har jag börjar titta på alternativ.

Hmm 5200 ifrån eng va riktigt billigt, vet du nåt ställe dom skickar till swe ?

Postad 01 februari 2008 - 20:04

sparta
  • sparta
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Det går att köpa HD65 från UK för dryga 6000 kr utan frakt(om de skeppar till sverige.) Det är superbilligt :-)

Hur är det med volt och strömkontakt i england ??

Det enda negativa jag har fångat upp i forum om HD65 är att den visar rätt mycket RBE :) (dock att det är ett 6 spin hjul ??..)

Jag var i kontakt med dixons betr. om de skickar till sverige o svaret var nej! vilket är tråkigt.

Om någon har lust o tid att researcha om det finns någon anna butik i UK som skeppar till sverige !? Detta vore fin fint me tanke på prisskillnaden.

En annan grej är ju det med volt o strömkontakt ?? hur funker det i UK, någon som vet ?

Redigerat av sparta, 01 februari 2008 - 20:05.

Postad 01 februari 2008 - 20:31

ljs-s
  • ljs-s
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

En annan grej är ju det med volt o strömkontakt ?? hur funker det i UK, någon som vet ?

Samma spänning men annan kontakt, det finns adaptrar att köpa för typ 100 kr.

Postad 01 februari 2008 - 21:10

DrBosa
  • DrBosa
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0
Vadå, är det en annan kontakt i projektorn menar du? Låter konstigt.
Att det är en annan kontakt i andra änden (mot väggen) är självklart, men så länge det är samma i projektorn behövs bara en ny sladd.

Postad 01 februari 2008 - 22:07

bkam
  • bkam
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
det är i väggen han menar.

Postad 01 februari 2008 - 22:40

ljs-s
  • ljs-s
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Yepp, menar i väggen, och ja självklart går det bara att byta sladden om den inte sitter fast.
Har inte sett hur den sitter så det har jag ingen aning om.

Redigerat av ljs-s, 01 februari 2008 - 22:41.

Postad 02 februari 2008 - 15:38

snutstrut
  • snutstrut
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
amazon.de säljer den rätt billigt. Tyskland då alltså...

Postad 02 februari 2008 - 16:45

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Shit 417 pund är ju grymt prisvärt! Vilken tur att man har syrran som bor i London och man ska dit i Mars
och hälsa på!

Någon som vet ifall strömsladden brukar vara fast monterad i projektorn på Optoma modellerna?

Nåja, hur som helst går det ju att lösa. Blir svårt att motstå detta pris känner jag =)

Postad 02 februari 2008 - 21:05

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
Hmmm äntligen tillbaks från semestern för att leka med min lilla pärla!

Uhm... jag har kopplat min dekoder genom SCART ADAPTERN som komm med till S-VIDEO... men min bild är SVARTVIT!

Hur gör jag för att få färg?... enda problemet jag har med min lilla HD65 hittils...

EDIT: Tydligen så har adaptern problem med scart till s-video genom boxern så jag bytte till en vanlig Gul Komposit kabel med annan adapter och vips färg...

TV går bra... inte bättre än 1080p/720p men det går :)

Redigerat av Gucci, 02 februari 2008 - 21:33.

Postad 02 februari 2008 - 21:46

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
EDIT: Tydligen så har adaptern problem med scart till s-video genom boxern så jag bytte till en vanlig Gul Komposit kabel med annan adapter och vips färg...

TV går bra... inte bättre än 1080p/720p men det går :)
[/quote]

Komposit är ju inte den roligaste signalen. Du kan inte plocka ut scart/rgb eller komponent från dekodern? Verkar ju som optoman ska fixa en scart/rgb signal med VGA adaptern. Borde bli mkt bättre!

Postad 02 februari 2008 - 23:16

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0

Komposit är ju inte den roligaste signalen. Du kan inte plocka ut scart/rgb eller komponent från dekodern? Verkar ju som optoman ska fixa en scart/rgb signal med VGA adaptern. Borde bli mkt bättre!

