Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Canon EOS 450D *

669 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 May 2008 - 07:04

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Det kan vara ett bra köp också.

Jag tycker att du resonerar konstigt. Ska man ha 60 st 256 MB-kort istället för ett st 16 GB då?

Av alla de minneskort i olika former jag haft hittills har inget svikit mig än.

Jag är benägen att hålla med, 16 GB kortet är så pass billigt att man lika gärna kan köpa det. Nästa vecka ska jag på en tjänsteresa och fotografera en hel del inomhus och då kan vitbalansen variera ganska kraftigt, inte bara mellan olika miljöer utan från motiv till motiv. Då kan det vara bra att fotografera i RAW för att enkelt kunna justera vitbalansen i efterhand. Dessutom blir bilderna skarpare!

Men jag kommer naturligtvis att kopiera bilderna från kort till laptop med jämna mellanrum, jag vill inte att upptäcka att minneskortet är dött när jag kommer hem! Men det gäller ju oavsett om man fotograferar med ett 4 GB minne eller ett 16 GB minne.

Redigerat av Tomas L, 08 May 2008 - 07:05.

Postad 08 May 2008 - 21:26

Purre
  • Purre
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0

Det kan vara ett bra köp också.

Jag tycker att du resonerar konstigt. Ska man ha 60 st 256 MB-kort istället för ett st 16 GB då?

Av alla de minneskort i olika former jag haft hittills har inget svikit mig än.

Det kanske är en överdrift att ha 60st 256MB stora minneskort.
Finns ju 2-4GB minneskort som funkar utmärkt. Tänkt dig själv om du är på ett bröllop och tar en del bilder i kyrkan, efteråt då dom åker iväg med häst och vagn och sen på kvällen. Allt sparas på ett kort på 16GB och det går sönder, för det kan hända även om du inte varit med om det så kan det hända. Vad gör du då? Säger åt dom att ha ett nytt bröllop om 1 vecka för din skull?
Men ja detta kanske är något som mer professionella fotografer måste tänka på. Det är deras lön som står på spel om ett minneskort börjar strula och då kan det bli väldigt dyrt om man räknar med bortfallet för just det perfekta kortet ifrån en fotbollsmatch eller vad det nu är.

Sen ang att kopiera till en laptop eller annan utrustning så kanske inte alla har tillgång till det alltid och har man tillgång till det, vad ska man då använda för minneskort under tiden som man kopierar bilderna?

Redigerat av Purre, 08 May 2008 - 21:28.

Postad 08 May 2008 - 23:24

slugger75
  • slugger75
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Det kanske är en överdrift att ha 60st 256MB stora minneskort.
Finns ju 2-4GB minneskort som funkar utmärkt. Tänkt dig själv om du är på ett bröllop och tar en del bilder i kyrkan, efteråt då dom åker iväg med häst och vagn och sen på kvällen. Allt sparas på ett kort på 16GB och det går sönder, för det kan hända även om du inte varit med om det så kan det hända. Vad gör du då? Säger åt dom att ha ett nytt bröllop om 1 vecka för din skull?
Men ja detta kanske är något som mer professionella fotografer måste tänka på. Det är deras lön som står på spel om ett minneskort börjar strula och då kan det bli väldigt dyrt om man räknar med bortfallet för just det perfekta kortet ifrån en fotbollsmatch eller vad det nu är.

Sen ang att kopiera till en laptop eller annan utrustning så kanske inte alla har tillgång till det alltid och har man tillgång till det, vad ska man då använda för minneskort under tiden som man kopierar bilderna?

Purre: Nu börjar vi komma ifrån trådens ämne, men jag ska ändå kommentera ditt inlägg.

Om jag tolkar dig rätt så är alltså 256MB för lite, och 16GB är för mycket, medan 2-4GB är alldeles lagom. Är detta en statisk siffra eller kan den ändra sig allt eftersom minneskorten blir större? Om ett par år när ett kort lagrar kanske 256GB, kommer du då fortfarande tycka att 2GB-kort är det som gäller?

Personligen tror jag att det är större risk för att bilderna går förlorade om man ska skifta minneskort en eller ett par gånger (kortet kan tappas bort, hanteras slarvigt så att det blir defekt mm), än att minneskortet går sönder under användning. Men det skulle vara intressant att höra en proffsfotografs syn på detta.