Jag har tele2 Decoder och den vägrar... jag kör RGB och det andra valet inget händer... samma svart-vita färger.
tydligen så är väl inte adaptern rgb annars hade ju jag fått bild eller?

EDIT: Såg på en rysk DVD (Polare som skickar från ryssland Region 5 dvd's med engelskt ljudspår O_o? ) Hitman och det såg riktigt bra ut, men jag föredrar fortfarande HD material... då kommer den till sitt rätta jag ;)

Redigerat av Gucci, 02 februari 2008 - 23:17.

Postad 03 februari 2008 - 00:21

sparta
  • sparta
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Shit 417 pund är ju grymt prisvärt! Vilken tur att man har syrran som bor i London och man ska dit i Mars
och hälsa på!

Någon som vet ifall strömsladden brukar vara fast monterad i projektorn på Optoma modellerna?

Nåja, hur som helst går det ju att lösa. Blir svårt att motstå detta pris känner jag =)

Man behöver inte känna någon för att åka dit o köpa hd65án. Det är bara till att lägga en beställning på dixons och be dem leverera den till flygplatsen. Sen är det bara till att ta ett lågprisflyg för ca 300 spänn ToR och hämta upp den. ;) När man ändå är där kan man passa på att parta eller något annat kul..

Postad 03 februari 2008 - 12:44

Adlez
  • Adlez
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
kan inte någon lägga upp lite fler bilder, det vore trevligt. Jag funderar skarpt på denna projektor, det enda som håller mig tillbaka är regnbågseffekterna men tror inte att jag är känslig mot dem eftersom jag inte kan se dem på en infocus sp4805 eller är det mer regnbågar på hd65 än sp4805?

Postad 03 februari 2008 - 18:27

Viliam
  • Viliam
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
var ner på hifiklubben i uppsala och spenderade ett otal timmar med att kika på främst hd65. Kollade även på infocus in76, båda mot en 95" skärm.
Började med att kika på infocus billigare modell och det kändes verkligen som att titta på en urmattad bakprojekts. tv. Allting hade ett dimmigt filter, inte så mycket skärpan men färgerna såg väldigt tråkiga ut, det var till och med så att jag började tvivla på att projektor skulle vara prisvärt över huvud taget.
Var även ner på BRL och tittade på benq och sony. Då de projektorerna är utrustade med LCD teknik trodde jag att dlp skulle bidra med mer färg och livlighet.

Hursomhelst så monterade säljaren istället upp hd65:an... OJ vilken skillnad,. Svart blev svart, färgerna kom till liv.
en annan skillnad jag märkte var väldigt mycket rbe effekt vid scener med mycket vitt i. Mina ögon (min hjärna?) vande sig snabbt dock och jag såg inget som helst av detta fenomen senare i filmen.
Slutade med att jag beställde en hd65:a tillsammans med den 76" duk som erbjudandet gällde. Väntare otåligt i skrivandets stund, kommer lägga upp en vidare utvärdering samt bilder så fort jag får hem den.. såvida jag inte imploderar av otålighet före =)
De hade inte fått upp ljudet än i demorummet så jag var tvungen att kika på stumfilm och kan säga att fläktljudet trots total tystnad inte var störande alls, iaf inte mer än med någon annan projektor.

hepp!

Postad 03 februari 2008 - 21:26

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
Jag har tatt lite bild på lådan och själva projektorn... men jag vette katten hur jag ska ta på dukn så att det blir rättvist... tycker alla bilder jag tar ser ut som crap när själva bilden man ser är helt underbar!

Så jag sätter inte upp bilder på duken för att jag inte vet hur jag ska kunna göra dom rättvisa...
har förövrigt en

Som jag inte vet vad för inställning jag ska ta för att det ska se lika läckert ut som det gör på riktigt...

Föresten så rekomenderar jag denna projje starkt, inte så farligt med RBE... som föregående post... lite i början sen e det som borta (Tror hjärnan stänger av dom :) :) ) och färgen är ... WOW... mer kan jag inte säga... Tur att jag inte köpte Benq W500 som var menat från början :lol:

EDIT: Hur får jag lampan att köra i EKO Mode!? Har kört strax 10h utan tror jag... Nån som vet?

EDIT2: Nu har jag satt upp lite bilder på Duken och rummet som är relativt färdigt... men som sagt... inga "Screen Shots" föränn jag kommer på hur jag ska få bilden att se lika fin ut som den gör på riktigt...

Redigerat av Gucci, 04 februari 2008 - 17:10.

Postad 04 februari 2008 - 19:56

4Trax
  • 4Trax
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Köpte HD-65:an förra veckan. Är grymt nöjd. Bild på ca 230. Kalas.

Postad 04 februari 2008 - 20:03

Unregistered3b6c1421
  • Unregistered3b6c1421
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

var ner på hifiklubben i uppsala och spenderade ett otal timmar med att kika på främst hd65. Kollade även på infocus in76, båda mot en 95" skärm.
Började med att kika på infocus billigare modell och det kändes verkligen som att titta på en urmattad bakprojekts. tv. Allting hade ett dimmigt filter, inte så mycket skärpan men färgerna såg väldigt tråkiga ut, det var till och med så att jag började tvivla på att projektor skulle vara prisvärt över huvud taget.
Var även ner på BRL och tittade på benq och sony. Då de projektorerna är utrustade med LCD teknik trodde jag att dlp skulle bidra med mer färg och livlighet.

Hursomhelst så monterade säljaren istället upp hd65:an... OJ vilken skillnad,. Svart blev svart, färgerna kom till liv.
en annan skillnad jag märkte var väldigt mycket rbe effekt vid scener med mycket vitt i. Mina ögon (min hjärna?) vande sig snabbt dock och jag såg inget som helst av detta fenomen senare i filmen.
Slutade med att jag beställde en hd65:a tillsammans med den 76" duk som erbjudandet gällde. Väntare otåligt i skrivandets stund, kommer lägga upp en vidare utvärdering samt bilder så fort jag får hem den.. såvida jag inte imploderar av otålighet före =)
De hade inte fått upp ljudet än i demorummet så jag var tvungen att kika på stumfilm och kan säga att fläktljudet trots total tystnad inte var störande alls, iaf inte mer än med någon annan projektor.

hepp!

Menar du att HD65:an utklassade Infocus IN76?
Hur mycket RBE såg du på IN76:an?
Varför jag frågar är för att jag står inför mitt första projektorköp och har egentligen bara sett på IN76:an och diverse sämre LCD projjar (finns tyvärr ingen möjlighet att se nått annnat i Kalmar....... fattigt.... :) )
Jag tyckte däremot att IN76:an gav en väldigt bra bild, nästa för skarp. Såg dock lite RBE.

/Johan

Postad 04 februari 2008 - 20:38

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
ingen som vet om EKO mode!? hur jag fixxar det?

Postad 05 februari 2008 - 08:40

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Tjena Gucci,

Enligt manualen ska det vara under options - lamp settings och där ska du välja "STD" som verkar vara
eco mode.

Text från manual: Choose "STD" to dim the projector lamp which will lower power consumption and extend the lamp life by up to 130 %.

Mvh
Micke

Postad 05 februari 2008 - 09:49

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

BILDER!! ;)

Jag har tatt lite bild på lådan och själva projektorn... men jag vette katten hur jag ska ta på dukn så att det blir rättvist... tycker alla bilder jag tar ser ut som crap när själva bilden man ser är helt underbar!

Så jag sätter inte upp bilder på duken för att jag inte vet hur jag ska kunna göra dom rättvisa...
har förövrigt en

Som jag inte vet vad för inställning jag ska ta för att det ska se lika läckert ut som det gör på riktigt...