För övrigt: Eftersom jag inte är religiös så är det inte troligt att jag kommer att närvara vid ett bröllop i tex en kyrka eller moské. Men om jag skulle fota på ett borgerligt bröllop (vilket majoriteten av alla bröllop är), så skulle jag utan att vara orolig använda mitt 16GB-kort (eller 32GB när det blir tillgängligt). :)

Edit: stavfel

Redigerat av slugger75, 08 May 2008 - 23:25.

Postad 09 May 2008 - 09:35

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

I praktiken är det ingen större skillnad mellan ett 4 GB eller ett 16 GB kort eftersom redan 4 GB kortet kan lagra över 900 bilder med bästa jpeg komprimering eller 200 bilder i RAW+JPEG. Det räcker till de flesta bröllop! :) Ett 2 GB kort skullöe räcka till hälften, det räcker också till några bröllop och fotbollsmatcher.

Enda sättet att försäkra sig att man inte förlorar bilder är kontinuerlig kontroll och backup, det finns ingen genväg. Man bör kanske köpa minneskort från "kända" tillverkare.

Postad 09 May 2008 - 20:29

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Ska kitobjektivet glabba där längst ut, eller e det mitt det e fel på?

Postad 09 May 2008 - 23:25

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0
2 veckor sedan jag laddade batteriet för första gången och det är fortfarande kvar ström i kameran!
Jag har visseligen inte tagit mer än ca 50 bilder, till hälften med Live-View och sparsamt med blixt.
En del bläddrande i menyerna har det ändå blivit nästan varje dag.
Skall bli intressant att se när kameran/batteriet kommer att slockna helt. :)

Jag tror personligen att ett "litet" glapp i yttersta zoom-läget är rätt så vanligt på zoomobjektiv
och att det inte borde ha någon större inverkan på bilderna man tar, men rätta mig nu gärna om jag har fel.

Redigerat av Velodynamic, 09 May 2008 - 23:41.

Postad 10 May 2008 - 08:38

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Du bör ju minst kunna ta en 5-600 bilder, även om du använder live-view. Annars ännu fler.

Sen beroende på hur mycket autofokus du använder. Jag hade ett Tamron 90mm förut som inte hade någon intern fokusering utan hela objektivet for ut och in. Det drog fruktansvärt med batteri ... kunde ta kanske max 350-400 kort.

Postad 10 May 2008 - 12:16

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0
Det var så sant. Jag min klant glömde att köpa till ett extra batteri till 450D's vertikalgrepp.
Likt en Sverker O. tar jag upp lite nätpriser på batteriet LP-E5:

ScandinavianPhoto: 455:-
Cyberphoto: 490:-
DustinHome: 435:-
NetShop: 411:-
fotovideo: 806:-
inet: 390:- + 45:- i frakt
fotofyndet: "Digital" ersättningsbatteri - 149:-
Mycom: 356:-

Fler förslag? :)

Postad 10 May 2008 - 15:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Billigare än fotofyndet är nog svårare att hitta. Min hovleverantör i tyskland ligger på samma pris.

Dock ska man ju vara medveten om att det kanske bara håller 1-2 år sen så blir kapaciteten kraftigt försämrad.
Men då köper man ju ett nytt kamerahus så det gör inget :)

Postad 10 May 2008 - 17:44

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

2 veckor sedan jag laddade batteriet för första gången och det är fortfarande kvar ström i kameran!
Jag har visseligen inte tagit mer än ca 50 bilder, till hälften med Live-View och sparsamt med blixt.
En del bläddrande i menyerna har det ändå blivit nästan varje dag.
Skall bli intressant att se när kameran/batteriet kommer att slockna helt. :)

Jag tror personligen att ett "litet" glapp i yttersta zoom-läget är rätt så vanligt på zoomobjektiv
och att det inte borde ha någon större inverkan på bilderna man tar, men rätta mig nu gärna om jag har fel.

Jag fick min kamera i torsdags och har knäppt ca 6-700 bilder utan att batteriet dött, mest bara skit för att testa kameran.