Föresten så rekomenderar jag denna projje starkt, inte så farligt med RBE... som föregående post... lite i början sen e det som borta (Tror hjärnan stänger av dom :P :D ) och färgen är ... WOW... mer kan jag inte säga... Tur att jag inte köpte Benq W500 som var menat från början ;)

EDIT: Hur får jag lampan att köra i EKO Mode!? Har kört strax 10h utan tror jag... Nån som vet?

EDIT2: Nu har jag satt upp lite bilder på Duken och rummet som är relativt färdigt... men som sagt... inga "Screen Shots" föränn jag kommer på hur jag ska få bilden att se lika fin ut som den gör på riktigt...

Av det jag läst på avforum så verkar de flesta vant sig vid regnbågarna

Hur långt avstånd har du till duken på 100" och takhöjd? Så får man lite bild av det hela

Känns lite surt att trots att projen ändå är så pass billig jämfört med andra projektorer i Sverige så är den betydligt billigare i Europa

Som sagt kostar den £415 som billigast i England och Dixon. Det är c:a 5200. Och som billigast i övrigt har jag hittat €719 på amazon.de som är väl c:a 6600kr

Men snittpriset i Europa verkar ligga på €799

Hur britterna kan få det så billligt ärmärkligt

Postad 05 februari 2008 - 09:54

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0

Tjena Gucci,

Enligt manualen ska det vara under options - lamp settings och där ska du välja "STD" som verkar vara
eco mode.

Text från manual: Choose "STD" to dim the projector lamp which will lower power consumption and extend the lamp life by up to 130 %.

Mvh
Micke

Wow... TACK! :P Verkar som den kommer i EKO Mode redan från början :D tur att jag inte tycktes se nån skillnad mellan STD och LJUSSTARK. ;)

Postad 05 februari 2008 - 09:58

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0

BILDER!! ;)

har förövrigt en

Föresten så rekomenderar jag denna projje starkt, inte så farligt med RBE... som föregående post... lite i början sen e det som borta (Tror hjärnan stänger av dom :P :D ) och färgen är ... WOW... mer kan jag inte säga... Tur att jag inte köpte Benq W500 som var menat från början ;)

Hur långt avstånd har du till duken på 100" och takhöjd? Så får man lite bild av det hela

Känns lite surt att trots att projen ändå är så pass billig jämfört med andra projektorer i Sverige så är den betydligt billigare i Europa

Som sagt kostar den £415 som billigast i England och Dixon. Det är c:a 5200. Och som billigast i övrigt har jag hittat €719 på amazon.de som är väl c:a 6600kr

Jag har 3.7m från vägg till vägg sen är längden mellan duken och projjen 3.39m så den totala bilden blir 99" så jag har en liten glipa på bildens alla kanter men det är försummbart... ska flytta till större i maj. takhöjd tror jag är 2.4m eller nått...

Redigerat av Gucci, 05 februari 2008 - 09:59.

Postad 05 februari 2008 - 09:58

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
[/quote]

[/quote]

Ja det är galet prisvärt. Dock vet jag inte om de kört en drive eller nåt för just Dixons har jag vart i kontakt med och de har inga projektorer kvar och lät inte som att de skulle få in flera. Dock har jag hittat den från en annan handlare i London som har den i lager och med prismatchning så kollar just nu ifall de kan matcha Dixons! Den var dock bara runt 60 pund dyrare på andra stället så är ju ingen direkt fara om man inte får prismatchningen heller!

Postad 05 februari 2008 - 10:10

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
Föresten, Jag bläddrar lite i manualen... uuuhm... har denna nått dammfilter jag måste göra rent? eller hur ligger det till?

Jag är så nöjd hittils att jag nästan smälter... blir bara gladare o gladare... kör nästan allt genom min Dator som egentligen inte var menad som en HTPC men nu blev Både Gaming Rig och HTPC :P kan surfa och leka sammtidigt som ungen kollar på Nicke Nyfiken på duken med lite hjälp av Dual View och PowerDVD...