Nej jag tror inte bilderna blir sämre pga glappet i objektivet

Postad 12 May 2008 - 16:29

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
1280 bilder, de flesta med grepp. Bägge batterier på 1:a laddning, indikator visar fortfarande 100%... :)

Postad 12 May 2008 - 17:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
En 40D med batterigrepp ska klara över 2000 foton på en laddning, borde vara något liknande med 450D och det lär stå i manualen också =)

Postad 19 May 2008 - 21:53

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0
Hos vissa handlare finns det både "EU import" och "Svensk version". Vad skiljer förrutom att det väl knappast ingår svensk instruktionsbok i importmodellen? Är det andra skillnader? Går det att få tag på en svensk manual via Canon?
Man kan även anta att vissa handlare har EU modeller även om det inte alltid framgår.

Någon som har koll på detta?

Postad 20 May 2008 - 04:08

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Hos vissa handlare finns det både "EU import" och "Svensk version". Vad skiljer förrutom att det väl knappast ingår svensk instruktionsbok i importmodellen? Är det andra skillnader? Går det att få tag på en svensk manual via Canon?
Man kan även anta att vissa handlare har EU modeller även om det inte alltid framgår.

Någon som har koll på detta?

Tror de kostar runt 400kr från Canon.
Har sett på fotosidan.se att det finns danskar frågar efter svenska manualer, prova fråga i nåt danskt fotoforum så kanske nån kan skicka över en svensk manual för en billig peng. :)

Postad 20 May 2008 - 21:46

Unregisteredd1f8514d
  • Unregisteredd1f8514d
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Problem med autofokus!

Av någon anledning så funkar inte autofokusen vid Live-View läge. Någon som har samma problem? :P

Postad 20 May 2008 - 21:48

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Problem med autofokus!

Av någon anledning så funkar inte autofokusen vid Live-View läge. Någon som har samma problem? :P

Det ska vara så, man får köra manuell.
På 40D kan man trycka på en knapp, live-view stängs ner, fokus ställs in och kameran återgår till live-view, men jag vet inte om det funkar lika på 450D.

Inte som någon pik, men sträckläs manualen 3-4 gånger, man lär sig massor!

Redigerat av Martin, 20 May 2008 - 21:49.

Postad 20 May 2008 - 23:16

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0

Problem med autofokus!

På 40D kan man trycka på en knapp, live-view stängs ner, fokus ställs in och kameran återgår till live-view, men jag vet inte om det funkar lika på 450D.

Ja, det går till på samma sätt, förutsatt att man uppfyller vissa "grundkrav" för att Live View skall fungera med 450D.
1. Objektivet är inställt på AF.
2. Att man har valt någon utav fotograferingsmetoderna på den kreativa zonen på kamerans inställningsratt.
(Live View fotografering fungerar nämligen inte på någon utav baszonens metoder.)
3. Att man har möjliggjort Live View fotografering i menyn - 'Live View funk. Inst.'
4. Att man har aktiverat [1: Snabb läge] eller [2: Live läge] i menyn 'Egen Programmering'.

Lycka till. :)

Redigerat av Velodynamic, 20 May 2008 - 23:32.

Postad 21 May 2008 - 00:14

Trilobiten
  • Trilobiten
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Ser ingen anledning till att inte köpa den här kameran efter att ha läst tills ögonen blöder. Vore dock kul med en recension från DPreview. Men jag ser heller ingen anledning till att inte köpa Canons 40D. Två MP färre men bättre i övrigt. Väl? Hjälp mig, 450D eller 40D?

En fråga dock. Varför är det inte fler som köper från USA? Extremt mycket billigare och om de skriver "Gift" på paketet och man har lite flyt så blir det ju ingen tull. Eller är det någon annan anledning förutom att det bara är garanti i USA?

Vad säger ni om de här två köttiga paketen?
450D
http://cgi.ebay.com/...1QQcmdZViewItem

40D
http://cgi.ebay.com/...1QQcmdZViewItem

Redigerat av Trilobiten, 21 May 2008 - 07:14.

Postad 21 May 2008 - 07:48

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0
The verdict

On top of all this, the XSi comes with an Optical Image Stabilizer kit lens at no extra cost over the non-IS lens.

This brings us to the $340 question (the difference in price between the XSi and Canon's 40D):

What does the higher-priced camera give you?

A much tougher metal body with excellent weathersealing, beefier innards including a 150,000-cycle shutter, a smoking burst rate of 6.5 fps, user-changeable focusing screens, and ISO 3200. Shooters who are tough on their stuff will want the 40D, no question.

But, given the capabilities of the Rebel XSi, as well as its price, it's one very sweet deal.

Popular Photography testar Canon 450D

Postad 21 May 2008 - 08:09

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

En fråga dock. Varför är det inte fler som köper från USA? Extremt mycket billigare och om de skriver "Gift" på paketet och man har lite flyt så blir det ju ingen tull. Eller är det någon annan anledning förutom att det bara är garanti i USA?

Såna här prylar har en tendens att fastna i tullen även om man skriver gift, men visst, det blir ju ändå ett bra pris, bara man är beredd på det :P

Postad 21 May 2008 - 14:29

Trilobiten
  • Trilobiten
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Så som amatörfotograf borde jag gott och väl klara mig med en 450D? Eller är det värt att satsa på 40:an? Beslutsångesten är total.

Postad 21 May 2008 - 15:35

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Köp en billig kamera först, sen om du märker att du fotograferar mycket kan man ju alltid byta. Själv har jag gått igenom Canon 350D, 400D och nu sist blev det 40D.

40D känns dock som en helt ny nivå måste jag säga, rejälare grejjer som är roligare att jobba med.
En kompis var här med en 400D häromdagen och det blev lite leksakskänsla när man jämförde de båda :)

Postad 21 May 2008 - 15:40

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Så som amatörfotograf borde jag gott och väl klara mig med en 450D?

Svar : Ja. Men är man entusiast eller misstänker att man kommer att fotografera väldigt mycket, foto kanske är ens största hobby, då ska man defintivt titta närmare på 40D. Själv är jag någonstans mitt emellan, jag fotograferar tidvis väldigt mycket som "semi-pro" och har valt 450D.

Redigerat av Tomas L, 21 May 2008 - 15:40.

Postad 21 May 2008 - 21:30

Unregisteredd1f8514d
  • Unregisteredd1f8514d
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Inte som någon pik, men sträckläs manualen 3-4 gånger, man lär sig massor!

Jag tar det inte som någon pik. Det ligger bara inte för min natur att sträckläsa manualer ens en gång. :)
Finns det någon logisk förklaring till varför inte fokusen funkar vid liveview?

Postad 21 May 2008 - 22:41

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0

Det kanske är nåt fabrikationsfel på din kamera?
Få den undersökt av återförsäljaren alt. lämna tillbaka den och kräv en ny kamera eller pengarna tillbaka.

Tråkit.

Redigerat av Velodynamic, 21 May 2008 - 22:42.

Postad 21 May 2008 - 22:57

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Jag tar det inte som någon pik. Det ligger bara inte för min natur att sträckläsa manualer ens en gång. ;)

Det är väl någon teknisk grej som gör att det inte är möjligt antar jag.

Det kanske är nåt fabrikationsfel på din kamera?
Få den undersökt av återförsäljaren alt. lämna tillbaka den och kräv en ny kamera eller pengarna tillbaka.

Som sagt, det är inget som är trasigt, det är så bara.

Själv har jag dock aldrig funnit någon användning för att använda live-view alls... tycker man förlorar känslan helt :)

Postad 22 May 2008 - 08:03

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Ja, det går till på samma sätt, förutsatt att man uppfyller vissa "grundkrav" för att Live View skall fungera med 450D.
1. Objektivet är inställt på AF.
2. Att man har valt någon utav fotograferingsmetoderna på den kreativa zonen på kamerans inställningsratt.
(Live View fotografering fungerar nämligen inte på någon utav baszonens metoder.)
3. Att man har möjliggjort Live View fotografering i menyn - 'Live View funk. Inst.'
4. Att man har aktiverat [1: Snabb läge] eller [2: Live läge] i menyn 'Egen Programmering'.

Lycka till. :)

Jag skulle vilja lägga till följande:
5. Tryck på rätt knapp. Vid Live View så fokuserar man med tummen (knappen märkt med "*" och "Förstoringsglas-minus"). När man fokuserat så tar man bilden med avtryckaren.

Så fungerar det iaf på min kamera, men man kan kanske ändra det i menyerna...?