Postad 05 februari 2008 - 10:55

4Trax
  • 4Trax
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

BILDER!! ;)

har förövrigt en

Kan ta lite bilder. Jag är ny här så vad brukar det tas för bilder? Nåt speciellt?

Postad 05 februari 2008 - 19:02

dave19
  • dave19
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Kan meddela att den finns för beskådan i Stockholm på Hifiklubben St Paulsgatan. Kollade inte så länge på den men det lilla jag såg var rätt imponerande sett till priset.

Mvh David

Postad 05 februari 2008 - 20:01

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Imorgon får HembioConsult sin demoenhet. :)

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Postad 05 februari 2008 - 20:09

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2 523 inlägg
  • 0
hur skalar denna? såg den precis på sveavägen hifiklubben men gick inte att bedöma skärpa o skalning då den satt helt snett o dvdn som spelades upp såg bedrövlig ut. men färger och tryck i bilden var himla trevligt, dock blir det inget för mig om den inte skalar ned 1080p så det blir knivskarpt.

Postad 05 februari 2008 - 20:14

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Har ännu inte sett en 720p maskin som skalar ner 1080p felfritt.
1080i är en annan femma.
Vill du ha ut 1080p rätt, så är helt enkelt inte 720p en jättekul genväg. :)

Det är som att köpa en Volvo T5, och tro att man skall få en R! Ja, något i den stilen. :wacko:

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Postad 05 februari 2008 - 20:27

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Kan meddela att den finns för beskådan i Stockholm på Hifiklubben St Paulsgatan. Kollade inte så länge på den men det lilla jag såg var rätt imponerande sett till priset.

Mvh David

Blir väl o se lite på den innan man ser Megadeth i morgon då

BILDER!! :rolleyes:

har förövrigt en

Föresten så rekomenderar jag denna projje starkt, inte så farligt med RBE... som föregående post... lite i början sen e det som borta (Tror hjärnan stänger av dom :) :wacko: ) och färgen är ... WOW... mer kan jag inte säga... Tur att jag inte köpte Benq W500 som var menat från början ;)

Kan ta lite bilder. Jag är ny här så vad brukar det tas för bilder? Nåt speciellt?

Tja... standardvindkeln är väl mot duken i passande vinkel när du kör någon film. Kolla rult lite i galleriet för inspiration

Postad 05 februari 2008 - 20:36

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2 523 inlägg
  • 0

Har ännu inte sett en 720p maskin som skalar ner 1080p felfritt.
1080i är en annan femma.
Vill du ha ut 1080p rätt, så är helt enkelt inte 720p en jättekul genväg. :)

Det är som att köpa en Volvo T5, och tro att man skall få en R! Ja, något i den stilen. :wacko:

/Fredrik

nä det är ju helt klart en 1080p som gäller för mig. har du läst det lilla pmetjag skickat dig? :-)

Postad 05 februari 2008 - 20:41

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Mvh David

Blir väl o se lite på den innan man ser Megadeth i morgon då

Megadeth? vissa har tur... har inte sett dem sedan 2001.... Får nöja mig med att köpa en HD65 bara.. och se ngn dvd konsert från Youthanasia -tiden :)

Postad 05 februari 2008 - 20:52

t4hp0k4b01
  • t4hp0k4b01
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Varför finns ingen "köp"-knapp på Hifiklubbens hemsida?!

GARHGH!

Postad 05 februari 2008 - 22:09

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
Slutsåld och en massa exemplar är förbokade vad jag har hört... så dom vill väl inte lova ut nått och få lida av en massa "arga samtal" om vart i helvette e min Optoma HD65 :)

Jag körde The Chub Chubbs 1080p på den och jag tyckte det såg bättre ut än 720p versionen, mer texturer och djup på bilden, blev fräshare i 1080p... men jag kör 1080p från HTPC'n till projjen så jag vet inte... kanske borde testa hur det ser ut om jag matar projjen med 720p från htpc'n och sen köra en 1080p rulle... eller blir det nån skillnad?

ps. Den har inget dammfilter som behöver rengöras va? .ds

Redigerat av Gucci, 05 februari 2008 - 22:17.