Postad 22 May 2008 - 08:09

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Själv har jag dock aldrig funnit någon användning för att använda live-view alls... tycker man förlorar känslan helt :)

Det är faktiskt rätt användbart då man vill ta en bild från ett perspektiv som gör det svårt att se genom sökaren, t ex högt upp eller lågt, nära backen. Jag fotograferar en hel del inredning och vid nästan varje foto-tillfälle så tar jag några bilder med Live View.

Postad 22 May 2008 - 17:51

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0
Plus points

Easy to use
Image stabiliser in standard lens
Nice features
Live view

Minus points

Change of external media for existing users
Film speed capped at ISO1600
Easily removable battery door

ePHOTOzine testar Canon EOS 450D

Postad 23 May 2008 - 12:40

ZIre
  • ZIre
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Äntligen! dpreviews "in-depth review" är här!
http://www.dpreview....s/CanonEOS450D/

Postad 23 May 2008 - 16:58

Trilobiten
  • Trilobiten
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Räcker det medföljande 18-55-objektivet eller bör man satsa på något bättre som amatörfotograf?

Postad 23 May 2008 - 19:43

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Räcker det medföljande 18-55-objektivet eller bör man satsa på något bättre som amatörfotograf?

Det beror ju helt på vad man vill göra.
Själv så visste jag att makro var något som jag tyckte om redan innan jag köpte min första systemare, så det blev 18-55 + ett makro till att börja med.
Gillar man att fota fåglar och sånt är ett tele-objektiv ett måste.

Postad 24 May 2008 - 15:43

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0

Beror på vad man är beredd att betala.
Jag tror den är svårslagen i sin prisklass, men lägger man ut mera kosing på dyrare optik
kan man nå ett något bättre resultat, om man jobbar lite för det.
Men i ett "titta & tryck" sammanhang där man förlitar sig helt på kamerans automatik
skulle jag nog säga att kit-optiken räcker lika långt eller längre, än dyrare kompaktkameror.

Redigerat av Velodynamic, 24 May 2008 - 15:49.

Postad 24 May 2008 - 16:10

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Jag tror nog att de flesta kitobjektiv räcker att börja med oavsett märke, det är väldigt lätt att skriva att du ska ha det ena eller det andra objektivet oavsett prislapp.
Jag började med kitobjektivet och var helnöjd med det i början sen märker man vad man vill ha om intresset kvarstår, typ som ljusstark eller tele eller annat fototillbehör så som blixt tex.
Så köp med kittet, det är billigt..

Postad 25 May 2008 - 03:08

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Hittade förresten ett litet klipp hos Kamera & Bild http://www.kamerabil..._ADF813.dbp.asp

Om kameran alltså... :(

Redigerat av BempaS, 25 May 2008 - 03:09.

Postad 25 May 2008 - 12:00

skoog84
  • skoog84
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Finns det någon blixt till 450d som man kan använda trådlöst ?!

Postad 25 May 2008 - 12:03

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Finns det någon blixt till 450d som man kan använda trådlöst ?!

Du kan använda någon av speedlitebilxtarna om du kör med en speedlite transmitter.
Sen finns det ju även andra adapters för att styra blixtar som du kör in i blixt-skon.

Postad 25 May 2008 - 12:04

skoog84
  • skoog84
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Du kan använda någon av speedlitebilxtarna om du kör med en speedlite transmitter.
Sen finns det ju även andra adapters för att styra blixtar som du kör in i blixt-skon.

Kan du skicka länk till en speedlite-transmitter ?

Postad 25 May 2008 - 12:11

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
http://www.cyberphot...?article=240646

Postad 25 May 2008 - 12:27

skoog84
  • skoog84
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

http://www.cyberphot...?article=240646

Tackar. Priset var ju dock lite saftigt enligt mig, men men !

Postad 25 May 2008 - 12:44

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Om man kan ta sig till staterna eller har någon som kan handla där så får man en ST-E2 + TVÅ st 580 EX II för under 6000:- ... det är inte så farligt direkt.

Postad 27 May 2008 - 14:40

Trilobiten
  • Trilobiten
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Någon som vet vad man får betala om en EOS 450D blir stoppad i tullen och den är köpt för 6200 kr?

Än mer intressant, någon som vet hur vanligt det är att ett paket blir stoppat?

Postad 27 May 2008 - 14:49

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Någon som vet vad man får betala om en EOS 450D blir stoppad i tullen och den är köpt för 6200 kr?