Postad 05 februari 2008 - 22:56

Unregistered699cc5a6
  • Unregistered699cc5a6
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Imorgon får HembioConsult sin demoenhet. :)

/Fredrik

Får man med en duk på köpet likt hifiklubben?

Postad 05 februari 2008 - 23:06

t4hp0k4b01
  • t4hp0k4b01
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Slutsåld och en massa exemplar är förbokade vad jag har hört... så dom vill väl inte lova ut nått och få lida av en massa "arga samtal" om vart i helvette e min Optoma HD65 :)

Jag körde The Chub Chubbs 1080p på den och jag tyckte det såg bättre ut än 720p versionen, mer texturer och djup på bilden, blev fräshare i 1080p... men jag kör 1080p från HTPC'n till projjen så jag vet inte... kanske borde testa hur det ser ut om jag matar projjen med 720p från htpc'n och sen köra en 1080p rulle... eller blir det nån skillnad?

ps. Den har inget dammfilter som behöver rengöras va? .ds

Hur långt har du lins - duk? :wacko:

Postad 06 februari 2008 - 00:11

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
3.35m eller nått... får 99" iallafall...

Postad 06 februari 2008 - 02:06

mysen_
  • mysen_
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Gucci hur kan du köra 1080p på en 720p projektor?

För optoma HD65 är väl en 720p projektor.. eller har jag missat något :(

Redigerat av mysen_, 06 februari 2008 - 02:08.

Postad 06 februari 2008 - 04:10

Zagrow
  • Zagrow
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Mm jag undrar med, en enkel fråga:

Kan jag köra Xbox 360 i 1080P läge eller inte?

Blir så fundersam efter allt forums läsande. Men detta verkar den mest överlägsna projektorn just nu så länge man inte vill punga ut 25-30k.

Men varför är det ingen som köper den amerikanska versionen? Typ via Amazon lr nått? Om det nu är så stor skillnad i pengar?

Postad 06 februari 2008 - 07:56

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0

Gucci hur kan du köra 1080p på en 720p projektor?

För optoma HD65 är väl en 720p projektor.. eller har jag missat något :)

Tja eftersom den kan ta emot 1080p men själv skalar om det till 720p så kan du köra det utan problem...
Ungefär som på vissa TV modeller som supportar 1080p men i sig själva är Native 720p.

Så ja... du har missat nått... :(

Mm jag undrar med, en enkel fråga:

Kan jag köra Xbox 360 i 1080P läge eller inte?

Blir så fundersam efter allt forums läsande. Men detta verkar den mest överlägsna projektorn just nu så länge man inte vill punga ut 25-30k.

Men varför är det ingen som köper den amerikanska versionen? Typ via Amazon lr nått? Om det nu är så stor skillnad i pengar?

Du kan köra det utan problem, både i VGA och HDMI och även Component...

Redigerat av Gucci, 06 februari 2008 - 08:07.

Postad 06 februari 2008 - 13:25

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Är det nån av er som fått hem den och testat tv körning på den?

Postad 06 februari 2008 - 13:46

uefacupen
  • uefacupen
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Använder den som tv dagligen och jämfört med en 37tums tv håller den lika god klass med vanliga tv-sändningar via telias ip-tv.

Postad 06 februari 2008 - 14:11

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Låter underbart :(

Hur är det med RBE vid tv-sändningar? De tester jag gjort är att jag ser noll regnbågar vid högupplöst material och htpc, men kan se viss regnbågseffekt vid vanlig dvd uppskalad till 720p.

Postad 06 februari 2008 - 16:22

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0
Tja RBE ser jag nästan inte alls vid htpc, men något vid viss TV-Tittande... och som du säger DVD upskalat... fast min spelare uppscalar till 1080i... men som sagt, det är så lite att man inte märker det... jag tror att enda sättet man hittar RBE på denna projektor är genom att leta... men det gör du inte när du tittar film...

Föresten, Testade att mata Projjen med 720p istället för 1080p från htpc'n och körde Chubb Chubbs 1080p igen...

Jag vet inte jag ser ingen skillnad asså... något bättre möjligtvis i 720p från datorn...

Men 720p material ser bäst ut i 720p än i 1080p från htpc'n...

(ps.

Verkar som om folk har lite svårt att förstå det här med 720p/1080p.
Projektorn supportar 1080p signal men eftersom den är "native" 720p (Altså bara en upplösning på 1280x720) så betyder det att allt som kommer ut ur den är alltid 1280x720 MEN att den hanterar att "downscala" 1080p signal... Även en 1080i signal blir downscalad till 1280x720.

Skillnaden mellan en Full-HD och en HD-Ready är jusst detta... att en Full-HD har en upplösning på 1920x1080 och därför kan visa en 1080p signal i jusst den upplösningen den är gjord för...

Så är det ^^ .ds)

Redigerat av Gucci, 06 februari 2008 - 17:04.

Postad 06 februari 2008 - 17:14

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Använder den som tv dagligen och jämfört med en 37tums tv håller den lika god klass med vanliga tv-sändningar via telias ip-tv.

GAAH!!!

Ångrar man inte tröck på beställa knappen sist dom hade inne förra veckan :)

Men men... ska försöka hinna se den nu i veckan, om man nu drabbas av fenomenet regnbågar.

En annan undran

Hur klarar den panonreringar (Stavning?) och hack av det?

Postad 06 februari 2008 - 20:31

Gucci
  • Gucci
  • Forumräv

• 603 inlägg
  • 0

GAAH!!!

Men men... ska försöka hinna se den nu i veckan, om man nu drabbas av fenomenet regnbågar.

En annan undran

Hur klarar den panonreringar (Stavning?) och hack av det?

Tror det handlar om vad för inställningar du har på sakerna... Jag kör 60hz från HTPC'n och jag upplever 0 hack ... hur smoth som helst... sen så klarar den av en massa variabler oxo ... 24hz e nog lämpligast för 24fps filmer dock...

Postad 07 februari 2008 - 01:11

Viliam
  • Viliam
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

hepp!

Menar du att HD65:an utklassade Infocus IN76?
Hur mycket RBE såg du på IN76:an?
Varför jag frågar är för att jag står inför mitt första projektorköp och har egentligen bara sett på IN76:an och diverse sämre LCD projjar (finns tyvärr ingen möjlighet att se nått annnat i Kalmar....... fattigt.... :) )
Jag tyckte däremot att IN76:an gav en väldigt bra bild, nästa för skarp. Såg dock lite RBE.

/Johan

Jag såg inga regnbågar alls med in76:an, kikade iof på killbill vid detta tillfälle när urma thurman blir levande begravd vilket är en nästan uteslutande mörk period i filmen.
Jag tyckte hd65:an var nivåer bättre när det gäller färg, det var mitt största problem med projektorer innan jag bestämde mig (som du nämnde har jag bara sett sämre lcd projektorer och några dlp).
Det kändes som att även om man mörklägger totalt så var svart grått, vinrött var matt och livlöst och allt som skulle likna grått,ljusbrunt och babyblått var smutsvitt.

Däremot så såg jag som nämnt en hel del regnbågar på hd65:an vilket var en väldig turn-off först men efter ett tag så försvann de helt som andra har sagt. .

hoppas jag får min projektor innan fre då jag faktiskt är ledig för en gång skull, ska försöka ta lite bilder osv..
lycka till!

Postad 07 februari 2008 - 07:54

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

GAAH!!!

HembioConsult får nog in på lager idag. :rolleyes:

/Fredrik

Postad 07 februari 2008 - 08:26

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

GAAH!!!

Ångrar man inte tröck på beställa knappen sist dom hade inne förra veckan :rolleyes:

HembioConsult får nog in på lager idag. :blink:

/Fredrik

Du är elak ^_^

Ska nog åka och kika på den idag :)

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.