Än mer intressant, någon som vet hur vanligt det är att ett paket blir stoppat?

Det är väl tull. moms och kanske en del böter om du gå igenon "nothing to declare" fast du har det.
Men varför ta chansen, skicka kartong och kvitto med post och köp en billig väska till kameran.

Inte speciellt vanligt att man blir stoppad, men det händer...

Eller du kanske menar om man skickar efter? .. Då vill jag påstå att chansen är väldigt stor, särskilt om det kommer från något känt företag.
Då får du hem en räkning på tull och moms + lite avgifter .... runt 2000:-

Sen ska tull och moms betalas även på frakten.

Redigerat av Martin, 27 May 2008 - 14:53.

Postad 27 May 2008 - 15:29

Trilobiten
  • Trilobiten
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Det är väl tull. moms och kanske en del böter om du gå igenon "nothing to declare" fast du har det.
Men varför ta chansen, skicka kartong och kvitto med post och köp en billig väska till kameran.

Inte speciellt vanligt att man blir stoppad, men det händer...

Eller du kanske menar om man skickar efter? .. Då vill jag påstå att chansen är väldigt stor, särskilt om det kommer från något känt företag.
Då får du hem en räkning på tull och moms + lite avgifter .... runt 2000:-

Sen ska tull och moms betalas även på frakten.

Hm ok, tack för svar. Jag menar om jag beställer den från eBay. Pratade med en rekordtrött kvinna på tullverket, tydligen är digitala stillbildskameror tullfria, men moms på 25% då. Då blir det typ 1500 kronor billigare. Frågan är om det fortfarande är värt det.

Något annat förslag någon?

Postad 28 May 2008 - 02:12

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

• 1053 inlägg
  • 0

Hm ok, tack för svar. Jag menar om jag beställer den från eBay. Pratade med en rekordtrött kvinna på tullverket, tydligen är digitala stillbildskameror tullfria, men moms på 25% då. Då blir det typ 1500 kronor billigare. Frågan är om det fortfarande är värt det.

Något annat förslag någon?

Det är rätt att man inte betalar någon tullavgift på kamerahus. Man betalar inte heller någon moms. Det du betalar när du handlar kameran i USA är 8,1% salestax extra på priset.

För objektiv gäller andra regler. Där måste man betala tullens avgifter + 8,1% salestax i USA på priset.

Beroende på butik och vad man handlar så kan man tjäna 50% av priset gentemot att handla exakt samma vara här.

Jag köpte ett objektiv, Canon EF 400/2.8L IS USM som kostar ~77.000:- hos cyberphoto.se - samma objetiv kostade mig 46.000:- inkl ALLT när jag var över sist.

Minneskort var sjukt billigt därborta - 4gig Sandisk Extreme III för 150:- - då ingick en liten smidig minneskortsläsare för USB.

Postad 28 May 2008 - 08:26

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

• 789 inlägg
  • 0
Du betalar US-tax i USA om du personligen köper kameran i butik, "taxen" varierar beroende i vilken delstat du köper kamerean i. Köper du kameran på nätet, från USA, betalar du inte US-tax men betalar svensk moms (25%) när/om det fastnar i tullen.

Postad 28 May 2008 - 17:59

Trilobiten
  • Trilobiten
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tack för svar. Ok, någon som vet någon amerikansk sida förutom eBay (som bara verkar ha superkittade paket med extra objektiv, stativ etc) som levererar till Sverige?

Postad 28 May 2008 - 20:38

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0
B&H Photo Video

Postad 29 May 2008 - 10:34

Trilobiten
  • Trilobiten
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Återigen tack för svar.

Till min EOS 450D 18-55 IS ska jag köpa ett SDHD EXTREME III 4GB, motljusskydd, rengöringskit, LCD-skyddsplast, en halvhård väska (http://www.bhphotovi..._hard_Case.html) och ett UV-filter.

Någonting annat ni tycker man kan behöva till en början?

En annan fråga, jag ska sätta mig in i PS eller Aperture. Lika bra att köra PS från start väl?

Postad 29 May 2008 - 11:16

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0
Tja ville nok købe et polfilter og ikke et uv filter (med mindre man gerne vil have uv som beskyttelse af linsen), udover det måske en telezoom?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.